خطر استقبال به "چراغ" بي كه آنها
...ميروند
دانشآموزان به را زلزله برابر در ايمني
بياموزيم
خطر استقبال به "چراغ" بي كه آنها
...ميروند
بايد هم آن نور نيست ، كافي خودرو چراغ روشنبودن فقط
باشد مناسب و شده تنظيم
زميني موتوري نقليه وسايل اهميت با تجهيزات از يكي
و آنها تنظيمكردن و سلامت به توجه.است آن چراغهاي
مكان و زمان نظر از آنها بكارگيري چگونگي در دقت همچنين
توقف يا و رانندگي هنگام در را نقليه وسيله ايمني ضريب
عديده تصادفات از و ميدهد افزايش چشمگيري نحو به
رانندگي و راهنمايي آئيننامه اينكه با ميكند جلوگيري
سال از 28 بيش آن عمر از بوده قديمي عملفعلي ملاك
و دقت قضيه اهميت لحاظ به زمينه اين در نظر به ميگذرد
سخني هر از قبل رو اين ، از است شده معمول لازم توجه
و سمع به را نامه آئين اين از فرازهايي مينمايد ايجاب
چراغهاي مسائل ساير به آن از پس رسانده خوانندگان نظر
.شود پرداخته نقليه وسيله
كه را نقليهاي وسيله نوع هيچ ندارند حق اشخاص -ماده 46
و لوازم داراي يا و فصل اين در مذكور تجهيزات فاقد
يا برانند عمومي راههاي در باشد مقررات مخالف تجهيزات
.دهند قرار ديگري اختيار در رانندگي براي
آن اهم كه ميدارد معين را وسيله چراغهاي تعداد -ماده 47
:از عبارتند
.جلو طرفين در سفيد نور استپ دو با بزرگ چراغ دو -1
عرض تشخيص براي سفيد يا زرد نور با كوچك چراغ دو -2و3
چراغ دو و جلو سمت دو از يك هر منتهياليه در اتومبيل
.فوق منظور به عقب در قرمز رنگ با كوچك
عقب در ترمز براي نارنجي يا قرمز نور با كوچك چراغ دو -4
ديده متري فاصله 35 از و شده روشن ترمز گرفتن محض به كه
.شود
پلاك تشخيص براي عقب در سفيد نور با كوچك چراغ يك -5
.نقليه وسيله
حركت نشاندادن براي زرد يا سفيد رنگ به كوچك چراغ يك -6
.عقب دنده با
و جلو طرفين در زرد يا سفيد نور با راهنما چراغهاي -7
.ميگردد نصب مجوز اخذ با "بعضا و ديگر چراغهاي و..عقب
ميزان كاربرد ، نصب ، چگونگي آئيننامه اين بعدي مواد
نظر كه دربردارد را چراغها ديگر مسائل و روشنايي
جلب آئيننامه مواد مطالعه به را دقت با خوانندگان
.مينمايم
مهم نقش به نيز قانونگذار كه ميشود ملاحظه بنابراين
آنها در نقص گونه هر و نموده توجه نقليه وسيله چراغهاي
نقدي جزاي تعيين بر علاوه داشته منظور مقررات از تخلف را
است داده را اجازه اين نيز قانون مجريان به متخلفين براي
نيز نقليه وسايل حركت از وضعيتي چنين مشاهده صورت در كه
تصادفات است؟ چنين براستي آيا عملآورند به جلوگيري
حد از تصادفات تعداد برابربودن ده تعبيري به يا عديده
از مقررات به فاحش بيتوجهي نشانگر ما كشور در آن متعارف
آن دقيق و قاطع اجراي عدم و عابران و رانندگان سوي
جرائد از زيادي ستونهاي رانندگي حوادث وقوع خبر.ميباشد
به آنهم عزيزان ازدستدادن با "بعضا و دارد اشغال در را
