آلمان در ديني نهادهاي
امروزه كه ميانه اروپاي از بخش اين در مسيحيت تاريخ *
بوده پرتلاطم بسيار ميشود ، خوانده آلمان فدرال جمهوري
به قرن 15 اواخر در روم كليساي از فزاينده نارضايي.است
وحدت كه شد منجر لوتر مارتين بزرگ انقلاب و رفورماسيون
برد ميان از را آلمان كليساي
و است مذهبي آزادي ضامن اساسي قانون گرچه آلمان در *
آورند ، بجا آزادانه را خود ديني فرايض ميتوانند مسلمانان
اديان اختيار در آلمان در كه مزايايي از اسلام ولي
نيست برخوردار است ، گرفته قرار يهودي و مسيحي
از است چكيدهاي ميآيد ، پي از كه مطلبي :جستارگشايي
اطلاعات مركز نويسنده و پژوهشگر ;اشترن سوزان كه گزارشي
"آلمان در ديني نهادهاي" عنوان زير نيويورك در آلمان امور
نوشته آلمان دولت عمومي روابط مركز اينترناسيونس ، براي
.است
جمله از و غربيان نگرش به اشاره با مقاله اين در نويسنده
يهوديت -اسلام و اديان وضعيت و جايگاه دين ، به آلمانيها
در را آنها به باورمندان زيستي و اجتماعي شرايط مسيحيت و
اين به را گرامي خوانندگان توجه.است آورده زير مقاله
.مينماييم جلب مطلب
معارف گروه
طبق.ميكنند عمل يكديگر از مستقل حكومت و دين آلمان در
قانون."ندارد وجود دولتي كليساي" اساسي قانون صريح نص
بيطرف مذهبي لحاظ از كه است ساخته موظف را حكومت همچنين
با بيتفاوتي با حكومت كه نيست معني بدين اين امابماند
.كند انكار را مذهب كلي طور به يا و شود روبهرو دين
است كرده ايجاد پيچيدهاي بس مناسبات بيطرفي اين برعكس ،
بدين.هستند استوار "كليسا قانون" اصطلاح به ضوابط بر كه
اساسي قوانين با سو يك از آلمان اساسي قانون ترتيب
ارتباط گونه هر كه ميكند پيدا تفاوت فرانسه و آمريكا
با ديگر سوي از و ميكنند منع را حكومت و دين ميان
دارد فرق يونان يا و روسيه سوئد ، انگليس ، اساسي قوانين
بر.هستند قائل خاص امتيازاتي دولتي رسمي دين يك براي كه
در تنها نه دارد وظيفه حكومت آلمان ، اساسي قانون اساس
بلكه دهد ، نشان انعطاف خود از جامعه آزاد نيروهاي برابر
عوض در اما.كند دفاع نيروها اين گسترش از فعالانه بايد
اديان همه به بايد حكومت كه است نشده ذكر اساسي قانون در
;دهد قرار پشتيباني مورد يكسان را همه و بنگرد ديد يك به
دولت ويژه امتيازات از مذاهب از تعدادي تنها اين بنابر
.ميشوند برخوردار
عامالمنفعه جمعيتهاي
آلمان در يهود دين و رومي كاتوليك كليساي لوتري ، كليساي
مورد نتيجه در و ميشوند خوانده عامالمنفعه جمعيتهاي
اگر ترتيب ، بدين.ميگيرند قرار حكومت مستقيم پشتيباني
كه كنيم اذعان بايد بنگريم اقتصادي جنبه از نكته اين به
امتياز" يك از اديان ساير مقابل در مذهب سه اين
اديان اين تنها زيرا برخوردارند ، "رقابتي غيرمنصفانه
.ميكنند دريافت خاصي عوارض خود پيروان از كه هستند
مذاهب اين از يكي از را خود خروج "رسما كه افرادي تنها)
اين پرداخت از وابستهاند ، ديگري دين به يا و كرده اعلام
كليسا ماليات اصطلاح به كه عوارض اين(هستند معاف عوارض
كه است بردرآمد ماليات درصد بر 9 بالغ ميشوند ، خوانده
اختيار در دارايي ادارات طريق از و برداشت دولت سوي از
قرار است ، شده اخذ او از ماليات اين كه فردي مذهبي جامعه
