:همشهري با گفتوگو در ناظري شهرام
شدهاست حاكم پختهخواري فرهنگ
درگذشت سينما تدوينگر امامي روحالله
:همشهري با گفتوگو در ناظري شهرام
شدهاست حاكم پختهخواري فرهنگ
دهه سالهاي خلاف گذشته ، بر سال چند در ناظري شهرام
صورت اثربه يك سالي دو و است شده كمكار بسيار 60
.هستيم شاهد را وي از اجراييصحنهاي يا و كاست
كه است وي صداي جنس رنگو در ناظري ، صداي اصلي ويژگي
دهه 60 ناظري.است بخشيده صدايش به استقلاليانحصاري
و برگ صد گل بهار ، لاله شاخصيچون آثار با را ،
نيز وي دركارنامه اگرچه ميشناسند ، شورانگيز
نيز و3 درجه 2 آثار ايراني ، اكثرهنرمندان همانند
ناظري سكوت سالهاي بايد دهه 70را.ميخورد چشم به
به چيز همه از كنارهگرفتن با وي كه آورد بهحساب
حيراني افتاد ، نوار آواز عرصه در نو ارائهكاري فكر
در تازهاش يافتههاي حاصل معتقداست ، خود چنانكه
.است ايراني آواز
را ناظري اندوختهاند ، آوازتجربه كار در كه آنهايي
كه ميكنند معرفي نشيببسيار و فراز با خوانندهاي
تار با-همايون -اصفهان همانند ، دراثري گاه
گاه و ميرسد اوج به چهار ياچاوش و -لطفي محمدرضا
نزولي به راديوخواند ، در سالها كه آثاري در
چهكساني و نخواهيم يا بخواهيم اماچه.درميغلتد
چهره از يكي ناظري شهرام بدپسندباشند ، يا و بپسندند
در كه كارهايابتكاري با و است ايران آواز شاخص هاي
را خود مناقشهدرباره و بحث داده ، آوازانجام حيطه
باگروه ناظري شهرام كار تازهترين.است زده دامن
حميد" سرپرستي به گروه اينشد اجرا تهران در دستان
آلمان مقيم ايراني نوازندهخوشنام و آهنگساز "متبسم
بينالمللي سالننمايشگاه در خود اجراي شب طيسه در
عرصهآهنگسازي در خود تازه ازابتكارات گوشههايي
اركستراسيونمتفاوت ، نهاد ، قضاوتعموم معرض به را
و تنظيم در خاص ظرافتهاي استفادهاز دقيق ، سازبندي
از بهرهگيري نيز اركسترو در سازها مناسب كاربرد
و ملوديهايآهنگين همراه به تواناييهاينوازندگان
كه وي.است متبسم كار جملهويژگيهاي از پسند ، مورد
نوار در نيز اين پيشاز است ، آلمان مقيم سال 14
ونيز خود تواناييهاي از گوشههايي"بامداد"
به رايج كليشههاي از رفتن درفرا را ايراني موسيقي
شاخصي نوازندگان گروهدستان ، كنسرت در.گذاشت تماشا
كمانچه ، ) اردشيركامكار ،(بربط)بهروزينيا چونحسين
،(تاروسهتار)متبسم حميد ،(تنبك) پژمانحدادي ،(دف
گروه(سهتار) شعاري مسعود و (سهتار)ناظري حافظ
حافظ جز به -آنها از هركدام كه ميكردند ، همراهي را
سنتي موسيقي عرصه پختهتريننوازندگان زمره در -ناظري
دستان گروه صورت ، كنسرت هر در.ميآيند بهحساب
ازداوري دور به كه بود تازه حاويويژگيهاي
باشد راه يك آغاز بودن ، ميتواند ، بد يا خوب درباره
در تحولي دنبال كهبه جواناني و موسيقيدانان براي
ما نشستكوتاه حاصل زير گفتوگوي.سنتيهستند موسيقي
به ناظري را ، مفصلتر ديدار است ، وعده ناظري شهرام با
وعده ما به نيز حميدمتبسم كه آن ضمن.كرد موكول بعد
سنتي دربارهموسيقي ديدگاههايش از تا گفتوگوييداد
.همميخوانيم با.بگويد
از هنري و ادبي محافل در روزها اين !ناظري آقاي *
مولانا كتابهاي از آمريكاييان بيسابقه استقبال
