سيما دوم شبكه در رمضان
;نقاش هشت روايت به حافظ
معاني شد جمع چون
زد توان بيان گوي
منتشرشد "طاووس" هنري فصلنامه

سيما دوم شبكه در رمضان
مبارك ايام مناسبت به سيما دو شبكه برنامههاي ويژه
:است زير شرح به رمضان
اسلامي معارف گروه
.تركيبي دقيقهاي برنامه 30 افطار30 ويژه *
با دقيقهاي برنامه 30 29(بهشت ارمغان) سبز ضيافت *
.تركيبي ساختار
دقيقهاي قسمت 30 در 29 كه بازگشت داستاني ويژهبرنامه *
.است شده تهيه
قالب در دقيقهاي قسمت 25 در 29 كه نور تجلي برنامه *
.است شده تهيه رمضان ماه ايام ويژه گزارشي ،
نوجوان و كودك گروه
دو شبكه نوجوان و كودك گروه از برنامهاي عنوان "گفتگو"*
مبارك ماه ايام در و شده تهيه ميزگرد بهصورت كه سيماست
.ميشود پخش رمضان
تهيه دقيقهاي قسمت 30 يك در كه "خاطره" داستاني فيلم *
.است شده
در 30 كه است برنامهاي مجموعه عنوان "عبادت اسرار" *
.است شده تهيه ميزگرد بهصورت و دقيقهاي قسمت 15
;نقاش هشت روايت به حافظ
شدمعاني جمع چون
زد توان بيان گوي
دست در و بزرگ تالار ديوارهاي ايراني نام صاحب نقاش هشت
تزئين ماندگار تصاويري با را شيراز حافظ بهرهبرداري
.كردهاند
كاظم آغداشلو ، آيدين خسروجردي ، حسين صادقي ، حبيبالله
و اسكندري ايرج نامي ، غلامحسين كلانتري ، پرويز چليپا ،
و فرهنگ كل اداره دعوت به كه هستند نقاشاني حسيني مهدي
با حافظ انديشه و شخصيت از الهام با فارس اسلامي ارشاد
بر آثاري آفرينش به دست خود به منحصر شيوههاي و سبك
.زدهاند تالار اين گچي ديوارهاي
و مجهزترين خود نوع در كه شيراز حافظ بزرگ تالار
تلاش با سال دو مدت در است ، كشور تالار باشكوهترين
همكاري با و فارس اسلامي ارشاد و فرهنگ مديريت
در تالار اين است قراراست شده ساخته اجرايي دستگاههاي
.يابد گشايش فارس استان به جمهوري رئيس آينده سفر
ياري مريم و علوي مسعود اعظم ، مالكي ماحسين خبرنگاران
به نقاش ، هنرمندان با گويي و گفت در استان مركز چند از
.پرداختهاند تابلوها اين توصيف
نقاشان يادمان
!نفر هشت گمانم به آنها بوديم ، نفر چهار ما
ما يا بودند رفته ما آمدن از پيش سهتاشان دو "احتمالا
!نميدانم كردند؟ خداحافظي آمديم كه
را آثارشان پاي گچي ديوارهاي روي بودند كه تعدادي همان
آيدين بودند ، صاحبنام بله.ميكردند امضاء داشتند
چليپا ، كاظم صادقي ، حبيبالله خسروجردي ، حسين آغداشلو ،
مهدي و اسكندري ايرج نامي ، غلامحسين كلانتري ، پرويز
.تجربه از باري كوله با كدام هر حسيني ،
طرحها شكوه غرق باشم ، مصاحبه فكر به كه آن از بيشتر من
گچ روي كه آثاري ، نكند كه اين دغدغهام و بودم رنگها و
و طبيعي خدشهاي يا نمي رطوبتي ، با شدهاند ثبت ديوار
از بيمقدمه هم را سئوال همين و بخورند صدمه آن از غير
.كردم شد ، باز صحبت سر آنها با كه عزيزي دو
درباره متوالي سال يك":داد پاسخ صادقي ، حبيبالله
بافت بتوانند نقاشيها كه اين و ماتريال و ساخت چگونگي
زيرسازي درباره نشستيم ، بحث به باشند ، داشته ماندگاري
.كرديم گفتوگو آمديم ، اينجا كه گذشته سال هم ديوار
نظر تبادل به و داديم قرار مدنظر را مختلفي شيوههاي
".پرداختيم
عوامل مقابل در تكنيكي هر" بود معتقد هم اسكندري ايرج
خودش تابلوي درباره بلافاصله ولي ".است صدمهپذير جوي
صدسال نيايد ، پيش غيرمترقبهاي حادثه اگر":داد اطمينان
".ميكند عمر
استاد تابلوي كنار در حافظ تالار زيرين راهروي مدخل در
