نوين تصويرگري رازهاي
گناباد در عكس هفته
نوين تصويرگري رازهاي
هنرهاي صفحه در (17/9/78) گذشته هفته چهارشنبه ;اشاره
راجردويسين ، ديدگاههاي از نخست بخش ،(صفحه 10) تجسمي
شده ترجمه عطار.م توسط كه را كودكان كتابهاي تصويرگر
.خوانديم بود ،
.ميگيريم پي هم با را مطلب اين پاياني بخش امروز
نوزدهم قرن در تصويرگري
روي كه بودند زبردستي هنرمندان "غالبا حرفهاي تصويرگران
.بودند كارآمد گراورسازي در و ميكردند حكاكي مس يا و چوب
رنگ دست با اوقات برخي بودند ، رنگ سياه كه تصاويري اين
اما شد ، كامل رنگي چاپ نوزدهم ، قرن دوم نيمه طيميشدند
در و ميكردند دنبال را رئاليستها روش همچنان تصويرگران
كه ، اين است جالب آنچه.بودند فعال بسيار دوران ، اين
در آليس".بودند متكي معاصر ادبيات متون به تصويرگران
.است كلاسيك ادبيات از نمونهاي "تنيل" اثر "عجايب سرزمين
كه تصويري همان ميگيريم ، نظر در را آليس كه هنگامي
كه هنگامي اما ميآيد ، ذهنمان به داشته ، او از "تنيل"
بسياري ميخوانيم ، تصاويرش به توجه بدون را كتاب اين
.نميگيريم نظر در را چيزها
ديگر نمونهاي راكهام ، آرتور اثر "بيد درخت و بار" كتاب
و خاص شيوه است ممكنميآيد شمار به كلاسيك ادبيات از
كتابش تصاوير اما ;نباشد ما دلخواه راكهام بهفرد منحصر
نويسندهاي با تصويرگري اگر.است مربوط داستان به "كاملا
روي از نباشد ، همزمان ميكند ، تصوير را كتابش كه
از نمونهاي "دوره"برد پي نامش به ميتوان او تصويرگري
تعداد با و نيست تشخيص قابل طرحهايشاست تصويرگري چنين
قدرت و اشتياق بيانگر آثارش اما ;ندارد هماهنگي صفحات
كتابهايش ، تصويرگري روي از را نامش و ميباشند او تجسم
نمونههايي او شاهكارهاي ميان در.داد تشخيص ميتوان
قصه در "دوره".است كودكان علاقه مورد كه دارد وجود
به او قصه جنگل.است كرده خيالپردازي "غازها مادر"
.است پري و جن قصههاي جنگل مرموزي و وحشتناكي و تاريكي
.ميمانند خواننده ذهن در مدتها او تخيلي قصرهاي
زمينه در نوزدهم قرن در كه مسائلي مهمترين از يكي اما
برخي كه است علاقهاي و شعور ميخورد ، چشم به تصويرگري
در.ميبرند كار به كتابها تصويرگري در بزرگ نقاشان از
از اما ميكردند ، تصويرگري نقاشان از كمي تعداد آغاز
و مييافت شدت پيوسته كه داشت وجود علاقهاي آغاز همان
گشت ، برخوردار خاصي اهميت از حاضر قرن طي "نهايتا
ادبي آثار به آثارشان شدن گرفته اشتباه از كه نقاشاني
تصويرگري كه بودند گروهي نخستين ميكردند ، نگراني اظهار
از ميتوان اينجا در.دانستند هنري كاري را كتاب
را گوته اثر فاستوس كتاب تصاوير او.برد نام ديلاكريكس
ابتكار ميتوان را عمل اين البته.آورد در گراور شكل به
چنين تصويرگري قدرت از گوته.كرد تلقي بزرگ هنرمند يك
اين كه ميگفت جرات به و ميكرد رضايت احساس هنرمندي
ميشود ، گفته متن در كه آنچه از بهتر را مفاهيم تصويرگران
