نياز مهمترين ;مسئول و متولي تعيين
پژوهش بخش
مسايل بررسي علمي كنفرانس نخستين برگزاري بهانه به
كشور پژوهشي
براي تحقيقات متولي و مسئول كه زماني تا:فرهودي دكتر *
پژوهشي مشكلات به جوابگويي و برنامهريزي سياستگزاري ،
شد نخواهد حل پژوهش زمينه در ما مسايل نشود ، تعيين
دارد ، آموزش با تنگاتنگ رابطهاي تحقيق چون:تابان دكتر *
كشور تحقيق بخش متولي عالي آموزش و فرهنگ وزارت بايد
باشد
كه دريافت ميتوان سهولت به ساده بررسي يك در :اشاره
تحولات از بسياري و پويايي و رشد پشتوانه و عامل مهمترين
يافته ، توسعه كشورهاي در اجتماعي و صنعتي علمي ،
در كشورهاي در اما.است بوده كاربردي -علمي پژوهشهاي
و مهم جايگاه شناسايي عدم دليل به مانده عقب و توسعه حال
پژوهشهاي واقع در ملي ، توسعه روند در پژوهش كننده تعيين
توسعه فرايند شده گم حلقههاي از يكي كاربردي و بنيادي
به منظر اين از بايد مسئولان رو اين از.ميآيند شمار به
بپردازند كشور در پژوهش بخش دشواريهاي و تنگناها ارزيابي
و متولي تشكيلات و نظام يك نبود همه ، راس در كه
.است كشور پژوهشي برنامههاي تحقق براي مسئول و سياستگزار
در توسعه پايه و موتور عنوان به پژوهش كه است ديرزماني
براي واقع در و شده پذيرفته پيشرفته كشورهاي از بسياري
امور اول رده دستاندركاران و برنامهريزان مسئولان ،
و جدي باور صورت به جامعه اجرايي و توليدي آموزشي ،
يافتههاي كسب بدون كه گونهاي به.است درآمده قانونمند
كشورها نوع اين در نويني حركت هيچ علمي -پژوهشي دقيق
پيچ در مهم اين ما كشور در متاسفانه امانميشود آغاز
و مديريتها برخي نارسايي اداري ، تنگناهاي و مشكلات وخم
توجه با بيترديد.ميشود گم اجرا ، در نامتوازن چندصدايي
و موازي تشكيلات كلان هزينهسازيهاي بودجه ، كمبود به
امر پيشرفت موانع مهمترين از يكي تصميمگيريها تداخل
جدي توجه مورد معضل اين حل بايد كه ميآيد شمار به تحقيق
مسايل بررسي علمي كنفرانس نخستين در.گيرد قرار مسئولان
آموزش و فرهنگ وزارت سوي از پيش چندي كه كشور پژوهشي
قبيل اين شد ، برگزار تهران دانشگاه فني دانشكده در عالي
كه گرفت قرار بررسي و طرح مورد تنگناها و مشكلات
راهگشا كشور پژوهشي فعاليت چارچوب در آن نتايج اميدواريم
.باشد
دكتر چيست؟ پژوهش امر در بازدارنده عوامل مهمترين اما
دانشگاه پژوهش امور مدير و علمي هيات عضو تابان ، محمد
در":ميگويد پرسش اين به پاسخ در كاربردي -علمي جامع
مثال ، براي نميشود انجام تقاضا براساس پژوهش ما كشور
اين براي ميكند دنبال و انتخاب را پژوهشي دانشجو اگر
طي را مسير اين و شده فارغالتحصيل بايد هرحال به كه است
دانشگاهي درجه اينكه براي نيز دانشگاه استاد يا و كند
.ميرود پژوهش دنبال اجبار به كند اخذ را بالاتري
موضوعات تقاضا براساس كه ندارد وجود نيز مرجعي متاسفانه
.گيرد صورت تصميمگيري مبنا برآن تا كند مشخص را پژوهشي
صورت كشور سطح در بسياري پژوهشي كارهاي دليل همين به
نرسيده اجرا مرحله به و شده بايگاني آرشيوها در كه گرفته
اجرا به راههاي عنوان با سميناري در را بحث اين مااست
ماه شهريور و 31 در 30 كه پژوهشي يافتههاي آوردن در
