كيست؟ واقعي دوست
كردن اجتماعي ضرورت و كودك مهدهاي
كودكان
منتشر حرفهاي روزنامهنگاري ويژه رسانه ،
شد
كيست؟ واقعي دوست
اما داريد را خود اهداف و علايق كه هستيد مستقلي فرد شما
داشته دوستتان با بيشتري مشترك ارزشهاي و اهداف چه هر
ميشود بيشتر دوستيتان باشيد ،
و باشيد داشته دوست هستند آنچه براي را دوستانتان
را قوتشان و ضعف نقاط و باشند شما ميل مطابق نخواهيد
بپذيريد
ترس ، ميتوانيم و ميپذيرد را ما ضعف نقاط كه دوستي
نعمت بهترين كنيم ، بازگو او براي را روياهايمان و اندوه
.است
.ميباشد جهان برابر در ما حامي و مشوق واقعي دوست
يا ميگيرد ريشه وجودمان در اندوه و غم كه زماني
در واقعي دوست ميشود ، بارور زندگيمان شادي غنچههاي
را زندگيمان كشتي مشكلات طوفان كه زماني.هست كنارمان
.دردهاست شنونده بهترين واقعي دوست ميكند تلاطم دستخوش
برهم را او شيرين خواب كه را ما شب نيمه تلفن اوحتي
.ميباشد پذيرا باز آغوش با ميزند
مصاحبت از ما.است زيادي تفاوت آشنايان و دوستان بين
ترك را آنان ميتوانيم راحتي به ولي ميبريم لذت آشنايان
و زمان اگر حتي است ، عميق دوستي درخت ريشههاي اما.كنيم
پاي همچنان دوستي درخت بگسلد ، را دوستي رشتههاي مكان
دوري گويي بيابيم را ياري دوري ، سالها از پس اگر.برجاست
درخت ميوههاي چيدن درانتظار دل و نبوده بيش لحظهاي
را واقعي دوست:ميگويد نيجريهاي ضربالمثلي.است دوستي
گنجينهاي وفادار و واقعي دوستان.نگهدار دست دو با
خود ، سكوت حتي و نوازش مهرباني ، و صميميت با كه هستند
.ميكنند راسيراب ما روح و قلب
دارد؟ خصوصياتي چه خوب دوست
اعتماد
ازازدواجش كه سال از 7 پس خواهرش شدن باردار خبر از هوپ
به را خوب خبر اين داشت دوست و بود خوشحال خيلي ميگذشت
كسي به را آن مدتي تا خواست او از خواهرش اما.بدهد همه
به را خوش خبر اين كه گرفت اجازه خواهرش از او.نگويد
هوپ.كرد قبول خواهرش و بگويد مارگارت دوستش صميميترين
بچه مورد در يكساعت از بيش آنان كرد ، تلفن دوستش به
شبيه او كه ميپرسيدند هم از آنان.كردند اوصحبت خواهر
پسر؟ يا است دختر است؟ رنگي چه مويش كيست؟
خود رازداري او و بود كرده امتحان را مارگارت بار يك هوپ
.اعتمادكند او به ميتوانست هوپ پس.بود داده نشان را
را مسالهاي اگر.است مهم بسيار دوستان بين اعتماد
رازدار كه دارد دوست ميگذارد ميان در شما با دوستتان
.سوءاستفادهنكنيد او اعتماد از و باشيد
وفاداري
بيهوش و كرده تصادف برادرش زيرا بود ، ناراحت خيلي گري
هفته يك طرفي از.دهد ازدست را برادرش اوميترسيد.بود
نمرات.كرد ترك را او نامزدش و خورد هم به او نامزدي قبل
حتي همه با بود ، افسرده و نااميد او.داشت زيادي افت او
.كرد دعوا دوستش بهترين برايان
به گري ميدانست ولي بود ، ناراحت خيلي او دست از برايان
عيادت براي و نگذاشت تنها را او پس.دارد احتياج او
