هفته اول دانشگاهها سراسري آزمون نتايج
ميشود منتشر آينده
افزايش درصد آزاد 12 دانشگاه شهريه
مييابد
كودكان براي قصهنويسي ;بهرنگي صمد
در جهانگردي و ايرانگردي گردهمايي ده
ميشود برگزار
ارم تفريحي مجتمع

هفته اول دانشگاهها سراسري آزمون نتايج
منتشرميشود آينده
و دانشگاهها سراسري آزمون نهايي پذيرفتهشدگان اسامي
.ميشود منتشر آينده هفته سال 1378 عالي آموزش مراكز
پذيرفتهشدگان اسامي كرد ، اعلام كشور آموزش سنجش سازمان
پيك ويژهنامه طريق از و شهريورماه بيستم حدود نهايي
.ميشود منتشر سنجش
از نفر هزار پنجاه و يكصد حدود اسامي ويژهنامه اين در
مراكز و دانشگاهها سراسري آزمون نهايي پذيرفتهشدگان
علوم فني ، و رياضي علوم آزمايشي گروه چهار در عالي آموزش
.ميشود اعلام هنر و انساني علوم تجربي ،
افزايش درصد آزاد 12 دانشگاه شهريه
مييابد
آزاد دانشگاه دانشجويان شهريه ميزان:فرهنگي علمي گروه
.يابد مي افزايش سط 12درصد متو بطور امسال اسلامي
مراسم در اسلامي آزاد دانشگاه رئيس جاسبي
آزاد دانشگاه آموزشي عمراني طرح سه بهرهبردارياز
مركزي واحد به مطلب اين اعلام با خمينيشهر واحد اسلامي
با اسلامي آزاد دانشگاه امناء جلسههيات در:گفت خبر
تا شهريه افزايش با دركشور تورم درصدي بيست نرخ به توجه
.شد موافقت درصد 12
بضاعت بي و غيرمتمكن دانشجويان تحصيل براي:افزود وي
با دانشجويان اين تا است شده پيشبيني برنامههايي
تحصيل ادامه در مشكلي دانشجوييبا رفاه صندوق از استفاده
.نشوند مواجه
اختيار در بانكها كه اعتباري اينكه بيان با جاسبي
سالهاي با درمقايسه دهند مي قرار اسلامي آزاد دانشگاه
اسلامي دانشگاهآزاد:گفت است نكرده چنداني تفاوت گذشته
افزايشداده برابر چند تا را دانشجويي صندوق وام ميزان
دانشجويي وام ريال ميليارد شصت تا امسال اميدواريم و است
.شود پرداخت دانشگاه اين بهدانشجويان
كودكان براي قصهنويسي ;بهرنگي صمد
او.شد غرق ارس آبهاي در بهرنگي صمد ماه 1347 ، شهريور در
كودكان اجتماعي ادبيات شكلگيري در كه بود نويسندهاي
در قصهنويسي هنر به و توجهيدارد قابل سهم ايراني ،
.است بخشيده بيشتري عمق ما كشور
و قصهها با و دارند خاصي بوي و رنگ او قصههاي
ساختاري حتي و محتوايي تفاوت او ، از قبل افسانههاي
اجتماع زشتيهاي و زندگي سختيهاي قصهها ، اين در.دارند
مسايل جديترين و ميآميزد هم در افسانهها لطافت با
لذت او ، هاي قصه ;ميخورد پيوند زيبا تخيلات با جامعه ،
.دارد همراه لالاييها حلاوت با را بيداري و آگاهي
مورد صمد قصههاي كه دارد آن جاي هم هنوز و داشت آن جاي
و ويژگيها و گيرد قرار علمي و ادبي تحليلهاي و تجزيه
ابزار با و شناسايي دقيق طور به آنها در موجود تفاوتهاي
اين مرگ از كه سالي سي طي متاسفانهشود ريشهيابي پژوهش
انجام اساسي و عمده كار زمينه ، اين در نويسندهميگذرد ،
شناخت در اقدام بهجاي ناآگاهان از برخي.است نگرفته
نبايد.كردهاند درست سازماني پرچم او از نوشتههايش ،
فعال چهره ترسيم با نويسنده شخصيت توضيح كه كنيم فراموش
!است متفاوت سياسي
خاصي گروه به را نويسنده اين برخيها ، اينكه درخصوص
هميشه او كه دارد ضرورت نكته اين يادآوري ميكنند ، منتسب
