معالجه؟ يا معجزه
و عالي آموزش و فرهنگ وزيران حضور با
جشنواره پزشكي وآموزش درمان و بهداشت
و فردوسي دانشگاه تاسيس سال پنجاهمين
شد برگزار مشهد پزشكي علوم
عضوگيري گزينش بدون دانشآموزي ، سازمان
ميكند
هگمتانه باستاني شهر رساني آب وضعيت
شد مشخص
معالجه؟ يا معجزه
قلبي سكته درمان در قديمي روش يك به نگاهي
ايست از ناشي ناگهاني مرگهاي و قلبي بيماريهاي
مشغول خود به را پزشكان ذهن ديرباز از قلب ، نابههنگام
در بهويژه بيماريها ، اين حد از بيش افزايش.است كرده
و جدي تفكري به را جهاني بهداشت سازمان اخير ، سالهاي
،"تندرستي آهنگ قلب ، ضربان" لواي تحت عمومي فراخواني
عامل چند مشخص بهطور پزشكي ، دانش پيشرفتاست واداشته
برشمرده را عروق و قلب بيماريهاي بروز در دخيل و موءثر
:است
رفتن بالا -اضطراب 5 -دخانيات 4 -فشارخون 3 -وراثت 2 -1
رخوت چاقي ، -، 6"گليسريد تري كلسترول ، " خون ، چربيهاي
...و
حدودي تا (و 2 1) عوامل اين از بعضي دخالت و تاثير
موازين رعايت با ،(3 ، 4 ، 5 ، 6) فاكتورهاي و اجتنابناپذير
ديگر ، سوي از.هستند پيشگيري و كنترل قابل بهداشتي ،
خستگيناپذير تلاش و عروق و قلب جراحان توانمند دستان
باز دريچههاي با را قلبي بيماران ياس كورسوي داروسازان ،
پيشكش را حيات از بيشتري سهم و كرده عوض زندگي به اميد
در كه پرسيدهايد خود از هيچ آيا اما.است كرده انسان
نه و بود نيتروگلسيريني قرص نه كه زماني دور ، گذشتههاي
و كرد تعويض را ميترالي دريچه بتوان كه عملي ، اتاق
ميكردند؟ چه اطباء گشود ، را كرنروي
چهارمقاله از حيرتانگيز حكايتي بر تحليلي نمودي باز
.است پاسخگو را ما پرسش ،(1)عروضي نظامي
است مردي كه اسمعيل اديب نام به هروي فيلسوفي از داستان
عهد را وي زمان و ميدهد خبر "كامل و فاضل و بزرگ سخت"
خلاصه ، طور به ميكند ذكر سنجر عهد از بعضي و ملكشاه
عبور در ميسپرده ، روزگار طبيبي دخل از كه اسمعيل اديب
پيه سلخ ، ضمن كه است ديده را قصابي كشتاران ، بازار از
بقالي طبيب.ميخورده و كرده خارج شكمش از را گوسفند گرم
را وي دفن ، و كفن از پيش و قصاب مرگ هنگام كه گفته را
در مفاجا به ميانسال قصاب بعد ماه چند.نمايد آگاه
اولين كرده ، خبر را اسمعيل خواجه بقال كه وقتي و گذشته
!مرد دير:است بوده اين وي جمله
بيمار نبض گرفتن با و شده درمان به دست بلافاصله طبيب ،
علاج آنگاه زنند ، عصا او پاي بر ساعتي كه فرموده را يكي
مفلوج چه اگر و برخاسته مرده سوم روز..كرده آغاز سكته
نيز كردني باور اما است ، عجيباست زيسته سالها اما شده ،
.(2)هست
آن ، علمي تحليل و تجزيه و داستان طبي نكات با ارتباط در
و تامل قابل مهم ، مورد چند پزشكي ، امروز دانش زاويه از
:است بررسي
-حيواني چربيهاي بهويژه -چربيها نقش حاضر حال در (الف
.است شده شناخته "كاملا عروقي قلبي بيماريهاي ايجاد در
گليسريد تري و كلسترول بالاي ميزان ميدانيم كه همانطور
يك عنوان به كه سالهاست خون ، در آن افزايش و چربيها اين
قلبي انفاركتوس براي زمينهاي پيش عامل يا Risk Factor
اين از نيز اسمعيل اديب كه اين در.است رسيده اثبات به
كه هنگامي بهويژهنيست ترديد جاي داشته ، آگاهي ارتباط
