دانشگاهي رشته ;كشور در بار نخستين براي
ميشود ايجاد "نوجوان و كودك ادبيات"
وزير پرورشي معاون عبادي رحيم با گفتوگو
را نگرشهايمان چوب
;پرورش و آموزش
ميخوريم
آموزش مراكز و دانشگاهها روءساي نشست
الزهرا دانشگاه
در پژوهشي و عالي
مجموعه با خارجي پژوهشگران
ايران ملي موزه در "كتيبهها تالار"
ميكنند همكاري
برگزار فيبروزسيستيك بيماري سمپوزيوم
ميشود

دانشگاهي رشته ;كشور در بار نخستين براي
ميشود ايجاد "ونوجوان كودك ادبيات"
كارشناسي و كارداني مقطع در سال 1380 از جديد رشته
پذيرد مي دانشجو
نوجوان ، و كودك ادبيات دانشگاهي رشته :فرهنگي علمي گروه
كارداني مقطع در فارسي ادبيات رشته كنار در سال 1380 از
.ميشود ايجاد كارشناسي و
و كودكان تربيت و تعليم و فارسي ادبيات همايش اولين در
ايجاد ضرورت شد ، برگزار سبزوار دانشگاه در كه نوجوانان
ادبيات گروه علمي هيات اعضاي توسط "قبلا كه رشتهاي چنين
توسط و شده ارائه دانشگاه اين پژوهشي شوراي به فارسي
توسط بود ، شده پذيرفته عالي آموزش و فرهنگ وزارت
رشته ، اين.گرفت قرار نظر تبادل و بحث مورد شركتكنندگان
و فارسي ادبيات ميانه واقع در و رشتهاي ميان دوره يك
درسهاي از تعدادي بايد ، دانشجويان و است تربيت و تعليم
مثل تربيتي علوم واحد چند همراه به را فارسي ادبيات
مقالهنويسي و داستاننويسي از كلياتي و روانشناسي
.بگذرانند
و فارسي ادبيات همايش دبير محمديان ، عباس دكتر گفته به
خواهد كاربردي درسها نوجوانان ، و كودكان تربيت و تعليم
تخصصي دروس جهان ، ادبيات با ما ادبيات مقايسه در و بود
.يافت خواهد اولويت
فصلها سر سال 78 اتمام از قبل تا گزارش ، اين براساس
دانشجو نوجوان و كودك ادبيات رشته سال 80 از و شده تهيه
قبيل اين از مسائلي و دانشجو پذيرش شرايط.گرفت خواهد
كنكور طريق از يعني شد ، خواهد انجام ديگر رشتههاي مانند
همانند هم ، مدرك ارزش و نوع بالطبع ، و روال همان با و
.است عالي آموزش رشتههاي همه
وزير پرورشي معاون عبادي رحيم با گفتوگو
را نگرشهايمان چوب
;پرورش و آموزش
ميخوريم
:اشاره
را پرورش جهان ، صاحبنظران و كارشناسان از بسياري
جسماني ، رشد به كمك آن هدف كه مستمر و منظم جرياني
شخصيت رشد كلي بهطور و اجتماعي اخلاقي ، رواني ، شناختي ،
و جامعه موردپذيرش هنجارهاي كسب جهت در يابندگان پرورش
در.ميكنند تعريف آنها استعدادهاي شدن شكوفا به كمك نيز
اهداف به رسيدن براي است وسيلهاي آموزش ، ميان اين
نهادهاي هدفهاي مهمترين از يكي پرورش بنابراين.پرورشي
در كه درحالي.است دانشگاهها و مدارس يعني دولتي و رسمي
شده داده اولويت آموزش به پرورش ، از بيش و پيش ما كشور
گروه اعضاي اميرشاهي سيدافشين و صحرايي فريبا.است
وزير پرورشي معاون عبادي رحيم با همشهري علميفرهنگي
دليل به البته.دادهاند صورت گفتوگويي پرورش و آموزش
