و تامين قرار تشديد
:قبه غلامرضا وكيل
است قانون خلاف قبه شدن زنداني
اجتماعي مشاركت و مدني جامعه
و تامين قرار تشديد
:قبه غلامرضا وكيل
است قانون خلاف قبه شدن زنداني
ميزان به قبلي مبلغ از تامين قرار تشديد:اجتماعي گروه
با منطبق راي ابلاغ مرحله در هم آن تومان ميليارد 18
.نيست قانون
شهرداري سابق معاون قبه غلامرضا وكيل رياحي غلامعلي
در:گفت ما خبرنگار به وي رفتن زندان به مورد در تهران
آخرين اخذ با قبه آقاي محاكمه دور آخرين تاريخ 29/2/78
راي هفته يك ظرف بوده موظف دادگاه و يافت خاتمه دفاع
اختيار دادگاه هرچند قانون موجب به كند صادر را لازم
يا تامين قرار صدور به نسبت محاكمه جلسه در حتي دارد
زمان به محدود اختيار ، اين اما كند تصميم اتخاذ آن تشديد
دادگاه محاكمه ختم از بعد و است آن از قبل و محاكمه
بنابراين.دهد صورت ديگري اقدام حكم صدور از غير نبايد
ميزان 18 به قبلي ، مبلغ از تامين قرار تشديد صدور
.نيست قانون با منطبق راي ابلاغ در هم آن تومان ميليارد
تامين قرار و حكم اصل به نسبت قبه آقاي چنانچه:افزود وي
اين در ايشان با ملاقات از بعد باشد داشته تصميمي صادره
.شد خواهد معمول قانوني اقدام موارد
"بعدا صادره حكم بر ماهوي اشكالات مورد در:گفت رياحي
.شد خواهد نظر اعلام
حكم اطلاعيهاي صدور با تهران استان كل دادگستري ديروز
:كرد اعلام ذيل شرح به را قبه
مبلغ 492 اختلاس در مشاركت اتهام به را متهم دادگاه
و 996 ميليارد مبلغ 8 اختلاس در مباشرت ريال ، ميليون
سكه اختلاس 255 در مباشرت ريال ، و 220 هزار و 824 ميليون
سال شش به "جمعا ريال ، ميليون اختلاس 65 و آزادي بهار
مورد مال رد دولتي ، خدمات از دائم انفصال تعزيري ، حبس
و 842 ميليون و 981 ميليارد مبلغ 13 به "جمعا اختلاس
به آزادي بهار سكه عدد و 255 نقد وجه ريال و 220 هزار
و ميليون و 963 مبلغ 27ميليارد پرداخت و شهرداري حساب
بهعنوان سكهها قيمت برابر دو و ريال و 440 هزار 684
.كرد محكوم نقدي جريمه
اموال در غيرقانوني تصرف اتهام به را متهم همچنين دادگاه
استرداد و تعزيري شلاق ضربه تحمل 50 به تهران شهرداري
ريال و 58 هزار و 975 ميليون و 175 ميليارد مبلغ 160
.كرد محكوم تهران شهرداري حساب به تصرف مورد وجوه
در تباني در مشاركت بر مبني متهم ديگر اتهام درخصوص
و تعزيري حبس سال سه به را وي دادگاه دولتي ، معاملات
.كرد محكوم (شهرداري) عمومي و دولتي خدمات از ابد انفصال
حكم به رسيدگي موقع در نظر تجديد دادگاه است ذكر به لازم
اتهامات تمام از را وي تهران سابق شهردار براي صادره
غلامرضا بدوي دادگاه اما كرد تبرئه مديران حساب به مربوط
توسط صادره برائت حكم به توجه بدون موارد اين در قبه
حكم اين كه است نموده راي انشاء به اقدام بالاتر دادگاه
.دارد سئوال جاي
اجتماعي مشاركت و مدني جامعه
مربيان و اولياء انجمنهاي جايگاه و نقش به نگاهي
جمهوري حيات در فعلي دوره صاحبنظران ، از برخي : اشاره
كه ميآورند شمار به تازهاي عصر مثابه به را اسلامي
.است پرورانده خود در بار نخستين براي را ويژهاي مفاهيم
فرايند يك طي كه است واژههايي از يكي مدني جامعه
واقع در.شد ما جامعه اجتماعي ادبيات وارد مفهومسازي
