سال در فرهنگيان انتقال و نقل نتايج
شد اعلام جاري
بينالمللي المپياد در ايراني دانشآموزان
كردند كسب نقره و 4 طلا مدال دو رياضي
فرديت مناديان يا ها"سوليتون"
سال در فرهنگيان انتقال و نقل نتايج
شد اعلام جاري
با فرهنگيان انتقال و نقل نتايج :فرهنگي علمي ، گروه
جاري سال در شده گرفته نظر در تسهيلات كارايي بررسي
.شد اعلام
كل عده پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
با مجموع در كه است بوده نفر انتقال 25242 متقاضيان
اين.است شده موافقت (%حدود 67) نفر انتقال 16924 تقاضاي
پرورش و آموزش وزارت مالي اداري معاون است حاكي گزارش
دست در فرهنگيان انتقال و نقل لايحه است كرده اعلام
نقل ذيصلاح مراجع در تصويب و بررسي از پس تا است تدوين
.پذيرد صورت قانونمند شكل به انتقالات و
بينالمللي المپياد در ايراني دانشآموزان
كردند كسب نقره و 4 طلا
مدال دو رياضي
صفا مهدي - آجرلو امير - شوريده علي
لوايي جواد - سيدماجدطاهري - ميررحيمي مازيار
جمهوري رياضي المپياد نفره شش تيم :فرهنگي علمي گروه
طلا مدال دو رياضي جهاني المپياد چهلمين در ايران اسلامي
.كرد كسب نقره مدال و 4
اين در جوان ، دانشپژوهان باشگاه عمومي روابط گزارش به
در جهان كشور از 83 نمايندگاني حضور با كه علمي رقابت
مدال به سيدماجدطاهري و آجرلو امير شد ، برپا روماني كشور
مازيار و صفا مهدي شوريده ، علي لوايي ، جواد و طلا
.يافتند دست نقره مدال به ميررحيمي
و چين كشورهاي دانشآموزي تيمهاي علمي رقابت اين در
از پس و آوردند دست به را نخست رتبه مشترك طور به روسيه
كسب را سوم و دوم رتبههاي روماني و ويتنام تيمهاي آن
.كردند
فرديت مناديان يا ها"سوليتون"
سوم بخش -ماده افسانه
شده اشباع و خطي غير خطي ، هاي پديده نمودار - شكل 1
ودووري وگ كورت حلمسئله -شكل 2
;اشاره
روزهاي در را "ماده افسانه" كتاب ترجمه دوم و اول بخشهاي
بخش در اكنونكرديم منتشر تيرماه بيستوسوم و شانزدهم
افسانه بخش واپسينميشويم آشنا "سوليتونها" با سوم ،
.شد خواهد منتشر آينده هفته ماده ،
پيچيدگيها فهم و درك
بخش كه رياضي قوانين و ساده فيزيكي اصول شگفتآور موفقيت
از كه نيست چيزي ميكند ، بيان را طبيعت از عظيمي
براي موضوع اين ;باشد واضح و روشن ما روزمره تجربههاي
قوانين چنين تابع جهان كه نبود روشن هم ما پيشينيان
.است سادهاي
به طبيعت مييابيم در زودگذر ، و ظاهري مشاهده يك با
از فراتر "كاملا و ميآيد نظر به پيچيده ترسناك ، گونهاي
آشكار ، گونهاي به كه طبيعي پديدههاي آن.ماست فهم و درك
كه طوري به ميدهند ، نشان را دقيق خيلي نظم نوعي
جايي.اندكاند دارد ، آنها دروني نظم به اشاره "احتمالا
شكل "معمولا باشد ، آشكار آهنگها يا ريتمها روندها ، كه
تحقيق و تجسس متمادي قرون حقيقت ، در.دارد كيفي و تقريبي
پيش جز چيزي نتوانست وسطا قرون و باستان يونان متفكران
نظم و (شب و روز چرخه مانند) مثالها افتادهترين پا
.سازد آشكار طبيعت در را آن بنيادين
دريافت گاليله.بگيريد نظر در را اجسام سقوط مثال ، براي
