جنوبي كره در اسلام جايگاه به نگاهي
صدرالمتالهين كنگره و فلسفه آموزش
جنوبي كره در اسلام جايگاه به نگاهي
سلطانپور مرتضي :كوشش به
تبليغ به مبادرت فراوان اشتياق با كرهاي مسلمانان *
كرهاي مسلمانان تعداد كه شد آن امر نتيجه نمودند ، اسلام
ناگهاني طور به ميرسيد نفر به 3700 سال 1970 تا كه
جنوبي كره مسلمانان فدراسيون سال 1976 در.يافت افزايش
زبان آموزش مركز و نمود كره اسلامي مركز تاسيس به اقدام
كرد آغاز را خود فعاليت اينفدراسيون در نيز عربي
خشك و گرم سرزمين در (ص)محمد حضرت كه زماني :جستارگشايي
و آيين كاملترين تا يافت ماموريت خداوند طرف از حجاز
باور كس هيچ نمايد ، ابلاغ مردم به را بشريت راهنماي
در بزرگ مذهب دومين به اسلام قرن چند طول در كه نميكرد
مساوات ، دوستي ، آيين (ص)محمد دين.گردد تبديل جهان
در است خوبي هرآنچه و يكديگر به عشق و برادري برابري ،
امر براين تعالي و تبارك خداوند اراده.بود عالم اين
زيباترين بخش حيات مكتب اين پيروان تا گرديد استوار
.دهند نشان جهانيان به تاريخ طول در را بشري جلوههاي
جاي مكان آن در اسلام هرجا ميدهد نشان اسلام تاريخ
از زده نجابت و دوستي و عشق و محبت از دم و است يافته
از را زيبايي صحنههاي و گذشته فراوان نشيبهاي و فراز
دوستي و محبت و عدالت تشنه انسانهاي نشان خداوند قدرت
.است داده
كه غربتي.است آسياغريب شرق سرزمينهاي در آيين اين اما
از منطقه اين در عظيم تحول ميتوان آن به توجه كمي با
در اسلام دين وضعيت درباره اين از پيش.نمود ايجاد جهان
دومين راستا همين در و بود آمده صفحه اين در مطلبي چين
.ميپردازد جنوبي كره در مسلمانان وضعيت به مطلب
كشورهاي از افتاده دور سرزمين اين كره جزيره شبه در
بيتوجهي عين در كه ميكنند زندگي نجيبي مسلمانان اسلامي
را خود آيين توان حد بودن ، در اقليت دليل به آنان به
سختكوش ، انسانهاي آسيا شرق مردم "اصولا.كردهاند حفظ
را آييني يك كه صورتي در مردم اين ميباشند نجيب و مقاوم
نوشته هم با.ميكنند دفاع قدرت تمام با آن از بپذيرند
.ميخوانيم را زير
معارف گروه
توسط اسلام بار اولين براي ميگويند كرهاي مورخان
چين به كه مسلمان تجار طريق از و عرب و ايراني مسلمانان
اسلام تاريخ كتاب درشد كره سرزمين وارد ، ميكردند سفر
چين با عرب و پرشيا اقوام تماس از بعد است آمده كره در
اولين كرهايها ، با آنان تماس سپس و ميلادي نهم قرن در
در.گرديد برقرار كرهاي اقوام و مسلمانان بين تماسهاي
بكچه و شمال در كوريا كشور سه جزيره شبه در دوران اين
حاكميت جزيره شبه غربي جنوب در اوشيلا شرقي جنوب در
دست در زيادي اطلاع تماس اولين اين چگونگي از.داشتند
براي مسلمان تجار كه ميدهد نشان تاريخي قرائن ولي نيست
و عطر خود همراه به و آمده سرزمين اين به مس و طلا خريد
.ميآوردند سرزمين اين به دارو
در اسلام ظهور از بعد سال يعني 400 ميلادي يازدهم قرن در
دوران اين در.داشت حاكميت كوريا دولت كره جزيره شبه
بازرگانان و تجار از نفر بار 100 يك مينويسند مورخان
تاثيرات و نمودند سفر سرزمين اين به تجارت امر جهت عرب
اسناد طبق همچنين.گذاشتند مردم اين فرهنگ بر فراواني
در اسلامي فرهنگ تاثيرات چهاردهم و سيزدهم قرن در تاريخي
دوران اين در ميگويند.ميشود مشاهده "كاملا كره فرهنگ
(ميلادي سال 1270) بود كره به مغولان حمله با مصادف كه
