ظرفيت اختصاص :عالي آموزش و فرهنگ وزارت
خاص اجتماعي گروههاي به
دانشگاهها اندك
است اجتماعي عدالت خلاف
مدرسه؟ كدام
سامانه به تهران در عمومي كتابخانه شش
ميشود مجهز رايانهاي
ظرفيت اختصاص :عالي آموزش و فرهنگ وزارت
خاص اجتماعي گروههاي دانشگاههابه اندك
است اجتماعي عدالت خلاف
فرهنگي انقلاب عالي شوراي از عالي آموزش و فرهنگ وزارت
از جز را دانشگاه به ورود راه مصوبهاي ، باتصويب خواست
اعتقاد به مصوبه اين.مسدودكند ورودي ، آزمون طريق
ميگردد موجب عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت دستاندركاران
رضايت و ايمني احساس با عالي آموزش به ورود داوطلبان تا
شايستگي ، شرايط مجموعه احراز صورت در و كنند كنكورشركت در
.يابند راه آموزشعالي موسسات و دانشگاهها به
اختيار در نامهاي طي عالي آموزش و فرهنگ وزارت تقاضاي
دراين.است گرفته قرار فرهنگي انقلاب شورايعالي دبير
ورود براي سهميه پيشنهاديتخصيص نامه آئين با نامه ،
آموزشعالي ، موسسات و دانشگاهها به برگزيده هنرمندان
.است شده مخالفت
كه شرايطي در" عالي آموزش و فرهنگ وزارت اعتقاد به
راه تنها آرزومند ، جوان و 400هزار يكميليون از متجاوز
از برخورداري و بهدانشگاه ورود در را خود رستگاري
مجموعحتي در دانشگاهها و ميكنند جستجو عاليه تحصيلات
روزافزون اختصاص ندارد ، را آنها از درصد جذب 20 قدرت
اقدامي خاص ، اجتماعي گروههاي به اندك اينظرفيت از بخشي
".است تبعيضآميز و اجتماعي عدالت خلاف
مدرسه؟ كدام
و تابها ، نگرانيها و تب و ثبتنام فصل مناسبت به
براي مطلوب مدرسه انتخاب در مادران و پدران بيمهاي
خود فرزندان
و سطحي تلقي پرورش ، و آموزش امروز دشواريهاي از يكي
درسخواندن و مدرسه مقوله از والدين از بسياري نادرست
نمره كسب و اخلاق و دين كنترل به منحصر را آن است ، زيرا
و روشها به توجه بدون هم آن ;ميدانند امتحاني خوب
كه بطوري.يافت دست ميتوان هدفها اين به كه شيوههايي
در مدرسه سختگيري و فشار و تحميل نوع هر از حتي برخي ،
آن براي هم خاصي منفي پيامد و ميكنند استقبال مورد ، اين
جوامع ، جانبه همه و سريع تحولات كه صورتي در.نيستند قائل
به موفقيت كه است كرده حاكم را پيچيدهاي بسيار شرايط
.نميآيد دست به بالا ، معدل كسب دليل به "صرفا و آساني
طوريكه نباشد ، عميق يادگيري صورت به اگر خواندن درس
موفقيت در "مسلما تاثيربگذارد ، رفتار و ذهن در بتواند
هدفهاي براساس درسي كتابهاي زيرا.بود نخواهد موءثر
تدريس با تا است گرديده تدوين مشخصي آموزشي و رفتاري
تغيير آن با همسو دانشآموز ، رفتار و شناخت تفكر ، آنها ،
و گردد كسب نمرهاي و گيرد انجام امتحاني آنكه نه كند ،
.شود فراموش بعد
موجب تربيت ، و تعليم كارآمد روشهاي به نسبت آگاهي عدم
تكليف و شود توجه ظاهري كارنامه به فقط كه است شده
آنكه دليل به مدارس ، خشك مقررات و سختگيري و فراوان
جلوه موجه و مطلوب كند ، كمك معدل افزايش به ميتواند
