مشروطيت نهضت بينالمللي سمينار نخستين
داد پايان خود كار به
چگونه؟ و چرا سونا ،
فرهنگي يادداشت
شد امضا نخوانده ، كه نامهاي
شب آسمان
دارم انتخاب حق نميدانستم
مشروطيت نهضت بينالمللي سمينار نخستين
داد پايان خود كار به
نهضت بينالمللي سمينار نخستين :فرهنگي علمي گروه
محققان ، حضور با جاري مرداد كه 13 ايران مشروطيت
تبريز و تهران در خارجي و داخلي انديشمندان و دانشگاهيان
به تبريز فرهنگ خانه در مراسمي طي ديروز بود ، شده برگزار
.داد پايان خود كار
اظهارنظرها و سخنرانيها لابلاي از كه سمينار اين پيام
تاريخ شناخت در بيشتر چه هر تعميق ضرورت ميشد ، استنباط
و اسناد بر متكي و علمي روشهاي از استفاده با معاصر
پند و سياسي روز سليقههاي دادن دخالت بدون ايران ، مدارك
.بود گذشتگان تجربيات از آموختن
موءسسه همت به ايران مشروطيت نهضت بينالمللي سمينار
روز سه مدت در و شد برگزار ايران معاصر تاريخ مطالعات
خارجي و داخلي صاحبنظران و محققان از نفر برگزاري ، 40
ايراد به مشروطه اجتماعي اقتصادي ، سياسي ، مسايل درباره
حضور با كه سمينار برپايي روز آخرين در پرداختند سخنراني
دكتر شد ، برگزار مشروطه ملي سرداران وابستگان از جمعي
حجتالاسلام آمريكا ، از كورزمن چارلز دكتر و ريكس تامس
سخنراني...و روسيه از علياف صالح دكتر ابوالحسني ، علي
.كردند
ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني دكتر از مقالهاي همچنين
و فرهنگ مديركل بشيري رسول توسط نيز سمينار به اسلامي
.شد قرائت شرقي آذربايجان استان اسلامي ارشاد
مطالعات موءسسه پژوهشي معاون خرازي صادق سمينار ، خاتمه در
تبريز دانشگاه كه كرد اميدواري اظهار ايران معاصر تاريخ
.كند اقدام ايران مشروطيت بهتر شناسايي براي
آذربايجان ديني و ملي شخصيتهاي از بسياري:داد ادامه وي
تا داريم نياز رو اين از.نيستند شده شناخته مردم براي
داستان قالب در آينده و امروز جوانان براي را سياسي رجال
كه داد نشان سمينار اين:افزود خرازي.كنيم معرفي رمان و
سقف يك زير ميتوان را مختلف برداشتهاي با مشترك نيت
وي.كنند مطرح را خود نظر صادقانه ميتوانند همه كردو جمع
كشور در جوان مديريت و ملت يك ما:كرد تصريح خاتمه در
براي و بگيريم عبرت خود گذشته از تا نيازمنديم و هستيم
استقلال داشتن مدعي كه مقطعي در اگر.كنيم تلاش آينده
مردم بر درواقع باشيم ، بياطلاع كشورمان تاريخ از هستيم ،
.كردهايم جفا و ظلم
چگونه؟ و چرا سونا ،
مختلف شهرهاي سطح در كه سوناهايي به نگاهي با ;اشاره
با مراجعين از كثيري جمع كه ميكنيم مشاهده دارد وجود
.نيستند آشنا سونا از صحيح استفاده روش
وزن ، كاهش نيت با كهنسال يا و ميانسال جوان ، افراد گاهي
ميكنند ، تحمل را فراواني تعريق و زياد گرماي ساعتها ،
خود بدن بر را نامساعدي شرايط چه بدانند اينكه بدون
در را آنان سلامتي كه فراواني خطرات از و كردهاند تحميل
كار اين.هستند بياطلاع "كاملا ميكند ، تهديد شرايط آن
اطلاعاتي.كند ايجاد آنان سلامتي براي خطراتي ميتواند
گزارش اين در كه را سونا از صحيح استفاده طرز درباره
.ميخوانيم هم با است ، آمده
كشورها برخي در سونا خاص رسوم و آداب
گاهي و گوناگون اشكال به كشورها برخي در سونا از استفاده
فنلاند ، درميپذيرد صورت مختلف رسوم و آداب با آميخته
بايد كه ميآيد حساب به قديمي آيين يك سونا از استفاده
و فكر تا شود اجرا يكشنبه شبهاي در و هفتگي صورت به
اين در.كند آماده هفته آخر تعطيلات گذراندن براي را جسم
همين به و دارد نيز اعتقادي و مذهبي جنبه سونا كشور ،
