و مرز از فراتر خميني ، امام شخصيت
...زمان
(ره) خميني امام ملكوتي ارتحال سالگرد مناسبت به
خردمندانه و مستقل شجاع ، باشخصيتي "ره" خميني امام
شهرت خميني عصر به كه آورد پديد جهان تاريخ در را دوراني
است يافته
:اشاره
عصر اما است ، شده سپري "ره"خميني امام رحلت از دهه يك
.است شده جاودانه جهان ، تاريخ از بخشي عنوان به خميني
از پس و بود ماه 1342 خرداد پانزدهم در آن تولد كه عصري
جنبشهاي از موجي سال 1357 ، در اسلامي انقلاب پيروزي
.گسترد خاك كره سراسر در را اسلامخواهي
رهبري در "ره"خميني امام مستقل شخصيت و شجاعت صراحت ،
از بسياري كه بود تاثيرگذار چنان اسلامي ، انقلاب
با امام.بود ساخته ناممكن را پيشبينيها و تحليلها
آن از و كشاند سقوط به را پهلوي طاغوتي رژيم ويژگي همين
طول در كه ستمي افشاي براي را خود سعي تمام نيز ، پس
سلطهگر ، قدرتهاي.برد كار به بود رفته ما ملت بر تاريخ
معادلات از يك هيچ به كه ميديدند خود مقابل را مردي
از دسته آن البته نميداد ، در تن سازشپذيري براي رايج
بلكه ، عدالتخواهانه و درست شالودهاي بر نه كه معادلاتي
استوار سلطه و زيادهطلبي و زنجيرهاي منافع از تركيبي
خاصي بيني روشن و ژرفنگري با حال عين در "ره"امام.بود
از زمينه اين در و ميكرد ارزيابي را جهان سياسي تحولات
از بسياري درايت ، همين.بود برخوردار ويژهاي سياسي هوش
اسلامي صبغه از سوءاستفاده براي را جهانخواران پندارهاي
مسايل زمينه در امام.ميساخت برآب نقش ما حكومتي نظام
و عميق ديدگاهي با نيز كشور داخلي نيازهاي و اجتماعي
از مثالزدني شجاعتي با و ميكرد موضعگيري خردمندانه ،
در بودند ، تفريط و افراط تابع كه جرياناتي تاثيرگذاري
.ميكرد پيشگيري كشور امور
"ره"امام ارتحال سالگرد مناسبت به كه شماره اين گزارش در
چهرههاي داوري و قضاوت از بخشهايي است ، شده تهيه
نيز را (ره) خميني امام شخصيت درباره معاصر جهان سرشناس
.ميگذرانيم نظرتان از
راديو اخبار گوينده ماه 1368 ، خرداد چهاردهم صبحگاه در
ملكوتي رحلت خبر راجعون ، انااليه و انالله آيه اداي با
ايران خرداد ، صبح آن در.رساند مردم اطلاع به را امام
به عزا ، و ماتم در غرق مردم ، خروشان امواج و گرفت باريدن
، عزا" بانگ كشور درسراسر روز آن.پرداختند سوگواري
طنينانداز "امروز خداست پيش بتشكن خميني عزاستامروز ،
سفر شب آن در بزرگوار ، امام كه بود آن مشيتالهي.شد
و برسر بزرگ خميني فراق در كه آنان.گيرند پيش در ملكوتي
جانشان و دل با كه او اينك ميدانستند ، ميكوفتند سينه
روز ، آن در خرداد.است رفته خدا سوي به داشت ، پيمان
زندگي سراسر. بود سرداده اسلام جهان وسعت به مرثيهاي
بسيار آن از مردم كه بود خرمني "ره"خميني امام پربركت
اين پاياني روزهاي در حتي امام كه شگفتا.برگرفتند توشه
.ميرساندند فيض به را مردم همچنان هم ، پربركت عمر
