كه دوختهاند چشم مجلس به مردم :شهيدي
تازه داشت خواهد پاس را بيان
آزادي چگونه
سازي محدود برابر در ها واكنش ترين
مطبوعات
آموزان دانش بين در اعتياد مشكل
باشيم داشته سالم نگرشي چگونه
كه دوختهاند چشم مجلس به مردم :شهيدي
تازه
داشت خواهد پاس را آزاديبيان چگونه
سازي محدود برابر در ها واكنش ترين
مطبوعات
انگيزههاي با "قطعا طرح اين :رشت نماينده رمضانپور
است شده داده مجلس به سياسي
خانه به ششم مجلس انتخابات آستانه در مردم :اجتماعي گروه
نمايندگان ، كه ميكنند نظاره و دوختهاند چشم ملت
مهر پر دست با كه را بيان آزادي و مستقل و آزاد مطبوعات
پاس چگونه ، است گسترده حمايتي چتر آن بالاي بر امام
.داشت خواهند
و فرهنگ وزارت تبليغات و مطبوعاتي معاون شهيدي دكتر
سخن مطبوعات حقوق بررسي سمينار در كه اسلامي ارشاد
د كه مطبوعات فعلي قانون:افزود مطلب اين بيان با ميگفت
معظم رهبر جمهوري رياست دوران و راحل امام پربركت رحيات
يادآور شد ، تدوين جنگ زمان در خاتمي آقاي وزارت و انقلاب
كه است مقدس دفاع پيامآور و آزادي از راحل امام حمايت
.است داده نشان را خود كارايي نيز بهخوبي
مطبوعات از همه كه اسلامي ايران در شهيدي دكتر گفته به
پركارترين از يكي مطبوعات دادگاه و ميگويند سخن
ركن كه است حقيقت اين بيانگر شده قضائيه قوه شعبههاي
و است شكلگيري حال در خوبي به ما جوان دمكراسي چهارم
مسئوليت و تعهد سرزندگي ، از مطبوعات عرصه در قلم ارباب
.شدهاند برخوردار بيشتري
از ما كه نكته اين بيان با ارشاد وزارت مطبوعاتي معاون
قانون اصلاحي طرح خصوص در مجلس جمعينمايندگان اقدام
نشان موضوع اين كرد تاكيد ميكنيم استقبال مطبوعات
قانونگرايي به غوغاسالاري از مطبوعات بحث كه ميدهد
از ارشاد وزارت استقبال دليل بيان در وي.است شده هدايت
كه است جهت اين از ما استقبال علت:گفت طرح اين
به آنان اكثريت "اخيرا كه مجلس نمايندگان ميپنداريم
پيام دادهاند ، مثبت راي خاتمي دولت فرهنگي سياستهاي
قانوني حقوق دارند نظر در و دريافتهاند را خرداد دوم
جمهوري اقتدار و ثبات زمان فراگيرتر حقوق به را جنگ زمان
از ما استقبال:كرد تاكيد وي.كنند تبديل ايران اسلامي
.باشيم موجود قانون تغيير خواهان كه نيست جهت آن
و مستقل منصفه هيات وجود:كرد تصريح سخنراني ين ا در وي
مطبوعات افتخارات از نويسنده و خبرنگار قانوني مصونيت
دادگاه به جرائم و تخلفات به علني رسيدگي سپردن و است
.است افزوده آن ارزش بر مطبوعات
گلايه اسلامي شوراي مجلس از ارشاد وزارت مطبوعاتي معاون
تدوين كارشناسي و مشورتي جلسات در امروز تا چرا كه كرد
نظرخواهي ارشاد وزارت مطبوعاتي معاونت از اصلاحي طرح اين
به مجلس است قرار وقتي شهيدي دكتر گفته به.است نشده
اصحاب آن نخستين مخاطبان كه گمارد همت اصلاحيهاي تدوين
قانوني و رسمي تشكلهاي نبايد چرا كشورند مطبوعات
.شوند فراخوانده مشورت به رسانهاي و مطبوعاتي
قلم حريم از دفاع ضمن ما كه نكته اين بيان با شهيدي دكتر
هستيم آرامش تبليغكننده و مدافع مستقل ، مطبوعات حرمت و
از دور و آرام فضاي نيازمند مهم اين به پرداختن:گفت
به توسل شرعي مجوز كساني روزها اين كه چند هر است تشنج
.ميكنند صادر را خشونت
سال دو تجربه:گفت خاتمه در ارشاد وزارت مطبوعاتي معاون
آن دنبال به و كشور جرايد از شماري تعطيلي و گذشته
و ابزارها به توجه ضرورت روزنامهنگار صدها بلاتكليفي
علت به كه كساني براي حمايتي قوانين تدوين
...ميسازد مشخص را ميشوند بيكار قانوني تصميمگيريهاي
ابتكار به دست زمينه اين در اسلامي شوراي مجلس اگر و