آئين فنلانديها ، اعتقاد به.است خاصي آداب داراي دليل
براي و يابد افزايش بدني نيروهاي كه است آن براي سونا
و آورد بار به خوشي و آرامش بالي ، سبك چون مواهبي شخص ،
.شود تمديد آن با جواني قدرت همچنين
بيشتري رواج مختلف ، دركشورهاي بعد به قرن 18 از سونا
كه يافت ميتوان را كشوري كمتر امروزه كه طوري به يافت ،
يك با سونا كه نيست شكي.باشد نداشته وجود سونا آن در
در ولي است ، همراه انسان براي نشاطآور و لذتبخش حالت
.هستند ورزشكار افراد سونا ، به مراجعان بيشتر حاضر حال
گرفته الهام افراد ، اين مراجعه انگيزههاي از يكي شايد
نيز علمي اصول مبناي بر اينكه ضمن باشد ، مذكور تفكرات از
در ميتواند آن صحيح روشهاي اجراي و سونا به مراجعه
نقش... و خاطر انبساط و جسماني آمادگي نشاط ، ايجاد
.كند ايفا مهمي بسيار
سونا دهنده تشكيل مختلف بخشهاي
آن ديوارهاي كه است بزرگ چندان نه اتاق يك واقع در سونا
دارد نشستن براي مختلفي پلههاي و شده كوب تخته "معمولا
تامين گازسوز يا و هيزمي برقي ، كورههاي توسط آن گرماي و
.ميشود
درجه به 100 "معمولا سونا داخل هواي حرارت درجه
و شدن گرم موجب اين و ميرسد نيز بيشتر يا و سانتيگراد
كلي بهطور.ميشود سونا از كنندگان استفاده شديد تعريق
دوش ، رختكن ، :از عبارتند سونا تشكيلدهنده مختلف بخشهاي
بخش دو به خود نيز گرمخانه و سرد آب حوضچه و گرمخانه
.ميشود تقسيمبندي مرطوب گرماي و خشك گرماي
سونا انواع
.ميشود محسوب سونا رايجترين كه خشك سوناي -1
حوضچه سوناي و بخار سوناي بخش دو به كه مرطوب سوناي -2
.ميشود تقسيم خزينه يا و گرم آب
چه از حاصله گرماي كه اين از صرفنظر خشك ، سوناي در
سوزاندن طريق از يا المنت طريق از) باشد شده حاصل طريقي
و درجه تا 100 گرمايي گرمخانه ، بسته محوطه در (گاز و چوب
.ميشود توليد بالاتر گاه
در كه بود قديمي خزينههاي مرطوب ، سوناي انواع از يكي
از استفاده.داشت فراواني رواج خودمان كشور در گذشته
آن سنتي حمامهاي درون در كه خزينه يا و داغ آب حوضچههاي
انتقال عامل و بوده غيربهداشتي "اكثرا بود ، موجود روزها
.ميشد محسوب پوستي بيماريهاي جمله از مختلفي بيماريهاي
وسيله به را حوضچههايي سونا ، يا حمامها نوع دراين
آن ، زير در و ميكردند درست بزرگ سفالين آجرهاي
وسيله به "معمولا كورهها اين.ميشد تعبيه كورههايي
خود افراد ، و ميشد گرم سياه ، نفت وسيله به بعدها و چوب
اين از انواعي.ميكردند غوطهور خزينه حوضچههاي در را
.ميشود ديده ژاپني سنتي حمامهاي در نيز حوضچهها
.است بخار سوناي از استفاده مرطوب ، سوناي از ديگري نوع
است آب بخار از شده اشباع و گرم اتاقكي داراي بخار سوناي
.مينشينند آن دور تا دور افراد كه دارد سكويي "معمولا و
جلوگيري براي سوناها ، در بخار و رطوبت وجود به توجه با
آن ديوارههاي و سكوها كف "معمولا آن ، ديواره تخريب از
ازطريق بخار ، سوناي در موجود بخار.ميسازند سنگ از را
دارد ، قرار اتاق از خارج محوطه در كه بخار توليد ديگهاي
در كه سوراخهايي طريق از لولههايي توسط و شده توليد
.مييابد جريان سونا اتاق داخل به است شده تعبيه ديواره
جكوزي.ميشود استفاده جكوزي از سوناها دركنار گاه
ماساژ را بدن آب ، فشار وسيله به آن در كه است شيوهاي
.ميشود محسوب ماساژ انواع از يكي و ميدهند
نفره وچند نفره يك سوناي
شد ، گفته سونا درمورد كه تقسيمبنديهايي بر علاوه
نيز انسان پذيرش ظرفيت نظر از را سونا ميتوان
سوناهايي نيز منازل از برخي در امروزه.كرد تقسيمبندي