از ايران اسلامي جمهوري زنان جمعيت دبيركل مصطفوي زهرا
:است كرده ياد چنين لحظهها آن
به را ما همواره حيات روزهاي آخرين در "ره"خميني امام"
آخرين در "ره"امام حضرت.ميكردند سفارش تقوا و صالح عمل
دستهاي نبودند ، كردن صحبت به قادر كه خود زندگي لحظات
نماز حال در ايشان شديم متوجه ما و ميدادند راتكان خود
هميشه براي و گذاشته برهم را چشمانشان سپس.هستند خواندن
".شدند خاموش
:ميكنند ياد غمافزا ، رويداد آن از و روز آن از مردم
ما خانه در ماه 1368 خرداد شب 14":ميگويد "سعيدي حسن"
به دعا دست ما همه بود حاكم غريبي فضاي شهدا ، خيابان در
سلامتي براي و بوديم كرده بلند متعال خداوند درگاه
با و برنميداشت ازسجده سر مادرم.ميكرديم دعا "ره"امام
بهبودي آرزوي كبير خميني براي حق ، درگاه به تضرع و گريه
قرآن مرتب و بود بيقرار برادرم.ميكرد سلامتي و
اعلام را امام رحلت خبر راديو كه صبح آن در و ميخواند
شيون صداي كه دريافتم بعد لحظاتي و تركيد ما بغض كرد
ساعتي.است شده بپا محشر گويي.است بلند كوچه از مردم
همراه به و "ره"امام مشتاقان انبوه ميان در نيز ما بعد ،
سخن هيچكس.ميرفتيم او پاك پيكر سوي به مردم بزرگ سيل
با نميدانستم لحظهها آن در.ميگريستند همه.نميگفت
از ميرفتم كس هر سوي بهبيايم كنار چگونه بزرگ غم اين
".بود پركرده را فضا مردم شيون بود ، غمديدهتر من
آيينهاي پرشكوهترين از يكي "ره"امام رحلت از پس روز يك
ساعت 6 در.شد برگزار تهران مصلاي در معاصر ، تاريخ وداع
به آمبولانس وسيله به "ره"خميني امام مطهر پيكر بامداد
براي مردم ميليوني تودههاي و شد منتقل تهران مصلاي
اسلامي جمهوري بنيانگذار و كبير رهبر با وداع آخرين
و بود شده خالي شهر روز آنبودند شده جمع آنجا در ايران
.داشتند مصلي به رو دلها همه
"ره"امام شخصيت
مرزها از فراتر
غير و مسلمان روزنامهنگاران و نويسندگان انقلابيون ،
تفسيرهاي همه "ره"امام و اسلامي انقلاب دربارهء مسلمان
را او "ره"امام فراگير و بزرگ شخصيت بيشك دارند ، همساني
هر امروزه است ، برده فراتر عقيدتي و جغرافيايي مرزهاي از
عنوان به را او استعماري ضد نهضتهاي مبارزان از يك
اين از گوشهاي ميشناسند ، بزرگ انديشههاي با مصلحي
.ميكنيم مرور هم با را داوريها و ديدگاهها
در نجفاشرف در "ره"امام شاگردان از:جده مخلص دكتر
والاي شخصيت":است باور اين بر "ره"امام مبارزات زمينه
خوبي به شد ارائه كه تاريخي مختصر سير به باتوجه"ره"امام
از توانست او قرنها از پس زيرا ميشود آشكار و روشن
.بخشد تحقق را مسلمين بزرگ هدف اين پيگيرش مبارزات طريق
كرد ، جهاد شاه ، منحط رژيم عليه "رض"خميني امام واقع در
بود ، رژيمي اسلام عاليه اهداف از منحرف و فاسد شاه رژيم
آشكاري دشمني و بود وابسته غربي استعمار به بيشتر كه بود
و كرد آگاه را مسلمين "ره"امام.داشت اسلامي موازين با
منافات غربي موازين با "كاملا كه وجودشان فطري بهحقيقت