كشور ، چنين اين به دستان گروه سفر در آيا.ميشود صحبت
اينكه ، ايرانيان به توجه با بوده؟ محسوس علاقهمندي
كهبيشترين ميشناسند خوانندهاي عنوان به را شما
خود كارهايآوازي در مولانا اشعار از را استفاده
داشتهايد؟
داشتيم ، آمريكا شهرهاي از يكي در كه اجرايي در
قبل(Blay) بلاي پروفسور نام به مولاناشناسي پروفسور
دربارهمولوي و رفت صحنه روي به برنامه اجراي از
را وي وآمريكاييان بود معروفي شخص چون و كرد سخنراني
و ايران عرفان و بهفرهنگ كه زيادي عده ميشناختند
كنسرت اجراي محل به علاقهمندبودند ، مولانا خصوص به
تشويق كه شد اجرا ما برنامه نيز ازسخنراني پس و آمدند
.داشت درپي را فراوانشنوندگان
در مولانا ، شده ترجمه آثار كه است سال سه آمريكا در
ازاين خود من و ميشود معرفي آثار پرفروشترين زمره
.شدهام تعجب دچار مسئله
مولانا آثار به غرب علاقهمندي عمده ميكنيد فكر *
ميباشد؟ چيز چه از ناشي
در ويا شمس ديوان در چه مولانا كه مباحثي من ، نظر به
و شمول فراگيريو جامعيت ، دليل به كرده ، مطرح مثنوي
هرانسان در خاص ، مكاني و زمان به تعلق عدم
دلبستگيبراي ايجاد شخصيتياش ، تعالي به علاقهمند
.ميكند آنها فهميدن و خواندن
ميبينيد؟ چگونه را وضعيت كشور ، داخل در *
وقتيميبينم ميشوم متاثر من و است تاسفآور وضعيت
ايراني ازشاعري همه آن آمريكا ، همانند كشوري در كه
حتي و ميكنند راترويج آرايش و افكار و ميگويند سخن
در اما ميرسد ، فروش نسخهبه هزار تا 900 كتابهايش
و فراموشي دچار عظيم اينسرمايه به توجه ما كشور
.ميشود و شده نسيان
كار كم بسيار گذشته سال چند در !ناظري آقاي *
شدهايد؟
.بله كشور ، داخل در
چرا؟ *
كهكار است شده مرج و هرج دچار چنان موسيقي بازار
بعضياز نادرست عملكردكرد ارائه نميتوان جدي
درحيطه كه خصوصي موءسسات نيز و سازمانها و ارگانها
و فعاليتميكنند موسيقي انواع ديگر و سنتي موسيقي
و نهفرهنگسازي و خويشند منفعت كسب دنبال تنها
.است من كمكاريامثال علت مردم ، ارتقايبينش
ميبينيد؟ كجا در را مشكل ريشه شما *
و ازانقلاب قبل سال چند ايراني ، خوب و سنتي موسيقي
و پايهها ازدلسوختگان بعضي پشتكار و همت و مدد به
شد موجب انقلاب ، وقوعپيداكرد را خود درست مايههاي
كنار به اثر در و يكباره به بسترسازيمناسب ، اين تا
كه درخشاني آثار و كشد سربر مبتذل ، زدهشدنموسيقي
.توليدگردد داشت ، درپي را مردم عموم گسترده استقبال
فقدان دلايليازجمله به بعدها مثبت ، جريان اين اما
زحمات و هدايتنشد مثبت شكلي به صحيح ، مديريت
اين از پس كه فضاييرفت بههدر كشور خوب موزيسينهاي
چون و است بفروش و فضايبساز آمد ، بهوجود بيتدبيري
سيما ، و صدا طريق از اتفاقمردم به قريب اكثريت
از مردم توقع سطح لذا راميشنوند ، موسيقي كارهاي
.است پايينآمده نيز موسيقي
از نوعي و صحبت مصداقيتر اندكي دارد امكان اگر *
راگرفته شما موردنظر موسيقي پيشرفت جلوي كه را موسيقي
كنيد؟ معرفي است ،
خاطره موسيقي است ، شده حاكم هماكنون كه موسيقي
كهبا ميرسد نظر به هم مردم.امروز موسيقي نه است
خاطرهنيستيم ، مخالف ما البته.هستند زنده خاطرات
روي بر يكجامعه هنري هدف تمام باشد قرار اگر اما