اين در و باشد مردم كنار كه داشت دوست حال ، همه در و
.نداشت توجه خاص گروهي و سازماني تابلوي به همراهي
او مانند دوستي مردم نويسنده كه است بيانصافي بنابراين
!آوريم شمار به مردم از جدا گروههاي از عضوي عنوان به را
كودكان ، ادبيات تحليل و تجزيه و او آثار تحليل با دارد جا
عمل به او ادبي و هنري چهره شناخت درباره اساسي اقدام
ساختاري چه او قصههاي دانست بايد خصوص اين در.آوريم
چه از ميبرد ، بكار كه مثالهايي و تشبيهها دارند؟
او قصههاي تخيلات رنگ است لازم برخوردارند؟ ويژگيهايي
نويسنده اين آثار محتواي تحليل به و كنيم شناسايي را
كه است آن حاضر مقاله اصلي هدفهاي از يكي.بپردازيم توانا
.كند شناسايي نويسندهرا اين تفكر در تاثيرگذار عوامل
در عواملي چه و موقعيتي چه شرايطي ، چه كرد تامل بايد
.بودهاند موءثر او انديشههاي جهتگيري و شكلگيري
موءثر مطالب اين به اشاره در كوتاه نوشته اين اميدواريم
.گردد واقع
يك در تبريز چرانداب محله در تيرماه 1318 در "صمد"
كارگر او پدر.آمد دنيا به پراولاد و محروم خانواده
را خود خانواده خرجي ميتوانست سختي به كه بود زحمتكشي
در خانهداري ، ضمن نيز مادر جهت ، همين به.كند كسب
در را خود همسر تا ميكرد كار خانه از بيرون مواقعي
زحمت ، و فقر رو ، اين از ودهد ياري فرزندان اداره
فراهم "صمد" براي را واقعيات با آشنايي زمينه نخستين
در حتي و ميخواند درس نفتي چراغ روشنايي در شبها.آورد
اعضاي ديگر تا ميكشيد پايين را آن ، فتيله مواقعي
تقسيم طريق از "صمد" ترتيب ، بدين.نشوند بدخواب خانواده
و آموخت را ديگري به انديشيدن خانواده ، اعضاي با فقر
قابل ارزشهاي عنوان به را عدالتجويي و جمعي زندگي
همدردي شرايط حقيقت در او خانواده شرايط.پذيرفت احترام
.بود
زندگي سخت شرايط نيستند قادر امروزي بچههاي از بسياري
قيافه حتي امروزه زيرا.كنند درك را "صمد" كودكي زمان
پنجاه در كه آنچه با امروزي فقر !است كرده تغيير نيز فقر
كوشش با بتوان شايد.دارد متفاوتي جلوه بود ، پيش سال
آواره خردسالان و آفريقايي گرسنه كودكان وضعيت درك براي
در بيپناه كودكان ساير و شرقي جنوب آسياي خياباني و
سر به آن در "صمد" كه را همدردي شرايط عالم ، مختلف مناطق
اشاره آنها به كه را ارزشهايي اهميت و كرد درك ميبرد
.دريافت كرده ،
ياد كودكي دوران سخت روزهاي از بزرگسالي در وقتي "صمد"
;ميبردم رنج پدر نداري و بيكاري از:ميگفت ميكرد ،
قيافه با را پدر و برميگشتم منزل به مدرسه از كه عصرها
.ميكردم احساس بيشتري رنج و ميفشرد دلم ميديدم ، گرفته
ثقتالاسلام دبستان در شمسي و 30 سالهاي 29 در هرحال ، به
"نسبتا جثه با دانشآموزي تبريز ، گورانلار محله در واقع
را بيعدالتي و محروميت درد كه مينشست نيمكت پشت ضعيف
را زندگي خشن چهره و واقعيات او.ميكشيد خود دوش بر
آمد ، فايق مشكلات بر ميتوان كه ميكرد فكر ولي ميشناخت
در حتي بود ، پايبند عدالتجويي و زحمتكشي ارزشهاي به
مشخص او عدالتجويي ، گرايشهاي دانشآموزان ساير با بازي
.ميشد
از را مدرسه دنياي خود ، همسالان از برخي برخلاف "صمد"
آموختههاي داشت كوشش ;نميكرد جدا جامعه و خانواده