اين بابت از دولت كه است تذكر به لازم.ميشود داده
اما ميكند ، برداشت خود براي نيز بالايي كارمزد اقدامات
به ميتوانند كه است زياد قدري به ديني جوامع درآمد
در كه طور همان.كنند تحمل نيز را گزاف هزينه اين راحتي
از تواند صورتيمي در تنها دهنده ماليات شده ، ذكر بالا
ديني جامعه از خود خروج كه شود معاف عوارض اين پرداخت
بودند ناگزير ديني جوامع اگر.كند اعلام "رسما خودرا
در حداقل 20 بايد بزنند ، دست مالياتي دفاتر تاسيس به خود
بدين اماميكردند دفاتر اين خرج را خود درآمد از صد
تامين فكر در "شخصا نيست لازم ديگر آنها ترتيب
.باشند خود مالي نيازمنديهاي
رسمي مذاهب كه نيست امتيازي تنها كليسا ماليات دريافت حق
كه دولتي مدارس در ميتوانند آنها.برخوردارند آن از
;كنند تدريس ديني علوم ميكند ، تامين دولت را مخارجشان
مالياتها از بسياري پرداخت از مذهبي جوامع اين بر علاوه
و راديو برنامههاي از ساعاتي.هستند معاف عوارض و
ميشود ، داده قرار آنها اختيار در نيز دولتي تلويزيونهاي
بيمارستانها ، در ديني مبلغان.بپردازند دين ترويج به تا
افراد مذهبي مسائل حل به هم سربازخانهها و زندانها
.ميپردازند
دولت و كليسا متقابل كمكهاي
بسياري مزيتهاي هم دولت براي مذهبي رسمي مجامع فعاليت
مسئوليتهايي.نميشود محدود ديني امور به تنها كه دارد
عهده به خيريه و اجتماعي زمينههاي در مجامع اين كه
.ميكاهند حكومتي وظايف از زيادي اندازه تا گرفتهاند ،
خلاصه و معلولين ضعفا ، و سالخوردگان نيازمندان ، فقرا ،
به ميتوانند محتاجند ، كمك به دليلي به كه كساني تمام
بابت از مجامع اين.كنند مراجعه كليسايي مذهبي مجامع
بيمارستان ، كودكستان ، ميدارند ، دريافت كه مالياتهايي
به ياوري اماكن تندرستي ، مراكز آسايشگاه ، سالمندان ، خانه
و خانواده تنظيم درباره مشورت مراكز آوارگان ، و خارجيان
لحاظ از سازمانها اين كليه.ميكنند اداره و برپا غيره
پرسنلي ، لحاظ از نيز و وابستهاند ، دولت به مالي و قانوني
خدمت به نيستند حاضر عقيدتي دلايل به كه افرادي زيرا
اجتماعي فعاليتهاي به عوض در بايد روند ، سربازي
معرفي سازمانها اين به كار براي نتيجه در و بپردازند
.ميشوند
اين در ديني مجامع عامالمنفعه فعاليتهاي كليه توصيف
اشاره نكته اين به نباشد بد شايد اما.نميگنجد مختصر
سوم جهان كشورهاي در ويژه به آلمان ديني مجامع كه شود
گرفتار طبيعي بليات به كه مناطقي به و بودهاند فعال
.ميرسانند و رساندهاند كمك شدهاند ،
دولت به وسيعي و گوناگون خدمات كليساها كه آنجا از
مالي حمايت مورد را مذهبي تاسيسات نيز دولت ميكنند ،
را كليساها بودجه از عظيمي بخش دولت سوبسيد.ميدهد قرار
ميليارد از 3/16 سال 1993 در مثال طور به:ميكند تامين
(لوتري پروتستان كليساي) آلمان انجيلي كليساي كه ماركي
كليسا ، 1/3 ماليات طريق از ميليارد داشت ، 4/8 اختيار در
محل از ميليارد دولت ، 3/2 سوبسيد طريق از ميليارد
ساير و اعانه طريق از ميليارد و 5/2 كليسا درآمدهاي
.بود شده تامين عوارض
مسيحي كشور يك
فدرال جمهوري كه بپذيريم بايد بنگريم ، ارقام به تنها اگر
آخرين موجب به.است مسيحي كشور يك ترديد بدون آلمان
ميليون كشور 28 اين در شده ، گرفته آلمان در كه آماري