در دانشجويان تصادف آنها جديدترين كه جمعي دسته صورت
جاده آن آخرين و آستارا جاده در ديگري و خراسان جاده
تحليل و بررسي در.ميباشد نفر فوت 27 با عقدا -نائين
كشورها بعضي در تصادفات نسبي كنترل به رسيدن چگونگي
و هدايت بهمديريت همه از بيش آنها كه است آن نشانگر
توجه ترافيك ايمني مديريت و مقررات اجراي ترافيك ، كنترل
وسيلهنقليهاي فوق مطلب ارتباط در بنابراين نمودهاند
داشته ايرادي و نقص يا و نكند كار موقع به آن چراغهاي كه
در و ناگهاني بطور هم اگر و ندارد وجود آنجا در باشد
والا داد نخواهد حركت ادامه آن راننده شود حادث حركت
و ميكند جلوگيري آن حركت از مقررات اعمال ضمن پليس
اين نشوند موضوع متوجه هم پليس و راننده اگر اينكه مهمتر
در آيا نمود خواهند گزارش و داده تذكر كه هستند شهروندان
پاسخ براي چند هر است؟ چنين اين نيز ما جادههاي و شهرها
گشتهاي در ندارد مدرك و دليل ارائه به نياز مسئله اين به
يا چراغ بدون ماشينهاي شاهد شبانه عليالخصوص شهري
در آنها ديدهنشدن و چراغها ديگر كارنكردن يا و تكچراغ
خطر احساس با و بوده روشنايي بدون محلهاي در حتي تاريكي
سازمان وجود اين با نمودهايم عبور آنها كنار از
تهران شهر مهم دروازه دو در "اخيرا ترافيك و حملونقل
و كرج- تهران خروجي و ورودي عوارضي ايستگاههاي آنهم
اجازه نبايد نقص داراي اتومبيل كه مسيرهايي در قم -تهران
روز 24/12/74 تا 24 ساعت 19 از باشد داشته آنرا به ورود
آمارگيري داشتهاند نقائصي آن چراغهاي كه اتومبيلهايي از
منظور به سازمان دستاندركاران از تشكر با كه است نموده
حركت حال در نقليه وسايل چراغهاي نارسائي حجم شناخت
نظر به آمارگيري اين بدستآمده نتايج از خلاصهاي
وسيله از 4314 كرج -تهران اتوبان در.ميرساند خوانندگان
داراي آن دستگاه گرفته 720 قرار بررسي مورد سبك نقليه
شامل را %بر 7/16 بالغ كه بودهاند چراغها در فني نقص
تعداد وسيلهنقليه تعداد 720 از اينكه جالب و ميگردد
داراي دستگاه و 311 جلو چراغهاي روشنايي نقص دستگاه 146
چراغها ديگر نقايص نيز بقيه بودهاند عقب چراغ يك
نقليه وسيله در 1085 قم اتوبان عوارضي در و داشتهاند
جلو چراغهاي در نقص داراي دستگاه تعداد 166 شده شناسايي
از كه بدانيد است جالب و %حدود 5/15 يعني بودهاند
عقب خطر چراغ يك داراي فقط %يعني 59 دستگاه اينتعداد 98
كه سنگيني نقليه وسيله دستگاه بررسي 420 در و بودهاند
مثل بودهاند كرج- تهران اتوبان در تردد به مجاز
در نواقصي نقليه وسيله غيره 243 و مينيبوسها و اتوبوسها
اين از اينكه توجه قابل و بودهاند %معادل 9/57 چراغها
از و داشتهاند غيرمجاز و اضافي تجهيزات مورد تعداد 164
قم اتوبان در تردد به مجاز سنگين نقليه وسيله دستگاه 288
اين از و بودهاند چراغها در نقص داراي مورد نيز 106
يك داراي كه هستند نقليهاي وسايل آن دستگاه تعداد 48
