:تهران شهر شوراي عضو طباطبايي ، عليزاده
بيمهري با سوم برنامه در شوراها
شدهاند روبهرو
برنامهريزي و پژوهش سازمان با سخني
آموزشي
:تهران شهر شوراي عضو طباطبايي ، عليزاده
بيمهري با سوم دربرنامه شوراها
شدهاند روبهرو
كه افرادي ميان در حتي هنوز شورايي تفكر متاسفانه *
است نشده نهادينه است آن قانون احياء افتخارشان
شوراي عضو طباطبايي عليزاده محمود گذشته هفته :اشاره
به شورا ، اين در خود دستور از پيش نطق در تهران شهر
كشور توسعه سوم برنامه لايحه در شوراها جايگاه تبيين
قانون در شوراها بايسته جايگاه بر تاكيد با وي.پرداخت
افتخارآميزترين از يكي كه نكته اين به اشاره با و اساسي
از است ، شوراها قانون احياي خاتمي دولت فعاليتهاي
.كرد انتقاد قانون اين به سوم برنامه طراحان كمتوجهي
:ميگذرد محترم خوانندگان نظر از پي در وي سخنراني متن
ميگردد ملاحظه توسعه سوم برنامه لايحه طرح آستانه در
با حتي و عادي قوانين و اساسي قانون اصول به توجه بدون
كه سوم برنامه كلي رهنمودهاي و سياستها به عنايت كمترين
بدون و رسيده هياتوزيران و رهبري معظم مقام تصويب به
فوري تشكيل به توصيه كه امام پيام اولين به ويژه عنايت
توسعه سوم برنامه لايحه در متاسفانه نمودهاند شوراها
تفكر و شدهاند واقع بيمهري مورد "شديدا شوراها نيز
شورا مدافع كه كساني بين در حتي هنوز كشور شورائي اداره
از فصل اين سال بيست از بعد كه است اين افتخارشان و بوده
لايحه در و نشده نهادينه كردهاند احيا را اساسي قانون
.است مانده باقي شعار حد در برنامه
و تصميمگيري اركان از را شوراها اساسي قانون هفتم اصل
سريع پيشبرد هفتم فصل و دانسته كشور امور اداره
و فرهنگي بهداشتي ، عمراني ، اقتصادي ، اجتماعي ، برنامههاي
وظايف از را كشور امور اداره بر نظارت و رفاهي امور ساير
شوراي مجلس به طرح ارائه اجازه شورا به و دانسته شورا
.است شده داده اسلامي
وظايف تشريح ضمن مصوب 1361 اسلامي شوراهاي تشكيلات قانون
تشكيل به اقدام هفته دو ظرف نموده موظف را دولت شوراها
اجرا هنوز قانون ماده 42 كه بنمايد استانها عالي شوراي
.است نشده
تعميق و گسترش رهبري معظم مقام رهنمودهاي از بند 23 در
از دولت ساختن بهرهمند و عمومي مشاركت و تعاون روحيه
معظم رهنمودهاي دربند 28 و مردم عظيم توانائيهاي و همدلي
خوبي مبناي ميتوانست كه شده تمركززدائي بر تاكيد له
استفاده و عمومي مشاركت گسترش در شوراها بكارگيري براي
متاسفانه كه شود تمركززدائي و مردم عظيم توانائيهاي از
.است نشده مشورتي شوراها با رهنمودها اين اجراي نحوه در
اعمال و مردم مشاركت توسعه به دولت رهنمودهاي بند 27 در
بند 99 و شده تاكيد مدني نهادهاي گسترش و عمومي نظارت
پرورش ، و آموزش مانند اجتماعي تصديهاي" است داشته مقرر
عمومي نهادهاي و مردم مشاركت با..و درمان و بهداشت
".شد خواهند اداره اسلامي شوراهاي نظر وزير غيردولتي
مشاركت گرو در را برنامه توفيق هم برنامه مقدمه در گرچه
هم وشوراها دانستهاند نظام تصميمگيري اركان همه هماهنگ
ولي ميباشند نظام تصميمگيري اركان از اساسي قانون طبق
از بند 5.است نشده شوراها به لازم عنايت برنامه متن در
شناسائي به اقدام كه نموده مامور را عالي شوراي يك ماده
واگذاري قابل فعاليتهاي و امور وظايف ، واگذاري و
دولت رهاسازي هدف با..شهرداريها به اجرائي دستگاههاي