و داشتند فعاليت مغولان دربار در مسلمانان از تعدادي
كه بهطوري.شدند كره وارد مغول فرماندهان همراه به آنان
تاسيس ييگوان مسجد عنوان تحت را مسجدي كره در خود براي
مراسم كوريا دولت حاكميت دوران در مسلمانان اين و نمودند
.ميكردند دعا سلسله اين شاهان براي و كرده برپا مذهبي
شاهان توسط جزيره شبه كنترل و پانزدهم قرن شروع با اما
.ميگردد قطع سرزمين اين در اسلام نفوذ چوسون سلسله
و تاكيد كنفوسيوس آيين گسترش بر چوسون سلسله پادشاهان
تا امر اين و مينمودند كنترل بشدت را مذاهب ديگر فعاليت
آيين سال مدت 500 به يعني يافت ، ادامه بيستم قرن اوايل
رگههاي عميقترين به را خود نفوذ تا يافت فرصت كنفوسيوس
فراواني تاثير جنوبي كره فرهنگ و داده گسترش كره اجتماعي
با و بيستم قرن اوايل در اما.دارد همراه به آيين اين از
سرزمين اين در اسلام "مجددا كره در چوسون دولت انقراض
در معاصر تاريخ در كره به اسلام ورود شروع.يافت نفوذ
.ميباشد ميلادي سال 1920
كوچ و سابق شوروي در بلشويكي انقلاب اثر در سال اين در
زيادي تعداد منچوري سرزمينهاي به روسيه تركمنهاي اجباري
.شدند پناهنده كره به بودند نفر حدود 200 در كه آنان از
و داشته خود مخصوص قبرستان و مسجد سئول در مسلمانان اين
اين امانمودند مجيد قرآن چاپ به مبادرت همچنين
درگيريهاي و سال 1950 در كره دو جنگ اثر در مسلمانان
اقامت سال و 30 شدند كره ترك به مجبور كشور اين در سياسي
اسلام و نداشت كشور اين مردم بر زيادي تاثير كره در آنان
.كند باز خود براي پايي جاي نتوانست
در اسلام فروزان شمع كره از مسلمانان اين رفتن با اما
كه بودند تركيه مسلمانان اين بار اين و نگرديد خاموش كره
.شدند افتاده دور سرزمين اين در اسلام نسبي رونق باعث
در اسلام نفوذ و گسترش در عطفي نقطه ميتوان را دهه 1950
زيادي كشورهاي سربازان كره دو جنگ در.ناميد كرهجنوبي
از بعد تركيه مسلمانان سربازان اما نمودند شركت آن در
سازمان نيروهاي قالب در را تعداد بيشترين آمريكا نيروهاي
تاثير سربازان اين عملكرد و رفتار نوع.ميدادند تشكيل
.نهاد مقطع آن در كرهجنوبي فقير مردم بر فراواني
منش و رفتار درست ، اسلامي اخلاق داراي تركيه سربازان
به كرهايها علاقه باعث امر همين و بودند مردمي "كاملا
تركيه سربازان ميان در اسلام آموزش.گرديد اسلام آيين
كرهايهايي اولين ترتيب بدين.ميشد تلقي اهميت با بسيار
مسلمان و گرفته قرار ترك سربازان رفتار تاثير تحت كه
كيم عثمان و يونگتو كيم عبدالله از عبارتند شدند
كره در مسلمانان اولين نفر دو اين واقع در.جينگيو
كرهاي مسلمان دو اين.ميشوند محسوب حاضر قرن در جنوبي
را جنوبي كره مسلمانان فدراسيون هسته اولين سال 1955 در
تركيه مسلمان سربازان حمايت با سال همين در و نهادند بنا
مسجد براي را محلي مون ده تون سئول كنوني بازار منطقه در
در اسلام ترويج براي سربازان ترك امام و نمودند كرايه
دليل به كه نكشيد طولي.ميپرداخت موعظه به مكان اين
مدرسهاي كشور اين در تركها كره ، در بيسوادي بودن بالا
دانشآموز نفر مقطع 80 آن در ميگويند و نمودند تاسيس
.است داشته
ميلادي دهه 1960 وارد كرهجنوبي مسلمانان ترتيب بدين
رسيد مالزيهايي به نوبت سال 1965 تا سال اين از و شدند
اين در.نمايند فعاليت جنوبي كره در اسلام گسترش جهت كه
را خود روابط كه ميگيرند تصميم كرهاي مسلمانان هنگام
