|
|
حاشيه در هنردرسي زش آمو
كشور مدارس در هنر آموزش كنوني موقعيت به نگاهي درآمد پيش و كودكان از تن دهها ساله همه كه حالي در به موفق نقاشي جهاني مسابقات در نوجوانانايراني نيز ما كاريكاتوريستهاي و ميشوند ممتاز كسبرتبههاي عرصههاي در را پيروزيها بيشترين اخير دردهه سينماي يك عنوان به اينك ايران سينماي و جهانيداشتهاند در كه هنر درس به توجهي كم است ، شده پذيرفته جهان برتر در را درس اين همچنان است ، ريشهدار مسئله يك ما كشور رانده حاشيه به دبيرستانها و راهنمايي ابتدايي ، مدارس جهان در ايراني نگارگران ميان اين در اگر و است بدست را برتر عنوانهاي ما هنرمند جوانان و ميدرخشند .است خودشان تلاش و ذوق ذات ، از برخاسته بيشتر ميآورند ، شود ، داده لازم بهاي هنر به ايران مدارس در اگر واقع در و در برجسته استعداد هزارها ظهور و بالندگي و رشد شاهد ما گزارش.بود خواهيم كشورمان در هنري گوناگون رشتههاي اختصاص مدارس در هنر درس كنوني موقعيت به را حاضر .دادهايم كشور مدارس ساير و تهران آموزشگاههاي در هنر درس وضعيت كه است هنر معلمان از بسياري دغدغه آن تدريس چون و چند و ناخواندهاي فرزند شبيه مدارس در "هنر درس" دارند اعتقاد و رشد اجازه و ميراند خود از را آن هركسي كه است و كارها به نگاهي با.نميدهد را درسمهم اين به بالندگي و راهنمايي مدارس از بسياري هنريدر فعاليتهاي از بسياري.ميرسد اثبات به واقعيت اين دبيرستانها داشتند اذعان ما گزارشگر با گفتوگو در دانشآموزاننيز و ميخوانند انگليسي زبان يا و رياضي هنر ، ساعت در كه درس" امااست مدارس در هنر آموزش غربت گوياي خود اين اهميت از است آسان خيلي ظاهر به كه دليل اين به "هنر "هنر درس" كه نيست اين واقعيت ولي نيست ، برخوردار چنداني آسان و توجهي كم علت به بيشتر بلكه.باشد آسان درسي دانشآموزان از بسياري كه چهبسا و مينمايد چنين گرفتن و نقاشي نه و نوشتند خط نه شده هم يكبار براي حتي طور به آموزان دانش مدارس از بعضي در اگركردند نگارگري يكي شايد دادند ارائه خوبي كارهاي و پرداختند كار به جدي پافشاري و ابرام همچنين و علاقه عشق ، آن اصلي عوامل از به اذعان با معلمان از بسياري.است بوده آنها معلمان ولي هستند ، محبت كم درس اين به نسبت مدارس مسئولان اينكه و گرفته دست به را كارها رشته كه ميكنند سعي آنها خود ترغيب نيز را دانشآموزان و بگيرند جدي را "هنر درس" نمايش به را خود هنري تواناييهاي و خلاقيت تا كنند كه استاداني و معلمان اتفاق به قريب اكثر اما بگذارند ، بيمهري متفقالقول ، همه گرفتهاند ، قرار ما پرسش مورد و دانستهاند "هنر درس" ركود عامل را درس اين به نسبت ممكن پرورش و آموزش مسئولان طريق از را نارسايي اين رفع .ميدانند هيات عضو و هنر درسي كتب موءلف "هراتي مهدي محمد دكتر" براي كنوني معضلات از يكي":ميگويد سوره دانشگاه علمي و است درس اين عناوين و درس زمان بودن محدود "هنر درس" در كاربردي كتابهاي تهيه و برنامهريزي نبود آن بر علاوه كه جلساتي در "اخيرا را موضوع اين بنده.است زمينه اين شد تشكيل پرورشي معاونت هنري -فرهنگي امور كل اداره در و معلم تربيت و تامين مسئله به همچنين و كردهام مطرح توجه آن به بايد كه هنري شاخههاي از هريك براي مربي ".شود اساسي اين ساعت كمبود را "هنر درس" مشكلات ديگر "هراتي دكتر" هنر معلمان بعد به سال 64 از":ميگويد و ميداند درس مطرح درس اين ساعت كمبود زمينه در را فراواني شكايات به اظهارنظرها و تصميمگيري جلسات در بارها و كردهاند اقدامي مشكل اين حل براي عمل در اما شده اشاره مسئله اين ".