مورد محور چند تنها پرورش ، به مربوط بحثهاي بودن گسترده
محورهاي ساير درباره گفتوگو و گرفته قرار جواب و سوءال
اين.است شده موكول آينده به پرورشي ، مسائل به مربوط
.ميآيد پي در گفتوگو
پرورشي معاونت وظايف بفرماييد خلاصه بهطور "لطفا *
چيست؟ پرورش و آموزش وزارت
از پسداد توضيح اينباره در ميتوان منظر دو از -
نظام يك كه نظام ماهيت به توجه با اسلامي ، انقلاب پيروزي
كه آن خاص معناي به پرورشي فعاليتهاي در بود ، آموزشي
صحيح تربيت به توجه بود ، نظام اعتقادي ماهيت از برگرفته
كه پرورشي برنامههاي نوع.گرفت قرار مدنظر دانشآموزان
در تغييروتحولي نيازمند داشت ، وجود انقلاب از پيش
اصلي پايه اينرو ، از.بود.و روش محتوا ، جهتگيريها ،
پرورش و آموزش در تربيتي امور نهاد تاسيس با پرورشي كار
تربيتي امور نهاد اين برعهده اصلي وظيفه دو و شد آغاز
پرورش و آموزش نظام نواقص تكميل اول ، وظيفه.گرفت قرار
تكميلي برنامههاي تاسيس جهت در تلاش و پرورشي بعد در
نيز دوم وظيفهبود پرورش و آموزش نظام متعادلسازي براي
هدف با پرورش و آموزش نظام بنيادي تغيير درجهت تلاش
آموزشي نظام بر پرورشي هدفهاي و برنامهها دادن اولويت
پرورش و آموزش نظام كردن كارآمد هم ، نتيجه.است صرف
اصلي ماموريت دو اين ، .است همهجانبه و جامع بهصورت
البته.است شده شروع انقلاب ابتداي از كه است پرورش حوزه
بلكه نبود ، پرورشي معاونت بهصورت حوزه ، اين ابتدا در
آموزش در پرورشي كارهاي تنوع سپس.بود كل اداره بهصورت
مشاوره ، گروهي ، فعاليتهاي حوزه كه باعثشد پرورش و
.شود گسترده معاونت اين در نيز ديني تربيت فعاليتهاي
در "تقريبا پرورشي ، معاونت حوزه حاضر حال در كه بهطوري
تربيت مشاوره ، مانند پرورش و آموزش اصلي عرصه شانزده
گروهي ، فعاليتهاي و اردوها بهداشت ، ورزش ، ديني ،
.ميكند فعاليت...و دانشآموزي تشكلهاي
در پرورش نهاد تاسيس از سال بيست اينكه بهرغم *
علمي صحيح ارزيابي مدت اين در آيا ميگذرد ، آموزشوپرورش
شده طراحي اهداف به دستيابي در نهاد اين موفقيت ميزان از
و پرورش و آموزش در دانشآموزان صحيح تربيت و آن براي
شكل به نه پرورشي برنامههاي به دادن اولويت بحث همين
صورت خودش حقيقي شكل به بلكه اداري ، دستورالعملهاي
در كه دارند عقيده صاحبنظران از بسياري.است پذيرفته
از بيش پرورشي ، فعاليتهاي در بويژه پرورش و آموزش وزارت
فقط بهعبارتي و كردهايم صحبت تنها كنيم ، عمل چه آن
.دهيد توضيح "لطفادادهايم شعار
تربيت و تعليم پژوهشكده همكاري با تحقيقي حاضر درحال -
را تاكنون آغاز از تربيتي امور نهاد عملكرد خصوص در
هنوز البته كه تحقيق اين اول بخش نتايج.ميدهيم انجام
مقتضايي و امكانات به توجه با ميدهد نشان است نشده كامل
است ، شده پيشبيني پرورش و آموزش در تربيتي امور براي كه
.بودهايم موفق خيلي
فاصله خيلي هنوز است ، شده طراحي كه هدفهايي نسبت به ولي