پاسخ مطبوعاتي جامعه نيازهاي از بخشي به شك بدون.بزند
.است داده قانوني
مسئول مديران نماينده جهرمي افتخار دكتر سمينار اين در
تنها كه نكته اين بر تاكيد با نظارت هيات در مطبوعات
مطبوعاتي ، جرايم به رسيدگي براي صالح دادگاههاي
معتقدند عدهاي:گفت هستند دادگستري دادگاههاي
به ميتواند و است دادگستري از جزيي انقلاب دادگاههاي
برخي ، اعتقاد به مقابل در و كند رسيدگي مطبوعاتي جرائم
وجود انقلاب دادگاههاي مطبوعات ، قوانين تدوين زمان در
اين به رسيدگي قانونگذاران تشخيص به بنا ولي داشتهاند
.گذاشتهاند دادگستري عمومي دادگاههاي عهده به را جرائم
اجراي و شبهه رفع براي:كرد خاطرنشان جهرمي افتخار دكتر
مطبوعاتي جرائم به عمومي دادگاههاي است بهتر اساسي قانون
.نكند رسيدگي
روحانيت دادگاه در مطبوعاتي جرائم به رسيدگي خصوص در وي
دادگستري از جزيي را خود دادگاه اين مسئولين:گفت
صحيح شود مطبوعاتي جرم مرتكب روحاني اگر لذا و نميدانند
هم تا دهند ارجاع عمومي دادگاه به را پرونده كه است آن
.نباشد ميان در شبههاي هم و شده اساسي قانون رعايت
رسيدگي اساسي قانون اصل 168 مطابق اينكه به اشاره با وي
منصفه هيات حضور با و علني مطبوعاتي و سياسي جرائم به
و كرده اختيار سكوت مطبوعاتي جرم درباره قانون:گفت است
ميشود متبادر ذهنش به موضوع اين از تعريفي فردي هر لذا
.است قانون خلاف اين كه
علامه دانشگاه محققان و استادان از معتمدنژاد كاظم دكتر
به را خود بحث مطبوعات حقوق بررسي سمينار در طباطبائي
از بخشي در وي .داد اختصاص مطبوعات آزادي نظري معاني
قانون كلي چارچوب حفظ به تصميم اگر:گفت خود سخنان
و تركيب در تغييراتي بايد پابرجاست كنوني مطبوعات
سو يك از كه معنا اين به.شود داده نظارت هيات اختيارات
روزنامهنگاران نماينده مطبوعات مديران نماينده كنار در
سوي از و باشد داشته حضور آنها حرفهاي انجمن طريق از
نظارت هيات قوا ، تفكيك اصل به لطمه از جلوگيري براي ديگر
مديران مجازات و حقوقي تنبيه در قضايي تصميمگيري از
.كند خودداري مطبوعات
و محتوا بر حاكم مقررات به مربوط بحث در معتمدنژاد دكتر
در اصولا كه سانسور ممنوعيت موضوع:گفت مطبوعات انتشار
پيروزي از پس دوره در ميشود ، پيشبيني اساسي قوانين
قرار مطبوعاتموردتاكيد قانوني لايحه در اسلامي انقلاب
بود ، شده پيشبيني هم خاص مجازات آن براي و بود گرفته
آن ، ماده 4 موجب به كنوني مطبوعات قانون در كه درصورتي
ممنوعيت به فقط يادشده ، قانوني لايحه ماده 29 خلاف بر
.است شده اشاره سانسور به مبادرت
اصلاح در هم مطبوعات توقيف احتمال خصوص در:گفت وي
"قانوني توقيف" و "اداري توقيف" بين بايد موجود ، مقررات
خاص موارد در نشريات اداري امكانتوقيف و آيد پديد تفكيك
اختيارات از منحصرا ساعتنيز تا 48 كوتاه 24 مدت براي و
.شناختهشود آن ، عمومي دادگاههاي قضات و دادگستري
جرائم به مربوط موارد مهم مشكل:افزود معتمدنژاد
.است جرائم اين تعريف عدم قانونمذكور ، در مطبوعاتي
مطبوعاتي و قوانينارتباطي از بسياري در كه درحالي
در صريح طور به جرائم گونه اين ديگر ، كشورهاي
.ميشوند قانونتعريف
ديگري موضوع:داشت اظهار طباطبايي علامه دانشگاه استاد
پيش شود ، واقع توجه طرف بايد كنوني اصلاحقانون در كه
قوانين در كه است جرائممطبوعاتي مجازاتهاي دقيق بيني
شده نيزرعايت ايران قبلي مطبوعاتي قوانين و كشورها تمام
قضات ، نظر به مجازاتها كردن واگذار با كه حالي در است
افراد ، تمام ميان در قضايي تبعيض عدم و واحد روش بهايجاد