اولين عثمان سال 1960 دردهند گسترش اسلامي كشورهاي با
آقاي كشور اين مسلمان ديگر همراه به كرهاي مسلمان
نزد كره در اسلام معرفي جهت يكسال مدت به سوجونگكيل
.نمودند سفر پاكستان و عربستان مالزي ، به اسلامي كشورهاي
براي كره مسلمانان بار اولين كه بود سال همين در واقع در
.كردند سفر عربستان به حج مراسم
مالزي دولت تا گرديد باعث كرهاي مسلمانان فعاليت نتيجه
در ترتيب بدينبنمايد جنوبي كره در اسلام به جدي توجه
وضعيت بررسي جهت را نفره هيات 14 يك مالزي دولت سال 1961
اين مجلس نمايندگان از يكي رياست به كره در مسلمانان
كه شد آن سفر اين نتيجه و داشت اعزام جنوبي كره به كشور
مرد و 7 زن كرهاي 3 مسلمان دانشجويان از تن به 10 مالزي
لي سليمان آقاي آنان از يكي.نمود اعطا تحصيلي بورسيه
با سال 1963 در سپس ميباشد ، سئول مركزي مسجد فعلي امامت
هزار مبلغ 33 كشور اين دولت كره به مالزي مجلس رياست سفر
كره مسلمانان فدراسيون كار تازه تشكيلات اختيار در دلار
مطرح سئول مسجد تاسيس موضوع امر اين متعاقبداد قرار
و كمك شدن كم نيز و طرح گستردگي دليل به اما.ميگردد
داشتن شيرين روياي كرهاي مسلمانان از مالزي دولت فعاليت
اين.ميشود سپرده فراموشي بوته به عبادت براي محلي
گرديد كرهاي مسلمانان شديد نااميدي و دلسردي باعث موضوع
فعاليت كه طوري به ميشد كم آنان تعداد روز به روز و
.ميگردد روبهرو سال 1965 در كامل ركود با نيز فدراسيون
در اسلام نور كه آن از غافل و نيست ماجرا پايان اين اما
متصور آن بر پاياني نمايد تابيدن به شروع سرزميني هر
براي ياس و نااميدي سال سال 1965 حال هر به.نيست
فعال مسلمانان اما ميگردد ، محسوب كرهاي مسلمانان
نگه زنده براي را خود فعاليت سال همين در "مجددا كرهاي
فدراسيون ترميم با "ومجددا نمودند چندان دو اسلام داشتن
سان يون سئول مركزي منطقه در محلي واجاره كره مسلمانان
تا آمد پيش فرصتي سال اين درنمودند آغاز را خود فعاليت
مسلمانان فعاليت به جديد پاكستانيرونقي فعال مسلمان يك
دراين پاكستان قرآن فدراسيون رييس سيدجميلبدهد كرهاي
اين در اسلام خصوص در روز مدت 40 به كره به سفر با سالها
فعاليت براي زمينه كم كم و نمود فعاليت و تحقيق سرزمين
.آمد فراهم جنوبي كره در خاورميانه مسلمانان
و كرهاي زبان دو به كريامسلمهرالد مجله سال 1967 در
در و گرديد منتشر كره مسلمانان فدراسيون توسط انگليسي
كويت و پاكستان مانند مسلمان كشورهاي از تعدادي مقطع اين
كره مسلمانان آموزش جهت تحصيلي بورسيه اعطاء به مبادرت
.كردند
موضوع مسلمانان فعاليت اثر در دهه 1960 پاياني سالهاي در
مطرح مسلمانان بين در جدي صورت به مركزي مسجد يك تاسيس
رئيسجمهور پاركچونگهي ، سال 1970 در "نهايتا و شد
از يكي در سئول شهر مركزي منطقه در جنوبي كره مقتدر
مساحت 5 به را قطعهزميني سئول شهر مناطق مرتفعترين
داد قرار كره مسلمانان فدراسيون اختيار در مربع متر هزار
واقعيت به مسجد يك داشتن جهت كرهاي مسلمانان روياي و
با سياسي روابط تقويت جهت پاركچونگهي.گرديد نزديك
انرژي تامين و عربستان "خصوصا خاورميانه خيز نفت كشورهاي
دولت به امتيازي واقع در زمين قطعه اين دادن با كره
تن تعداد 50 حضور با سال 1976 در "نهايتا و داده عربستان
گرديد افتتاح سئول مركزي مسجد مسلمان ، كشورهاي مقامات از
