شب آسمان
به اسلامي تبليغات سازمان برنامههاي
ارتحالامام سالگرد
دهمين مناسبت
(ره)خميني
از بيش ايران ملي موزه كتيبههاي تالار در
گرفت قرار مطالعه مورد گلنبشته و لوح 100
ادارههاي پرورشي مسئولان گردهمايي دومين
كرد كار به آغاز كشور پرورش و آموزش كل
شماره 1 تصوير
شماره 2 تصوير
شماره 3 تصوير
;اشاره
و اخترشناسي بهموضوعات ستوني يا صفحه اختصاص پيشنهاد
روزنامه فرهنگي علمي گروه استقبال مورد فضا ، -هوا دانش
يا صفحه گاهي ، هرازچند پس ، اين از و گرفت قرار همشهري
خواهيد مشاهده فرهنگي علمي صفحه در را "شب آسمان" ستون
زمين از كه است اين بر صفحه ، يا ستون اين در ما سعيكرد
سخن شما با دارد ، قرار دو اين بين كه هرآنچه و آسمان و
اختصار و فشردگي با علمي موضوعات بيان هرچند.بگوييم
فداي علمي دقت ميان ، اين در "معمولا و ندارد خوبي ميانه
ميان شد خواهد كوشش جا اين در اما ميشود ، ملاحظات ديگر
نتيجه كه گونهاي به كنيم ، برقرار ظريف توازني دو اين
كه است اين هدف.باشد فهم قابل نيز عموم براي حاصل
همواره جديد ، يافتههاي از آگاهي كنار در خواننده
خود و باشد داشته پيشرو در نيز را علوم كلي چشمانداز
اين در اگر و نبيند بيگانه امروزي پيشرفته دنياي با را
شود ، كمكي هم رايج اشتباهات و خطاها برخي اصلاح به راه ،
.كرد خواهيم موفقيت احساس خود در
كسوف تا ماه سه از كمتر
ديگر بار كسوف اين.است راه در مرداد 1378 كسوف 20
هم از و است داده قرار عامه توجه كانون در را اخترشناسي
اين تماشاي براي مردم از كثيري شمار كه پيداست اكنون
واقع استانهاي ديگر و اصفهان استان به سماوي شگرف پديده
در كه شوقي و شور.ميكنند سفر خورشيد گرفتگي مسير بر
!است وصفناپذير برپاست ، نجومي محافل
و اينجا وقتي آبان 1374 ، كسوف 2 هنگام به پيش سال چهار
ميگفتيم ، و مينوشتيم خورشيد گرفتگي مسير درباره آنجا
صبحگاه 2 امابود حاكم عرصه اين در وهمانگيز سكوتي
دورافتادهاي گوشه در را اتومبيل هزاران كه زماني آبان
اين شگرف انعكاس از ديديم ، چشم به نمك درياچه غرب از
و انبوه جمعيت آن منظرهآمديم شگفت به گرفته تكصداهاي
دنبال به همگي كه "محمدآباد" دورافتاده روستاي در مشتاق
ايران نجوم تاريخ در بودند ، آمده گرد مقصد و هدف يك
.نداشت سابقه
مقالههايي و شده سپري موقع آن از سال چهار اكنون ،
ميان اين در.است رسيده چاپ به مردادماه 78 كسوف درباره
كافي خارجي راديوهاي موضعگيري كوچكترين كه حالي در و
وادارد ، انفعال و واكنش به كشورمان در را جمعي تا است
در پيش سال چهار پيشبينيهاي از چكيدهاي انتشار
آمريكا صداي فارسي بخش فروردين 1378 ، مورخ 18 "همشهري"
زمانبندي از زودتر ماهها و شتابزده ، تا واداشت را
شماره مرجع از استفاده با راديويي ، برنامههاي معمول
وقتي !بپردازد ايران در كسوف مسير مسئله به "ناسا" 1398
و شهرها كليه نام ايراني مرجع يك اگر ميكنم فكر
آن نام شنيدن نميكرد ، منتشر را گرفتگي مسير روستاهاي
صداي خوشبيان گويندگان دهان از دوردست روستاهاي و شهرها
افراد ذهن بر كوبندهاي تاثير چه ميتوانست آمريكا
قدرت درباره را افسانههايي چه و باشد داشته سادهدل
