كلام در پافشاري
و ايران دوستي و فرهنگي ماه برنامههاي
تهران در ژاپن
بابل در "دلبر ... ديو" نمايش
نمايشگاه در ايراني نقاش موفقيت
چين هنر بينالمللي
كلام در پافشاري
منصورخلج كارگرداني به "هدهد" نمايش به نگاهي
كه پندآموزي و زيبا داستانهاي از است پر پارسي ادبيات
استفاده مورد نمايشنامه تاليف دستمايه عنوان به ميتواند
شايد كه شرايطي در و بگيرد قرار نمايشي ادبيات نويسندگان
مورد منبع نميتوانند كشور كودك داستاننويسهاي آثار
بيايند ، حساب به نويسها نمايشنامه براي خوبي استفاده
.باشد كارگشا بسيار راه اين در ميتواند كهن قصههاي
به اقدام غني ادبيات همين از استفاده با نيز خلج منصور
تئاتر سايه سالن در "هدهد" نمايش آوردن صحنه روي و نگارش
.است كرده شهر
مورد گسترده صورت به است چندي كه قصه بيان اشكال از يكي
گرفته ، قرار نوجوان و كودك ژانر نمايشنامهنويسان استفاده
يك "عموما كه -شخصيتي معني اين به.است سلوك و سير
سفر اقامتش ازمحل چيزي آوردن دست به براي -است حيوان
و ميكند نرم پنجه و دست مشكلات با راه اين در و ميكند
دست خود مقصود به سرانجام تا ميشود پختهتر "مرتبا
خواندن براي كه پرندگاني ميبينيم هم اينجا در.مييابد
را آن تا ميزنند سفر به دست دارند نياز سواد به كتاب يك
آنها هم او كه ميرسند دانا "هدهد" به اينكه تا بيابند
از كدام هر و ميآيد توفان روزي اما.ميدهد آموزش را
يافتن پايان از پس كه مياندازد سويي به را پرندهها
كه شده گم هدهد اما.ميشوند جمع هم دور به همه تندباد
ناگهان.نمييابند را او ولي ميگردند او دنبال به آنها
پايان قصه و ميشود ظاهر آنها بين در "هدهد" بيمقدمه و
.مييابد
سنخيت عدم ميخورد ، چشم به قصه اين در كه اشكالي اولين
گاه كه پرندگاني است ، هم كنار در پرندگان اين گردآمدن
يا "بلدرچين" كنار در "باز" نمونه براي هستند هم دشمن
شخصيتپردازي و اينها آمدن گرد دليل اينكه مهمتر "پرستو"
در را بينندهاي هر كه است سست چنان كدام هر به مربوط
كه حالي در.ميگذارد ناكام بازي اشخاص لمس و شناخت
با هيچوجه به نكند باور را شخصيتها اگر كودك تماشاگر
نخواهد لذت آنها تماشاي از تنها نه و نميشود همراه آنها
.داد خواهد دست از نيز را قصه به كردن نگاه لذت بلكه برد ،
اگر و ميزند گره واقعي زندگي به را بازي هر كودك زيرا
طور به بياورد ، وجود به را نزديكي اين تخيلش در نتواند
.زد خواهد پس را آن مسلم
شعر معرفي با تا ميشود سعي كودك كارهاي در كلي بهطور
"بعدا تا شود جلوهگر آنها از خصوصياتي كاراكترها گونه
كه حالي در.شود بهرهبرداري ويژگيها اين از قصه طول در
از مشخصي و خوب اطلاع وجه بههيچ ما نمايش ، اين در
.نداريم شخصيتها
كه است -طوطي -پرندگان از يكي قصه راوي اينكه ديگر نكته
قصهگو عنوان به خود ماسك برداشتن با آن نقش بازيگر
و آمدن بيرون اين چون و ميكند رابازگو داستان از قسمتي
و نمايش اجزاء ديگر با كه خود نقش به بازيگر بازگشت
كه طوري به است ، آزاردهنده بسيار نيست ، هماهنگ آن ساختار
بازيگر خود هم و ميكند تقويت را بيننده باور هم آن حذف
.ميشود ظاهر بهتر نقشپردازي در
كلام بر را نمايش جلو روبه جريان و تكيه تمام "هدهد"