آغاز در بايد را مهم مفهوم اين ظهور براي باشكوه طليعه
همگان چنانكه و آورد شمار به رياستجمهوري انتخابات
واژههايي از كاربردي شكل به مدني جامعه مفهوم ميدانند
خاتمي والمسلمين حجتالاسلام برنامههاي در كه بود كليدي
.شد گرفته كار به
از خاتمي سيدمحمد برنامههاي به مردم ميليوني راي 20
آن آيندگان شك بدون كه ماست جامعه سياسي حيات مهم حوادث
مردم سياسي -فكري بلوغ براي شاخص مهمترين عنوان به را
.آورد خواهند حساب به ما
مفهوم اين گسترده بحث وارد بخواهيم كه آن بدون اينجا در
و انجمنها جايگاه بررسي به كوتاه ، اشارهاي ضمن شويم ،
قبل اماميپردازيم مدني جامعه در داوطلبانه تشكلهاي
داشته مدني جامعه از تعريفي است لازم بحث اين به ورود از
.باشيم
مدني جامعه مفهوم
از تاريخي سابقه لحاظ به (Civil Society) مدني جامعه
يوناني متفكر و حكيم ارسطو انديشه در كه است مفاهيمي
نهادهايي به اصل در امروزي معناي در.است رفته بكار
زيادي حد تا و داده شكل را جامعه نوع اين كه ميپردازد
در.است آمده دست به شهري زندگي در شده ايجاد تحولات از
با ارتباط در را فرد جزيي روابط كه خانوده از بعد حقيقت
جامعه اين ميدهد ، شكل دوستانه نوع شكل به خود اعضاي
اخلاقي و اجتماعي حيات براي را عرصه دومين كه است مدني
به خانوادگي محيط از خارج در افراد و ميآورد فراهم
(رضايي ، 137654) (1).هستند خود فردي تمايلات تحقق دنبال
منافع دنبال به تنها خود مشاركت با فرد مدني ، جامعه در
اهداف به باشد ، آگاه كه اين بدون بلكه نيست ، خويش جزيي
.ميكند خدمت نيز جمعي منافع و كلي
كه است نهادهايي وجود مدني جامعه مهم ويژگي بنابراين
اجتماعي سرنوشت در شدن سهيم و مردم مشاركت براي عرصهاي
مدني نهادهاي اين از يكي.ميآورد فراهم آنها سياسي و
و مردم مشاركت ، بستر عنوان به كه هستند انجمنهايي
به را آنان طريق اين از و ميپذيرند خود در را شهروندان
.ميكنند رهنمون مربوط مسائل خصوص در رايزني و تصميمگيري
به و است زيادي وسعت و مختلف ابعاد داراي مدني جامعه بحث
اين بر حال.ميكنيم صرفنظر آن گسترش از اختصار خاطر
.ميپردازيم داوطلبانه انجمنهاي درباره بحث به پايه
داوطلبانه انجمنهاي
در ارجمندي جايگاه داوطلبانه انجمنهاي كه است پرواضح
و دولت ميان پلي عنوان به انجمنها ايندارند مدني جامعه
اينچنيني تشكلهاي در.مييابند را خود ارتباطي نقش مردم
ميان در خود ، ارادي اختيار و ميل براساس جامعه افراد
.مييابند حضور انجمنها
آنها در و هستند داوطلبانه انجمنها مدني ، جامعه در
ايفاي براي افراد انتخابات محوري و مهم اصل براساس
شدن انتخاب براي اعضا تمام و شده برگزيده محول نقشهاي
داراي كسي قبل از انجمنها اين در.دارند قرار سطح يك در
.برابرند يكديگر با همه و نيست ويژهاي پست يا و قدرت
شدن اجتماعي وظايف از بخشي خود فعاليت طي در انجمنها
ميدهند انجام عمومي و جمعي هنجارهاي آموختن با را اعضاء
مهم امر در را انجمن اعضاي همكاري و مشاركت مجراي و
.ميآورند بوجود عمومي امور و مسايل درباره تصميمگيري
امور و نبوده خصوصي امور بررسي مورد موارد محيطي چنين در
حياتي آنها درباره تصميمگيري كه ميشود شامل را جمعي
(محسني ، 1375)(2).است