نفره يك سوناهاي اغلب.ميشود ساخته نفره چند يا نفره يك
محفظهاي در بدن اعضاي بقيه سر ، جز به كه است شكل اين به
.ميگيرد قرار دارد جريان بخار يا و گرم هواي آن در كه
كردن كم اصطلاح به براي افراد از برخي كه سونا نوع اين
ميتواند ميكنند ، استفاده آن از شدن لاغر و خود وزن
.باشد وخطرناك مضر خيلي
يا و عادي افراد كه ميشود مشاهده سوناها در اغلب
سونا در طولاني مدتي شديد تمرينات از پس ورزشكاران
.باشد خطرناك العاده فوق ميتواند عمل اين ، كه ميمانند
سونا فوايد
:باشد زير فوايد داراي ميتواند سونا ، از استفاده
گرما اثر در بدن مختلف ماهيچههاي كه اين به توجه با -1
به كمككننده عوامل از يكي ميتواند سونا ميشوند ، منبسط
عضلات ، گرفتگيباشد عضلات گرفتگي رفع و كردن شل
عصبي ، ناراحتيهاي تمريني ، فشارهاي از ناشي ميتواند
هنگامي حتي عضلات ، .باشد نامعلوم علل گاهي و كوفتگيها
هيچگاه و دارند سختي مقداري است ، استراحت حال در فرد كه
.نميشود شل "كاملا زنده ، عضله يك
و شده پوست روزنههاي بازكردن باعث ميتواند سونا -2
.شود بدن در تعريق عمل تسهيل باعث
و انقباض به توجه با ميتواند سونا ، از اصولي استفاده -3
يك سونا ، گرم آب محوطه و سرد آب حوضچه از ناشي انبساط
پديد شخص در خاطر انبساط حالت كه شود محسوب ماساژ نوع
.ميآورد
سرد ، آب از استفاده از ناشي تحريك و ازگرما استفاده -4
در.شود تحريك پوست كه ميشود باعث آن ، از پس بلافاصله
و شادابي باعث و شده بيشتر پوست در خون جريان نتيجه
در بهويژه بدن ، پوست چروكهاي و چين شدن كم و پوست طراوت
.ميشود صورت
شرط به ورزشي ، تمرينات از پس سونا از اصولي استفاده -5
شده تامين تمرين از پس بدن رفته دست از آب ميزان كه اين
از ناشي شده توليد اسيدلاكتيك دفع در ميتواند خود باشد ،
.باشد موءثر تمرين
ميدهد ، رخ سونا از كه خاطري انبساط از استفاده با -6
خلق جمله از فرد رواني و روحي مسائل به ميتواند كار اين
را خاصي آرامش يك سونا ، از پس فرد و كند كمك مناسب خوي و
سالن سونا ، درمجاورت كه صورتي در.كند احساس خود در
سونا از استفاده باشد ، داشته وجود بدنسازي و ورزشي
زياد انرژي مصرف بدون و بدن كردن گرم عنوان به ميتواند
بگيرد قرار استفاده مورد ورزش ، و بدنسازي تمرين از قبل
.ميباشد لازم بيشتري دقت و توجه خصوص دراين كه
.خواب شدن عميقتر -7
.ذهني سلولهاي فعاليت افزايش -8
سونا از اصولي استفاده روشهاي
مناسب ، حوله چون وسايلي اصولي سوناي يك انجام براي
مناسب وسيله يك يا ساك نخي ، مايوي مناسب ، شامپوي و صابون
.است لازم شخصي وسايل نگهداري براي
قرار اي بر قسمتهايي "معمولا گرما ، اتاق از خارج در
گرفته نظر در مايو تعويض براي محلي همچنين لباسها ، دادن
به را بدن است لازم گرما ، اتاق به ورود از قبلاست شده
بدين تا داد شستشو خوبي به شامپو و صابون و آب وسيله
:وسيله
بگيرد ، صورت تر راحت تعريق عمل شده ، باز پوست منفذهاي
و بد بوي ايجاد موجب هوا آلودگيهاي و چرك وجود چون
از كار اين همچنين.ميشود افراد ساير براي ناراحتكننده
بيماريها انتقال از و كرده جلوگيري سونا محوطه شدن كثيف
.ميكند پيشگيري نيز
باشد فرد جلسه اولين كه اين به بسته بدن ، شستشوي از پس
باشد كرده عادت قبلي استفادههاي اثر بر فرد اينكه يا
بار اولين براي اگر.شود گرفته نظر در مواردي ميبايست
:بگيريد نظر در را زير موارد بايد ميكنيد مراجعه سونا به
بالاي حرارتي درجه سونا خشك گرماي اينكه به توجه با -1
قبلي آمادگي بدون و ناگهاني ورود دارد ، درجه 100
