رفته ياد از انسان گزارش
جهاني باشد ، داشته هنري جوهر كه كاري
ميشود
جشنواره دهمين آثار گزينش نتايج
شد اعلام آئيني -سنتي نمايشهاي
-سنتي جشنواره براي نمايش سه آمادهسازي
آييني
در بيدل گروه و سراج حسامالدين كنسرت
تهران و تبريز
رفته ياد از انسان گزارش
اجرا دو در "آكادمي به گزارش" نمايش به نگاهي
:اشاره
به گزارش" عنوان ، با پردهاي تك نفره يك نمايشنامه
گذشته سال فجر جشنواره در "كافكا فرانتس" اثر ،"آكادمي
تهران در "چولي روبرتو" كارگرداني به "روهر" گروه توسط
سالن در متن همين از ديگري اجراي اكنون.درآمد اجرا به
.اجراست حال در طهماسبي مائده توسط شهر تئاتر چهارسوي
دو اين شكل به دوگانهاي نگاه ميآيد ، پي در كه مطلبي
.است اجرا
وجود متني هر اجراي شكل مورد در كه مسائلي مهمترين از
اگر ويژه به.اجراست محل اجتماعي مقتضيات به توجه دارد
انسان جامعهشناختي و انديشگي مسائل به نوعي به متن
يك ارائه ، بوده كافكا مدنظر كه آنچه شايد.باشد مربوط
بلكه است نبوده خاص ادبي نوع يك عنوان به نمايشنامه
صحنه روي قابليت ميتواند مونولوگ صورت به كه است قصهاي
كه است فرصتي منتظر كافكا واقع در.باشد داشته را آمدن
به خودش روانشناختي -فلسفي شكل در را بشر تاريخي درد
.كند بيان مخاطب به نسبت توهينآميز شكلي
تئاتري ، مايههاي از بيش كه متنهايي اجراي براي حقيقت در
كه ميآيد پيش امكان اين دارد ، وجود متن در گفتني حرف
متن از خاصي قسمت تا است مناسبتر اجرا براي شيوه كدام
جنبه آن به بتواند تماشاگر تا شود كشيده بيرون به عمق از
.كند توجه بيشتر
:طهماسبي مائده كارگرداني به "آكادمي به گزارش" -الف
به كارگرداني در طهماسبي و بازيگري در آئيش كه شيوهاي
گمشده انسان تاريخي فلسفه بخش به توجه ميروند آن دنبال
خودش براي را آزادي معناي چگونه نميداند كه انسانياست
معناي از تا است گريزي راه دنبال به مرتب و كند تعبير
غيررئاليستي شكل از بازيگري در.بياورد سردر چيزي زندگي
كه ميشود استفاده كامل رئاليزم شيوه از كارگرداني در و
ذاتي روانشناختي جنبههاي با آميخته "كاملا البته
ميمون هم تا ميكند تلاش بازيگر واقع در كه است بازيگري
خاصي قوز و دست حركات بيان ، شيوه و نوع.انسان هم و باشد
نفسگير اجرايي به همه است كرده انتخاب خودش براي كه
خاص اتفاقي منتظر لحظه هر تماشاگر و ميشود تبديل
اتفاق او روي استليزه صحنه طراحي اين در شايد كه ميماند
شده آدم ميمون يك تا آمده تماشاگر "واقعا انگار.بيفتد
او كه باشد منتظر و ببيند تحقيقاتي آكادمي يك در را
همسر به نسبت تنفر احساس خودش و كند معنا را آزادي برايش
خود طبيعي سخنراني ميكند سعي "آئيش".ميكند زندگياش و
و چشم حالتهاي از راه اين در و برساند انجام به را
تماشاگر تا ميكند را استفاده بيشترين زباني ، لكنتهاي
در تئاتر يك كارگرداني مختلف جنبههاي گرفتن درنظر بدون
و آرمانها به بتواند صحنه در بازيگر اجراي بر متكي حقيقت
آزادي از گيج انسان از او تعبير و كافكا ثقيل حرفهاي