.ميشود وارد لطمه
نيز "مطبوعاتي جرايم دادرسي ويژه مقررات" درباره وي
و پيشرفته كشورهاي مطبوعاتي قوانين كهدر كرد گوشزد
مطبوعاتي جرائم سببمشابهت به ديگر ، كشورهاي از بسياري
برايمرتكبان خاصي امتيازهاي و اغماضها سياسي ، جرائم با
.است شده پيشبيني مطبوعات به مربوط تخلفهاي
خوشبختانه:كرد خاطرنشان طباطبايي علامه دانشگاه استاد
در ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون دراصل 168 امر اين
درحضور و علني بهصورت مطبوعاتي جرائم به رسيدگي مورد
قرار موردنظر نير دادگستري دادگاههاي در منصفه هيات
.است گرفته
جرائم دادرسي و رسيدگي:كرد تاكيد معتمدنژاد دكتر
در معمول قواعد از غير ويژهاي ازقواعد مطبوعاتي
.ميكند پيروي جرائم دادرسيهاي
امتيازات مهمترين از يكي مجازاتها تخفيف:گفت وي
جرائم با مقايسه در جرائم گونه اين در روزنامهنگاران
.ميشود عموميمحسوب
بازداشت ممنوعيت:طباطبائي علامه دانشگاه استاد گفته به
محكومان بدني نشريه ، مجازات احتياطي توقيف متهم ، احتياطي
تصريحمطالب ضرورت جرائم ، كوتاه بسيار زمان مرور دوره و
آن قانوني مستندات و مطبوعاتي جرائم مشمول نوشتههاي و
جرائم دادرسي و رسيدگي خاص مقررات از نيز رايدادگاه در
.ميشود محسوب مطبوعاتي
قوانين در آنكه به توجه با:داشت اظهار معتمدنژاد دكتر
به گذشته رژيم اختناق تاثير تحت ايران ، قبليمطبوعاتي
ويژه مقررات كنوني eخلا است ، توجهنشده مطبوعاتي دادرسي
در بايد فعلي قانونمطبوعات در مطبوعاتي جرائم رسيدگي
.برود ميان از آن ، آينده اصلاحات
بررسي" سمينار تهراندر عمومي دادگاه شعبه 1410 رئيس
هيات اعضاي انتخاب شيوه معايب بيان در "مطبوعات حقوق
دارايمنصبهاي منصفه هيات اعضاي كه وقتي:گفت منصفه
دادگاه جلسات در حضور براي لازم وقت باشند ، اداري بالاي
كه دولتي مسئوليت و شغل اقتضاي به و پيدانميكنند را
.كنند اظهارنظر مواردنميتوانند از بسياري در دارند ،
كه مطبوعات قانوني لايحه ماده 38 به اشاره با مرتضوي
:گفت ميسازد ، مشخص را منصفه هيات اختياراتاعضاي حدود
مشخص منصفه هيات اعضاي توسط تصميم صدور نحوه ماده اين در
بگونهايكه.دارد وجود تناقض يك ماده همين در ولي شده
متهم بودن مجرم به نسبت كه هستند مكلف منصفه هيات اعضاي
ماده اين ولي كنند ، نظر اظهار آن تخفيفبودن مستحق و
.است مشخصنساخته را اختيارات و تخفيف حدود
از:كرد نشان خاطر تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 رئيس
طول در و است گذشته زيادي مدت مطبوعات ، تصويبقانون زمان
بكار قانون اين در كه ومفاهيمي قضايي سيستم در مدت اين
به اشاره با وي.است نگرفته صورت وتحولي تغيير هيچ رفته ،
واژهدر اين هرچند:گفت اسلام در منصفه هيات وجود سابقه
دارد اسلامي فقه در ريشه واقع در ولي ندارد ، وجود اسلام
.است قوانيناسلامي مطابق و
جمهوري خبرگزاري با گفتگو در نشاط روزنامه مسئول مدير
در بازدارنده عاملي را مطبوعات قانون اصلاح طرح اسلامي
.دانست خاتمي آقاي دولت فرهنگي توسعه برنامههاي اجراي
مطبوعات ، قانون اصلاحيه طرح تصويب صورت در:گفت صفري لطيف
ميگيرد قرار كساني دست در مستقل مطبوعات سرنوشت تعيين
،"سامري گوساله" عنوانهاي با را مستقل مطبوعات بارها كه
ابزار" و "اجانب به وابسته" ،"ضدانقلاب بلندگوي"
.كردهاند معرفي "براندازي
را اطلاعرساني و بيان آزادي مطبوعات ، قانون اصلاح طرح
.ميدهد قرار تهديد مورد
و اسلامي شوراي مجلس در سبزوار نماينده راهچمني محمدرضا
با گفتگو در ديروز اسلامي ايران همبستگي حزب دبيركل