پرورش و آموزش در ما آرمانهاي و هدفها چون.داريم
و ساز آن ولي است ، والا بسيار اسلامي ، جمهوري نظام مانند
ديگري طور داريم ، هدفها اين به دستيابي براي كه كاري
ماهيتي داراي كه اين دليل به تربيتي امور چون.است
و فراز در است ، اجتماعي فرهنگي ، سياسي ، اعتقادي ،
در "مثلا.است بوده حوادث دستخوش هميشه مديريت نشيبهاي
در و بود قدرت و قوت اوج در رجايي شهيد دوره مانند مقطعي
آن ميزان به ولياست بوده حالت اين عكس هم مقطعي
نشده فراهم تربيتي امور نهاد براي كه تسهيلاتي و امكانات
تربيت بخش در "مثلا.است بوده موفق بسيار بخش يك در است ،
دانشكده يك "تقريبا پرورشي حوزه مجموعه انساني ، نيروي
و خوب نيروهاي بهترين است توانسته كه شد رسمي غير
نگاه "اصولا.كند تربيت پرورش و آموزش در را علاقهمند
كه ديد اين با.است داشته پرورش و آموزش مسائل به جديدي
و است آموزشي نظام يك "ماهيتا ما پرورش و آموزش نظام
نظام حتياست كرده حفظ خودش در را روش اين هم همچنان
رفع را مشكل نهتنها شد ، تاسيس كه هم متوسطه آموزش جديد
را پرورش و آموزش نظام كردن آموزشي مشكل بلكه نكرد ،
و كتابها زياد حجم دروس ، زياد حجم يعني.است كرده تشديد
آموزش جديد نظام كارآيي كه شده باعث..و امتحانات
آموزش قديم نظام از نازلتر بسيار تربيتي بعد در متوسطه
تربيتي امور بود ، آموزشي "ماهيتا نظام چون.باشد متوسطه
بين واسطهاي حلقه يك است توانسته مدارس درون در
و جامعه در جوانان بين در كه اجتماعي تحولات و خواستهها
.كند برقرار آموزشي نظام با است ، افتاده اتفاق دنيا حتي
كه مقاومتي بهخاطر -خودش هدفهاي از دربخشي شايد ولي
به كه تحولي و تغيير و نوآوري هر "اصولا و دارد وجود
مقاومت با ببخشد برتري دانشآموزان اجتماعي نيازهاي
تربيت بعد در "مثلا.باشد نبوده موفق -ميشود روبهرو
دليل به ولي بودهايم ، برخوردار خوبي ظرفيتهاي از ديني
به كتاب درنتيجه است ، آموزشي ما آموزشي نظام فضاي اينكه
به بيشتر شود ، منجر دانشآموز ديني تربيت به كه اين جاي
نقش كه اين جاي به معلم يا.است شده منجر اطلاعات افزايش
به بيشتر بدهد ، بهدانشآموز ديني تربيت در را اصلي
از.است داده بها پاياني ارزشيابي و آزمونها و نمرات
بودهايمو ناموفق تاحدودي كه ميكنيم احساس جهت ، اين
در اساسي تحول چون كه است دليل اين به هم ، آن اساسي ريشه
هدفهاي آن تحقق است ، نگرفته صورت پرورش و آموزش نظام
بهلحاظ خوشبختانه.است مسئله همان گرو در نيز مطلوب
بهنام پرورش و آموزش در محكمي بسيار سند تئوري ، مباني
است توانسته كه دارد وجود "پرورش و آموزش نظام كليات"
اسلامي جمهوري در مطلوب پرورش و آموزش از روشني وضعيت
و آموزش مسائل به كه نگاهي همين بهلحاظ ولي.كند ترسيم
سند اين كه اين عليرغم متاسفانه دارد ، وجود پرورش
در همچنان است ، رسيده فرهنگي انقلاب عالي شوراي بهتصويب