از كلاسيك است نمونهاي كتاب اين.ميكشند تصوير به
"هاملت" ديلاكريكس ، بزرگ تصويرگر يك و نويسنده يك تلاش
.كشيد تصوير به نيز را درامها ديگر و
و منت ترنر ، نظير نوزدهم قرن هنرمندان از بسياري تعداد
نيز بيستم قرن در.ميكردند تصويرگري كتاب براي رادين
پيكاسو ، تولوزلوترك ، نظير هنرمندان از بيشتري تعداد
مايلون ، گريس ، جان ردن ، ميرو ، خوان دوفي ، ديرين ، ماتيس ،
راسجنبرگ "اخيرا.پرداختند تصويرگري كار به...و كلي
نيز پيكاسو.است كرده تصويرگري را دانته كتاب از صفحاتي
رمان ، شعر ، مانند گوناگون ادبي قالبهاي در متعددي آثار
به را بوفون طبيعي تاريخ حتي و يونان ادبي شاهكارهاي
سمت به را نقاشي "تدريجا نقاشان اين.است كشيده تصوير
تصويرگري در را نويي مفاهيم و داده سوق غيرتجسمي هنرهاي
سطح يك در هنري لحاظ از آنها.نمودهاند وارد كتاب
تصوير را آثارشان كه نويسندگاني از هرچند.قرارداشتند
.نبودند برتر ميكردند ،
در نميتوانستند داشتند ، كه خلاقهاي قدرت با نقاشان اين
خاص قطعات از كه را تعابيري آنها.كنند عمل متن چارچوب
چيز چه اينكهميكشيدند تصوير به داشتند ، ذهن در ادبي
كه بود آن ميساخت ، علاقمند ادبي قطعات اين به را آنان
ميتوانست كه ميبخشيد تخيلي قوت چنان آنان بر قطعات اين
.كشند تصوير به را خود تصورات
ارتباط در هنرمندان اين كه آزاديهايي تاثير عدم مورد در
.دارد وجود انتقاداتي داشتند ، ادبيات كشيدن تصوير به با
كه هنرمندان اين هنر عظمت همچنين و آزاديها حال ، اين با
.است ارزشمند بسيار دارند ، فعاليت كتاب تصويرگري زمينه در
خود به مخصوص اصطلاحاتي و مفاهيم كه است هنري ادبيات ،
مگر ندارد ، هنرها ساير از گرفتن ياري به نيازي و دارد
.باشد داشته كاري چنين به تصميم خود نويسنده ، آنكه
بين ميكند ، تحميل "صريحا را رمان يك مفاهيم كه تصاويري
شكل به تصاوير اين.ميافكند جدايي خواننده و نويسنده
تصاويري اماميگذارند اثر خواننده ذهن در ناخوشايندي
متوني به مربوط ميشوند ، كشيده ممتاز هنرمندان توسط كه
اين.شدهاند نوشته آزاد "كاملا و دقيق طور به كه است
در را نوشته كه ميدهند را امكان اين خواننده به تصاوير
مقايسه با ميتواند فرد يك.كند تفسير آزادي كمال
است ، شده كشيده اثر يك براي هنرمند دو توسط كه تصاويري
كتاب مصورسازي ،"دوره" ببرد ، پي مفهوم دو ميان تفاوت به
در اثر اين.داشت عهده به را رابله ، اثر "گارگانتوا"
حرارتي و شور از او تصاويربود موفق بسيار او زمان
داستان شخصيتهاي و صحنهها اما بودند ، برخوردار بسيار
خواننده براي انتخابي جاي كه بودند واقعي چنان
"دوره" كه همانطور را "گارگانتوا" آنها.نميگذاشتند
ديرين تصاوير بعد ، قرن نيمه.ميديدند بود ، كرده مجسم
نظري تنها آثار اين اما گشت ، برخوردار بسياري موفقيت از
اين.رابله طرحهاي و شيوهها و رنسانس هنر مورد در بودند