پرسشهاي از را موضوع اين.كند مشاهده جامعه در را مدرسه
.فهميد ميشد ميكرد ، دانشآموختگان رفتار درباره كه او
;باشد زندگي خدمت در بايد مدرسه و درس كه داشت اعتقاد او
از سبب ، همين به.تاثيرگذارد جامعه در تا ميآموخت او
معرفي هستند آنچه از غير را خود داشتند سعي كه همسالاني
.بود دلخور سازند ، كتمان را خويش خانواده فقر "مثلا كنند ،
لباس پوشيدن با كه بود عصباني معلماني رفتار از همچنين
حتي و ميگسستند جامعه واقعيات از مردم ، لباس با متفاوت
خود خانواده معرفي از شغلي شئونات حفظ براي آنان از برخي
پينهبسته دستان آنكه جاي به مواردي در و داشتند پرهيز
او.ميداشتند پنهان را آن بدانند ، خود افتخار را پدر
دروغين جلوه از و نميكرد كتمان را خود خانواده فقر
سال در "مرام نيك آقاي" وقتي سبب همين به.داشت پرهيز
زيرا كرد ، رضايت احساس او شد ، آنها كلاس معلم دبستان آخر
شغل ضمن او.بود متفاوت ديگر معلمان با "مرام نيك" آقاي
داشت ، نزديك ارتباط نيز بازار و كوچه مردم با معلمي ،
شركت مردمي مراسم در و ميشمرد محترم را مردم فرهنگ
.ميكرد
زيرا كنم ، يادآوري را نكتهاي ميدانم لازم اينجا در
باره در آن ندانستن با است ممكن امروزي بچههاي از برخي
لباس با هرگز او:باشند داشته ناصحيحي قضاوت "صمد"
از استفاده وقتي ولي نبود ، مخالف بهتر زندگي و آراسته
پيدا را مردم اكثريت به كجي دهن حالت بهتر امكانات
تغيير و پيشرفت "صمد".مينمود مسخره را آن ميكرد ،
از ولي ميانديشيد ، آن به و داشت باور را مردم زندگي
.بود متنفر گذارد ، سر پشت را مردم كه تغييراتي
به هرگز ولي ميخواند ، درس خوب بود ، بيزار خودنمايي از
.نميشد مطرح ديگران از متمايز و برجسته دانشآموز عنوان
بهترين او انشاء ابتدايي ، ششم كلاس در وقتي سبب ، همين به
دانشآموز چگونه كه كردند تعجب دانشآموزان شد ، معرفي
در.است نوشته را انشاء بهترين ناشناختهاي و متوسط
متعددي موارد در نيز ، "صمد" جواني دوران در و بعد سالهاي
رخ به جنبه وقتي خود دانستههاي طرح از او كه بوديم شاهد
ادامه حقيقت در رفتاري ، چنين ميكرد ، پرهيز داشت ، كشيدن
.ميشد محسوب كودكي دوران در وي مشي
;كرد تحصيل تبريز تربيت دبيرستان در را متوسطه اول دوره
از بيشتر ميديدم را او وقت هر زمان ، آن در دارم ياد به
خود وجامعه دانشآموزان دنياي با كه معلماني رفتار
مرا خود اعتراضهاي و ميكرد ياد مسخره به بودند ، بيگانه
اشتغال ضرورت و خانواده وضعيت.ميكرد مطرح طنز قالب در
تا برود مقدماتي دانشسراي به او كه ميكرد ايجاب زودتر ،
معلمي كار در اشتغال مركز ، آن هزينه كمك از استفاده ضمن
دانشسرا ، در تحصيل ادامه.كند تضمين را بعد سال دو در
در اوشود سبكتر اندكي خانواده سنگين بار كه ميشد موجب
"صمد" و من سالها ، آن در شد ، قبول دانشسرا ورودي آزمون
همكلاسي بهروز و ميكرديم تحصيل جداگانه مدرسه دو در
او از بود ، شده پذيرفته آزمون همان در نيز من جديد
"صمد" دانشسرا در خود آينده همكلاسيهاي بين در كه خواستم
دو آن دوستي دانشسرا در تحصيل اول هفته.كند جستجو را
ديدار در بهروز گفته از را موضوع بود ، نشده گرم چندان
دوستي به دو آن آشنايي بهتدريج ولي مجددماندريافتم ،
