سينما پرده بر
ندارد؟ بازار امروز شعر چرا
سينما پرده بر
بازيگر
كريمي ، نيكي:بازيگران /سجادي محمدعلي:كارگردان
خيرآبادي ، حميده شريفينيا ، محمدرضا اسماعيلي ، حبيب
فلسطين ، :دهنده نمايش سينماهاي /.. و لطفي غلامحسين
پيوند ، گلريز ، تماشا ، شهر تهران1 ، ، بهمن2 سروش ،
شيرين ، كوچ ، ناهيد ، پيام ، ستاره ، جامجم ، اروپا ،
.نور فرهنگسراي و سرو فرهنگسراي دهكده ،
خدا رنگ
محسن محجوب ، حسين:بازيگران /مجيدي مجيد:كارگردان
صحرا ، جديد 2 ، عصر:دهنده نمايش سينماهاي /رمضاني
و اشراق فرهنگسراي بهمن ، فرهنگسراي قشنگ ، شهر سپيده ،
.جديد 3 عصر
شيدا
ليلاحاتمي ، :بازيگران /تبريزي كمال:كارگردان
بهمن 1 ، :نمايشدهنده سينماهاي/پيروزفر پارسا
آبي ، آسمان كارون ، شاهد ، آستارا ، آسيا ، استقلال ،
حافظ ، ميلاد ، تيسفون ، توسكا ، ماندانا ، سايه ، بهاران ،
.چمران شهيد و سعدي
كتاني كفشهاي با دختري
آهنگراني ، پگاه:بازيگران/صدرعاملي رسول:كارگردان
بهمن موءدبيان ، داريوش محمدي ، اكرم حاجيزاده ، مجيد
:نمايشدهنده سينماهاي/... و ميامي مهدي زرينپور ،
شيرين كانون ، ملت ، فرهنگ ، مركزي ، افريقا ، جمهوري ، قدس ،
.تهران و
سياوش
علي تهراني ، هديه :بازيگران /مقدم سامان:كارگردان
پوراندخت باقريان ، رحمان خيامي ، مهدي قربانزاده ،
جديد1 ، عصر:نمايشدهنده سينماهاي/.. و مهيمن
گلستان ، فرهنگي مجتمع پيروزي ، مراد ، شهرقشنگ ، بلوار ،
.المپيك دهكده و فردوسي المپيا ،
ندارد؟ بازار امروز شعر چرا
شعر كتاب انتشار و چاپ چگونگي در تاملي
نشر و چاپ اهالي و شعر اهالي براي پرسش اين شايد
امروز شاعران شعر كتاب چرا كه باشد شده طرح كتاب
بازار نميتواند اخير ، دهه دو اين شاعران "مخصوصا
صورت به مساله اين به ميكنيم تلاش باشد ، داشته خوبي
.كنيم شناسايي را موضوع اين علل و بپردازيم جزييتر
حوزه در نشر و چاپ مشكل دقيقتر بتوانيم اينكه براي
آشنا آن مختلف مراحل با بايد ابتدا دريابيم را شعر
.شويم
معاصر شعر جريان
زمينه مشروطيت عصر شعر كه گفت بايد مختصر و بهطوركلي
تحول آورد ، بهوجود را دروني و عميق تحول يك ايجاد
شكل كه بود زباني تحول يك زمينهساز و باعث اجتماعي
(يوشيج نيما) "اسفندياري علي" شعر در آن يافته انسجام
بار اولين افسانه شعر ارائه با نيما آمد ، دست به
.كرد مطرح منسجم و جدي شكل به را شعر در تجددخواهي آهنگ
اخوان مهدي.بودند جوانترها ميان در نيما پيروان
به خراسان از راهي خراساني فقيد شاعر ( اميد.م)ثالث
.سرود را نيمايي شعر از متكاملي نمونه و برد يوش طرف
كتيبه ، مانند ثالث اخوان مهدي درخشان شعرهاي
نمونه...و شاتقي زندان ، در پاييز قاصدك ، زمستان ،
.ميباشند نيمايي شعر از كاملي
وزن قيد و آورد را بيوزن شعر (بامداد.ا )شاملو احمد
آن بر را سپيد شعر نام و برداشت شعر از هم را قافيه و
در شبانه ، ناصري ، مرگ آينه ، در آيدا شعرهاي گذاشت ،
.ميدهند تشكيل را او ماندگار شعرهاي...و آستانه