سقوط زمين جاذبه ميدان در مساوي شتاب با اجسام تمام" كه
نكرده درك را موضوع اين هيچكس گاليله ، از پيش."ميكنند
.نيست طور اين وجه هيچ به روزمره ، تجربه در زيرا بود ،
.ميكند سقوط پر يك از سريعتر چكش يك كه ميدانند همه
جهان در كه تفاوتهايي فهميد كه بود اين در گاليله نبوغ
اين در هستند ، اتفاقي سردرگميهايي ميدهد ، رخ روزمره
به و دارند فرق هوا مقاومت دليل به سقوط سرعتهاي مورد
وي اين ، بنابرندارد ربطي زمين جاذبه زيربنايي ويژگيهاي
سادگي به و كرده دوري واقعي زندگي پيچيدگيهاي از توانست
.يابد دست جاذبه ايدهآلي و آرماني قانون بيآلايشي و
عنوان به اغلب ميلادي ، هفدهم قرن در نيوتن و گاليله كار
بيشتر علم ، موفقيت.ميشود گرفته نظر در جديد علم سرآغاز
يعني برد كار به گاليله كه است تحليلي نوع قدرت براساس
و خارج جهان از فيزيكي سامانه يك نمودن جدا و كردن منزوي
.نظر مورد پديده روي دادن تمركز
جداسازي چنين ميكنند ، آزاد سقوط كه اجسامي مورد در
مثال ، براي.باشد خلاء در آزمايش اين انجام ميتواند
روي را گاليله خيالي آزمايش واقع در "آپولو" فضانوردان
را پر يك و چكش يك يعني ;دادند انجام هوا بدون ماه كره
از بود ، آزمايش اين شاهد كه هركسكردند رها ماه روي
تاثير تحت كردند ، سقوط برابر شتاب با آنها دوي هر اينكه
است ، كارساز تحليل نوع اين كه حقيقت اين اماگرفت قرار
ممكن چطور.است پيوسته هم به كل يك جهان.است رازي خود
كه اين بدون دانست ، را اجسام سقوط قانون مانند چيزي است
چيز همه اين است ممكن چرا حقيقت ، در بدانيم؟ را چيز همه
عالم اگر بدانيم؟ را چيز همه اينكه بدون دانست ، را
هيچ ،"هيچ يا و دانست بايد را آن همه" يا كه بود موضوعي
نميتوانيم هيچوقت ما.نبود فهمي و درك هيچ و نبود علمي
.كنيم جذب يكباره به و نشست يك در را طبيعت اصول تمام
در علم اصول تمام:دارند باور امروزي فيزيكدانان برخي
"مرتبط وحدت" يك ما و شد خواهد روشن گونهاي به حقيقت
.ديد خواهيم (Coherent Unity)
و برويم پيش گام به گام ميتوانيم ما باور ، اين رغم به
و كرده روشن يك به يك را معما قطعات كه است اين مانند
تصوير كه باشد نيازي اينكه بدون ميدهيم ، قرار هم كنار
در موضوع اين.باشيم داشته چشم جلوي پيش ، از را شده تمام
روي مختلف علمي كوششهاي و گذشته ونيم قرن مدت 3 تمام
دانشمند هر براي اتفاقي چنين شخصيتر ، سطح در.است داده
رخ ميكند ، آغاز را خود آموزش سال كه 15 بالقوهاي
تمام نيستيد مجبور بشويد ، دانشمند اينكه براي.ميدهد
.بفهميد يكباره به را مدرن فيزيك محتواي
كه است اين گام ، به گام رهيافت موفقيت دليل از بخشي
فيزيكي سامانههاي يا منظومهها نظامها ، از بسياري
ساده بهطور خطي ، نظام يك فيزيك در.هستند خطي "تقريبا
نه) اجزاء مجموع با است برابر كل آن ، در كه است نظامي
جمع حاصل آن ، در كه است نظامي و ،(كمتر نه و بيشتر
را معلولها از مجموعهاي توليد علتها از مجموعهاي
.مينمايد
با سادگي به ميتوان را غيرخطي و خطي روابط ميان فرق
قطرات اگرداد نشان ميكند ، جذب را آب كه اسفنجي مثال