افراد تواناييهاي بروز براي را مناسبي فرصت انجمنها اين
تمرين زمينه طريق اين از و آورده بوجود شركتكننده
اعضاي براي را همدلي و همكاري مديريت ، مشاركت ، مهارتهاي
اجتماعي شرايط با متناسب انجمنها.ميآورند فراهم خود
به و ميكنند تصحيح يا تعديل را متمركز تصميمات از برخي
.مييابند اجتماعي فعاليتهاي در مهمي جايگاه طريق اين
مختلف عرصههاي در انجمنها خدمات و كاركرد
منظر از داوطلبانه انجمنهاي كه را وظايفي و خدمات
قابل زير موارد در دهند انجام ميتوانند جامعهشناسي
:است بيان
فردي علايق وجود ابراز عرصه -14
فراهم را افراد از گروهي تمايلات ارضاء وسايل [انجمنها]"
مشترك جامعه تمامي با آنها علايق اگر حتي ،[ميكنند]
از گونهاي ميتواند داوطلبانه انجمنهاي تنوع...نباشد
سليقههاي آن در كه بياورد بوجود را فرهنگي گانگي چند
تحمل قابل و مطرح بتواند واحد جامعه يك درون در مختلف
.باشد
اجتماعي برنامههاي آزمون عرصه -24
داده گسترش را برنامهاي ميتوانند داوطلبانه انجمنهاي
در كه آورند فراهم را شرايطي و دهند نشان را آن ارزش و
دولتها يا و محلي مقامات را آن امور اداره نهايت ،
.گيرند برعهده
اجتماعي سودمند فعاليتهاي مسير -34
سه به كه ميدهند امكان افراد به داوطلبانه انجمنهاي
مشاركت اجتماعي و اساسي تصميمگيريهاي در زير شيوه
:باشند داشته
منحصر جاي به اجتماعي زندگي زمينه در قدرت توزيع -الف
كردن
و مشكلات با آشنايي و امور با افراد مستقيم ارتباط -ب
محدوديتها
محسني ، )(3)"اجتماعي تغييرات براي لازم مكانيسم تدارك -ج
(1375
فوق مورد چند به امروزي جوامع در انجمنها كاركرد "مسلما
نيز ديگري فزاينده خدمات و وظايف داراي و نميشود محدود
كه است اين باشيم داشته نظر در بايد كه آنچه اما.هست
شكل به هم آن داوطلبانه گروههاي گونه اين حيات و ظهور
براي مناسب بستري كه شد خواهد محقق جامعهاي در امروزين ،
.شود حاصل اجتماعي مهم فرايند اين
توسعه در مشاركت جايگاه
اجتماعي عرصه در پايدار توسعه به حصول راههاي از يكي
طوري به.است داوطلبانه انجمنهاي گسترده فعاليت و تحقق
سطح و ميزان سياسي ، و اقتصادي توسعه صاحبنظران كه
به اجتماعي ، برنامههاي و گروهها انواع در مردم مشاركت
به را غيردولتي سازمانهاي و داوطلبانه انجمنهاي ويژه
.ميگيرند نظر در توسعه اساسي ملاكهاي از يكي عنوان
انواع دربرگيرنده" را "اجتماعي مشاركت" مفهوم اگر
و خود سرنوشت تعيين در دخالت براي گروهي -فردي كنشهاي
درباره تصميمگيري فرايندهاي بر نهادي تاثير و جامعه
انجمنها جايگاه و نقش راحتي به بدانيم ، (4)"عمومي امور
تعيين در تاثير همچنين آن آموزش و مشاركت مجراي عنوان به
تعيين جمعي تصميمگيري بحث در مشاركت و خود سرنوشت
.ميشود
بحث به عام شكل به انجمنها نقش و كاركرد درباره بحث از
و شده وارد خاص شكل به مربيان و اولياء انجمنهاي درباره
بيان كاركردهاي تحقق و انجمنها اين نقش كرد خواهيم سعي
.گذاريم بحث به را آنها براي شده
مربيان و اولياء انجمنهاي
مربيان ، و اولياء انجمن تشكلهاي محاسن از يكي
در داوطلبانه حضور.تشكلهاست اين بودن داوطلبانه
و علاقه و عشق و محكم انگيزه از حكايت مدارس انجمنهاي