را درسها بيشتري دقت با.رفت بيمارستان به برادرش
هر.كند مطالعه امتحان براي را آنها گري كردتا يادداشت
چرا؟.بود كنارش در او داشت احتياج او به گري وقت
نياز وفادار دوست به سخت شرايط چنين در گري زيراميدانست
.ميكرد رفتار همينطور گري داشت ، مشكلي اوهم اگر.دارد
مشكلات هنگام در هميشه كه زيرا بودند ، واقعي دوستان آنان
.بودند هم كنار
مدت اين در.شد مرخص ازبيمارستان ماه از 3 پس گري برادر
برايان و گري مانند وفادار دوستان.شدند صميميتر آنان
توان در چه هر و هستند هم كنار در شادي و غم در
دوستتان كار اگر حتي.ميدهند انجام يكديگر دارندبراي
او باشيد وفادار دوست است ، خطرناك و قانوني غير اشتباه ،
.كنيد كمك او به و آگاه را
مشترك هدف و ارزش علاقه ،
ورودبه براي آنان.بود يكي هدر و لوي برنت ، هدف و علاقه
تئاتر گروه در.ميخواندند درس برنامهريزي با دانشگاه
.بودند مذهبي و ميكردند بازي مدرسه
ميكرد مسخره و ناراحت را آنها از يكي كسي مدرسه در اگر
داشتند ، اعتماد هم به آنان.ميكردند دفاع او از بقيه
.ميكردند حمايت و تشويق را يكديگر
كنيد ، مصرف مخدر مواد سيگاربكشيد ، ميشويد وسوسه اگر
دوستان كنار در بگوييد ، دروغ و كنيد تحصيل ترك و دزدي
.ندهيد ازدست را مقاومتتان مصمم ، و ايمان با مقاوم ،
علايق و اهداف همان "دقيقا كه نيست اين منظورم البته
محدود دوستانتان تعداد زيرا.باشيد داشته را دوستتان
را خود اهداف و علايق كه هستيد مستقلي فرد شما.ميشود
با بيشتري مشترك ارزشهاي و اهداف چه هر اما داريد
.ميشود بيشتر دوستيتان باشيد ، داشته دوستتان
طبعي شوخ
آيا.است دوست ويژگيهاي مهمترين از يكي طبعي شوخ
زندگي مختلف مسائل و خودتان به دوستانتان با ميتوانيد
بخنديد؟
روستا در او و شهر در من بود ، دوستم بهترين سالها ليزا
سال هر و بوديم هم با هفته آخر اغلب.ميكرد زندگي
و شنا ماهيگيري ، به وقتي.ميرفتم او پيش هفته تابستان 2
به خيلي و ميخنديديم و ميگفتيم ميرفتيم ، دوچرخهسواري
و شوخي بدون كه نيست جدي آنقدر زندگي.ميگذشت خوش ما
مشكلات و سختيها ميتوان شوخي و خنده با.باشد تفريح
.كرد كم را زندگي
كه ميخنديديم آنقدر كوچكي مساله سرهر هميشه من و ليزا
كه دوستان بهترينرابگيريم خندهمان جلوي نميتوانستيم
آنان با ميتوانيم كه هستند كساني هستيم ، شاد كنارشان در
شاد بگذارند ، كنار را وغصه غم دارند نياز همه.بخنديم
.بخنديد و باشيد شاد دوستانتان با.بخندند و باشند
خوب شنونده
فقط اما.ميكرد صحبت آنان با كه داشت زيادي دوستان كارل
.بود خوبي شنونده كارن زيرا چرا؟.ميكرد درددل كارن با
نگران كند ، ازدواج "مجددا ميخواست مادرش كه زماني كارل
داشت ترديد ولي بود ، خوب مادرش خواستگار او نظر به.بود
.باشند اوخوشبخت دركنار كه
او به آنان.كرد مطرح دوستانش از نفر چند با را مساله او
راحتي به سپس.ميشود حل مشكلش زمان گذشت با كه گفتند