را يادگيري روانشناسي از صفحاتي لااقل بيآنكه ميكند ،
فرايند "اساسا و تكليف آموزشي ، هدفهاي تا بزنيم ورق
روشهاي روانشناسانه مطالعه با يا.شويم متوجه را يادگيري
آن منفي پيامدهاي ميتوانيم بيمورد ، سختگيري و تحميلي
به ميتوان حتي.بسنجيم شده كسب نمره با مقايسه در را
بالا ، معدل صاحبان "واقعا آيا ديد و انداخت نگاهي جامعه
استعدادهاي كه افرادي يا هستند موفق افراد از همواره
استقامت و جسارت خلاقيت ، و ابتكار با همراه را خود مختلف
كردهاند؟ فعال
روانشناسي و شناسي جامعه نام به دانشي كه كنيم قبول اگر
جامعه در فرد پيروزي روشهاي جستجوي به كه دارد وجود
دليل به كه درمييابيم ميپردازد ، نيز امروز پيچيده
مختلفي تواناييهاي به امروز ، جوامع پيشرفت و پيچيدگي
توانايي كوچكترين نبايد كه طوري نيازمنديم ، موفقيت براي
ستوني كدام هر زيرا.كرد حذف را استعداد ضعيفترين يا
هر است بديهي و ميگردد استوار آنها بر زندگي كه هستند
باشد ، يافتهتر پرورش و بيشتر تواناييها و استعدادها قدر
برفرازتر زندگي نتيجه ، در و قطورتر و بيشتر ستونها اين
.بود خواهد محكمتر و
يا درسي معدل ستون روي كه است شده معلوم ديگر سوي از
برپا را محكمي زندگي نميتوان تنهايي به دانشگاهي ، مدرك
روشهاي و سختگيري با معدل ، همين براي وقتي لذا.ساخت
خلاقيت بهويژه استعدادها ، ساير سركوبي به نادرست
بسيار نقش استعدادها استواري برپايي در كه ميپردازيم
به را دانشآموز آن ، تمرين و تفكر بجاي و دارد موءثري
و معلم دستورات و كتاب موي به مو تقليد و اجرا و اطاعت
ميزنيم دامن را او اضطراب حتي و ;ميكنيم مجبور مدرسه ،
را ستونهايي است بديهي ميكنيم ، تضعيف را او جسارت و
.ميبريم ازبين
او فراغت اوقات مفيد ، چندان نه و فراوان تكاليف با گاهي
و فردي تجارب كسب صرف مدرسه از خارج در ميتوانست كه را
اختصاص معدل همين به نيز ، گردد ديگر استعدادهاي پرورش
شبانهروز تمام كه ميشويم متوجه روزي و ميدهيم
ناسالم ، رقابتهاي با تحصيلي سال طي در را دانشآموز
و درسي كتاب چند يادگيري صرف...و ترسها و اضطرابها
آن اهميت و اعتبار "واقعا كه نمودهايم بالا معدل كسب
همراه ترديد با آن ، اجراكنندگان براي حتي موفقيت ، براي
.است
يا تفكر آنكه بدون والدين ، جذب براي حتي مدارس برخي
رواج و سطحي تقليد با باشند ، داشته جدي و عميق آموزشي
سئوال و درس كردن ساده به كه فراوان جزوات و سطحي آموزش
تكاليف با همينطور و است پرداخته آن مطالب كردن جوابي و
شاخص تنها را نمره كسب اصولي ، غير فراوان رونويسيهاي يا
كنكور در حتي كه حالي در ميدهد ، جلوه موجه ارزش و
ميآورد ، موفقيت خلاق تفكر و عميق يادگيري نيز دانشگاهها
.اجتماعي زندگي به رسد چه
اواخر هواي و حال در هنوز متاسفانه مدارس ، همين از گروهي
اطلاعات در تنها را موفقيت رمز كه دارند قرار نوزدهم قرن
كه حالي در ميدانستند ، ذهن در آن انباشتن و بيشتر