است گويايي زبان فوق آمار نتيجه در بودهاند عقب چراغ
و مسئولان و سرنشينان حتي و رانندگان مسئوليت حس براينكه
و نمايد برانگيخته را رانندگي و راهنمائي مقررات مجريان
ديگران و خود جان حفظ در رانندگان كه خطيري مسئوليت به
.شود بيشتري توجه دارند
شهروي...امرا
ترافيك و حملونقل كارشناس
دانشآموزان به را زلزله برابر در ايمني
بياموزيم
اين بياموزند بايد دانشآموزان كه نكاتي مهمترين از *
زلزله وقوع احساس محض به يا زلزله وقوع هنگام كه است
بهترين كافي مهارت با ممكن زمان كمترين در و چگونه
پناهگاه هستند كجا هر در و باشند داشته را عكسالعمل
.بيابند مناسبي
علاوه دنيا مختلف كشورهاي در طبيعي سوانح وقوع هرساله
انساني تلفات موجب اقتصادي ، زيانهاي آوردن وارد بر
و آموزش جامعه ، بهآمادگي آن ميزان كه ميشود نيز بسياري
از پيشگيري ، قبل اقدامات انجام و ايمني نكات كارگيري به
.دارد بستگي سانحه وقوع
حاضرقابل درحال كه است طبيعي سوانح ازمهمترين يكي زلزله
براي دانشمندان كوشش و سعي و نيست دقيقزماني بيني پيش
هنوز زلزله وقوع زمان وتعيين نشانگرها پيش ثبت و شناخت
.است نگذاشته فراتر پا تحقيق ازمرحله
دربيشتراوقات ، جوامع زلزله وقوع تا شده باعث موضوع اين
و دركشورها بخصوص نامطلوبي عواقب و غافلگيركند را بشري
.گذارد بجاي كنند ، رعايتنمي را ايمني اصول كه جوامعي
ميدهد روي مخرب زلزلهاي گاه چند هر نيز دركشورما
درمقابل ايمني نكات باآموختن اقشارجامعهبايد بنابراين
كاريكي اين شده كهثابت چرا باشند آماده طبيعي سانحه اين
.زلزلهاست خطرات كاهش راههاي موثرترين و ازمهمترين
اقداماتي به ازموارد دربسياري زلزله دربرابر آمادگي كسب
بايد مختلف درمحيطهاي و زلزله ازوقوع قبل داردكه بستگي
زيادي تعداد كه است محلي مدرسه مثال براي.شوند انجام
ميدهند راتشكيل كشور عمدهايازجمعيت بخش آموزكه دانش
.روزدركناريكديگربسرميبرند مختلف درساعات
و احتمالي ازصدمات جلوگيري براي مدرسه دريك بنابراين
آموزان دانش بايد زلزله مجروحينبعدازوقوع به ياكمك
نظرمسوولان وتحت عملي بطور را نكات يكبار گاه هرچند
.كنند تمرين مدرسه
صميمانه وتلاش كهباهمكاري بايدبياموزند دانشآموزان
كه سازند ايمن نحوي به را مدرسه ميتوانندمحيط جمعي دسته
و خطرات زلزلهاحتمال مانند هرحادثهاي وقوع درصورت
.دهند كاهش را ازآن ناشي جدي آسيبهاي
بايد آموزان دانش كه نكاتي ازمهمترين يكي ازطرفي
احساس محض يابه و زلزله وقوع كههنگام است اين بياموزند
كافي ممكنبامهارت زمان ودركمترين چگونه زلزله وقوع
هستند درهركجاكه و باشند راداشته العمل عكس بهترين
.بيابند پناهمناسبي
تادرصورت قادرميسازد را آموزان دانش اعمال اين يادگيري
و سينما ورزشگاه ، فروشگاه ، خيابان ، منزل ، زلزلهدر وقوع
به را ايمني نكات مهارت ودرنهايت بسرعت ديگر هرمكاني
.كارببرند
درمجموعه آموز دانش نوجوانان و ازجوانان تعدادي