بسيار اما است زيبا گفتارها اين اينكه با و ميگذارد
و بوده سنگين نمايش مخاطب سني گروه براي حتي و طولاني
ديگر.ميكند روبهرو مشكل با "كاملا را ارتباط برقراري
لحظات حتي كه است چنان كلام از گسترده استفاده اينكه
و ميشود "تعريف" ،"اجرا" جاي به قصه اتفاقات و پرتحرك
"هدهد" دقايق از بسياري در كه ميرساند جايي به را كار
.ميشود نزديك شنيد ، بايد "صرفا كه راديويي نمايش يك به
باشد نمايش خدمت در ميتواند زماني گفتوگو دانست بايد
بتواند كارگردان آن واسطه به و شود منجر حركت به كه
.نميشود چنين "هدهد" در متاسفانه كه كند خلق جذاب تصاوير
نقشهايشان ايفاي از خوبي نسبت به سطح نمايش اين بازيگران
كه -باز نقش بازيگر -كلهر مهيار خصوص به ميگذارند جا به
نوعي به شخصيت ، مناسب حركاتي و رسا و خوب بسيار صدايي با
آقااحمدي نازنين همچنينميگيرد برعهده را اثر ميانداري
راوي نقشپرداز) مالمير لاله و (ماه و باد هدهد ، بازيگر)
دقت اگر هستند برخوردار خوبي نسبت به صداي از كه (طوطي و
بهتري توازن و ميكردند ارايه شخصيتها باور در بيشتري
ميساختند برقرار ميكنند ، ايفا كه متفاوتي شخصيتهاي بين
.مينمودند جلوهگر را كاراكترها از بهتري بيروني شكل
حركت هستند روبهرو آن با بازيگران همه كه اصلي مشكل اما
قولي به و ميشود انجام بيبرنامه بسيار كه است صحنه در
بدون ميدهند انجام صحنه روي دارند دوست كه كاري هر
خاطر همين به.كند استفاده خاصي الگوي از حركتشان اينكه
اينكه با و ميخورد چشم به نمايش در زيادي آشفتگي
انجام با مختلف صحنههاي در دارند سعي بازيگران
نقشها ديگر گفتههاي به نسبت بياني و حركتي بازتابهاي
حضوري نمايش دقايق همه در نوعي به و دهند نشان عكسالعمل
نمايش از قسمتهايي در كه ميبينيم اما باشند داشته موءثر
.ميرسد نظر به زايد هم كنار در نقشها بيشتر حضور
طراحي بيننده ذهن بر قصه فضاي كردن حاكم الزامهاي از يكي
را نمايش مختلف جنبههاي بتواند كه است لباس و صحنه
و لباس شكل حجم ، از استفاده با مساله اين و سازد جلوهگر
"هدهد" نمايش در كه شود منتقل ميتواند خوبي به رنگ
دست مقصود اين به زيادي حدود تا ماسك و لباس طراحي
به پرتحرك و شاد رنگهاي از استفاده و ايجاد با و مييابد
.ميبخشد زيبايي نمايش
شش سكوهاي و آكسسوار از صحنه بودن خالي سويي ، از اما
قرار استفاده مورد نمايش از كوتاهي بخش در تنها كه ضلعي
از كارگردان مراد هيچگاه و مينمايد بيمنطق ميگيرد ،
.نميشود معلوم تماشاگرش بر شكل اين به صحنهاي ايجاد
نمايش مختلف بخشبنديهاي در صحنه طراحي اشكال اين
اين چون يعني.ميسازد معلوم بيشتر را خود ناكارايي
ماه ، هدهد ، آن در كه شده تشكيل مختلفي صحنههاي از نمايش
با همراه بايد ميشوند خارج و وارد شخصيتها ساير و باد
چفت اينكه از جداي اماكند پيدا تحول هم فضا مكان تغيير
و ندارد وجود صحنهها اين بين دلپذيري و مناسب بست و
را خود حركتي و حسي تداوم و يكپارچه شكل نمايش "اصولا
عمل مجزا صورت به صحنه هر گاه و ميدهد دست از "كاملا
به كه ندارد وجود بخش هر براي خاص مشخصههاي ميكند ،
.ميسازد مشكل بهشدت را ارتباط برقراري خاطر همين
شيبانيفر مازيار
و ايران دوستي و فرهنگي ماه برنامههاي
تهران در ژاپن
