كودكان كار عواقب و علل
(آخر قسمت) جهان در كودكان كار وضعيت به نگاهي
خلاصه بخش دو در ميتوان را كودك كار معضل عمده علل
باعث قوي عاملي بهعنوان خانوادهها فقرنمود
كار به را خود كودكان شوند ، مجبور والدين كه ميشود
راضي مادري و پدر هيچ اينصورت ، غير در بفرستند ، زيرا
و خطرها معرض در را خود خردسال فرزند كه نميشود
كاري ناامن محيطهاي و كار از ناشي فراوان بلاياي
.دهد قرار
يا كودك درامد ناچيز سهم فقير ، خانوادههاي براي
والدين براي را كردن كار امكان كه خانه در او كمك
كه باشد موءثر چندان ميتواند ميآورد ، بهوجود
را بخورونمير حداقل و برهاند گرسنگي از را خانواده
است كرده روشن را نكته اين مكرر بررسيهاي.سازد فراهم
دستمزدشان تمامي شاغل كودكان از زيادي تعداد كه
كه ميشود مشخص ترتيب اين به.ميدهند والدين به را
اقتصادي سطح تامين در اساسي نقش كودكان كار
يكي رابطه اين در تشديدكننده عوامل.دارد خانواده
دستمزد بودن پايين ديگري و كودك والدين بيكاري
استثمار و بهكارگيري در بسزايي نقش كه است كودكان
براي كودكان كه گفت بتوان شايد درواقع.دارد كودكان
استثمار آسانتر كه ميشوند گمارده كار به اين
.ميشوند
دو در بويژه و گفتهاند و نوشته بسيار فقر درباره
ذكر.بود "فقر امحاي جهاني سال" كه پيش سال
و جهاني بانك و پول بينالمللي صندوق آمارهاي
اين حوصله از بدهكار كشورهاي وضعيت كشيدن بهتصوير
توجه آن به اينجا در بايد كه آنچه اما ;است خارج بحث
آنچنانكه كهتاكنون است صنعتي كشورهاي نقش كرد ،
دنيا چهره از فقرزدايي جهت در گامي بايد ،
همچنان بزرگ كشورهاي نظامي بودجههاي.برنداشتهاند
و است داده اختصاص بهخود را قابلملاحظهاي رقمهاي
سوم جهان كشورهاي توسعه حق به درواقع كشورها اين
.نميگذارند احترام
دارند ، وجود كارگر كودكان بيشترين كه كشورهايي در
نسبتهاي و نظامي بودجههاي بالاي ارقام همين نيز
اجتماعي خدمات و پرورش و آموزش هزينههاي پايين
.دارد وجود
كار افزايش درنتيجه و فقر تشديد در نيز جمعيت رشد
.است تاثيرگذار كودكان
صريح بسيار كودك كار خصوص در كودك حقوق پيمان
:كودك حقوق پيمان ماده 32 طبق است ،
مورد بهمنظور را كودك حق پيمان طرف كشورهاي -1
انجام و اقتصادي استثمار برابر در گرفتن قرار حمايت
وي آموزش در توقفي يا بوده زيانبار كه كاري هرگونه
اخلاقي معنوي ، روحي ، جسمي ، بهداشت براي يا و كند ايجاد
باشد ، بهرسميت مضر كودك اجتماعي پيشرفت اينكه يا
.ميشناسد
قانوني ، لازم اقدامات پيمان طرف كشورهاي -2
اين اجراي تضمين جهت در را آموزشي و اجتماعي اجرايي ،
به توجه با و راستا اين در.خواهندآورد بهعمل ماده
كشورهايطرف بينالمللي اسناد ساير در مربوط مواد
خواهند قرار توجه مورد را ذيل موارد "خصوصا پيمان ،
:داد
.كار انجام براي سنين حداقل يا سن حداقل تعيين -الف
.كار شرايط و ساعات نظر از مناسب مقررات تعيين -ب
اجراي ضمانتهاي ساير اعمال يا مجازات تعيين -ج
.ماده اين موءثر اجراي تضمين بهمنظور مناسب
برخورد در كشورها قوانين نارسايي هرگونه صورت اين به
موجود ، قوانين نشدن اجرا و كودكان كار با جدي