كليساي به وابسته ميليون و 28 لوتري شاخه پروتستان
را آلمان اتباع درصد كه 69 ميكنند زندگي رومي كاتوليك
ديگر نفر ميليون عده ، 5/1 اين بر علاوه.ميدهند تشكيل
از ميليون يك -وابستهاند مسيحيت شاخههاي ساير به نيز
يا هم بقيه و دارند اعتقاد ارتدكس كليساي به آنها
مسيحي كوچكتر فرقههاي به يا و هستند متديست يا باپتيست
ميليون آلمان ، 70 جمعيت نفر ميليون از 82.دارند وابستگي
مسيحيت به موءمن ميگويند -درصد ديگر 85 عبارت به -نفر
است جالب.نباشند وابسته مشخصي كليساي به اگر حتي هستند ،
آلمان ، دو مجدد وحدت ايجاد با كه شود اشاره نيز نكته بدين
فدرال جمهوري كل جمعيت به شرقي آلمان سكنه ميليون 17
آلمان دموكراتيك كمونيستي جمهوري در كه شد اضافه آلمان
بالا آمار كه اين .نبودند وابسته مذهبي هيچ به واقع در
اين شدن افزوده سبب به نميدهد ، نشان را بيشتري ميزان
در اين ، بر علاوهاست آلمان كل سكنه به جمعيت تعداد
تبعه كه ميكنند زندگي نيز ديگر نفر ميليون آلمان 7
نيز آلمان ساكنين از نفر ميليون تعداد 3.نيستند آلمان
.هستند مسلمان
امروزه كه ميانه اروپاي از بخش اين در مسيحيت تاريخ
بوده پرتلاطم بسيار ميشود ، خوانده آلمان فدرال جمهوري
به قرن 15 اواخر در روم كليساي از فزاينده نارضايي.است
وحدت كه شد منجر لوتر مارتين بزرگ انقلاب و رفورماسيون
مدام بعد به زمان آن از.برد ميان از را آلمان كليساي
فقط نه و) پروتستانها به مردم از عظيمي گروههاي
(پيهتيستها و كالوينيستها حتي بلكه لوتر ، هواداران
را آلمان جمعيت پنجم چهار قرن 16 اواسط در.گرويدند
آنچه برخلاف رومي كليساي اماميدادند تشكيل پروتستانها
كليسا اين.نشد ناپديد صحنه از ميرفت انتظار ابتدا در
مورد باره يك به و زد دست اصلاحاتي به خود نوبه به نيز
كاتوليكي آيين از كه جديدي تعريفگرفت قرار شديد توجه
از اندازهاي تا پروتستانها وجهه كه شد موجب آمد ، عمل به
معذلك.پذيرد صورت اصلاحگرايي از عودتي و برود دست
پايان در ولي ماندند ، باقي اقليت يك كماكان كاتوليكها
توانستند پروتستانها از مناسبتر موقعيتي در قرن 19
را مردم شدن شهرنشين و جامعه شدن صنعتي جديد ، علوم ايجاد
گونهاي به مذاهب اين دوي هر به وابستگان.بپذيرند
پشتيباني هنگام اما آوردند ، روي اجتماعي امور به فزاينده
پروتستانها از بيش "سنتا كاتوليكها ضعفا و مستمندان از
كه رسيد بدانجا كار.ميشدند بهرهمند كليسا ياوري از
را امر اين سال 1895 در پروتستان كليساي شوراي سرانجام
آلت به را لوتري كليساي تا ميآيد عمل به تلاشهايي" كه
حمله مورد "شديدا ".كنند مبدل جامعه و سياست حاكمان دست
".داد قرار
افتخار هرگونه فاقد دوره
:ميگويد انگليسي روزنامهنگار ،Alan Watson واتسن آلن
رايش با ارتباطشان از پروتستان چه و كاتوليك كليساي چه"
شاخه دو اين نيز واقع در و ،"ميكنند خفت احساس سوم
آخر سالهاي در تاريخشان خاطر به كه ندارند دليلي مسيحيت
كار روي و اول جهاني جنگ بين فاصله در) وايمار جمهوري
خود به سوسياليستها ناسيونال صعود و (م-هيتلر آمدن
به و ماندند عاجز خطر درك از بخش دو اين رهبران.ببالند
كليساي) كردند پشتيباني هيتلر از منفعل يا فعال صورت
بخشي و بست هيتلر با دوستي پيمان يك سال 1933 در كاتوليك