برنامههايي ژاپن و ايران ملت دو دوستي و فرهنگي ماه در
:است زير شرح به كه ميشود اجرا
آبان 1378 -مهر ايران و ژاپن دوستي و فرهنگي ماه
سخنراني و سينما -1
سينماي ميزگرد و ژاپن سينماي از مدرن فيلم نمايش -الف
ايران و ژاپن
ساي يوئيچي آقاي ساخته "ماه نور زير چيز همه" فيلم نمايش
ساعت17 مهر ، 21 (1993)
نژاد داوود عليرضا آقاي ساي ، يوئيچي آقاي حضور با ميزگرد
ساعت30/19 مهر سايرين ، 21 و
ژاپن مدرن سينماي از فيلم نمايش -ب
، 22(1993)تاكيتا يوجيرو ساخته "نيستيم تنها ما" فيلم -
ساعت13 مهر
، 22(1989)اوباياشي نوبوهيكو ساخته "پكن هندوانه" فيلم -
ساعت16 مهر
،(1981)اوكوري كوهي ساخته "گلآلود رودخانه" فيلم -
در مسكو فيلم جشنواره در نقرهاي معتبر جايزه برنده *
ساعت13 مهر ، سال 1981 ، 23
، 23(1991)اونچي هيدئو ساخته "شيمانتو رودخانه" فيلم -
ساعت16 مهر
، 24(1995)هارادا ماسوتو ساخته "كاميكازه تاكسي" فيلم -
ساعت17 مهر
تخيلي فيلم بينالمللي جشنواره در شركت براي فيلم اين *
.گرديد انتخاب سال 1994 در توكيو
:ساعت مهر ، 25(1990)ايچيكاوا جون ساخته "سوگومي" فيلم -
17
داده نمايش انگليسي زيرنويس با و ژاپني زبان به فيلمها -
.شد خواهند
ايكوئو پروفسور توسط"ژاپن در تحصيل" درباره سخنرانيج
كانون سينما در ساعت18 آبان آرائي ، 12
مكتب استاديار توسط (ژاپني گلآرايي)ايكبانا نمايش -2
/ساعت30 مهر نوزاكي ، 26 شوهي و اويا ماسايوشي اوهارا ،
كانون سينما در 14 ،
ژاپني زبان به سخنراني مسابقه و ورزش كنسرت ، -3
تايكو تاچيبانا گروه توسط ژاپن ، سنتي طبل كنسرتالف
وحدت تالار در ساعت18 آبان ، و 5 هيبيكيزا ، 4
آبان ايران ، 7 و ژاپن بين سافتبال دوستانه مسابقه.ب
آزادي استاديوم در ساعت30/9 ،
ساعت14 ، در آبان ژاپني ، 7 زبان به سخنراني مسابقه.ج
كانون سينما
بابل در "دلبر ... ديو" نمايش
كار و نوشته صحنه ، گروههنري از كاري "دلبر...ديو" نمايش
بهروي بابل شهرستان احمر هلال تالار در "قاسميان مهدي"
.است رفته صحنه
بيضايي بهرام "عروسكي نمايشنامه سه" براساس كه نمايش اين
خويش هويت جستجوي در كه است پهلواني درباره شده بازنويسي
... و ميورزد امتناع ديو با جنگ از
:از عبارتند ميكنند نقش ايفاي نمايش اين در كه بازيگراني
روشن مهدي نعمتي ، مرجان محمدبابايي ، ابوالحسني ، عباس
... و بيكايي مهدي رجبپور ، احمد رجبپور ، سعيد ضمير ،
زينالعابديني سپيده :گريم طراح
قليپور محمد :صحنه طراح
در ساعت 18 راس روزه همه نمايش اين كه است ذكر به لازم
.ميرود صحنه روي به بابل شهرستان احمر هلال تالار
نمايشگاه در ايراني نقاش موفقيت
چين هنر بينالمللي
تجسمي هنرهاي بينالمللي نمايشگاه در:هنر و ادب گروه
عنوان با معاصر نقاش پلنگي ، ناصر نقاشي اثر چين ، كشور
به و شد افتخار ديپلم دريافت به موفق "قومي خاطره"
.كرد پيدا راه نمايشگاه اين هنري مجموعه
هنرمندان حضور با كه مذكور نمايشگاه اختتاميه مراسم در
ديپلم شد ، برگزار پكن شهر پلازاي هتل در مختلف كشورهاي
نقاش به چين هنر و فرهنگ وزير توسط نمايشگاه افتخار
.گرديد اهدا ايراني
نمايشگاه اين در خود جديد اثر ده با پلنگي است ، گفتني
.است يافته حضور
|