در خوشنويسي نمايشگاه چهار از گزارشي
نوين روندي تا شيوا چليپاهاي از :پاييز 78
اسلامي كاليگرافي در
مديريت پيام
در خوشنويسي نمايشگاه چهار از گزارشي
نوين روندي تا شيوا چليپاهاي از :پاييز 78
اسلامي كاليگرافي در
رشته برجسته هنرمندان از تن سه آثار امسال ، پاييز در
به.شد گذاشته نمايش به تهران نگارخانه چند در خوشنويسي
اين آثار از گزارشگونهاي و يادداشت مناسبت ، همين
خوشنويسان انجمن مدرس كوهستاني ، كامران توسط هنرمندان ،
:ميخوانيد پي در كه است شده نوشته ايران
***
سوره خانه در عجمي حميد آثار
حضرت پرهيزگاران و موءمنان اسوه ميلاد فرخنده مناسبت به
كه عجمي حميد پركار و متعهد هنرمند (ع)علي اميرالمومنين
از تازه رهآوردي است ، نستعليقنويس فهيم خوشنويسان از
خاص تواضعي با را خوشنويسياش هنري زندگي بافته و يافته
وي.كرد عرضه هنرشناس مردم و هنر اهل و اساتيد ساحت به
وي.است بسيار مستحكم قطعات و تبحر داراي نستعليق خط در
محقق ثلث ، نسخ ، ) عربي خطوط هنرياش فعاليت طول در هيچگاه
پنج چهار حدود ولي.بود نكرده تجربه و ننوشته را(ريحان و
با تا ميشود داده او به (علي)حضرت كلمه سفارش پيش سال
انگيزههاي.كند طراحي آرم بهصورت بصري عناصر و فرم
و عجمي حميد باطني و ديني باورهاي و ضمير خلوص دروني ،
نخستين از يكي (ع)امير حضرت به نسبت وي در كه ناب توكل
و دريافتن به رهنمون را وي است ، قرآن كاتبان و حافظان
سال چند در عجمي.ميكند معلي نام به جديد خط از شهودي
منتشر اسلامي بهمناسبتهاي كه پوسترهايي در اخير ،
خط اين از سنتي امتحاني شايد و جانبي بهصورت ميكرد ،
و سكوت سال چند از بعد سوره خانه اينكه تا ميجست بهره
شد ، عجمي استادانه و معلي تابلوهاي ميزبان مختصر ، تغييرات
دو طي در علاقهمند مردم و كارشناسان هنرمندان ، استقبال
يافته دست و هنرمند اين جايگاه از نشان بازديد هفته
داده آثارش و او درباره مختلف نظراتي البته.دارد جديدش
و مقايسه از عجمي يا ايراني نه است عربي او خط كه شد
كرده طراحي را (معلي) عربي بيشتر و ايراني خط چند مقابله
خط نه است گرافيك طراحي و گرافيكي فرمهاي اينكه يا است
.جديد
به ايراني تعصب كمي با و منصفانه ديدي با بخواهيم اگر
پيش دروني تحولي عجمي حميد در بنگريم ، هنرمند اين آثار
جواني ، شايد حال.آيد حاصل مهم بدين توانسته تا است آمده
از برداشتهايي و جديد خط يك ابداع معلي ، خلق بودن سترگ
هنري دوستان از بعضي كه ميشود موجب دست اين
انديشه و تخيل در و بپذيرند را واقعيت نتوانستهاند
كشورهاي سوي از آنچناني تبليغي و رهآوردي منتظر همواره
و نمايشگاه آثار ، روي دادن مانور براي ترك و عربي
آستانه در بيائيم شده هم يكبار حال.هستند خويش هنرمندان
و تام مستقل حضور تا البته كه تازه خطي پيوستن و ظهور
با و جوان عجمي توسط بايد و است مانده زيادي راه تمام
او كنار در و ورزيم اصرار و ابرام رسد ، نهايت به ذوق
خط ميتواند كه ظريف بس نكتهاي !مقابلش در نه باشيم
و هنر ارزش شايسته آنچه و ستودني سطحي در را عجمي و معلي