افزايش اسفنج وزن بريزيم ، خشك اسفنج يك روي را آب
چكيده آب قطرات تعداد با ابتدا وزن ، افزايش اين.مييابد
قطرات 2 تعداد اگر يعني:دارد مستقيم نسبت اسفنج روي
اين.مييابد افزايش برابر دو هم اسفنج وزن شود ، برابر
اسفنج كه هنگامي اما.ميگويند خطي نسبت يك را رابطه
در يعني.ميگردد آغاز شدن اشباع فرايند شود ، خيس خيلي
مييابد كاهش بيشتر ، آب جذب براي اسفنج ظرفيت حالت ، اين
از دوباره ميريزد ، اسفنج روي كه قطرههايي از مقداري و
آب جذب براي اسفنج ظرفيت كه درحالي.ميشود خارج آن زير
(Nonlinear) غيرخطي را وزن افزايش مييابد ، كاهش
كمتر اسفنج توسط آب جذب برويم ، پيش هرچه يعني -ميگويند
از مستقل و ميكند پيدا ثبات اسفنج وزن سرانجام.ميشود
به كه جديد قطره هر زيرا.ميشود اضافي قطرات تعداد
خارج اسفنج از قطره يك يعني آن معادل شود ، اضافه اسفنج
.ببينيد را شكل 1.ميشود
دارند فرديت و اراده خود از كه امواجي
اسكات جان" نام به انگليسي مهندس يك ميلادي ، سال 1834 در
گردش "ادينبورو" شهر نزديكي در اسبش بر سوار "راسل
اين در.رسيد باريكي آب كانال به حال ، اين در.ميكرد
كانال امتداد در اسب دو توسط كه بود شناور قايقي كانال
ميكرد ، نگاه را صحنه "راسل" كه حالي در.ميشد كشيده
تشتت و بازايستاد حركت از قايق كه شد متوجه ناگهان
شگفتي با راسل.گشت پديدار آب در شديدي (Disturbance)
و آمد بالا قايق پشت آب از بزرگي توده:كرد مشاهده
زياد سرعت با آب توده اين":نوشت "بعدا وي كه همانطور
و منفرد برآمدگي يك شكل و غلتيد قايق جلوي سوي به
صاف و گرد برآمدگي اين بالاي.گرفت خود به را جداگانه
آب كوهان اين.(داشت را شتر كوهان شكل اصطلاح به و) بود
شكل اينكه بدون داد ، ادامه خود راه به كانال امتداد در
اسب ، بر سوار راسل ، ".يابد كاهش سرعتش يا كند تغيير آن
را معماگونه پديده اين كانال امتداد در كيلومتر حدود 3
.كرد گم كانال امواج در را آن رد سرانجام تا كرد دنبال
.ببينيد را شكل 2
كه جالبي صحنه اما.هستيم آشنا آب معمولي امواج با ما
را سنگي اگر.بود غيرعادي "كاملا چيزي كرد ، مشاهده راسل
پيدا برخورد محل دور كه امواجي بيندازيم ، آبي استخر در
امواج اينگردند محو تا شده دور نقطه آن از ميشوند ،
به را (كمينه و بيشينه) حضيض و اوج نقاط تشكيل معمولي
مشاهده راسل كه "آبي كوهان" اما.ميدهند يكديگر توالي
خود از گويينمود حفظ انتشار حال در را خود هويت كرد ،
اتفاقي وجه هيچ به منفرد ، امواج اين.داشت فرديت و اراده
آب كانال محل به بار چندين راسل حقيقت ، در.نيستند
براي را آن از گزارشي و كرد بررسي را پديده اين بازگشت ،
.داشت ارسال "ادينبورو سلطنتي" انجمن مذاكرات خلاصه مجله
تا.كند تحليل را پديده اين نتوانست هيچكس و گذشت سالها
جي دي" نامهاي به هلندي فيزيكدان دو سال 1895 ، در اينكه
Hendrik De) "دووري هندريك" و (D.J Korteweg) "وگ كورت
"منفرد امواج" براي كنندهاي قانع توضيح (Vries
بود ، كرده مشاهده راسل كه نوعي از (Solitary Waves)