.كردند روزصحبت مهم مسائل مورد در و عوض را موضوع
زيرا.كند صحبت كسي با مورد اين در ميخواست كارل ولي
به سپسداشت او زندگي در مهمي تاثير مادرش مجدد ازدواج
.گفت او به را وناراحتيهايش نگراني همه و كرد تلفن كارن
دلش.است آمده خوشش خواستگارش از مادرش كه ميدانست او
صميميت و محبت ميترسيد ولي شادباشد ، مادرش ميخواست
.بود نگران پدرناتني ازداشتن و شود اوكم به نسبت مادرش
دو با چگونه كه نميدانست و بود تماس در پدرش با هنوز او
.كند برخورد پدر
نبوده جواب يا نصيحت دنبال به كارل كه ميدانست كارن
بود ، خوبي شنونده كارن.كند درددل كسي با ميخواست بلكه
چند در فقط.ميپرسيد كارل از سئوالاتي مناسب درزمان
او به كارل گفتههاي از برخي تكرار با.گفت را نظرش مورد
.ميكند گوش سخنانش به دقت با كه داد نشان
كي و كند گوش دوستش صحبتهاي به كي كه ميداند خوب دوست
.ميكنند درك را همديگر خوب دوستانكند راهنمايي را او
حرفهاي به دقت به كارن شدند ، جدا هم از كارل والدين وقتي
نشان كارن ميكرد؟ نصيحت را او كم خيلي و ميداد گوش او
.ميكند درك را او و ميدهد اهميت او به كه داد
پذيرش
چارلز و بيل.ميشود پذيرش باعث يكديگر شناخت و درك
كشور ، داشتند فرق هم با "كاملا ولي خوبيبودند ، دوستان
اخلاقي خصوصيات اما بود ، متفاوت آنان زبان و مذهب فرهنگ ،
.بودند خوبي دوستان و داشتند مشترك
را او اداي و ميكرد مسخره را چارلز لهجه گاهي بيل
بود مطمئن چارلز كه بود طوري او رفتار اما.درميآورد
بيل سربهسر هم چارلز.ميكند شوخي او با فقط بيل
.ميكرد مسخره را او رسوم و آداب و ميگذاشت
كه آنچه براي را همديگر چارلز و بيل مانند خوب دوستان
دوست هستند آنچه براي را دوستانتان.دارند دوست هستند
و ضعف نقاط و باشند شما ميل مطابق نخواهيد و باشيد داشته
.بپذيريد را قوتشان
رفتارهاي تغيير به اهميت
نادرست
داد مادرش سر ميشد عصباني وقتي.بود بداخلاق خيلي مايكل
.ميكوبيد شدت به را در و ميكشيد
مسخره و نشست سرجايراننده اتوبوس ايستگاه اول در يكبار
از را او و كرد دعوا او با آمد راننده وقتي.درآورد بازي
.كرد بيرون اتوبوس
به فقط و نداد جواب پرسيد ، اودرس از معلم وقتي كلاس سر
.شد خيره معلم
او پيراهن برروي نوشابه تصادفي كه دوستي با ناهار سر
هم صميمياش دوست آندره حتي.دعواكرد سختي به ريخت
.كند تحمل را او رفتارهاي نتوانست
او و كرد دعوا بود شكسته را نوارش كه كوچكش برادر با او
و كارها اين:گفت و كرد مسخره را او آندره.زد كتك را
بخاطر كه نيست درست نواره؟ يك براي فقط بداخلاقي همه اين
.نباش بچهبرنجاني و كني اذيت را برادرت بيارزش نوار يك
.ميخرم يكي برات من داره ، ارزش برات آنقدر نوار يك اگر
حرفها اين آندره جز كسي اگر.بود موءثر آندره تند حرفهاي
.درميرفت كوره از و ميشد عصباني او بود زده مايكل به را
نگاه آندره به او.است احمقانه رفتارهايش فهميد مايكل