تنظيم و ارتباط نحوه تعيين و غيرضرور تصديهاي از
.نمايد اسلامي شوراهاي با اداري نظام مناسبات
تاسيسات از بهرهبرداري اجازه برنامه لايحه ماده 19 در
بخش به اساسي قانون و 45 اصول 44 موضوع دولت انحصاري
برنامه لايحه ماده 29 در و شده داده تعاوني و خصوصي
تعاوني و خصوصي بخش به مخابراتي و پستي خدمات واگذاري
قلم از شوراها "مسامحتا ميرسد بهنظر كه شده پيشبيني
.افتادهاند
مديريت حضور "صراحتا بود بهتر برنامه لايحه ماده 68 در
لايحه ماده 75 در و استان برنامهريزي شوراي در را شهري
در چون ميكردند پيشبيني اعتبار تخصيص كميته در برنامه
استان تجهيز و درآمد ستاد در شهري مديريت حضور ماده 79
پيشبيني دارد را مردم از عوارض و ماليات وصول وظيفه كه
.است شده
كه انرژي و وبازرگاني معدن و صنعت كشاورزي و آب فصول در
به ميتوانند و ميباشند غيرضروري تصديهاي "عمدتا
لايحه در شهري مديريت حضور گردند واگذار شهري مديريت
.ميباشد كمرنگ خيلي برنامه
فاضلاب و آب تاسيسات مالكيت واگذاري شهري عمران فصل در
تعرفه تصويب وگرچه شده پيشبيني وفاضلاب آب شركتهاي به
دادهاند قرار شورا بعهده را فاضلاب دفع هزينه و بها آب
.ميماند باقي دولت اختيار در مالكيت چرا نيست معلوم ولي
با كه است داده اجازه دولت به برنامه لايحه ماده 134
دولت تصديهاي از گروه آن شهرداريها توانائيهاي به توجه
در ولي كند واگذار شوراها به ميدهد تشخيص ضرور كه را
شهرداريها توانائيهاي تشخيص و غيرضرور تصديهاي تشخيص
.است امر متولي دولت باز و نشدهاند قائل شورا براي نقشي
عوارض و انشعاب حق دريافت نحوه و ميزان تعيين فصل 19 در
دولت بعهده را ساختمان پروانه صدور و گاز و برق و آب
مديريت مسلم حق كه را شهري زمينهاي مالكيت حتي و نهاده
همه آموزش فصل در است قرارداده دولت اختيار در است شهري
به عوارض پرداخت از را دولت ماده 144 و است دولتي چيز
.كردهاند معاف شهرداري
اجازه برنامه لايحه ماده 153 در هنر و فرهنگ فصل در
و هنري و فرهنگي فضاهاي و تاسيسات و امكانات واگذاري
اين نمودن معاف ضمن و شده پيشبيني شهري مديريت به ورزشي
و مراكز نگهداري و حفظ شهرداري عوارض پرداخت از بخش
شوراها بعهده را تاريخي آثار و مذهبي و فرهنگي بناهاي
و تجهيز و احيا و ساز و ساخت و ساماندهي و دادهاند قرار
كه نمودهاند واگذار شهري مديريت به را مساجد مديريت
تشكيل اجازه ماده 178 در.است بجائي و مناسب اقدام
وزارتخانههاي و سازمانها و نهادها به حفاظت يگانهاي
جايگاه كه شده داده امنيت شوراي تصويب با غيرامنيتي
نظر زير شهري پليس تشكيل بررسي و مطالعه براي مناسبي
.ميباشد شهري مديريت
را دولت تصديهاي واگذاري جهت تشكلهائي تشكيل ماده 181
براي نقشي بود مناسب كه دادهاند قرار كشور وزارت بعهده
.ميشد گرفته نظر در شوراها
برنامه وپود تار در آنچنان كردن دولتي تفكر متاسفانه
معناي به دولت ماده 186 قضائي امور فصل در كه است تنيده
به مربوط مردمي و مستقل تشكل تنها تحمل تاب آن عام
به اقدام و نداشته را وكلا كانون يعني قضائي دستگاه
از عقب به گامي كه نموده دادگستري وكالت امر كردن دولتي
جهت در قبل سال دهها كه را قانوني و ميباشد مدنيت
كارشناسي بررسي بدون بود شده برداشته وكلا كانون استقلال
حل شوراهاي تشكيل در نيز ماده 188 در و است شده مخدوش