نه سن "ديرمرد":ميگويد قصاب مرگ با واكنش نخستين در
اسمعيل خواجه كه نميگردد آن از مانع قصاب ، بالاي چندان
عجيب و ظريف نكته اما.رود خطا به وي ، مرگ پيشبيني در
در حيواني چربيهاي كه است آن ماجرا ، بخش اين در
ميرفته شمار به انرژيك و مفيد غذاي نوعي قديم ، روزگاران
با آنها ، اثرات و غذايي مواد شناختن در دقيقي دانش هيچ و
به طبيب اينها ، رغم بهاست نداشته وجود امروزي معيارهاي
.دارد ايمان قصاب مرگ
داده ، تشخيص سكته را (موقت) فوت علت اسمعيل ، خواجه (ب
.است متفاوت حدودي تا آن امروزي معناي با واژه اين چه اگر
علت هرچند -ناگهاني مرگ يك با غذا نوع دادن ارتباط اما
!است شگفتآور -ندارند را آن دقيق
-قلبي احياء" عمليات انجام ديگر ، حيرتانگيز نكته (ج
كه چند هر.بيمار پاي بر عصا زدن واسطه به.است "تنفسي
بايد ولي ميكند ، فرق آن امروزي و علمي اصول با امر اين
اروپا در اخير ، قرون در جديد اصول ارائه از قبل كه دانست
در و ميشده انجام مرگ از بعد كه بود شده باب روشهايي
آن ، در و است بوده بدن مختلف تحريكات سري يك شامل مجموع
.است ميگرفته صورت نيز قلب و تنفس دستگاه حركت و فعاليت
.است ميكرده برقرار خون گردش نوعي اوليه ، بهطور اين و
ساعتي از بعد بيمار ، در نبض كنترل با پزشك ماجرا ، اين در
پا ، كف بر زدن عصا ابتدايي بهصورت احيا عمليات انجام
كرده تپش به شروع بيمار قلب كه مييابد در را نكته اين
اسمعيل طبيب اطمينان.ميكند آغاز را سكته درمان و است
بيگمان كه ، ميكند ثابت را موضوع اين معالجه ، جريان در
.است نكرده انتخاب (اتفاقي) تصادفي بهطور را درمان روش
سالها شد ، مفلوج چه اگر":گويد انتها در داستان راوي (د
در بيمار كه است مغز كمخوني اثرات همان اين و "بزيست
مغز به خونرساني فقدان نتيجه در و قلب فعاليت عدم زمان
پيشرفتهاي وجود با نيز ، اخير سالهاي در و است داشته
زمان شدن طولاني علت به گاهي پزشكي ، دانش توجه شايان
.ميافتد اتفاق خون ، افتادن جريان به دوباره
داشت باور به را ديروز انسان كه دست ، اين از حكاياتي
و شادي غرق را امروز انسان است ، ميكرده مجاب معجزه نوعي
از را خود لحظهاي نيز ما اگر راستي به.مينمايد شگفتي
سيماي در سازيم ، رها پزشكي دانش پيشرفته دستآوردهاي
بالين بر خونسرد ، و مطمئن كه آنگاه اسمعيل خواجه راسخ
خواهيم را اعجاز از تصويري است ، شده حاضر بيچاره قصاب
چهار آميزش بذرهاي شكوفايي جز نيست چيزي معجزه اين.ديد
ويرانههاي از كه اسلامي و ايراني فرهنگ و علوم قرن
،"حاوي":"فردوسالحكمه" وسعت به زميني در گنديشاپور
.است روييده "خوارزمشاهي ذخيره" و "قانون"
قراگوزلو محمد *
:پينوشتهها
السمرقندي ، 4 العروضي عليالنظامي عمربن احمدبن (1)
به قزويني ، عبدالوهاب محمدبن اهتمام و سعي به مقاله ،
.اشراقي ، 1368 تهران ، سوم ، چاپ حواشي ، فهارس ، انضمام ،
قفطي ابن تاريخالحكما در تغييري اندك با حكايات اين (2)
قره بن ثابت ترجمه در اصيبعه ابي ابن عيونالابناء و
ص مقاله حواشي 4 قزويني ، محمد:به كن است ، مذكور حراني
.255
و عالي آموزش و فرهنگ وزيران حضور با
جشنواره پزشكي وآموزش درمان و بهداشت