نه؟ است ، بچهگانه اشتباهو رفتارم:گفت و خنديد كرد ،
اولينبار براي ميخواست آندره وقتي مهماني يك در و
بايد سريع":گفت و كشيد كنار را او مايكل بكشد ، سيگار
از بارها بعد ولي شد عصباني آندره اول."خانه برگرديم
.راگرفت او جلوي كه كرد تشكر مايكل
را يكديگر اشتباه رفتار دارند دوست را يكديگر كه دوستاني
.ميكنند اصلاح
ديگر خصوصيتهاي
فروتني ، درايت ، بودن ، جنبه با صميميت ، صداقت ، انسانيت ،
وقتشناسي و ادب توجه ، صبر ، غم ، و شادي در بودن شريك
باارزشترين از يكي خوب دوست.است خوب دوست ازويژگيهاي
.باشيد داشته خوبي دوستان تا باشيد خوبي دوست.نعمتهاست
اجتماعي شناسي روان كتاب
موءدب الهام :مترجم
كردن اجتماعي ضرورت و كودك مهدهاي
كودكان
از حمايت و پرستاري آموزش ، :مهدكودكها اساسي وظيفه
و بهداشتي زيستي ، نيازهاي به پاسخگويي و كودكان
.است والدين غياب در آنان روانشناختي
گوناگون ، استعدادهاي از سرشار كه كودكي آن خاطر پاس به"
او حال مادرش و پدر نه دريغا وليگذاشت هستي جهان به پا
او انديشه دنياي به راه معلمش و مربي نه و دريافتند را
هستي بيكران بحر ظلمت در ناسفته در همانند او.جستند
قاعده و معلوم تكرار وي تلخ سرنوشت اين و ماند ناشناخته
".هست و بوده انسان نسل امروز و ديروز روزگار مالوف
داشته وجود توسعه مقوله و كودك بين ميتواند رابطهاي چه
به يا مردان و زنان آيندهسازان ، وارثان ، باشد؟كودكان ،
توسعه.ميباشند كشور اين فرداي پدران و مادران عبارتي
مردان و زنان مسئول ، آيندهسازان آگاه ، وارثان بدون
ميسر هرگز و بوده بيمعني موءمن ، پدران و مادران و فداكار
.گرديد نخواهد
شرايط در كودك شخصيت تكوين در پرورش و آموزش نقش اما و
بستر در كودكي ، و طفوليت دوران و است؟ چگونه سني مختلف
دارد؟ رتبهاي و مقام چه انسان شخصيتي تكوين
و مهربان خود ، مادر از انساني هيچ است شده ثابت كه آنچه
گوشهگير ، يا اجتماعي بيرحم ، و بيعاطفه يا نيكوكار ،
تحتتاثير خصوصيات اين.نميآيد بدنيا...و تنبل يا فعال
.ميآيد بوجود زندگي محيط
آن تقويت و درستانديشي آموزش كه پذيرفت بايد بنابراين
و آموزش هدف نخستين محيط ، تاثير از نمودي عنوان به را
پرورش و آموزش ديدگاه اين با.آورد بشمار رسمي پرورش
گردآوري ، نحوه آن طريق از فراگيرنده كه است فرآيندي
درك و فهميدن منظور به را اطلاعات از استفاده و دستورزي
داد؟ ياد را انديشيدن ميتوان آيا ولي.فراميگيرد كردن
انديشيدن.دادهاند آري جواب پرسش اين به پژوهشها نتيجه
آموزش براي بنابراين.برميآيد تجربه از تاحدودي
،"ديدن" منظور به را زمينههايي بايد كودكان به انديشيدن
ايجاد...و "نقدكردن" ،"كردن ارزشيابي" ،"تجربهكردن"
.نمود
براي ،"ديدن ژرفتر و وسيعتر يا و ديدن" براي اما
بهتر براي ،"كردن متعدد تجربههاي" يا "تجربهكردن"
كودكان ،"كردن نقد" بهتر شرايط ايجاد و "كردن ارزشيابي"
