(ره) خميني امام سيره در سالاري مردم
الرسول عبد والمسلمين حجتالاسلام با گفتوگو در
(1) منتجبنيا
ادبيات مشروطه از پيش سالهاي در آنكه از پس :جستارگشايي
حضور نيز ، و آثار از بعضي ترجمه طريق از سياسي نوين
و فرهنگ حوزه وارد غرب تحصيلكردگان و روشنفكران از گروهي
كه سالاري مردم هواداران بين نزاع شد ، ايران انديشه
معتقدان نيز و حكومت و سياست در دين حضور عدم به معتقد
.شد آغاز ديني بنيانهاي با دموكراسي مفاهيم ناسازگاري به
و روحانيون و مراجع از تعدادي نيز گروه دو اين ميانه در
و دين بين تلفيقي به قايل روشنفكران ، از گروهي نيز
تعاليم مباني در كه داشتند اعتقاد نيز و بودند دموكراسي
به (ع)معصوم ائمه و (ص)اكرم پيامبر سيره نيز و اسلامي
در آنان مشاركت و مردم حضور و ظهور (ع)علي حضرت خصوص
آيههاي به استناد با گروه اين است ، چشمگير امور پيشبرد
و سخنان بهخصوص و مرتبت ختمي حضرت گفتههاي نيز و قرآن
از مردمي تصويري نهجالبلاغه ، در اميرمومنان خطابههاي
قرار بنياد براين گروه اين اصلي سخن.دادند ارائه دين
جسم و روح بخشي تعالي و هدايت براي چون دين كه ، داشت
نشان و كرده بيان را توجه اين هميشه است ، آمده انسانها
.است داده
سه اين بين فكري نزاعهاي از مشحون ايران معاصر تاريخ
.دارد ادامه مباحث اين است هنوز كه هنوز و است گروه
را تولدش سال صدمين روزها اين كه (ره)خميني امام حضرت
حكومتي نظريه در كه بود بزرگاني جمله از داريم ، پيشرو
سالاري مردم و دين بين را ظريفي سازگاري و تلائم خود ،
نيز و پشتكار و صداقت و جديت با توانست و كرد برقرار
مدلي زمانه روح درك و اسلامي مسائل به نسبت عميق دانش
حكومتي ابزارهاي از استفاده با را ديني حكومت از نوين
در كه اسلامي جمهوري اساسي قانون.كند پايهگذاري نوين
قرار مدنظر نظام رهبري همراه سهگانهبه نهادهاي آن
.است مبارك سازگاري اين عيني نمود واقع در گرفته ،
يك فكر و انديشه بزرگان نيز و ميخوانند تاريخ كه آناني
بخواهيد ، اگر كه است اين آن و ميكنند تكرار هميشه را سخن
امري درباره را فكري و سياسي رهبران ذهني دغدغههاي
سخن دغدغهها آن از ميزان چه تا ببينيد دريابيد ،
حضرت سخنان.هستند آن اجراي به پايبند و ميگويند
مردم بر تاكيدشان نيز و مردم به توجه درباره (ره)امام
و سيره در ميتوان را امور در مردم دادن مشاركت و سالاري
حجتالاسلام با.بازجست خوبي به ياد زنده آن سخن
از يكي و (ره)امام حضرت ياران جمله از كه منتجبنيا
ديدگاه درباره هستند ، مبارز روحانيون مجمع موءثر اعضاي
انجام گفتوگويي سالاري مردم و مردم به (ره)امام
.ميگذرد گراميان شما نظر از آن بخش نخستين كه دادهايم
معارف گروه
مختلف مقولات در (ره)امام حضرت نظريات درباره چه اگر *
است ، گرفته صورت فراواني موشكافيهاي اجتماعي ، سياسي ،
كه آنچه به نزديكتر تفسيرهاي ارائه و بازخواني اما
در را ما ميتواند ، داشتند ، مدنظر موضوع از (ره)امام