.شود نزديك
"چولي روبرتو" براي آنچه:آلماني گروه توسط اجرا -ب
اجراي به تعهد و متن دقيق اجراي دارد بيشتري اهميت
استفاده با او.نيست آن واقعي و خام شكل به كافكا جزئيات
صحنه در كه خاصي سنگين و راك موسيقي و خاص صحنه طراحي از
به كرد -ترك بازيگر يك از استفاده با ميكند استفاده
سعي و ميشود نزديك آلمان مردم نژادپرستي گرايشات فضاي
اين.برود صحنه بر آلمان اجتماعي -سياسي فضاي در ميكند
معرفي ميمون را خود بازيگر يك ميموننما يك جاي به بار
اعتياد خاص عصبيتهاي و شده غلو بازي شيوه با و ميكند
زير حال عين در و شده مسخ انسان مخدر ، مواد و الكل به
بحران گرفتار كه ميدهد نشان را آلمان محروم قشر فشار
و ممتاز ويژگي اما.دارد عصيان به سر و است نژادپرستي
از استفاده ميكند ، اتخاذ خود نمايش براي "چولي" كه خاصي
از هرچه بازيگر يعني اجراست "دقيقا صورت به متن اجراي
در را متن ما و بياورد در اجرا به ميكند بازگو گذشته
بعدي جنبه از اين و بشنويم تا ميبينيم بيشتر اجرا
از تماشاگر خستگي كه باشد بالا برتري اين داراي ميتواند
و ديناميكتر اجراي يك با ميتواند نفره تك متن يك
بهتر جلوههاي اثر ، تصويري زيباييشناختي جنبه از پوياتر
اجراي در كه باشد داشته هم عام تماشاگر براي جذابتري و
مخاطب به اعتقاد نوعي و خاصيت اين كمبود با ما "آئيش"
!بيايد حساب به ايراد اين اگر البته.هستيم روبرو خاص
حسيني روزبه
جهاني باشد ، داشته هنري جوهر كه كاري
ميشود
"ساده رابطه يك" نمايش كارگردان آئيش ، فرهاد با گفتگو
"ساده رابطه يك" ويژگيهاي مهمترين از يكي آئيش آقاي *
و كاربازيگري بودن جدي به نسبت طنز نگاه و بودن كوتاه
در اين نظير كارهايي بازهم آيا.است زندگي "اصولا
هست؟ شما كاري كارنامه
فرم و ظاهر نظر از اينكه با من كارهاي تمام ميكنم فكر
هم با مشخص غير چيز يك در ميكنند ، فرق هم با "كاملا
در كه چيزي واقع در.متفاوت فرمهاي با منتها.مشتركند
موجزترين ، در كه است اين دارد ، حضور من كارهاي همه
ارائه را مفاهيم آن ممكن فرم سادهترين و كوتاهترين
عميق مسائل كشيدن دارد ، وجود آن در كه ديگري مورد.دادم
قطعي "ظاهرا ظاهر يك در هميشه من كارهاي.است سطح به
صورت به البته عميق مسائل بسياري ولي.ميشوند ارائه
است شكلي با تضاد در اين و ميخورد چشم به آنها در پنهان
عمقشان به و گذاشته ذرهبين رازير جامعه سطحي مسائل كه
به.محتواست و فرم حدت و كار ، در من ديگر غم و همبرسيم
جزئي فرم ;باشند ناپذير جدا هم از مقوله دو اين كه طوري
اين از هم ديگري كارهاي من حال ، هر به.شود كار مفهوم از
كه دارم ثانيه در 30 كاري كوتاهي ، در حتيدارم نوع
تا 3 دو نمايشهاي ولي.ميشود محسوب كامل نمايش يك البته
و موجزترين در هم آنها البته كه كردهام كار نيز ساعته
.شدند مطرح خودشان خاص مفاهيم ممكن حد كوتاهترين
يا ميدهد جواب طنز با فقط كوتاه شكل آيا ميكنيد تصور *
و طنز نوعي سطح به عمق از حركت همين ميكنيد فكر اينكه
!ميكند؟ ايجاد را جديت عدم و خنده
