كارآمد مديريت و مديران
(دوم بخش)آموزشي مديريت در بنيادين تغييرات
و آموزشي وضعيت كننده محاسبه نرمافزارهاي بدون *
از عقبتر همواره آموزشي دورههاي صحيح ، برنامهريزي
به آموزشي سيستم نتيجه ، در و بود خواهند دانشمتعارف
كرد خواهد عمل آموزشي ترمز يك صورت
:اشاره
تغيير دستخوش نيز مديريت تكنولوژي ، پيشرفت به توجه با
نويسنده را تغييرات اين علل گذشته شماره دراست شده
رايانههاي پيدايش مورد اين در.داد قرار بررسي مورد
امر اين كه داشت مديريت شيوههاي در شگرفي تاثير شخصي
و ابزارها ادامه ، در.است شده نيز آموزشي تحولات به منجر
موضوع آن پيرامون كه گرفت قرار نظر مورد تحولات ، نتايج
در.شد داده شرح و عنوان "راهدور از آموزش فنآوري"
تحقيقات ابزارهاي از ديگر زيرمجموعهاي مقاله ، اين ادامه
گذاشته بهبحث "پيشرفته آموزشي نرمافزارهاي" بهنام
آموزش و مديريت تغييرات در مهم عوامل از خود كه ميشود
.است
انديشه و فرهنگ گروه
پيشرفته آموزشي نرمافزارهاي 221
هدف سه مديران ، آموزشي نرمافزارهاي پيدايش ابتداي در
:شدند دنبال نرمافزارها اين در
;قوت و ضعف نقطههاي تشخيص و كردن آزمون.الف
;مساله حل و تمرين.ب
.خلاقيتها تقويت.ج
عمل ، سرعت حافظه ، توانايي نرمافزارها اين الف قسمت در
اندازهگيري را مديران..تركيب و تجزيه توانايي
حل در شده انجام اشتباههاي ميزان ب ، قسمت در ;ميكردند
در و ;ميشد اندازهگيري مديران پيشرفت ميزان و مساله
را موانعي و هدفها نرمافزارها ، از استفاده با ج ، قسمت
سر پشت بايد موانع هدفها ، آن به رسيدن براي كه ميسازند
تقويت را مديران خلاقيتهاي علم ، اين و شوند گذارده
.ميكند
نرمافزارهاي خود ، تكامل در گرايشها اين از يك هر
هوش الف ، گرايش تكامل در.آوردند وجود به را پيشرفتهاي
يادگيري الگوهاي تشخيص با كه است شده عمل وارد مصنوعي
را درس ارائه چگونگي آنها ، قوت و ضعف نقطههاي و مديران
نيز ب ، گرايش تكامل در ;ميكند معين آن بهتر درك براي
و اشتباهها نوع يافتن با و ميآيد كار مصنوعيبه هوش
ريشهيابي و مسائل حل در مدير ، سوي از آنها دستهبندي
ارائه وي تقويت جهت در مناسبي تمرينهاي ضعف ، نقطههاي
كامپيوتري بازيهاي از انواعي ج ، گرايش تكامل در ;ميكند
و مدلسازي جهت در زبانهايي و آمدهاند پديد آموزشي
همچنين.شدهاند ساخته گروهي موقعيتهاي شبيهسازي
شده تشكيل (Hypertexts) متون از توئي در تو مجموعههاي
و رفت آنها ميان ميتوانند خود تحقيقات در مديران كه است
كه است كليدي واژههاي براساس آمد و رفت اين و كنند آمد
براي و نداند را آنها دقيق معناي ابتدا در مدير است ممكن
است شده طراحي گونهاي به متون بانك اين معنايشان ، يافتن
آن كه بياورد را متني كليدي ، واژه هر براي ميتواند كه
ميتواند همچنين متون بانك اين.باشد داده توضيح را واژه
با و كند رديابي خود تحقيق در را مدير هر حركت مسير
.سازد مشخص را او تحقيقات مسير آن ارائه
