;ميدهند نظر دانشگاهها آموزشي معاونان
ما دانشگاههاي در پژوهش و پويش چرا
است؟ شده رنگ كم
دانشگاه آزمون در ثبتنام نحوه و شرايط
شد اعلام كاربردي - علمي جامع
روستايي نمونه كتابدار از 28 تقدير
;ميدهند نظر دانشگاهها آموزشي معاونان
ما دانشگاههاي در پژوهش و پويش چرا
است؟ شده رنگ كم
بايستي كه است آرمان يك دانشگاهها كردن محور پژوهش *
موجود ضوابط و مقررات اجرايي ، ساختارهاي آن تحقق براي
كند تغيير
;سرآغاز
با چشمگير تفاوتي آن مناسبات كه عصري رسيدن فرا با
دوران صاحبنظران بسياري سوي از و دارد گذشته دهههاي
است ، شده نامگذاري اطلاعات انفجار عصر و انسانها بيقراري
روي پيش تازه نيازهاي و چشمگير انساني جوامع تحول سرعت
و پرسشها براي مناسب پاسخي يافتن.است روزافزون او ،
از بسياري اصلي دغدغه به امروز انساني ، جوامع جديد مسايل
را آنها و شده تبديل توسعه و پيشرفت خواستار كشورهاي
.است كرده پژوهش وادي در نهادن گام از ناگزير
تحول سرعت با شدن همگام ضرورت از بموقع و درست درك
مسير در نهادن گام براي لازم شرط نخستين "قطعا جهاني ،
هنوز ما ، كشور در مهم اين و است پژوهش و علم توسعه
.است نيافته تحقق است ، بايسته و شايسته آنطوركه
بويژه پژوهش و تحقيق به اهميت و توجه ضرورت كه سالهاست
علم ، اصلي مهدهاي از يكي بهعنوان ما ، دانشگاهي مراكز در
باقي لازم محتواي از خالي و تكراري شعار حد بيشتردر
سالهاست.است رنگ كم دانشگاهها در پژوهش و پويش و مانده
هيات اعضاي اقتصادي مشكلات و معضلات" چون مقولاتي كه
،"آموزشي محتواي ضعف" ،"اساتيد حد بيشاز تدريس" ،"علمي
برنامهريزي بخش در يكساننگر و متمركز ساختار اصلاح"
بهگوش جامعه كنار و گوشه از ديگر مشكلات و "آموزشي
پژوهش بحران ميكند ، خودنمايي ما چشم پيش آنچه و ميخورد
.است آن از ناشي ناخوشايند پيامدهاي و دانشگاهها در
پژوهش ما دانشگاههاي و ندارد خريداري پژوهش چرا اينكه
جهت تا داشت آن بر را ما كه است موضوعي نيستند ، محور
آموزشي معاونين از چندتن با آنها براي پاسخي يافتن
از را مبحث اين و بنشينيم گفتوگو به كشور دانشگاههاي
و دانشگاهها آموزشي حوزههاي در موجود ضعف نقاط منظر
.بنگريم عالي آموزش موءسسات
اصفهان دانشگاه آموزشي معاون فقيهيان ، حسين دكتر *
دانشگاهها كردن محور پژوهش خصوص در بايد كه را كارهايي
پتانسيلهاي از بهينه استفاده با "عمدتا بدهيم ، انجام
حاضر حال در متاسفانه.است دانشگاهها در موجود محدود
امور به تكميلي تحصيلات دانشجويان و اساتيد وقت عمده
كارهاي انجام براي فرصتي و كرده پيدا اختصاص آموزشي
اين از خروج براي.است نمانده باقي آنها براي پژوهشي
آموزشي فعاليتهاي ميزان اول درجه در بايستي ما وضعيت ،
كه بيرويهاي كمي رشد يعني كنيم ، كم را اينها
و آزاد دانشگاههاي آنها كنار در و دولتي دانشگاههاي
زياد را دانشجويان كمي حجم و داشتند غيرانتفاعي مراكز
(هستند بيكار تحصيل از فراغت از بعد هم "عمدتا كه) كردند
اعضاي دوش روي "فعلا كه باري.بدهيم كاهش را اينبار
.است علمي هيات
هيات عضو براي بيشتري آزاد وقت خود ، به خود صورت اين در
.ميپردازد پژوهشي كارهاي به "نتيجتا و ميشود پيدا علمي
كار عمده بطور ميتوانند كه نيروهايي تنها كنوني مقطع در
تكميلي تحصيلات نيروهاي بدهند ، انجام ما براي را پژوهشي
در الان تكميلي تحصيلات دانشجوي معتنابهي تعداد.هستند
"لزوما كه هستند تحصيل مشغول كشور ، بزرگ دانشگاههاي
صورت اين غير در چون بدهند ، انجام تحقيقي كار بايستي
.نميشوند فارغالتحصيل