آخرين سريع ، و گسترده بسيار رباتها و كامپيوترها امروزه
دانا و ميدهند قرار انسان اختيار در را دانش و اطلاعات
خلاقانه اطلاعات ، اين از بتواند كه است كسي موفق و
مسئولين دليل ، همين به و بيفزايد آن بر يا كند استفاده
كنكور و امتحانات هم و درسي كتابهاي هم كه دادهاند نويد
اما.كرد خواهد تغيير برخلاقيت گرايش با دانشگاهها
آنكه وجود با حتي دلايل ، اين تمام رغم به متاسفانه
هزينه دلار ميليارد دو سالي نيز سنگاپور مثل كشورهايي
به زيادي عده هنوز مينمايند ، نوجوانانشان خلاقيت و تفكر
توجه جلب براي هم مدارس و دارند گرايش سنتي شيوه همان
.نميبينند خود روش تغيير و دانش تقويت در لزومي آنها ،
تمام كه آن وجود با حتي مدرسهاي ، چنين دانشآموزان لذا
رهبري و مديريت حتي و هنري ادبي ، ورزشي ، فني ، استعدادهاي
تحميلي محيطي و ناسالم رقابتي ، در شده گرفته ناديده آنها
به بالا نمره با كارنامهاي حسادت ، و اضطراب با توام
شد ، خواهند راضي نيز والدين و ميدهند ارائه والدينش
فداي او استعداد گرانبهاترين شايد كه آن از غافل
نيز خود دانشگاهي شكل در حتي كه باشد شده كارنامهاي
خلاقيت ، و تفكر بدون و اجتماعي تواناييهاي ساير بدون
.نميباشد موفقيت براي تضميني
اصطلاح به افراد از مجموعهاي كه مدارس از برخي در
ميپردازند ، فشردهاي رقابت به بالا معدل با (درسخوان)
غرور ، و ميريزد هم به انساني تعادلهاي از بسياري
چه هر اضطراب و حسادت ديگران ، تحقير و فردگرايي خودبيني ،
از كه بلوغ دوران در دليل همين به.ميكنند جلوه بيشتر
تمام به كه مدرسهاي انتخاب ميشود ، آغاز راهنمايي
دانا ، و متعادل فردي تا باشد داشته توجه جنبهها
اهميتي آورد ، بار به سختكوش و خلاق جمعگرا ، و پرهيزگار
به فرزندتان شده كسب معدل اگر حتي دارد ، سرنوشتساز
.نباشد شما دلخواه
بزرگترين از يعني.نيست مضطرب مدرسهاي ، چنين دانشآموز
بلكه نيست ، افسرده و كسل.است دور خلاقيت و موفقيت آفت
از بخشي ميشود ، توجه او به ميبيند ، كه آن دليل به
مهمتر همه از و ميدهد ، انجام را اجرايي و فكري مشاركت
مدرسه به اميد و ذوق و شور با پيوسته نيست ، تحميلي محيط
يادگيري و دانشاندوزي به نسبت واقع در و ميرود
.ميشود علاقهمند
مهم...و علوم و رياضي درس چند فقط بعدي ، چند مدرسه در
آن نمره روي از هم درسها بقيه نمره تا نميشود ، تلقي
كه دارد وجود علمي آگاهي اين زيرا ;شود تعيين درسها
انواع يا ورزشها ، انواع يا هنرها انواع در استعداد
هيچ گروه ، سرپرستي و مديريت حتي و فني ادبي ، رشتههاي
افرادي بسا چه و ندارند تئوري درسهاي نمره از دستكمي
به كه باشند داشته استعدادي چنان آن زمينه ، اين در كه
.شوند جامعه پيشرفت و پويايي و افتخار منشا خود سهم
زبان قرائت مثل شفاهي درسهاي نمرات خوب ، مدرسه در
از آزمايشگاه ، و كارگاه نمره يا فارسي و عربي و انگليسي
