براي زندگي كردهتغيير تحصيل دختران
آينده نسلهاي
زنان و مردان احساسي تفاوتهاي
از آلماني دختران توجيبي پول ميزان
است كمتر پسران
براي زندگي تغيير كرده تحصيل دختران
نسلهايآينده
مدرسه به كمتري دختران تنها نه پسران ، با مقايسه در *
شده مردود شده ، حذف دختران از بيشتري تعداد بلكه ميروند
ميكنند رها كاره نيمه را درس يا و
ميدهيد؟ آموزش را دختران چرا
كرده تحصيل زنان زيرا و است آنها انساني حق اين زيرا
روند در بيشتر و ميبينند ستم و ميشوند استثمار كمتر
و كوچكتر خانواده آنها همچنين ، .ميكنند شركت كشور سياسي
.ميكنند تربيت بهتر آموزش با فرزنداني و داشته سالمتري
كه زني هندوستان ، بيهار ايالت دهكدههاي از بسياري در
ديگر ايالت در 6.ندارد وجود نداند ، نوشتن و خواندن
(Programm emahila تتمكيا ماهيلا برنامه هندوستان
را مهارتهايي آنان به و كرده بسيج را زنان Samakhya)
در آنان خانوادگي تصميمگيريهاي روند در كه ميآموزد
تاكنون ، سال 1992 از.است مفيد زندگي شرايط بهبود جهت
كه زناني است بديهي.گرفتهاند قرار پوشش تحت دهكده 5000
كه ميخواهند ديدهاند ، آموزش برنامه اين طريق از
.كنند تحصيل دخترانشان بخصوص كودكانشان ،
مصر ، روستايي مناطق در قديمي سنتهاي هندوستان ، همانند
ساله تا 10 دختر 6 ميليون نيم از بيش كه مناطقي يعني
دولت ، حمايت با.است شده دگرگون نرفتهاند ، مدرسه
.گرفتهاند عهده به را مدارس مسئوليت محلي انجمنهاي
و ميدهند آموزش آموزگاري براي را محلي جوان زنان آنها
ميدهند ، تشكيل دختران را آنان %كه 80 را دانشآموزاني
قابل و منسجم تحصيلي برنامه و ميخوانند فرا مدرسه به
الگو يك عنوان به اكنون كه آوردهاند بوجود را انعطافي
.است شده واقع قبول مورد رسمي مدارس براي
باسوادند سال بالاي 15 زنان از %تنها 9 فاسو بوركينا در
اما.كردهاند نام ثبت مدرسه در دختران از %فقط 24 و
بيسوادي كه مسئله اين پذيرفتن از فاسويي بوركينا مادران
به آنان.كردهاند خودداري است ، اجتنابناپذير امر يك
را انجمني آنها ، آموزشي شرايط و دختران وضعيت بيان منظور
نام (دانشآموز مادران 23) را آن كه دادهاند تشكيل
بعد به سال 1992 از انجمن ، اين تلاش نتيجه در و نهادند
.است كرده پيدا افزايش دانشآموز دختران تعداد
جهاني برنامه طرف از كه ابتكاراتي چنين آغاز زمان از
خاتمه درحال جهان ميشود ، حمايت يونيسف دختران آموزش
سال ميباشد500 دختران آموزش نگرانكننده مشكل به بخشيدن
(Universal بشر حقوق جهاني اعلاميه در آموزش كه آن از پس
انساني مسلم حق يك عنوان به Declaration of Human Right)
پيمان در مسلم حق اين كه آن از پس دهه يك و شد اعلام
براي (convention on the Right of child)كودك حقوق نامه
از بعد سال 10"تقريبا نيز و رسيد ثبت به كودكان كليه
در (فوري و اصلي اولويت) عنوان به دختران آموزش تاييد
در هنوز تايلند ، جاميتن شهر همگاني آموزش جهاني كنفرانس
تحصيل پسران اندازه به نميتوانند دختران دنيا ، سراسر
تحصيل از محروم ساله تا 11 كودك 6 ميليون از 130 و كنند
.هستند دختر آنها دوسوم دنيا ،
وابستگي ماندهاند ، بيبهره آموزش از كه زناني و دختران
در كشورها ديده ، آموزش زنان بدون و ميكنند پيدا منفي
.ميشوند ناخواستهاي موانع دچار اقتصادي توسعه امر
و زنان تحصيلي موقعيت كه است كرده ثابت متعدد مطالعات
.دارند بستگي هم با اجتماعي شاخصهاي همه
نايب ،(Lawrence.H.Summers) سامرز.اچ.لارنس سال 1992 در
چنين خود سخنراني در جهاني بانك اقتصادي رئيس و رئيس
بهترين دختران ، آموزش براي سرمايهگذاري:كرد استدلال
است امروزي پيشرفته دنياي در سودمند و ممكن سرمايهگذاري
.است دارا را سود بيشترين كه