با را خود دريافتهاي و بوديم شده چشم تن همه صادقي ،
و ديديم چه آن البته و ميزديم پيوند اثر صاحب توضيحهاي
اين و بود خواهد حجيم ، كتابي شود نوشته اگر خود شنيديم ،
آن بازگوي گذاشته اختيارم در همشهري كه مجالي سطر چند
.نيست غزال و رنگ رنگينكمان
اين درگير كه ميشود سالي يك همكارانش گروه و صادقي
يك و اندازه هم تابلوي هشت دستكم كه طرحي طرحاند ،
آخري اين كه برگرفته در را تالار اصلي مدخل سراسري تابلو
.كند تمام استاد خود است قرار راهم
اين":گفت.آورديم كلام جهان به رنگ دنياي از را صادقي
شده كار برجسته صورت به مواد تركيب از بهرهگيري با اثر
".است
؟...كه شد طور چه نميكرديد برجسته كار كه شما
عمق فضاي است ، مهم بسيار معماري در نقاشي بحث" -
ميتوانيم را مسطح و تخت زمينههاي كه دارد قابليتهايي
فضاي يك درون چون مجموعه اين.بكشيم تصوير به آن در
آن دروني فضاي و تضادها اينتراستها ، دارد ، قرار معماري
.شود حل معماري ذات در بايد نقاشي موءثراست ، خيلي ما دركار
"
؟...شما نقاشي سبك و
كلام اين در.است خودمان گذشته دورههاي نقاشي ادامه" -
نقاشيهاي تلفيق ;شده گرفته بهره خاصي سمبوليزم از كار
".جديد سياق و سبك با گذشته دوران
باطني و كلامي اتفاق آن كه كسي ميكنم احساس":ميگويد
باشد ، داشته چهره در ويژگيهايي چنين بايد دارد ، را
را واحدي ذات متافيزيك ، به اتصال و رندي شجاعت ، مهرباني ،
".آورده پديد شخصيت اين در
از نمادي خود ، اثر در را حافظ موي و چشم قهوهاي رنگ او
در غرقه.ميكند توصيف لسانالغيب اطراف خاكي دنياي
كه ميكنم فكر مشهور نكته اين به صادقي استاد كلام گرماي
بيرحم چه من و ميكند زندگي اثرش آخرين با آفرينشگري هر
عبارت و جمله چند نقل با را هنرمند اين احساس همه كه
هر در و است لايتناهي شعري خود كه اثري.ميكنم خلاصه
سرك سمبولها و نمادها از انبوهي آن زاويه و گوشه
.ميكشند
"اسكندري ايرج" استاد احساس كوي به وقتي آن از پس
فراز بر برجسته نقش شيوه با ملكوت باغ مرغ پيچيديم ،
.ميخواند ابديت آواز است ، وجود وحدت سمبل كه "شمسه"
و محيط با هماهنگ را مجموعه اين هواي و حال":گفت استاد
هست كار دل در حافظ آرامگاه از نقشي گرفتم ، تالار رنگ به
نمادي ميتواند آن بلنداي بر كه مرغي اضافه به شمسه يك و
عالم از نيم ملكوتم باغ مرغ:ميگويد كه باشد حافظ از
"...خاك
؟...چشم اين و
".است هستي و كرات از نمادي نيست چشم" -
جاي دلت چشم در اثر همه كه ميرفتي دورتر كمي بايد
چه شرمندگي و داشتم خود با كه است نجوايي اين ;ميگرفت
گردن سرو يك كه بنگري اثري به نابالغي نگاه با كه فايده
را ديگرت پرسش پاسخ اكنون و است فرازتر تو كال تصورات از
:بگير
به نگاهي يعني ;است مدرن پست معماري تالار ، بناي سبك"
در.است هماهنگ نيز دنيا معاصر معماري با و دارد گذشته
جمشيد تخت معماري در كه دارد وجود هخامنشي سبك يك فارس
.است رفته كار به تالار ساختمان در نوعي به اين و ميبينم
همراهي بنا سبك اين با بايد ميدهيم انجام ما كه كاري
آجر نقش شيوه و خانه ازچهار من نمونه ، براي باشد داشته
".هست هم كار محيط در كه كردم استفاده
...!بس و داند سحر مرغ گل مجموعه قدر
گذشت با هنوز و گشوده سخن به لب حافظ كه است ديرزماني
:دارد تازگي و طراوت بوي سخنانش سال ، ساليان
نقاب انديشه رخ از نگشاد حافظ چو كس
زدند شانه قلم به را سخن زلف سر تا