درست راه و شناساند آنها به را باطل بازگرداند ، داشت
اين و آموخت آنها به را شدن رها استعمار قيد از و زيستن
.داشت هراس ازآن شاه رژيم هميشه كه بود چيزي
در نيجريه اسلامي نهضت رهبران از:زاكي زاك ابراهيم شيخ
مطالعه درجايي من":ميگويد اينگونه "ره"امام شخصيت مورد
:است گفته "ره"امام رحلت هنگام ملل سازمان دبيركل كه كردم
حال احساس اين از و هستم مذهبي مردي كه كردم احساس"
".داد دست من به سربلندي و افتخار
گروهي رسانههاي مهم بسيار نقش به ميتوان نكته اين از
را خودمان خاص رسانههاي بايد كه است اين مهمپيبرد
قرار غربي گروهي رسانههاي تاثير تحت و باشيم داشته
است ، مهمتر ديگر رسانههاي همه از تلويزيون.نگيريم
از تصويري مردم وقتي زيرا
حالشان كردند مشاهده سجود حال در را "ره"خميني امام
.گذاشت آنان روي شگرفي اثر مسئله اين و شد منقلب
به بايد را "اسلامي حكومت" كتاب مانند "ره"امام افكار
كه داشت نظر در بايد البته كرد ، ترجمه گوناگون زبانهاي
ما اما دارند جهان مردم در بسياري نفوذ غربي ماهوارههاي
".دهيم انجام را خود كار بايد
و تعليم و هنر و فرهنگ وزير امينكاريچ انيس پروفسور
:هرزگوين بوسني تربيت
ميتوانيد شما خميني امام از بعد كه ميدانيد شما آيا"
كنيد؟ مطالعه را اسلامي ملل تاريخ
.نميكنم اغراق ميگويم را جمله اين كه وقتي من
بود آن داد نشان ما به خميني امام شخصيت كه آنچه همچنين
و كشورها از خيلي در است ، زنده خيلي هنوز اسلام كه
ريشههاي شدن ، صنعتي ريشههاي كه جايي ايران در همچنين
شدن ، غربي ريشههاي شدن ، اروپايي ريشههاي شدن ، مدرنيزه
من از بهتر را آن سير شما كه بود پيوسته وقوع به
.ميدانيد
بازآمد ، خودش كشور به اروپا ، از "ره"خميني امام وقتي
بسياري جامعهشناسان ، از بسياري روانشناسان ، از بسياري
را اسلام بايد ما آه:گفتند خودشان به دانشگاه اساتيد از
.سطحي طور به نه كنيم ، مطالعه دقيق چشماني با
كه داد نشان ما به خميني امام شخصيت ظهور همچنين
كه آن خاطر به هستند نادرستي علوم غرب شرقشناسيهاي
خميني امام شخصيت نظير قوي ، شخصيتي ظهور بودند نتوانسته
...كنند پيشبيني را
از بخشي در اوگاندايي اديب و نويسنده "نانگلي مالي موسي"
موفقيت به "نگوييم دروغ ايران درباره اين از بيش" كتاب
و خميني امام":ميكند نگاه گونه اين اسلامي انقلاب
از قبل تا چيزي هيچ كه بخشيدند الهام را پيامي او معنويت
با امام.بود نكرده نفوذ ايرانيان اكثر دروني روح به آن ،
و شاه دستان در را سركوفتي همان او.بود همزبان مردم
.ميبردند رنج آن از مردم كه بود كرده تجربه طرفدارانش
ساواك او بود ، آشنا شكنجه با بود آشنا زندان با امام
گرسنگي با بود آشنا تبعيد با او ميشناخت ، را وحشتانگيز
.بود آشنا غرب و شرق تكبر و خودبيني با او بود ، آشنا
نيات او بود ، آشنا آنها دسيسهكاريهاي و سلطهجويي با او