موارد به بااشاره ايمني و درموردزلزله خود ديدگاههاي
مدرسه ، دريكساختمان زلزله وقوع هنگام به احتمالي
مسابقهاي در زير شرح به را راهكارهايي و عكسالعملها
اعلام زلزله مهندسي و شناسي زلزله بينالمللي كهموسسه
تاييد مورد فني و علمي نگاه از كردهبود ، برشمردهاندكه
.است
وسايل شيشه ، سقوط خرده پرتاب و شكستن آموزان ، دانش اين
و سنگين اجسام سقوط غيره ، و سقفي پنكه مانندچراغ ، آويزان
كتابخانه ، قفسههاي مانند قراردارند آنها روي كه وسايلي
به كه موارديذكركردهاند راازجمله واجسام وسايل جابجايي
.است بيني پيش قابل ساختمان درداخل زلزله وقوع هنگام
سقوط و درختان شكستن ازساختمان ، قسمتهايي ريزش و خرابي
خرابي براثر خيابانها شدن مسدود چراغبرق ، تيرهاي
ازجمله نيز پلهايهوايي ريزش يااحتمال و ساختمانها
درخارج زلزله وقوع هنگام به كه ذكرشده مواردي
.شدهاست بيني پيش آموزان دانش ساختمانازسوي
چنين بابرشمردن خود ديدگاههاي درمجموعه آموزان دانش اين
واجتناب دوري براي نيز را بينيهاييراهكارهايي پيش
كردهاند گوشزد زير بهشرح را زلزله ازوقوع ناشي ازخطرات
.حائزاهميتباشد آموزان دانش ديگر ازديدگاه ميتواند كه
راحفظ خود آرامش بايد آموزان دانش زلزله وقوع هنگام به -
عامل مهمترين كه را عمل سرعت وحشت ترسو زيرا.كنند
.ميدهد كاهش است صدمات دركاهش
و انجام را ايمني نكات سرعت به و بهنفس بااعتماد -
ايمني اقدامات انجام و آرامش دعوتبه رانيز ديگران
.نمايند
.شود گرفته فاصله شيشهاي درهاي و ازپنجره -
.شود دوري دارند ياپرتاب سقوط امكان كه ازوسايلي -
.شود گرفته پناه تحرير زيرميز امكان درصورت -
درچنين است پناهگرفتن براي مناسبي جاي فلزي چهارچوب -
بادست و گرفته محكم را چهارچوب بايكدست بايد موقعيتي
.بود در شدن بسته مراقب ديگر
به راهرو مانند درجايي نيست دردسترس در ، چهارچوب اگر -
طرف به يا و بچسبانند آن به را خود و ديواريرفته كنار
نموده خم زانو طرف نشستهسررابه ديوار رفته ، روبه ديواري
هم درپشتسربه را دستها كف و بپوشانند بازو با را آن
.نمايند قلاب
برده هجوم خروجي درهاي به و نشود آمد و رفت پلهها در -
.نشود
كتاب داردازقفسههاي حضور دركتابخانه آموز دانش اگر -
.سرپناهيبيابد و دورشود
قابل مايعات و ازمواد حضوردارد نيز درآزمايشگاه اگر -
آنهانيز نگهداري ازقفسههاي و كرده سميدوري و احتراق
.باشد داشته فاصله
هستندازراننده مدرسه سواربرسرويس آموزان دانش اگر -
پل يا روگذر پل ازساختمان ، دور رادرمحلي خودرو بخواهند
روي همه و كند برقمتوقف تيرچراغ و درخت عابرپياده ،
و بادست كرده خم زانو طرف به سررا و بنشينند محكم صندلي
.كنند محافظت را سرخود بازوها
به لرزهها پس و لرزهها بعدازاتمام بايد آموزان دانش -
بدون و شده خارج ازمدرسه خود باراهنماييمعلم و آرامي
.نگردند باز مدرسه به اجازه
|