همه براي حافظ.نيست شخص و مكان زمان ، به محدود حافظ
و نامي بيشك و مكانهاست همه و ادوار همه لحظهها ،
كه است خدايي و معنويت روح واسطه به بودنش فرد منحصربه
كه روزي ميداند ، خود كه گونهاي به كرده ، حلول او در
.بود خواهد عاشقانش معبد مزارش.بربندد جهان اين از رخت
خواه همت گذري چون ما تربت سر بر
شد خواهد جهان رندان زيارتگه كه
:اينكه حق به و
عجب وين و عشق غم نيست بيش قصه يك
است نامكرر ميشنوم كه زبان هر كز
نسبش خودش گفته به كه است نقاشها اين از يكي حسيني مهدي
دانشگاه در را تكميلي تحصيلات ميرسد ، كاشان به
كرده برپا انفرادي نمايشگاه است140 گذرانده پرفنيويورك
از مقالاتي.است كرده شركت بسياري جمعي نمايشگاههاي در و
نقاشي عنوان با كتابي نيز تازگي به و رسيده چاپ به او
چاپ به هنر دانشگاه انتشارات در و ترجمه او از ايراني
.است رسيده
احساسش از اما ندارد ، گفتوگو براي بسياري فرصت آنكه با
:ميگويد چنين تالار اين در اثرش خلق تا حافظ به نسبت
و زمانهاست همه براي حافظ نيست ، خاص زمان به محدود حافظ
.است كلي نگاهي حافظ ، به نگاه نوع اين و است تاثيرگذار
رفتن فرو فكر به و انديشگونگي عامل ما متعالي هنر در
من آنچه.است چنين اين نيز حافظ شعر درباره و است مطرح
را ما كه اين و است انديشگونگي ميكنم ، دريافت حافظ از
انديشه به و رفتن فرو خود در.ميكند هدايت مراقبه به
كه بود مهمي عامل اين و است نهفته هنر در هميشه دادن سوق
كه بيافرينم فضايي و كنم توجه آن به اجرا درحين كردم سعي
ضربهاي بلكه نگذرد تاثيري هيچ بدون اثر مقابل از بيننده
او به واكنش اين چرا كه شود متوجه و برسد انديشهاش به
.ميشود تفكر موجب اين ، خود باز كه است داده دست
امروز كه نگاهي با شد ، پيشنهاد من به طرح اين كه زماني
هم با شعر و حافظ وقتياست كرده فرق دارم تصوير به
كار كه آن حال.ميگيرد خود به روايي صورت كار ميآيند ،
به توجه با ميكنم سعي بنابراينندارد روايي صورت من
در خشونتي و زن دست تصوير اثر ، اين در.كنم كار حافظ فال
كتاب رنگ ، قهوهاي فرم و است مرد يك دست نماد كه چپ سمت
واژه از تصوير در كه اين لحاظ به و است حافظ ديوان
رنگهاي.ننوشتهام آن روي را حافظ نام نميكنيم استفاده
روح كه (مثل) "مثال" دنياي از نمادي تصوير اين در آبي
دنياي به توجه با آن پايين در و بوده ذهنحافظ و شعر
اين نهايت در و است كار در متحولي تركيببندي يك معاصر
از گوشهاي هر نيست ، اشعارحافظ از بخشي هيچ من اثر كه ،
اين كه ميدهد ارائه ما به را وسيعي دنياي حافظ ديوان
.شد الهام من به نوعي به تركيببندي
گفتوگو به او با كه است ديگري نقاش چليپا ، كاظم
در و هنر دانشگاه نقاشي رشته فارغالتحصيل.مينشينيم
.است نقاشي و طراحي رشته مدرس و شاهد دانشگاه علمي هيات
عمده كه داده ، انجام بسياري ، كارهاي راه اين در
اين در تابلوهايش بيشتر و بوده هنري حوزه در فعاليتاش
.است معاصر هنرهاي موزه در آنها از تا سه و حوزه
انجاميده اثر اين خلق به كه حافظ ، از را خود احساس او
:ميكند آغاز ابيات اين با است
داشت منقار در رنگ خوش گلي برگ بلبلي
داشت زار نالههاي خوش نوا و برگ آن وندر
چيست فرياد و ناله اين وصل عين در گفتمش
داشت كار اين بر معشوق جلوه را ما گفت
در اودارد سلوكي و سير و است مسلك عارف رهرويي حافظ
درك از معاني ، درك نظر از و دارد قرار بالايي حضور مقام