ايمان شعرهاي سرود ، آزاد و نيمايي شعر فرخزاد ، فروغ
فروغ آثار بهترين...و سرد فصل آغاز به بياوريم
از را آثاري گونه همين به هم سپهري ميباشند ، فرخزاد
نوعي رويايي ، يدالله ميان اين در گذاشت ، جاي به خود
تبيين براي و گذاشت "حجم" را آن نام كه آورد را شعر
از تعدادي با را "اسپاسمانتاليسم" آن تئوريك
احمدرضا.كرد صادر..و الهي بيژن مانند همفكرانش
نو موج آتشي منوچهر پشتوانه با و ديگر تعدادي با احمدي
..و سياه موج آن از پس انداخت ، راه به معاصر شعر در را
اسلامي انقلاب از قبل كه بود شعر ديگر جريانهاي
.فرونشست يكباره و شد بلند صدا و سر پر
عدهاي.شد سستي و رخوت نوعي دچار شعر انقلاب از بعد
كه كردند سعي فارسي كهن قالبهاي به بازگشتن با
و نو از را رباعي و دوبيتي و غزل مانند قوالبي
اين شاعران ميكرد تلاش كه مكاني كنند ، احيا دوباره
تبليغات سازمان هنري حوزه كند ، معرفي را شعرها نوع
كتابها اين به خوانندگان رويكرد ميزان بود ، اسلامي
زعم به.دارد مخاطبين استقبال عدم از نشان تاحدودي
منسجم شكل به را آن نيما كه تحولي سطور اين نگارنده
اين.بود خواهد پايدار و برگشتناپذير داد ارائه
قيصر مانند گروه اين مطرح شاعر چند گرايش در موضوع
كنار درميشود مشخص سپيد و نيمايي شعر به امينپور
كه گروهي ابتدا داشت ، حضور هم ديگر گروه دو جريان اين
.و سخن دنياي تكاپو ، گردون ، آدينه ، مانند نشرياتي در
از دور به كه گروهي دوم ;دادند ارائه را خود آثار.
آفرينندگي به پايتخت گروههاي و مطبوعات هياهوي
.پرداختند
يا خواسته موردنظر نشريه انتخاب با نخست گروه
نشريه هر.ميكردند جدا ديگر گروه از را خود ناخواسته
گروهگرايي و باندبازي نوع اين داشت ، را خود گروه
با يك هر گروهها اين كه است ملموستر و مشخصتر زماني
مشخصي افراد شعرخواني و شعر بررسي و نقد جلسات تشكيل
بزرگنماييهاي با آنها بيشتر ميكرد ، جمع گردهم را
دهه ابتداي در شدند ، مطرح خود نشريات در غيرمعقول
انتشار با "مس در طلا" نويسنده براهني رضا دكتر هفتاد
شاعر ديگر من چرا و پروانهها به خطاب" نام با كتابي
شعر مانيفست با همراه را شعر تعدادي ،"نيستم نيمايي
خفقان دچار شعر كه شد مدعي براهني و داد ارائه خود
بكشد ، رخ به شعرش در را زبان زبانيت ميخواهد و شده
آن مانيفست هم و دفتر اين شعرهاي هم اينكه از فارغ
بيشتر او گفت بايد.است بررسي و نقد قابل خود جاي در
براي كاري باشد ، كرده شعر براي كاري بخواهد اينكه از
بعد و تهران در را عدهاي و است كرده خود نام احياي
كتاب انتشار با.كشاند خود دنبال به شهرستانها
موضع او دربرابر شاعران از ديگر عدهاي براهني
و موفق نيمايي شعر هنوز او كه معتقدند جمعي گرفتند ،
ميراثي و ارث ادعاي نبايد پس ندارد ، عرضهاي قابل
جنوب از زماني كه شاعري صالحي سيدعلي.باشد داشته
.است براهني رضا منتقدان از يكي بود آمده پايتخت به
از جدا آهنگي و مسير و مشخص "كاملا صالحي شعر زبان
محمد ، براهني شعر ديگر منتقد.دارد و داشت براهني شعر