وارد "آلماني مسيحيان" عنوان تحت نيز لوتري كليساي از
تا نكشيد طول مدتي اما.(شدند نازيها حكومتي تشكيلات
وعدهاي آلمان جديد ديكتاتور كه دريافتند كليسا دو اين
كرده فراموش است ، داده مذهبي استقلال قبول مورد در كه را
و مقام گرفتن نظر در بدون را مخالفي و منتقد هر و
.است انداخته زندان به كليسا دو اين از يكي در مرتبهاش
تحسينبرانگيز مقاومت مورد چند عليرغم كليساها معذالك
ناسيونال حكومتي دستگاه مطيع "كاملا (موفق و)
بر حاكم بيعدالتي و ظلم مقابل در و شدند سوسياليستها
دخالت مقابل در كار اوان در آنها.بستند فرو لب جامعه
علني تحقير و اموال مصادره مردم ، زندگي در دولت روزافزون
نشان خود از مقاومتي مخالفان تصفيه و بازداشت يهوديان ،
از بيشتري خشونت وحشتو رژيم كه بعد چندي اما.ندادند
انتقاد به روحانيون از اندكي تعداد داد نشان خود
شهامت ، ابراز اين خاطر به نيز آنان از برخي و پرداختند
آخر به كابوس اين كه هنگامي.دادند دست از را خود جان
در كه رسيدند نتيجه اين به مسيحيان از بسياري رسيد ،
.كردهاند فروگزاري مبارزه و مقاومت از تاريخ ، حساس لحظات
كليسا و دولت ويژه رابطه ادامه
كليسا و حكومت ميان نزديك رابطه جنگ ، از پس غربي متفقين
قرار تشويق و تاييد مورد را شده اشغال آلمان غربي بخش در
حزب يكديگر اتفاق به وكاتوليكها پروتستانها.دادند
جمهوري بنيانگذاري با كه كردند تاسيس را مسيحي دموكرات
Konrad آدناوئر كنراد رهبري به سال 1949 در آلمان فدرال
ساله دوره 13 يك استثناي به و كارآمد سر بر Adenauer
حزب.ميكند اداره را كشور امور تمام سال پنجاه به نزديك
ايالت در مسيحي دموكرات حزب شاخه كه مسيحي سوسيال
در.دارد مذهبي گرايش خود متبوع حزب از بيش باوارياست ،
انكار "علنا مذهب (شرقي آلمان) آلمان دموكراتيك جمهوري
در سختي شرايط تحت شد موفق پروتستان كليساي اما ميشد ،
-موارد برخي در حتي و دهد ادامه زندگي به كمونيستي نظام
طبيعي.بپردازد نيز حكومت از انتقاد به -لفافه در گرچه
به كشيشان از برخي و مظهرآزادي عنوان به كليسا كه است
تكوين در مهم نقشي مقاومت ، نهضت سازماندهندگان عنوان
به سال 1990 در كه كردند ايفا صلحجويانهاي انقلاب
.شد منجر آلمان دو مجدد وحدت و كمونيستي نظام فروپاشي
محكم و سست ايمانهاي
هوادارانشان كه هستند آن نگران آلمان در رسمي كليساهاي
.بگيرند "فاصله" آنها با و بدهند دست از را دين به علاقه
به جديد ماليات يك اخذ و آلمان دو وحدت از پس خصوص به
تامين براي غربي آلمان اهالي از "همبستگي ماليات" عنوان
مردم از بسياري كشور ، اين شرقي بخش در عمراني اقدامات
كليسا از خود خروج "علنا ماليات ، پرداخت از رهايي براي
اين اخذ قانون كه سال 1992 طول در تنها.كردند اعلام را
از بيش درآمد ، اجرا مورد به و شد تصويب جديد ماليات
موارد تعداد) شدند خارج كاتوليك كليساي از نفر 200000
كليسا دو هر.(است نفر 155000"حدودا ساليانه خروج
كليسا به مرتب طور به هوادارانشان اعظم بخش كه واقفند
خاص موارد در كه هستند مردمي بيشتر بلكه نميروند ،
هنگام در يا و (ترحيم و عروسي تعميد ، غسل مراسم مانند)
به (غيره و كريسمس پاك ، عيد مانند) مذهبي اعياد برگزاري