و فردوسي دانشگاه تاسيس سال پنجاهمين
شد برگزار مشهد پزشكي علوم
علوم و فردوسي دانشگاه تاسيس سال پنجاهمين جشنواره در
وزير و عالي آموزش و فرهنگ وزير حضور با كه مشهد پزشكي
از معين دكتر شد ، برگزار پزشكي آموزش و درمان بهداشت ،
.داد خبر كشور عالي آموزش ساختار تحول
آموزش و فرهنگ وزير مشهد ، از همشهري خبرنگار گزارش به
در مشهد فردوسي دانشگاه ابتكار از خرسندي اظهار با عالي
را دانشگاه اين تاسيس ، سالگرد پنجاهمين جشن برگزاري
و شريعتي علي دكتر چون افتخارآفريناني حضور از كهكشاني
ساختار دليل به:گفت و دانست يوسفي غلامحسين دكتر
بخش در نامتوازن توسعه و پژوهشي و آموزشي نظام نامناسب
فنآوري ، و پژوهش آموزش ، حلقههاي بين فنآوري ، و صنعت
.ندارد وجود خوبي ارتباط و پيوند
مجلس به ساختار تحول براي كه راهبردي در:افزود وي
تحقيقات زمينههاي در علوم جديد وزارت فعاليت شده ، ارائه
گسترش خدماتي و توليدي كشاورزي ، صنعتي ، فنآوري و
.مييابد
علوم ، عالي شوراي جديد وزارتخانه در:گفت معين دكتر
و تشكيل جمهور رئيس شخص رياست با فنآوري و تحقيقات
وزراي حضور با شورا اين دبيرخانه نقش در جديد وزارت
.كرد خواهند فعاليت بازرگاني و كشاورزي صنايع ،
پيشبيني عالي ، آموزش وزارت جديد ساختار در:افزود وي
علوم ، زمينههاي در شورا موردنظر سياستهاي كه است شده
براساس دستگاهها ساير مشاركت با فنآوري و تحقيقات
.درآيد بهاجرا پژوهشي و آموزشي نيازهاي
برنامه يك تدوين در ملي عزم و نوگرايي:گفت معين دكتر
در كه است ضرورتي فرهنگي ، و علمي تحول ايجاد براي مناسب
آن ، به دستيابي و دارد قرار دانشگاهي جامعه برابر
و موجود سرمايههاي و ذخيرهها بازبيني به نيازمند
:گفت وي.است اسلامي -ايراني هويت ترسيم و تبيين همچنين
و ريشهها داراي خود ، نوين مرحله در عالي آموزش
كه كهني ميراث با همراه و است توجهي قابل توانمنديهاي
چه با و چگونه كه دهد پاسخ بايد امروز است ، رسيده او به
فرهنگي و علمي تحرك عرصه به ورود آماده توانمنديهايي
بهداشت ، وزير فرهادي دكتر مراسم ، اين ادامه دردنياست
ارزيابي اهميت به اشاره با نيز پزشكي آموزش و درمان
براي مناسب تدابير بهكارگيري و حال شناخت در گذشته
صاحبنظران انتقادات و پيشنهادها از استفاده بر آينده
سرعت به فنآوري توسعه و بشري دانش حجم:گفت و كرد تاكيد
تحت را بشري جوامع همه بهطوريكه است ، افزايش حال در
بروز موجب كوتاهي ، و غفلت لحظه هر و است داده قرار تاثير
.خواهدشد عقبافتادگي
سرمايههاي بهكارگيري با بايد دانشگاهيان:گفت وي
كشور علمي جامعه پنهانشان ، استعدادهاي شكوفايي و بالقوه
با وي ، .كنند نزديك فنآوري و علم طلايهداران صف به را
كشور سراسر در پزشكي دانشكده و دانشگاه وجود 42 به اشاره
در دندانپزشك هزار و 100 پزشك هزار حاضر 65 حال در:گفت
پنجاهمين جشنواره.هستند بهفعاليت مشغول پزشكي حوزههاي
روزهاي در مشهد پزشكي علوم و فردوسي دانشگاه تاسيس سال
.شد برگزار آبانماه اول و مهر سيام
دو اين علمي هيات در نفر و 166 هزار حاضر حال در
تحصيل مشغول نيز دانشجو هزار و 22 دارند عضويت دانشگاه