.باشد كودك كار تشديد علل از ديگر يكي ميتواند ،
كودكان كار عواقب
زير چارچوبهاي در ميتوان را كودكان كار مساله
:داد قرار بررسي مورد
رشد ميتواند ، بر طاقتفرسا و استثمارگرانه كار
بهخطر را او تندرستي و باشد تاثيرگذار كودك جسمي
كودك شنوايي و بينايي ضعف باعث مواردي در و بياندازد
به منجر كاري شرايط به توجه با نيز گاهي و ميشود
.ميشود كودك عمومي ضعف
تاثير كودك شناختي رشد بر استثمارگرانه كار *
از نميتوانند ، كارگر كودكان مثال براي.ميگذارد
برخي در حتي گردند ، برخوردار كافي پرورش و آموزش
اجتماعي زندگي لازمه كه آنها عمومي تواناييهاي از
.ميشود ضعف دچار نيز رياضي محاسبات نظير است ،
و زيانبار كار براثر كودكان عاطفي رشد *
و ميگردد مختل رواني ، سخت شرايط در استثمارگرانه
خانوادگي ، دلبستگي كافي ، نفس عزت نظير احساساتي
.ميبيند لطمه آنها در عشق احساس
كار تحتتاثير نيز كودك اخلاقي و اجتماعي رشد *
.ميگيرد قرار زيانبار
حمل.است آشكارتر همه از جسماني آسيب ميان اين در
انتظار صعبالعبور ، مناطق از گذر سنگين ، بارهاي
شرايط با مزارع و كشتزارها در كار گمرك ، سالنهاي در
بر همگي طولانيمدت بدني كار و نامساعد هوايي و آب
از مهمتر اما.دارند مستقيم تاثير كودك جسماني شرايط
"معمولا كه است غيرجسماني آسيبهاي آسيب ، اين
ستمبار شرايط در كودكان تحقير.است برگشتناپذير
را نامناسبي آينده آنها عزتنفس نابودي و كاري
.ميزند رقم كارگر كودكان براي
.ميشود آنها تحصيل مانع كودكان كار ديگر طرف از
طولاني استثمارگرانه كارهاي اينگونه "معمولا زيرا
گاه.ميسازد ناممكن را مدرسه به كودك رفتن و است
درك توان وي ديگر كه ميگيرد را كودك انرژي چنان نيز
.ندارد را درسي مطالب پيگيري يا دروس
زمان مدت در كودك يعني است ، موسمي كارها از برخي
.بخواند را خود درس نميتواند ، خاصي
آنها از كاري محيطهاي در كودكان با بدرفتاري
در كودكي از تنبيه قبح زيرا.ميسازد اخلالگر افرادي
.ميرود ازبين آنها
استثمار مورد كودكي در كه افرادي رواني مشكلات
نمايان بيشتر آنجا گرفتهاند ، قرار اقتصادي
در گرفتن قرار دليل به كودكي در فرد كه ميشود
و جسمي آزارهاي انواع تحت فاسد ، و ناامن محيطهاي
در "عمدتا افراد اين.باشد گرفته قرار تجاوز
تمايل كودكي در آزارها اين تحمل علت به بزرگسالي
از تا ميكنند پيدا كودكان جنسي آزار به شديدتري
.بيابند خود حقارت احساس بر سرپوشي اينطريق
كودكان كار خصوص در شده انجام قدامات
به را اولويت (IPEC)كودكان كار امحاي جهاني برنامه
زيانبار محيطهاي در شاغل كودكان كارگر ، كودكان
و سال دوازده زير خردسال كارگران خصوص به و
ازطريق برنامه اين راهكارهاياست داده دختربچهها
با همكاري و كشورها از سياسي موافقتهاي گرفتن
سازمانهاي كارفرمايي ، و كارگري سازمانهاي
قبيل از جامعه در مرتبط گروههاي و غيردولتي
.ميگردد ارايه جمعي ارتباط وسايل و دانشگاهها
كودك ، كار با مبارزه زمينه در اقدامات جمله از
نقاط در گوناگون همايشهاي و كنفرانسها برپايي
كه است "كودك كار جهاني كنفرانس"جمله از دنيا مختلف
تا از 27 "كار جهاني سازمان" و "يونيسف" همكاري با