".ميكنيم دنبال ميشود ، برگزار
كشور گوناگون فعاليتهاي در پژوهش امر به متداول نگاه وي
در":ميافزايد و ميداند خور در جايگاه از فارغ را
شدهاي تعيين و اساسي جايگاه پژوهش ژاپن ، مثل كشورهايي
كارخانه هزار مثال براي كه تفكر اين وجود دليل بهدارد
و مرغوبتر جنس نميتوانند پژوهش و تحقيق بدون ژاپني
.ميشوند ورشكست نتيجه در و كنند عرضه بازار به ارزانتر
ارزشيابي را توليدي مراكز كه نيست واحدي ايران در ولي
انجام كارهايي چه تاكنون كه دهد قرار سئوال مورد و كند
آنها نهايي محصول و بوده چه تحقيقاتيشان كارهاي داده ،
عرضه تنها نيز دليل همين به.است شده ارزيابي چگونه
يك ما كشور در تحقيق يعني.ميگيرد قرار توجه مورد محصول
.است كسي چه آن متولي نيست معلوم و است مهم مفقوده حلقه
بايد دارد ، آموزش با تنگاتنگ رابطه تحقيق چون ما نظر به
كه حالي در باشد ، عالي آموزش و فرهنگ وزارت تحقيق متولي
مانند.ميكنند پژوهشي كار مختلفي ارگانهاي كشور در
-علمي پژوهشهاي سازمان كشور ، علمي پژوهشهاي شوراي
نيز تحقيق بخش كدام هر كه وزارتخانهها همچنين و صنعتي
".دارند
تصميمگيري مراكز تعدد
تمركز نبود كشور ، پژوهش عرصه در ساختاري مشكلات از يكي
در مطلوب نظارت وجود عدم همچنين و كلان سياستگزاري در
تخصيص بودجه اندك همين شدن تلف كه ميباشد اجرا روند
.است آن آثار مهمترين از يكي پژوهش امر به يافته
آموزش پژوهش و برنامهريزي موءسسه رئيس توكل ، محمد دكتر
در ساختاري اساسي مشكل يك":ميگويد باره اين در عالي
در حتي كه است تصميمگيري مراكز تعدد كشور ، عالي آموزش
و نظارت مساله كلان ، سياستگزاري لايههاي بالاترين
مسلط فرهنگي ديدگاههاي با البتهدارد نمود ارزيابي
سامان نيز مساله اين كه اميدواريم كنوني ، دولت در موجود
سالهاي به نسبت بهتري شرايط سوم برنامه در و كند پيدا
حاضر حال در.باشيم داشته دوم ، و اول برنامههاي و گذشته
عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت فرهنگي ، انقلاب عالي شوراي
گونهاي به تصميمگيري ديگر مراكز و اسلامي شوراي مجلس
كه است براين نظر و ميشوند عالي آموزش تخصصي مساله وارد
عنوان به عالي آموزش و فرهنگ وزارت كه بخشهايي در حداقل
از كه اختياراتي دارد ، اساسي جايگاه عالي آموزش متولي
آن به شده ، گرفته گذشته سالهاي در وزارتخانه اين
".شود بازگردانده
در هماهنگي يك است لازم ديگر عبارت به":ميافزايد وي
مختلف مراكز بين سياستگزاري و تصميمگيري مختلف لايههاي
امر در عالي آموزش بودن متولي جنبه به كه آيد بوجود
كه بخشهايي از يكي واقع در.نياورد وارد لطمه نيز تحقيق
.است پژوهش بخش همين شود ، وصل كشور عالي آموزش به بايد
ايفاي عدم ما ، كشور در اساسي مشكلات از يكي حاضر حال در
اينكه و است ملي توسعه تحقق در پژوهش و تحقيقات امر نقش
در منسجمي و منظم ساختار و متولي تحقيق ، و پژوهش لحاظ به
به بخش اين در نيز كلان سياستگزاريهاي و ندارد وجود كشور
رو اين از و شده پخش مختلف دستگاههاي در پراكنده صورت
ندارد وجود پژوهشي كارهاي مورد در دقيق ارزيابي و نظارت