جهت تجهيزاتي و مواد و وسايل و مناسب محيطهاي به نياز
كه دارند نمو و رشد گوناگون مراحل در آزمايش و بازي
.ميباشد خارج خانوادهها حوصله و توان از آن تمامي تامين
كاربردها ، شكلها ، رنگها ، با بازي وسايل مناسب ، محيط
كودكان به..و متعدد و مفيد معاني و مفاهيم ارتباطات ،
بهنحو خود موفقيتهاي و اشتباهات از كه ميدهد اجازه
داشته تصميمگيري و انتخاب قدرت و حس.بگيرند پند احسن
تجهيزات و محيط شده ، ياد مساعد زمينههاي..و باشند
البته -پيشدبستاني آموزش مراكز در سهولت به موردنظر
قابل -ميكنند احساس تكلف و تعهد خويش در كه آنهايي
مراكز در فقط چرا ولي.ميباشد دسترسي و دستيابي
پيشدبستاني؟
علوم و روانشناسي علوم تحقيقات استناد به اينكه بخاطر
ميزان بيشترين كه است شده ثابت علمي نظر از تربيتي
درواقع و ميگيرد صورت سال تا 6 سنين 3 بين يادگيريها
.ميگيرد شكل سنين اين در كودك شخصيت
مهدكودك تاسيس لزوم به اجمالي نگاهي است لازم اينجا در
رشد مختلف جنبههاي با رابطه در آن تاثير و جامعه در
مراكز بهعنوان كه كودكان رواني و عاطفي ذهني ، جسمي ،
بار نخستين.بياندازيم ميشوند شناخته پيشدبستاني آموزش
مراكزي انساندوستانه و اجتماعي خاص ضرورتهاي براساس
كه كودكاني براي كشورها از برخي در غيردولتي و دولتي
در و شد ايجاد بودند داده دست از را خود والدين بهطريقي
افزايش و دوم جهاني جنگ به برميگردد اقدام اين اروپا
وجود لزوم زمان آن در كه جنگزده و بيسرپرست كودكان
"صرفا مراكز اين و ميشد احساس پيش از بيش مراكزي چنين
كار در مراكز اين بتدريج ولي بود كودكان نگهداري جهت
.آوردند عمل به را تلاشهايي نيز كودكان پرورش و تربيت
رخ جهان در اخير سال چند در كه بزرگي اقتصادي دگرگونيهاي
امر در زنان نيروي از بيشتر هرچه استفاده لزوم داده
در شده باعث مسئله اين و كرده ايجاد را خدمات و توليد
چند براي را خانه محيط زنان امروز شهري خانوادههاي
به را خود كودكان ضرورت حكم به درنتيجه و كرده ترك ساعتي
.بسپارند كودك مهدهاي
پيش سال پنجاه به "تقريبا مراكز اين پاگيري ما كشور در
به كشورمان فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، تحولاتبرميگردد
زنان جامعه در را شدن شاغل به تمايل كه است بوده گونهاي
دستگاههاي در شاغل زنان تعداد بطوريكه است داده افزايش
سال در نفر به 535هزار سال 1368 در نفر از 343هزار دولتي
كارمندان متوسط رشد ترتيب اين به.است شده بالغ 1372
معادل 6/5 يادشده سالهاي طي دولتي ادارات در زن شاغل
(مهرماه 1375 شنبه 21 همشهري روزنامه).است بوده درصد
بويژه جامعه در زنان اشتغال فزاينده رشد با همزمان
بعنوان كودكان تربيت و نگهداري چگونگي مسئله شهرنشينان
سپردن.است نموده رخ خانوادهها بين در مهم مسئله يك
مسئله براي راهحل يك بهعنوان كودك مهدهاي به كودكان
