است كم ايراني موسيقي در ريتم عنصر
بااستعدادي بسيار موسيقيدانان ايران در
دارند وجود
هنري اخبار
است كم ايراني موسيقي در ريتم عنصر
سهتار نوازنده شعاري ، مسعود با گفتوگو
و افكار و احساس كه است اين "نهايتا نوازنده يك كار *
.كند بيان مخاطبانش براي هنرش قالب در را خود شخصي حالات
باشد داشته بيشتري اطلاعات و ابزار نوازنده هرقدر حال ،
داشت خواهد كارش ارائه براي هم بيشتري مهارت
از.شد متولد تهران در سال 1340 در شعاري مسعود :اشاره
از را موسيقي آموزش و داشت علاقه ايراني موسيقي به كودكي
ساز بعدها كه را تار سه ويكرد آغاز سالگي سيزده سن
حسين و لطفي محمدرضا طلايي ، داريوش نزد شد تخصصياش
موسيقي قدماي آثار در تحقيق با همزمان.آموخت عليزاده
استاداني محضر از آنان اجرايي شيوه به نزديكي و ايراني
سه تاكنون شعاري.جست سود بهاري اصغر و كماليان مهدي چون
به "انتظار" و "صبا كاروان" ،"شباهنگ" عناوين با نوار
شناخت منظور به.است كرده عرضه ايراني موسيقي دوستداران
هنرمند اين ديدگاههاي با آشنايي و تجربيات اين از بيشتر
:ميخوانيد كه است شده گفتوگويي وي با جوان
بگوئيد؟ آن چگونگي و موسيقي عالم به خود ورود از *
خانم نزد ابتدا و كردم شروع سنتور با سالگي سيزده از من
از بعد ولي ديدم تعليم شدهاند ، فوت متاسفانه كه عليپور
اين به ديدم فروتن و هرمزي دستهاي در را سهتار كه آن
خوب ولي كردم آن يادگيري به شروع و شدم علاقهمند ساز
.است داشته اتصال و انفصال
مكتبي شيوه به يا آموختيد آن آكادميك شكل به را موسيقي *
شاگردي؟ استادي و
دانشگاه و هنرستان در آموزش آكادميك از منظورتان اگر
من البته.بود كامپيوتر من دانشگاهي رشته چون خير ، است ،
به رشتهام تغيير براي حتي و داشتم رشته تغيير قصد
.نشد موافقت ولي دادم درخواست موسيقي
كساني چه كرديد كار آنان با مكتبي شيوه به كه استاداني *
بودند؟
كه دورهاي در و كردم كار عليزاده و لطفي آقايان با من
را رديفها طهماسبي ارشد آقاي با نبودند آنها از هيچكدام
كار دلسوزي با و مجدانه ايشان "واقعا كه كردم كار
.كردم كار واداني آقاي با هم مقداري نيز و ميكردند
عليزاده آقاي وقتي ولي ميزدم تار زمان آن در من البته
دنبال ايشان با را سهتار آموزش كار بازگشتند ايران به
.كردم
بازسازي آن از بخشي كه بازگرديم شما كارهاي و آثار به *
البته ميباشد ، فروتن و هرمزي صبا چون قديمي اساتيد آثار
ضرورتي چه كه ميآيد پيش پرسش اين حال خود ، شخصي بيان با
است؟ كرده ايجاد شما در را كارها نوع اين به توجه
اعتقاد كه كاري به بايد موزيسين يك من نظر به البته خوب
كلاسيك موسيقي به پرداختن من اعتقاد.بپردازد دارد ،
و رگ شناختن بدون موزيسين هم "واقعا و بود ايران
موسيقي و برود جلو به نميتواند خودش موسيقي ريشههاي
كردن متحول ادعاي بنده البته.كند متحول را خود عصر
موسيقي قديم فرهنگ در تقدير هر به ولي ندارم ، را موسيقي
ميزدم تار سه چون "ضمنا و ميكنم و كرده تحقيق ايراني
هرمزي صبا ، فروتن ، چون سهتار نوازندگان موسيقي دنبال به
تلاش عمر يك ثمره آنها موسيقي معتقدم و ميگشتم ديگران و
رديف سرچشمه از آنها همگي چون و است بوده بيوقفه عشق و
مشخصي ربط و خط نيز آنها موسيقي "طبعا ميشدند سيراب
هم و بود نوازنده هم صبا كه تفاوت اين بااست داشته