گرايش سه كه آموزشي نرمافزاري بسته يك از نمونه براي
نرمافزار به ميتوان دارد خود در را شده ياد
و مديريت رشته در آموزشي نرمافزار اين ، كرد اشاره SIMUL
:دارد عمده توانايي سه و ميرود كار به بازرگاني
اين در خاص موارد در آنها هدايت و تمرينها ارائه.1
;رشتهها
يك نقش در فرد كه اين براي مجازي فضاي آوردن پديد.2
;شود بررسي تصميم و نتايج و بگيرد تصميم مدير
در آموزش براي (Hypertexts) متنها از بانك يك داشتن3
مديريت انساني ، نيروي مديريت مالي ، بازيابي ، زمينههاي
ارائه براي مسيرياب داشتن و..جديد ، شركت ايجاد فني ،
.آن ضابطه و متون ميان در دانشجو حركت تاريخچه
كه است رسانهاي چند سيستم يك صورت به نرمافزار اين كل
ميدهد نيز را CD-ROM و كامپيوتر ويدئو به دسترسي امكان
(Hypertalk) مصنوعي هوش زبان يك به نيز دانشجو يا استاد و
شدن غنيتر سبب كه دارد دسترسي Hypercard سيستم يك و
جانبي نرمافزارهاي از سيستم اينميشود سيستم
بانكهاي تمام به و است برخوردار بسياري (Toolsbox)
.است وصل MODEM مودم راه از شبكهاي اطلاعاتي
نام به عملياتي -آموزشي سيستم يك به سيستم اين همچنين
اين.شركتهاست وضعيت تشخيص سيستم يك كه است وصل Lucide
و كرده عمل مديريت خبره سيستم يك همانند جانبي سيستم
اين در.ميكند كمي بررسي را شركت اقتصادي و مالي وضعيت
مبحث و كنند مدلسازي را شركتها ميشود تلاش سيستم
دارند دخالت شركتها وضعيت تحليل در كه را گوناگوني
.دهند آموزش
شهر صنعتي مديريت و تجارت عالي مدرسه وسيله به SIMUL
فنآوري دانشگاه.است شده ساخته فرانسه در AMIEN آمين
طرح اين در دارد ، تبحر مصنوعي هوش زمينه در كه UT.C
در رسانهاي چند سيستمهاي تحقيقات مركز و است شده شريك
.است كرده كمك تصاوير پردازش به مربوط مسائل مورد
مديران آموزش نظام اصلاحات راهكارهاي و گلوگاهها
پاسخگويي كه ميشوند مطرح عمدهاي مسائل تحولات اين با
نوين آموزشي علوم در اساسي پژوهشهاي نيازمند آنها به
:است زير شرح به مسائل اين.است
مشاهده ، سيستم يك ميتوان نوين ديدگاه اين براساس آيا.1
هر در را آموزشي وضعيت كه كرد بنا كامل نظارت و ارزيابي
سازد؟ مشخص لحظه
كه را يكي ميتوان شده توليد سيستمهاي ميان از آيا.2
كرد؟ تثبيت دارد همخواني جامعه فرهنگ با
كارآمد آموزشي نظام يك ميتوان ديدگاه اين براساس آيا.3
كرد؟ طراحي
يك در سنتي سيستم بر را نوين سيستم برتري ميتوان آيا.4
كرد؟ ثابت كمي وسيع سطح
شوند ، گرفته جدي كشوري در آموزشي نوين سيستمهاي اگر
راهبردي هدفهاي از يكي بالا مسائل روي كاركردن
.بود خواهد كشور آن آموزشي علوم سياستگذاران
برنامهريزي و موجود وضعيت تحليل و تجزيه ابزارهاي 21
آموزشي
كشور ، سطح در مديران آموزش كلي وضعيت به پيبردن براي
توزيع چگونگي و مدرسانشان و آنها تواناييهاي ارزيابي
براي.است ضروري بسيار مديريت گوناگون قشرهاي در دانش