هم و منتقد عنوان به هم دهه چند طي كه كسي است ، حقوقي
برخلاف بار اين اوبود شده مطرح شاعر عنوان به
و آورد روي بيوزن شعر به گذشتهاش نيمايي شعرهاي
براهني روش مخالف و مغاير بود برگزيده كه را روشي
.ميديد
هفتاد دهه در شعري كشمكشهاي و انتقاد و حمايت اوج
گرفت صورت پروانهها به خطاب كتاب انتشار اثر در كه
و شهرها نوع اين بين جدال و بود و 75 سالهاي 74
رفتهرفته اما.شد سپرده جوانترها به تئوريها
اين كنار در.رفت بين از آمده وجود به التهابات
به كه دارند قرار ديگر شاعر چند پرجنجال جريانهاي
هم و تريبون نداشتن دراختيار و پايتخت از دوري واسطه
پايتخت التهابات از جديتر مسايل به پرداختن بواسطه
را آنها هنوز برخي دليل همين به حتي و بودند دور
كلاهي محمدباقر به ميتوان ميان اين از نميشناسند ،
، يافته انتشار دفتر سه با كه شاعري كرد ، اشاره اهري
.است كرده معرفي معاصر شعراي از يكي عنوان به را خود
بنياد ، شاپور جلالي ، بيژن از ميتوان او كنار در
فيروزه احمدي ، مسعود قهرمان ، آزيتا قدرخواه ، كيوان
خاوري تقي و جوركش شاپور جوادزاده ، هاشم ميزاني ،
.برد نام
ميكند؟ چه ناشر ميطلبد ، چه مخاطب
كشمكش همان نوعي به جوانترها ميان حاضر حال در اما
به هم جوانترها ميان جدالدارد وجود انزوا همان و
شاعر فلان "مثلا اينكه به هم و ميشود مربوط شعر تئوري
در ميتوان را مساله اين.است ولايت و شهر كدام از
...و شمال جنوب ، اصفهان ، شاعران جداگانه اجتماعات
جريانهاي گرفتن پي دليل به جديد نسل.كرد مشاهده
شده مايوس خود شعر مخاطب از شعر نگرفتن جدي و كاذب
آفرينندگي مرحله در شد ذكر كه آنچنان عمده علتاست
ذات با كه ماجراهايي در شدن حل واسطه به آناناست
صحيح ادامه بتواند كه شعري سرودن از است بيگانه شعر
اين زياد تعدادماندند دور باشد شعر تاريخي جريان
ادبيات به يكباره گرايش نيز و شاعران و شعرها نوع
آن از شعرها نوع اين مخاطب كه است شده باعث تجملي
وجود هم ديگري جامعهشناسي مسايل درضمن.بگيرد فاصله
كه شعري از را امروز شعر خواننده شد ، باعث كه دارد
به ميتوان "مثلا.دارد نگه دور ميشود سروده امروز
از بعد كه كرد اشاره سطحي و رمانتيك نوشتههاي انواع
ميتوان آثار دست اين از.شديم مواجه آنها با مدتها
اشاره "حيدرزاده مريم" و "رحيمي فهيمه" نوشتههاي به
سرودهها و نوشتهها نوع اين اينكه از فارغ كرد ،
.كنند پيدا راه حرفهاي ادبيات حوزه به نميتوانند
واقعيات ميتواند جامعهشناسانه منظر از تصوير همين
يكباره چرا ايران جامعه اينكه كند ، برملا را فراواني
حيدرزاده مريم آثار يافتن يا آدمبرفي فيلم ديدن براي
ميتواند حيدرزاده نوشته لحاظ اين از ميآورند؟ هجوم
ديگر مجالي كه باشد اجتماعي فراوان معضلات بازتاب
هيچگاه خوانندهاي چنين اما ميطلبد ، پرداختن براي
پيشرو لقب آن بر كه باشد ادبياتي مخاطب نميتواند
نوشتههاي با را خود ميخواهد هنوز كه چرا شده ، گذاشته
كتاب ناشران ديگر طرف از.كند سرگرم سست و ابتدايي