صبا "اصولا.است نوازنده فقط هرمزي "مثلا ولي آهنگساز
آهنگسازي در چه و نوازندگي در چه ما موسيقي اركان از يكي
از بيتاثير نيز او كار البته كه ميآمد شمار به
نبوده وزيري و درويشخان عبدالله ، ميرزا چون استاداني
صبا موسيقي در تحقيق و تفحص قدري با اين بنابر.است
كه) شد آشنا زمين ايران موسيقي ريشههاي و رگ با ميتوان
و فروتن مورد در (نيست كافي ولي است لازم شرط اين البته
را آنها طفوليت دوران در من چون كه بگويم بايد هم هرمزي
.بودند گذاشته برمن ديدارها اين در عميقي تاثير ميديدم
سوخته هواي و حال نيز و فروتن ساز صلابت دليل همين به
فكر خلاصه.ميداد قرار تاثير تحت مرا هميشه هرمزي ساز
كشوري هر كلاسيك موسيقي فضاي در زدن پرسه براي ميكنم
.كرد بررسي و شناخت دقت به را پيشينيان آثار بايد
بيان با كرديد اشاره كه هم قدما آثار بازسازي مورد در
قرار صرف طور به اگر كه بگويم بايد است ، بوده همراه شخصي
ضبط به تبديل "نهايتا بكنم را نوازنده يك تقليد فقط باشد
تازه.ميكنم منتقل شنونده به را آنها كه ميشوم صوتي و
آن اصلي كيفيت به نميتوانم كنم تلاش كه هم هرقدر
شخصي احساس پس.دهم ارائه را تكنيكش و آثار نوازنده
سال و سن و زمانه و دوران به مربوط كه نوازنده و هنرمند
باره در دليل همين به شد؟ خواهد چه ميشود او...و
ميباشد خودم زبان به بازسازي اينها كه گفتهام كارهايم
استاد ، يا آهنگساز نوازنده ، فلان نعل به نعل تقليد نه و
شيوه "دقيقا ميخواستهام كه نيايد پيش اشتباه اين كه
و بن مقصودم بيشتر بلكه كنم دنبال را نوازنده آن نواختن
.است بوده آن ريشههاي
بر تاثيري چه مكتب يك يا گذشته آثار به توجه و دقت اين *
داشت؟ خواهد نوازنده يك كار
و افكار و احساس كه است اين "نهايتا نوازنده يك كار
.كند بيان مخاطبانش براي هنرش قالب در را خود شخصي حالات
باشد داشته بيشتري اطلاعات و ابزار نوازنده هرقدر حال ،
اينكه ضمنداشت خواهد كارش ارائه براي هم بيشتري مهارت
امر اين كه باشد داشته قرار مناسبي بستر بر كارش بايد
و زحمات صافي از هنرمند گفتگوي الفباي تا ميشود موجب
براي.كند پيدا بيشتري هويت تا كند گذر پيشينيان تلاش
كه) دهيم قرار بررسي مورد را عبادي استاد ساز اگر مثال
تسلط ايشان كه ميبينيم (ميطلبد را زيادي زمان البته
.است داشته خود از قبل نوازي سهتار مكتب به بسياري
است شور دستگاه در و نواخته ظلي با كه نمونهسازي براي)
كولهباري با ولي (ميباشد نياكانش شيوه با منطبق "دقيقا
را نوازي سهتار مكتب توانست دانستهها و اطلاعات اين از
بگذارد يادگار به خود از ماندگاري و شيرين سبك و كند عوض
هم و دارد را خود از پيش گذشته موسيقي خواص و اصول هم كه
در اساسي تغييرات ترتيب بدين و اوست شخصي زبان زبانش
هر در نوازان سهتار كه كرد ايجاد نوازي سهتار شيوه
كار بدون است طبيعي.دارند قرار آن تاثير تحت هنوز مكتبي
يك به نميتوانست خود از پيش موسيقي زمينه در ممارست و
پيدا دست باشد ، داشته درست پايهاي كه مستقل و شخصي بيان
ايران موسيقي اصلي ركن كه بداههنوازي صورت هر به.كند
اين در حركت و اساس و پايه اصول ، اين فراگيري بدون است
.نميباشد ممكن بستر
و مبنا برهمين انتظار نوار خصوص به شما جديد آثار آيا *
آمدهاند؟ بوجود نگرش
سبك ، "حتما بايد نوازنده كه بود اين من اصلي صحبت البته