پيشبيني طرح اين در:افزود مطلب اين بيان با خبرنگاران
منصفه هيات تعيين براي نفره سه هيات وارد افرادي كه شده
كه صورتي در ندارند مطبوعاتي كار با ارتباطي كه شوند
انتخاب را منصفه هيات بايد مردم نمايندگان حداقل
سپرده مجلس يا شهر شوراي به كار بود بهتر و ميكردند
.ميشد
است مخالف طرح اين با اسلامي ايران همبستگي حزب:گفت وي
.آورد خواهد عمل به آن شدن رد براي را خود تلاش و
توجهي قابل نقش مطبوعات اينكه به توجه با:گفت چمني راه
و اخبار همه كنترل به معتقد كه جناحي دارند انتخابات در
اهداف به مطبوعات كنترل با تا ميكند تلاش است اطلاعات
.برسد خود
شوراي مجلس در رشت مردم نماينده نرگسي رمضانپور احمد
با قطعا طرح اين :گفت ما خبرنگار به نيز اسلامي
.است شده داده مجلس به سياسي انگيزههاي
مشخص:گفت مردم راي با حكومت مشروعيت به اشاره با وي
حركت مردم افكار و نظر خلاف بر هميشه خاصي گروه چرا نيست
.ميكنند
اگر:گفت و كرد محكوم را مطبوعات محدودكردن رمضانپور
جريان مطبوعات قانون اجراي دستاندركاران و تصميمگيران
و روزنامهها تعطيلي به منجر امر اين باشند خاصي سياسي
با برخورد كه حالي درشد خواهد شبنامهها جايگزيني
و انساني نيروي و معنوي و مادي سرمايه شبنامهها موضوع
.ميخواهد فرهنگي
مطبوعات فعلي قانون از مردم و روزنامهنگاران :گفت وي
افرادي اينكه مگر.نيست آن اصلاح به لزومي و هستند راضي
باشند داشته قصد ششم مجلس انتخابات براي سياسي اهداف با
.بگيرند را مطبوعات روشنگريهاي جلوي
شوراي مجلس در ساري مردم نماينده يوسفنژاد اصغر علي
آزادي براي اساسي قانون صراحت به اشاره با نيز اسلامي
امتيازات از مطبوعات آزادي و سياسي توسعه:گفت مطبوعات
به و ميكند مخدوش را آن طرح اين كه است خاتمي آقاي دولت
تصويب امكان اعتبار به و شتابزده طرح اين ميرسد نظر
و بعدي شور در اصلي مباحث و شده نوشته مجلس ، در آن كليات
.شد خواهد مطرح جزئيات در
از جرائم از بخشي به رسيدگي طرح اين در :كرد اضافه وي
قرار انقلاب دادگاه حيطه در و خارج مطبوعات دادگاه حوزه
.است شده حذف نيز دادگاه علنيبودن حتي و گرفته
قانون ماده 5 با انقلاب دادگاه صلاحيت گسترش:گفت وي
طرح و دارد منافات انقلاب و عمومي دادگاههاي تشكيل
مورد در اساسي قانون اصل 168 صريح نص مخالف پيشنهادي
جرائم به منصفه هيات حضور با و علني رسيدگي لزوم
.است سياسي و مطبوعاتي
تبعات باعث را خبري منابع افشاي به الزام نژاد يوسف
انساني ، كرامت با مسئله اين:گفت و دانست سوءاجتماعي
.ندارد سازگاري خبرنگاري اخلاقي اصول و حرفهاي شرافت
شوراي مجلس در خرمآباد مردم نماينده فولادي كوروش
سوي از بايد منصفه هيات اعضاي معرفي:گفت نيز اسلامي
ارشاد وزارت نه و باشد انجمنها و صنفي و سياسي تشكلهاي
.قضائيه قوه و
اصلي نقش منصفه هيات دنيا ، كشورهاي در كرد اضافه فولادي
آن ، راي براساس تنها دادگاه قاضي و داراست دادگاهها در را
.ميكند مشخص را مجازات
آموزان دانش بين در اعتياد مشكل
وزارت تربيتي امور برنامهريزي و مشاوره دفتر :اشاره
عوامل كمك با توانسته تحصيلي 7776 سال در پرورش و آموزش
را ، دانشآموز نفر و480 هزار كشور ، 78 سطح در خود اجرائي
خطر معرض در كه نمايد شناسائي تحصيلي ، گوناگون مقاطع در
...و جنسي سوءاستفادههاي و موادمخدر قاچاق يا اعتياد
.دارند قرار
ابتدائي ، 32 مقطع در آنان درصد مذكور 47 آمار براساس
مشغول متوسطه مقطع در درصد و21 راهنمائي مقطع در درصد
.هستند تحصيل
از (75-76) گذشته تحصيلي سال در رقم اين اينكه توضيح