خانوادهها از تعدادي ميان در حاضر شرايط در يادشده
نشان تهران مهدكودك از 20 تحقيقياست كرده پيدا مقبوليت
در شده ثبتنام كودكان درصد تا 80 حدود 70 كه ميدهد
آنان درصد الي 30 تنها 20 و داشته شاغل مادران مهدها ،
عمل در ما جامعه يعني.هستند خانهدار مادران فرزندان
نميشناسد تربيتي و آموزشي مراكز بعنوان را مهدكودك هنوز
موضوع اين هميشه عمومي اذهان در كه است دليل بههمين و
براي مهدكودك از مساعدتر محيطي خانه محيط كه است مطرح
كه معتقدند تربيتي امور كارشناسان كه حالي در.است تربيت
و خانه كنار در ميتواند مناسب تربيتي و آموزشي محيط
تاثيرگذار كودك شخصيتي رشد در گسترده ابعادي در خانواده
اما داد كودك به آموزشهايي بتوان است ممكن خانه درباشد
و دارد جمعي محيط به نياز كه اجتماعي رفتارهاي آموزش
خود سال و همسن دوستان با ارتباط هنگام در بايد كودك
.است امكانپذير مهدكودك در تنها بياموزد ، را آنها
مراحل اينكه براي را كودكانشان بايد خانوادهها درواقع
.بفرستند مراكز اين به كنند طي مناسب و صحيح را رشد
از حمايت و پرستاري آموزش ، :مهدكودكها اساسي وظيفه
بهداشتي ، زيستي ، نيازهاي به پاسخگويي و كودكان
روحيه آوردن بوجود.است والدين غياب در آنان روانشناختي
روحيه ايجاد دستهجمعي ، فعاليتهاي در مشاركت و همكاري
كودك كه خلاق محيطي آوردن پديد و نظم و مقررات به احترام
شايسته و مناسب پاسخ و نموده مطرح را خود سوءالات بتواند
.است مطلوب مهدكودك تاثيرات از نمايد دريافت
كودك كه است سالهايي (سال تا 4 2) نوپايي سالهاي
ميشود ، گرفته باز شير از او.ميآموزد را جديدي مهارتهاي
نظم و كنترلها اولين ميآموزد ، دويدن و رفتن راه
به ميگيرد ، ياد را مادري زبان فراميگيرد ، را رفتاري
پيشرفتها اين همه و ميشود مجهز ساده تخيل و تفكر
.ميآورد فراهم را او اوليه استقلالطلبي زمينههاي
ياد كامل بطور را زدن حرف سالگي از 3 بعد كودكان
مهدكودك.دارند جمعي محيط و همبازي به نياز و ميگيرند
كودك در خلاق شيوههاي پرورش و فراگيري براي مناسب مكاني
محيط در نميتواند ابعادي چنين در كار اين و است
تكلمي مشكلات مثال ، بعنوان.بيفتد اتفاق خانوادهها
درنتيجه و نميگيرد قرار والدين اساسي موردتوجه كودكان
بدون ميشوند ، دبستان وارد مشكل اين داراي كودكان برخي
از يكي كه حالي در.بدانند را كلمات صحيح تلفظ اينكه
در صداها شناخت و حرفزدن آموزش مهدكودكها فعاليتهاي
.است نمايش و داستان قالب
پيشدبستاني و آمادگي سالهاي را كودك زندگي و 6 سالهاي 5
از "وسيعا بار اولين براي كودكان دوره اين در.ميناميم
نيز جامعه و والدين و ميگيرند بهره خويش استقلال و تحرك
و آمادگي دوره به ورود براي كودكان كه دارند انتظار
.شوند آماده دبستان به ورود براي "نهايتا
به ورود سن ما كشور در سالگي و 6 سن 5 قديمالايام از
و آموزشي نظم و قرآن الفبا ، و نماز آموزش و مكتبخانه