و بررسي مورد را قديم اساتيد استفاده مورد اصول و روش
شرط البته كه كند كار آنها درباره و دهد قرار مطالعه
دهد ادامه را سياق و سبك همان "حتما اينكه ولي است لازم
در "مثلا دارد ديگر چيز يك و هزار به بستگي اين خير ، يا
بيان ضرورت و شخصي احساس گرفته ، قرار آن در كه شرايطي
اخيرم كار درباره شما سئوال مورد در.ديگر موارد و هنري
مبنا همين بر كار اين است ، درست بگويم ميتوانم انتظار ،
موسيقي براساس مختلف قطعات اثر اين در.است بوده نگرش و
.ريتميك "كاملا گونهاي به ولي شدهاند نواخته رديف
و ميخورد چشم به وزن بيشتر رديف موسيقي در كه ميدانيد
ميخواستم من دارند ، وجود كمتر ثابت نقرات با جملهها
كه بنوازم ريتميك صورت به را گوشهها و جملهها اين
به هم ديدم ، تبلا را كار دراين همراهي براي ساز بهترين
نظر مورد كه دستگاهي اصلي نت با آن شدن كوك خاصيت دليل
كه دارد وجود ساز اين در كه ريتم به نگرش نوع هم و است
هند در تبلا خوب نوازندگان از آنند درشن آقاي خوشبختانه
.كردند همكاري كار اين در من با نموده محبت
مطرح هنري تجربه يك عنوان به شما از آثاري چنين خلق *
موسيقايي؟ الگوي يك ارائه يا است
يك ارائهدهنده كه شود مدعي نتواند كسي ميكنم فكر من
اگر و شود الگو است ممكن خودش باشد خوب اگر كار.الگوست
.ندارد اثري نباشد
معناي و عمق به بستگي كاري شدن الگو و ماندگاري يعني
.ميسازد مشخص را آن زمان گذشت البته كه دارد آن در نهفته
ما موسيقي در چون دارم دوست را سير خط من "اساسا ولي
رديف در شما نمونه براي.داريم كم خيلي را ريتم عنصر
سه نوا دوم درآمد در "مثلا كه ميبينيد هم ايراني موسيقي
نبايد چرا است جالب و زيبا فوقالعاده كه دارد ريتم جا
با انسان "اصولا آنكه نه مگر كند پيدا ادامه ريتمها اين
قلب ضربان اگر يعني.ميكند حركت ريتم با و است زنده ريتم
ميشود ، دگرگون ما حال كند تغيير ما رفتن راه ريتم يا ما
بنابراين است حاكم ريتم هم خورشيد و ماه گردش در همينطور
اين ميگويم اينكه.است انسان زندگي جدانشدني عنصر ريتم
موسيقي در آن وجود عدم معناي به داريم كم ما را عنصر
ساير از ايراني موسيقي "اتفاقا بلكه نيست ايراني
كه است اين منظورم.دارد بيشتر را عنصر اين موسيقيها
تاريخي شرايط شايد و است شده كار و تحقيق كمتر آن درباره
مورد دراست بوده موءثر مورد اين در نيز ايران اجتماعي و
اجرا الان كه ايراني آواز "مثلا است همينگونه نيز آواز
ندارد مشخصي زمانبندي يا ريتم تا دارد وزن بيشتر ميشود
هنگام در و ميبريم بين از را دارد شعر كه ريتمي حتي و
نظر به صورت هر به ميدهيم آن به ديگري وزن خواندن
.است شده حذف "كاملا ايراني آواز در ريتم عنصر كه ميرسد
در كاست ارائه عرصه در بيشتر شما فعاليتهاي و آثار *
داخل در چرا است بوده كشور از خارج در اجرا چند و داخل
نميدهيد؟ كنسرت ايران
ندادهام كنسرت داخل در كه اين براي خاصي دليل
گونهاي به را حرفش هركس "معمولا حال هر به نداشتهام ،
چه داخل در كنسرت يك انجام كه ميدانيد البته.ميزند
است آن مهم مسئله من نظر به.ميخواهد روحيهاي و حوصله
صورت هر در.بماند و باشد موءثر ميگيرد انجام كه كاري كه
!!چشم خوب ولي باشد ، نيز من خود كاري كم قدري شايد
شاگردان كه بودهايد تار سه آموزش استادان زمره از شما *