روابط.آنهاست در كار و فعاليت براي طبيعي پايبندي
و همكاري و شخصي علاقه و ميل بر مبتني كه درونياي
با.است بيشتري انسجام و دوام داراي ميگيرد ، شكل همياري
غيرآمرانه فعاليتها ، اين بودن داوطلبانه كه ويژگي اين
انجمني تحقق امر ، اين و ميآورد دنبال به را آنها بودن
.ميدهد شكل است ، دانشآموزان شكوفايي و رشد آن هدف كه را
كشور 747/67 مدارس از درصد در 68 تحصيلي 7574 سال در
انتخاب با آن طي و شد انجام انجمنها انتخابات آموزشگاه
تحصيلي سال در (5)پرداختند فعاليت به انجمنها اين اعضا
در 71243 عبارتي به رسيد درصد به 70 ميزان اين 7675
و (6).گرديد تشكيل مربيان و اولياء انجمنهاي آموزشگاه
به گرديد درصد بر 73 بالغ ميزان اين تحصيلي 7776 سال در
(7).شدند تشكيل انجمنها اين آموزشگاهها در 75365 كه طوري
انجمن تشكيل شرايط واجد آموزشگاههاي تعداد فراواني توزيع
:است آمده (1) ج در شده تشكيل انجمنهاي تعداد و
انجمنها اين در شركتكننده افراد فراواني توزيع نظر از
سال 7675 ، در كه ميدهد نشان مذكور اعضاي توصيفي آمار
ميان اين از كه بودهاند عضو انجمنها اين در نفر 615194
سال در اعضاء تعداد.است شده زنان %و30 مردان شامل %70
%افراد 73 اين در كه رسيده نفر به 658551 تحصيلي 7776
نيز رشد ميزان.دادهاند تشكيل زنان را درصد %و 27 مردان
.است بوده درصد 3
زنان به شركتكننده مردان نسبت كه ميشود ملاحظه
يك به نزديك زنان واينكه ميباشد برابر شركتكننده 2
و مثبت نقطه بسيار ميدهند تشكيل را انجمنها اعضاي سوم
سال در شده انجام تحقيق در زيرا.ميآيد حساب به روشني
كه گونهاي به بود شده محاسبه ششم يك نسبت اين 1349
روبه روند اين و (8).بود شده ارزيابي زنان برابر مردان 6
است توجهي قابل تحولات از يكي زنان شركت مورد در افزايش
.داشتهاند موءثري نقش آن تسريع در انجمنها اين كه
مختلف اقشار عضويت و انجمنها
داراي انجمنها اعضاي از %برميآيد 44 (3)جدول از چنانچه
تحصيلي مدرك داراي درصد ميباشند ، 40 ديپلم زير تحصيلات
نيز درصد و 6/1 ليسانس داراي درصد ديپلم ، 12 فوق و ديپلم
از كه توجهي قابل نكته.هستند بالاتر و فوقليسانس داراي
كه است اين كرد استنباط ميتوان شده ذكر درصدهاي توصيف
مادراني و پدران به مربوط درصد فراواني 44 درصد بيشترين
در عضويت حقيقت در.است ديپلم زير آنها تحصيلات كه است
و بالا تحصيلات ميزان اساس بر مربيان و اولياء انجمنهاي
اين بلكه نميشود اثبات آن اعضاء تعداد رفتن بالا
تمامي حضور براي بستري آنها خاص ويژگي دليل به انجمنها
دليل همين به و ميآورند فراهم اجتماعي مختلف اقشار
است اين آن شرط تنها و است برابر همه براي آنها در عضويت
.باشند اولياء رديف در عضويت متقاضيان و اعضا كه
انجمنهاي ظهور كه داشت دور نظر از نبايد را مهم نكته اين
و آموزش جهاني سياستهاي از بهپيروي مربيان و اولياء
از سال گذشت 50 از بعد كه بوده وارداتي امر يك پرورش
خود به بيشتري محلي و بومي بوي و رنگ انجمنها ، اين تاسيس
در انجمنها اين از تلقي طرز نتيجه در و (9)است گرفته
اين خوشبختانه و شده نشيب و فراز دچار مختلف زمانهاي
نزد در بالايي جاذبه و وجهي خوش از امروزه انجمنها
خاص افراد تنها آنها در دليل همين به.برخوردارند اولياء