صنعتي و تحقيقي علمي ، طرح يكهزار از بيش همچنين ، .هستند
كتابهايي مجموع و شده انجام تاكنون دانشگاه اين سوي از
بالغ رسيده ، چاپ به فردوسي دانشگاه انتشارات سوي از كه
.است عنوان بر 220
عضوگيري گزينش بدون دانشآموزي ، سازمان
ميكند
اعلام پرورش و وزيرآموزش پرورشي معاون :فرهنگي علمي گروه
براي ايران اسلامي جمهوري دانشآموزي سازمان كه كرد
.كرد نخواهد اعمال گزينشي نوع هيچ عضو ، پذيرش
معاونان سالانه گردهمايي دومين در شنبه روز عبادي رحيم
هركسي:گفت كشور سراسر پرورش و آموزش اداراتكل پرورشي
شود ، شناخته دانشآموز بهعنوان تربيت و تعليم نظام در كه
سازماندانشآموزي عضويت به اختياري بهصورت ميتواند
.درآيد
پذيرش براي رساني اطلاع كار ماه از 13آبان:افزود وي
مدارس و ميشود شروع نهاددانشآموزي اين در عضو
دانشآموزانعلاقهمند از آذرماه اواسط از ميتوانند
.آورند عمل به ثبتنام
نهادي را دانشآموزي سازمان پرورش ، و آموزش وزير معاون
و فرهنگي پرورشي ، آموزشي ، فعاليتهاي دانستكه صنفي
گرايشهاي از دور به مدارسرا از خارج و داخل فوقبرنامه
.ميدهند انجام جامعه بر حاكم سياسي
و است ملي سازماني دانشآموزي ، سازمان:كرد تاكيد عبادي
ترويج و نظام مصالح و انقلاب اهداف اساس آنبر اعضاي
.ميكنند فعاليت اخلاق
مدارس در تشكلي هيچ جايگزين سازمان ، اين وي ، گفته به
خواهد عمل آموزشگاهها در مكمل نهادي بهعنوان و نميشود
.كرد
دانشآموزان:افزود پرورش و آموزش وزير معاون
شكوفاسازي براي بايد و نظامهستند اصلي سرمايههاي
و آموزشي فرهنگي ، اجتماعي ، نهادهاي همه آنان استعدادهاي
.كنند تلاش پرورشي
كه دارند نياز جامعه آيندهسازان:كرد تصريح عبادي
خانه مسئوليتهاي از بخشي مديران و معلمان ، مربيان اوليا ،
احتمالي اشتباهات نگران كنندو واگذار آنها به را مدرسه و
.نباشند
داشته اشتباهاتي است ممكن فردي هر طبيعي بطور:گفت وي
را مسئوليت كه باشد عاملي نميتواند اينمسئله كه باشد
.كنيم سلب وي از
را دانشآموزي تشكلهاي پرورش ، و آموزش وزير معاون
آن ، از استفاده با ميتوان دانستكه بستري بهترين
.داد مشاركت كارها در را جامعه آيندهسازان
به مسئوليت واگذاري راستاي در: افزود عبادي
اين اجراي و مديريت با امسال مراسم 13آبان دانشآموزان ،
.ميشود برگزار قشر
در دانشآموزان حضور با كه كرد اميدواري اظهار عبادي
.شود فراهم آنان استعدادهاي شكوفايي مختلف ، زمينه صحنههاي
هگمتانه باستاني شهر رساني آب وضعيت
شد مشخص
تپه در كاوش فصل دهمين پايانيافتن با :فرهنگي علمي گروه
از دنيا باستاني شهرهاي قديميترين از يكي كه هگمتانه
ديگر مجموعهاي كشف بر علاوه ميرود ، شمار به معماري نظر
مسافتي تا نيز شهر آبرساني وضعيت خانهها ، و معابر از
.شد مشخص
فصل انجام 9 با و سال طي 16 باستانشناسان يافتههاي
سيستم با حكومتي شهر يك وجود از حاكي منطقه ، اين در كاوش
.است بفرد منحصر معماري
معابر ، داراي بوده ، ماد سلسله پايتخت روزگاري كه شهر اين
راستاي در كه است متر عرض 5/3 به كوچههايي و خيابانها
متري فاصله 35 در هم موازات به و غربي جنوب به شرقي شمال
و شكل يك خانهها نيز آنها حدفاصل در.گرديدهاند ايجاد