ساير و ريهها يا و پوست به صدماتي ايجاد موجب ميتواند
يا 2 يك مدت به بايد اينرو از.شود بدن حساس قسمتهاي
قسمتهاي در گرمتر هواي چون ;بنشينيد سونا كف در دقيقه
.ميگيرد قرار بالاتر
داراي فرد اگر -بعدي درجلسات سونا از استفاده زمان -2
سوناي از استفاده دقيقه تا 15 بين 10 -نباشد خاصي بيماري
تا 10 و 5 بخار سوناي از استفاده دقيقه تا 16 و 12 خشك
شرايط به توجه با.است داغ آب خزينه از استفاده دقيقه
.باشد متغير ميتواند زمانها اين فرد توان و بدني خاص
طي ميبايست كه است سرد آب حوضچه از استفاده بعدي مرحله
:پذيرد صورت زير مراحل
صورت گرما اثر در كه تعريقي به توجه با:گرفتن دوش -1
ميخواهد كه شخصي اينكه به توجه با همچنين و است گرفته
ساير استفاده مورد مذكور حوضچه و شود سرد آب حوضچه وارد
دوش از استفاده با بايد "حتما ميگيرد ، قرار نيز افراد
.شود پاك بدن روي از عرق تا پرداخت بدن شستشوي به گرم آب
براي كه سردي آب حوضچه داخل به بايد فرد قسمت ، اين در
.برود است ، شده گرفته نظر در منظور اين
داراي كه افرادي براي كار اين كه بدانيد است لازم -2
خطرناك بسيار ميتواند ميباشند ، عروقي و قلبي بيماريهاي
.باشد
قرارداد ، نظر مد بايد سرد آب حوضچه در كه را مهمي نكته -3
بدن كل بايد ميشويد ، حوضچه اين وارد وقتي كه است اين
با چون.رود آب زير به (گردن سرو همراه به) هم با همزمان
آب در كه قسمتي و سطحي عروق سرد ، آب حوضچه در شدن وارد
گردن سرو قسمتهاي عروق و شده منقبض ميگيرند ، قرار سرد
ميتواند خون ، فشار ناگهاني تغيير اين.بود خواهد منبسط
.شود مغزي عروق قسمتهاي در صدماتي ايجاد باعث
پس كه ميدانند خوبي به سونا ، از دائمي استفادهكنندگان
استفاده كرد ، عادت شرايط اين با خوبي به بدن اينكه ، از
از بعد و مرطوب سوناي و خشك سوناي گرم حمام از متناوب
كه فشاري تغيير به توجه با سرد آب حوضچه از استفاده
.است لذتبخش بسيار ميكند ايجاد
آب حوضچه از استفاده مورد در ميتوان كه ديگري نكته -4
سرد ، آب حوضچه از استفاده هنگام كه است اين كرد ، بيان سرد
شد ، وارد آن داخل در انفرادي و تك تك صورت به بايد "حتما
يك در بدن كه اين به توجه با سرد آب در شدن وارد كه چرا
پيامدهايي باعث گاهي ميتواند است ، داشته قرار گرم محيط
.شود چشمها ديد در موقت دگرگونيهايي و موقتي
.است استراحت مرحله سرد ، آب حوضچه از استفاده از پس مرحله
خود بدن در خاصي نشاط و لذت احساس فرد مرحله اين در
-گرم تحريك اين اندك زماني گذشت از پس همچنين.ميكند
نشاط ايجاد و شده پوست در تحريك يك ايجاد موجب خود سرد
.ميكند
مرطوب يا خشك سوناي از دوباره ميتوان بعد مرحله در
آن توضيح "قبلا كه زماني گذراندن از پس و كرد استفاده
آب حوضچه از دوش ، گرفتن از پس "مجددا ميتوان شد ، داده
نيز مرتبه تا 4 ميتوان 3 را كار اين.كرد استفاده سرد
.كرد تكرار
سونا از مواقعي چه در
نكنيم؟ استفاده
ولي كنند ، استفاده سونا از نبايد افراد زير ، موارد در
با بايد كنند ، استفاده سونا از "حتما كه دارند قصد اگر
يا معالج پزشك مشورت با و خود خاص شرايط گرفتن درنظر
:كنند كار اين به اقدام مشاور ،
اين داراي كه افرادي:عروقي و قلبي بيماريهاي داشتن -1
را ناگهاني تحريكي كه كارهايي انجام از هستند ، بيماريها
تحريكها ، اين چون.كنند خودداري ميبايست دارد ، دنبال به
عوارض ميكند ، وارد شخص قلب بر كه فشاري با ميتواند
.باشد داشته دنبال به او براي را جبرانناپذيري
با نيز افراد اين:هستند باز زخمهاي داراي كه افرادي -2