موردي مدرسه در كه شدهاند طراحي نرمافزارهايي كار اين
را اطلاعات اين.ميكنند جمعآوري را اطلاعات ميآيد ، كه
.مينامند آموزشي دادههاي بانك
چگونگي از ناشي فهم شيوههاي از جمعي و كيفي ارزيابي -
;متعارف دانش توزيع
;مديريت فردي تواناييهاي كيفي ارزيابي -
.مدرسان و مربيان ارزيابي -
سطح در آموزشي برنامهريزي جهت شده ياد اطلاعات جمعآوري
.بيمعناست برنامهريزي اطلاعات اين بدون و است كلان
دادههاي بانك اطلاعات روي كه را نرمافزارهايي مجموعه
اطلاعاتي سيستم ميكنند ، كار برنامهريزي جهت در آموزشي
و تعيين آن وظيفه و مينامند آموزشي راهبردي مديريت
و قدرتها براساس آموزشي دورههاي سازماندهي
يك كه است روشن.است مديريت جامعه توانمنديهاي
وجود آموزشي دورههاي براي منطقي و عام برنامهريزي
فرهنگي -سازماني جامعه در متعارف دانش رشد با و ندارد
رخ شاگردان و مربيان تواناييهاي در كه تحولاتي مديريت ،
براساس را آموزشي دورههاي سازماندهي ميبايد ميدهد ،
.كرد طرحريزي نو از آنها
در سادگي به شاگردان و مربيان علمي پيشرفتهاي و تحولات
طبيعي روند از و كهنه را آموزشي سيستمهاي نسل يك عرض
نوين عصر در بهويژه.ميكند دور مديريت جامعه رشد
دورههاي نداشتن تطابق (اطلاعات انفجار) رايانهها
سرعت احتمال به و ميدهد رخ سريعتر بسيار متعارف آموزشي
آموزشي دورههاي كردن منطبق سرعت از متعارف دانش تحولات
پيشبيني شرايط ، اين در.شد خواهد بيشتر نوين شرايط با
شخصي آموزشهاي سمت به رفتن حل ، راه بهترين كه ميشود
مجبور همگان كه آموزشي دورههاي گونه آن و باشد شده
.شود برداشته بگذرانند را آن معين زمان يك طي در باشند
و آموزشي وضعيت كننده محاسبه نرمافزارهاي بدون
از عقبتر همواره آموزشي دورههاي صحيح ، برنامهريزي
به آموزشي سيستم نتيجه ، در و بود خواهند دانشمتعارف
سيستم كه آن جاي به و كرد خواهد عمل آموزشي ترمز يك صورت
در نسلها باشد ، مديريت پي پيدر نسلهاي خدمت در آموزشي
.ميگيرند قرار آموزشي سيستم خدمت
از برخي در و آمدهاند پديد نرمافزارها اين آوري فن
امكانات نيز ايران در.ميشوند بهكارگرفته كشورها
.است فراهم خوبي به آن تكنولوژيكي
مديران آموزش نظام در نوين شناختي روش مباني.22
:از عبارتند كه دارد بنيادين قطب سه آموزشي موقعيت هر
.شاگرد مربي ، دانش ،
تشكيل مثلثي يكديگر با و موءثرند يكديگر بر قطب سه اين
.ميشود ناميده آموزشي مثلث ميدهندكه
يك بشري دانش از رشته هر در كه گفت ميتوان كلي طور به
دانش به دانشي از مثلثها اين و ميشود تشكيل آموزشي مثلث
خود خاص بررسي دانش هر آموزشي مثلث.ميكنند تغيير ديگر
آموزشي وضعيت بررسي براي فراگيري نظريه و ميخواهد را
.ندارد وجود يكجا طور به همه
مثلثهاي تك تك جزئيات شناخت طرح ، اين تحقيقي روش
مطلق و كلينگري و درآنهاست شده مطرح مسائل و آموزشي
مفاهيم نيست قرار "اصولا.ندارد جائي روش اين در انديشي