.است شده واقع غريب و مظلوم اداري مسائل قوس و كش
گرو در تربيتي هدفهاي تحقق ديدما ، از كه درصورتي
.است سند اين به توجه با پرورش و آموزش نظام اجرايتغيير
دنبال به هميشه پرورشي حوزه در ما وجود ، اين با ولي
.بودهايم تربيت و تعليم نظام در دانشآموز ونقش جايگاه
داراي تربيت و تعليم نظام در دانشآموز كه معتقديم چون
تصميمگيريهاي محض مجري و است شخصيتي و شان و حقوق
فرايند در ميتواند بلكه نيست ، پرورش و آموزش مسئولان
پرورشي كار "اصولاباشد داشته اساسي نقش تربيت و تعليم
باشد ، بيشتر دانشآموز رغبت و ميل هرچقدر كه است بهنحوي
كمتر گذشته در موضوع اين چون ولي بود خواهيم موفقتر
از و است داشته وجود مدير و مربي بين دعواي هميشه و بوده
به نتوانستهايم كردهايم ، ضرر كه بوده هم زاويه همين
.شويم نايل موفقيت
كه منابعي و امكانات ميزان به تربيتي امور نهايت ، در
در كه است ناشناختهاي و مظلوم نهادهاي جزو دارد
و منابع تامين در ولي داشته ، پيشرفت بسيار هدفهايش
هر 500 ازاي به حاضر حال در.است نبوده موفق امكانات
نيز دانشآموز هر براي.داريم تربيتي مربي يك دانشآموز ،
كارهاي براي تومان حدود 400 منابع ، تحقق شرط به سال در
انقلاب از پيش كه فضاهايي مجموعه.ميكنيم هزينه پرورشي
نحوي به شده ، اضافه آن به نيز انقلاب از پس و شده ساخته
پرورشي فضاهاي دانشآموزان سوم يك ميزان به تنها كه است
پايان تا تربيتي مربي حتي كه ميشود اين نتيجه و داريم
خاطر به را دانشآموزان از برخي اسامي نتواند تحصيلي سال
سياسي ، ديني ، اخلاقي ، اجتماعي ، تربيت كه حالي دربسپارد
ميرود انتظار كه است مقولههايي از همه گروهي و هنري
.بپردازند آنها به تربيتي مربيان
صحيح تربيت به توجه پرورشي معاونت وظايف در *
اشاره هدفها مهمترين از يكي عنوان به دانشآموزانرا
چيست؟ دانشآموزان صحيح تربيت از جنابعالي منظور.كرديد
و ميشود اعلام هرازگاهي كه آمارهايي به توجه با آيا
ميان در بزهكاري بالاي "نسبتا درصد نشاندهنده
وظيفه مهمترين به معتقديد هم هنوز است ، دانشآموزان
.يافتهايد دست پرورش و آموزش پرورشي معاونت
دارد ، وجود ما فرهنگ در كه موءلفههايي به توجه با -
استعدادهاي كشف و شناسايي پرورش و آموزش وظيفه مهمترين
كردن بارور و رشد براي مناسب محيطي ايجاد و دانشآموزان
را صحيح تربيت معناي كل در كه است استعدادها اين
است تربيتي صحيح تربيت اسلامي ، جمهوري نظام در.ميرساند
كمال سمت به را جامعه اعتقادات و ارزشها بتواند كه
دنبال پرورش و آموزش در ما كه چيزي.بكشاند مطلوب
كانون يك عنوان به را مدرسه بتوانيم كه است اين ميكنيم ،
مدرسه محيط در كه عواملي همه و كنيم تلقي تربيتي
باشند موءثر دانشآموزان صحيح تربيت جهت در ميتوانند
.معلم مانند
.و ارزشيابي نظام مدرسه ، فضاي آموزش ، نظام درسي ، كتابهاي
آن تحقق جهت در بتوانند كه كنيم هدايت سمتي به را..