دلخوش خاطره به زندهتنها ملت و باشد متمركز خاطرات
چون چرا؟.نميكند سرزمينپيشرفتي آن هنر باشند ،
و تازه كاري كه نميدهند خودشانزحمت به موسيقيدانها
ميشود ، كارها تمام و كنند توليد درخوراعتنا و متنوع
ميرسد نظر به گذشته ، خوب اجراهاي از هفتم تكراردست
ديگرانحاكم زحمت از استفاده و پختهخواري فرهنگ نوعي
با وقتيميبيند امروزي ، موسيقيدان هنرمند.باشد شده
گذشته وآهنگسازان نوازندگان از اثر يك تنظيم
سمت به وي تااينكه ميشود ، تامين بهتر مايحتاجش
نيز هنري متوليان و ومسئولان برود شاخص اثري توليد
را تازه كاري روي بر دغدغهسرمايهگذاري هيچگونه
و بكشد زحمت و بياورد درد را سرش چرابرود ندارند ،
البته.بدهد ارائه تازه كاري كه...و مطالعهكند
نميگويم من نيست ، موسيقي از نوع هيچ حذف بندهمرادم
در كسيبايد هر كه است اين من سخن نباشد ، پاپ موسيقي
.بايستد خود جاي سر
كه افرادياست از بعضي با شما سخن روي ميرسد نظر به *
ميكنند؟ كار سنتي موسيقي در بيشتر
استكه شده جسدي همانند سنتي موسيقي الان !"دقيقا
از هرروز و گذاشتهاند بازار وسط و كرده لخت را آن
كه موسيقيسنتي.ميكشند ديگر كوچهاي به كوچهاي
و سخيف درجههفتم موسيقي ميرود ، سخن آن از امروزه
و ميشود نازلارائه بسيار سطحي در كه است آبگوشتي
سطح دادن تنزل شنونده ، جز براي سخني و پيام هيچگونه
نفر يك به بد دائمخوراك شما وقتي.ندارد آنان توقع
بينشي و فكري ارتقاء كهوي داريد انتظار چه بدهيد ،
در بايد كه است معلم يك بهمثابه هنرمند.بكند پيدا
خود از فراواني دقت و حساسيت آنچهميآموزد ، انتقال
عهد !معلمان اين از بعضي قرار از اما.خرجدهد به
شاگردانخود به هفتم دست فكري خوراكهاي كه كردهاند
.بدهند
ايرانبه سنتي موسيقي كه دارند اعتقاد بسياري اما *
چه شما متصورنيست؟ برايش رفتي برون راه و رسيده بنبست
داريد؟ نظري
اجراهايصد فقط كه باشد بنابراين و است قرار اگر
.ندارم اميدي هم من كنيم ، تكرار را گذشته سال
داريد؟ پيشنهادي چه شما*
بايدتغيير ما سنتي موسيقي حركت و رنگ معتقدم من
بعضيحركتهاي بايد گروهي ، اجراهاي در و كند پيدا
كه ايجابميكند جامعه نياز چون.گردد ايجاد نويني
صد حرف كيميتوانيم تا.كنيم اعمال را تغييرات اين ما
دوران) كه حرفزماني هم آن بزنيم ، را گذشته سال
مرز اين تاريخ پستتريندوران و منحطترين كه (قاجار
اصالت ايناست اجتماعيبوده سياسي لحاظ به بوم و
بچههاي كار تكراررديف ، .است جهالت نوعي بلكه نيست ،
فراهم را تفاخري اسبابهيچ و است ساله تا 15 10
تمرين و كرد مطالعه و زحمتكشيد بايد امروزه.نميكند
.داد ارائه كاريمتفاوت بتوان كه زياد
به افزودن يا و عرضه براي تازهاي چيز چه شما *
كردهايد؟ ارائه ايران موسيقي
ايران موسيقي به تازهاي چيز كه نيستم مدعي من
كارشناسانو عهده به باره اين در قضاوتافزودهام
به گروهدستان با كه است سالي چند اما است ، منتقدان
و طعم كه ايرانيهستيم موسيقي از متفاوت اجراهايي فكر
داشته تفاوت موسيقيايراني ، انواع ديگر با آن رنگ
مختلف شهرهاي در كه است مااجراهايي حرف دليل.باشد
اگر ماداشتهايم تهران در گذشته هفته ازجمله و جهان