موسيقي تعليم در شما روش و شيوه دادهايد ، تعليم را خوبي
چيست؟ تار سه در خصوص به
آنكه از پيش شاگرد كه چرا است ، مهمي مسئله سئوال اين
با نوعي به بايد بپردازد آنها آموزش و رديفها به
بتواند يعني شود آشنا تار سه نوازندگي اوليه تكنيكهاي
كه است ايراني موسيقي دانش ديگر ، بخش.بزند حرف سازش با
كارش محتواي و مينوازد چه كه بفهمد و بداند بايد هنرجو
يا.دارد ويژگيهاي چه گاه سه مخالف "مثلا چيست "دقيقا
گونهاي به بايد يعني ميكند بيان را خصوصياتي چه زابل
كلي طور به و رديف گوشه هر اصلي مختصات هنرجو كه كرد عمل
بنابراين.كند درك و بشناسد را ايراني موسيقي دستگاههاي
كه نوشتهام تار سه آموزش دستور خصوص در كتابي خودم من
طور بهشد خواهد عرضه زودي به كه كنم روشن را اينها
يادگيري و قطعات و گوشهها كردن حفظ كه بگويم بايد خلاصه
وسيلهاي تكنيك نميكند ، كفايت تنها ساز يك تكنيكهاي
و ويژگيها بايد خودمان ، حسي و هنري بيان براي است
كه است اين اصلي هدف.كرد درك و شناخت را اصلي خصوصيات
.ميگيرد قرار آن خدمت در ديگر مسائل و تكنيك
مشكل دچار همچنان ما موسيقي آموزش در ميرسد نظر به *
چيست؟ باره دراين شما نظر هستيم
نبود هم آن دلايل از يكي است بسيار آموزش در ضعف بله ،
به كارها از بسياري.است زمينه اين در تخصصي شوراي يك
زيادي انرژي كه است طبيعي و ميشود انجام انفرادي صورت
زمان در را بهتري نتيجه جمعي كار كه صورتي در ميكند طلب
اين در اگر و است پايهاي مسئله يك آموزش.ميدهد كمتر
خصوص در حتي.ميكند ايجاد زيادي صدمات باشد مشكلي خصوص
استادان كرد ، فكر گروهي بايد نيز موسيقي كارهاي اجراي
هم كنار در اگر كشيدهاند زحمت سالها كه داريم زيادي
.بود خواهد متفاوت بسيار كارشان حاصل "طبعا بگيرند قرار
و دهد نظر نيز موسيقي توليدات به نسبت بايد شورا همين
از حمايت ضمن وسيله اين به و كند مشخص را كارها كيفيت
هم موسيقي آثار توليد مسئله به جديد ، نسل خوب نوازندگان
عوامل ساير كنار در اصولي و صحيح آموزشدهد جهت و نظم
سامان و سر ما موسيقي حركت روند به ميتواند گفتم كه
والدين مواقع بعضي.نداريم خوبي وضعيت الان خلاصه بخشد ،
طور به بچههايشان كه ميكنند مشورت من با هنرجويان
ميگويم پاسخ در من نه؟و يا بپردازند موسيقي به حرفهاي
شرايط نيست معلوم چون.كنند دنبال دوم درجه در را موسيقي
.باشد گونهاي چه به
ميرمنتهايي سيدمجيد :گفتوگو
بااستعدادي بسيار موسيقيدانان ايران در
دارند وجود
سوئيسي موسيقيدان "ماير بريژيت" با گفتگو
:اشاره
زن موسيقيدان "ماير بريژيت" توسط كنسرتهايي پيش ، چندي
.درآمد بهاجرا نياوران فرهنگسراي در سوئيسي
پنج شد ، برگزار سوئيس سفارت همكاري با كه برنامه اين در
موزارت ، هايدن ، از برنامههايي اجراي با متوالي كنسرت
و (سوئيسي آهنگساز و موسيقيدان) مارتن فرانك شوپن ،
"ماير بريژيت".گرديد ارائه (ايراني آهنگساز) خواجهنوري
مسابقه برندگان اول نفر و "بوزندورفر" جايزه برنده
برنامه ايران در بار نخستين براي كه است "هاسيكل كلارا"
هنرمند اين حضور هنگام "لوتان" روزنامه.است كرده اجرا
درپي كه داده انجام وي با كوتاه گفتگويي ايران ، در
.ميآيد
ايران به كنسرت اجراي براي كه پذيرفتيد "فورا شما آيا *
بيائيد؟
در كه آنگونه ايران كه ميدانستم همواره من.بلادرنگ