... و يادگيري و تدريسي شيوههاي و شاگرد و معلم و دانش
اين تمامي.شوند داده تعليم يا ، تعريف مطلق طور به
در و ميشوند بررسي جداگانه طور به خاص رشته هر در مسائل
.ميگيرند قرار بحث مورد آنها چگونگي خاص رشته همان
تشكيل زير يال سه خاص رشته هر آموزشي مثلث قطب سه ميان
.قطبهاست اين ارتباطهاي نمايانگر كه ميشود
مربي -دانش.1
شاگرد -دانش.2
شاگرد -مربي.3
معمول طور به خود ، تدريس مورد دانش و مربي رابطه1
عرصه در حضور آغاز از زمان طي در كه است وسيع رابطهاي
مانند اعمالي در رابطه اين.است گرفته شكل حال تا مديريت
تحليل مفاهيم ، آوردن در نمايش به نظريهپردازي ، در تلاش
پيشرفت با همزماني بازنگري ، نوين ، مسائل طرح انتقادها ،
خاطر بهميگيرد شكل...نوين ، ابزارهاي بكارگيري دانش ،
دانستههاي مانند مربي هر مديريت ، رشته خاص ويژگيهاي
كرده برقرار آنها بين كه ارتباطاتي علوم ديگر در ديگرش
و آنها يادگيري زمان آنها ، يادگيري شيوههاي و است
معلم به معلمي دانشاز و مربي رابطه.. اجتماعي ، شرايط
كه رابطهاي.ميكند تفاوت ديگر زمان به زماني از و ديگر
دنياي ميكند ، برقرار خود تدريس مورد دانش با معلمي هر
.ميشود ناميده معلم آن دانش
طور به گيرد ، فرا ميخواهد كه دانشي و شاگرد رابطه.2
هر البته ، .ندارد وجود چيزي "اصولا ويا است اندك معمول
نوين دانشهاي و ميبيند را جهان خود پيشين دانش با كس
نداشته نوين دانش از اطلاعي هيچ اگر و ميگيرد فرا را
كمك او به نزديكند نوين دانش به كه ديگري دانشهاي باشد ،
و زبان كارگيري به در دانش و شاگرد رابطه.كرد خواهند
حل روندهاي و مساله درك شيوههاي دانش ، آن ابزارهاي
.ميگيرد شكل دانش آن در مساله
يك هر و است سويه دو رابطهاي معلمي ، و شاگرد رابطه.3
ميكند تلاش مربي.ميكند نظر ديگري به خود ديدگاه از
اين در را او و كند وارد خود دانش دنياي در را شاگرد
كه دارد شيوههايي كار اين براي مربي.دهد حركت دنيا
اين.ميكند معين را شاگرد و مربي ارتباط برقراري چگونگي
.كرد تقسيمبندي زير الگوهاي در ميتوان را شيوهها
;شدهاند تثبيت زمان طي در كه قديمي الگوهاي.الف
تثبيت روزمره عملكرد و تكرار خاطر به كه الگوهاييب
;شدهاند
مدل مشاهده ، راه از علمي ، شناخت بر مبتني الگوهاي.ج
;ضعيف نقادي با سازي
مدل مشاهده ، راه از علمي ، شناخت بر مبتني الگوهاي.د
;غريزي و طبيعي نقادي با سازي
مدل مشاهده ، راه از علمي ، شناخت بر مبتني الگوهاي.ه
;آموزشي راهبرد داراي نقادي با سازي
;نقدناپذير توجيههاي با گوناگون الگوهاي.و
.نقدناپذير و ناپذير انعطاف واپسگرا الگوهاي.ز
از و ديگر درس به درسي از و نيستند ثابت شيوهها اين
تغيير ديگر زمان به زماني از و ديگر مربي به مربي
چه هر شناخت شاگرد ، و مربي رابطه برقراري براي.ميكنند
هماهنگ و شاگرد نزد مربي پذيرش و مربي از شاگرد بهتر
شرايط معلم كار شيوه با شاگرد يادگيري شيوه بودن