صحيح ، تربيت اصل در.كنند كمك پرورش و آموزش به هدفها
و كشف براي است بستري آموزش و است پرورش و آموزش وظيفه
طور به پرورشي معاونت و آن رشد امكان و استعداد شناسايي
بستر اين تا كند ترغيب و تشويق كه است موظف سازماني
.شود فراهم مناسب
تربيت مسئول خانواده نيز ما اعتقادي و فرهنگي نظام در
تربيت و تعليم نظام در كه موءلفههايي مجموعه با و است
خانواده اسلامي ، جامعه در را اصلي نقش داريم ، خانواده
دهنده خدمات نقش دولت يا پرورش و آموزش.دارد برعهده
كه است خانواده يعني.دارد برعهده را تربيتي و آموزشي
.ميكند انتخاب خودش فرزندان تحصيل براي را مدرسهاي
نه است پرورش و آموزش چون نهادهايي وظيفه پرورش البته ، *
.خانواده
به نخست وهله در پرورش ولي ميرسيم ، هم مساله اين به -
زياد ، فرزندان تعداد كه اين شايد.است خانواده عهده
والدين كه باشد اين براي نميشود شمرده جايز چندان
.بپردازند فرزندانشان تربيت به دائمي ممارست با بتوانند
پرورش و آموزش كه ميكنند فكر والدين امروزه ولي
هم درست البته.كند كمك فرزندانشان تربيت به ميتواند
نفيكننده پرورش ، و آموزش به مسئوليت اين بردن ولي هست ،
.نميشود خانواده مسئوليت
از دنيا و ما كشور در تحولاتي امروزه كه اين ديگر ، نكته
نهادهاي و اطلاعرساني شبكههاي و اطلاعات گسترش جمله
واقع در.است گرفته صورت شهرنشيني گسترش اجتماعي ،
طبيعي ، طور به كه است شده ايجاد جامعه در جديدي ظرفيتهاي
در را اول نقش مدرسه "مثلا زمان از مقطعي يك در اگر
.ندارد را شرايط اين امروزه داشت ، عهده به تربيت و تعليم
در هم نامرئي و رسمي غير مدارس رسمي ، مدارس كنار در
مطبوعات ، ميگيرد ، الگو آن از دانشآموز كه داريم جامعه
اين از.است غيررسمي مدارس اين جمله از...و صداوسيما
و پرورشي معاونت به تنها را صحيح تربيت نميتوانيم منظر ،
و خانواده بلكه كنيم ، واگذار وپرورش آموزش وزارت يا
كمك پرورش و آموزش به ميتوانند اجتماعي نهادهاي مجموع
.باشيم موفق صحيح تربيت در تا كنند
يك را پرورش است ، شده ارائه پرورش براي كه تعريفي *
كه ميداند درازمدت و كلي هدفهايي با طولاني فرايند
و دانشگاه يا و پرورش و آموزش چون نهادهايي توسط
صورت هستند ، پرورش و آموزش امر متولي كه نهادهايي
يا و دبيرستان دبستان ، وارد كه كسي بنابراين.ميپذيرد
ميگيرد قرار پرورش تحت نهادها اين در ميشود ، دانشگاه
بنابراين.ميپذيرد صورت آموزش طريق از نيز پرورش كه
چون دارد ، اختيار در كه امكاناتي با پرورش و آموزش
غيره و آموزشگاهي فضاهاي آزمايشگاه ، كتابخانه ، معلمان ،
براي خانواده مسئوليت نتيجه در و ميپردازد پرورش امر به
.بود خواهد كمتر پرورش و آموزش به نسبت رسمي پرورش
سالهاي طي پرورش و آموزش وظيفه بيشتر پرورش بنابراين
سئوال پاسخ و بدهيد توضيح اينباره در "لطفا است ، طولاني
.كنيد كامل هم را قبلي