ميگويند نجوم اهل علماي.بدهد پروبال آنها خبري و علمي
همين به ما.گفت آفرين "همشهري" ستودني كار به بايد
در افراد تصميمگيري بر موقع ، به اطلاعرساني با سادگي
.كرديم نفوذ دنيا سوي آن
:كتاب معرفي
شمسي هجري امرداد 1378 گرفتگي 20 خورشيد
اول ، چاپ /تهران دانشگاه انتشارات ملكپور ، ايرج دكتر
.ريال 3000/وزيري صفحه ، مصور ، 40 /1377
زبان به كسوف درباره تاكنون كه است كتابي دومين اثر ، اين
فقط) محدود تيراژ سبب به متاسفانه و يافته انتشار فارسي
از كثيري جمع هنوز نامناسب ، توزيع و (نسخه 1500
قرار گرچه.ماندهاند بيخبر آن انتشار از علاقهمندان
كتاب معرفي به محدود ، فضاي اين در ابتدا همين از نبود
نشرياتي اندك شمار همين معنيدار سكوت اما.بپردازيم نيز
در تا داشت آن بر را ما ميپردازند نجومي موضوعات به كه
.بپردازيم كتاب اين به شب آسمان مطالب از بخش نخستين
نام تقويم ، عرصه در تهران دانشگاه ژئوفيزيك موءسسه
موءسسه اين كارشناسان از يكي اكنون.نيست ناشناختهاي
پارامترهاي براساس را تابستان كسوف مسير كامل مشخصات
كتاب.است داده ارائه ميلادي سال 1999 براي گرفتگي بسلي
گرفتهاي درباره ميخواهند كه آنهايي براي خوبي مطالب
به را كتاب اين مطالعه.، دارد بدانند بيشتر خورشيد و ماه
كنند ، رصد را مرداد كسوف 20 دارند قصد كه كساني تمام
.ميكنيم توصيه
!ميگرديم جهان گرد ما و مريخ در آب
نوراني جرم شكل به را مريخ سياره ميتوانيد شبها اين در
بدانيد نيست بد پسببينيد جنوبي افق فراز بر سرخرنگي
وجود از شواهدي "هابل فضايي تلسكوپ" تصاوير تازهترين
(شماره1)تصوير.دادهاند دست به مريخ در آبدار كانيهاي
در رقيق مهي و قطبي كلاهكهاي با را مريخ آشناي منظره
با) راست تصوير در اما.ميدهد نشان سياره قرص لبه
ميشود ديده قرمزي لكه نيمكره همان در (كاذب رنگآميزي
رسوبات غيرعادي تراكم از حاكي شواهدي آن ، پاييني بخش كه
منظومه پيدايش آغاز در مريخ.دارد خود در آبدار "احتمالا
از اثري امروزه كه داشت خود در آب عظيمي مقادير شمسي ،
مطرح را احتمال اين هابل ، تازه تصاويرنيست آنها
كانيهاي با تركيب در آب اين از بخشي شايد كه ميكنند
.باشد شده حفظ آن پوسته در مريخ ، سطح
آهن مختلف اكسيدهاي از پوشيده چپ ، تصوير در روشن نواحي
جوانتري مواد تيره ، نواحي.هستند (هماتيت قبيل از)
و ريختند بيرون سياره آتشفشانهاي دل از بعدها كه هستند
همان به "تقريبا شوند اكسيده بيآنكه اكسيژن ، كم جوي در
.ماندند باقي اوليه وضع
!باشد پلوتو گفت خداوند و
سيارك.در 1356ش "كووال چارلز" كه هنگام همان از درست
اورانوس و زحل سيارات مدار ميان را "كايرون" غولپيكر
با كه كاشت اخترشناسان دل در را وسوسهاي شيطان كرد ، كشف
-انجاميد كفرگوئي به نپتوني-فرا سياركهاي از انبوهي كشف
!نباشد سياره "اصلا هم كيلومتري ي 2300"پلوتو" شايد اينكه
جهاني اتحاديه" به موضوع اين جنجال گذشته زمستان
سياره اين بايد ميگفتند برخي.شد كشيده هم "اخترشناسي
مشتري ، مانند غولهايي كنار در كه مكاني از را "فسقلي"
ناچيز مقام به و كشيد پايين كرده ، غضب زمين يا زحل ،