و وين آكادمي در من.نيست تاريك ميكنند ، نقل اروپا
و ظريف بسيار انسانهاي كه داشتم ايراني دوستان لوزان
.ميباشند دقيقي
كنار در نيز "تهران در زندگي" شما حال شرح در آيا *
گرفت؟ خواهد قرار توكيو و لندن پاريس ، نيويورك ، زندگي
آلبرت" و "كارنگي" از غير كه بيناني ظاهر آن براي و بله
ولي.بود نخواهد خوشآيند ندارد وجود ديگري جاي "هال
شعف يك بزرگ ، انتظار يك من.بود دلپذير بسيار من براي
پس.كردم احساس ايران در را بسياري بلندهمتي و بيپايان
كه بود آن مانند.ميآمدند من سوي به همه كنسرت پايان از
.باشد كرده آماده غذا تشنه و گرسنه ميهمان يك براي كسي
يك از دقيق آواي يك با آنها براي اينكه از خوشوقتم
.بودم آورده خود با خارج دنياي از نسيمي خوب پيانوي
معلومات سطح داديد ، ترتيب نيز استادي كلاس يك شما *
بود؟ چگونه شاگردان
.دارند وجود بااستعدادي بسيار موسيقيدانان كشور اين در
احساس نمايانگر آنها.داشتند سال و 22 بين 13 من شاگردان
وجود بالقوه عامل.بودند خلاقيت و حساسيت داراي موسيقي ،
خوب اساتيد و واقعي هنرستان يك به نياز آنها ولي دارد ،
ميشود مشاهده ژاپن و چين در آنچه مانند ايراندارند
و قالي در كه برتريجويي.نيست موسيقي در تكامل طالب
مشاهده موسيقي در ميشود ، ديده ايرانيان مينياتور
.ندارد وجود رقابتي هيچ زمينه اين در و نميشود
بودند؟ چگونه شاگردان *
ساعت يك در و شدند من گفتههاي متوجه آنها چهارم يك
من.كرد كار آنها روش روي بايد.كردند قابلتوجهي پيشرفت
آهنگسازان سروده "كاملا بتوانيد آنكه براي گفتم آنها به
.شويد آشنا آنان حال شرح با بايد كنيد بيان موسيقي با را
هيجان مورد يك درنمينوازند يكسان را موزارت و برامس
حاضر حال در.دارد اولويت موسيقي وزن و بيان ديگري در
.دارد وجود اصلي دستنويس روي از نواختن در زيادي وسواس
چهل الي سي را موسيقي ترتيبات ايراني اساتيد كه حالي در
عوض را متن ويراستاري در كه مفسريني از اروپا در پيش سال
.نمودهاند خريداري كردهاند ،
شد؟ شما تعجب باعث ايران آيا *
اروپا مانند ايران در نداشتم انتظار من.بله درحقيقت ،
كه نبود كردني باور.دهند قرار موردبحث را موسيقي
من همچنين.باشند آشنا غرب فرهنگ با حد اين تا ايرانيان
فوقالعاده كه يافتم را پيانو ساز كوككننده يك اينجا در
بسيار تعداد سال بيست مدت اين در آنكه عليرغم او.بود
كارداني و شنوايي حس داراي ولي بود شنيده كنسرت كمي
.بود بينظيري
ميكنيد؟ فكر چه ايران به خود روزه دو سفر درباره *
كاخي اصفهان در.داد قرار تحتتاثير خيلي مرا اصفهان
با آن سقف و ديوارها دراست موسيقي سالن داراي كه هست
حفر تنگ شكل به تورفتگيهايي مرمر به شبيه اندودي
بطريهاي ميداد دستور (شانزدهم قرن) شاهعباس.كردهاند
روش اين با.دهند قرار آنان در مختلف سطوح در را آب مملو
و.ميشد حفظ موسيقي ارتعاشات و اكو كامل و پيچيده بسيار
نوازندگان رفتن از پس ساعتها ميتوانست بدينترتيب
دوست خيلي را ظرافت اين من.دهد گوش موسيقي به همچنان
يك با فقط كه داشت وجود چشمه آب حمام يك اصفهان در.دارم
كشف را آن مكانيسم ميخواستند غربيها !ميشد گرم شمع
زدند بهم را تاسيسات كل و كرده خاموش را شمع آن كنند
بتوانند هرگز ديگر آنكه بدون و كنند درك چيزي آنكه بدون