.دادند ارائه
در -آن به نزديك روايتهايي يا -آنان نظريه حاضر ، حال در
تا گرفته ذرهاي فيزيك از علوم رشتههاي از بسياري
.است كرده پيدا كاربرد زيستشناسي
درباره چيزهايي است لازم ابتدا نظريه ، اين ادراك براي
در سنگ انداختن از كه امواجي.بدانيم معمولي موجهاي
.است شده تشكيل نوسانها رشته يك از ميآيند پديد استخري
از موج ، گروه يكبگوئيم موج گروه يك آنها به بگذاريد
نوسانها دامنه داراي كه است ، شده تشكيل زيادي امواج
فاصله) موجهاي طول و مختلف و زياد (موجها ارتفاع)ي
و زياد (ميگويند موج طول را موج دو متوالي اوجهاي ميان
.هستند مختلف
همگام بيش و كم كه موجهايي تمام موج ، گروه يك مركز نزديك
بزرگ تشتت يك و كرده تقويت را يكديگر هستند ، فاز هم يا
لبه نزديكي در اماميكنند ايجاد بزرگ برآمدگي يك يا
زيرا نيستند ، فاز هم و همگام مختلف موجهاي موج ، گروه
.كنند حذف را يكديگر دارند تمايل و داشته مختلف طولهاي
كه است اين تاثيرنهايي.ميدهند كاهش را تشتت رو ، اين از
گروه يك ويژه شكل.ميشوند محدود ناحيه يك به نوسانها
يك كه هنگاميدارد موجود موجهاي مخلوط به بستگي موج
تغيير حالتش ميرود ، پيش به و مييابد انتشار موج گروه
موجهاي از سريعتر بلند موجهاي كه است اين دليلش.ميكند
(Dispersion) "شدن پخش" را پديده اين.ميكنند حركت كوتاه
سرانجام و شده پخش موج ، گروه ميشود سبب زيرا.ميگويند
.گردد محو
حركت (بيشينه يا اوج) آب موج برآمدگي يك كه اين براي
بايد ديگر عامل يك گردد ، محو و شود پخش اينكه بدون كرده
جديد عامل اين.كند خنثي را شدن پخش اثر تا باشد كارساز
داديم شرح كه امواجي.است بودن (Nonlinear) غيرخطي همان
تركيب طريقه خاطر به ميكنيم ، برخورد آنها با "معمولا و
وقتي خطي دوموج يعني.ميشوند ناميده خطي هم ، با آنها
داشت خواهد نوساني دامنه حاصل موج شوند ، منطبق برهم
.اصلي موجهاي نوسان دامنه دو مجموع برابر
براي بودن ، خطي فرض كه ميدانستند "دووري" و "وگ كورت"
نسبت آنها نوسان دامنه كه است معتبر موجهايي از دسته آن
دامنه و باشد عمق كم آب اگر اما.باشد كم آب عمق به
هم موجها سرعت باشد ، بزرگ آن با مقايسه در موجها نوسان
.دارد بستگي نوسان دامنه به هم و موج طول به
پيش جالب امكان يك غيرخطي ، و عمق كم موجهاي شرايط تحت
و نوسان دامنههاي با موجها از مجموعهاي اگر.ميآيد
شوند ، (Superimposed) منطبق برهم "درست" مختلف موجهاي طول
"شدن پخش" خاطر به موجها سرعت روي مجموعه اثر آنگاه
روي مجموعه آن اثر توسط "دقيقا ميتواند (Dispersion)
موضوع ، اين.شود خنثي مختلف نوسان دامنههاي خاطر به سرعت
يا شگرد و.كرد مشاهده "راسل" كه است چيزي آن جوهره
و نوسان دامنههاي "درست" مخلوط به رسيدن در بزرگي نيرنگ
قايقي كه آبي كانال مورد در حتي ندارد ، وجود موجها طول
موجود نقش در كه موجي هر زيرا.ميكشند يدك آن در را
و ميگردد ، محو و شده پخش نگيرد ، جاي (قايق و كانال)
.ميگذارد باقي را "درست" امواج
يك با "دقيقا شوند ، پخش اينكه جاي به باقيمانده موجهاي
