انديشيدن براي چالشي
سياسي هاي آموزش و جوانان
انديشيدن براي چالشي
براي حوزهها چالشانگيزترين و وسيعترين از يكي
در بويژه پرورش و آموزش.است پرورش و آموزش انديشيدن ،
سياسي ، اجتماعي ، و فردي حيات جنبههاي تمامي معاصر ، جهان
.دارد تعيينكنندهاي و موءثر حضور فرهنگي و اقتصادي
رشد اخير ، دهههاي در هندسي شكل به جمعيت تصاعدي افزايش
تكنولوژي ، و صنعت و علم چشمگير و روزافزون گسترش و
كامپيوتر ، و الكترونيك زمينههاي در علمي انقلابات
عصر به حاضر عصر تبديل و ماهواره و فضا به دستيابي
تبادل كه مطلوبي شرايط آمدن فراهم بالاخره و ارتباطات
از است ، ساخته عملي را حيث هر از ملتها ميان فرهنگي
براي مطلوب سرمايهگذاري يك عنوان به را آموزش يكسو
مواجه مختلف سطوح در تقاضا افزايش با جامعه آحاد عموم
آموزش و زيستن براي آموختن مفاهيم "تدريجا و ساخته
سبب سو ، ديگر از و است كرده همگان مطلوب را مادامالعمر
و آموزش كلي مشيهاي خط و سياستها و اهداف كه است شده
انديشمندان ، دولتها ، تحليل و نقد مورد دائم طور به پرورش
نوآوري و تغيير و بگيرد قرار جامعه افراد آحاد و محققان
.باشد پرورش و آموزش در انديشه اصلي موضوع مداوم
و اقتصادي سياسي ، توسعه دستاندركاران عموم نظر بنابر
ميان برجستهاي و تنگاتنگ ارتباط كشورهايمختلف ، اجتماعي
كه گونهاي به است ، برقرار توسعه و آموزشي برنامهريزي
و غرب اقتصادي و علمي چشمگير توسعه انديشمندان ، اغلب
برنامهريزي نظام و آنها پرورش و آموزش در را آمريكا
پيشرفتهاي نيز و ميكنند جستجو نظامها اين آموزشي
را ژاپن بويژه شرقي جنوب آسياي ممالك ممتاز و روزافزون
يعني آن اصلي عناصر و پرورش و آموزش به توجه مديون
.ميدانند مديريت و آموزشي برنامهريزي
آموزشي برنامهريزي اهميت و ضرورت گفت ميتوان حقيقت ، در
كه همانگونه و است نهفته پرورش و آموزش اهميت و ضرورت در
ثابت و ايستا حالتي خود ، از تاريخي سير در پرورش و آموزش
و داري نظام و تغيير و پويايي به ساده و عمدي غير و
تحول در نيز آموزشي برنامهريزي است ، شده متحول پيچيدگي
گي روزمره از و پويايي به ثبات از پيچيدگي به سادگي از
كه گونهاي به ;است يافته صدچندان اهميتي استمرار ، به
برنامهريزي الگوهاي به وابسته جامعه ، هر پويايي و تحول
كارآمد ، انساني نيروي كننده تامين كه آن آموزشي
است ، كارآمد استراتژيهاي و مشيها خط و كارآمد سازمانهاي
.ميباشد
در ميگويد كه فرانسوي بزرگ متفكر مونه ژان مفهوم پر سخن
كه است برنده ملتي آينده ، صنعتي و اقتصادي مسابقه
با را پرورش و آموزش مجموعه مجهزترين و كاملترين
باشد ، دارا بسنده سرمايهگذاري و سنجيده برنامهريزي
اهميت و ضرورت بر قطعي و حقيقي و آشكار تاكيدي
توسعه و رشد اساس و زيربنا عنوان به آموزشي برنامهريزي
انديشمندي ممتاز كلام و دارد اجتماعي و اقتصادي فراگير
را محدود بودنهاي آموزشي ، برنامهريزي":برنامهريزي در