.كنند راهاندازي را آن "مجددا
مقدادي ماري :ترجمه
هنري اخبار
ميشود برگزار هفتم هنر تخصصي فنون آموزشي دورههاي
گروه همكاري با خادم ورزشي فرهنگي مجموعه فيلم كانون
اساتيد و اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه تصويري هنرهاي
تخصصي -آموزشي دورههاي سينما ، پيشكسوتان و هنري حوزه
;شامل تابستاني دورههاي اين.ميكند برگزار را هفتم هنر
فنون آموزش نود ، دهه سينماي برتر آثار بررسي و نقد
تصويربرداري آموزش و تلويزيوني توليد و كارگرداني
تا ميشود آغاز تير اواسط از كه بود خواهد ويديويي
.داشت خواهد ادامه شهريور
شهدا معظم خانواده و هنر دانشجويان بهويژه علاقهمندان
شده پيشبيني تسهيلات از برخورداري براي ايثارگران و
دوم فلكه در واقع مجموعه نام ثبت واحد به ميتوانند
كنند مراجعه آذر وفا شهيد ، تقاطع فردوس بلوار صادقيه ،
و 4088808 تلفنهاي 9 شماره با بيشتر اطلاعات كسب وبراي
.بگيرند تماس
سنتي جشنواره در خياباني تئاتر اجراي
جشنواره دهمين برگزاري با همزمان :هنر و ادب گروه
نمايشهاي از اجرا از 60 بيش آييني -سنتي نمايشهاي
كه خياباني ، نمايش اجراي در 7000 شركت براي شده پذيرفته
خياباني نمايش فضاي در سنت و آيين از بهرهگيري با همگي
.شد خواهد گذاشته عمومي ديد معرض به شد ، خواهند اجرا
و قديمي هنرمندان از يكي جشنواره اين طول در همچنين
در بندبازي شيوه به را نمايشي مازندران استان پيشكسوتان
.كرد خواهد اجرا شهر تئاتر باز فضاي
انديشه تالار در باربد" ايراني موسيقي گروه اجراي
نوازنده و آهنگساز گروه سرپرست ساعد محمد
محمد آهنگسازي و سرپرستي به باربد ايراني موسيقي گروه
حوزه انديشه تالار محل در (خرداد 28) گذشته جمعه ساعد
به كرمانشاه استان مسئولان و فرهنگ اهل جمع در و هنري
دو در گروه اين برنامه.پرداخت محلي و سنتي موسيقي اجراي
"پرواز" مضراب چهار سنتي بخش در.شد اجرا محلي و سنتي بخش
قديمي تصنيف و ساعد ساختههاي از "ساقينامه" تصنيف و
محلي بخش در و شد اجرا گروه توسط "نجوا" آواز با بتچين
را كردي نغمههاي از قطعاتي خواننده عنوان به "دارابي"
محمدساعد را باربد موسيقي گروه.كرد اجرا حضار براي
،(كمانچه) كلهر ،(ني) سياوشپور ،(تار) زرگاني ،(سنتور)
.ميكردند همراهي (دف) رضايي و (تمبك) صدرالديني
:برگ نگارخانه
احسانبرآبادي نقاشي نمايشگاه انواري ، صابر عكس نمايشگاه
.تا 19 و 14 ساعت 9تا12 از.تير نهم تا همايونتك و
:تلفن.شماره 1/12 افشار ، دامن وليعصر ، خيابان:نشاني
.8886659
:ونك نگارخانه
از "نگاه چند" عنوان با آروين مهروا عكس آثار نمايشگاه
ونك ، خيابان:نشاني.تا 20 ازساعت 18تير تا 16 ششم
.گالري 2 كوچه 13 ،
:فرامرزي گالري
نهم تا سوم از موسوي فخر جيران نقاشيهاي كاشي نمايشگاه
ونك ، ميدان:نشاني.تا 12 و 9 تا 20 ساعت 16 ازتير
.تلفن8796809.پلاك 54 ارم ، كوچه بيژن ، خيابان
:پاسارگاد نگارخانه
هفتم تا هاشميان آقاي آثار مبلمان و دكوراسيون نمايشگاه
به نرسيده پاسداران ، :نشاني.تا 21 ساعت 16 از.تير
.شماره 26 سلمي ، كوي اكسير ، داروخانه جنب قنات ، چهارراه
.تلفن2582758
:زمان تماشاگه موزه
دوم آرياناز ساعي برنز و مس روي قلمزني آثار نمايشگاه
خيابان: نشاني. تا 21 ساعت 16 از ماه يك مدت به تير
. پلاك 12 ، زعفرانيه ، عصر ولي
|
|