خيابانها و جادهها در آمد و رفت ايمني
است ملي نياز يك
را كشور جادهاي و شهري نقل و حمل سنگين خسارات و تلفات
(پاياني بخش) بگيريم جدي
پرشتاب خودروهاي رانندگان آشكار تخلفات و غيرمجاز سرعت
امنيت و آرامش شب ، هنگام در بهويژه بزرگراهها در
است انداخته بهخطر را شهروندان
;اشاره
ريشههاي و علل بررسي به كه حاضر گزارش پاياني قسمت در
اشاره با يافته اختصاص جادهها و شهرها در رانندگي حوادث
سال دوم نيمه در رانندگي حوادث از ناشي خسارات آمار به
جلوگيري براي ممكن راهكارهاي و مناسب پيشنهادهاي 1377 ،
كشور صنعت بخش در.است شده مطرح نيز حوادث قبيل اين از
اما است ، خودرو انواع توليد رشد ، مهم شاخصهاي از يكي ما
بهتناسب كه داشت درنظر نيز را واقعيت اين بايد
توليد خودروهاي از ما هموطنان از بيشتري شمار بهرهمندي
را خيابانها و جادهها آمددر و رفت ايمني بايد داخل ،
كه نباشد اينگونه و كنيم تامين ملي نياز يك بهمثابه
كشور در رانندگي حوادث و خودرو توليد آمار افزايش ميان
!باشد برقرار مستقيم رابطه يك
و بزرگ شهر گذرگاههاي بهويژه خيابانها و جادهها در
هر و هستيم رانندگي حوادث وقوع شاهد هرروز تهران پرجمعيت
حوادث اين جريان در ما كشور مردم از قابلتوجهي شمار سال
متوجه سنگيني بسيار خسارات و ميدهند ازدست را خود جان
هر در رانندگي حوادث وقوع.ميشود كشور اقتصادي منابع
باشد ، داشته جريان خودروها آمد و رفت كه جهان جاي
اخير دهه سه ظرف حوادث قبيل اين اما است ، اجتنابناپذير
كه است گرفته شتاب و يافته افزايش چنان ما كشور در
ناشي تلفات و رانندگي حوادث تعداد ازلحاظ ايران امروزه
و علل بررسي در.دارد قرار جهان كشورهاي درصدر آن از
گوناگوني عوامل به زيانبار حوادث قبيل اين وقوع ريشههاي
زمينه در اجتماعي انضباط نبود آنها مهمترين كه ميرسيم ،
نقص همچنين و رانندگي و راهنمايي مقررات و قوانين رعايت
بهدليل خودروها نبودن ايمن.گذرگاههاست مهندسي و فني
وقوع مهم دلايل از يكي نيز آنها قطعات استاندارد عدم
.ميباشد رانندگي حوادث اينقبيل
ضايعات و رانندگي ناگوار حوادث وقوع از پيشگيري براي
و تدابير كشورها از بسياري در آن از ناشي مالي و جاني
ترافيك نظم تامين جهت در قانوني و منطقي و علمي روشهاي
مربوطه مسئولان و است گرفته صورت نقل و حمل ساماندهي و
.شدهاند حوادث كاهش به موفق زيادي حد در
اعلام و موجود آمارهاي بهموجب ما كشور در متاسفانه
جادهاي و شهري نقل و حمل از ناشي حوادث مرتبط ، نهادهاي
اين در و است افزايش حال در رانندگي تصادفات ازجمله
هموطنان متوجه جاني و مالي از اعم هنگفتي خسارات رابطه
مهار براي جدي و اساسي اقدامات درحاليكه ميگردد ، ما
.نداشتهايم سنگين ضايعات اين
كشور ، قانوني پزشكي اداره سوي از منتشره آمار برابر
از سال 1377يعني دوم نيمه در فوت به منجر تصادفات تعداد
.است بوده نفر پاياناسفندماه 6007 تا مهرماه اول
زمان درطول كه هستند ما هموطنان جانباختگان تعداد اين
جان خيابانها و جادهها در رانندگي حوادث براثر ذكرشده ،
خانوار سرپرست هركدام افراد اين دادهاند ، ازدست را خود
"قطعا آنان مرگ با كه بودهاند خانوادهاي عضو يا و
فعال عضوي يا و است شده پاشيده معموليشان زندگي شيرازه
براي بيتالمال از كه بودهاند ، جامعه كارآمد و متخصص و
خسارات خود كه است ، شده هزينه آنان آمادهسازي و تربيت