.نمييابند راه
اعضاء از درصد 53(4)ج اساس بر و سال 7776 آمار بنابر
كه هستند مادراني و پدران ميان از انجمنها در كننده شركت
اولياء درصد ميباشند310 ابتدايي مقطع فرزند داراي
مادراني و پدران درصد و 16 بوده راهنمايي فرزند داراي
نيز نكته اين.ميباشند دبيرستاني فرزند داراي كه هستند
بودن زود و تازه خاطر به ابتدايي مقطع در كه است آن موءيد
در حضور مورد در مادران و پدران حساسيت فرزندان
.ميشود كاهش دچار تدريج به و است بيشتر مدرسه برنامههاي
از برشمرديم عام طور به انجمنها براي كه ويژگيهايي
را آنان نيز مربيان و اولياء انجمنهاي كه است مواردي
مشاركت مهم شاخصهاي از يكي اين ، بنابر.ميباشند دارا
فعال كشور ، پرورش و آموزش ساز سرنوشت امر در اجتماعي
اين به توجه با.انجمنهاست اين در نوسازي ايجاد و كردن
در چه و كلان سطح در چه كشور جاري سياستهاي سوي و سمت كه
توان از استفاده براي مردمسالاري روحيه تقويت خرد ، سطح
پيش از بيش انجمنها اين بيشتر فعاليت ضرورت آنهاست ، خلاق
.ميشود روشن
مناسب فعاليت عرصه سازي آماده طريق از ميتواند مهم اين
.شود محقق مدارس در انجمنها براي
ما امروز جامعه نياز پرورش ، و آموزش در مشاركت
ديگر زمان هر از بيش امروز جامعه كه مهم موضوع اين بيان
و آموزش در اجتماعي مختلف اقشار و آحاد مشاركت نيازمند
اين حقيقت در و مينمايد بديهي امري است كشور پرورش
روشن مردم بر باشد معلوم مسئولين بر آنكه از بيش موضوع
به رونده مدرسه چند داشتن با خانوادهاي هر زيرا.است
بايد فرزندان مطلوب پرورش براي كه دارد وقوف نكته اين
.پرداخت را لازم فرهنگي و مادي هزينههاي
توسعه براي اساسي زيربناهاي از يكي صاحبنظران آرا بنابر
مراد البته (11).ميباشد پرورش و آموزش آن ، عام مفهوم به
اجزاء تمام كه است جانبه همه و كيفي توسعهاي توسعه ، از
از برداشت اين.نمايد رشد متعادل شكل به آن عناصر و
با آن عزيمت نقطه كه درونزاست توسعهاي واقع در توسعه
تحقق گوناگون عرصههاي در مردم مشاركتهاي بسط و مشاركت
.يابد
و آموزش محور حول بحث اين ادامه براي راه منظر اين از
و جامعه زيرا.ميگردد هموارتر مردم مشاركت و پرورش
را مردم خودكار طور به دانشآموزي ميليوني نوزده جمعيت
معنا اين در.ميطلبد پرورش و آموزش امور در مشاركت به
مناسب بسترهاي تحقق يعني پرورش و آموزش در مشاركت
اقتضا مردمي قدرت و توان كه آنجا تا كه است مشاركتي
.سپرد مردم خود به را امور ميكند
روستا و شهر شوراهاي
عمومي سياستهاي همخواني فعلي دوران مثبت ويژگيهاي از يكي
اين بر.است مشاركت امر به مردم عمومي فراخوان در كشور
در را جامعه آحاد از نفر هزار دويست از بيش ملي عزم پايه
در عامتر معناي به و سياسي و اجتماعي تصميمگيريهاي
شوراهاي مشاركت اين بستر و داده شركت خود عمومي سرنوشت
.روستاست و شهر
در و ميشود داده مردم به اختيار و عمل آزادي شوراها در
فعاليت پاگيري.ميشود خواسته مسئوليت آنان از مقابل
ساختار در وتحول تغيير براي مهمي مقدمه شك بدون شوراها
مهم نكته اين به ما كه است آن براي همه اين و است سياسي
انجمن ، يا شورا مانند بستري "اصولا كه كنيم پيدا يقين