محيط رطوبت رسيدن نظر از است ممكن سونا كه اين به توجه
مضر آنها زخمهاي براي خونريزي "احيانا و آلودگي يا و باز
باعث ميتواند سونا در اشخاص اين وجود اينكه يا و باشد
ويژه به مختلف بيماريهاي انتقال و سونا محيط ايجادآلودگي
.كنند خودداري بايد سونا به رفتن از شود ، پوستي بيماريهاي
مثل) هستند كليوي ناراحتيهاي داراي كه افرادي -3
عرق غده ميليون حدود 2 محتواي بدن ، پوست:(كليه نارسايي
بيشتر همه از پا و دست كف در "معمولا آن تعداد كه است
اين ضمن ميشود ، دفع راه اين از كه عرقي طرفي ، از.است
خود ، همراه به ميشود ، خون شدن غليظ موجب كه
در و عادي حالت درميكند دفع نيز را بدن الكتروليتهاي
مكعب سانتيمتر تا 600 متوسط 500 طور به بدن ساعت ، طي 24
درجه مانند مختلف شرايط در تعريق اين و ميكند ترشح عرق
.ميكند فرق غيره و بدني كار و هوا رطوبت و حرارت
تعريق اين و است تعريق بدن ، خنككننده عامل اساسيترين
افرادي طرفي ، از.بود خواهد توام بدن ، نمك و آب دفع با
و آب اختلال داراي هستند ، كليه نارسايي داراي كه
نيز ميباشد پتاسيم و سديم آنها مهمترين كه الكتروليت
.باشد مضر آنان براي ميتواند سونا از استفاده لذا.هستند
داخلي ، بيماريهاي نظير بيماريهايي داشتن صورت در همچنين
پزشك با مشورت مغز ، عروقي ناراحتيهاي و روان و اعصاب
.است ضروري
از استفاده درجه ، بالاي 100 گرماي به توجه با علاوه به
بدن پوست به صدمه و تحريك ايجاد از ميتواند نخي مايو
.كند جلوگيري
مختلف مراحل به كه هنگامي در مايعات نوشيدن يا و خوردن
سونا ، از حاصل سرماي و گرما به توجه با ميپردازيم ، سونا
اين در اينرو از.ميشود بدن در خون سرگرداني باعث
اغذيه ، خوردن يا و نوشيدنيها از استفاده مرحله ،
.شود شخص در گوارشي ناراحتيهاي بروز باعث ميتواند
گرفتن نظر در با ولي است ، ممنوع سونا در ورزش به پرداختن
:كرد استفاده ورزش براي سونا از ميتوان زير شرايط
از استفاده به كوتاه زمانهاي صورت به كه صورتي در -الف
شود ، پرداخته (استراحت و سرما گرما ، ) سونا مختلف مراحل
را بدن طريق بدين و پرداخته سونا به ورزش از قبل ميتوان
افرادي براي ويژه به روش ، اين.كرد آماده كردن ورزش براي
نه و ورزش اصلي كار صرف را خود انرژي همه ميخواهند كه
.است استفاده قابل كنند ، كردن گرم و مقدمات
كششهاي ويژه به شده كنترل صورت به كششي نرمشهاي -ب
.باشد مفيد مرطوب و خشك سوناي حين در ميتواند غيرفعال
سونا از پس استراحت
حالت به بدن اينكه براي سونا مختلف مراحل انجام از پس
استراحت به ساعت نيم تا ربع يك است لازم برگردد خود عادي
.بپردازيم
توضيح "قبلا كه الكتروليتها و آب جبران و مايعات نوشيدن
تكرار و سونا از استفاده دفعات تعداداست ضروري شد داده
تا 4 3"معمولا جلسه هر در (استراحت -سرما -گرما) فرايند
در سونا از استفاده براي منطقي جلسات تعداد و است بار
.است جلسه تا 3 هفته 2
دهكردي.ع
فرهنگي يادداشت
شد امضا نخوانده ، كه نامهاي
مطبوعات قانون اصلاح طرح از دفاع هنگام نوري ناطق آقاي
شاه رضا ديكتاتوري كه گفت مشروطه صدر تاريخ به اشاره با
.كردند حمله مجلس به عدهاي كه گرفت شكل دليل اين به
بگويد كه بود اين تاريخ ، به مراجعه از ناطق آقاي منظور
چه راستي به.هستند كنوني مجلس تضعيف درصدد كساني گويا
است ، امور همه راس در كه را مهم بسيار نهاد اين كساني
مجلس ، تضعيف عامل مهمترين ميرسد نظر به ميكنند؟ تضعيف
اقدامات اين از نمونه يكاست نمايندگان از بعضي اقدامات
قبل روزهاي آخرين در مجلس نماينده ميكنم1500 بازگو را