.مهمياند
ميآيند ، هم گرد شاگرداني و مربي كه آموزشي موقعيت هر در
خاص كه ميگيرد شكل دانش و شاگرد و معلم از رابطهاي
محل به محلي از ارتباطات اين و است آموزشي موقعيت همان
تغيير ديگر كشور به كشوري واز ديگر شهر به شهري از ديگر ،
خاص درس هر دانش ارتباطات اين از شبكهاي وجود.ميكنند
.ميدهد تشكيل را
روند در ميكند برقرار مربي با شاگرد كه رابطهاي
شاگردان يادگيري شيوههاي.ميگذارد تاثير شاگرد يادگيري
به يادگيري در را متفاوتي ابزارهاي كس هر و نيست يكسان
:از است عبارت شاگردان يادگيري ابزارهاي.ميبرد كار
دانشآموز شنوائي ، بينايي ، زبان ، تجربه ، كتاب ، مربي ،
ابزارهاي از تركيبي با فردي هر يادگيري شيوه... ديگر ،
را شيوهها اين انواع و ميكند پيدا هماهنگي بالا
پايه بر شاگردان كلاس ، هر در.كرد دستهبندي ميتوان
آموزشي مختلف دستهبنديهاي خود مشترك يادگيري شيوههاي
.ميآورند پديد را
علوم ارتباطات سبب به آموزشي مثلثهاي تفاوت وجود با
مثلث هر در شده كشف روشمنديهاي يكديگر ، با مديريتي
كاربرد نيز ديگر آموزشي مثلثهاي در ميتواند آموزشي
قسمتهاي در مشابه ساختارهاي يافتن با كار اين.كند پيدا
ساختارهاي يافتن.ميگيرد انجام آموزشي مثلثهاي مختلف
به و است نوين آموزشي علوم در پژوهش موارد از يكي مشابه
مثلث به مثلث يك از را آموزشي ابزارهاي ميتوان آن كمك
.داد انتقال ديگر
و است آموزشي رشد عوامل از يكي مثلثها ارتباطات بررسي
.ميشود آموزش امر به نسبت عميقتري بينش و درك به منجر
مديران آموزشي نظام الگوي.32
آنها به رسيدن براي كه دارد هدفهايي بخش هر مديريت
وضعيت در درگير عوامل نظارت و حفظ و برنامهريزي نيازمند
بخشهاي آموزشي وضعيت و عوامل اين جمله از.است بخش آن
رسيدن راستاي در بخشها اين مديريت يقين ، وبه است مختلف
تا دارد آموزشي وضعيت از انتظاراتي خود هدفهاي به
حال در آموزشي مثلثهاي.كند ارائه را خود مناسب محصولات
نگيرد ، صورت آنها بر نظارتي اگر و تحولند و تغيير
يك داشتن بدون و ريخته هم در شيوهاي به آنها تحولات
در شاگردان آموزش حالت ، اين در.ميگيرد صورت كلي هدف
نتايج و بوده يكسان مختلف شغلي جريانهاي و بخشها
.بود خواهد مبهم آموزشي
محيطهاي كه است لازم نظامي آموزشي ، وضعيت هدايت براي
وبا سازد هماهنگ و استاندارد هدفمند ، را آموزشي
را آموزشي مثلثهاي تحولات آموزشي ، محيطهاي سازماندهي
است مديريتي نظام نوعي آموزشي نظام.دهد قرار تاثير تحت
در تصميمگيري.دارد برعهده را آموزش وضعيت مديريت كه
:ميگيرد صورت سطح سه اين در مديريت اين
;آموزش كلي سياستگذاري.اول سطح
;آموزشي (شغلي جريانهاي تمامي) كلان سطح مديريت.دوم سطح
.آموزشي (خاص شغلي جريان هر)خرد سطح مديريت.سوم سطح
هدفهاي آن در كه است تصميمگيري سطح بالاترين اول ، سطح
تعيين... فرهنگي ، حرفهاي ، فني ، اجتماعي ، نظر از آموزشي