.كنند ايفا موءثري نقش ميتوانستند شوراها اختلاف
برنامهريزي و پژوهش سازمان با سخني
آموزشي
تكميل فرهنگيان براي ضمنخدمت آموزش برگزاري از هدف
و علمي سطح ارتقاي و آنان حرفهاي -تئوري آموزشهاي
از بعضي در متاسفانه اما.ميباشد آنان كاربردي
اين به آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان عملكردهاي
.نميشود توجه مساله
معلمان دانشجو براي كه دروسي از يكي مثال عنوان به
شده گرفته درنظر ورودي 77 انگليسي ناپيوسته كارشناسي
كارشناسان و است راهنمايي دوره كتب محتواي تحليل و بررسي
با "دقيقا درس اين وجود لزوم بر نامهاي در سازمان اين
.دارند تاكيد رشته اين در عنوان همين
دوره برگزاري اساسي اهداف ازجمله:كه است اين آنان دليل
آموزشهاي تكميل انگليسي زبان آموزش ناپيوسته كارشناسي
ادامه لذاميباشد راهنمايي دوره معلمان حرفهاي تئوري
طبق راهنمايي دوره درسي كتب محتواي تحليل و بررسي درس
كارداني دوره ادامه در بلكه نبوده تكراري درس اين سرفصل
زبان دبيران تلقي طرز و نگرشها تقويت به عنايت با و
.ميباشد ضروري كارشناسي دوره در راهنمايي دوره انگليسي
خواستار زير دلايل بنابه ورودي 77 معلمان دانشجو ما اما
.هستيم فوق درس عنوان تغيير
در "قبلا را راهنمايي دوره كتب معلمان ، دانشجو ما -1
و تدريس روش صوتشناسي ، درسهاي در معلم تربيت مراكز
بررسي "ي" تا "الف" از كامل بهطور دروس ساير و ارزشيابي
تمام فونتيك صوتشناسي درس در مثال بهعنوان.كردهايم
را راهنمايي سوم و دوم كتابهاي در موجود انگليسي كلمات
هر براي ارزشيابي و تدريس روش درس در و كردهايم پيدا
.نمودهايم طرح تستي سوءال حدود 40 در درس
اين در تحصيل به شاغل همكاران همه كه اين به توجه با -2
كردهاند تدريس را راهنمايي دوره كتب چهارسال حداقل دوره
تئوري صورت علاوهبر را آنها در موجود مطالب تمام "طبعا
كار هم تجربي بهصورت خواندهاند معلم تربيت مراكز در كه
تمرين جهت به را راهنمايي كتابهاي مطالب تمام و كردهاند
.شدهاند حفظ از زياد تكرار و
با آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان كارشناسان اگر -3
راهنمايي دوره درسي كتب محتواي تحليل و بررسي درس ارائه
به توجه با كه دارند معلمان دانشجو علمي بعد به توجه
اگر و ندارد وجود درس اين به نيازي "واقعا دو و يك موارد
اين كه هست كتابها اين مطالب تدريس نحوه آنها منظور
ما و ميشود مربوط ارزشيابي و تدريس روش درس به هم مساله
و تئوري بهصورت تربيتمعلم مراكز در هم معلمان دانشجو
.گذراندهايم آنرا تجربي بهصورت خدمت ضمن سال چندين هم
دبيرستان درسي كتب بررسي صورت دو هر در بهعلاوه
واقعي معني به را معلمان ما حرفهاي -تئوري آموزشهاي
.ميكند تكميل كلمه
ناپيوسته كارشناسي زبان رشته در موجود دروس از تعدادي -4
قبل سال به نسبت...و مكالمه گرامر2 ، مانند انگليس 77
دانشجو كه شده اعلام مطلب اين هم حذف علت و شدهاند حذف
و گذراندهاند معلم تربيت مراكز در را واحدها اين معلمان
مورد در اما.ندارند دروس اين خواندن به مجدد احتياج
دو و يك موارد به توجه با راهنمايي دوره كتب مجدد بررسي
درسها آن حذف مورد در درضمن.است نشده توجه مساله اين به
"واقعا اقدام اين از مركز تجربه با و متعهد اساتيد هم
معلمان دانشجو علمي سطح به ضربهاي آنرا و ناخشنودند
.ميدانند
نائيني عالمي مسعود
|