چه و كوتاه چه نوشتهام كه ازمتنهايي متن يا 10 من 9
ميزنم حدس ولي داشتهاند خودشان در را طنز همين بلند
همين ميكنيد صحبت آن از شما كه حركتي اين.باشد چنين
.نيست قانون يك اين البتهميكند ايجاد را حالت
صحنهآراييهاي بزرگ ، تئاتر نظريه آيا شما اعتقاد به *
بيشتر اثر بودن تراژيك يا و فاخر ديالوگهاي يا باشكوه
همين حتي "واقعا يا باشد كامل تئاتر نماينده ميتواند
كوتاه ابزورد تئاتر يا كوتاهي تمام با "ساده رابطه يك"
باشد؟ كامل تئاتر يك ميتواند
ميماند اين مثل !نيست چي و هست چي كامل تئاتر ببينيد ،
كس هر !نيست چي و هست چي كامل آدم بگوييم بايد ما كه
ابزوردها است ممكن حال ، .دارد تئاتر از تعريفي خودش براي
آن در هم شكسپير و برشت "اصلا كه باشند داشته همتعاريفي
يك ما اگر.است سليقه مساله ;نيست عقيده مساله پس نگنجند
هم به را آن نبايد داريم خود براي بخصوصي سبك يا سليقه
را چيزهايي همه ابزورد تئاتر فكرميكنم من.بدهيم تعميم
خيلي منتها.دربردارد بناميم ، "تئاتر" را آن ما كه
تئاتر تعاريف عنوان به گذشته سال درصد كه را چيزهايي
يار خود ظن از كسي هر و باشد نداشته است ممكن داشتيم ،
.ميشد قضيه اين
زبان به اجرا امكان حتي "ساده رابطه يك" ميكنم فكر *
زماني و مكان بدون است تئاتري.دارد راحتي به را ديگري
تصور.ميگيرد قرار فرهنگي -زباني جغرافياي هر در كه خاص
پيشبرد در موءثر قدر چه سمت اين به تئاتر حركت ميكنيد
باشد؟ تئاتري فرهنگ
و زمان فيلتر از ميتواند كار يك چطور دليل همين به بله
طي ما.باشد داشته هنري جوهر كار كه موقعي شود ، رد مكان
باقي كمي تعداد ولي داشتيم هنرمند ميليونها تاريخ
فيلتر اين از توانستند كه ماندند باقي كساني.ماندهاند
از محتوا و فرم كه كارهايي مورد در "اتفاقاكنند عبور
.دارد وجود بيشتر قابليت اين ميبينيم نيست جدا يكديگر
نيست معنا اين به اثر يك شدن جهاني كه است اين مهم مساله
لازمهاش "اتفاقا.باشد نداشته را خودش بومي خصوصيات كه
اين وليميكند جهاني را آن كه است نيز آن بومي خصوصيات
فرمها چه هر.شود جهاني كمكم بايد كه است كار فرم
جهاني موقعيت شود ، پيچيدهتر حال عين در و سادهتر
كه را پيكاسو كارهاي اكنون شما.ميكند پيدا بيشتري
آنها در را بسياري آفريقايي بومي نشانههاي ميبينيد ،
كارهاي از خيلي در ميبينيد "مثلا يا ميكنيد مشاهده
عقيدتي و بومي جنبه و دارند حضور شرقي عناصر "بريتربروك"
.شده جهاني كه ميبينيم حال اين با هست آنها در ما فرهنگ
.محتوا خاطر به نه ;است فرمش خاطر به واقع در اين
جشنواره دهمين آثار گزينش نتايج
شد اعلام
آئيني -سنتي نمايشهاي
جشنواره دهمين آثار گزينش نتايج :هنر و ادب گروه
:شد اعلام شرح اين به آئيني -سنتي نمايشهاي
وحيد بهكارگرداني "ميشود زهر ميخورد ، مار كه آبي"
حسن كارگرداني به "خواني سياوش" تهران ، از عوضزاده
...عبادا بهكارگرداني "عدالت زنجير" تهران ، از سرچاهي
مهدي بهكارگرداني "طربخانه" ،(مشروط) تهران از كريمي
"پهلوان مخمصه" ،(مشروط) تهران از سعادتپور