در را آنها از هيچكدام تاثير كه طوري به انجاميد ، پايدار
سرشار هوش از بهروز.كرد انكار نميتوان ديگري شكلگيري
و منطق صداقت ، او ، منش و بود برخوردار بالايي درك و
كافي ويژگيها اين.ميكرد القاء دوستانش به را مقاومت
بهروز نقش.كنند انتخاب دوستي به را يكديگر دو آن كه بود
.انگاشت ناديده نوشتن به "صمد" ترغيب در نميتوان را
انتقادي طنز از مقدماتي دانشسراي در تحصيل دوره در دو آن
به رو اين از ميجستند ، سود مبارزه ابزار عنوان به
.كردند اقدام "خنده" ديواري روزنامه انتشار
مانند وزين نشريات از برخي مطالعه تحصيل ، از دوره اين در
ذهنيت كه ميداد امكان آنان به هفته كتاب و سخن مجله
دور ، از و كنند پيدا اجتماعي و ادبي مسائل از عميقتري
.كنند پيدا آشنايي كشورمان روشنفكري محافل با
رسيد ، پايان به مقدماتي دانشسراي در تحصيل دوره
وظيفه انجام منظور به و تعهد موجب به فارغالتحصيلان
بار اين صمد و بهروز ;شدند منطقهاي راهي كدام هر معلمي ،
در و هم نزديك را خود خدمت محل توانستند صميميت ، سبب به
و معلمي شغل به پرداختن.كنند انتخاب شهر آذر روستاي
شناخت همچنين خردسال ، نسلهاي شكوفايي و پيگيري
سه عنوان به زياد مطالعه نيز و روستا در زندگي واقعيتهاي
.تاثيرميگذاشتند صمد فعاليتهاي گيري شكل در عمده عامل
در.ميشد صميميتر دانشآموزان با پيش از بيش روز اوهر
شهر به آمدن براي فرصتي هر از "صمد" همكاران كه حالي
به كه ميكردند كوشش طريقي هر از و ميكردند استفاده
به تمايلي بيآنكه روزها ، او شوند ، منتقل بزرگ شهرهاي
معاشرت از و ميماند روستا در باشد ، داشته شهر به آمدن
تلاشهاي در روستاييان همراه.ميبرد لذت روستاييان با
شده روستا پيكر از جزيي "صمد" ;ميكرد شركت آنان توليدي
.ميورزيد عشق روستازادگان به و بود
شبهاي و ميرفت آذربايجان مختلف روستاهاي ساير به او
بگذراند ، شهر سينماهاي صف در آنكه جاي به را خود تعطيلي
گوش آنها قصههاي به مينشست ، روستاييان كرسي كنار در
بهتر را آنان آمال و رنجها طريق ، اين از و ميداد
جستجو آنان آگاهي در را روستاييان نجات.ميكرد شناسايي
جهالت گرداب از روستازادگان رهايي به ميكرد سعي ميكرد ،
از پر دستان با هميشه سبب همين به.رساند كمك خرافات و
روستا نوجوانان به را كتابها و ميرفت روستاها به كتاب
روستاييان با معاشرتها و مسافرتها اين حاصل.ميكرد هديه
.شد منتشر "آذربايجان هاي افسانه كتاب" صورت به
دانشكده در تحصيل ادامه به چنداني علاقه "صمد" آنكه با
براي خود دوستان تشويق با سال 1338 در سرانجام نداشت ،
دانشكده وارد انگليسي ادبيات و زبان رشته در تحصيل ادامه
جاذبه وي براي دانشكده روشنفكري محيط.شد تبريز ادبيات
روي روشنفكري محيطهاي از او كلي بهطور ;نداشت چنداني
.بود بيزار حدي تا و گردان
آن در كه معروف نمايشنامهنويس ساعدي غلامحسين با آشنايي
و بود شده فارغالتحصيل پزشكي دانشكده از تازه زمان
مشكلات تحمل با را خود اثر نخستين "گل كلاته" نمايشنامه
با نزديكتري پيوند "صمد" كه شد موجب ميكرد ، منتشر زياد
"ساعدي" طريق از و كند پيدا نويسندگان و روشنفكري محافل
موجب آشناييها ، قبيل اين ادامهشد آشنا "احمد آل" با