.ميشوند
هر آموزشي برنامهريزي به مربوط مسائل دوم ، سطح در
بستههاي و آنها آموزشي هدفهاي وتعيين خاص شغلي جريان
... ،(آموزشي ابزارهاي و روشها سازي استاندارد) آموزشي
.ميشوند بررسي و طرح
ميناميم ، آموزشي هرم را آن كه آموزشي نظام از مدل اين
نظر از ولي ميشود ، ديده كمابيش بخشها همه در
فرهنگي تفاوتهاي خاطر به آن چگونگي پيادهسازي ،
.ميكند فرق ديگر بخشي با بخش از اداري و واجتماعي
روندهاي آموزشي هرم مختلف بخشهاي در:اطلاعاتي شكافهاي
گرو در آموزشي هرم خوب عملكردميگيرند شكل متفاوتي
تحولند ، حال در پيوسته روندها اين.روندهاست اين هماهنگي
شكسته روندها اين هماهنگي و پيوستگي سادگي ، به بنابراين
شكافهاي را ناپيوستگيها و ناهماهنگيها اين.ميشود
نبود آنها آمدن وجود به علت زيرا ميناميم ، اطلاعاتي
ميان اطلاعات انتقال و نقل براي مناسب اطلاعاتي نظام
هرم در عمده اطلاعاتي شكاف شش كلي درحالت.روندهاست
:شرح بدين ميشوند مشاهده آموزشي
;مربيان فكري زيربناي -كلي سياستهاي.1
;شغلي جريانهاي نيازهاي -نياز مورد تخصصهاي برآورد2
;كلي سياستهاي -آموزشي كلان سطح در برنامهريزي.3
;مربيان نظر مورد هدفهاي -آموزشي هدفهاي.4
;متعارف دانش -آموزشي دورههاي.5
.شاگردان يادگيري شيوههاي -آموزشي بستههاي.6
فرق يكديگر با مختلف ، كشورهاي در آموزشي هرم پيادهسازي
شكافهاي است ممكن كشوري هر در علت بههمين و ميكند
.باشد كشور همان خاص كه آيد وجود به نيز ديگري اطلاعاتي
همه كه است اين دارد وجود شكافها درحل كه مهمي نكته
و يكييكي نميتوان و دارند ارتباط يكديگر با شكافها
مدل كل.كرد حل را آنها ارتباط اين گيري نظر در بدون
ارتباطات از شبكهاي آن واجزاي است پارچه يك آموزشي هرم
روندهاي پيدايش سبب كه ميكنند برقرار يكديگر با را
.ميشوند آموزش امر شكلگيري در يكديگر با مرتبط و متفاوت
اين ناهماهنگي از آمده پديد شكافهاي ترتيب ، اين به
.ميگيرند قرار ارتباطي شبكه يك در نيز روندها
از مجموعهاي به شكافها اين از يكي حل براي كوششي هر
و ميشود شكافهامنجر ارتباطي شبكه در واكنشها و كنشها
حل كه ميآيد پديد ديگري مشكل پايان در زمان ، گذشت با
است ممكن حالت اين در.ميسازد خنثي را نخستين شكاف
ميكنند حل را مشكل آنها كه كنند گمان آموزشي مجريان
بردن ميان از.ميسازند ديگري مشكل نو از ديگران ولي
شكافها شدن عميقتر به منجر پايان در شكافها ، تاكتيكي
حل شكافها ، بنيادي و مدت دراز ترميم براي و ميشوند
حساب و واحد راهبرد يك و ديد يكديگر با بايد را شكافها
.است نياز مورد شكافها تمامي حل براي شده
بلكه.نيست قهري صورت به مسائل حذف شكافها ، حل كلي شيوه
با تنها و ميگيرد قرار پذيرش مورد صورت همان به واقعيت
گسترش و رشد با و نوين روشهاي و امكانات آمدن پديد
يادگيري شيوههاي نمونه براي.شد پرخواهند شكافها آنها
با وقتي (يادگيري ومراحل سرعت واسطهها ، ) وشخصي فردي