عبادت جهت مكاني داراي كرهاي مسلمانان بار اولين براي و
كوچك اقليت يك فعاليت جهت مكان يك داشتن.شدند فعاليت و
و بود برخوردار بالايي اهميت از زمان آن در كره در مذهبي
اين تاسيس به خود كمكهاي با عربي كشور چند و عربستان
به دهه اين ازشتافتند جنوبي كره مسلمانان ياري به مسجد
محسوب اسلامي عرب كشورهاي با كره مسلمانان روابط اوج بعد
.ميگردد
جنوبي كره مسلمانان وضعيت در عظيمي تحول مسجد تاسيس با
.آمد بوجود
سرشار درآمدهاي با دوران اين در "خصوصا عربي كشورهاي
زمان هر از برايشان مسلمانان به مساعدت و كمك امكان نفتي
دوران ميتوان را تا 1990 دهه 1970.بود فراهمتر ديگري
به عربستان "خصوصا عربي كشورهاي كمك و نفوذ طلايي
كمكهاي "انصافا مقطع اين در كه ناميد جنوبي كره مسلمانان
.دادند قرار مسلمانان اختيار در فراواني
مبادرت فراوان اشتياق با كرهاي مسلمانان دوران اين در
تعداد كه شد آن امر نتيجه نمودند ، اسلام تبليغ به
به ميرسيد نفر به 3700 سال 1970 تا كه كرهاي مسلمانان
مسلمانان فدراسيون سال 1976 دريافت افزايش ناگهاني طور
مركز و نمود كره اسلامي مركز تاسيس به اقدام جنوبي كره
آغاز را خود فعاليت اينفدراسيون در نيز عربي زبان آموزش
آغاز را خود فعاليت نيز انتشارات اداره آن همراه به.كرد
عنوان تحت كتاب اولين سال 1976 در امر اين متعاقب و كرد
چاپ كه رسيد چاپ به فدراسيون توسط شدن مسلمان راهنماي
افكار بر فراواني تاثير كرهاي زبان به كتاب اين
.گذاشت كرهايها
رهبران از يكي لي سليمان سال 1979 در نفتي تحريم از بعد
در و كرده سفر عربستان به هياتي راس در جنوبي كره مسلمان
را جنوبي كره به نفت ارسال قول عربستان مقامات با ديدار
اين در ميكند ، دريافت عربستان مقامات از ويژه طور به
طرفي از و است جنوبي كره اقتصادي سريع رشد شروع كه دهه
پيدا شديد وابستگي خاورميانه نفت و انرژي به كشور اين
كره ملي منافع چارچوب در جنوبي كره مسلمانان ميكند ،
.كشورميشتابند اين دولت كمك به جنوبي
اين در عربي كشورهاي با كره اتباع بين مراودات اثر در
پيدا گرايش اسلام دين به افراد اين از زيادي تعداد دهه
از 3 بيش سال 1984 تا ميدهد نشان موجود اسناد و كرده
اين ، در اسلامگرويدند دين به كرهايها از نفر هزار
افراد اين گرايش در سئول مسجد امام سليمانلي نقش ميان
.است بوده محسوس "كاملا
و سال 1976 در جنوبي كره در مسجد اولين تاسيس از بعد
مسلمانان توسط نيز ديگر مسجد كره 4 در مسلمانان فعاليت
از بعد سال 1976 در.ميگردد تاسيس جنوبي كره در عرب
در سپس جنوبي ، كره جنوب در پوسان مسجد سئول مركزي مسجد
سال در ري ، يون سانگ روستاي در گوانجو مسجد سال 1978
مالي حمايت با اماكن اين.ميشوند تاسيس جو چه مسجد 1986
در "حقيقتا.ميگردد تاسيس ليبي و مصر كويت ، عربستان ،
دولتهاي نقش اواسط 1980 تا سالهاي 1970 يعني دوران اين
حال.گرفت ناديده نميتوان را اسلام گسترش در مسلمان عرب
كره مسلمانان تشكيلاتي و رسمي فعاليت از سال گذشت 40 با
نفر هزار به 34 مسلمانان تعداد بيستم قرن پايان تا
دفتر و 6 مسجد داراي 5 كره در مسلمانان و يافته افزايش
است رويايي جنوبي كره اسلامي بزرگ دانشگاه تاسيس و هستند
.نميباشد دسترس از دور مسلمانان همت صورت در كه
و جنوبي كره مسلمانان فدراسيون كنوني فعاليتهاي
آن آينده برنامههاي
اين سال 1976 در جنوبي دركره مسجد اولين تاسيس از بعد