اهداف به توجه با بلكه نميشود ، تعيين كتبي نمره روي
و آموزش وزارت كارشناسان توسط كه مربوطه درسهاي رفتاري
و استعداد سنجش به يك هر و است گرديده تعيين پرورش
و دانشآموز دقيق ارزيابي به ميپردازد ، مشخصي توانايي
توانايي بهويژه شده ، پرداخته موارد اين در او تقويت
يا لازم مهارتهاي و كارگاهي توانايي بصري ، درك خواندن ،
را علمي بينش ايجاد و آزمايشگاه در او مستقيم شناخت
مهم بسيار تواناييهاي از يك ، هر كه ميدهند قرار مدنظر
نقش فارسي ، قرائت به توجه "مثلا بهطوريكه.است ذهن
يا دارد ، آينده در ادبيات و مطالعه به علاقه در مهمي
را افراد خلاقيت و نويسندگي تواناييهاي از بسياري انشا
و متنوع بسيار را مدرسه محيط مجموع در و ميدهد پرورش
ازبين را كلاسها برخي خشكي و كسالت ;ميگرداند شاداب
.ميكند تقويت را همهجانبه ذهني پرورش زمينه و ميبرد
براي بيشتري عملي و اجرايي زمينه كه مدرسهاي هر لذا
اما است ، كرده فراهم فعالتري محيط كند ، فراهم شاگردان
يك به را او كارگاه در حضور "مثلا كه داشت توقع نبايد
امروزه كه كامپيوتر با كار يا كند ، تبديل واقعي نجار
آشنايي درس جلسه چند يا يك در است ، بزرگ موءسسههاي وظيفه
دانش ، و علم از برداشتها اينگردد فراهم كامپيوتر با
.است سادهانديشانه و سطحي بسيار
مدرك كسب كهحتي ميداند بهخوبي آيندهساز مدرسه *
نميكند ، بلكه تضمين را فرد موفقيت آساني به دانشگاهي
موءثر موفقيت در خلاقيت و منش و شخصيت و بينش و اعتقادات
در و ميگردد تثبيت بلوغ ، دوران در آن پايههاي كه است
ده شايد كه ميپردازد اموري پرورش و تربيت به مدرسه واقع
استقامت ، جسارت ، .شود معلوم آن ارزش بعد سال پانزده يا
طولاني مدت طي كه است چيزهايي نفس به اعتماد و توكل
دور به بتواند تا ميشود نهادينه فرد در مدرسه و درخانه
.آورد بهعمل كاراتر و كاملتر استفادهاي آنها از
عاطفي ، مسائل در نارسايي ميكوشد مدرسهاي چنين همينطور
خانواده هماهنگي با را فداكاري و فروتني دوستيابي ،
.نمايد جبران را كمبودها و كند بازسازي
معدني را دانشآموز هر آگاه ، و دورانديش مدرسه *
كه گرانبها كشفنشده و ناشناخته رگههاي با ميداند
كه است آن استخراج و كاوش و مكاشفه دوران مدرسه ، دوران
فقط و گيرد صورت غفلتي اگر و باشد طلا يا الماس است ممكن
توجه ظاهري شكل در معادن اين سنگهاي به مكانيكي بهطور
ساختمان سنگ به آنها طلا ، و الماس بهجاي است ممكن كنيم ،
.شوند تبديل ثابت ويترينهايي يا
جايگاه احراز براي را دانشآموز هر پويا ، و علمي مدرسه *
در درحاليكه ميكند ، تلقي ممكن و لايق درآينده خود رفيع
را بالا معدلهاي تمام آنكه بهرغم غيرعلمي و سنتي مدرسه
برخي فقط ميكند ، را علمي ادعاي بيشترين و است كرده جمع
اينها لابد و ميدهد تشخيص موفقيت شايسته را آنها از
پيشتر بقيه از ناسالم رقابت در كه هستند گروهي همان
.افتادهاند
و اخلاقگرايي و دينباوري و خودسازي دورانديش ، مدرسه *