و دولت به هم را هزينهاي علاقهمند ، و جوان نيروي اين
پروژههاي تمام بايد ما بنابراين.نميكند تحميل كشور
سوق تكميلي تحصيلات دانشجويان سمت به را كشور كاربردي
.نميكند پيدا تحقق خوبي به حاضر حال در امر اين كه بدهيم
من ، اعتقاد به دادهايم ، انجام گذشته در ما كه كارهايي
اسم به طرحهايي.است نبوده زيربنايي و اساسي كارهاي
كه شده ديده تدارك كلان ، بودجههاي با ملي طرحهاي
پيدا ارائهاي قابل نتيجه و هستند صوري طرحهاي "عمدتا
هيات اعضاي همان طرحها اين مجريان چون كرد ، نخواهند
به را اينها اگر.هستند سنگين بسيار آموزشي بار با علمي
اين از و كنيم هدايت تكميلي تحصيلات دانشجويان سمت
.شد خواهد حاصل بهتري نتيجه كنيم استفاده جوان نيروهاي
و سرفصلها عمده و دانشگاهها آموزشي محتواي ديگر ، سوي از
شوراي.است قديمي دانشگاهها در ما آموزشي برنامههاي
اين قبل ، سال يا 15 حدود 10 حداقل برنامهريزي عالي
آنها در هم چشمگيري تغييرات و كرده تنظيم را برنامهها
كادر هم گيرنده تصميم كادر حال عين در و نشده انجام
وزارت اصلي سياست حاضر ، حال در.هستند محدودي بسيار
عالي شوراي كه است اساس براين عالي آموزش و فرهنگ
براي بيشتري اختيارات و كند متحول را برنامهريزي
.بدهد دانشگاهها به آموزشي برنامههاي تدوين و تصميمگيري
برنامههاي من ، نظر به شود ، انجام بنيادي كار اين اگر
در سرعت به تكنولوژيشود متحول ميتواند كشور آموزشي
اكتفا سرفصلهايي به نميتوانيم ما و است دگرگوني حال
سرعت به علوم از بعضي.است شده تدوين قبل سال كه 15 كنيم
آن تازههاي ميبايست يكسال ، از بعد و ميشوند متحول
در حاضر حال در متاسفانه كه حالي در شود ، داده آموزش
.نيست اينجور ما دانشگاههاي
و داديم تشكيل را هستههايي اصفهان ، دانشگاه در ما خود
محتواي اختيار ، تفويض محض به كه داريم را آمادگي اين
خلاق نيروهاي عمده ما حال هر به.كنيم متحول را آموزشي
كارهاي ميتواند وزارتخانه و داريم دانشگاهها در را
تخصصي كار بايد كه جاهايي ولي كند ، تقبل را سياستگذاري
لذا.ندارد را تواني و نيرو چنين وزارتخانه شود ، انجام
.شود داده ارجاع دانشگاهها به كار بايد موارد اين در
و سريع خيلي انقلاب از پس ما علمي پيشرفت من نظر به
علمي هيات اعضاي تامين نظر نقطه از هم بوده ، چشمگير
به كه گرايشهايي لحاظ از هم و شده انجام بزرگي كارهاي
انقلاب از قبل به نسبت ما.شده ايجاد تكميلي تحصيلات سمت
سطح با قياس در كه كرد قبول بايد منتهي داشتيم ، خوبي رشد
فزايندهاي شتاب يك بايد و هستيم عقب شدت به ما جهاني
.نمانيم عقب اين از بيش كه بگيريم
اساسي ايراد ما دانشگاههاي در آموزشي سيستم حاضر حال در
در آموزش سنتي روشهاي براساس هنوز ما چون دارد ،
تختهسياه و گچ دوران امروز.ميكنيم كار دانشگاههايمان
در آموزشي كمك رايج سيستمهاي سرآمده ، به دانشگاهها در
.ميگيرد قرار استفاده مورد ما دانشگاههاي در بندرت دنيا
از بهرهگيري با هم علمي هيات عضو بهرهوري "قطعا
وسايل از استفاده عدم لذا.ميكند افت سنتي سيستمهاي
در ما آموزشي نظام عمده مشكلات از يكي آموزشي كمكهاي
.است دانشگاهها
شيراز دانشگاه آموزشي معاون ارشاد مجيد دكتر *
بخش در ما دانشگاههاي تا شده موجب كه عواملي از يكي
"قطعا كنند ، كار است بايسته كه آنطور نتوانند پژوهشي
.است آنها علمي هيات اعضاي مشكلات
ابعاد در را علمي هيات اعضاي مشكلات بتوانيم ما اگر
.داشت خواهيم محور پژوهش دانشگاهي "طبعا كنيم حل مختلف
و بدمعيشت وضع علمي ، هيات اعضاي مشكلات طبقهبندي در