شما از مقدمه اين با نمايد ، بيشتري مساعدت هدف به رسيدن
جايگاه و مردم درباره (ره)امام نظرات از كه ميخواهيم
بگوييد؟ سخن حكومت در آنان
تبعيت به (ره)خميني امام حضرت.الرحيم الرحمن بسمالله *
از پس ميدانستند موظف را خود كه (ص)اكرم پيامبر از
چنين نيز ايشانكنند تكيه مسلمان و موءمن مردم به خداوند
خطاب پيامبر به خداوند.بودند گرفته پيش در را سيرهاي
من اتبعك من و الله حسبك النبي ايها يا":كه ميكنند
هستند تو پشتيبان موءمنان و خداوند پيامبر ، اي "الموءمنين
امام اسلام مكرم رسول از پيروي به.ميدهند ياري را تو و
تكيه غيبي امدادهاي و خداوند به اول مرحله در نيز امت ،
ايشان.بودند مردم پشتيباني به مستظهر سپس و داشتند
مدد با را انقلاب خدا از بعد ما كه ميكردند تاكيد هميشه
.كرديم آغاز مردم مساعدت و
خود نوين صورت در ايران اسلامي انقلاب كه سال 1342 از
مخاطب همهگاه رسيد ، پيروزي به كه سال 1357 تا و شد آغاز
و سخنرانيها بيانيهها ، اگر شما ;بودند مردم (ره)امام
بگذرانيد ، نظر از زماني دوره آن در را بزرگوار آن پيامهاي
ميكردند سعي (ره)امام كه يافت خواهيد در را نكته اين
سوي از كه ستمهايي و ظلم به نسبت را مردم خود پيامهاي در
آگاهي همين و كنند آگاه ميرفت آنان بر ستمشاهي رژيم
كه رساند نتيجه اين به را مرحوم آن نهايت در كه بود بخشي
سرنوشت و سرشت به نسبت آگاهي و رشد چنين با مردم اين
ببرند ، جلو به را اسلامي عظيم انقلاب يك ميتوانند خويش
.برسانند پيروزي به را انقلاب و ساقط را ستمشاهي رژيم
و هدف ميكند ، آغاز را كاري كه زماني بزرگي انسان هر *
هدف ميكنيد فكر دارد ، مدنظر را انساني اخلاقي ، نتيجهاي
بود؟ چه ايران انقلاب رهبري و پيريزي از امام
ميتوان (ره)امام حضرت بيانات در تفحص و غور اندكي با *
و ظلم با مبارزه انقلاب ، از مرحوم آن اصلي هدف كه دريافت
استثمار و اسارت قيد از مردم آزادساختن و استكبار و ستم
قوانين كردن حاكم و ستمشاهي رژيم كردن ساقط نهايت در و
با را اسلامي حكومت نظريه كه زماني از ايشان.بود الهي
و جابر حكومت كردن ساقط كردند ، مطرح فقيه ولايت بحث
.داشتند مدنظر را اسلامي و عادل حكومتي جايگزيني
نيروي بر كرديد ، اشاره همچنانكه مدت ، اين تمام در *
ميكردند؟ تاكيد و توجه مسلمان امت حركتهاي و مردمي
آن كه بود مردم پشتيباني به اعتماد همين ;"دقيقا*
.بود مددرسان مهم تصميمگيريهاي مراحل در را بزرگوار
(ره)امام خدمت در "لوشاتو نوفل" قريه در كه دوستاني
مخالف امام ياران و همراهان تمام كه ميكردند نقل بودند
كه بود اين هم استدلالشان.بودند ايران به ايشان بازگشت
در نظامي قدرت و دارد قوي حضوري كشور در بختيار حكومت
و توپ خيابانها در و است مردمي ضد نيروهاي و دولت خدمت
امام ورود شرايطي چنين با و است مستقر زرهپوش و تانك
كه بودند فرموده (ره)امام اما.باشد خطرآفرين ميتواند