تحليل و تجزيه در.ميشود محسوب ما كشور براي سنگيني
:ميرسيم تكاندهندهاي و تاسفبار حقايق به شده ذكر آمار
:سني نظر از فوتشدگان آمار -1
نفر سال 872 تا 20 10
نفر سال 1214 تا 30 20
نفر سال 913 تا 40 30
نفر سال 1065 تا 65 و 50 تا 50 ، 725 40
مرز 30 تا جوانان و نوجوانان عده اين از نفر حدود 2100
سازندگان و فعالان از قابلتوجهي نيروي كه هستند سال
طول 6 در آنهم تعداد اين رفتن بين از ميباشند ، كشور
.است سنگين بسيار ضايعهاي سال از ماه
در فوتشدگان كه ميكنيم ملاحظه بررسي اين دوم بخش در -2
و مرد نفر سال 1377 ، 4816 دوم ماهه شش رانندگي حوادث
.بودهاند زن نفر 1188
اداره مسئوليت زنان از بيشتر مردان كه دليل اين به
بيشتردرمعرض دارند ، برعهده را معاش تامين و خانواده
.ميگيرند قرار ترافيكي خطرات
چه آگاهي و تحصيلات كه ميبينيم تحليل اين سوم بخش در -3
:دارد جامعه "نهايتا و فردي زندگي روند در تاثيري و ارزش
تحصيلات نفر و 1495 بيسواد فوتشدگان از نفر 1805
نفر و 872 راهنمايي تحصيلات نفر داشتهاند8760 ابتدايي
از نفر همچنين 197 و بودهاند متوسطه تحصيلات داراي
.بودهاند برخوردار دانشگاهي تحصيلات
بايد خسارتزا و مرگبار حوادث اينگونه از پيشگيري براي
در.آورد روي اجرا قابل و درست برنامهريزيهاي به
استنتاج قابل اساسي و مهم نكته چند فوق آمارهاي ملاحظه
.ميباشد
داراي باختگان جان از قابلتوجهي شمار آنكه نخست
بخش ترتيب اين به و بودهاند سال تا 30 سني 10 ميانگين
دست از را جامعه نياز مورد و فعال نيروهاي از مهمي
شامل رانندگي حوادث قربانيان از ديگري گروه.دادهايم
در كاري توان و تجربه ازلحاظ كه ميباشد ميانسالان
براي خواه داشتهاند ، قرار مديريتي و كارشناسي ردههاي
اجتماعي بزرگ و كوچك مجموعههاي براي خواه و خود خانواده
اقتصادي سنگين خسارت يك بههرحال كه نهادها و سازمانها و
رواني و روحي آسيبهاي معنوي ، زيانهاي دامنه اما.است
كه خانوادههايي و بازماندگان براي بخصوص حوادث اين
محاسبه غيرقابل ميدهند ، ازدست را خود نانآور و سرپرست
از ناشي خسارات كارشناسان.ميباشد جبران غيرقابل و
درآمد از درصد تا 3 بين 5/2 را ايران در رانندگي حوادث
و آثار كه درحالي ميكنند ، برآورد كشور ملي ناخالص
محاسبه غيرقابل رواني لطمات و عاطفي ازلحاظ آن پيامدهاي
.است
آيا كه ميشود مطرح پرسشها اين فوق بحثهاي به توجه با
قابل جامعه به واردشده زيانهاي و خسارات ميزان اين
روشهاي بهكارگيري با نميتوانيم آيا نيست؟ پيشگيري
گسترش از جادهاي و شهري نقل و حمل علمي و دقيق نظارتي ،
است بديهي كنيم؟ جلوگيري آن سنگين زيانهاي و حوادث اين
ما برابر چندين يا چند كم وسعت عليرغم كه كشورهايي در
موفقيتهاي موءثر ، راهكارهاي از استفاده با دارند ، خودرو
حوادث از جلوگيري تخلفات ، مهار زمينه در قابلملاحظهاي
انجام براي.است شده حاصل آن از ناشي خسارات و رانندگي
بيشتر كه كنوني روشهاي ابتدا بايد ايران در كاري چنين
با و بگيرد قرار مطالعه مورد ميباشند ، سنتي و قديمي
به نسبت مكان ، و زمان موقعيت و كشور كنوني نياز به توجه
.شود اقدام مناسب راهكارهاي و روشها انتخاب
هرازگاهي كه است تلخ واقعيت اين گوياي گذشته تجربههاي
افكار آزردگي موجب كه رانندگي دلخراش حادثه يك وقوع با