خاطر به ما اساتيد و دارد قرار اولويت در حقوق كمبود
برابر سه دويا تا گاه مجبورند ناكافي ، حقوق داشتن
.باشند داشته تدريس جهاني استانداردهاي
...و جديد نشريات و آزمايشگاهي امكانات فقدان دوم ، معضل
علمي هيات اعضاي نشريات و كتاب تامين به مربوط ارز.است
گذشته سال كه طوري به.است ناچيز بسيار بسيار دانشگاهها
حدود 30 يعني بود ، دلار هزار تنها 18 ما براي رقم اين
كتاب يك متوسط قيمت كه حالي در استاد ، هر براي دلار
بايد استاد كه هزينهاي منهاي است ، دلار تا 50 بالاي 40
.بپردازد بانكي كارهاي انجام براي
در راحتي به آزمايشگاهها نياز مورد مواد ديگر ، طرف از
و است قديمي ما آزمايشگاهي وسايل از بسياري و نيست دسترس
دو اين بر علاوه.ميخواهد بالاتر هزينه آنها جايگزيني
وجود ما دانشگاههاي كردن محور پژوهش راه در كه عمده مشكل
بخش در يكساننگر و متمركز سيستم يك با ما دارد ،
با دانشگاهها "طبيعتا.هستيم مواجه آموزشي برنامهريزي
كه صورتي در و ميكنند فعاليت متفاوت تواناييهاي
(بزرگ دانشگاههاي ويژه به) دانشگاهها به بيشتري اختيارات
خود ، آموزشي تجارب از بهرهگيري با دانشگاهها تا شود داده
مسئولان هماهنگي و نظارت بعدبا و كنند درسي برنامهريزي
مشكل اين بگذارند ، اجرا به را آنها دانشگاهها در ذيربط
اختيارات و كافي امكانات دادن لذا.ميشود رفع حدي تا
.هستند ما پيشروي حلهاي راه از دانشگاهها به بيشتر
به بودجه و برنامه سازمان در عالي آموزش هنوز متاسفانه
ظلم يك اين و ميشود تلقي مصرفكننده سازمان يك عنوان
بزرگترين عالي آموزش كه حالي در.است عالي آموزش به بزرگ
نيروي اين خود كه است انساني نيروي توليدكننده بهترين و
.است تحولات و توليدات از بسياري منشا انساني ،
تصميمساز مديران از بسياري ديد از متاسفانه كه صورتي در
يك عنوان به ميكند توليد...و پيكان و يخچال كه كسي ما ،
اختصاص خود به بودجه از را خوبي بسيار سهم توليدي واحد
.ميدهد
الزهرا دانشگاه سابق آموزشي معاون سفيري ، خديجه دكتر *
بدون و است همراه پژوهش با هميشه آموزش كلي طور به
برخوردار لازم پويايي از هم آموزش محتواي "قطعا پژوهش ،
قرار حاشيه در پژوهش حال به تا متاسفانه.بود نخواهد
علاقهمندي دليل به "صرفا شده ، انجام كاري اگر و داشته
آموزش با فقط كار صورت ، اين غير در و بوده اساتيد شخصي
ارتقاء را پژوهش فعلي سطح بايد دانشگاهها لذا و رفته پيش
.بدهند
شده ، موضوع اين به بيشتري توجه اخير دهه يك طي البته ،
.است گرفته قرار متن در ما دانشگاههاي در پژوهش هنوز ولي
به 20 مربوط اساتيد ، استفاده مورد منابع از برخي امروزه
درد به و است قديمي درسي محتواي و مطالب و است پيش سال
.نميخورد دانشجو
خود اول درجه در وضعيت اين تغيير براي من نظر به
و اساتيد تشويق با و دهد انجام كارهايي بايد وزارتخانه
برنامه تاكنون ما چون كند ، تقويت را كار اين پژوهشگران ،
زمينه اين در اساتيد انگيزه افزايش براي را مفيدي
.نداشتيم
از بخشي آن براساس كه رسد تصويب به طرحي اگر ميكنم فكر
پژوهش به هم بخشي و آموزش امر به اساتيد موظفي ساعات
رونق كشور سطح در پژوهش هم صورت اين در گيرد ، تعلق
دروس پركردن براي كمتري مشكلات دانشگاهها هم و ميگيرد
.ميكنند پيدا اساتيد موظف
در ما دانشجوي كه است اين دانشگاهها در پژوهش بعدي معضل
ليسانس مدرك با حالي در و نميكند پژوهش تحصيل دوران
نميخورد ، جامعه درد به "عملا كه ميشود فارغالتحصيل
منابع نبود پژوهشي ، بودجههاي كمبود مثل مشكلاتي البته