و توليد بخش و اجرايي بدنه به شده انجام تاتحقيقات
".شود آنها وضعيت ارتقاي باعث و برگردد كشور اقتصاد
مراكز اين عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش موءسسه رئيس
و وزارتخانهها همه":ميكند معرفي چنين را متعدد پژوهشي
مستقل صورت به كه دارند پژوهشي بخشهاي عمده ، دستگاههاي
فرهنگي انقلاب عالي شوراي.ميكنند برنامهريزي خود براي
شوراي.ميدهد نظر تحقيقاتي زمينههاي برخي در نيز
جمهوري رياست نهاد در كه داريم نيز را كشور پژوهشهاي
حد در تنها و هستند آن عضو وزرا از تن چند و است مستقر
طور به ميرود انتظار كه گونه آن نميتواند و شوراست يك
.دهد انجام را كلان سياستگزاريهاي و شود مسايل وارد عمقي
پژوهشي موءسسههاي جز به نيز عالي آموزش و فرهنگ وزارت در
كشور ، صنعتي -علمي پژوهشهاي سازمان پژوهشي ، معاونت ما ،
آموزش برنامهريزي و پژوهش موءسسه و علمي تحقيقات مركز
".داريم نيز را عالي
نيز عالي آموزش و فرهنگ وزير پژوهشي معاون فرهودي دكتر
تحقيقات متولي و مسئول كه زماني تا":است باور اين بر
مشكلات به جوابگويي و برنامهريزي سياستگزاري ، براي
نخواهند حل پژوهش زمينه در ما مسايل نشود ، تعيين پژوهشي
".شد
همايش در نيز عالي آموزش و فرهنگ وزير معين ، دكتر
براي اينكه بر تاكيد با شيراز دانشگاه دانشآموختگان
و علمي نظام پايدار ، توسعه همهجانبه اهداف به دستيابي
است ، زيربنايي ساماندهي و تحول نيازمند كشور پژوهشي
مقتدر دستگاه يك كشور در است لازم":ساخت خاطرنشان
و پژوهشي فعاليتهاي در سياستگزاري امور قانوني ،
علمي ، پژوهشهاي روند تا گيرد برعهده را تحقيقاتي
".شود نهادينه و قانونمند
اطلاعاتي بانك ايجاد ضرورت
دكترا و ارشد كارشناسي دورههاي دانشجويان و پژوهشگران
مراكز و دانشگاهها در حتي پژوهش كه باورند اين بر
مادي حقوق و نيست برخوردار درستي جايگاه از نيز تحقيقاتي
گونهاي به.است تعرض قابل و نشده تعريف پژوهشگر معنوي و
بدون بعد ، و كنند عرضه را خود كار ميترسند محققان كه
تحقيقاتيشان نتايج طرح به ديگران آنها ، نام ذكر
و خود حقوق از دفاع امكان پژوهشگر اينكه بدون.بپردازند
.باشد داشته را تحقيقاتش
در تحقيقات":ميگويد زمينه اين در تابان محمد دكتر
اگر واقع ، درميگردد عرضه جامعه به خارجي كشورهاي
ما ، كشور در امانميشود انجام نباشد ، عرضه قابل پژوهشي
وجود احتمال ميكند مخفي را كارش محقق اينكه دليل
اطلاعاتي بانك اگر كه حالي در.است ديگران سوءاستفاده
.ميشود حل زيادي حدود تا مساله اين باشيم داشته جامع
بودهام شاهد بارها هستم ، دانشگاه علمي هيات عضو چون من
كپي را همان دانشجويي شده ، انجام استان يك در كه تحقيقي
نمايد ، پيش و پس را آن از كلمهاي اينكه بدون حتي و كرده
مثال ، براي.است كرده ارائه خود نام به ديگري استان در
دانشجوي يك بعد ، و شده انجام شيراز دانشگاه در تحقيقي
به اين ، .است كرده عرضه را آن كپي تهران در آزاد دانشگاه
بانك يك بايد اول ما بنابرايناست اجتماعي معضل يك واقع
بخش اين كلان سياستهاي بعد و كنيم ايجاد جامع اطلاعاتي
".نمائيم تصميمگيري و داده قرار ارزيابي مورد را
دارد ادامه
|