.شدهاند ساخته رديف دو در متر در 5/17 اندازه 5/17 در
فصل در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
شمال جهت در متر عرض 5/2 به معبري به دستيابي كاوش اخير
معابر ديگر با احداث جهت نظر از كه شرقي جنوب به غربي
.دارد هگمتانه شهر چهارراه اولين كشف از نشان است متفاوت
علمي اخبار
|
ضدبارداري جديد راههاي يافتن براي تحقيق
همگان توجه ميخواهد ملل سازمان :خارجي رسانههاي واحد
به نياز بر و كند جلب جهان حد از بيش جمعيت مساله به را
.بگذارد جديد تاكيدي مواليد كنترل
مايهكوبي زودي به "احتمالا ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
سه يك ، مدتهاي براي كار اين.شد خواهد ممكن بارداري برضد
ويرجينيا دانشگاه در پژوهشگران.بود خواهد سال پنج و
اين در.است كارساز موشها در آزمايش اين دادهاند نشان
.ميكنند كار نيز بارداري ضد ديگر راههاي روي دانشگاه ،
آن با كه ميكنند كار دستگاهي روي پژوهشگران مثال ، براي
انجام خود خانه خلوت در ميتوانيد را (نطفه) اسپرم شمارش
.دهيد
اما.است نشده ساخته مردان براي بارداري ضد قرص هنوز
به هم با اسپرم شمارش دستگاه با و شود ساخته است قرار
معمول ديگر سال دو تا كه بارداري ضد راههاي روند ، كار
:از عبارتند شد ، خواهد
مصرف متوالي ماه سه براي كه بارداري ضد قرصهاي نوعي -1
عادت سال در بار چهار تنها زنان رو ، اين از.ميشوند
.داشت خواهند ماهانه
در ماهانه عادت بار كه 13 ندارد دليلي":ميگويد پزشك يك
يا كمخوني موارد در حقيقت در.باشد بار از 4 بهتر سال
دفعه از مناسب روز در قرصها خوردن سپردن خاطر به مسايل
".دارد ترجيح بار 4"احتمالا بعد
مانند را لازم هورمونهاي كه بارداري ضد حلقههاي -2
اما.ميكند بدن داخلي اندامهاي وارد بارداري ضد قرصهاي
.دارد كمتري جانبي عوارض
روشها ساير و ماهانه تزريقات مانند ، ژله مواد چسبها ، -3
.هستند توسعه حال در
شده خارج بازار از كه ضدبارداري اسفنجهاي همچنين -4
.شد خواهند معمول سال 2000 در دوباره بودند ،
دنيا به ناخواسته كودك ميليون سالي 3 آمريكا در تنها
ممكن روش دهها از يكي ضدبارداري راههاي اين.ميآيند
.است موارد آن از جلوگيري براي
سخنگو رايانه
بگويند؟ سخن ميتوانند (الكترونيكي پست) پيامنگارها آيا
را امر اين آلمان در جديد توليدي نرمافزار بسته DICE
به پيامنگار خواندن براي امروز ، به تااست كرده ممكن
به DICE نرمافزار.داشتيد احتياج اينترنت خط و رايانه
در اينكه به توجه بدون لزوم صورت در ميدهد امكان شما
صداي به را پيامنگارها دهيد اجازه رايانه به هستيد ، كجا
قالب در را وب صفحات و پيامنگارها DICE.بخواند بلند
گفتار شكل به را آنها ميتواند و ميكند تحليل HTML
را طرحبندي و قالببندي برنامه اين ، بر افزون.درآورد
.ميدهد قرار جريان در را كاربر و ميكند "تفسير"
رايانه با كار محل از ميتوانيد مثال عنوان به بنابراين ،
پيغامهاي به و كنيد برقرار ارتباط اينترنت يا خود شخصي
را نابينايان مجازي خواننده علاوه ، به.دهيد گوش خود
با تلفن طريق از و دهند گوش وب صفحات به تا ميسازد قادر
.كنند برقرار ارتباط اينترنت
عظيميفرد مهتاب :ترجمه /دويچلند :منبع
|
|