سمينارهاي برگزاري براي لازم توانايي نبود و جديد علمي
مانع مجموع ، در كه دارد وجود دانشگاهها در...و علمي
پژوهشي خمودگي حالت اين از ما دانشگاههاي كه است ازاين
.شوند خارج
براساس دانشگاهها آموزشي برنامه حاضر حال در متاسفانه ،
فرهنگي انقلاب از بعد كه ميشود اجرا و تدوين سرفصلهايي
امروز نيازهاي شايد كه پيش ، سال يعني 20 شده ، نوشته
به بخشيدن محوريت با بايد و نشده لحاظ درآنها جامعه
در بايد.بگيرد قرار جدي بازنگري مورد پژوهش
تدريس و بگيرد قرار مبنا پژوهش ما ، درسي برنامهريزيهاي
به تنها و دهد سوق پژوهش امر به را دانشجو هم كلاس سر در
.نشود اكتفا دادن امتحان و جزوه و كتاب چند خواندن
صنعت و علم دانشگاه آموزشي معاون غلامي ، دكتر *
از بايد طبيعي بطور و هستم آموزشي معاون يك من اگرچه
محور پژوهش كه كنم اعتراف بايد اما كنم ، دفاع آموزش موضع
حركت آن طرف به بايستي كه است ، آرمان يك دانشگاهها شدن
و مقررات اجرايي ، ساختارهاي هدف ، اين به رسيدن براي.شود
اعضاي هم هنوز متاسفانه ، .كند تغيير بايد موجود ضوابط
موظفي ساعات حداقل ، كه ميدانند موظف خودرا ما علمي هيات
و بكارگيري "اخيرا و.پركنند آموزشي فعاليتهاي رابا خود
البته كه كرده ايجاد تحولي يك پژوهشي علمي هيات استخدام
و بيافتد جا و بگيرد قوت امر اين اگر و است اوليه قدمهاي
اعضاي عنوان به باشند حاضر ما محققان و محترم اساتيد
صورت اين در شوند ، فعال دانشگاهها در پژوهشي علمي هيات
.شد خواهد پژوهش كارشان اهم
مقررات و آئيننامهها در بايستي رابطه ، اين در لذا
كردن محور پژوهش براي ما.بگيرد صورت اصلاحاتي
سطح در را پژوهش فرهنگ اول درجه در بايد دانشگاههايمان
از و بيندازيم جا دانشگاهها سطح در آن ، از بعد و كشور
براي را معيشتي و تحقيقاتي مناسب امكانات ديگر سوي
البته ، .بياوريم فراهم نخبگان و تكميلي تحصيلات دانشجويان
موجود ضعيفي حد در ما دانشگاههاي در تحقيقاتي امكانات
و كنيم ايجاد جهش بتوانيم كه نيست حدي در مجموع در و است
تامين دور چندان نه آينده در امكانات اين كه اميدواريم
شود
صحرايي فريبا
دارد ادامه
دانشگاه آزمون در ثبتنام نحوه و شرايط
شد اعلام كاربردي - علمي جامع
چهارمين در شركت داوطلبان ثبتنام :فرهنگي علمي گروه
اول)امروز از كاربردي - علمي جامع سراسريدانشگاه آزمون
.ميشود آغاز (آذرماه
فنيوحرفهاي ، متوسطه ، قديم نظام ديپلم داراي داوطلبان
جديد نظام ساله سه دوره پايان ياگواهينامه و دانش و كار
آزمون اين در ميتوانند متوسطه آخر سال دانشآموزان و
و هنر كشاورزي ، صنعت ، گروه چهار در آزمون اينكنند شركت
و پايه عمومي ، بخش سه در اجتماعيو خدمات و مديريت
.ميشود برگزار اختصاصي
بيست كاربردي - علمي جامع دانشگاه سراسري آزمون چهارمين
سازمان از 74 كه آموزشي مركز ديماهبراي 124 چهارم و
مقاطع در آموزشي و 320دوره رشته در 111 هستند متقاضي
پذيرش 13هزار براي ناپيوسته و پيوسته كارشناسي و كارداني
.شد خواهد برگزار دانشجو
روستايي نمونه كتابدار از 28 تقدير
و جهادسازندگي وزير معاون حضور با :فرهنگي علمي گروه
كتابدار از 28 ديروز اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير معاون
روستايي كتابخانههاي در داوطلبانه كه روستايي نمونه
جهادسازندگي وزير معاون عمادي ، .شد تقدير ميكنند ، خدمت
ميليون روستا ، 24 هزار ايران ، 60 در:گفت مراسم اين در
وجود كتاب جلد ميليون و 7/4 كتابخانه و 2050 جمعيت نفر
روستايي كتابخانههاي عضو نفر هزار تنها 500 ولي دارد ،
.هستند
|