انجام اسلام گسترش درجهت را فراواني فعاليتهاي فدراسيون
مطالب درست انعكاس مختلف ، سمينارهاي برگزاري.است داده
اسلامي ، ، كشورهاي علما از دعوت كره ، جامعه به اسلامي
كتب اصلاح و اسلامي كشورهاي به مسلمان دانشجويان اعزام
فعاليتهاي مهمترين از اسلام بخش در جنوبي كره مدارس درسي
.ميباشد جنوبي كره مسلمانان فدراسيون
خاص روحيه دليل به جنوبي كره مسلمانان فدراسيون
را كتب چاپ يادگيري ، و آموزش به مردم علاقه و كرهايها
اسلامي كتاب اولين كه سال 1976 از و داده قرار اولويت در
تاكنون رسيده چاپ به فدراسيون اين توسط كرهاي زبان به
علاوه و رسيد چاپ به فدراسيون توسط كتاب عنوان از 50 بيش
به كرهاي مسلمانان از تن دو توسط نيز مجيد قرآن آن بر
شده ترجمه كرهاي بهزبان عثمان و چه حميد دكتر نامهاي
قرآن كامل و دقيق ترجمه جهت فدراسيون اين "اخيرا.است
تاسيس نيز را فدراسيون در قرآن ترجمه ويژه كميته مجيد
.است نموده
جنوبي كره در مسلمانان فدراسيون فعاليتهاي از ديگر يكي
دانشجويان اتحاديه توسط اسلامي بزرگ نمايشگاه برگزاري
اكثر و ميشود برگزار ساله هر كه است كشور اين مسلمان
اتحاديه ايندارند نقش درآن ايران جز به اسلامي كشورهاي
جذب درجهت را آموزشي متفاوت اردوهاي بار چندين همچنين
.است داده ترتيب اسلام به كرهاي جوانان
مسلمانان فدراسيون كرهجنوبي مدارس كتب تصحيح زمينه در
مربوط مطالب اعظم توانستقسمت فراواني تلاش با كرهجنوبي
غلط تصور داراي كه مدارس تاريخي كتب در اسلام تاريخ به
مسئوليت خود كه جميل دكتر.كند تصحيح را بود اسلام از
عهده به را آن اسلام بخش در مدارس تاريخ كتب بررسي هيات
وزارت به توانست فدراسيون فراوان ، تلاش با:ميگويد داشت
برداشت و ملي منافع حفظ درجهت كه بقبولاند كره آموزش
مسلمان ميليارد يك از بيش با همكاري جهت اسلام از درست
در عمده اشكالات از.گردد تصحيح كتب اين ميبايست درجهان
حضرت بود شده نوشته آن زير در كه بود تصويري چاپ كتب اين
جديد كتب از تصوير اين كه سخنراني ، حال در (ص)محمد
.است شده حذف "كاملا
كره در مسلمانان فدراسيون برنامه و طرح مهمترين اما
بعضي.است جنوبي كره اسلامي دانشگاه تاسيس موضوع جنوبي
كره اسلامي دانشگاه تاسيس از دهه 70 در عربي دولتهاي از
قيمت نزول علت به حاضر حال در البته.كردند حمايت جنوبي
دانشگاه هزينههاي پرداخت به قادر كشورها اين نفت
.نميباشند
صدرالمتالهين كنگره و فلسفه آموزش
داماد محقق مصطفي سيد دكتر با كوتاه گفتگويي
روز ،"داماد محقق مصطفي سيد دكتر" والمسلمين حجتالاسلام
كوتاهي گفتگوي طي ملاصدرا جهاني همايش حاشيه در پنجشنبه
حقوق رشته دانشجويان:گفت ايران در فلسفه وضعيت درباره
يك بيشك حاليكه در هستند ، بيگانه فلسفه مباحث كليات با
.باشد داشته آگاهي فلسفه و منطق از بايد حقوقدان
بايد را واقعي علت:گفت مساله ، اين بروز علت درباره وي
در.كرد جستجو انساني علوم رشته دبيرستاني كتابهاي در
تدريس فلسفه از مباحثي دبيرستانها ، انساني علوم رشته
و فلسفي متون نگارش نامناسب كيفيت علت به ولي ميشود ،
نميآيد شيرين دانشآموزان مذاق به فلسفه درس تدريس ، روش
.نميگيرند فرا را آن و
آگاهي كه نگارش متخصصان بهترين از بايد مشكل اين حل براي
.شود استفاده دارند ، فلسفه به كامل
فراگير ، جمعي رسانههاي نقش به اشاره ضمن داماد محقق دكتر