.ميافتند ديني مناسك انجام ياد
درآلمان يهوديان
حدود (سال 1997 نوامبر) است دست در كه آماري آخرين طبق
.دارند عنصر به 11000 نزديك آلمان در موجود يهودي محفل 80
سه زمره از شد ذكر نيز پيش در كه همانطور يهودي دين
امتيازاتي تمام از و ميشود محسوب آلمان رسمي مذهب
در نيز پروتستان و كاتوليك كليساهاي كه است برخوردار
از بهرهگيري تا گرفته كليسا ماليات از دارند ، اختيار
و راديو در ديني برنامههاي در شركت و دولت سوبسيد
.تلويزيون
پشت قرن كه 16 دارند نشيبي و پرفراز تاريخ آلمان يهوديان
سندي طي يهوديان حقوق ميلادي سال 321 در.است گذاشته سر
قانوني جنبه كلن شهر در روم قيصر كنستانتين ، امضاي به
بزرگ شارل.است موجود واتيكان در هنوز سند اين ;كرد پيدا
پذيرفت نبود ، قائل ارزشي غيرمسيحيان براي "اصولا كه هم
بعد ، قرون طي اما.كنند زندگي او سرزمين در يهوديان كه
دوران آلمان در خصوص به و اروپا در كلي طور به يهوديان
ميخواندند گناهاني مسئول را آنها هميشه و نداشتند خوشي
.ميشدند مرتكب خود رعاياي حق در وقت حكام و بزرگان كه
كه هنگامي و بردند در به جان مشقات اين عليرغم يهوديان
كرد ، متحد را آلمان ملت ميلادي قرن 19 اواخر در بيسمارك
سال 1872 در آنها.شدند برخوردار مناسبي موقعيت از
عمل در گرچه كردند ، كسب مسيحيان با برابر حقوقي "قانونا
اعمال آنها بر كه فشاري.نبودند برخوردار مساوات اين از
.يافت ادامه بيستم قرن تا بگروند ، مسيحي دين به تا ميشد
به حاضر اكثرآنها و كردند مقاومت فشار اين مقابل در آنها
و آداب و فرهنگ چشمگير نحوي به اما نشدند ، خود دين تغيير
جهاني جنگ در يهوديان.ساختند خود آن از را آلماني رسوم
جان جنگ اين در آنها از نفر و12000 جستند شركت نيز اول
يهودي كه آن از پيش را خود آنها.دادند دست از را خود
نظر به عجيب گرچه نتيجه در و ميپنداشتند آلماني بدانند ،
برابر در مقاومت آمادگي كه بود دليل همين به ولي ميرسد ،
.نداشتند را جلادانش و هيتلر
آلمان در يهودي حدود 500000 دوم جهاني جنگ از پيش تا
زنده نفر تنها 15000 آنها از جنگ پايان در.ميزيستند
كه بود اين هم يكي تاريخ شگفت بازيهاي از.بودند مانده
هنوز 200000 امر اين وجود با رسيد ، پايان به جنگ وقتي
آوارگاني افراد اين بيشتر.بودند مانده آلمان در يهودي
در كار براي ديگر ازكشورهاي هيتلر دوران در كه بودند
.بودند شده آورده آلمان به اجباري كار اردوگاههاي
را آلمان جنگ از پس نخست سالهاي همان در افراد اين اكثر
غربي آلمان ساكن يهوديان تعداد سال 1950 در.كردند ترك
.نميكرد تجاوز نفر از 30000
اعلام نفر 28000"رسما سال 1989 در آلماني يهوديان تعداد
آغاز و گورباچف رسيدن قدرت به با كه بود سال اين در.شد
بسياري.شد برداشته آهنين ديوار "گشايش" اصطلاح به سياست
زندگي شوروي اتحاد در زمان آن تا كه يهودياني از
عجايب از ديگر يكي هم اين و.شدند آلمان روانه ميكردند ،
-دادهاند ترجيح اسراييل به را آلمان آنها كه است تاريخ
.است كرده خشمگين بسيار را كشور اين دولت كه امري
به يهودي از 46000 بيش شوروي اتحاد فروپاشي هنگام از
سال هر و افكندهاند اقامت رحل آلمان در "روس" اصطلاح
.ميشوند افزوده آنها جمع به هم ديگر نفر 8000