از جمهور ، رئيس به خطاب نامهاي طي تابستاني ، تعطيلات از
دهد ، دستور پرورش و آموزش وزير به كه كردند درخواست وي
خدمت ضمن عالي آموزش مراكز تعطيلي به مربوط بخشنامه
چند در نامه اين.كند لغو را شهرها از بعضي در دولتي
"تقريبا و شد خوانده سيما و صدا خبري بخشهاي از نوبت
نشانه را اقدام اين عدهاي.كردند درج را آن مطبوعات همه
كلان مسايل بر علاوه كه دانستند مجلس نمايندگان هوشمندي
احمد بعد ، روز دوميكنند توجه هم جزئي امور به كشور ،
در انساني نيروي آموزش و معلم تربيت كل مدير كريميان
هرگز بخشنامهاي چنين" كه كرد اعلام نگارنده با گفتگويي
هيچ پرورش و آموزش و است نشده صادر وزارتخانه اين سوي از
مراكز اين تعطيل قصد و نكرده تعطيل را عالي آموزش مركز
موضوعي درباره مجلس نماينده واقع 150 در !"ندارد هم را
تقاضاي آنها.نوشتند نامه كشور جمهور رئيس به "موهوم"
در تحرير رشته به هيچگاه كه كردند را بخشنامهاي لغو
.بود نيامده
و بهانهجويي راستاي در را مجلس اقدام اين ميتوان
رئيس و دولت راه سر بر نمايندگان اكثريت سنگاندازي
ادامه را نامه اين صدور ميتوانكرد ارزيابي جمهور
به مظفر آقاي از شهرستاني نمايندگان از عدهاي دلخوري
انتخابيه حوزههاي در پرورش و آموزش مديران تعويض دليل
شهرستاني حاميان و دوستان برابر در حقشناسي نوعي و آنها
به نمايندگان از جمعي گذشته سال.كرد قلمداد نمايندگان
ميتوان.بردند پيش استيضاح آستانه تا را مظفر دليل همين
قشر توجه جلب براي زودرس ، انتخاباتي تبليغات نوعي را آن
.دانست فرهنگيان مهم بسيار
كننده امضاء نمايندگان كه است اين تاسفبار واقعيت اما
دليل به "صرفا كردن ، فكر و نامه متن خواندن و ديدن بدون
را خود امضاي نامه ، كننده تهيه با رفاقت و رودربايستي
بودهاند بيخبر آن محتواي از كه گذاشتهاند نامهاي پاي
ميتوان.كردهاند عمل غيرعادي مسيري از اينكه ، ديگر و
مورد در مطالبي كه كرد تصور و شد سوار خيال توسن بر
به همشهريان از تن چند جانب از معلم ، تربيت مراكز مشكلات
مجلساست ، رئيسه هيات عضو "اتفاقا كه نمايندهاي گوش
بهويژه و دولت از جويي بهانه كه فضايي در.باشد رسيده
تلقي روز مد و مقننه قوه اقتدار نشانه جمهور ، رئيس
وي ميشود ، زده جرقهاي نماينده اين ذهن در ميشود ،
بازسازي نامه يك قالب در را خود گريخته و جسته شنيدههاي
هم به تخيل با را داستان خالي و گسيخته بخشهاي و ميكند
به اعتراض و پرورش و آموزش وزير از شكايت.ميكند مربوط
پرشوري طرفداران مجلس در كه است سوژههايي جمهور ، رئيس
از تن دو يكي با شفاهي بهصورت را نامه محتواي او.دارد
پاس به آنها.ميگذارد ميان در خود مجاور نمايندگان
.ميكنند امضا را نامه همفكري ، و دوستي
با نمايندهاي هر !است افتاده غلطك روي كار ديگر حالا
.ميكند امضا را ورقه پاي قبلي ، نفرات امضاهاي به اعتماد
ديگران امضاهاي گرفتن ميشود ، بيشتر امضاها تعداد چه هر
كه نباشد باوركردني شايد.ميشود انجام بيشتري سهولت با
به خطاب ، نامهاي دقيقه مدت 45 در مجلس نماينده 150
مقام از بعد كشور رسمي مقام عاليترين يعني رئيسجمهور ،
كارگردان از نفر يك حتي.كنند امضاء نخوانده را رهبري
يك است؟ شده تهيه رئيسجمهور به خطاب نامه چرا كه نپرسيد
مطرح وزير پارلماني معاون با را مطلب چرا نپرسيد نفر
برجسته رجل اين پرورش و آموزش كميسيون رئيس نميكنيد؟
اتفاق 11 به مجلس اكثريت فراكسيون رهبر و سياسي و اخلاقي
سئوالي شده مطرح مطالب صحت درباره كميسيون ، اين ديگر عضو
!نكردند
اشتباه آنها كار كه دريافتهاند محترم نمايندگان كه اينك