برگزار "اسلو" در گذشته سال (آبان تا 8 5) اكتبر 30
جهاني كنفرانس آخرين عنوان به "اسلو"كنفرانس.گرديد
فوقالعاده اهميت از كودك كار زمينه در شده برگزار
جهاني سازمان كل مدير آنكه ويژه به.است برخوردار
را سخنانم بگذاريدتا":نمود اعلام خود سخنراني در كار
جنگ در اينجا در.نمايم آغاز محكم بسيار جمله بايك
سال پانزده در ميتوان.شدهايم پيروز كودك كار عليه
".شد پيروز جنگ اين در نيز كشورها تمام در آينده
اين كه دارد آن از نشان "هانس ميشل" كلمات اين
داشته جهاني جامعه براي مثبتي دستاوردهاي كنفرانس
.است
سطح در گوناگون شكلهاي به نيز غيردولتي سازمانهاي
مساله حاضر حال در.هستند مشغول فعاليت به جهان
فعاليتهاي به كه است اين سازمانها اين اساسي
.بپردازند جهان سراسر در رساننده آگاهي
در (IPEC) "كودك كار ممنوعيت بينالمللي برنامه"
.ميكند فعاليت (ILO) كار بينالمللي سازمان چارچوب
كار مساله به كه ميشود تلاش برنامه اين اجراي با
.شود داده خاتمه كودك كننده استثمار مخاطرهآميزو
گرفته پيش در كه پذيري انعطاف و خلاق روش با (IPEC)
سعي و ساخته وممتاز رابرجسته خود برنامههاي است ،
استعداد و كودكان نيازهاي با را خود كه است كرده
روح تقويت پاس به همچنينكند سازگار كشورها
كه ساختارهايي نمودن مستحكم و ملي وفاداري
كرده احترام كسب وابستهاند ، آنها به مستمر پيشرفتهاي
.است
"تفاهم يادداشت" امضاي با (IPEC)برنامههاي از يكي
تفصيل به همكاري گستره آن در كه (ILO) و دولتها ميان
و پژوهشها در.ميگردد آغاز است ، شده بيان
كشور هر در كودك كار مسايل وسعت و ماهيت زمينهيابي
نظر ، تبادل طريق از سپس و ميشود مشخص و تعريف
اساس بر ملي اقدام برنامه كه ميآيد بوجود شالودهاي
.ميشود پرداخته و ساخته آن
رساني آگاهي (IPEC) كار شيوه در ديگر اساسي عنصر
به پيام.است كودك كار دامنه و خطرها درباره
كه راديويي برنامههاي طريق از گوناگون شيوههاي
نواحي در ويژه به -صرفه به ومقرون نيرومند وسيلهاي
كار خطرهاي تايلند ، در.ميشود پخش است ، روستايي
كتابهاي و (كارتون) متحرك نقاشيهاي طريق از كودك
.ميشود تشريح مصور
و قانونگذاري تا ميكند كمك كشورها به همچنين (IPEC)
كار مساله بر نظارت و اجرا در را خود تواناييهاي
گماردن به اقدام كشورها از بسياري.كنند تقويت كودك
تنها "غالبا بازرسان اين.كردهاند "كار بازرسان"
خردسال كارگران به ميتوانند كه هستند كساني
راهنمايي كتاب اكنونباشند داشته دسترسي "نامريي"
صحنه در و كرده تهيه "كار بازرسي" زمينه در (IPEC) كه
در و است شده برگردانيده زبان چندين به و آزموده عمل
مسايل به برنامهها اين در.دارد قرار همگان دسترس
موضوع جمله از.است شده پرداخته نيز وسيعتري قانوني
حصول منظور به تحصيل و كار قوانين ساختن منطبق
كار به اشتغال براي سن حداقل كه امر اين از اطمينان
تحصيلات كودكي هر كه باشد سني از بالاتر كشوري هر در
.ميرساند پايان به سن آن در را خود اجباري
راهكارها
به ديگري چيز هر از بيش كنوني وضعيت در كه ميآيد نظر به
نياز كشور در نيز و جهان سطح در هماهنگ حركت يك