ميدانست ، ديگر جاهاي و فارس خليج در را آنها شيطاني
صلابت ، با امام.بود نبرد آماده امام شناخت ، اين به مجهز
شده مينگذاري تلههاي طرف به مهمات و سلاح بدون را ملتش
".شد مواجه بود مسلح دندان تا كه دشمني با و كرد رهبري
رهبري خصوص در لبنان دانشگاه استاد "عتريسي طلال"
آن":است باور اين بر اسلامي انقلاب پيروزي و "ره"امام
و سخنرانيها از بسياري در راحل خميني امام كه چيزي
شدن پيروز از قبل حتي و انقلاب ابتداي از موضعگيريهايش
تغيير ميتواند اسلام كه بود اين بود كرده مطرح انقلاب
به نيازي اسلام و كند ايجاد حاكميت و جامعه سطح در را
اسلام اينكه و ندارد تغيير اين در ديگري افكار مشاركت
اسلام توصيفات با مطابق كه باشد حركتزايي اسلام بايد
.ديگري چيز نه باشد
بكند تاكيد افكار اين بر تا داد اجازه امام به كه آنچه
گفت ميتوان دليل اين به بود اسلامي انقلاب پيروزي
كه افكاري و خميني امام رهبري به اسلامي انقلاب پيروزي
ايجاد انقلاب دو اسلام دنياي سطح در كرد ارائه اسلام از
طوري به اسلام فقهي گرايشات و اسلام داخل در انقلاب كرد ،
قرار تاكيد مورد عصر اين در را جنبش و حركت لزوم كه
را اسلامي حكومت و اسلامي جامعه اينكه خاطر به ميداد ،
كه زيادي عده انديشههاي و گرايشات خلاف بر كند پا به
سطح در كه بود آن دوم انقلاب ميكردند ، رد را فكر اين
بر تاكيد و آمد بوجود فقهي ، اسلام دايره از خارج دنيا
و كند ايجاد تغيير ميتواند اسلام كه داشت موضوع اين
بر كند تاسيس دولت ميتواند و برسد حاكميت به ميتواند
دوره از و بود آن عليه اروپا نهضت دوره از كه فكري خلاف
را ملتها اين كه داشت اعتقاد كه ماركسيستي افكار انتشار
".ملتهاست افيون دين و ميكند ضعيف
تاثير مورد در نيجريه اهل علماي از "يحيي يعقوب استاد"
تاثير":است كرده بيان اينگونه نيجريهاي برجوانان امام
اكنون هم نيجريه در جوانان "اولااست زياد بسيار امام
كه سياسي امور به نيز و ميدهند زيادي اهميت عبادات به
وحدت انديشه امام ولي كردهاند جدا اسلام از را آن كفار
فرمودند امام مثال عنوان بهكردند مطرح را سياست و دين
اين است ، عبادت همان سياستمان و سياست همان عبادتمان كه
نميتوانستند مردم انقلاب از قبل است ، زيبايي انديشه
برپاييتظاهرات به مردم انقلاب از بعد ولي كنند ، تظاهرات
صادر اسلام خلاف بر كه تصميماتي و ظالم حكومتهاي عليه
علني مخالفت آنها عليه و دارند فراواني اشتياق ميكنند
در كه داد دستور ما به زاكزاكي ابراهيم استاد.ميكنند
بيرون نفري هزاران گروههاي صورت به كشور نقاط تمام
امر همين و كنيم شركت حكومت عليه تظاهرات در و بريزيم
در و دستگير را ازمسلمانان بسياري حكومت ، كه شد منجر
اين آمدند بيرون اززندان اينكه از بعد و كرد حبس زندان
.گرفت شدت آشكاري صورت به امر
در هستند آشنا امام افكار با كه خانمهايي نيجريه در
وجه ديگران به نسبت وقار ، و اسلامي حياء و حجاب مورد