جنوبي آسياي آفريقا ، جنوبي صحراي كشورهاي زمينه ، اين در
كشورها ، اين دختران و زنان و آفريقا شمال و خاورميانه و
كمتر مناطق ، اين از يك هر در كه رسيدهاند نتيجه اين به
.هستند نوشتن و خواندن به قادر زنان ، كل از %از 50
براي دختران از بيشتري تعداد كه است اين يونيسف مشي خط
مدت مشاركت ، روش از استفاده با و رفته دبستان به آموزش
به رسيدن درجهت.بمانند دبستان در را طولانيتري زمان
دانشآموزان زندگي نحوه درباره اصلي موضوع مشي ، خط اين
دادن گوش جاي به كه ميشوند تشويق ودانشآموزان است
از.باشند داشته مشاركت كلاس فعاليتهاي در منفعلانه ،
پسر ، چه و دختر چه كودكان ، همه براي مشي خط اين آنجاييكه
دختران ، آموزشي شرايط بهبود بوده ، مفيد يكسان طور به
كنفرانس در شده تعيين اهداف به دستيابي كه است روشي
از پسميسازد ميسر را (همه براي آموزش) يعني جاميتن
از كشور ، در 52 آموزشي برنامه نروژ ، و كانادا كشورهاي
خاورميانه آسيا ، جنوب آفريقا ، جنوبي صحراي كشورهاي جمله
.است آغاز شرف در شمالي آفريقاي و
در.ميكند تغيير كشوري هر نيازهاي براساس فوق مشي خط
بر تاكيد كه هندوستان بيهار آموزش پروژه از يونيسف آسيا
در.ميكند حمايت دارد ، زنان كردن قدرت و اختيار صاحب
هدف كه (ACEI)دختران آموزشي برنامه از يونيسف آفريقا
حمايت است ، دختران براي ابتدايي مدارس تامين آن اصلي
مركز و يونيسف نظر مورد كشور از 9 يكي مصر ، درميكند
به خود تنها نه دختران همه ، براي آموزشي برنامه اجراي
در كه ميكنند تشويق را مادرانشان بلكه ميروند ، مدارس
.كنند شركت بزرگسالان آموزش كلاسهاي
گروه به مصري مادر يك.بود عميق بسيار برنامه اين اثر
نميتوانند پس اين از كه گفت چنين كننده بازديد ارزيابي
او براي زيرا كنند ، مقايسه مزرعه گاوميشهاي با را او
را خود كامل انسانيت او كه است مفهوم اين به يادگيري
.است آورده بدست
يونيسف :منبع
پيروزبخت معصومه :ترجمه
زنان و مردان احساسي تفاوتهاي
را آنها دارند دوست و هستند همسرانشان عاشق كه شوهراني
كتابهاي شوهر حفظ براي كه همانطور بدانند بايد كنند درك
بازار به (... و شوهرداري آئين چون كتابهايي) متعددي
زنان خصوصيات بايد همسرانشان حفظ براي نيز آنان است آمده
و خود بين احساسي تفاوت به عبارتي به و بشناسند را
بروز براي زنان و مردان كه حالي در.پيببرند همسرانشان
طرق به نيازها اين دارند ، يكساني نيازهاي خودارزشي قوه
.ميشود ارضا متفاوت
محيط يا شغل از كه شهرتي با "معمولا را خود نفس مرد يك
مالي لحاظ از او كه همين.ميكند ارضا مينمايد كسب كار
است توانسته قولي به و است حرفهاي داراي و است مستقل
موقعيت لحاظ از مردان.است كافي برايش بدهد انجام كاري
نظارت ديگران روي بر كه برسند درجهاي به ميتوانند شغلي
هستند پزشكي حرفه داراي اگر يا شوند رئيس باشند ، داشته
.كنند ستايش و قدرداني آنان از بيماران
به همسرشان به هستند ، موفق محيطها اين در كه مرداني
از نميتوان البته.نيستند وابسته اصلي پناهگاه يك عنوان
مرد زندگي شريك و همدم عنوان به ميتواند زن يك كه نقشي
اين در را زنان نميتوان ولي.كرد چشمپوشي ميكند بازي
مردان خودارزشي و احترامي خود قوه ارضاي جهت در موارد
.دارد قرار محور
جهت بسياري متعدد منابع داراي خانهدار زن يك مقابل در
عزت از نتيجه در.نيست خود نفس عزت و اعتماد حس ارضاي
خود نتيجه در است برخوردار مردان به نسبت پايينتري نفس
بسيار غذاي يك است قادر او.ميبيند نيز وابستهتر را
ممكن بخورند را آن خانواده كه همين ولي كند درست خوشمزه
غذا اين كردن درست براي بايد كه نياورند ياد به حتي است
.كنند تشكر او از
در زن براي كه نميشود باعث خانهداري وظايف "معمولا