اجازه خواننده به كه بودند شده ترسيم طوري تصاوير
به.ببيند را "گارگانتوا" ميخواهد ، كه آنطور ميدادند
تصاوير از جدا را نقاشي كه نقاشاني ترتيب ، اين
.دادند نقاشي از واقعي سيمايي تصاوير ، به ميدانستند ،
در كه نقاشاني خيالپرداز ، نقاشان بگوييم كه است لازم
هرگز ميجويند ، مدد خود تخيل قوه از "كاملا نقاشي
.نميدهند انجام را كتاب تصويرگري
تصويرگري ميان تفاوت درباره ساده مطالبي بيان از پس حال ،
نوين مصور كتاب يعني اصلي ، موضوع به ديگر بار نقاشي ، و
.ميپردازيم
نوين تصويرگري رازهاي
كه نيست صحيح كودك ، كتاب در تصوير هنر پيرامون بحث در
و نقاشي و تصوير ميان ارتباط به راجع صحبت صرف را اوقاتي
نامعقول نظر به.كنيم خيالپردازي سمت به نقاشي تحول نيز
اصالتي چنين كودكان مصور كتابهاي بگوييم ، كه ميرسد
كتابهاي مطالب ، اين همه كه داريم اظهار بايد اما ;دارند
.است آورده در ميبينيم ، امروز كه آنچه صورت به را مصور
در تحقيق در نقاشان نقاشي ، هنر از نگارگري ساختن جدا با
هنرهاي.شدهاند تواناتر چيست ، نقاشي "واقعا اينكه مورد
.است سودجسته نقاشان تلاشهاي و كشفيات بسياري از زيبا ،
طرحهايي اهميت فراگيري به قادر تصويرگران ديگر حالا
به و ميسازند مربوط هم به را داستان يك اجزاي كه هستند
كه مفاهيمي معتقدند ، آنها.ميبخشند جلوه و نظم صفحه
نه و هستند طرحها اصولي ترسيم ميسازند ، زيبا را نقاشي
ويژگيهاي يا و ميشوند اعمال تصويرگري در كه مفاهيمي آن
.آن وصفي
نسبت است قفس همچون واقعيت به نسبت حقيقت تصويرگر ، درنظر
ارتباط درزمينه تصويرگران قفس ، اين از خارج در.پرنده به
آزادي رنگها كاربرد و صفحات ساختن منتظم متن ، با تصاوير
و تصويرگري ميان تفاوت وجود با تصويرگران.دارند كامل
طرز از تصويرگر.ميجويند بهره تخيلي نقاشي از نقاشي ،
به مربوط نمايشي خطوط و رنگها ارتباط فضا ، سطوح ، عمل
.ميآموزد بسيار تخيلي نقاشي
ويژه هنر مورد در بايد كودك كتاب تصويرگر هرحال ، در
بازي همچون مصور ، كتاب يك خلق زيرا.كند تفكر تصويرگري
نسبت واكنش در كودك كه ويژهاي شيوه.است كودك با كردن
گرفته ناديده نبايد ميبرد ، كار به خود اطراف محيط به
برعكس ، بلكه نميرود ، شمار به محدوديت امر اين.شود
ديد اينكه با كودكان.هستند خلاقيت منشاء خود محدوديتها
ما كه صورتي به را جهان نيستند قادر اما دارند ، روشني
مورد كه را آنچه تنها ما.كنند مشاهده ميبينيم ،
.ميبينند را چيز همه آنها اما ;ميبينيم است ، علاقهمان
يا و تعداد به خيابان در هيچگاه ندارند انتخاب قدرت آنها
توجه ميگذرد ، كنارمان از كه فردي لباس دكمه جنس
جنس به كودك يك اما.باشيم دكمهدوز كه آن مگر ;نميكنيم
.شمرد خواهد را آنها باشد ، داشته فرصت اگر و دارد توجه آن
جزييات تمام آنها و است نامحدود كودكان علائق واقع ، در
نميگويند هيچگاه.ميگيرند نظر در را محيطشان كليات و