برنامهريزي تاثير و اهميت ،"ميرساند نامحدود شدنهاي به
طريق از آموزشي برنامهريزي.مينمايد بيان را آموزشي
آزمونها ، و اهداف آموزشيتعيين نيازهاي تعيين" فرايند
بالاخره و ارزشيابي و اجرا آموزشي ، عملي فعاليتهاي تدوين
انساني نيروي قابليتهاي طرف ، يك از "بازنگري و بازتاب
موءثري نقش استعدادها ساختن شكوفا در و ميبخشد ارتقاء را
از استفاده براي را كار نيروي ديگر ، طرف از و دارد ،
نقش ، دو اين.ميسازد مهيا و آماده توليد ، برتر تكنولوژي
و دارد مهمي سهم اقتصادي و سياسي توسعه و رشد در دو هر
روز هر يافته توسعه كشورهاي كه است علت همين به "دقيقا
حال در و ميدهند اختصاص امر اين به را بيشتري منابع
پژوهش امور به كشورها اين بودجه از توجهي قابل درصد حاضر
و ملي سطح در.مييابد اختصاص آموزش و برنامهريزي و
و كوركورانه تبعيت تلخ ، تجربه چندين با ما كشور اسلامي ،
زمينه در گذشته دهههاي در روانه دنباله فرهنگ
از غفلت قرن چندين با و سو يك از آموزشي برنامهريزي
در كمياب گنجينههاي كه حديث و قرآن و ارزشمند منابع
دارند خود در را مديريت و برنامهريزي و آموزش زمينههاي
بينش سطح ارتقاء در اسلامي شكوهمند انقلاب كه تحولي با و
احياء با و است نموده ايجاد مردم اجتماعي و فردي فرهنگ و
انديشه و فكر در خويشتن به بازگشت و خودباوري حس دوباره
جنگ اقتصادي ، تحريمهاي با مواجهه اثر در مردم ، آحاد
فرهنگي و اقتصادي بيوقفه تهاجم و رواني فشارهاي تحميلي ،
از افزونتري مراتب به تعداد از شدن بهرهمند با همچنين و
در ملي گرايش و جهاني انديشه صاحبان و انديشمندان و علما
و است گرفته قرار استقلال به وابستگي از تحول آستانه
اساتيد و صاحبنظران كه فرارسيده آن زمان گفت ، ميتوان
نمايندگان و توسعه نظريهپردازان و دانشگاهها محترم
حوزههاي فرهيخته علماي و دولتي مختلف دستگاههاي ذيصلاح
بررسي با و آمده گردهم مستقل تشكيلات نظر تحت علميه
و برنامهريزي و آموزشي موجود وضع از اقتصادي و عميقتر
و قرآن ديدگاههاي مطلوب و موءثر تلفيق با مديريت
دست بويژه بشري تجربه و علم آوردهاي دست با نهجالبلاغه
پرورش و آموزش براي نو طرحي پيشرفته جهان ممتاز آوردهاي
ما جامعه خوشبختي و سعادت تامين منبع اصليترين عنوان به
تنگ و تعصب از دور به آتي تحقيقات چنانچه.آورند فراهم
و باختگي خود يا ديني معرفت پايين سطوح در رايج نظريهاي
تحقق پذيرد ، انجام غرب مسلط فرهنگ برابر در محض تسليم
آموزشي برنامهريزي طريق از موءثر و مستقل و پويا آموزشي
در كه آنچه.بود خواهد قريبالوقوع و شدني امري صحيح
دست پي در بايد شود ، بررسي درستي به بايد آتي تحقيقات
:باشد دست اين از سئوالهايي به يافتن
ميكنند؟ برنامهريزي چه براي چيست؟ آموزشي برنامهريزي
بين رابطهاي چه چيست؟ در برنامهريزيها انواع تفاوت
برنامهريز دارد؟ وجود آموزشي برنامهريزي و تغيير