با كه بود شده اعلام نفر و 306 هزار مذكور 41 مرجع سوي
معادل 112 رشدي بيانگر سالجاري ، در شده توجه رقم به توجه
آمار اين اعلام محض به البته.ميباشد سال يك طي در درصد
با مبارزه اجرائي دفتر مسئول و مشاوره دفتر مديركل توسط
و نقد به كشور مطبوعات موصوف وزارتخانه در مخدر مواد
در و پرداخته پرورش و آموزش وزارت عملكرد آمار بررسي
در گستردهاي بازتاب مساله كه داشت اظهار ميتوان مجموع
:آيا كه نگرديد مشخص "نهايتا ولي داشت ، كشور جرايد
يا و امسال؟ يا و بوده غلط قبل سال آمارگيري مبناي -1
است؟ ترديد مورد سال هر 2 آمار نقطهنظرات ، برخي بنابه
همين در كشور سطح در اعتياد بروز و شيوع "واقعا آيا -2
ميباشد؟ نظر مورد آمار از حادتر مساله يا است حد
يافته ، كاهش آمار رفته بالاتر تحصيلي مقطع هرچه چرا -3
بيان در ابتدائي مقطع محصلين كه نيست معني بدين اين آيا
لذا و صادقتر خانوادهشان درون مسائل و واقعيتها
...و ميگيرد؟ صورت سهولت به مشاورين توسط آنان شناسائي
اين در موجود ابهامات به پاسخگويي صدد در حاضر مقاله
.است زمينه
شده شناسايي دانشآموزان خانوادگي وضعيت
ملاك را پرورش و آموزش وزارت سوي از شده اعلام آمار اگر
اين باشيم ، داشته قبول را آن صحت و دهيم قرار قضاوت
لقب اعتياد بچههاي تعبيري بنابه كه) دانشآموز تعداد
(1) شماره جدول در كه وضعيتيبودهاند داراي (ميگيرند
.است شده مشخص
منطقهاي توزيع وضعيت
شده شناسايي دانشآموزان جغرافيايي و
موقعيت استان ، هر جمعيت بنابر مختلف سطح در موجود آمار
آماري تفاوت...و منطقه بر حاكم خاص فرهنگ جغرافيائي ،
.استانهاست برخي حد از بيش آلودگي ميزان بيانگر و داشته
كشور جمعيت با مقايسه در را آمار اين بخواهيم اگر البته
هر ازاي به كه ميشود نتيجهگيري بسنجيم (سرشماري 1375)
قرار اعتياد خطر معرض در محصل نفر يك كشور جمعيت نفر 687
(شماره2 جدول شرح به).دارد
در اعتياد خطر معرض در دانشآموزان آمار مقايسهاي جدول
استان هر جمعيت با مقايسه
همدان ، كرمان ، استانهاي ميشود ملاحظه كه همانگونه
مازندران بلوچستان ، و سيستان فارس ، مركزي ، يزد ، خراسان ،
در دانشآموزان وجود نظر از ايلام و لرستان گلستان ، و
در دانشآموزان اين ميانگين از پايينتر اعتياد خطر معرض
داراي كرمان مثل استاني "بعضا و دارند قرار كشور سطح
.ميباشد بحراني وضعيت
ملاحظات برخي
موجود آمار درباره
و تحقيقات زيرا.است موجود وضعيت حداقل آمار اين -1
ميباشد جرم اعتياد كه جوامعي در داده نشان مطالعات
و آمده در زيرزميني صنعت يك شكل به مخدر مواد قاچاق
صورت مشكل با آنها فرزندان حتي و مربوط عوامل شناسائي
در دروغگويي و پنهانكاري فرهنگ كه گونهاي به.ميگيرد
سئوالات به خانواده فرزند كه است حدي به كشور مناطق برخي
منزل به مظنون فرد دستگيري يا و بازرسي جهت كه ماموريني
كه ميدهد پاسخ گونهاي به ميكنند مراجعه خانواده آن
(نميدانم) كلمه فقط و نشده اطلاعات دستيابي به قادر آنان
انتظار نميتوان فلذا.ميشنوند نظر مورد فرزندان از را
شناسائي 100 به موفق تربيتي امور مربيان و مشاورين داشت
مدارس محيط در آنهم قاچاقچيان يا و معتادان فرزندان درصد
.بشوند
مخدر مواد با مبارزه ستاد در موجود ارقام و آمار -2
سطح در معتاد نفر هزار و 200 ميليون يك وجود از حكايت
درصد كه 70 نموده اثبات گرفته صورت تحقيقات.دارد كشور
داراي متاهلين درصد سويي 86 از.هستند متاهل معتادان
هر براي اگر حال.ميباشد (اولاد تا 16 از 1) فرزند
تعداد (موجود ميانگين طبق) شويم قائل فرزند نفر خانوار 2