آلمان در اسلام
ميليون است70/2 آلمان در ديني بزرگ جامعه سومين اسلام ،
تشكيل را آلمان جمعيت درصد حدود 3 اسلام دين به وابسته
.ميكنند زندگي مسلمان كلن 70000 شهر در تنها.ميدهند
جمعيت به 2500 نزديك و مسجد حدود 2000 آلمان سرتاسر در
.دارد وجود كوچك و بزرگ اسلامي
كه ميگردد باز ميلادي قرن 18 به آلمان در اسلام تاريخ
داد فرمان سال 1732 در پروس شاه اول ، ويلهلم فريدريش
اجير او به خدمت براي هديه عنوان به كه سربازمسلمان بيست
در را خود ديني مناسك و دهند تشكيل جمعيتي بودند ، شده
به شد ، گذاشته آنها اختيار در مسجد عنوان به كه خانهاي
شدند ، ساكن آلمان در مسلمانان بعد به آن از.آورند جاي
عنوان به كه اين تا كشيد طول سال دويست حدود "تقريبا اما
كه هنگامي دهه 60 در.شدند پذيرفته "ديني جامعه" يك
محتاج كاري نيروي به خود جمعيت از بيش ميزاني به آلمان
كشور اين به كرد درخواست غيركمونيست همسايگان از شد ،
اين كه خارجياي كارگران بيشتر.بفرستند "مهمان كارگر"
تصور اين اما.بودند تركيه اهالي از پذيرفتند ، را دعوت
را خود كار كه سالي چند از پس "ميهمانان" اين كه عمومي
كار از غلط ميگردند ، باز خود وطن به دوباره كردند ،
به را افراد اين اغلب كه داشت جذابيتهايي آلمان.درآمد
اقامت رحل مهمانان ترتيب بدين.ميكرد تشويق ماندن
فرا خود نزد هم را خانوادههايشان چندي از پس و افكندند
نيز وطن به بازگشت درصورت مالي كمك قول حتي.خواندند
به ديگر كه دهه 70 اواسط در.كند متقاعد را آنها نتوانست
خارجي عنصر يك آلمان داخل در نبود ، نيازي خارجي كارگر
به نيز اسلام ترتيب بدين.بود شده ماندگار هميشه براي
.شد مبدل آلماني جامعه از لاينفك بخشي
از ميكنند ، زندگي درآلمان كه مسلماناني اكثر نتيجه در
دو از آلمان ساكن تركهاي تعداد) هستند سني و تركيه اهالي
اسلامي كشورهاي ساير از نيز درصد ، 17(است متجاوز ميليون
گذشته سال سي طي آنها از بسياري گرچه تركها ، .آمدهاند
و كردهاند رشد كشور اين در و شده متولد درآلمان
.ماندهاند ترك هنوز آيند ، در آلمان تابعيت به ميتوانند
تابعيت دارند اجازه صورتي در تنها آنها كه است آن علت
.كنند صرفنظر خود تركي تابعيت از كه بپذيرند را آلمان
موطن با خود رابطه نميخواهند آنان از بسياري كه آنجا از
عمر تمام شايد گرچه و بدهند ، دست از كلي به را خود اوليه
دوران نميخواهند فيالمثل ولي كنند ، زندگي آلمان در را
خاك به اينجا در يا و بگذرانند اينجا در را خود پيري
نشده دگرگون آلمان در تابعيت شرايط كه مادام شوند ، سپرده
صاحب و نكرده ازدواج آلماني فرد يك با آنها يا و است ،
خواهند "آلمان متولد خارجيان" نشدهاند ، آلماني فرزند
آلمان در كه مسلماناني درصد از 3 كمتر ترتيب بدينماند
.ميشوند محسوب آلماني ميكنند ، زندگي
و است مذهبي آزادي ضامن اساسي قانون گرچه آلمان در
جا به آزادانه را خود ديني فرايض ميتوانند مسلمانان
اختيار در آلمان در كه مزايايي از اسلام ولي آورند ،
.نيست برخوردار است ، گرفته قرار يهودي و مسيحي اديان
يا و كليسا ماليات چون مالي كمكهاي از يك هيچ اين بنابر
گذاشته آلمان مسلمان جامعه اختيار در دولتي سوبسيدهاي
.نميشود
اشترن سوزان :نوشته
معارف كتابخانه