و نموده درك و تحمل را تغييرات بايد چگونه آموزشي
برنامهريزي روش بهترين آيا سازد؟ مناسب را فعاليتها
...و انساني روابط حركت ، زمان ، تكنولوژي ، دارد؟ وجود
ميسازند؟ متاثر را آموزشي برنامهريزي چگونه
پايان به انديشمند فرزانهاي از نقلقولي با را سخن
به هوشيارانه نگرشي و حاوي خود ، كه قولي نقل.ميرسانيم
بندر به كه را ناخدايي:است برنامهريزي اهميت و ضرورت
.نيست موافق بادي هيچ نينديشد ، مقصد
مكتبي حبيب سيد
سياسي آموزشهاي و جوانان
پاياني بخش
اللهي نعمت همايون
(Mass media) جمعي رسانههاي
به كه وسيلهاي هر و مكتوبات تلويزيون و راديو مطبوعات ،
و باشد روز مسائل انعكاس و خبر رساندن با ارتباط در نوعي
چارچوب در بردارد ، گام اطلاعرساني مسير در همچنين
نقش نميتواند كس هيچدارد جاي جمعي يا گروهي رسانههاي
چنان امروزي انسان.كند انكار را گروهي رسانههاي برجسته
از جزئي انگار كه است گرفته خو تلويزيون و راديو به
و روزنامهها روز چند اگر يا و اوست خانواده اعضاي
احساس اطلاعات عدم فضاي در را خود نشوند چاپ مطبوعات
گروهي رسانههاي كاركرد.است ناخوشايندي احساس كه ميكند
سياسي نظامهاي.است اساسي حال عين در و پيچيده وسيع ،
امكاناتي چنين به كه پيشين نظامهاي به نسبت فعلي
و خواستهها نظرات ، ميتوانند راحتتر نداشتند دستيابي
را افرادي و كنند اعمال و ديكته جامعه به را خود اهداف
جمعآوري اطلاعات انواع معرض در ميرانند حكم آنها بر كه
با سياسي نظامهاي همين ديگر سوي از و دهند قرار شده
و علوم از دنيايي با چون هستند روبهرو سياسيتري افراد
به گروهي رسانههاي طريق از كه هستند ارتباط در اطلاعات
گروهي رسانههاي ميان اين در و مييابد انتقال آنها
سياسي تربيت براي باشد خوبي ابزار و وسيله ميتواند
.افراد اجتماعي
جامعهپذيري امر در گروهي رسانههاي نقش حاضر قرن در"
Inter National بينالمللي و National ملي سطح در سياسي
ميان رسانهها كاركرد مورد در است ، مطرح پيش از بيش
را برخي كه بهنحوي.ندارد وجود نظر اتفاق صاحبنظران
موجد ميتوانند گروهي رسانههاي كه است اين به نظر
القاء جامعه به را جديدي ارزشهاي و شوند نوين ايستارهاي
كه است اين بر نظر را ديگر گروهي كه حالي در.كنند
يا و تقويت زمينههاي "صرفا ميتوانند گروهي رسانههاي
در صورت هر درآورند فراهم را موجود گرايشهاي تضعيف
جامعهپذيري مورد در نهادها و عوامل ساير كه شرايطي
گروهي رسانههاي كنند ، ادا را خود وظايف نتوانند سياسي
"طبيعتا.ميشوند تلقي سياسي جامعهپذيري عامل مهمترين
در زيادي تاثير ميتوانند شرايطي در گروهي رسانههاي
تغيير يا و ايستارها تقويت و سياسي جامعهپذيري فرآيند
با آنها ، پيامهاي محتواي كه باشند داشته سياسي رفتار
داشته سازگاري و تطابق جامعه اجتماعي و فرهنگي ارزشهاي
وجود علت به سوم جهان كشورهاي در موارد اغلب در.باشند
پيامهاي سياسي جامعهپذيري در استقرار عدم و ناهمگوني