(شماره 2 تصوير).داد تنزل شماره 000/10 سيارك
فروتن كاشف ،"تامبو كلايد" نيكمرديهاي خاطره كه ديگران
چون كه ميكردند پافشاري شدت به داشتند ، ياد در را پلوتو
و است سياره پس دارد ، خودش نصف اندازه به قمري پلوتو
نپتون ، از بعد شمسي منظومه سياره نهمين عنوان به بايد
اجرام انبوه برابر در گروه اين اما.كند حفظ را مقامش
پلوتو اختصاصي قلمروي همان در ساله هر كه بزرگي و كوچك
آينده در كه نيست معلوم چون ;معذبند شدت به ميشوند ، كشف
و پلوتو بزرگي به اجرامي شمسي منظومه دوردستهاي آن در
!نشوند كشف آن ، خود از بزرگتر حتي
اين در تصميمگيري رسمي مرجع ،"اخترشناسي جهاني اتحاديه"
را موضوع نشود ، ثابت آن خلاف كه زماني تا "فعلا باره ،
اما...است سياره هنوز ""فعلا" پلوتو و كرده اعلام مسكوت
!ميگذارد رجيم شيطان مگر
پرحاصل كمخرج ، ،"اختر غبار"
شد آخر "غبار" و رسيديم خورشيد به كه
حافظ
به پيرامون فضاي از بشر كه نمونههايي تنها امروز تا
بهمن بودند180 ماه از برگشتي نمونههاي بود ، آورده زمين
كيپ" پايگاه از "اختر غبار" سفينه پرتاب با گذشته ماه
ذرات از نمونههايي گردآوري براي تلاش نخستين "كاناورال
شماره تصوير).شد آغاز اختري ميان و سيارهاي ميان غبار
در "دلتا2 بوئينگ" موشك دماغه بر سوار ابتدا سفينه(3
آزمايش به كه هفته چند از پس و يافت استقرار زمين مدار
مداري عازم امسال ماه فروردين در گذشت ، سفينه دستگاههاي
ماه 1379 دي در 25"اختر غبار".شد خورشيد دور به مستقل
مدارش آن گرانش مدد به تا ميگذرد زمين كنار از دوباره
عبور سياركي كمربند داخل از پاييز 1381 در و شود بازتر
(هوا-شله) آئروژل ماده به آغشته صفحات هنگام اين دركند
ميان غبار حتي "احتمالا و سيارهاي ميان غبار ريز ذرات
ملاقات عازم سفينه سپس.انداخت خواهند دام به را اختري
ماه 1382 دي در 11 و ميشود "وايلد2/81د دنبالهدار با
آن هسته كيلومتري از 100 ثانيه در كيلومتر سرعت 6 با
هسته از كه را غباري ذرات شيوه همان به و ميگذرد
اين.مياندازد دام به برميخيزند ، دنبالهدار
در سال 1353 تا كه است شده انتخاب سبب آن به دنبالهدار
در را خود وقت تمام "تقريبا و داشت قرار درازدوره مداري
آن در اما.ميگذراند خورشيدي منظومه مرزهاي بيرونيترين
و شود بستهتر مدارش تا شد سبب مشتري كنار از عبور سال
مواد سبب همين به.گردد مبدل دوره كوتاه دنبالهداري به
در كه را اوليهاي حالت همان هنوز "احتمالا آن سازنده
سفينه.كردهاند حفظ داشتند شمسي منظومه پيدايش ابتداي
هسته از تصوير تهيه و نمونهبرداري از پس "اختر غبار"
در بعد سال دو تا ميشود زمين به بازگشت عازم دنبالهدار
محموله تهران ، وقت به ساعت 3018 ماه 1384 ، دي 25
جو در "يوتا" ايالت در فرود مقصد به را خود گرانبهاي
.كند رها زمين
از يكي هزينه ، دلار ميليون با 2/91 "اختر غبار"
.است اخير سالهاي در "ناسا" طرحهاي ارزانترين
شهابسنگها تا آتشگويها از
زمين بر شهاب شكل به بزرگ و كوچك جسم هزاران روزانه
ميسوزند ، جو در بلافاصله اجرام اين از شماري.ميبارند
دوام زمين سطح تا بزرگترند كه آنها از برخي اما