|
تاريخ در شهريار ونخستين انسان نخستين نمونههاي
ايرانيان افسانههاي
احمد آموزگار ، ژاله:ترجمه /سن كريستين آرتور:نويسنده
قيمت2500 /پاييز 1377 اول ، چاپ چشمه ، نشر:ناشر /تفضلي
صفحه تومان ، 560
جهان اين بر كه كسي نخستين و انسان نخستين موضوع
تفكر به را آدميان ديرزمان از است ، كرده فرمانروايي
حتي و ديني داستانهاي اسطورهها ، مايه بن و است واداشته
.است شده عاميانه روايتهاي
در شهريار نخستين و انسان نخستين موضوع حاضر ، كتاب در
كتاب و گرفته قرار بررسي مورد ايرانيان افسانهاي تاريخ
از چه و معتبر پژوهشگري كه نويسندهاش لحاظ به چه حاضر
اسطوره عرصه زمرهپژوهندگان در دو هر كه مترجمان نظر
جامعترين و معتبرترين بايد را ميآيند حساب به كشور
.آورد شمار به زمينه اين در پژوهش
به پيگير ، كوششي و بلند همتي با سن كريستين پروفسور
اوستايي ، ودايي ، روايتهاي همه در انديشه ، اين جستجوي
شخصيت درباره بحث با و است پرداخته عربي و فارسي پهلوي ،
نوعي به وجمشيد تهمورث هوشنگ ، مشيانه ، و مشي كيومرث ،
.است يازيده دست تطبيقي اسطورهشناسي
تحقيقات موارد همه اثر اين ترجمه ضمن نيز مترجمان
انجام حاضر زمان تا كتاب تاليف از پس كه را جديدتري
اصلي متون مجدد بازبيني با و افزودهاند آن بر است گرفته
و برغنا كوشيدهاند مناسب ، يادداشتهاي كردن اضافه و
.بيفزايند كتاب سودمندي
(مقالات مجموعه) فرهنگ و انديشه زبان ،
چاپ هرمس ، انتشارات :ناشر /موقن يدالله :تاليف و ترجمه
صفحه تومان ، 334 قيمت1490 /اول 1378
كه نام همين به مقالهاي با "فرهنگ و انديشه زبان ، " كتاب
از پسميشود آغاز ورف زباني نسبيت نظريه بر است تفسيري
درخصوص نظرش و حماسي شعر درباره هگل قلم به مقالهاي آن
و آراء بررسي به بعدي مقاله چهار.است آمده شاهنامه
و مدرنيسم عرفان ، تراژدي ، حماسه ، مورد در لوكاچ نظرات
مقالات ديگر از.ميپردازد مان توماس اثر "جادو كوه"
قلم به "ديالكتيك و ماركسيسم" مشهور مقاله از ميتوان
ماركس انديشه وجوه كه كرد ياد كولتي ;ايتاليايي فيلسوف
.ميكند تبيين "سرمايه" كتاب در را
در تعريفش و ديالكتيك بررسي به كه هم "ماركسيسم بر نقدي"
منطق با را ماركس انديشه ارتباط ميپردازد ، هگل آثار
ساختار و ميدهد نشان هگل طبيعت فلسفه و ديالكتيكي
.ميكند تشريح را ماركس انديشه اسطورهاي
انديشه ساخت مقالههاي كتاب معرفتشناسي بخش در
و منطقي پيش ذهنيت درخصوص برول -لوي نظريه اسطورهاي ،
نسبيت و كوانتوم مكانيك حوزه در معرفتشناختي بحثي نيز
با "فرهنگ و انديشه زبان" كتاباست آمده اينشتاين
پايان به كوانتوم نقص درباره اينشتاين قلم به مقالهاي
.ميرسد
جواد محمد كهدكتر است "فكر ادب مجموعه" از كتاب اين
چاپ سفارش هرمس انتشارات به و انتخاب را آنها فريدزاده ،
موقن يدالله دكتر از مجموعه همين در.است داده را آنان
فلسفه و رسيده چاپ به كاسيرر "دولت اسطوره" ترجمه
در موقن ترجمههاي با نيز انديشمند اين سمبليك صورتهاي
.است چاپ دست
هراكليوس
:ناشر /صفري مهديقوام دكتر :ترجمه /گاتري .سي .كي.دبليو
كالينگور رقعي ، قطع /اول 1377 چاپ روز ، فكر انتشارات
صفحه تومان ، 175 قيمت900 / باروكش
"گاتري" يونان فلسفه تاريخ مجموعه از پنجم جلد حاضر ، كتاب