دانشآموز نهانخانه از طوري علمي ، روشهاي با را انسانيت
و آرايش و شعار از مجموعهاي بهجاي كه ميسازد ، نهادينه
اين نيازهاي و بلوغ دوران ويژگيهاي درك با و ظاهري نماد
و مستقل و معتقد و سالم شخصيتهاي به آينده ، و دوران
مدرسه ، اين در.شوند تبديل استقامت با و شكيبا و انديشمند
از استفاده با و مربيان و اوليا انجمن كمك با
رفتار ساماندهي به تربيت و تعليم علمي آراي و روانشناسان
.ميپردازند دانشآموز تفكر و
منافع و نميكند خوش آني لحظههاي به دل مدرسهاي چنين
و دارد درنظر مخرب فرهنگهاي تهاجم كوران در را فرد آتي
در درواقع.ميكند فراهم امروز از را آنها با مقابله راه
تكليف ، رفع و بيروني نمود بهجاي تربيتي ، امور مدارس اين
توجه او واقعي و آتي سعادت به و جامعه و فرد نجات به
روشهاي نه كارشناسانه ، و كارآمد روشهاي با آنهم دارد ،
.شكستخورده
نوجوان ، اجتماعي پرورش براي انسانساز مدرسه *
.ميبيند تدارك گستردهاي و فوقالعاده برنامههاي
درسي كتب برنامههاي معادل اهميتي فوقبرنامه ، فعاليت
دانشآموزي ، سمينارهاي نماز ، بازديدها ، اردوها ، .دارد
در دانشآموزان اجرايي و فكري مشاركت جمعي ، فعاليتهاي
و مدرسه اداره در ومذهبي ملي آئينهاي و جشنها برگزاري
همچنين.دارند بسزايي نقش تربيت و تعليم اهداف به رسيدن
ازجمله ديگر فعاليتهاي انواع به توجه با مدارس اين در
و سرصف سخنراني تئاتر ، گروه تواشيح ، گروه روزنامهنگاري ،
بهسوي را هدفمند مجموعهاي مدرسه ، در مسئوليتپذيري
استقامت ، اجتماعي ، و فردي تواناييهاي پرورش
را ديانت پناه در شكست از نترسيدن و مسئوليتپذيري
.ميدهند سازمان
رواني بهداشت دورهسني ، هر در شخصيتساز ، مدرسه در *
است ، شخصيت تعادل و سعادت عوامل مهمترين از كه دوره همان
دوره در بهويژه.ميشود رعايت سنين همان با مطابق
آن ، از ناشي رفتارهاي و سركشيها و بلوغ كه راهنمايي
كارشناسانه بايد برخوردها روش و مراقبتها ;ميشود آغاز
با آشنايي و قدرشناسي عاطفي ، روابط مدارس اين در.باشد
و آموزش بههيچوجه و است توجه مورد زندگي ، مختلف مسائل
بر اساس و نميباشد درسي كتابهاي منحصربه تربيت و تعليم
.تنبيه نه است ، پاداش و تشويق
از بيشتر انديشيدن روش آموزش به انديشمندساز ، مدرسه *
تكنيكهاي و روشها ميكند سعي و ميپردازد انديشه آموزش
تا دهد آموزش را يادگيري و منطقي استدلال و علمي
در بتواند ديگران كمك بدون حتيالمقدور دانشآموز
تحقيق و مطالعه به ممكن حد در دارد ، علاقه كه حوزههايي
هديه ماهي او به آنكه بهجاي درواقع.بپردازد يادگيري و
.ميدهد آموزش را ماهيگيري دهد ،
مختلف ، استعدادهاي.است جامعه شبيه آيندهنگر ، مدرسه *
لازم جامعه در حضور براي كه تمريناتي و گوناگون معدلهاي
چنين برنامهريزان.دارد وجود مدرسه اين در است ،
طوفان و موج درياست ، مانند جامعه كه ميدانند مدرسهاي
خصوصيات با درشت و ريز ماهيهاي و است عميق و وسيع دارد ،
.دارد مختلف