در:شد يادآور اسلامي ، فلسفه اشاعه در تلويزيون جمله از
گسترده صورت به فلسفي گفتوگوهاي مباحث كه اخير سالهاي
كساني از زيادي عده ميشود پخش جمعي رسانههاي طريق از
از بعضي بيان روش از هستند ، بيگانه رشته اين با كه
كل ، در كه است معلوم و ميكردند قدرداني اظهار اساتيد
.است شده آنها جذب باعث نشستها اين
شهرهاي و بود فلسفه و علم مهد روزگاري ما عزيز ايران
بودند ، ايران فلسفه مهم مراكز قم و تهران اصفهان ، شيراز ،
تعطيل يا فلسفي مدارس تمام اخير ، سالهاي در متاسفانه ولي
.درآمدند تعطيل نيمه حالت به يا و شدند
تدريس به اربعه حكماي روزگاري تهران در:گفت داماد محقق
حاج جلوه ، ابوالحسن مدرس ، آقاعلي.داشتند اشتغال فلسفه
بودند كساني جمله از خوانساري مرحوم و سبزواري ملاهادي
فلسفه تدريس به قاجار دوره در تهران علميه مدارس در كه
سنتي روش به فلسفه تدريس اكنون هم اما داشتند اشتغال
دو يا يك هفتهاي رسمي ، دانشكدههاي در فقط و شده متروك
زمينه اين در ديگري كار آن ، از بيش و ميشود تدريس روز
.نميگيرد صورت
نزد را اسفار كامل دوره يك كسي كمتر موجود ، وضعيت با
.ميخواند خوب را سبزواري منظومه يك يا و ميبيند استاد
شخصيتهاي فقط طباطبايي علامه از بعد قم علميه حوزه در
را "سنتي روش به فلسفه ، تدريس" ايشان شاگردان از معدودي
.هستيم آينده نگران ما دليل همين به و كردند دنبال
فلاسفه ميان ارتباط برقراري لزوم درباره داماد محقق دكتر
امروز ، دنياي:گفت غربي فلاسفه و دانشمندان و اسلامي
است ، فراهم مختلف طرق از تماس امكان و است ارتباطات دنياي
جفا خود به كند ، فكر تنها و بنشيند چنانچه انديشمندي هر
.است نموده كفران را الهي نعمت و كرده
آثار از خود زمان در ملاصدرا اگر كه ميدانيم يقين به ما
نظريات از آنان بالعكس و بود مطلع غربي فلاسفه و دكارت
از امروز ما و ميشد دگرگون افكار بسا چه بودند ، مطلع او
فلسفه ورود كه ميدانيم ولي بوديم ، برخوردار ديگري افكار
حكمت ورود ندارد قرن نيم از بيش عمري شايد ايران ، به غرب
عمري نيز غرب به اسلامي معاصر فلسفه و آن اصيل معناي در
.دارد آن از كمتر
همايش:كرد تصريح داماد محقق دكتر والمسلمين حجتالاسلام
كه كرد فراهم را موفقيت اين شيرازي ، صدرالمتالهين جهاني
فكر هم و كنيم منتقل وطن از بيرون به را اسلامي فكر هم
باشيم قادر تا نماييم وارد ميهنمان به را بلاد ماوراء
.گيريم فرا را روز انديشه آنها از ترتيب اين به
ميپردازد مردم مادي امور تمشيت به فقط غرب فلسفه امروز
اتصال راه اگر بيشك.ميكند تفسير را مادي جهان روابط و
در الهي ديدگاه از جهان تفسير و غيبي منبع به آدمي درون
آدمي ، پاك فطرت شود ، عرضه غرب فلاسفه به ملاصدرا حكمت
.بود خواهد آن پذيراي
جهاني همايش:كرد تصريح پايان در داماد محقق دكتر
فلسفه معرفي جمله ، از خود عالي اهداف همه به ملاصدرا
دست ملاصدرا ، انديشههاي ناشناخته نكتههاي برخي و الهي
.كرد خارج زدن درجا از را اسلامي فلسفه كار اين با و يافت
معارف كتابخانه
|
حكمت احياي
الهيات و طبيعيات بر مشتمل
با /فنا فاطمه:تحقيق و تصحيح /قرچغايخان عليقليبن
ميراث نشر دفتر /ديناني ابراهيمي غلامحسين دكتر مقدمه
زركوب جلد /وزيري قطع /اول 1377 چاپ /كتاب احياء و مكتوب
تومان 5500/جلد 2/روكش با
از و هجري يازدهم قرن حكماي از خان قرچغاي عليقليبن