در اوليه موج اين ، بنابر.مييابند انتشار مشخص ، سرعت
تنها آن شكل اگر حتي.ميكند حفظ را خود شكل انتشار ، حال
.باشد "مانند كوهان موج" يك
غيرخطي تشتت انتشار براي معادلهاي "دووري" و "وگ كورت"
معادله اين حل.يافتند هم را آن دقيق حل و نموده پيشنهاد
راسل كه را موجي مانند كوهان شكل رضايتبخش بهگونهاي
كاربرد بدون نظريه اين سال ميكرد700 بيان بود ، ديده
تمام "تقريبا.نشد انجام آن روي بيشتري كار و ماند باقي
شده ابداع گذشته سال در 300 دانان رياضي توسط كه روشهايي
خطي نظامهاي با دهند ، شرح را فيزيكي پديدههاي تا
حل كه است مشهور.است شده داده وفق (Linear Systems)
.است دشوار غيرخطي نظامهاي
.داد تغيير را چيز همه رايانه پديده سالهاي 1960 اواسط در
رايانه با را "دووري -وگ كورت" غيرخطي معادله افرادي
را (Solitary Waves) منفرد موجهاي رفتار تا كردند بررسي
( "كروسكال مارتين" سال 1965 ، در.كنند شبيهسازي
سياهچالهها زمينه در مهمي كارهاي كه MartinKruskal)
با منفرد موج دو برخورد كرد سعي بود ، داده انجام
.كند مطالعه "عددي آزمايش" يك در را مختلف ارتفاعهاي
مستقيم درك قوه بابود اعجابآور بسيار آن ، نتيجه
مانند كوهان برآمدگيهاي داريد انتظار شما (Intuitively)
دقيق تعادل به بستگي آنها ثبات كه موجهايي بيشينه يا
در دارد ، موجها (خطي) شدن پخش اثرات و غيرخطي اثرات ميان
دو نشد ، طور اين اما.شوند شكسته هم در هم با برخورد
و گذشته هم از و ماندند باقي تغيير بدون برخورد در كوهان
هر گويي.دادند ادامه خود راه به اوليه سرعتهاي همان با
ديگر ، عبارت به.كرد حفظ را خود فرديت و هويت منفرد ، موج
بدون ديگر ، منفرد موج با برخورد از پس منفرد موج يك
قدري به رايانهاي نتايج اين.ماند باقي تغيير
همكارانش و "كروسكال" كه بود دهنده تكان و شگفتانگيز
را (Soliton) "سوليتون" كلمه منفرد موجهاي بيان براي
:زيراست قرار به نام اين انتخاب دليل و تسميه وجهساختند
و پروتون مانند اتم از ريزتر ذرات با را "راسل" پديده
خواص هم نوترون و پروتون زيراميكنند مقايسه نوترون
حفظ را خود ذرهاي هويت و فرديت هم و دارند گونه موج
.ميكنند
موضوع پديده اين غيرخطي ، امواج به توجهها شدن جلب با
يك ها"سوليتون" كه دريافتند زودي به دانشمندان.شد روز
نظامهاي از گستردهاي طيف در و نبوده اتفاقي پديده
كانالهاي در آب سطح به محدود تنها و دارند كاربرد فيزيكي
بودن غيرخطي موارد تمام در كليدي ويژگي.نيستند كمعمق
اين باشد ، غيرخطي (Medium) واسطهاي يا رسانه هرگاه.است
يا -گردد پخش ها"سوليتون" شكل به انرژي كه هست احتمال
آن ، در كه واسطهاي.آن به شبيه خيلي چيزي كم دست
مايع ، يك است ممكننيست مهم ميشوند ، پخش "سوليتونها"
يا و الكتريكي ميدان يك برق ، جريان يك گاز ، يك جامد ، يك
مختلف نظامهايي در سوليتونها.باشد مغناطيسي ميدان يك
الياف نوري ، فيبرهاي پلاسماها ، بلورها ، سيارات ، جو مانند
بتوان شايد).شدهاند بررسي الكترونيكي ابزارهاي و عصبي
(م.هستند فرديت و هويت مناديان حقيقت ، در سوليتونها ، :گفت