نگارگري و ايراني نقوش بكارگيري نمايد مطرح است ، وي خط
هنرهاي با ناگسستني پيوند در كه است تشعير و تذهيب
سلوك و سير بسياري سالهاي خوشنويسي و خط جمله از اسلامي
در بايد ايشان كه است كنكاشي و موشكافي ديگر و ميكنند
اصول از همانا كه كند جستجو تابلوهايش (خفي) ريز خطوط
است برخوردار بالاتر و والاتر هنري استحكام و زيباشناختي
بازنگري و تحول اين (جلي) درشت اقلام در بايد "حتما و
رسمالخط طراحي در عجمي بايد كه همانگونه.پذيرد صورت
ابرام سريعتر و بيشتر هرچه معلي خط الفباي طراحي و معلي
را خط اين جهاني و گسترده نمايشگاهي در بتواند تا ورزد
حميد و ايراني هنر و ايران نام به تا دهد گسترش و بسط
.شود ثبت و ضبط عجمي
سيحون گالري در اخوين استاد چليپاهاي
خوشنويسي خط به كمتر كه سيحون كهنهكار و پرآوازه گالري
نيمه در درخور ، كارهايي و خاص شرايطي در مگر ميدهد وقت
بيشتر البته و نستعليق خطوط ميزبان آبانماه 78 ، اول
و سابقه از كه است بوده اخوين عباس استاد چليپاهاي
ايران خوشنويسي و خط در دهه چهار حدود پيشينهاي
حضرت شيوه خاص وابسته و دلبسته كه استاد.است برخوردار
هم بار اين است ، صفوي سترگ دوره خوشنويس ميرعمادالحسني
هنرپژوهان ديد معرض به را خويش شيواي و منزه چليپاهاي
و تجربه مختلف دورههاي به متعلق آثار.است داده قرار
.ميباشد ايشان هنرخوشنويسي
از 25 بيش كه نستعليق تابلوي چهل ارائه با اخوين استاد
مركب و قلم با مشقي دانگهاي و چليپا دانگ دو قلم با اثر
كه روان و يكدست كرد عرضه را نمايشگاهي بود شده اجرا
به بيننده زود خيلي و نميكرد درگير برابرش را بيننده
خوشنويسان و هنرپژوهان مگر.ميرسيد اثر از خود دريافت
براي متمادي دقايقي اثري مقابل در ميافتد اتفاق گاه كه
و ديدن نوآوري درست ، اجراي مركببرداري ، شيوه در دقت
بايستند يكديگر با دواير اندازه و كشيدهها درست مقابله
داشته موزه و نمايشگاه به متعددي مراجعههاي هم شايد و
خط كنار در كهنه بصري عنصر بهعنوان تذهيب حضور.باشند
كنار در حضورش كه بود خورده پيوند كارها با بگونهاي
اخوين استاد از كه آثاري به نسبت.بود تنيده چليپاها
وجود تفاوتهايي نمايشگاه اين در است شده ديده تاكنون
پيگير بطور را خوشنويسي و خط جريانات كه افرادي.داشت
در خوشنويسي هر قلمهاي ميدان ميدانند ميكنند دنبال
قلم ويژه دانگهاي از خود توفيق براي چگونه و است كدام
ميبايست البته كه ميبرد بهره آثار ارائه براي خود
به خويش كار اقلام در منصفانه بازنگري يك با خود خوشنويس
استاد كه مشقي دانگي چهار قلم.برسد واقعبينانه تشخيص
پرداخته دست اين از تابلو چند خلق به نمايشگاه اين در
خطوط از بيننده انتظار و بود برخوردار كمتر توفيق از بود
.بيشتر خيلي
در تغيير به دست اخوين استاد نمايشگاه اين اثر چند در
چشمگير كه بود زده تذهيب تازهتر استفاده و صفحهآرايي
.ميكرد جلوه
به را زندگياش از دهه چهار از بيش كه استادي بهراستي
اشاعه و حفظ و اصيل معيارهاي و هنر كسب در ممارست و مشق