مسئولان حتي و جمعي ارتباط وسايل ميشود ، عمومي
واكنشها ، اين اما ميدهند ، نشان هيجانانگيزي واكنشهاي
بسيار كه حادثه وقوع ريشههاي بررسي و زودگذرند بسيار
.ميشود سپرده فراموشي بوته به ميباشد ، حياتي و ضروري
نقل و حمل ساماندهي براي كه ميدهد نشان ديگران تجارب
در ملي ، سرمايههاي هدررفتن از جلوگيري و جادهاي و شهري
سپس و شود انجام لازم تحقيقات و مطالعات بايد نخست وهله
.شود اقدام مناسب راهكارهاي اجراي و انتخاب بررسي ، به
درطول جادهها و شهرها در كشور كنوني نقل و حمل هرچند
و قديمي مقررات و قوانين از استفاده با گذشته سال يكصد
ايجاد كه برسد بهنظر چنين شايد و است شده اداره سنتي
حل براي راهچاره اما باشد ، دشوار قوانين اين در تحول
با و مطمئن نقل و حمل شبكه يك به رسيدن و كنوني معضلات
علمي روشهاي از بهرهگيري مستلزم تلفات ، و ضايعات حداقل
.ميباشد كارآمد و ماهر نيروهاي از استفاده همچنين و
و موجود سازمانهاي قالبهاي در مسئوليتها پراكندگي
مهم موانع از يكي كشور ونقل حمل نظام ادارهكننده
ضمن بايد.ميباشد موءثر و علمي روشهاي از بهكارگيري
كارآمد ، و متمركز سيستم يك از علمي و دقيق تعريفي ارائه
در و شود شناسايي كنوني سازمانهاي مسئوليت مشترك فصل
بديهي.گردد سازماندهي فراگير ، و نوين تشكيلات يك قالب
تمامي در پاسخگويي به موظف مسئولان شرايطي چنان در است
.بود خواهند جادهاي و شهري نقل و حمل به مربوط زمينههاي
و شديد رانندگي حوادث وقوع علل پيگيري ديگر نكته
قطعي نتيجه حصول تا شهرها از خارج و شهرها در پرهزينه
فني نقص جاده ، مهندسي نقص آيا كه شود مشخص تا است ،
مقررات رعايت عدم يا و راننده توانايي عدم خودروها ،
دخيل رانندگي حادثه وقوع در كداميك رانندگي ، و راهنمايي
در شناسايي از پس حادثه اصلي علت كه بجاست و است بوده
پيگرد به نسبت و برسد عموم آگاهي به جمعي ارتباط وسايل
.شود اقدام وارده خسارتهاي اخذ و آن مسببين يا مسبب
اتوبوس سقوط دلخراش حادثه از سال يك بيشاز اكنون
بهصورت هنوز و ميشود سپري كرج سد درياچه در مسافربري
مواردي.است نشده معرفي و شناسايي حادثه اين مقصر شفاف
علل لاپوشاني متاسفانه ، و است زياد بسيار قبيل اين از
در.است درآمده عادت يك بهصورت رانندگي حوادث وقوع
خودروهاي بياحتياط رانندگان را نقش بيشترين شهري ، حوادث
رهگذران ، مرگ باعث طرف يك از آنها دارند ، برعهده پرشتاب
به ديگر ، ازسوي و ميشوند پياده عابر خطوط روي در حتي
باعث مضاعف بهطور خودروها حركت تعادل زدن برهم دليل
از هنوز وجود اين باميشوند مرگبار رانندگي حوادث وقوع
اين تخلفات و سرعت كنترل زمينه در مربوطه مسئولان سوي
اعلام يافتهاي سازمان و موءثر برنامه هيچ رانندگان ، قبيل
اوليه ساعات در تهران بزرگراههاي متاسفانه و است نشده
واقع در يا و قانونشكني صحنه به شب ، در يا و صبح
رانندگان و ميشود تبديل رانندگان قبيل اين وحشتآفريني
بايد مسيرها اين از عبور براي خودروها ، ديگر سرنشينان و
.كنند تحمل را دلشوره و اضطراب به آميخته لحظههاي
زمينه اين در حداقل تا منتظرند تهران مردم بيترديد
ساماندهي و متخلفان با برخورد بهمنظور قانوني ترتيبات
خود تاگردد فراهم شب در بهويژه خودروها آمد و رفت به
وضعيت اصلاح براي لازم جهتگيري اينكه ، بر باشد دليلي
.كردهايم آغاز را كشور نقل و حمل
|