هيجدهم قرن اواسط اروپاي در و است ميشده قلمداد اجتماعي
كودكان باغ به ورود زمان را دوره همين بعد به
صحيح آموزش و تربيت با محيط در كودك اگر.ميناميدهاند
خواهد حاصل او در مثبتي بيولوژيكي تغييرات حتي گيرد قرار
در دبستان از قبل سال دو يا يك آموزش ديگر جهتي از و شد
قدرت و اساسي مفاهيم ايجاد و كودكان لغوي خزانه توسعه
بههنگام كلام صراحت و فضيلت اين كسب و است موءثر بيان
اين از كه همكلاسيهايي به نسبت ابتدائي مدارس به ورود
قرار ممتازتر مقامي در را آنها نبودهاند برخوردار مزيت
.ميدهد
توسعه حال در و انقلابي كشور يك در كه ما براي بنابراين
در كه كودكاني براي دارد ضرورت بويژه ميبريم بسر
متاسفانه و ميگذرانند روزگار اجتماعي و فرهنگي محروميت
ميدهند تشكيل را مرزوبوم اين فرزندان اكثريت
ايجاد خود محروم مناطق و روستاها در مناسبي مهدكودكهاي
را محروميت وسيع شكاف پركردن مقدمات بتواند تا كنيم
.آورد فراهم
چقدر هر حساس و ظريف نكات ملاحظه و فوق مطالب به توجه با
مراكز تقويت و گسترش جهت در سرمايهگذاري سهم
كه نمود ادعا ميتوان جرات به يابد افزايش پيشدبستاني
آموزشهاي بخش در سرمايهگذاري و است اندك هم باز
آينده و جامعه نفع به باشد سنگين هم چقدر هر پيشدبستاني
.بپذيريم را فوق باور اگرميباشد ميهن
مختلف امور مورد در طرحي اگر صاحبنظر ، يك اظهارات طبق
شود ارائه كشور بانكهاي از يك هر به و شده تنظيم اقتصادي
بسيار بهره با مناسبي "نسبتا مبالغ مطالعه و بررسي از پس
پرورش براي اما.ميگيرد قرار طراحان دراختيار نازل
اين.ندارند را لازم مساعدت بانكها از هيچكدام انسان
!مدير فاقد پروژههاي يعني
"پيشرفت مرحله" با را ميهنمان فاصله آماري ، ذكر با
ميليون حدود 14 سال 1370 آمار براساس.زد تخمين ميتوان
نفر تنها 147هزار كه داشته وجود كشور در سال زير 6 كودك
خصوصي ، مهدهاي از باب پوشش 2105 تحت "درصد يك حدود" آن
كار وزارت شهيد ، بنياد روستايي ، و شهري بهزيستي خودكفا ،
آن از كه بود بايد مطمئن و !!بودهاند اجتماعي امور و
اجارهبها ، گراني علت به كودك مهدهاي تعداد از تاريخ
و تورم كاركنان ، بيمه حق ارتقاي غيرمنطقي ، مالياتهاي
به...و آموزشي تجهيزات و غذايي مواد و ملزومات گراني
."مورخه 13/5/70 كيهان".است شده كاسته قابلتوجهي ميزان
اول توكلي هما
منتشر حرفهاي روزنامهنگاري ويژه رسانه ،
شد
تحقيقاتي و مطالعاتي فصلنامه شماره 37 :اجتماعي گروه
- بومي تصوير يك ;حرفهاي روزنامهنگاري" موضوع با رسانه
.شد منتشر "جهاني تصوير يك
بخش دو در را حرفهاي روزنامهنگاري رسانه ، اخير شماره
مانع مهمترين و داده قرار بررسي مورد "جهان" و "ايران"
سه را ايران در حرفهاي روزنامهنگاري به دستيابي راه در
، مطبوعات به سياسي نخبگان نگرش:است كرده معرفي زير عامل
.انساني نيروي آموزش ميكند ، ايجاد كه فضايي و قانون
|