ميان در سرگشتگي و تضاد ايجاد باعث گروهي رسانههاي
".ميشوند جامعه افراد
تاثير جمعي ابزارهاي ساير به نسبت تلويزيون و راديو
اين اگر و ميگذارد خود مخاطب بر مستقيمتري و آنيتر
رسانه كه گفت ميتوان "قطعا باشد علمي بهصورت تاثير
از دور به و است كرده عمل خوبي به خود وظيفه به جمعي
.ميپردازد اطلاعرساني به حزبي و جناحي خاص گرايشهاي
اتفاقات ، سياسي ، خبرهاي رساندن جز به جمعي رسانههاي
كارشناسانه تحليلهاي و تجزيه جهاني ، و ملي سياسي حوادث
بويژه و افراد سياسي آموزش براي نيز را بخشي ميبايستي
بخش جوانان و نوجوانان و كودكان.بگيرد نظر در جوان نسل
گوش يا و تلويزيون به كردن نگاه صرف را خود وقت از عظيمي
اوقات همين و ميكنند مكتوبات خواندن و راديو به دادن
سياسي اجتماعي تربيت و تعليم راستاي در نوعي به ميتواند
.است شديد بسيار جوان قشر بر رسانهها تاثير و باشد افراد
جامعهپذيري فرآيند در كه است اعتقاد اين بر كولين"
ارتباطي عناصر به بايستي گروهي رسانههاي لحاظ از سياسي
ارسال وسيله پيام ، محتواي پيام ، فرستنده يعني چهارگانه
براي برلو همچنين و داشت توجه پيام گيرنده و پيام
كه ميگيرد نظر در ويژگي پنج پيام گيرنده و فرستنده
نظام اطلاعات ، و دانش ارتباطي ، مهارتهاي:از عبارتند
".گرايشها و نگرش و فرهنگ اجتماعي ،
عوامل مهمترين از يكي جمعي رسانههاي پيامهاي محتواي
راستاي در پيامها محتواي در اگر و آنهاست تاثيرگذار
كه راستي به گيرد صورت بيشتري عمل دقت افراد تربيت
بيشتر خود رسالت به جمعي رسانههاي داشت اذعان ميتوان
"صرف اطلاعرساني وظيفه يك "صرفا تا دارند توجه
افزايش در ميتوانند صورتي در جمعي رسانههاي
سياسي آموزش نوعي كه باشند موءثر افراد سياسي جامعهپذيري
.بگنجانند (پيامها محتواي) خود برنامههاي در را
:نتيجهگيري
و آن مفهوم و سياسي آموزش كه شد اين بر سعي مقاله اين در
بحث.گيرد قرار بحث مورد آن اهداف و آموزشدهنده نهادهاي
در آن افزايش راهكارهاي و افراد سياسي مشاركت مورد در
خطوط كه شد اين بر سعي تنها و نميگنجد مقال اين حوصله
نگرشها ، همان كه فعلي جوامع سياسي فرهنگ.شود ترسيم كلي
صورتي در ميباشد سياسي اجتماعي خاص رفتارهاي و ارزشها
كه برسد سياسي بلوغ يعني خود حد بالاترين به ميتواند
يكي افراد سياسي آموزش و باشد خود خاص ابزارهاي به مسلح
تفهيم جوانان و افراد به اگر.است خاص ابزارهاي آن از
حياتيترين از يكي خود سياسي سرنوشت در مشاركت كه شود
فرد هر زندگي جاي جاي در سياست و است زندگي ادامه عوامل
و شهروندان گرايش كه بود اميدوار ميتوان دارد وجود
در را روشنتري افق سياسي مسائل و سياست به جوانان بويژه
بسوي روز به روز و كرد خواهد باز ما همه ديدگان مقابل
آموزشهاي و ميشويم نزديكتر سياسي انسان به شدن تبديل
و متفكر انسان يك به زده سياسي انسان يك تبديل در سياسي
.دارد كليدي و اساسي نقش بالا سياسي بلوغ با
|