خصوص در وي است ، بوده تبريزي ملارجبعلي حكيم شاگردان
ماهيت ، يا وجود اصالت ذهني ، وجود قبيل از فلسفي مهم مسائل
و ابراز بديعي نظرات جسماني معاد مسئله نيز و حدوث
.است كرده ارائه
كه ميرود شمار به وي فلسفي آثار امهات از حاضر كتاب
موءلف.است الهي و طبيعي حكمت مباحث از كامل دوره يك شامل
و متاخر و متقدم حكماي آراي بررسي و نقد ضمن كتاب اين در
-عليهمالسلام -معصومين ائمه روايات و آيات از بهرهمندي
.است پرداخته مباحث آن در اظهارنظر و تامل به
(عرفان و تصوف مجموعه از) حلاج
نشر:ناشر /كيواني مجدالدين دكتر:مترجم /ميسن.و هربرت
صفحه تومان ، 120 قيمت650 /اول 1378 چاپ مركز ،
عبدالله خواجه" كتابهاي تاكنون عرفان و تصوف مجموعه از
...و "اشراق مكتب و سهروردي" ،"بقلي روزبهان" ،"انصاري
سر گشت او از" كه نامداري عارف حلاج ، اما است شده منتشر
مطرح شخصيتي اسلام جهان سراسر در خود زمان در "بلند دار
بدعتگذاري اتهام به كه نيز آن از پس و بود بحثانگيز و
و او پيرامون افسانه و واقعيت آنقدر شد مقتول دين در
كه هست پرسش اين جاي هنوز كه آميخت درهم او انديشههاي
.ميخواست چه و ميگفت چه بود ، كه او
و آثار در تتبع و تحقيق سال سي كه كتاب ، اين نويسنده
زمينه اين در مرجع نظري صاحب مقام به را او حلاج شخصيت
و حلاج ، شخصيت ابعاد تحليلي و تحقيقي اثر اين در رسانده ،
بررسي دقت به را او عصر اجتماعي و سياسي و ديني اوضاع
رگههاي درباره معتبر و مستند استنتاجهايي و كرده
او ، اجتماعي و روحاني آرمانهاي و انگيزهها حلاج ، اعتقادي
مقابل در و كنار در جامعه مختلف قشرهاي صفآرايي عوامل
.ميدهد دست سر ، به شوريده عارف اين شهادت بالاخره و او ،
و تصوف تاريخ پژوهندگان و علاقهمندان:خواننده طيف
.والهيات ادبيات دانشجويان اسلامي ، فلسفه و عرفان
اسطوره
نشر :ناشر /اسماعيلپور ابوالقاسم :ترجمه /روتون.ك.ك
صفحه تومان ، 130 قيمت680 /اول ، 1378 چاپ مركز ،
تاكنون 10 كه است سبكها و مكتبها مجموعه از اسطوره
همگي كه كتابها اين انتشار روالشدهاست منتشر آن عنوان
زمينه آن در كه مترجمي به ناشر سفارش است ، ترجمه بهصورت
.ميباشد است فراواني تجربه و تخصص يا و تاليف داراي خاص
آثار تاكنون كه شده ترجمه اسماعيلپور سوي از نيز اسطوره
.است درآورده نگارش به زمينه اين در را متعددي
به مربوط نظريههاي مهمترين از برخي كتاب ، نخست بخش در
اشاره با و بررسي تاريخي ديد از اسطوره خاستگاه و سرشت
با نظريهها اين ربط گوناگون ، ديني -ادبي متنهاي به
را اسطوره كه گذشته ديدگاههاي.ميشود داده نشان ادبيات
زباني بازي يا اخلاقي ، فلسفه علم ، تاريخ ، مقوله از
گونهاي را آن كه تازهتر نظريههاي نيز و ميشمردند
دانستهاند مناسك و آيينها از شاخهاي يا رواني ، فرافكني
.شدهاند تحليل و مطرح
ريگي مرده اسطوره اگر ميدهد نشان نويسنده دوم بخش در
با روشنگري عصر همچون و نشود تلقي ادبيات و هنرها براي
رخ پديدهاي چه شود ، بياعتنايي بدان طبيعي ، علوم پيشرفت
نويسندگان بهرهبرداريهاي ارزيابي به اينرو از و ميدهد
يا كهن اسطورههاي احياي مساله نيز و اسطوره از گوناگون
.است نوپرداخته اسطورههاي خلق
ادبيات در اسطوره كاربرد با منتقدان برخورد سوم بخش در
.ميشود بررسي
سرمايهداري ظهور و دين
چاپ مركز ، نشر :ناشر /خزاعي احمد :ترجمه /تاوني .-ه.ر