و آورد بوجود را تشكلها ميتواند كه است كارساز وسيلهاي
عاريتي غير و درونزا شكلي به مردمي تشكلهاي اين دل از
.كند پيدا وعيني علمي جنبه مشاركت پديده
و مربيان و اولياء انجمنهاي فعاليت بين حقيقت در
در كه دارد وجود وجه اشتراك اين روستا و شهر شوراهاي
انجمنها در و مييابد تحقق عام مسائل در مشاركت شوراها
مشاركت اين تحقق راه در همواره اما.خاص مسائل در مشاركت
به امكان حد در كه داشته وجود موانعي پرورش ، و آموزش در
.ميشود پرداخته آنها
پرورش و آموزش در مردمي مشاركت موانع
در تربيت و تعليم متوليان كه است اين مشكل نخستين -1
حل و پرورش و آموزش امور گردش براي خردمندانه راهيابي
از همواره كه داشتهاند آن بر سعي آن معضلات و مشكلات
سابقه اين بنابر هم مردم و كنند عمل سازماني هرم راس
آموزش و تربيت امور متولي را دولت همواره كه تاريخي
و آموزش در دخالت به مفرطي بيميلي دانستهاند فرزندان
نظام وجود واقع در.كردهاند پيدا فرزندانشان پرورش
كه است بنيادي عوامل از يكي پرورش و آموزش در متمركز
.است شده مردم مشاركت از مانع
مشاركت موانع عنوان به ميتوان كه ديگري علتهاي از -2
و خانه انجمنهاي از فرزندان اولياء كه است اين كرد ياد
يك تنها فعلي مربيان و اولياء انجمنهاي و قديم مدرسه
انجمنها اين در "اصولا و داشتهاند صرف اقتصادي نگرش
افراد كارگيري به و جمعي فكر از بهرهگيري چون مواردي
.است مانده مغفول همواره مختلف
آنان اولياء ، مشاركت بهرغم كه است اين علت سومين -3
گردش در را خود مشاركت بازتاب و عملي و عيني آثار هيچگاه
پرورش و آموزش جريان در حتي و نكردهاند لمس مدرسه امور
طريق اين از تا.نرسيدهاند نكته اين به فرزندانشان
.بدانند خود از را پرورش و آموزش و مدرسه
مشاركت در جدي مانعي عنوان به كه ديگري مهم نكته اما -4
سطح وجود است نبوده بيتاثير پرورش و آموزش به نسبت مردم
دهههاي در عمومي آگاهيهاي بودن پايين و تحصيلات پايين
شده مرتفع زيادي حد تا مانع اين فعلي دوره دراست گذشته
پوشش زير و آموزشي فعاليتهاي ثمرنشستن به با زيرا است
و پدران از جديدي نسل التعليم ، واجد افراد گرفتن قرار
كه يافتهاند حضور تربيت و تعليم عرصه در جوان مادران
دارا را فرزندانشان تربيتي سرنوشت دغدغه و حساسيت
.ميباشند
روستايي زنان آمار در 1335 كه ميدهند نشان آمارها
در آمار اين كه حالي در است بوده درصد بر 1 بالغ باسواد
آن موءيد امر اين (12).است شده درصد بر 63 بالغ سال 1375
در تنها فرزندان تربيت و تعليم مسائل به توجه بحث كه است
و نشده تبديل مشترك امور و عمومي فرهنگ به شهري محيطهاي
.دارد وجود توجه اين روستايي محيطهاي در
است آن نشانگر فرهنگي فضاي و اجتماعي زندگي فضاي در تحول
جدي مانع يك عنوان به كه عمومي آگاهيهاي بودن پايين كه
آثار مردم و باخته رنگ حاضر حال در شد برده نام آن از
پرورش و آموزش در مشاركت براي خود از را ملاحظهاي قابل
.ميدهند نشان
شرايط در فوقالذكر موانع كه داشت اذعان بايد مجموع در
شدن برداشته حال در كشور كلان سياستهاي به باتوجه فعلي
پرورش و آموزش متمركز نظام در تحول و تغيير تا گرچه است ،
كه دارد وجود اميدواري اين اما است پيش در درازي راه
و آموزش در مشاركت امر در بياشتهايي از مانع فعلي شرايط