از مطلب تصحيح و اشتباه به علني اعتراف جاي به است ، بوده
و آموزش وزير و جمهور رئيس از عذرخواهي و رسانهها طريق
!ميكنيم جبران انشاءالله كه دادهاند وعده گويا پرورش ،
و آموزش مسئولان حضور با جلسهاي در است قرار گويا و
.يابد فيصله موضوع سروصدا بي پرورش ،
چه راستي به پرسيد ، نوري ناطق آقاي از بايد كه جاست اين
باعث مجلس ، از انتقاد ميكنند؟ تضعيف را مجلس كساني
و نطقها و طرحها از بسياري ;شد نخواهد مجلس تضعيف
اين تضعيف جهت در خرداد دوم از بعد مجلس ، موضعگيريهاي
.است بوده مهم بسيار نهاد
عبداللهي شيرزاد
پرنده سايههاي پديده رصد از بيهمتا سندي
يا پيش دقيقه آخرين در درست آفتاب ، كامل گرفت هنگام به
شگفتانگيز و نادر پديدهاي گهگاه كسوف ، كليت از پس
آن براي نامي فارسي زبان در تاكنون كه ميشود مشاهده
("ر" حرف تشديد با) پرنده سايههاي عبارت من و نداشتهايم
شكل به پديده اين.كردهام پيشنهاد آن براي را
بر آب امواج سايه مانند كه است روشني و تاريك سايههاي
كسوفها از برخي هنگام به و دارد مواج حالتي استخر ، كف
سرعت با سايهها اين.ميشود ظاهر اطراف سطوح تمام روي
شمار سبب همين به و ميكنند حركت زمين سطح روي زيادي
.است اندك بسيار آنها مشاهده دفعات
همين تا حتي كه است وناپايدار سريع چنان پديده اين
آن معدودي افراد و نبود دست در آن از تصويري هيچ اواخر ،
كتاب نگارش براي تحقيق هنگام به.بودند ديده چشم به را
شمار كه بودم آن از ناچار "ايران شهابسنگهاي شناخت"
انبوهتري وشمار اسلامي و ايراني دستنوشتههاي از انبوهي
.كنم مطالعه تمام دقت با و برگ به برگ را چاپي آثار از
نيز استثنايي و نادر پديدههاي برخي به ميان ، اين در
در را كدام هر تحقيق ، آن روال طبق كه برميخوردم
.ميكردم ثبت خاص دفترچهاي
از يكي زندگينامه مطالعه ضمن روزي تحقيق ، آن اواخر در
مشاهده از كه برخوردم موردي به قاجار دوره اواخر رجال
ميگفت سخن تهران در قمري سال 1299 الثاني جمادي كسوف 29
سايههاي" پديده از جالب و دقيق اما كوتاه ، توصيفي و
آنچه ماهيت از خاطرات آن نويسنده.ميداد دست به "پرنده
نبود ، بيش كودكي هنگام آن در چون نداشت ، اطلاعي بود ، ديده
در را شگفتانگيزي جزئيات او بلورين و شفاف حافظه ولي
.نميگذارد باقي آن ماهيت در كهشكي بود داشته نگاه خود
كه ديگراني با نسبتي هيچ البته كه) "مستوفي عبدالله"
برگزيدند ، خود براي را قاجار ايل مستوفيهاي نام بعدها
اداري و اجتماعي تاريخ" خواندني و مفصل دركتاب (ندارد
،(علمي ، 1324 محمدعلي كتابفروشي تهران ، )"قاجاريه دوره
:مينگارد چنين و213 صفحه 212
ظهر نزديك در ستاره شدن پيدا
در آفتاب گرفتن مانده ، نظرم در كودكي از كه ديگري واقعه
است ، نيفتاده اتفاق آن نظير كلي كسوف ايران در [شمسي
آسمان در ستارگان ظهر نزديك كه بود بقدري تاريكي زيرا
اين براي هم عاميانهاي شعر چند كه چنان شدند ، ديده
كوچه در مدتي تا بچهها كه بود شده ساخته آسماني واقعه
:ميخواندند
!واخ واخ ديدي؟ خورشيدا
!واخ واخ نترسيدي؟
!واخ واخ شد؟ سيا عالم
!واخ واخ شد ، پيدا كوكب
وضو يكي است ، مانده نظرم در كلي كسوف اين از من كه چيزي
از بعد كه وقتي ديگري و است آيات نماز براي نوكرها گرفتن
خلال از كه آفتابي درختان ، سايه در آوردند ، اندرون به
دوره آن در كه شانه قاپ شكل به ميتابيد زمين بر شاخهها
ديگر درقسمتهاي و بود ميساختند تربيع درحال قمر شكل به
زمين در امواجي ميتابيد ، زمين به "كاملا آفتاب كه حياط
زمين" خودميگفتم بچگانه اصطلاح در من كه ميكرد توليد