است نگرفته صورت "معلم و كتاب برنامهريزي ، " كه اين به اشاره با همچنين وي :ميافزايد ميآيد ، شمار به هنر آموزش در اصلي عنصر سه و اجرايي نظارت و آن با معلم هماهنگي و كتاب محتواي" كه است مجموعهاي اجرايي ، مشكلات حل براي پشتيباني متاسفانه اما باشد ، كارساز "هنر درس" پيشرفت در ميتواند افراد سليقه اعمال اثر بر هنر ، معلم تربيت كلاسهاي در اهداف جهت در هنر تدريس روش درس كه سالهاست ناآگاه ، ".ندارد حركت آنها محتواي و كتابها تا آيد فراهم شرايطي بايد":ميافزايد "هراتي دكتر" نگاه كلي طور به و آموزشي و اداري مسئولان خانوادهها ، كه وقتي زيرا كند ، تغيير "هنر درس" به نسبت جامعه عمومي است ، شده حذف دبيرستان دوره در هنر تدريس قبل سال از 28 از و كشور هنري ارزشهاي از جامعه آحاد همه خود خودي به ذوق و عواطف به بخشيدن شخصيت در هنر آموزش ارجمند نقش هم آن است ، بيخبر عمومي سليقه و آموزش در آن وتاثير دارد ، هنري خلاقيتهاي سابقه سال هزار كهچند كشوري ساعات از كمتر مدارساش درسي برنامه در هنر آموزش ساعت "!است آفريقايي كشورهاي در هنر درس هنر درس":ميگويد بازنشسته دبير "كشفي مصطفي آقاي" بايد ميرود كلاس به كه معلمي.است بوده حاشيه در هميشه پركردن براي فقط اينكه نه باشد ، داشته هنر دانش و تخصص ".يابد حضور كلاس در برنامه دارد نياز زياد زمان به هنري رشتههاي آموزش وي گفته به .ميطلبد را خودش لازم كار ابزار آن بر علاوه و طرف سه از كه است درسي هنر ، درس متاسفانه":ميافزايد وي و پرورش و آموزش خانواده ، .ميگيرد قرار بيمهري مورد ولي دارد مخصوصي ساعت دارد ، نمره كه است درسي.مدرسه آن از درسها ديگر نمرات كسري جبران براي فقط گويا !ميشود استفاده نگراني مدارس در درسها همه براي":ميافزايد كشفي آقاي وجود تشويشي و نگراني هيچ هنر درس براي ولي دارد ، وجود هنر زبان با بايد ميرود هنر كلاس سر كه معلمي.ندارد جمله دارد ، الفبا دارد ، زبان هنر چون باشد ، داشته آشنايي كه كساني از بسياري تاسف كمال با ولي دارد ، كتاب دارد ، ".ندارند آگاهي الفبا و زبان اين از ميروند هنر كلاس به هيات عضو و هنر پژوهش رشته ارشد كارشناس "مشتاق خليل" وضعيت از هنر مدرس عنوان به من":ميگويد دانشگاه علمي داده بها رشته اين به چون نيستم ، راضي مدارس در "هنر" را هنر معلم و هنر رشته حرمت بايد مسئولين نميشود ، از آگاهي و اطلاع با امروز دانش و صنعت شناخت نگهدارند ، تكنولوژي و تمدن به رسيدن دروازه هنر است ، ميسر "هنر" ".است به هنر راهنمايي و پيشدانشگاهي دوره در":ميافزايد وي رياضي و علوم درس به را ساعتش است ، مطرح واژه يك عنوان هيچ تهران پرورش و آموزش نوزدهگانه مناطق در.ميدهند ".ندارد وجود "هنر درس" براي برنامهريزي است معتقد كرمان استان هنر گروه سر "انتظاري عبدالرضا" ميگيرد صورت شهرستانها در هنر درس براي تلاشي اگر كه وگرنه شهرستانهاست و شهرها اين بودن كوچك خاطر به بيشتر در":ميگويد وي.نيست چنين برنامهريزي مسئولين سوي از آن براي ميشود ، برگزار سمينارهايي درسها همه مورد نيست ، خبري هيچ "هنر درس" براي ولي ميكنند ، تعيين تكاليف و معرفي شناساندن ، براي جلسهاي همايشي ، دعوتي ، هيچ حتي ".است نشده انجام درس اين وضعيت شدن بهتر يا بيشتر را هنر درس شهرستانها از بعضي در كه است معتقد وي در.ميگنجانند برنامه در دانشآموزان كردن سرگرم براي باشند ، داشته علاقه رشته اين به اگر دانشآموزان كه حالي .ندارند درس اين به علاقهاي هيچ مسئولان متاسفانه بدتر غيرانتفاعي مدارس در را هنر درس وضعيت " انتظاري" مدارس در "هنر درس" وضعيت":ميگويد و ميداند ارائه را هنر درس اگر و نيست بخش رضايت نيز غيرانتفاعي ".