انجمنها فعاليت به دادن بها دليل همين به.شود پرورش
زيرا.آورد فراهم راستا اين در را مناسبي بستر ميتواند
صحنههاي در عضويت" گفتهاند جامعهشناسان آنچنانكه
(13)".است فرهنگي تحول نشانههاي از يكي اجتماعي متعدد
آنها شدن فعال و مربيان و اولياء انجمنهاي واقع در
بروز سويي از و كند كمك فرهنگي تحول تسريع به ميتواند
.گردد انجمنها اين شدن فعال موجب ميتواند فرهنگي تحول
مردمي خودجوش حركتهاي كه مواردي در كه افزود بايد
نتايج انتظار نبايد حركتها اين طبيعت به بنا رهگشاست
و اولياء انجمنهاي چگونه كه ديد بايد حال.داشت فوري
عنوان به موانع و مشكلات وجود عليرغم ميتوانند مربيان
همكاري به پرورش و آموزش امر در را اولياء مناسب بستري
.نمايد دعوت
در اولياء مشاركت مناسب بستر مربيان و اولياء انجمنهاي
پرورش و آموزش
اهميت نظر از كه ميدهد نشان زمينه اين در مطالعهاي
جايگاه و نقش به توجه بالاترين مشاركتي نهادهاي
انجمنها از بعد.است بوده مربيان و اولياء انجمنهاي
توجه مورد غيرانتفاعي مدارس سپس و پرورش و آموزش شوراهاي
(14).بودهاند
انجمنهاي در مشاركت زاويه از تنها نوشته اين در گرچه
و وثيق ربط از اما مينگريم موضوع به مربيان و اولياء
غافل نميتوان نيز اجتماعي امور تنيدگي درهم و پيوستگي
بايد مشاركت گفتهاند صاحبنظران آنچنانكه زيرا.بود
:باشد زير ويژگيهاي داراي
باشد آگاهانه -الف
باشد داوطلبانه -ب
آموزشي اقدامهاي انجام و تصميمگيري در را خود مردم -ج
(15).بدانند شريك
و اجتماعي مسائل ساير در شركت براي راه رهگذر اين از و
.شد خواهد گشوده آنها در اولياء مشاركت
جمعبندي
تحقق حياتي محور سه ما جامعه فعلي وضعيت در كه آنجا از
اهداف عنوان به مردمي مشاركت و سياسي توسعه مدني ، جامعه
گوناگون موانع و مشكلات عليرغم و شده گرفته نظر در اصلي
تصريح عمل و قول در اهداف اين حصول بر دستاندركاران
شكلگيري و شدن عمومي كه كرد تاكيد بايد ميورزند
نيكو انديشه اين با تنها آنهم مربيان و اولياء انجمنهاي
و تربيتي سرنوشت در كه دارند حق مادران و پدران كه
اهداف تحقق در ميتواند باشند سهيم خود فرزندان آموزشي
.نهد پيش به گامي را فوق
آگاه مديران بر بويژه آموزشگاهها مسئولين بر بنابراين
فعاليت استمرار و تشكيل كه است ضروري و واجب آنها
ارجمند كوششهاي انجام با و شود تلقي حياتي امري انجمنها
شدن خلوت ترديد بدون زيرا يافته ، سامان آنها بار و كار
مهم عوامل از يكي مربيان و اولياء حضور از انجمنها صحنه
.بود خواهد پرورش و آموزش در مردمي مشاركتهاي ضعف در
ميليون نوزده از بيش با ديار اين پرورش و آموزش آينده
قانونمند و هدفمند همگاني مشاركت گرو در مدرسهرونده
عزيمت نقطه مناسبترين منظور اين براي و ماست جامعه
پايگاههاي نمودهاند تاييد ازاين پيش محققان كه آنچنان
فصل زيرا.بود خواهد مربيان و اولياء انجمنهاي مشاركتي
اهميت داراي توسعه مبناي عنوان به پرورش و آموزش حياتي
.است ويژهاي
مربيان و اولياء انجمنهاي چرخش و تحقق پرتو در آنكه اميد
و مدني جامعه ظهور براي مهم شاخصهاي از يكي مدارس
.گيرد شكل آن پايداري
تيموري كاوه
است موجود اجتماعي گروه در ها نوشت پي
|