وتكرار رديف ارائه حد در و معمولي كاري ميخواستيم
با-بدهيم ارائه تصنيفها و مضرابها چهار بعضي
گروه سالگذشته چند طي در و كردند لطف كه نوازندگاني
كار اين هفتهتمرين دو با -كردند همراهي را دستان
اركستراسيون ، درنوع كه اجرا ، همين اما بود ، عملي
سازها از متفاوت(سونوريته) صداهاي ايجاد
سال سه حدود اجراهادارد ، ساير با اساسي تفاوتهاي
در ما كار.دارد خود درپشتسر را جدي و فشرده تمرين
اصلي دليل است ، شده خود خاص صاحبفلسفه مدت ، اين طي
اين به نياز گروه ، اعضاي تمامي كه ايناست هم آن
از آنها همه "ثانيا و كردهاند فهم و رادرك تفاوت
دارند كافي اطلاعات كشورمان ادبيات و موسيقي ، شعر
بسيار استانداردهاي در نيز نوازندگيشان وتكنيك
كشور موسيقي نوازندگان ورزيدهترين جمله از و بالا
.ميروند بهشمار
يكلولئي لوليان اي" تصنيف از متبسم آقاي كه تنظيمي
سازبندي ، چهدر دادند ارائه (مولانا از شعر) "شد ديوانه
ساز از خواننده نوازندهيا كه صدايي جنس) صدا تمبر چه
تفاوتهاي اركستري ، وفضاي (ميدهد بيرون حنجرهاش يا
گروه ، تمرين دوره طي در.اجراهادارد ساير با اساسي
كه رسيدهام آوازي صداي ارائه جنسيدر و لحن به من
ميكند ، القاء شنونده به را وشكوهمندي حماسه بيشتر
موسيقي گريبانگير است سالي چند كه وضجه ناله تا
.است ماشده سنتي
اجرادر و آمريكا به سفرتان از اندكي بدهيد اجازه *
بپرسم؟ شهرها آن
امريكابرگزار در فستيوالي قبل ، نيم و ماه يك حدود
از هدفاصلي."مقدس موسيقي فستيوال" عنوان با شد
"لاما دالايي"دعوت به پاسخ فستيوال اين برگزاري
بود ، آورده درآن كه بود تبت مردم رهبر و فيلسوف
را دوستي و واتحاد است انسانها صلح پيام موسيقي ، "
وي مبنا ، همين بر".ميكند تشويق آدميان ميان در
دنيا ، مختلف مناطق موسيقيهايخوب از كه داد پيشنهاد
اين ديگر انگيزه.بگيرد آمريكاصورت در اجراهايي
ميلاد دوم هزاره اتمام با آن درهمزماني نيز فستيوال
آمريكا ، شهرهاي تمامي در آن طي كهدر بوده مسيح
.ميشود برگزار مختلف مناطق موسيقيكشورهاي اجراهاي
وگروه شما به سفر همين در سنديهگو شهر ويژه نشان *
گرفت؟ تعلق دستان
مردمو گسترده تشويق كه كنسرت اجراي از پس !بله
دنبالداشت ، به را آمريكا "سنديهگو" شهر مسئولان
نشان و ساللوح هر كه شهر اين بينالملل امور مسئولان
كاري مختلفيكه كشورهاي هنرمندان به را ويژهاي
را جايزهامسال ميدهند ، باشند كرده ارائه متفاوت
.كردند اعطاء دستان گروه به نيز
نجوا -الف:از گفتوگو
درگذشت سينما تدوينگر امامي روحالله
كه ايران سينماي ارزشمند تدوينكننده امامي ، روحالله
پرنده -كانيمانگا - طبيعتبيجان چون فيلمهايي
-آلوده دستهاي -قرمز -پرواز آخرين - خوشبختي كوچك
سينمايي و هنري كارنامه در را...و انتظار دختران
به آبانماه روزدوشنبه 24 سحرگاه داشت ، خود
.پيوست ابدي بارگاه
در و بود ايران سينماي باوفاي ياران از امامي
اعضاي از همچنين و عضويتداشت سينما خانه داوري هيات
محسوب ايران سينماي تدوينكنندگان كانون پرتلاش
سينماگران 9 و هنرمندان حضور با هنرمند اين پيكر.ميشد
هنرمندان قطعه سوي سينمابه خانه محل در امروز صبح
.ميشود تشييع بهشتزهرا
|