گريبين جان و ديويز پال :نوشته
نائيني علوي سعيد دكتر :ترجمه
فرهنگي - آموزشي كوتاه اخبار
|
جهاني سال با همزمان :خيام بينالمللي كنگره برگزاري *
وفات سال نهصدمين بزرگداشت بينالمللي كنگره رياضيات ،
ملي كميسيون دبيرخانه سوي از نيشابوري ، خيام عمر حكيم
و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارتخانههاي همكاري با يونسكو
روز مدت 3 به ماه 79 ارديبهشت از 28 نيشابور ، فرمانداري
.ميشود برگزار نيشابور در وي زادگاه محل در
برجهاي نادرترين از يكي :آتشنشاني برج نادرترين *
متر با 23 كه قاجار دوره اواخر به متعلق آتشنشاني
برج ايندارد قرار تبريز در است مشرف شهر همه بر ارتفاع
امدادرساني و آتشسوزي وقوع محل از آگاهي براي گذشته در
چراغي نيز برج فراز بر.است ميگرفته قرار استفاده مورد
داشتند امداد به نياز شب در كه شهرونداني تا بوده روشن
را لازم كمكهاي و كرده مراجعه محل اين به بتوانند
اين شهرداري به متعلق تبريز آتشنشاني برج.كنند دريافت
فرد به منحصر عملكرد و معماري اهميت دليل به و است شهر
ترميم براي و شده ثبت ملي آثار فهرست در قبلا آن
صورت اقدامهايي نيز برج پيهاي تحكيم و آن خرابيهاي
.است پذيرفته
سمينار :"اسلامي فرهنگ و جامعه دانشگاه ، " سمينار *
حضور با امسال آذر اسلامي ، فرهنگ و جامعه دانشگاه ،
و فرهنگ وزارت سوي از روز سه مدت به انديشمندان و محققان
نشست اين حاشيه در.ميشود برگزار تهران در عالي آموزش
دانشكده و جهاددانشگاهي همكاري با عكس مسابقه علمي ،
.شد برگزارخواهد تهران دانشگاه زيباي هنرهاي
ارزيابي براي :همه براي آموزش ارزيابي ملي كارگاه *
ملي كارگاه پرورش و آموزش وزارت گذشته سال ده فعاليت
برگزار تهران در امروز همه براي آموزش برنامه ارزيابي
ناكامي و موفقيت روند روزه دو كارگاه اين در.ميشود
بررسي گذشته سال طول 10 در پرورش و آموزش برنامههاي
ارائه جديد راهكارهاي قرن 21 اول دهه براي و ميشود
.شد خواهد
علمي سازمان نخستين :برق مهندسي دانشجويي علمي سازمان *
از 28 بيش همكاري با كشور در برق مهندسي دانشجويي
ساختن نهادينه و كردن قانونمند هدف با دانشگاه
هدايت و برق مهندسي دانشجويان پژوهشي و علمي فعاليتهاي
كار مشاركت ، فرهنگ گسترش و علمي بالندگي مسير در آنها
.كرد آغاز را خود
آمار دانشجويي سمينار نخستين :آمار دانشجويي سمينار *
آمار دانشجويان آماري تحقيقات و تجربيات تبادل هدف با
رياضي علوم دانشكده در شهريور هفتم و ششم كشور سراسر
.ميشود برگزار بهشتي شهيد دانشگاه
ارسال و ثبتنام مهلت :فارسي ادبيات و زبان مجمع *
تا فارسي ادب و زبان آموزشي علمي مجمع سومين به مقاله
معاونت سوي از مجمع اينشد تمديد جاري مرداد بيستم
با پرورش و آموزش وزارت انساني نيروي و برنامهريزي
و آموزش كل اداره و فارسي ادب و زبان فرهنگستان همكاري
مقالهها.ميشود برگزار سنندج در كردستان استان پرورش
سوم ، خيابان نبش قصير ، احمد خيابان تهران ، نشاني به بايد
.شود فرستاده پستي 639415875 صندوق
فرهنگي علمي گروه
|
|