سن مناسبترين كه اين خاطر به است ، درست شما صحبتهاي -
مفيدترين و ميشود سپري پرورش و آموزش در تحصيل دوران
نظام يك چون.ميگذرد مدرسه در مفيد وقت و زندگي ايام
از بيشتر آن كارآمدي طبيعي طور به هست ، هم آموزشي
آموزش ميخواهد را چيزي وقتي چون.است اجتماعي نهادهاي
هم كمك با ديگر وسايل ارزشيابي و تكرار و تمرين بدهد ،
و دارد مهمي بسيار نقش پرورش و آموزش.ميسازد را پرورش
سعي كه خانوادههايي.باشد موفق خودش كاركرد در ميتواند
همين به بفرستند خوب مدرسههاي به را فرزندانشان ميكنند
به دارند كه هدفهايي موفقيت در ميتوانند هم اندازه
و امكانات كه است اين آن لازمه ولي.برسند خوبي نتايج
حدود كشور كل در.بشود فراهم پرورش و آموزش براي ملزومات
درصد پنج و انتفاعي غير مدارس در دانشآموزان درصد پنج
درصد ميخوانند900 درس سابق دولتي نمونه مدارس در هم
درصد از 75 بيش تعداد اين از هستند دولتي كشور در مدارس
هر در نيز دانشآموز يا 38 حدود 37.هستند دوشيفت مدارس
و راهنمايي مدارس اكثر همچنين.ميكنند تحصيل كلاس
فعاليتهاي كه اين به توجه باهستند دوشيفت متوسطه
است ، تكميلي فعاليتهاي و برنامه فوق فعاليتهاي پرورشي ،
فعاليتهاي انجام براي محلي كه است اين ما مشكل مهمترين
پيدا را دانشآموز با كردن صحبت فرصت حتي.نداريم پرورشي
كه پرورش و آموزش نظام نكردن تغيير بنابراين.نميكنيم
شده دانشآموز براي درسي فراوان مشغلههاي ايجاد باعث
مشكل.است كرده ايجاد پرورشي فعاليتهاي براي مشكلي است ،
فعاليتهاي به پرداختن براي لازم فضاهاي كمبود ديگر
جمعيت افزايش به توجه با انقلاب از پس چون.است پرورشي
.بسازيم مدرسه نتوانستيم دانشآموزان تعداد افزايش و كشور
سوم نكته.است رفته بالا بسيار كلاسها تراكم نتيجه ، در
در كشور آموزشي دستگاههاي كه است مالي تنگناهاي نيز
براي كه شده سبب موضوع اين.داشتهاند متمادي سالهاي
و آموزش مسئولان تلاش همه واقع در نكنيم ، هزينه تربيت
را معلمان حقوق تنها بتوانند كه است شده اين صرف پرورش
.كنند پرداخت
و آموزش موجود ، امكانات گرفتن نظر در با جهت ، يك از
كه موءلفههايي و اخلاقي ديني ، اجتماعي ، تربيت در پرورش
.است بوده موفق بسيار ميشود ، تلقي مهم صحيح تربيت براي
هزار سال 55 در دانشآموز هر براي دولت حاضر حال در
سرانه موءلفهها مجموعه و حقوق با كامل صورت به تومان
تنها يعني.ندهيم انجام مدرسه در كاري هيچ اگرميدهد
برخي مانند وقت آخر تا صبح از مدرسه در را دانشآموزان
و آموزش را كار يك همين تنها و نگهداريم مهدهايكودك
ميزان هر چون.است خدمت بزرگترين بدهد ، انجام پرورش
نابساماني هم ميزان همين به باشد ، بيشتر فراغت اوقات
.است بيشتر
دارد ادامه
آموزش مراكز و دانشگاهها روءساي نشست
الزهرا دانشگاه
در پژوهشي و عالي
و دانشگاهها روءساي نشست سيونهمين :علميفرهنگي گروه