اعلام را خود سقوط رعدآسا غرشي با "معمولا و ميآورند
.شهابسنگاند اينها.ميكنند
بدون چون خواندهاند ، "فقرا" فضايي سفينه را شهابسنگها
شمسي منظومه سازنده اوليه مواد از نمونههايي خرجي هيچ
سقوط شاهد بارها ما نياكان.ميگذارند ما اختيار در را
چنينمشاهداتي شمار اما بودند ، آسمان از سنگهايي چنين
اين به شايد.است صفر حد در "تقريبا ما كشور در امروزه
اين.دارند توجه آسمان به كمتر ديگر ما مردم كه دليل
كه هستيم بزرگي كشور صاحب ما چوناست تاسف باعث موضوع ،
آن در شهابسنگ سقوط مورد دو يا يك سالانه بايد آمار طبق
جمعيتي كم و كوچك كشور كه است شرمندگي اسباب.شود مشاهده
را بزرگ شهابسنگ دو سقوط گذشته سال تركمنستان مانند
گفتن براي چيزي كه سالهاست ما كشور اما است ، داده گزارش
.ندارد
زيادي عده كه سالهاست اكنون.كند تغيير بايد روند اين
تحقيق ايران برخوردي دهانههاي و شهابسنگها باره در
پژوهشگران اين برخوردي نمودهاي از انبوهي كشف.ميكنند
موضوع اين به كه كساني تمام از تا ميدارد رابرآن
بخواهند دارند را ساده مشاهدات برخي فرصت و مندند علاقه
زماني است ممكن شما.دهند ياري كار اين در را آنها كه
اگر.ببينيد چشم به را (آتشگوي يا) درخشان شهابي سقوط
چون بگذاريد ، ميان در ما با را خود مشاهدات شد چنين
.برخوردارند علمي ارزش از ساده ظاهر به مشاهدات اينگونه
سنگهاي از شهابسنگها شناخت راههاي باره در آينده در
.گفت خواهيم سخن شما ، با زميني
غريب عليزاده حسين
به اسلامي تبليغات سازمان برنامههاي
ارتحالامام دهمينسالگرد مناسبت
(ره)خميني
به اسلامي تبليغات سازمان برنامههاي :فرهنگي علمي گروه
اعلام (ره) خميني حضرتامام ارتحال سالگرد دهمين مناسبت
.شد
فرهنگي معاونت موسوي محمد سيد والمسلمين حجتالاسلام
:گفت خبرنگاران ، جمع در شنبه تبليغاتاسلامي سازمان
ارتحال مناسبتسالگرد به اسلامي تبليغات سازمان
(ع)حسين امام حضرت اربعين با كه اسلامي جمهوري بنيانگذار
خواهد اعزام كشور سراسر به مبلغ هزار سه است ، مصادف نيز
.كرد
سرود مسابقه ،"ياديار" خاطرهنويسي سراسري مسابقه وي
از را "هجران غم" مرحلهاي چهار ومسابقه "مهر سوگ"
.عنوانكرد سازمان اين برنامههاي
مناسبت به كشور سراسر در مراسم هزار يك:گفت موسوي
خواهد برپا اسلامي جمهوري بنيانگذار سالگردارتحال دهمين
.شد
هماهنگي با:افزود اسلامي تبليغات سازمان فرهنگي معاونت
استانها مراكز در (ره)خميني امام آثار نشر تنظيمو موسسه
جمهوري بنيانگذار آثار كتاباز نمايشگاه شهرستانها و
.شد خواهد برپا اسلامي
سالگرد مناسبت به كشور سراسر در قرآن ختم يكهزار وي
برنامههاي ديگر از را مردم توسط (ره)امامراحل ارتحال
.برشمرد اسلامي تبليغات سازمان
براي جوان نسل متوجه بايد فعاليتها:كرد تاكيد موسوي
.باشد (ره)خميني امام حضرت باانديشههاي بيشتر آشنايي
از بيش ايران ملي موزه كتيبههاي تالار در
گرفت قرار مطالعه مورد گلنبشته
و لوح 100
تالار در گلنبشته و لوح يكصد از بيش :علميفرهنگي گروه
به.گرفت قرار مطالعه مورد ايران ملي موزه كتيبههاي
دنبال به كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش
گذشته ، سال پاياني ماههاي در كتيبهها تالار تاسيس
انبار در اين از پيش كه بسياري آجرنبشتههاي و الواح
به انتقال با ميشد نگهداري آن بخشهاي ساير و ملي موزه
قرائت ، مطالعه ، مرمت ، شناسايي ، ساماندهي ، مورد تالار اين
.گرفت قرار معرفي و ترجمه
سنگنبشتههايي ترجمه و شناسايي به ميتوان تعداد اين از
.كرد اشاره اول اردشير نيز و خشايارشاه به متعلق
ترجمه و شناسايي مطالعه ، گذشته ماههاي طي آن بر علاوه
ايلامي نبشته آجر شناسايي 65 جمشيد ، تخت لعابدار آجر 20
اين در هخامنشي - ايلامي نشده خوانده نبشته گل نيز 72 و
.است شده انجام مركز
- باستان پارسي ميخي سنگنبشته قطعه شناسايي 17 همچنين
گلنبشتهها و الواح آجرنوشتهها ، مرمت نيز و شوش ايلامي
.است بوده علمي مركز اين فعاليتهاي ديگر از
و "اخيرا جهان ايلامي واژهنامه بزرگترين تدوين طرح
.است شده آغاز كتيبهها تالار در لوح براساس 5000
مراسم با همزمان كتيبهها تالار كه ميشود يادآور
ملي موزه در فرهنگي ميراث و موزه جهاني روز بزرگداشت
.شد افتتاح ايران
ادارههاي پرورشي مسئولان گردهمايي دومين
كرد كار به آغاز كشور پرورش
و آموزش كل
پرورشي مسئولان گردهمايي دومين :فرهنگي علمي گروه
ديروز كشور سراسر استانهاي پرورش و آموزش كل ادارههاي
.شد برگزار تهران باهنر شهيد اردوگاه در
كه 400 روزه سه گردهمايي اين برگزاري از روز نخستين در
و استانها پرورش و آموزش پرورشي معاونان از نفر
داشتند حضور كشور سراسر پرورشي مختلف حوزههاي كارشناسان
برگزاري اهميت كردن خاطرنشان با پرورش و آموزش وزير مظفر
اميدواريم:افزود (ره)خميني امام رحلت سالگرد دهمين
بتوانيم است گرفته نام (ره)خميني امام سال كه امسال
و آموزش در را (ره)امام حضرت متعالي افكار و انديشهها
.كنيم متجلي پرورش
راهكار چهار يونسكو سازمان:افزود پرورش و آموزش وزير
داده نشان جهان سطح در پرورش و آموزش براي را اجرايي مهم
توسعه به رسيدن براي انساني نيروي تربيت از عبارت كه
درهمگامي آموزشي نظامهاي قابليت بررسي پايدار ،
زدايي تمركز سياست جامعه ، در تازه تحولات و گرايشها با
و تربيت و تعليم زمينه در مردم به اختيارات واگذاري و
.است انساني ارزشهاي ترويج
براي:كرد خاطرنشان راهكارها اين تشريح با سپس مظفر
اين.است الزامي هدف چهار تحقق راهكارها اين به دسترسي
زيستن ، براي آموختن دانستن ، براي آموختن شامل هدفها
.است كردن عمل براي آموختن و همزيستي براي آموختن
بهبود براي كه يونسكو دستورالعمل خواندن مثبت با مظفر
در:افزود است شده تدوين جهان كشورهاي تربيت و تعليم امر
دانستن براي فقط آموختن كه شده تلقي چنين ما آموزشي نظام
به كار اين و دانشآموز ذهن در اطلاعات نگهداري يعني است
اين مزيت حداقل.نيست پذيرفتني آموزش در نهايي هدف عنوان
كه هنگامي آموزش ميآموزد كه است اين يونسكو دستورالعمل
همزيستي زيستن ، دانستن ، هدف چهار تحقق براي و محور بر 4
آنگاه و بود خواهد مفيد باشد استوار كردن ، عمل و
تصحيح در بلكه آگاهي سطح ارتقاي امر در تنها نه ميتواند
.بگذارد تاثير هم ما كردار و رفتار
|