است درس ساعت كردن پر براي فقط ميدهند آن كلاس در حضور با بايد دانشآموز كه است درسي هنر ، درس عنوان به درس اين مدارس از بعضي در اما بگيرد ، فرا را درسي هنر درس آنكه حالميشود ارائه غيرحضوري درس "هنر درس" آنكه بر دال بخشنامهاي هيچ و است كارگاهي .ندارد وجود شود تلقي غيرحضوري نبايد و (طراحي و تذهيب نگارگري ، ) هنر دبير "صادقي اقدس خانم" معلم بايد را هنر الفباي":ميگويد پيشدانشگاهي مدرس و علاقه و انگيزه ايجاد.بياموزد دانشآموزان به هنر را هنر ميتواند آموزشگاهها در "هنر درس" كردن هدفدار گذشتههاي از ايراني هنر آنكه خاصه.كند فراگير جامعه در هنگامي ما دانشآموزان.است بوده دنيا ملل زبانزد دور دلسوزي و آگاه معلمان كه باشند خوبي نگارگران ميتوانند شروع ابتدايي از دانشآموزان هنر پايه.باشند داشته و آگاه معلم -ابتدايي و كودكستان -پايه از اگر ميشود ، آنها استعداد ميتوان "يقينا باشد داشته وجود هنر مطلع ".كرد شكوفا را دارند وجود آموزشگاهها در مديراني گاهي":ميافزايد وي جبراني ساعت را هنر درس نميدهند ، اهميت هنر درس به كه از درستي درك آنها اگر كه صورتي در ديگرميدانند ، دروس ديگران به را درس اين ميتوانند باشند ، داشته هنر ".بياموزند كامل را هنر دورههاي بايد هنر معلم":كه است معتقد وي معلمان بهتر بازآموزي براي كه طوري همان باشد ، گذرانده براي ميگيرند ، نظر در را دورههايي..و رياضي فيزيك ، تدارك لازمرا آموزشي هاي دوره بايد هم هنر دبيرهاي ".باشد آگاه هنر رشتههاي از بايد هنر معلمببينند كارشناس و خراسان استان هنر سرگروه "منوچهري هادي" عدم مساله نيز آموزش سابقه سال با 29 تجسمي هنرهاي بخصوص برنامهها آموزش ساعت كمبود و مسئولين استقبال ميداند "هنر" آموزش مشكلات از را ابتدايي و پيشدبستاني دوره در و كردند حذف دبستان در را هنر درس":ميگويد و براي بيشتر دقيقهاي جلسه 45 يك فقط هفته در ما راهنمايي .طراحي و خوشنويسي گرايش دو با فقط هم آن نداريم ، هنر درس دقيقه مدت 45 در هنر كتاب زياد حجم علت به علاوه به و تدريس سال طول در را آن كمال و تمام طور به نميتوان درس اين براي شده گرفته نظر در زمان يعني.كرد تمام مشكلات خود متخصص دبير كمبود ديگر سوي از نيست ، جوابگو (خراسان) استان سطح در كه حالي در.ميكند دوچندان را ما هنر رشته دانشآموخته درصد تا 15 فقط 10 هنر درس براي دبير و هستند غيرمرتبط دبيرهاي بيشتر بقيه و هستند ".را هنر درس نه ميكند كار را خودش درس غيرمرتبط جامعه و مسئولان بايد گروهي رسانههاي كه است معتقد وي مسئولان و جامعه آشنايي عدم چون سازند ، آشنا هنر با را مدارس در رشته اين بياقبالي باعث هنر خود و هنر درس با .ميشود كشور متوسطه مقطع در هنر درس چون":ميافزايد منوچهري آقاي گذراندن به رغبتي دانشآموز نتيجه در است ، اختياري واحدي و دارد نياز زياد امكانات و زمان هم چون ندارد ، واحد اين عملي كار به كه را ديگر دروس كه ميدهد ترجيح دانشآموز ".بگذراند ندارند نياز واحدي گرچه -پيشدانشگاهي سطح در هنر درس وي نظر از روبهرو بهتري اقبال با خراسان استان در -است اختياري .است شده انجام آن براي جديتري كار و است مورد و رسمي درس عنوان به هنر درس اگر است اين واقعيت نيز را لازم امكانات و شود پذيرفته آموزشگاهها در نياز به را آن و بدهند قرار آموزشگاهها و مدارس اختيار در اين يقين طور به ندانند صرف سرگرمي يا و كمكي درس عنوان چهبسا و گرفت خواهد قرار استعدادها شكوفايي درخدمت درس هنر درس از بياقبالي سبب به كه فراواني استعدادهاي .شوند فراموش حتي و مانده نامكشوف جهانآراي عادل |
|