آسمان ، آبي ، " ،(مشروط) تهران از آتشاني امير بهكارگرداني
،(مشروط) تهران از آبسالان يونس بهكارگرداني "عشق
از عزيز احمد سرپرستي به "يوسف انداختن بهچاه تعزيه"
تهران ، از فياض هاشم سرپرستي به "خندق جنگ تعزيه" تهران ،
از شبي" رامهرمز ، از بابادي نوروزي بهكارگرداني "واراس"
غروب" تنكابن ، از عبيري بهكارگرداني "يكشب و هزار شبهاي
شيراز ، از شهسواري نادر بهكارگرداني "غريب دياري در
بيطرف امين قاسم بهكارگرداني "پهلوان دار و گير"
.ازشيراز
مسابقه بخش در شركت براي نمايش تعداد اين است گفتني
و شدهاند پذيرفته آييني سنتي نمايشهاي جشنواره دهمين
شهر تئاتر مجموعه در تير شانزدهم تا دهم از جشنواره اين
.ميشود برگزار
-سنتي جشنواره براي نمايش سه آمادهسازي
آييني
سنتي -آييني نمايشهاي جشنواره دهمين جنبي بخش در امسال
اجرا تعزيه و تختحوضي زمينههاي در نمونهسازي كار سه
نهايي تمرين مراحل حاضر حال در كه نمايشها اين.ميشود
:از عبارتند ميكنند طي را خود
"پستونامه" نصيريان ، علي كار و نوشته "سياه و سلطان"
و نوشته "كوشيار ماهان تعزيه" امجد ، حميد كار و نوشته
.ياري منوچهر كار
در بيدل گروه و سراج حسامالدين كنسرت
تهران و تبريز
امام و (ص) اكرم رسول حضرت سعادت با ميلاد آستانه در
"سراج الدين حسام سيد" آواز با "بيدل" گروه (ع) صادق جعفر
.ميكند اجراء ايراني اصيل موسيقي
تبريز در تيرماه چهارم و سوم دوم ، روزهاي در كنسرت اين
.ميشود برگزار
بهمن سينما 29 به بليت تهيه براي ميتوانند علاقمندان
شده اعلام برنامه 30/20 شروع ساعت.كنند مراجعه تبريز
.است
بيات چهارگاه ، دستگاه در قطعاتي برنامه اين در سراج
.ميكند اجراء شور و اصفهان
تهران در نيز يازدهم و دهم نهم ، روزهاي در"سراج" آواز
انديشه تالار در ساعت 21 برنامه اين.شد خواهد طنينانداز
.شد خواهد برگزار سميه تقاطع حافظ خيابان در واقع تهران
:سيحون گالري
تا ساعت 10 از تير سوم تا ذبيحيان سبحان نقاشي نمايشگاه
كوچه اسلامبولي ، خالد بهشتي ، شهيد خيابان:نشاني.18
تلفن8711305.پلاك 30 چهارم ،
:بنفشه نگارخانه
.تا 20 ساعت 17 از تير اول تا گروهي نقاشي نمايشگاه
:تلفن.پلاك 50 بهار ، كوچه جنوبي ، شيراز ملاصدرا ، :نشاني
8034247
:هفتثمر گالري
ساعت از تير دوم تا صارمي علياكبر طراحي آثار نمايشگاه
پنجم ، كوچه نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني.تا 20 16
تلفن8731403.شماره 25
:والي نگارخانه
ساعت از تير سوم تا ايران معاصر هنرمندان نقاشي نمايشگاه
خدامي ، خيابان ونك ، ميدان:نشاني.تا 20 و 17 تا 12 10
تلفن8047698.پلاك 86
:دريابيگي نگارخانه
ساعت از تير دوم تا نظاميوند سونا چاپ و نقاشي نمايشگاه
.پلاك 1165 دوم ، كوي سوم ، فاز قدس ، شهرك:نشاني.تا 20 17
تلفن8083327
:سرو نگارخانه
تا اول از محرر سيما آثار نقره نما و گلچيني نمايشگاه
كوي وليعصر ، خيابان:نشاني.تا 20 ساعت 9 از تير هفتم
.تلفن8799998 ساعي ،
|
|