كودك.ميبينند دقيق و ميكنند نگاه آنها.نميفهمند كه
او دست بايد تنها تصويرگر و ميكند زندگي عجايب ميان در
تخيلي ماجراهاي سمت به را او و كند صحبت او با بگيرد ، را
پيرامون محيط حوادث از است مايل كودك همچنين.دهد سوق
.ببرد لذت ميخواند ، داستانها در كه پيشامدهايي همچون خود
هنري دنياي در.نيستند آگاه تخيلات دنياي از كودكان
هنر.ندارد جايي طرحها و رنگها تضاد يا و هماهنگي آنها
نظر به زيبا هم گاهي كه هرچند ;است نگارش نوعي تنها آنها
بيان را داستانها كه است طريق اين از آنها.ميآيند
خود نقاشي مورد در تا بخواهيد كودكي از چنانچه.ميكنند
و ميدهد نشان است ، كشيده كه را آنچه او دهد ، توضيحي
به ميوه خريد براي كه است زني اين "مثلا:ميگويد
كاميون سوار كه است كاميون راننده اين.ميرود فروشگاه
مشغول ماهيگيري كه ماهي از پر است دريايي اين ميشود ،
...و آنهاست صيد
ذهن در بود ، ساله كه 4 هنگامي بزرگم پسر از خاطرهاي
برد ، "هودسن" رودخانه به را او مادرش كه روز يك.دارم
طرفش دو كه رودخانهاي":پرسيدم او از من برگشتند ، وقتي
"داري؟ دوست باشد ، تپه
كه دارم دوست خيلي !بله":گفت بعد و كرد مكث لحظهاي او
وسط هم كوچك كلبهاي.كند حركت رودخانه در هم قايقي
بيرون آن از مردي و شود باز درش ناگهان و باشد رودخانه
".برود رودخانه سمت به و آيد
كه را داستاني تا داد اجازه كودك به بايد ترتيب ، اين به
و عشق كودكان ، ويژگيهاي از ديگر يكي.بگويد دارد ، دوست
فكري خط ويژگيها ، اين.است خندهدار مسائل به آنها علاقه
كودك ، كتاب موجد.ميسازد مشخص را كودك كتاب موجدين و
كتاب ، توليد هنگام به و ميآيد وجد به كودك با همگام
.ميكند تفهيم او به خندهدار كلام قالب در را مهمي مطالب
كودك ، كتاب نويسندگان و تصويرگران كه بگويم بايد پايان در
چارچوب يك در كودك كتاب خلق كه كنند ادعا نميتوانند
به چارچوب اين باشد ، چنين هم اگر.ميگيرد صورت محدود
بهشت سمت به آن پنجرههاي و درها كه است زنداني مانند
حدود و حد كه است هنرمندان استعداد تنها و ميشود گشوده
ميشويم متوجه هنر ، واژه درباره تفكر كمي با.دارد مشخصي
كتاب در تخيلات.است برخوردار بسياري آزادي از هنرمند كه
خود ، تخيلات با است مايل هنرمند و دارد بسزايي نقش كودكان
او.كند تصوير ميخواهد ، كه شكلي به را داستان اجزاي
و جلوه صفحه به كه ميگيرد كار به آنطور را رنگها و سطوح
جزييات همه در او اشتياق و علاقه.شود داده خاصي تازگي
.است مشهود
براي صريح و ساده شيوهاي ساختن دنبال به همواره هنرمند ،
مينويسد ، داستاني نويسنده كه هنگامي.است داستان بيان
.ميگيرد نظر در را آن به مربوط تصاوير و متن همزمان ،
به بسياري كمك تصاوير با متن نمودن همگون بنابراين ،
و كند ترسيم را تصاوير نخست است ممكن حتي ;ميكند داستان
خود داستان نقل جهت سوژهاي عنوان به تصاوير آن از سپس