.است دستيابي قابل ذيل معادله طريق از معتادان فرزندان
داراي x خانوار هر فرزندان x معتاد فرزندان كل تعداد
قرار سال زير 18 كشور جمعيت درصد اينكه 50 به توجه حال
تصور محصل را فرزند تعداد اين از سوم يك فقط اگر و دارند
اعتياد معرض در دانشآموزان تعداد كه ميگردد مشخص كنيم
.بود خواهد نفر معادل 600/481
از درصد توانسته 18 فقط پرورش و آموزش واقع در
.كند شناسائي را اعتياد خطر معرض در دانشآموزان
به وروديهاي درصد كه 1 ميدهد نشان ارقام و آمار -3
(سرپائي ترك) معرف خود مراكز و بازپروري مراكز زندانها ،
جمعيت نفر هزار و 200 ميليون يك مقياس در كه هستند محصل
معتاد محصل نفر ، هزار دوازده رقم به كشور ، مخدري مواد
مصرفكننده نفر فقط 1439 وزارتخانه توسط كه رسيد خواهيم
(دانشآموز نفر 4595"جمعا) فروش و خريد عامل نفر و 3156
.است موجود وضعيت از فقط اينهم كه شدهاند شناسائي
مساله به خوشبينانه خيلي اگر فوق دلايل بنابر حال هر در
فروش و خريد عامل يا معتاد محصلين مورد در كنيم نگاه
را درصد حدود 40 فقط توانسته وزارتخانه مخدر ، مواد
اعتياد خطر معرض در دانشآموزان با رابطه در و شناسائي
بخواهيم اگر حال.كند شناسائي را درصد حدود 20 فقط
كه تحقيقي به نيست بد كنيم نگاه موضوع به واقعبينانه
گرفته صورت بويراحمد و كهگيلويه استان در "اخيرا
.بنماييم مختصر هرچند اشارهاي
و كهگيلويه استان بهزيستي سازمان توسط جاري سال در
راهنمايي سوم مقطع دانشآموزان روي بر بويراحمد
آمده دست به اهميتي حائز نتايج كه شده انجام مطالعهاي
.است
سوم محصل نفر آماري 3181 جامعه علمي پژوهش اين در
كه بودهاند استان مدرسه در 82 (پسر و دختر) راهنمائي
جمعيتشان كه) راهنمايي سوم دانشآموزان كل درصد اينها 20
.بودهاند (ميباشد نظر مورد استان در نفر 16135
داراي (درصد 7) آنها نفر كه 212 شده مشخص رابطه همين در
در معتاد عضو يك يا بودهاند معتاد مادر و پدر
آموزش وزارت آمار طبق كه صورتي در دارد وجود خانوادهشان
آن دختر و پسر شده شناسايي دانشآموزان مجموع پرورش ، و
مورد استان در راهنمايي سوم و دوم اول ، مقطع سه در هم
است شده اعلام نفر 161"جمعا (احمد بوير و كهگيلويه) نظر
را فوق فرضيات نوعي به و بوده واقعي رقم از خيلي كه
.ميكند اثبات
نتيجهگيري و بحث
اين وضعيت ميتوان راحتي به گرفته ، صورت مطالعات براساس
مواد قاچاق و خطراعتياد معرض در دانشآموزان) افراد
.زد حدس را (مخدر
مواجه عديدهاي معضلات با اينچنيني خانوادههاي "اصولا
زوجي ، ناسازگاري همچون مواردي به ميتوان كه هستند و بوده
اخلال ناهنجاري ، معتاد ، عضو ناتواني و بيكاري وشتم ، ضرب
و جسمي سلامت رفتن بين از اجتماعي ، و خانوادگي روابط در
كه نمود اشاره مشابه موارد ديگر و رواني -روحي تعادل
افت به منجر و داده قرار تاثير تحت را دانشآموزان لاجرم
سمت به آوردن روي و مدرسه يا خانه از فرار تحصيلي ،
.شد خواهد بزهكاريها
ايران در:كه كرد فراموش نيز را نكته اين نبايستي البته
نوجوانان و جوانان در "خصوصا اعتياد شيوع عامل مهمترين
عمومي آموزشهاي سطح چون و ميباشد ناباب دوستان وجود
لاجرم نيست ، مناسب حد در تصميمگيري ، مهارتهاي مهم مساله
ميتواند اعتياد خطر معرض در يا و معتاد دانشآموز يك
داده قرار تاثير تحت نيز را خود دوستان و همكلاسيها ساير
در را كشور آموزشي سيستم موريانه همچون خطرناك روند واين
.سازد مختل مدت دراز
به را نگارنده مقاله ، اين خواندن با برخي شايد البته