تميز خاطر به طور همين و شوند قائل خاصي احترام جامعه
اين بنابر.نميشود قدرداني او از نيز خانه داشتن نگاه
.ميكنند بودن منزوي احساس موارد اين در زنان
نيز زنان و ميشود تقويت توجه با مردان نفس عزت "معمولا
دست به بكنند بودن عاشق احساس وقتي را خود نفس عزت
زن بين شخصيتي تفاوت مهمترين واقع در امر اينميآورند
.است مرد و
:كنيد توجه ذيل توضيحات به تفاوت اين درك با حالا
خلق خوش و كند آماده شام برايش شب هر همسرش وقتي مرد يك
كه زماني همسرش اگر همچنين.است راضي و خوشحال باشد نيز
تماشا تلويزيون از را علاقهاش مورد ورزشي مسابقه او
شادي احساس نزند نق او به و كند تحمل را او ميكند ،
.ميكند بيشتري
وجودش مردان در ولي ، است خوبي چيز زندگي رمانتيك قسمت
را زنان روابط سطح نوع اين حال هر بهنيست الزامي
معنادار زندگيش ميخواهد زن.ميكند مواجه باسردرگمي
.باشد
همواره و باشند همسرانشان ويژه عشق تنها دارند دوست زنان
است دليل همين به و گيرند قرار آنان قدرداني و توجه مورد
ميكند فكر شوهرش به روز طي در "غالبا خانهدار زن يك كه
شواهد اين تمام.است خانه به او ورود منتظر مشتاقانه و
چرا.است مهم زنان براي عروسي مراسم چرا كه ميدهد نشان
به "دائما دارند دوست زنان هستند خانه در مردان وقتي
همسرانشان حواس ميكنند سعي زنان چرا و كنند رسيدگي آنها
كنند پرت تلويزيون تماشاي يا روزنامه خواندن از را
زندگي در رمانتيك و احساسي عشق وقتي چرا اينكه "ونهايتا
.ميكنند افسردگي احساس زنان ميشود حذف
ميتواند همسرتان براي گل شاخه يك حتي خريد اوقات گاهي
شخصي.بدهد زندگي در فوقالعادهاي نفس به اعتماد او به
او براي چيز همه.كنم درك را همسرم نميتوانم:ميگفت
بهترين جمله از مدرن زندگي يك وسايل تمام او.است مهيا
"كاملا او به منداراست را خودرو مدل آخرين و خانه
او وجود اين با امولي زندگي مرد قولي به و هستم وفادار
علت كنم درك نميتوانم هم من و بدبختم من ميگويد "دائما
چيست؟
از برخورداري.است آسان بسيار شخص اين به دادن جواب
و زنان در نفس به اعتماد باعث رفاه داشتن و لوكس وسايل
محبت توجه ، به زنان بلكه نميشود آنان در خوشبختي احساس
آنان به اينها تمام كه چرا دارند نياز همسرشان عشق و
.ميدهد نفس به اعتماد
عكسالعملهاي زنان در مسئله اين به شوهران توجه عدم
بروز باعث "معمولا عكسالعملها همين و دارد متفاوتي
بدانند بايد مردان.ميشود خانوادگي مشاجرات از بسياري
كه هستند آنان تنها و هستند همسرانشان نفس عزت منبع تنها
"خصوصا زنان.دهند پاسخ همسرانشان نيازهاي به ميتوانند
شوهرانشان محبت و توجه به تنها هستند خانهدار كه آنهايي
اعتمادي چنان به شود داده پاسخ مهم اين اگر.دارند نياز
.بزنند مهمي كارهاي به دست ميشوند قادر كه ميرسند
فرگوسن بيل دكتر :نوشته
گلباز ميرمحيالدين :ترجمه
از آلماني دختران توجيبي پول ميزان
است كمتر پسران
مارك ميليارد ساله 2 تا 14 بين 6 كودكان :اجتماعي گروه
گزارش به.ميكنند دريافت خود والدين از توجيبي پول
كيدس ايكون" افكار سنجش موءسسه اخير تحقيقات ايرنا ،
كه است آن از حاكي همچنين مونيخ شهر در واقع "اندجوت
مارك متوسط 30/31 بهطور ماهيانه كودكان اين از هركدام
ميان در كه مزبور تحقيقات.ميكنند دريافت خود والدين از
دختران توجيبي پول كه ميدهد نشان گرفت ، صورت كودك 1030
در پسران كه حالي در بوده ، مارك با 20/28 برابر ماهانه
.ميكنند دريافت خود والدين از مارك ماه 50/34
توجيبي پول چگونگيمصرف زمينه در موءسسه اين تحقيقات در
صرف را خود توجيبي پول درصدكودكان است ، 62 آمده
خريد صرف درصد درصدكاستو 34 شيرينيها ، 48 خريدانواع
.ميكنند كتاب
|