تا فشردند پاي خود تصميم بر وتنها است بازگشت وقت الان
آن كه بود عميقي شناخت هم آن دليل.درآمد اجرا مرحله به
ميكردند احساس و داشتند ايران مردم و ايران از بزرگوار
درنگ و است فرارسيده آن چيدن وقت و رسيده ميوه اين كه
.نيست جايز اين از بيش
و مردم به توجه انقلاب ، غلبه دليل به هم زمان همين از *
گرفت؟ خود به تازهتري صورت آنها خواستهاي
سخنراني.ميشود حس بهمن روز 12 همان از تفاوت اين *
پشتيباني به من":فرمودند آن در كه زهرا بهشت در امام
"ميزنم دولت اين دهن توي و ميكنم تعيين دولت مردم ، اين
(ره)امام بلافاصله و آن از پس.است من سخن اين موءيد
ماه چنددادند را موقت دولت و انقلاب شوراي تشكيل دستور
را امام سخن جان و دل از مردم اينكه عليرغم و گذشت
كه نميخواستند (ره)امام چون اما ميبردند ، فرمان
كنند فكر مردم و شود داشته روا كسي بر تحميلي هيچگونه
فرمودند دستور لذا ميگيرد ، تصميم آنها جاي ديگر كسي كه
و بگذارند عمومي رفراندوم به را حكومت نحوه و چگونگي كه
امور حكومت همان كردند ، انتخاب كه را حكومتي نوع هر مردم
.ببرد پيش به را مملكت
مورد را وي مردم كه فردي عنوان به هم زمان همان در البته
آن كه كردند بيان را نظرشان بودند ، داده قرار خود اعتماد
نيست تنافر و تضاد در مردمي آرمانهاي با كه حكومتي
.زياد كلمه يك نه و كم كلمه يك نه است ، اسلامي جمهوري
(ره)امام كه آنچه درصد ، قاطع 98 اكثريت راي با نيز مردم
نوع درانتخاب پس.كردند تصويب و تاييد را دادند رهنمود
ايشان كه شد معلوم و خواست نظر مردم از (ره)امام حكومت ،
مردم و دموكراسي كه) اسلامي جمهوري حكومت نوع دنبال به
نيز حكومت اين اسلاميت بر و (است شده لحاظ آن در سالاري
و مراعات اسلامي احكام آن در بايد كه دارند خاص تاكيد
.شوند اجرا
دستور به و زمانها همين در نيز اساسي قانون خبرگان *
شد؟ تشكيل (ره)امام
به ايشان دقت و توجه (ره)امام حضرت مهم ويژگيهاي از *
آنها به بخشيدن قانوني روال و امور كردن نهادينه و تاسيس
و سرعت اين با كه داريد سراغ را انقلابي كمتر شمابود
اساسي قانون خبرگان مجلس مردم ، خواسته به توجه ضمن نيز
ويژگي.بگذارد مردم راي به را اساسي قانون و دهد تشكيل
فقها از اعم مردم واقعي نمايندگان حضور اول خبرگان اصلي
مرحوم چون شاخصي چهرههاي خوشنام ، حقوقدانان و سياسيون و
فشرده ، فرصتي در توانستند كه...و بهشتي شهيد و طالقاني
كردن نهادينه در بعدي گامنمايند تدوين را اساسي قانون
بود خبرگان سوي از شده تهيه قانون گذاشتن راي به امور ،
را آن نيز (ره)امام و دادند مثبت راي آن به مردم كه
.فرمودند توشيح
نيز موجود اساسي قانون به نظام داخل نيروهاي از گروهي *
منطبق اسلام معيارهاي با را آن و ميكنند وارد ايراد
نميدانند؟
فقه از دريافتشان و درك خود كه (ره)امام كه هنگامي *
برابري ياراي را كسي كمتر و است روز دانش اوج در اسلامي
را خود امضاي قانون اين زير در است ، بزرگوار آن با علمي