سوءظن و نتيجهگيري در افراط يا حد از بيش بدبيني نوعي
برد ياد از نبايستي ولي نمايند متهم فعلي ، وضعيت به نسبت
و آمده عمل به نظرسنجيهاي براساس و حاضر حال در كه
به نسبت عمومي و عميق نگرانيهاي گرفته ، صورت تحقيقات
آن حداقل كه دارد وجود كشور مدارس سطح در اعتياد مساله
مصرف و (اعتياد پدر عنوان به)سيگار شيوع همچون مواردي
ديد با حتي كه ميباشد كشور مدارس برخي در حشيش
بروز و شيوع از حكايت بلكه نيست انكار قابل خوشباورانه
مستلزم كه دارد كشور نوجوانان و جوانان سطح در اعتياد
ملي مقياس در كلان برنامهريزي و مناسب تدابير اتخاذ
.ميباشد (كشور دانشآموزان نفري ميليون جمعيت 19)
هيات عضو) مرادي آذر خانم مقاله به كه دارد جا اينجا در
به نگاهي عنوان تحت (تبريز پزشكي علوم دانشگاه علمي
ايران در معتاد والدين كودكان حقوقي و اجتماعي موقعيت
محيط وضعيت:كه داشتهاند اظهار ايشان كه شود اشاره
فاجعهآفرين و خطرناك چنان بيگناه ، كودكان اين زندگي
موادمخدر ، با مبارزه برنامه از بخشي ميكند ايجاب كه است
اين براي حتي و يابد اختصاص اعتياد بچههاي از حمايت به
اين زيرا.شوند قائل اولويت است ، آينده متوجه كه مبارزه
صحنههاي ديدن و معتاد افراد با همزيستي بهواسطه بچهها
محيط متلاطم شرايط با را خود ناگزيرند زندگي ، از وحشتناك
.نزنند دم و دهند انطباق
سالهاي نخستين در تا ساخته وادار را آنان شوم تقدير اين
خماري و نشئگي از ناشي رفتاري و روحي نوسانات با زندگي
شعارهاي كه موادمخدر استعمال قبح و شوند مواجه والدين
.شود زدوده خاطرشان از است آن منادي روز
جهاني اعلاميههاي در كه ، موضوع اين به اشاره با ايشان
آزادي به حتي كه شده تاكيد كودكان حقوق حفظ به چنان آن
ويژه اهميت است علاقهشان مورد بازيهاي گزينش در بچهها
مورد اعتياد بچههاي تا شده آن خواستار شدهاند ، قائل
.گيرند قرار جانبه همه حمايت و توجه
تنهايي به مجازات كه نموده ثابت تجربه حال هر به
زيست محيط پاكسازي براي كامل شيوهاي عنوان به نميتواند
جزايي ، اقدامات كنار در "مسلما و شود انتخاب آلودگيها از
موقع به نيز پرورشي و آموزشي هماهنگ برنامهريزيهاي بايد
بالقوه خطرات با بشري جامعه تا شود گذاشته اجراء به
تمام در كه برد ياد از نبايستي حال هر در.نگردد مواجه
تحت كه دارند وجود كودكاني (ايران منجمله) جهان كشورهاي
محتاج كودكان اينگونه و ميكنند زندگي دشوار شرايط
.هستند ويژه توجهات
اينگونه سرنوشت ميتوان راحتي به كه آن "مضافا
يا مادر پدر ، كه زماني) بحراني مواقع در را دانشآموزان
يا و مخدر مواد قاچاق يا اعتياد بواسطه آنها دوي هر
جهت پول به دستيابي بواسطه سرقت همچون ديگر جرائم ارتكاب
المدت طويل يا مدت كوتاه حبسهاي دچار موادمخدر ، تامين
حقوق به پرداختن كه گرفت نتيجه گاه آن و زد حدس (ميشوند
مجمع مصوب اصلاحي كنوانسيونهاي گرفتن نظر در با آنان ،
كودك حقوق عنوان با سال 1989 در متحد ملل سازمان عمومي
اسلامي نظام در "طبيعتا كه دارد انكار غيرقابل ضرورتي
.نمود توجه بدان مضاعف طور به ميبايستي
تربيت و اصلاح مجله
سال (زندانها سازمان پژوهشي و آموزشي مركز ماهنامه)
شماره 49 چهارم
باشيم داشته سالم نگرشي چگونه
كنيم آزاد دروني تعارض از را خود
راحتي و روان كشتي چون را زندگي ما از اندكي شمار
.است سفر و سير در دوستانه و آشنا آبهايي بر كه مييابند
عليه مبارزه است؟ مبارزه و كشمكش از پر ما زندگي چرا
شغلهاي ناپايدار ، رابطههاي وزن ، افزايش افسردگي ،
گاه هيچ زندگي از مقصود.بدبختي كلي بهطور يا نامطلوب