كتابهايي انتشار به نياز خود حيات ادامه براي
برگرداند ، را آن سود و سرمايه سرعت به بتواند كه دارند
ميشود سروده امروز كه شعري دليل اين به "طبيعتا
از حتي گاه كتابفروش "كند ، جلب مخاطبرا نميتواند
اساسي مشكل.ميكند نيزامتناع كتابها نوع اين قبول
اين است گريبان به دست آن با امروز شعر نشر كه ديگري
مراكز.نميگيرد صورت صحيح شيوهاي به كتاب پخش كه است
اينكه "مثلا.دارند را خود قانعكننده دلايل كتاب پخش
و ميكند امتناع كتابها اينگونه قبول از كتابفروش
بماند كتابفروشي در سال چند بايد كنند قبول اگر حتي
اقتصادي صرفه هيچ مساله اين آنها براي.بخورد خاك و
.باشد داشته نميتواند
هستند ، روبهرو اساسي مشكل چند با اكنون شعر موءلفان پس
خود اگر دوم ، آنها ، كتاب چاپ از ناشران امتناع اول
مواجه آن توزيع مشكل با دهند انجام را سرمايهگذاري
كتابفروشي به بايد "شخصا خود گاه ناچار و ميشوند
كتابفروشها انبوه ميان از شايد تا نمايند مراجعه
كند ، قبول را آنها كتاب امانت صورت به كتابفروش چند
سرمايه برگشت به اميدي ديگر كتابها اين موءلفان اغلب
.بخواهند هم را آن سود اينكه به رسد چه ندارند ، خود
و زودهنگام نرفتن فروش خاطر به سرمايه برگشت براي
با ارتباط نداشتن و كتابفروشي چند در كتاب پخش نيز
فراواني مشكلات مالي حسابرسي براي كتاب پخش مركز يك
ارشاد وزارت سياستميباشد امروز شعر موءلفان متوجه
اولين كه موءلفاني كتاب از جلد هزار خريداري مبنيبر
موءلفان.است نبوده پايدار كردهاند منتشر را خود اثر
برداشتهشدن با كه بودند اميدوار اخير سال چند اين در
داشته بهتري و بيشتر مخاطب بتوانند بيدليل مميزيهاي
كه نشد باعث هم مميزيها از بسياري حذف اما باشند ،
ميرسد نظر به.شوند روبهرو مناسبي مخاطب با آنان
مطلوبي و دقيق هماهنگي بايد شده ذكر موارد به توجه با
و ناشران ارشاد ، وزارت موءلفان ، سوي از
درنهايت هماهنگي اين.پذيرد انجام كتابفروشان
يا شود ، هماهنگ امروز شعر خواننده با بتواند بايد
بنيادي تجديدنظرهاي بوسيله بايد اينكه شايد
امروز شعر با را امروز خواننده فرهنگي و اجتماعي
.كرد هماهنگ
شريفي اكبر علي
شهرزاد نگارخانه
از /آذر چهارم تا آبان از 28 /گروهي نقاشي نمايشگاه
به نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16
.تلفن2703667 /فردوس برج تجريش ،
آريا نگارخانه
تا آبان از 26 /وارگاسينايي گيزلا نقاشي نمايشگاه
وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 ساعت 15 از /آذر دوم
:تلفن /پلاك 17 زرين ، كوي بهشتي ، راه سه از بالاتر
.8716401
شيو نگارخانه
ششم تا آبان از 30 /رسولراد الميرا نقاشي نمايشگاه
مطهري ، خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16 از /آذر
.تلفن8730864 /شماره 1/12 جم ، روبروي
گلستان گالري
/آذر نهم تا دوم از /حقيقي ابراهيم سريگرافي نمايشگاه
دروس ، خيابان:نشاني /تا 19 و 16 تا 12 ساعت 10 از
.تلفن2541589 /پلاك 42 كماسايي ، شهيد
|
|