و متوليان و جامعهاش از انتظاري چه مينمايد هنر
چهل از بعد اثر نفروختن دارد؟ وقت فرهنگ و هنر مسئولين
واپسين نفسهاي اقتصادي بد اوضاع چيست؟ نشانه رياضت ، سال
توفيق هنري ، آثار ارائه در گالري توفيق عدم فرهنگ ، و هنر
تبليغات عدم مخاطب ، جذب در استاد و هنرمند يك نداشتن
رسانههاي به صحيح اطلاعرساني و بروشور چاپ ازطرق
از اجتماعي و عاطفي موضوعاتي انتخاب عدم يا و ارتباطي
خريدار نظر از هنري اثر ابتياع براي كه عام بيننده نظر
؟!...يا و است مهم هنري آثار
سيحون گالري در ساعتچي اكبر نستعليقنويسي آثار
آئينه دو اسلامي -ايراني ناب خوشنويسي و اصيل فارسي شعر
دميده روحي بهراستي و يكديگرند دل در پردرخشش و تابناك
اين نشانگر برونمرزي تجربههاي و ميباشند كالبد دو در
و زيبايي در شكوهمند و شگرف جهانيان ، براي كه مدعاست
و خوشنويس ساعتچي اكبر.است شرقي روح تعالي و آزادگي
را فعاليت پيشينه دهه سه از بيش كه خط هنري كارشناس
در مريدي و كارشناسان طبع مقبول و سختكوش هنرمندي داراست
بنيانگذار ميرخاني حسين سيد آقا انساني و والا مكتب
.است زمره همين از چند تني و ايران خوشنويسان انجمن
سياهمشق و چليپا نمايشگاه در ساعتچي آثار اغلب آنكه با
دست بيننده به يكنواختي و تكرار حس كمتر بود ، كلاسيك
اقلام بهرهگيري ميدان كه نكته اين به توجه و ميداد
با است ، مشقي و چليپا و جادو كتابت ، قلمهاي ساعتچي
بااهميت مضامين از (جلي) درشت قلم با اثر چند اينحال ،
نمايشگاه و آثار به تنوعي و حركت كه ميشد ديده آن در
در كه نقدپذيري روحيه با نگارنده نظر از.بود بخشيده
بهدست نمايشگاه اين از كه توفيقي با و دارد وجود ساعتچي
بررسي ، به و كند آغاز كارش در را جديد دورهاي بايد آورده
در نگاهش نوع و خوشنويسي شيوه در نوين كنكاش و مطالعه
فاصله همچنين.بزند دست بديع صفحهآرايي و مضمون انتخاب
كه است موجود بعدي نمايشگاه تا رهاورد اين از زماني
رعايت شايد و كند سپري را دورهاش بايد طبيعي بهطور
كه بود نمايشگاه يك برگزاري ديگر ظرايف و نكته همين
و سنتينگري لحاظ از مشترك نگاهي نوع داراي كه را ساعتچي
.ميزند پيوند اخوين استاد با است ، كلاسيك كار خلق
مديريت پيام
فعال كارمندان ويژگيهاي ;بخوانند مديران
چيست؟ دقيق و منظم
متفاوتي افراد ما اطراف در و اداري مختلف محيطهاي در
كه دارند ويژهاي خصوصيات آنها از نوع سه.ميكنند زندگي
.نميبرد لذت آنها با كردن كار از كس ، هيچ
زياد ، كار دليل به كه هستند افرادي:فعال كارمندان *
افرادي آنها.ندارند خود واقعي ارزش ارزيابي براي فرصتي
خوششان آنها از اشخاص ساير "معمولا و هستند سختكوش
اين.ميكنند نهي و امر ديگران به "مرتبا چون نميآيد ،
افراد.هستند دگرگوني قابليت و انعطاف فاقد افراد ، گونه
فعال "كاملا نيز كار محيط در و خصوصي زندگي در فعال ،
.ندارند آرامش لحظهاي محيطي ، هر در اين بنابر.هستند
كار ايجاد دنبال به خودشان نشود ، ارجاع آنها به كاري اگر
استفاده خود كردن مشغول براي موضوعي ، هر از و هستند