جلد تا 20 به 18 آن دوره تمامي ميرسد نظر به كه است
عنوان به خود كه "گاتري يونان فلسفه تاريخ".شود بالغ
است ، ميكرده تدريس كمبريج دانشگاه در قديم فلسفه استاد
شود ، پيدا آن براي نظيري آلماني زبان در است ممكن چند هر
عقايد گزارش در دقت و جامعيت لحاظ به بيترديد اما
هر درباره موجود گوناگون ديدگاههاي جمعآوري و يونانيان
نظيري كمتر نويسندهاش ، موشكافانه نقاديهاي و مهم مسئله
و آراء اثر ، اين مختلف بخشهاي.يافت ميتوان آن براي
نحو به ارسطو تا تالس از را يوناني فيلسوفان عقايد
.ميكند بحث مبسوطي
نوشته به و ميزيست ميلاد از پيش حدود در هراكليوس اما
گونه فتوي پارههاي صورت به و مبهم شدت به وي بيان گاتري
جديد ، جهان در هم و قديم جهان در هم وي.است شده عرضه
به كه مفسراني است ، طلبيده مبارزه به را مفسران نبوغ
.بودهاند او مقابل در مقاومت به قادر ندرت
جمهوري افلاطون
انتشارات :ناشر / فتحي حسن :ترجمه /گاتري .سي .كي .دبليو
/روكش با كالينگور رقعي ، قطع /اول 1377 چاپ روز ، فكر
صفحه تومان ، 233 قيمت1200
به يوناني اصل در و است افلاطون اثر بزرگترين جمهوري
به تنها نه آن ، موضوع و است عدالت درباره يا كشور معناي
و عدالت ماهيت:از است عبارت واقع ، در بلكه ظاهري طور
ستم افراد و دادگر انسانهاي براي آنها نتايج و بيعدالتي
ميكند تصريح مطلب اين به محاوره اوايل در افلاطون.پيشه
كشور تاسيس كه) ديگر فرعي موضوعات و گريزها عليرغم و
ما بحثي هر در تمام مهارت با ،(است آنها بزرگترين خيالي
عقيده به.بازميگرداند (اصلي موضوع) آن سوي به را
هر از ،(فيلسوف يعني) است عادل "كاملا كه انساني افلاطون
.است خوب "كاملا جهت
شيوه كردن مشخص:از است عبارت محاوره موضوع بنابراين
مزاياي بهترين از تا بگيريم درپيش بايد كه زندگياي كلي
تمام مجمع نظر ، يك از جمهوري.شويم برخوردار آن
كرده بررسي پيشين محاورات در افلاطون كه است آموزههايي
مرگناپذيري ، صورتها ، محوري نقش فضيلت ، بودن دانش:است
دموكراسي ، از انتقاد ارواح ، سرنوشت اسطورهاي تبيين
با خوبي نزديك رابطه ستمكاران ، بدبختي شاعران ، از انتقاد
...و سودمندي
لاهيجي حزين رسائل
علي ;بهكوشش /لاهيجي حزين ابيطالب محمدعليبن :نويسنده
عبدالحسين اسفندياري ، اسكندر بيدهندي ، باقري ناصر اوجبي ،
:قيمت /اول 1377 چاپ مكتوب ، ميراث نشر دفتر:ناشر /مهدوي
صفحه تومان ، 340 1200
نامدارترين از (ق. ه 11031180) لاهيجي حزين علامه
سبكهندي تابناك چهرههاي آخرين و صفوي عهد دانشمندان
.بود دوازدهم سده
حتي اسلامي معارف تمامي در كه بود نوابغي معدود از او
از اثري آنها تمامي در و داشت خاص تبحري طبيعي علوم در
از گروهي كوشش به كه حاضر مجموعه.گذاشت يادگار به خود
بازنويسي و تصحيح مكتوب ميراث نشر دفتر مصححان و محققان
كه اوست رسالههاي مهمترين از عنوان شامل 12 است ، شده
شرح في مرآتالله /آيتالنور شرح شجرتالطورفي:عبارتنداز
تجرد و نفس حقيقت /فيالمحاضرات المذاكرات /آيتشهدالله
/لاميه قصيده شرح /(ص)محمد حضرت ظهور بر بشاراتي /آن
صوت استماع فوايد /مرواريد صيد چگونگي /مقادير و اوزان
.الحيوانات خواص /جرثقيل /هند و ايران واقعات /احسن
|
|