تظاهرات درسي ، زمينههاي تمام در و دارند ويژهاي تمايز
".دارند توجهي قابل حضور آقايان ، كنار در امور ديگر و
تاثير درباره هرزگوين بوسني روزنامهنگار "برچيچ رشيد"
اينگونه بوسني مردم مبارزات بر "ره"امام و اسلامي انقلاب
:ميكند بيان
ميشناسند را شما انقلاب كامل طور به بوسني مسلمان مردم"
پيوند در و ميدانند امام حضرت شخص با پيوند در آنرا و
.دارند دوستش و ميدانند ايشان اسم با كامل
ذهن در آن رهبري شخصيت و ايران انقلاب كه تاثيري "مسلما
هنوز تاثير اين و است عظيمي بسيار تاثير گذاشت باقي ما
.دارد ادامه هم
تحت ما كه بدانيد بايد دين ، آزادي و مذهب آزادي مورد در
از ما كه ميشد باعث فشارها اين و بوديم فشارها شديدترين
وجود ، بااين.باشيم نداشته زيادي اطلاع خودمان خارج دنياي
بوسني مسلمان مردم و ميكرديم را خودمان سعي تمامي ما
كه بودند ايران تحولات تمامي دنبال به علاقه با هرزگوين
.ميافتاد اتفاق
دنبال ميافتاد اتفاق ايران در كه را تحولاتي تمامي
آن با و دارند دوست را انقلاب اين مردم اين ميكردند
مثل جهان مسلمان مردم همه كه ميكنيم فكر ما هستند همراه
يك از نهايت در و هستند هم نظير هستند ، هم شبيه هستند هم
در اسلام و است اسلام هم آن و ميگيرند سرچشمه منبع
هدف و است اسلام يك ندارد فرقي بوسني در اسلام و ايران
كتاب و قرآن راه همان ما ، همه راه ما ، غايي هدف ما ، همه
".است خداوند
ضمن "زامبيا تايمز" نشريه در مقالهاي طي "مامبوه جاني"
از حمايت در "ره"امام موضع از مناسب تحليلي ارائه
مبارزه در":مينويسد اينگونه ظالمين مقابل در مظلومان
اسلام دين شاه ، رژيم بيعدالتيهاي عليه ايران مردم
.است بوده كشمكشها اين صدر در هميشه
با مخالفت و شاه سلطه با سازش عدم مشي خط داشتن خاطر به
موسوي...روحا (حضرت) سال 1963 در كه بود امپرياليسم
به تبعيد از پسشد تبعيد پدرياش سرزمين از الخميني
تا خواند فرا را جهان مسلمين همه "ره"خميني امام فرانسه ،
.برخيزند امپرياليسم و ابرقدرتها سلطه مقابل در
ميهني مقاومت جبهه محركه نيروي "ره"امام پس آن از
حكومت و امريكا امپرياليسم از رهايي براي ايرانيان
تبعيد از بازگشت از پس ترتيب همين به و شد ، شاه مستبدانه
در ايران مردم تودههاي رهبري و هدايت به سال 1979 ، در
شاه شده نابود رژيم و امپرياليسم عليه نهايي پيروزي
.پرداخت پهلوي
انقلاب رهبر "ره"امام كه است واضح بحثي ، جاي هيچ بدون
"ره"خميني امام محسنات به قسمت اين در باشد بجا شايد.بود
انقلاب در يگانه رهبر وي از كه ويژگيهايي بپردازيم ،
.ساختند ايران
امام محسنات بودند؟ كدام "ره"امام واقعي خصوصيات
يك عنوان به را وي ايران مردم كه بودند چنان "ره"خميني
،"ايران اسلامي مسيح" ،"معنوي رهبري" ،"اسلامي گاندي"
به و "امريكا امپرياليستش ، متحد و شاه بيرحميهاي منجي"
".ميشناختند معصوميت و درستي مظهر عنوان
|