هيچ فعاليت ، و كار به مفرط علاقه دليل به.ميكنند
مجبورند علت همين به نميكنند ، رد را كاري پيشنهاد
محل ، چند و كار چند به يا و كنند فكر موضوع چند به همزمان
فعاليتهاي وجود با افراد ، گونه اين.نمايند سركشي
مناسبي فكري آرامش از و دارند كمي فرصت چندجانبه ،
كار سرو آنها با كه مختلفي موضوعات بر و نيستند برخوردار
نتيجه به احتمال اين ، بنابر.ندارند كافي تمركز دارند ،
.دارد وجود آنها كارهاي بعضي نرسيدن
فهرستهاي تهيه حال در هميشه:منظم بسيار كارمندان *
گاهي ميكنند ، كنترل "مرتبا را فهرستها و هستند گوناگون
آنها از مطلبي درباره وقتي.ميكنند گم را فهرستها بعضي
راههاي و احتمالات بررسي صرف را زيادي وقت كنيد ، سوءال
اهميت ، كم و جزئي حتي موضوعي هر براي.ميكنند مختلف
مطمئن اول اقدامي ، هر انجام براي.ميكنند برنامهريزي
نيفتاده قلم از چيزي و شده بررسي موضوعات همه كه ميشوند
كارها كوچكترين براي اوليه برنامه تا افراد ، اين.است
.نميدهند انجام حركتي نكنند ، تهيه
مهم برايش ديگران عقيده و نظر بيشتر فردي ، چنين نتيجه در
توانايي كه فردي تا كند جلوه منظمي فرد دارد تمايل و است
با را كاري نتواند اگر.دارد را مسئوليت گرفتن عهده به
روزهاي يا فردا كه ميدهد ترجيح دهد ، انجام قبلي برنامه
كه اين به توجه با.كند كار به شروع برنامه تهيه با بعد
اين بنابر دارد ، اهميت كامل نظم برايشان افراد ، گونه اين
ناديده را ديگران احتياجات و نوين فرصتهاي تغييرات ،
.ميگيرند
اول نظر در كه هستند افرادي:ريزبين و دقيق كارمندان *
مورد در افرادي چنين.ميشوند ديده مشغول و گرفتار بسيار
ديگران و خود ندهند ، هدر به را وقت از دقيقهاي كه اين
زماني برنامههاي جستجوي در دايم آنها ميكنند ، عصبي را
شود ، شروع دير دقيقه يك حتي جلسهاي اگر.هستند غيرممكن
براي افراد ، گونه اين.ميشود غضبناك و ترشرو فردي چنين
تهيه مشروح جزئيات با و دقيق ضبط و ثبت روزانه ، وقايع
را خوردن چاي زمان روزانه كارهاي انجام براي و ميكنند
محل در و خود موقع در بايد اقدامي هر و ميكنند تنظيم هم
اطرافيان و شخص خود صورت ، اين غير در گيرد ، صورت مناسب
به لفظي درگيريهاي و شد خواهند عصبي فشار متحمل وي ،
و ميكاهد همه كاري بازده از نتيجه در كه ميآيد وجود
افرادي ، چنين هرحال ، به.كرد خواهد نامطلوب را كار فضاي
.نيستند زندگي و كار براي بيدردسر و راحت همسري و همكار
بايد برسد ، خود اهداف به باشد قادر فردي هر اينكه براي
با اصطلاح به و داشته كنترل خود زندگي روال و عملكرد بر
و دقيق فعال ، منظم ، بسيار افراد.نمايد حركت باز چشم
با افرادي به عمل دقت كمي با ميتوانند هم ريزبين
سه اين نداشتنگردند تبديل ارزشمند توان و مسئوليت
و نامنظم افراد زيرا دارد ، ديگري منفي جنبه خصوصيت ،
ادعا كه را آنچه نميتوانند موارد اغلب در بيدقت
براي برنامهاي و برسانند نتيجه و انجام به ميكنند ،
از شغلي ، فعاليتهاي و زندگي در و ندارند آينده فعاليتهاي
.ميشوند كشيده ديگر بحران به بحران يك
|