".ميزند دو دو
ادامه در "قاجاريه دوره اداري و اجتماعي تاريخ" نويسنده
غيرآسماني ، البته و شگفتانگيز ، ماجرايي به مطالب اين
تاريخ طول در "احتمالا نيز ، يكي اين كه ميكند اشاره
:مينويسد او.ندارد نظيري كسوفها مشاهده
شاگردهاي از يكي شنيدم كرد ، پيدا اقتضاء سنم كه بعدها"
كه مدرسه آجودان ميرزا ، محمدتقي با كه دارالفنون مدرسه
است ، داشته خرده ، حساب بود "آجودان شاهزاده" به معروف
با مدرسه دالان در كرده ، استفاده تاريكي از روز اين در
".است بسته والا نواب با را خود حساب چك ، يك زدن
پديدههاي تاريخ در حساب تسويه شيوه اين دارد جا
شاهزاده" همانند نيز ما متاسفانه.شود ثبت اخترشناسي
بيخبريم ، "دارالفنون شاگرد" آن هويت از "ميرزا محمدتقي
نديده را پرنده سايههاي پديده او كه نداريم شك چند هر
!است
غريب عليزاده حسين
دارم انتخاب حق نميدانستم
كتاب يك مرور
:مترجم /كوري اشنايدر ماريان و كوري جرالد :نويسندگان
اول ، چاپ /بهار پيك انتشارات:ناشر /داغي قرهچه مهدي
تومان قيمت1900 /وزيري قطع صفحه ، 372/تابستان 1378
حوزه در ، يا درباره كتابهايي انتشار گذشته سالهاي طي در
بررسي كه است گرفته خود به فزايندهاي شدت روانشناسي ،
نيازمند خود كتابها گونه اين به خوانندگان توجه علل
حوزه اين كتابهاي عمده اما است ، جداگانه نوشتار و تحقيق
اول دسته.كرد طبقهبندي كلي دسته دو در ميتوان را
هم آن روانشناسانه پديده يك توصيف به "صرفا كه كتابهايي
ارائه حلي راه كه آن بدون ميپردازند ، غيرعلمي منظر از
و روانشناسي علم به تكيه با كه كتابهايي دوم دسته و كنند
راهكارهاي ارائه ضمن و روان و ساده زباني از استفاده با
روحي ، وضعيات از دقيق تصويري رواني ، مشكلات حل براي ساده
دست اين از نخست نمونه از.ميكنند ارائه افراد رواني
و هيپنوتيزم ، حوزه در كه كتابهايي به ميتوان كتابها
هيچ بدون و وفور به متاسفانه و نوشته...و خوددرماني
نمونه از و كرد اشاره ميشود ، منتشر و چاپ نظارتي
وضعيت" كتاب ميتوان نيز روانشناسي كاربردي علمي كتابهاي
.برد نام را حاضر كتاب همين يا و هريس توماس "آخر
روانشناسي خصوص به روانشناسي حوزه در قرهچهداغي مهدي
كتابهاي آشناست ، نامي رواني ، بهداشت نيز و خانواده
است ، كرده تاليف يا ترجمه حوزهها اين در وي كه متعددي
علاقهمندان به متخصص و نظر صاحب فردي عنوان به را وي
.است شناسانده آثار گونه اين
به پاكيزه برگرداني كه "دارم انتخاب حق نميدانستم" كتاب
در است ، علمي دانشگاهي ، اثري كه اين ضمن است ، فارسي
روانشناسي" خصوص به روانشناسي كاربردي علمي حوزههاي
خود ، نوع در و اعتنا قابل اثري "روان بهداشت و سازگاري
به "دارم انتخاب حق نميدانستم".است آموختني و آموزنده
كجا از چون سوءالهايي به تا ميرساند مدد خواننده شخص
خود براي است؟ خوب ديگران و شما براي چيزي ، چه ميدانيد
با ميتوانيد چگونه و كردهايد؟ انتخابهايي چه
.دهد پاسخ...و كنيد؟ زندگي انتخابهايتان
ميتواند خواننده شخص كه است شده طراحي گونهاي به كتاب
.كند استفاده درسي كلاسهاي در نيز و شخصي طور به آن از
خواننده و ميشود شروع خودكاوي مبحث يك با فصل هر
وارسي و ارزيابي را خود موجود نگرشهاي و باورها ميتواند
"خويشتن با تعمق" به بخشهايي فصل ، هر در همچنين.كند
طراحي از و شده تدوين فصل در 13 كتاب.است يافته اختصاص
استفاده جذابي رنگهاي تركيب از و موضوع با متناسب جلد
نحوه و حروف جداسازي و صفحهبندي و فصلبندي.است كرده
.است برخوردار چشمنوازي و منطقي تناسب از نيز آنها چينش
|