مشاهده مسلمين و اسلام خلاف چيزي كه است بديهي مينهند ،
.زدند مهم كار اين به دست كه نكردند
و مردم ديدگاه از كه كنم اشاره است لازم اينجا در
از كه است ميراثي و ملي ميثاق "اساسي قانون" مسئولان ،
حساسيتهاي و دغدغهها و انقلاب بزرگان و مردم مجاهدتهاي
فقيه ، ولايت ما اگر.است مانده جاي به (ره)امام حضرت بجاي
و داريم قبول را سهگانه قواي و مجلس جمهوري ، رياست
قانون در آنها حضور دليل به ميكنيم تمكين آنها به نسبت
سوءال زير موجب كه سخني و نوشته هرگونه لذا.است اساسي
به سازد ، خدشهدار را آن اعتبار و شود اساسي قانون بردن
و ايران انقلابي ملت و شهداء امام ، با مقابله معناي
.است اسلامي جمهوري نظام گرفتن ناديده
(ره)امام حضرت سيره با نيز شما سخنان اين ميرسد نظر به *
به وقتي نيز بزرگوار آن كه چرا ندارد ، سازگاري چندان
كردند ، پيدا وقوف امور پيشبرد در اساسي قانون نارسايي
كردند؟ صادر را آن بازنگري دستور
اساسي قانون كه معتقدم و دارم قبول را شما سخن هم بنده *
و اصلاح قابل "اصلا كه نيست گونه اين و نيست مطلق
روايات و كريم قرآن بين است فرق چون نباشد ، بازنگري
اساسيكه قانون و تغييرند غيرقابل كه اسلامي معتبر
ضمن.است سنت و قرآن از خبرگان و فقها از جمعي برداشت
آن در كه شده تعبيه سيستمي نيز اساسي قانون خود در آنكه
همين به.است شده پرداخته اساسي قانون تغيير چگونگي به
ايشان نظر بنابه و (ره)امام حضرت دوران در كه بود جهت
صورت بازنگري شوراي توسط اصلاحاتي مورد در 8 شد قرار
.بگيرد
شد؟ لحاظ مورد آن 8 و.. *
متعدد موارد و كرد تجاوز مورد از 8 بازنگري شوراي *
تصويب به نبوده (ره)امام حضرت نظر مورد كه هم را ديگري
.رساندند
كنيد؟ ذكر هم را موارد آن دارد امكان اگر.. *
تغييرات يا نظام ، مصلحت تشخيص مجمع كردن قانونمند مثل *
راي به هم تغييرات اين البته...و رهبري اختيارات در
.رسيد ملت تاييد و تصويب به و شد گذاشته عمومي
و مردم به زندگيشان و سيره در امام كه ديگري مورد
كه بود سال 58 همان در دادند ، نشان توجه آنان مشاركت
در شهر شوراهاي و ميگرفت انجام كشوري شوراهاي انتخابات
.كردند شروع را كارشان و شدند انتخاب كشور نقاط از بسياري
اين مدون ، قانوني فقدان و قانون ناكارآمدي دليل به گرچه
عدم اين اما شد ، روبهرو بنبست با اجرا مرحله در طرح
و شوراها اجراي دغدغه امام اينكه و قضيه اصل از موفقيت
را آنها خود توسط امور گرفتن دست به و مردم كردن مشاركت
.نميكاهد داشتند ، ذهن در
تصدي و اداره در مردم دادن دخالت در (ره)امام بعدي گام
اساسي قانون حكم به كه بود جمهوري رياست انتخابات امور
بنيصدر كه اول دوره در چه آن برگزاري و شد برگزار
دو و رجايي شهيد كه بعد دورههاي در چه و شد انتخاب
يك نيز و شدند جمهور رئيس خامنهاي آيتالله كه دورهاي
با نيز آن مقدمات كه رفسنجاني آقاي جمهوري رياست از دوره
.بود (ره)امام نظر
|