با ميتوان شوند ، ناهماهنگ موجود آموزشي بستههاي
امكان جديد فنآوريهاي و دور راه از تدريس فنآوري
آموزشي بابستههاي را فردي يادگيري شيوههاي هماهنگي
.كرد پر را شكاف و برد بالا
ميدهد رخ اجتماعي مسائل با ارتباط در شكاف اين:يك شكاف
با سياستگذاران اجتماعي و فرهنگي هدفهاي است ممكن و
براي.باشد نداشته هماهنگي مربيان و شاگردان فكر شيوه
نزديك يكديگر به را انديشهها ميبايد اشكاف اين پركردن
و فرهنگي اطلاعات افزايش و كردن يكسان با كار اين و كرد
ايجاد اين ، بنابر.است امكانپذير افراد اجتماعي
دسترسي كتابخانهها ، آموزشي ، دادههاي اطلاعاتي بانكهاي
كردن برقرار و قوي اطلاعاتي شبكههاي تشكيل و كتاب به
شكاف اين راهحلهاي جمله از ميتواند اطلاعاتي ارتباطات
.باشد
و حرفهها انواع تشكيل با ارتباط در شكاف اين:دو شكاف
كلان سياستهاي برنامهريزان.ميگيرد شكل تخصصها انواع
از برآوردي شده ، پيشبيني هدفهاي به رسيدن راستاي در
مديران آموزشي نظام كه دارند آنها تعداد و تخصصها انواع
تواناييهاي در تعارض.باشد آن پاسخگوي ميبايد كشور
و لازم تعداد به تخصصها انواع تربيت در آموزشي نظام
از.ميشود شكاف اين پيدايش سبب شغلي جريانهاي نيازهاي
نيازهاي دقيق محاسبه از ميتوان شكاف اين حل شيوههاي
نظام تحول امكانات و انساني نيروي به شغلي جريانهاي
نهادهاي كردن درگير آموزشي ، ابزارهاي و آموزشي و اداري
براي درست تبليغات و برعكس و صنعتي نهادهاي در آموزشي
.برد نام آموزشي ، درست مسيرهاي در افراد دادن قرار
مناسب اطلاعات دريافت با نرمافزارها برخي همچنين
صورت به را مديريتي نيازهاي و آموزشي محصولات ميتوانند
تعادل برقراري براي و آورند در تقاضا و عرضه نظام يك
نيروي از دقيقي نسبت به برآورد تقاضا ، و عرضه ميان
.آورند فراهم نياز مورد انساني
وجود آموزش امر در درست سياستگذاري براي:سه شكاف
نبود و است ضروري بسيار آموزشي وضعيت از صحيح اطلاعات
حل براي.ميآورد پديد را اطلاعاتي شكاف اين اطلاعات اين
:كرد اشاره زير عوامل به ميتوان شكاف اين
وضعيت كلان تحولات ارزيابي و مشاهده نظام ايجاد.الف
;آموزشي
كمك به يادگيري پتانسيل و واقعي امكانات ارزيابي.ب
;ويژه آزمونهاي
نظر از آموزشي نظام تواناييهاي از آماري بررسيهاي.ج
.آنها كميت و كيفيت و تخصصها انواع تربيت
تعيين آموزشي هدفهاي و مربيان ديدگاه دوري:چهار شكاف
كردن نزديك آن راهحل كه ميآورد پديد ديگري شكاف شده ،
.است برنامهريزان و يكديگر با معلمان ديدگاه
از اطلاعاتي بانكهاي آوردن پديد نيز اينجا در
راه ، آن از كه مربيان شبكههاي تشكيل و آموزشي دادههاي
و سازند استاندارد را خود عمل شيوههاي و هدفها
حلهاي راه جمله از ;آورند پديد را خود آموزشي بستههاي
اطلاعاتي شبكههاي اين در برنامهريزان مشاركت.است ممكن
.كرد خواهد كمتر را مربيان و برنامهريزان ميان فاصله
دارد ادامه
|