پرورش كوچك و زلال استخري در نوع يك از ماهي تعدادي اگر
بهترين با حتي بيفكنيم ، دريا به را آنها روزي تا دهيم
زندگي و سلامت به ميتوانيم آيا مراقبت ، عاليترين و غذا
تلخ و شور آب با آنهم باشيم ، مطمئن دريا در آنها موفق
نيز را يكديگر گاهي كه درشتي و ريز ماهيهاي و دريا
.ميخورند
يكدست شاگردان فقط و باشد استخر آن نبايد مدرسه ، پس
در زيرا بپردازد ، درسي كتاب به فقط "مثلا و باشد داشته
درياي در ماهيها گرانبهاترين و زيباترين اينصورت ،
پس.شوند بحران دچار طوفان ، اولين با است ممكن جامعه ،
را بچهها و كرد ايجاد مدرسه در جامعه مشابه شرايطي بايد
پيچيدگيهاي خود ، توانايي و رشد به نسبت تا داد تمرين
درگير خود نسبت به مشابه شرايط با و كنند درك را جامعه
و ترس اضطراب بدون اجتماع ، در حضور با بتوانند تا شوند ،
شده پيروز مشكلات بر جسارت و خلاقيت و بهنفس اعتماد با
.آورند بهدست جامعه در را خود شايسته جايگاه و
سعادت و موفقيت به كه است شرايطي چنين در ترديد بدون
"بعدا و كودك مهدهاي ;طفوليت دوران در.شد نزديك ميتوان
در بايد است ، بوده زلالي استخر هرقدر دبستان و آمادگي
كه را ويژگيهايي كه كرد دقت راهنمايي مدرسه انتخاب
ضرري موارد ، اين در تفريط و افراط.باشد داشته برشمرديم ،
شده كوچك نمونه مدرسه ، ميگوييم اينكه و دارد مشابه
بايد آرام ، آرام و نسبت به و نظارت با "حتما باشد ، جامعه
.پذيرد صورت اجتماعي پرورش و جامعهپذيري
نعمتاللهي مسرور
سامانه به تهران در عمومي كتابخانه شش
مجهزميشود رايانهاي
تهران ، استان در عمومي كتابخانه شش :فرهنگي علمي گروه
رايانهاي سيستم به مجهز دولت ، هفته رسيدن فرا با همزمان
.ميشوند
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره عمومي روابط گزارش به
صورت به كتابداري خدمات ارائه منظور به تهران ، استان
جاده) (ع)زيد امامزاده عمومي كتابخانههاي رايانهاي ،
،(شمالي مجيديه) طباطبايي علامه ("عج" عصر ولي شهرك ساوه
(سيدخندان پل) رسالت ،(شمسآباد اركيده پارك) دهخدا علامه
با ،(فرجام خيابان) "عج" وليعصر و (شهر پارك) مركزي ،
مجهز كشور ، عمومي كتابخانه امناي هيات دبيرخانه همكاري
.ميشوند رايانه سيستم به
به اطلاعاتي بانك نظير امكاناتي داراي جديد ، سيستم
كتاب عنوان و 674 هزار كتابشناختي 218 كامل استعداد
شامل كتابخانه مخصوص اطلاعاتي پايگاه لاتين ، و فارسي
فعال اعضاي كامل بايگاني موجود ، منابع كامل اطلاعات
روش به عضويت كارت تمديد و ثبتنام امكان كتابخانه ،
به مراجعه به نياز بدون اعضاء به دهي سرويس ماشيني ،
مانند مختلف شيوههاي به سرويسدادن قفسه ، يا برگردان
بين امانت سيستم به ورود و ديركرد محاسبه كتاب ، رزرو
عمومي كتابخانههاي تمام به اطلاعات ارائه و كتابخانه
.است تلفن طريق از تهران شهر
دي.سي به مجهز مذكور ، كتابخانههاي رايانهاي جديد سيستم
.است نمايه و بريتانيكا
|