استثمارگونه و اجباري كار گسترش از تنها نه تا داريم
امكان حد تا را آنها بتوان بلكه شود ، جلوگيري كودك
زير روشهاي كه ميآيد نظر به ميان اين در.نمود محدود
.شود واقع مفيد مهم اين انجام براي
سازمانهاي عنوان به دولتي غير سازمانهاي نقش -
رساني اطلاع
است مواردي جمله از كودكان كار مورد در اطلاعرساني
معضل اين دهنده كاهش عنوان به آن از ميتوان كه
و دولت دقيق رساني اطلاع با كه چرا برد ، نام اجتماعي
به نسبت و شده حساس مخرب و شوم پديده اين مورد در مردم
طريق از صحيح اطلاعرساني.داد خواهند نشان واكنش آن
وخيم عواقب به نسبت هشدار و ارتباطجمعي رسانههاي
ميتواند ، كارفرمايان و خانوادهها به كودكان كار
.باشد كودكان كار ريشهكني و امحا جهت در راهگشايي
كودكان كار زمينه در آمار و اطلاعات آوري جمع
اين در بينالمللي و ملي سازمانهاي تا ميشود باعث
راهكاري و كرده برنامهريزي بهتر بتوانند ، زمينه
.كنند اتخاذ را مقتضي
تنبيهي اقدامات -
به ميتوان كودكان كار كاهش براي راهكارها ديگر از
پيشبيني نيز و ويژه قوانين و نامهها نظام تنظيم
در.كرد سوءاستفادهگراناشاره براي تنبيهي اقدامهاي
و جدي حمايت قوانين اين از ميبايست دولتها زمينه اين
از حمايت بينالمللي سازمانهاي با نمايندو عملي
.نمايند همكاري كودكان
بافقر مبارزه -
بايستي كه است اساسي اقدامات جمله از فقر با مبارزه
كودكان حقوق حامي سازمانهاي كار دستور راس در
اتخاذ و فقير خانوادههاي به كردن كمك.گيرد قرار
چشمگيري نحو به ميتواند مورد اين در ويژه راهكارهاي
ميبايست ، فقر كاهش يا امحا براي.بكاهد كودك كار از
و ملي درنظامهاي اجتماعي و اقتصادي گسترده تحول
و لازم هاي مشي خط بااتخاذ و نمود ايجاد بينالمللي
ياري فقير خانوادههاي به اقتصادي و خدماتي بخشهاي
باايجاد مختلفي كشورهاي زمينه اين در.رساند
.مينمايند ياري را آنها فقرا براي اعتباري بانكهاي
از حمايت بخش در ويژه موسسات تاسيس با همچنين
.كرد ياري را فقرا ميتوان محرومان
ابتدايي تحصيلات بهويژه پرورش و آموزش تقويت -
حقوق نامه پيمان ماده 28 در كودكان تحصيل زمينه در
خويش ، مسئوليت اجراي در دولتها ، است ، آمده كودكان
به كودكان همه براي را ابتدايي مناسب تحصيلات بايد
آنها آموزش چگونگي وبر درآورند واجباري رايگان صورت
سازمانهاي زمينه اين درباشند داشته نظارت
مهمي نقش ميتوانند ، نيز خيريه موسسات و غيردولتي
را محيطي بايستي دولتها كودكان درآموزش.باشند داشته
آزادي از هم و درس از هم كودكان تا آورند وجود به
كاهش يعني اينجا در آزادي از منظور.شوند بهرهمند
كه چرا است ، كارگر كودكان مورد در مدرسه رسمي قوانين
طعم چشيدن از پس كه كودكاني ميدهد ، نشان آمارها
درس كلاس رسمي محيط به خيابانها در خطرناك آزادي
مدرسه به را آزادي با همراه سخت كار و آمدهاند
.ميدهند ترجيح آن رسمي وقوانين
كودك حقوق پيمان ترويج و آموزش -
به احترام كه شكلي به كودك حقوق پيمان ترويج و آموزش
پيمانكاران همه دولتي ، مقامات ميان در پيمان اين
بازكند ، را خود جاي مردم همه نيز و كارفرمايان و
.است برخوردار فوقالعادهاي اهميت از
|