داشته بيشتري تلاش نويسندگي زمينه در "صمد" كه ميشد
.كند كسب بيشتري شناخت روشنفكري ، محافل خصوص در و باشد
كه بود ديگري تاثيرگذار انقلابي ، بامحافل صمد ارتباط
بود آن از مانع و ميبخشيد متمايزي رنگ او نوشتههاي به
جذب روشنفكري محافل در كامل بهطور جوان ، نويسنده اين كه
مردم با بيگانه روشنفكران از برخي ظريف ، طنز با او.شود
از يكي مجلل منزل در حضور از پس.ميگرفت مسخره به را
با را باشكوه فضاي كه كرد تشبيه مگسي به را خود آنان ،
.بود آلوده واقعيت
يكي امتياز از استفاده با كه "آدينه" نامه هفته انتشار
نشان كه بود ديگري تجربه شد ، عملي محلي روزنامههاي از
به روز ، آن شرايط خفقانآورترين در حتي صمد ميداد ،
در او توفيق.داشت باور مطبوعات طريق از مردم بخشي آگاهي
حفظ حال عين در و متفاوت سليقههاي با ارتباط برقراري
بسياري برخلاف "صمد" كه داشت آن از حكايت خويش ، هويت
از رويگرداني رابا مبارزه روزگار ، آن ازروشنفكران
كه بود واقف حقيقت اين به و !نميكند اشتباه واقعيتها ،
آنان آگاهي و مردم نجات به نميتوان انزواگري ، و قهر با
.گماشت همت
در متعددي عوامل كه درمييابيم شده ، ياد نكات در تامل با
در !دريغا.است بوده موءثر "صمد" انديشههاي شكلگيري
منجر پيشرو و زيبا آثار خلق به اثرگذاريها اين كه زماني
كه حالي در "صمد" و بود نمانده باقي مجالي ديگر ميشد ،
و ميكرد همراهي اداري ماموريت در را خود دوستان از يكي
به ميگرفت ، بهره اجتماعي مطالعات براي فرصت اين از
بزرگوار معلم اين ياد.شد غرق ارس رودخانه در شنا هنگام
!باد گرامي
بياني احمد دكتر
در جهانگردي و ايرانگردي گردهمايي ده
ميشود برگزار
ارم تفريحي مجتمع
جهانگردي جهاني روز آستانه در:فرهنگي علمي گروه
درزمينه ايرانگرديدهگردهمايي جشنواره وبرپايي
ميشوددر برپا ارم تفريحي درمجتمع وايرانگردي جهانگردي
تا 5 شهريور از 27 ايرانگردي جشنواره برپايي روزهاي طول
موفقيت ، رمزهاي بررسي هدف با جداگانه گردهمايي ده مهرماه ،
باحضوركارشناسان ، گردشگري صنعت توسعه وراهكارهاي موانع
.ميشود برگزار دانشگاه كشوريواستادان مسئولان
شهريور ، واشتغال 27 ، جوان جهانگردي گردهمايي اساس براين
شهريور ، تمدنها 28 گفتگوي جهاني روز گردهمايي
شهريور مردمي 30 ومشاركت عمومي فرهنگ گردهماييجهانگردي ،
برگزار شهريور ملي ، 31 ومنافع امنيت جهانگردي گردهمايي و
تولد سالگرد يكصدمين فرارسيدن مناسبت به همچنين.ميشود
ارزشها ، وتبليغ امام جهانگردي ، گردهمايي(ره)خميني امام
واستادان صاحبنظران حضوركارشناسان ، با جاري مهر اول
.برپاخواهدشد ارم تفريحي درمجتمع دانشگاه
ايرانگردي جشنواره برپايي روزهاي درطول گزارش بنابراين
، گردهمايي مهرماه دوم ورسانهها گردهماييجهانگردي
ومحيط جهانگردي وگردهمايي مهرماه سوم وتسهيلات جهانگردي
.شود برگزارمي چهارممهرماه زيست
روز گردهمايي مهرماه پنجم فرارسيدن آستانه در است گفتني
بررسي بامحور وصاحبنظران انديشمندان جهانگرديباحضور
روز مراسم.شد برپاخواهد برايجهانگردي مناسب راهكارهاي
شهريوربه از 27 ايرانگردي وجشنواره جهانگردي جهاني
.ميشود برپا ارم تفريحي درمجتمع روز مدتده
|