روز دو مدت به فردا از كشور پژوهشي و عالي آموزش مراكز
.ميشود برگزار (س)الزهرا دانشگاه در
نشست در عالي آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط بهگزارش
و عالي آموزش مراكز و دانشگاهها فعاليتهاي نحوه يادشده
علوم ، وزارت چهارچوب در ساختاري تحولات و كشور پژوهشي
.گرفت خواهد قرار بحثوبررسي مورد فنآوري و تحقيقات
در علمي مراكز و دانشگاهها نقش باره در اجلاس اين در
و بحث نيز جهاني جديد شرايط در كشورها تصميمسازي نظام
.ميشود تبادلنظر
مراكز و دانشگاهها روءساي مشترك نشست اولين در همچنين
با و پزشكي علوم و علوم فرهنگستانهاي اعضاي با پژوهشي
و عالي آموزش و فرهنگ وزارتخانههاي مسئولان و وزرا حضور
علم جهاني كنفرانس نتايج پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ،
نحوه و شد برگزار بوداپست در يونسكو سوي از كه قرن21 در
آموزش بخشهاي در كشور توسعه برنامههاي طي آن پيگيري
.ميشود گذاشته بحث به فنآوري و تحقيقات و عالي
مجموعه با خارجي پژوهشگران
مليايران موزه در "كتيبهها تالار"
ميكنند همكاري
كشورهاي محققان و پژوهشگران از جمعي :علميفرهنگي گروه
مجموعه با متقابل همكاري براي را خود آمادگي جهان مختلف
.داشتند ابراز ايران ملي موزه در "كتيبهها تالار" تاريخي
كشورهاي فرهنگي و علمي شخصيتهاي از كه پژوهشگران اين
تالار از هستند ، ايتاليا و فرانسه ، آمريكا انگليس ،
و مطالعات جهتانجام نظير كم مكاني عنوان به كتيبهها
تالار اين معرفي خواهان و بردند نام تاريخي تحقيقات
ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به.شدند بهجهانيان
ارسال زمينه در همكاريها نيزبرخي تاكنون كشور ، فرهنگي
كتيبهها فعاليتهايتالار با مرتبط مقالات و نشريات كتب ،
.است شده آغاز ديگر كشورهاي سوي از
وظيفه ميگذرد ، آن تاسيس از يكسال كه كتيبهها تالار
معرفي و ترجمه قرائت ، مطالعه ، شناسايي ، مرمت ، ساماندهي ،
نقاط از كه برعهدهدارد را نبشتههايي گل و آجر الواح ،
.شدهاند جمعآوري كشور مختلف
كمك به ايران در عيلامي واژهنامه نخستين تدوين
ديگر از دانشجويان به زبانعيلامي آموزش و دانشجويان
.است تالار اين فعاليتهاي
برگزار فيبروزسيستيك بيماري سمپوزيوم
ميشود
دي فيبروزسيستيك 25 بيماري سمپوزيوم :فرهنگي علمي گروه
زيستي تكنولوژي و ژنتيك مهندسي تحقيقات ملي مركز سوي از
.ميشود برگزار
بيماري درباره خداداد احمد دكتر سمپوزيوم اين در
درباره الهي الهه دكتر آن ، باليني علائم و فيبروزسيستيك
محمدرضا دكتر و فيبروزسيستيك بيماري مولكولي تشخيص
ژن و تخم سلول جايگزيني از قبل تشخيص درباره عباسزادگان
.ميكنند سخنراني آن درماني
خيابان انقلاب ، خيابان تهران ، سمپوزيوم اين برگزاري محل
از 3 سمپوزيوم.است پلاك 19 شفيعي ، عباس شهيد كوچه قدس ،
.ميشود برگزار بعدازظهر تا 5
|