صفحه تومان ، 362 قيمت1750 /اسفند 1377 اول ،
پيشرفت و تحول با ديني اعتقاد و انديشه نسبت درباره
روحيه و پروتستاني اخلاق در ماكسوبر تحليل اقتصادي ،
و انديشه كه حاضر ، كتاب.است عام و خاص شهره سرمايهداري
اواخر از را اقتصادي و اجتماعي مسايل درباره ديني ديدگاه
بهنوعي كرده ، تحليل و بررسي هجدهم سده تا وسطي قرون
اخلاق نظريههاي از گزارشي از پس.است كاروبر كاملكننده
عصر تحولهاي تاثير و وسطي قرون در اقتصادي و اجتماعي
و آموزهها اجتماعي زمينههاي سنتي ، آموزههاي بر رنسانس
و انگليس كليساي اصحاب و كالون و لوتر اقدامهاي
پاكديني جنبش رابطه و شده ، بررسي آنان اقتصادي ديدگاههاي
توجهي با.ميشود نمايانده سرمايهداري با (پوريتانيسم)
برابر در دين مواضع تاريخ ، علمي واقعيتهاي به پيوسته
تحولات ارضي ، مسايل سفتهبازي ، و احتكار چون پديدههايي
تفسير و شرح پولي بازارهاي و خارجي تجارت گسترش قيمت ،
مسبب اجتماعي شرايط و ربا منع درباره بهويژه و ميشود
.است شده گفتگو تفصيل به آن
(جستارها گزينه) مدرن هرمنوتيك
/...و درايفوس اكو ، فوكو ، ريكور ، گادامر ، هيدگر ، نيچه ،
نشر:ناشر /نبوي محمد مهاجر ، مهران احمدي ، بابك:مترجمان
صفحه تومان ، 414 قيمت1750 /اول 1377 چاپ مركز ،
و انديشگر ده از نوشته دوازده برگردان مدرن هرمنوتيك
فلسفي آيين كنوني موقعيت شناخت راهنماي تا است ، فيلسوف
.باشد مدرن هرمنوتيك
نمايانگر نخستين بخش.است شده تقسيم بخش چهار به كتاب
از گزيدهاي با بخش اين.است مدرن هرمنوتيك كلي مسائل
نيچه ، .ميشود آغاز تاويل درباره نيچه فريدريش نوشتههاي
و شده ، شناخته مدرن هرمنوتيك آغازگر درستي ، به
با آنها نسبت و حقيقت خواست ، نيرو ، جهان ، از برداشتهايش
دوره" از است نوشتهاي دوم ، متن.راهگشايند تاويل و زبان
ديدگاهي از خبر كه هيدگر مارتين كارهاي "دوم
.ميدهد ساختن و باشيدن و انديشيدن مورد در هستيشناسانه
چنانكه فاهمه ، نيروي و شناخت تاويل ، باب در هيدگر آراء
بخش در آمده ، زمان و هستي در يعني آثارش ، "نخست دوره" در
او آثار و انديشه پژوهشگر سه بحث مورد حاضر كتاب چهارم
گادامر ، گئورگ هانس از جستاري سوم ، متن.است گرفته قرار
است ، مدرن هرمنوتيك كلي جنبه نمايانگر كه عينحال در
تاويل از متفكر اين خود خاص برداشت فهم سرآغاز ميتواند
.باشد نيز
ايران معاصر تاريخ
تاريخ مطالعات موءسسه / ايران معاصر تاريخ تخصصي فصلنامه
زمستان 1377 هشتم ، شماره دوم ، سال / ايران معاصر
به پربار صورت به شماره ، اين در "ايران معاصر تاريخ"
ايران اسلامي انقلاب درباره تحليلهايي و اسناد انعكاس
پهلوي حاكميت تلاشهاي آخرين اسناد ، اين دراست پرداخته
با رويارويي براي شاهنشاهي ارتش طرح جمله از و شده منعكس
با اسلامي ، انقلاب اوج روزهاي در امنيت تامين و اغتشاش
.است رسيده چاپ به جم فريدون ارتشبد اظهارات به توجه
كتابشناسي تصويري ، اسناد با همراه شماره ، اين مطالب ساير
است عبارت ايران معاصر تاريخ به مربوط اخبار و گزارشها و
:از
پهلوي دوره نخبگان عملكرد و تهران شهرداري برنامه سازمان
-(19151846) انگليس و ايران دولت بختياري ، خانهاي -دوم
عزل در بريتانيا نفوذ اعمال با سوخته سرزمينهاي استراتژي
مدرن فلسفه آموزش در اساسي چارچوبهاي -مقامات نصب و
...و ايران فراماسونري تاريخنگاري در آشفتهنويسي -تاريخ
|
|