آن ما از بسياري حال اين با و است نبوده مبارزه و كشمكش
.ميدانند دايمي جنگي را
خود ، شرايط براساس نه و آن شرايط براساس زندگي پذيرش با
توكل".بگذاريم دايمي جنگ اين بر پاياني نقطه ميتوانيم
زندگي از را خود سهم كه است آشنايي عبارت "خداوند به
جهان اين كارهايببريم آن از را بهره حداكثر و بپذيريم
جور ميخواهيم ما كه نحوي به يا مكان و زمان در همواره
و كردن توكل خدا به گذاردن ، كنار را سرسختي.نميشوند
اجازه خود جانب از كنترلي بيهيچ را زندگي طبيعي سير
.ميبرد ميان از را مبارزه و كشمكش دادن ،
بتوانيم كه ميشود حاصل هنگامي مبارزه و كشمكش از رهايي
خود واكنشهاي و بپذيريم هستند چنانكه را موقعيتها و مردم
.دهيم تغيير آنها به نسبت را
آن و ساخت متوقف را زندگي عليه مبارزه و كشمكش ميتوان
چالشهاي ميتوان.كرد تلقي -سفري - حادثهاي "صرفا را
.پذيرفت باز آغوش با را زندگي
عادت كسب و عادت ترك
از و ميشوند انباشته زمان طول در آهستگي به ما عادتهاي
و مثبت عادتها اين از برخي.هستيم كه ميسازند را كسي ما
جويبارها كه همانگونه به درست.هستند منفي ديگر برخي
تبديل دريا به رودخانهها و رودخانهها به سرانجام
.ميپيوندند يكديگر به تدريج به نيز ما عادتهاي ميشوند ،
بهجانب را ما ما ، عادتهاي آيا":پرسيد ميتوان خود از
ساكت درياهاي بهجانب را ما يا ميشوند؟ رهنمون گردابها
آنها ميتوان و ميشوند ايجاد عادتها "ميبرند؟ آرام و
كنيم ، ترك را بدي عادت كه دهد دست فرصتي هر.كرد ترك را
عادتهاي.برداشتهايم خود درمان مسير در جلوتر گامي
ميخواهيم كه شخصي به را ما بهآهستگي و بهتدريج متروك
ناسالم عادت يك فقط ترك با شخصي پيشرفتميسازد متحول
افتد ، اتفاق بار چندين امر اين كه وقتي و ميگردد آغاز
در پرسيد ميتوان ازخود.ميگرديم سالمي "كاملا انسان
را عادتهايي چه و كنيم ترك بايد را عادتهايي چه زندگي
.نمائيم ايجاد خود در بايد
تكرار چندبار وقتي مقطع ، يك در ناسالم عادت يك فقط ترك
دشوار بخش گاهي.ميسازد را سالمي "كاملا انسان شود ،
كدام و ترك بايد را عادتها كدام بدانيم كه است اين مسئله
.كنيم ايجاد بايد را عادتها
سالم نگرش ايجاد
آنها دانستن به نياز كه اموري برابر در ما ذهن "غالبا
يك شنيدن هنگام ميتواند نكته اين.ميكند مقاومت داريم ،
كه دوستي سخن به فرادادن گوش يا مطلبي خواندن سخنراني ،
بيان جهان و خود درباره باورهايمان با مغاير مطلبي
بيارزش را خود كه كساني "مثلا.دهد روي ميكند ،
و مثبت اظهارنظرهاي گفتگوها ، ضمن است ممكن ميپندارند ،
اظهارنظرهاي فقط و بگيرند نشنيده را تمجيدها و تحسينها
نحوه با امر اين كه بسپارند ، خاطر به را سرزنشها و منفي
.درميآيد جور خود به نسبت آنها نگرش
مقاومت آن برابر در كه را آنچه بياموزيم ميتوانيم چگونه
آگاه خود ذهن مقاومت از نخست بشنويم؟ و ببينيم كردهايم ،
چيزهاي ميآموزيم.برميداريم را موانع آنگاه و ميشويم
از و بشنويم و ببينيم را خود پيرامون زندگي از بيشتري
كارها انجام با.ميكنيم استقبال ناآشنا امور و تازهها
با اوقات گذراندن مرگي ، روز از رهايي متفاوت ، شيوهاي به
ميشود ايجاد دگرگوني جديد ، موقعيتهاي در و جديد دوستان
فقط نه و ميافكنيم نظر خود زندگي تصوير تمامي به ما و
.آن از جزيي به
و آن از جزيي فقط نه و زندگيمان تصوير تمامي به نگاهي با
موقعيتهاي تازه ، آدمهاي دگرگونيها ، پذيرش براي آمادگي با
نگرشهاي ميتوانيم زيستن ، متفاوت شيوههاي و ناآشنا
.آوريم وجود به خود در سالمي
رابينسن ب دكتر :نوشته
غيبي منوچهر دكتر :ترجمه
|