شعرش در خود چنانچه است ، برخوردار بالايي حضور و شعور و
:ميگويد
زد توان بيان گوي معاني شد جمع چون
انساني رفتارهاي در حتي و هنر در كه است چيزي درك ، اين و
تجلي و مختلف جنبههاي تجلي را حافظ من.است جاري
.ميبينم انساني احساسات
و دارد حق حضرت به نسبت انسان كه هجراني توصيف درباره
:ميگويد ادامه در.يافتم خود در را نزديكي اين من
آنجا از و شدهام بزرگ حافظ اشعار با ايراني هر مثل من
در ايراني هنرمندنقاش (مستعار نام) اسماعيلي حسن پدرم كه
قرابت اين كرده ، كار حافظ با ارتباط در تابلوهايش بيشتر
البته استو آمده وجود به من در ابتدا از نزديكي و
با كس هر و است مجرد نگاهي حافظ ، نگاه كه نماند ناگفته
لذا كند ، برقرار ارتباط او با ميتواند خود ذهن و حس
معين چارچوب يك از حافظ به نسبت احساس بيان كردن خارج
.است مشكل
همين در(8/10/78) آينده چهارشنبه روز را مطلب بقيه لطفا
.بخوانيد صفحه
منتشرشد "طاووس" هنري فصلنامه
با (ايران هنر فصلنامه) "طاووس" فصلنامه شماره نخستين
تناولي ، پرويز پاكباز ، روئين آغداشلو ، آيدين از آثاري
سيار ، پيروز ذكاء ، يحيي دفتري ، فرشته خسروجردي ، حسين
مرتضي مرزبان ، پرويز كلانتري ، پرويز فولادوند ، عزتالله
.شد منتشر نامي غلامحسين و مميز
چهاررنگ و انگليسي و فارسي زبان دو به كه فصلنامه اين
هنرهاي از دقيق است نموداري ميشود ، منتشر ايران در
گرافيك ، مجسمهسازي ، معماري ، نقاشي ، همچون ايراني گوناگون
مقالات با همراه..و سينما تئاتر ، موسيقي ، خوشنويسي ،
و ايران كلاسيك هنر متفاوت جنبههاي درباره نظري
جهان در ايران هنر زمينه در فعاليتي هرگونه منعكسكننده
.خواهدبود
معاصر هنر" عنوان با مطالبي نشريه ، اين نخست شماره در
،"ايراني ذهن معماري و ايراني معماري" ،"ايران
بازآفريدن و نمايش" ،"مجسمهسازي از فراتر:پرويزتناولي"
تمدنها گفتگوي محور" ،"اعتمادي پروانه آثار در واقعيت
جمهوري رياست گفتگوي) "هستند جامعه متفكران و هنرمندان
.رسيدهاند بهچاپ...و "رنگ جادوي" ،(نقاشان با
گالريها و فرهنگسراها موزهها ، راهنماي ضميمه همچنين
منتشر "طاووس" فصلنامه از شماره اين با همراه ايران در
.است شده
(ناصري) ميرعمادي منيژه "طاووس" صاحبامتياز و مديرمسئول
.است دهباشي علي آن سردبير و

آزاد طراحان نگارخانه
تا 20 ، ساعت 16 از دي ، دوم تا گروهي ، نقاشي نمايشگاه
پلاك 41 ، سلماس ، ميدان گمنام ، شهيد فاطمي ، ميدان:نشاني
.تلفن8008676
دريابيگي نگارخانه
ساعت 16 از دي ، هشتم تا سوم از زندي ، عفت نقاشي نمايشگاه
شماره 1165 ، دوم ، كوچه فاز 3 ، قدس ، شهرك:نشاني تا 19 ،
.تلفن8083327
شهزاد نگارخانه
تا ساعت 17 از دي ، تا 12 اول از گروهي ، نقاشي نمايشگاه
اول ، طبقه فردوس ، برج وليعصر ، خيابان:نشاني 30/20 ،
.تلفن2703667
گلستان گالري
از دي ، پنجم تا عربي ، شقايق انتزاعي فرمهاي نمايشگاه
كماسايي ، خيابان دروس ، :نشاني تا 19 ، و 16 تا 12 ساعت 10
.تلفن2541589 پلاك 42 ،
شيث گالري
مناطق روزمره وسايل و دستي صنايع و ميراث نمايشگاه
:نشاني تا 20 ، ساعت 16 از دي ، ششم تا دوم از گوناگون ،
شيرزاد كوچه دانشجو ، پارك جنوبي ضلع وليعصر ، چهارراه
.پلاك 41 شرقي ،
الهه نگارخانه
از دي ، هفتم تا اول از تهوري ، رستا كولاژ و عكس نمايشگاه
.پلاك 47 گلفام ، آفريقا ، خيابان:نشاني تا 21 ، ساعت 16
|
|