تصور نخي شبيه را متن ميتوان حالت اين در.كند استفاده
درست و هم به پارچه تكههاي دوختن منظور به خياط كه كرد
و تخيلات مساله.ميكند استفاده آن از لباس يك كردن
ذهن در را مشهور نقاش يك دوست ، يك خاطره تصاوير ، ترسيم
براي شاديبخش داستاني داشت دوست او.ميسازد زنده من
.بود نكرده تصويرگري آن ، از پيش اما ;كشد تصوير كودكان
وجود باآمد من نزد به روزي چند مشكل ، اين حل جهت
صحبت همچون او براي تصويرگري داشت ، طراحي در كه استعدادي
تصوير و تجسم هنگام به او.بود ناشناخته زماني به كردن
داستان ادبي اصطلاحات به هيچگاه گوناگون ، صحنههاي كردن
كه همانگونه صحنهها توالي و ترتيب تصورنميكرد توجه
امري برايش آن ، كشيدن تصوير به و بود شده بيان داستان در
هيچ كه كشيد مينياتور تصاوير تعدادي او.مينمود بعيد
كه طرحهايي من ، نظر به اما.نميكردند بيان را داستاني
ديگر.باشند مطلب بيانگر بايد ميشوند ، ترسيم دقيقي بدان
بسيار هستند ، يكديگر ضد كه هنري مفهوم دو تلفيق كه اين
.است دشوار
مانند تصويرگري كه داشت توجه بايد امر اين به همواره
كه اين و است نيازمند بسيار تلاش به هنري كارهاي ساير
از اعم هنرمندان ، براي اندازه همان به كودكان كتاب خلق
.كودكان براي كه است جالب نويسندگان و تصويرگران
گناباد در عكس هفته
تعداد 45 گناباد شهرستان عكس هفته پنجمين در :هنري گروه
.درميآيد نمايش به شهرستان اين جوان عكاس از 15 عكس
كرد ، اعلام همچنين ايران جوانان سينماي انجمن عمومي روابط
استعداد و تلاش حاصل عكسها بهترين عرضه بر علاوه
تئوريك مباحث ارائه بررسي ، و نقد جلسات گنابادي عكاسان
ظهور ، و چاپ تركيببندي ، عكاسي ، در ديگر زمينههاي در
در نيز عكاسي تخصصي مسائل ديگر و عكاسي در موضوع تفكيك
.ميشود برگزار عكس هفته طول
كمالالملك نگارخانه
/آذر تا 25 /كاشانچي ماجد و احكامي مهدي نقاشي نمايشگاه
ششم ، بوستان پاسداران ، خيابان:نشاني /تا 21 ساعت 17 از
.تلفن2580053 /شماره 31
ضرابي گالري
/آذر تا 28 سراج مرضيه ودكوري تزئيني عروسكهاي نمايشگاه
/يخچال مقابل شريعتي ، خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن266691
دريابيگي نگارخانه
تا ساعت 16 از /آذر تا 24 /حقيقي بهروز نقاشي نمايشگاه
/شماره 1165 ، دوم كوچه فاز 3 ، قدس ، شهرك:نشاني /19
.تلفن8083327
والي نگارخانه
از / آذر تا 25 /آهنچي مهدي وسراميك مس آثار نمايشگاه
خيابان ونك ، ميدان:نشاني /تا 19 و 16 تا 12 ساعت 10
.تلفن8047698 /پلاك 86 خدامي ،
ثمر هفت نگارخانه
/ تا 20 ساعت 16 از/آذر تا 25 / توكلي شهريار عكس نمايشگاه
:تلفن /پلاك 25 پنجم ، كوي نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني
.8731403
سپيد نگارخانه
شريعتي ، خيابان /آذر تا 30 /كاظمي محمود نقاشي نمايشگاه
.تلفن2216640 /پلاك 34 ندا ، ميدان چيذر ، حكمت ، خيابان
|
|