علم ترويج براي
!است اول گام جايزه ،
مديريت پيام
علم ترويج براي
!است اول گام جايزه ،
جايزه اهداي برنامه دومين برگزاري از تحليلي گزارش
كيش در علم ترويج
(ماه 1378 بهمن 21تا26) بنفشه درگالري ئه ارا دهقان ، علي :اثر
روز دو مدت طي كيش علم ترويج جايزه اهداي دوره دومين
ضمن بيانيهاي صدور با (گذشته درآذرماه) كاري فعاليت
به "ايران علم ترويج انجمن" تاسيس و تشكيل لزوم بر تاكيد
ايجاد و درسي كتابهاي محتواي در تحول مردمي ، نهادي عنوان
و غيررسمي صورت به علوم ترويج براي لازم زمينههاي
ذيربط ، سازمانهاي و پرورش و آموزش وزارت توسط گسترده
افزايش منظور به غيررسمي آموزشي مراكز بسط و ايجاد
به را آنها در خلاقيت پرورش و شهروندان علمي آگاهيهاي
.كرد توصيه شهر شوراهاي
به جايزه اهداي آنها ، تشويق مروجان ، شناساندن و معرفي
نيز و آنان فعاليت تداوم جهت در مساعدت و قدرداني منظور
ميزان افزايش و علمي رفتار علمي ، تفكر طرز رواج
و كوتاه اهداف جمله از جامعه ، آحاد ميان در علمپذيري
دو تاكنون كه است علم ترويج جايزه اهداي برنامه بلندمدت
طي و شده برگزار كيش آزاد منطقه سازمان همت به آن دوره
قرار تقدير مورد حقوقي و حقيقي اشخاص از عدهاي آن ،
.گرفتهاند
و علم به نسبت موجود نگرشهاي و انديشهها دگرگوني اگر
در دگرگوني و توسعه اوليه شرط عنوان به را عالم
خوش بر بدانيم ، سياسي و اقتصادي فرهنگي ، مختلف ساختارهاي
انگشت درست ، و دقيق نيازسنجي در طرح اين بانيان فكري
.نهاد خواهيم تاييد
در شريف صنعتي دانشگاه علمي هيات عضو تابش ، يحيي دكتر
در تشويقي شيوههاي نقش و علم ترويج جايزه اهميت باب
و عالمان به جايزه اهداي":ميگويد علم كردن عمومي
زمينهساز و بسترساز كه جهت آن از علم ، عرصه فعالان
.ميشود تلقي مهم خيلي است ، بعدي مختلف فعاليتهاي
ما جامعه در بتواند علم كه ، آن براي و ديگر سوي از
از مجموعهاي ابتدا بايد كند ، پيدا پايگاه و پيشرفت
و علم كردن عمومي به تا گيرد صورت ترويجي فعاليتهاي
و علم بسط براي فرهنگسازي يعني بينجامد ، علمي تفكر اشاعه
".جامعه در آن توليد
رو جامعه در علمي رفتار و علمي تفكر بسط براي فرهنگسازي
تشويقي شيوههاي مهم كاركرد يك عنوان به ايران رشد به
هر به اما شده ، آغاز تاخير با قدري اگرچه علمي فعاليتهاي
ارگانها و سازمانها برخي سوي از كه است سالي چند حال
انتخاب چون مختلفي مراسم.است گرفته قرار اهتمام مورد
خوارزمي ، جشنواره سال ، كتاب سال ، برتر پژوهشهاي
...و كيش علم ترويج جايزه دانشجويي ، برگزيده پژوهشهاي
ميشود ، برپا كشور سطح در مختلف مناسبتهاي به ساله همه
.است نشده محقق جامعهما در آنها نهايي اهداف هنوز اما
و است نامانوس علمي رفتار و علمي تفكر با ما جامعه هنوز
.نيست علمي توليد از خبري
علمي توسعه زمينه در مطرح و موجود سوءالات سادهترين هنوز
ما قولي ، به و ماندهاند بيپاسخ عمل مرحله در كشور ،
شكي "..پله هر سر بر سالها خسته پيرزني همچون" هنوز
و ريشهاي برخوردي مزبور ، موانع و معضلات رفع كه نيست
و تشويقي شيوههاي كاربست اما ، ميطلبد را ملي عزمي
ميتواند باشد ، اصولي و صحيح شكلي به اگر بويژه ترويجي ،
و فرهنگ وزير پژوهشي معاون توكل ، محمد دكتر.باشد سودمند
براي اجتماعي فرهنگي ، مناسب جايگاه فقدان عالي آموزش
علمي توسعه عدم مهم و اصلي مانع چهار از يكي را تحقيقات
هاي برنامه اجراي:ميگويد و دانسته كشور پژوهشي و
تشكيل برگزيده ، و فعال پژوهشگران به جوايز اهداي تشويقي ،
در همگي دست ، اين از فعاليتهايي و علم ترويج انجمن
سطح در تحقيقات اجتماعي و فرهنگي جايگاه ارتقاي راستاي
.دارد هم بسزايي تاثير و ميشود انجام آن خاص و عام
ذهنيت و تفكر در تحقيقات جايگاه البته:ميافزايد وي
چند تا كه حالي در است ، شده بهتر روز به روز ما جامعه
و سوم دست مساله يك عنوان به تحقيقات مساله به پيش سال
.ميشد نگاه غيرمهم و دكوري
و اعتبارات كمبود ساختاري ، مشكل به اشاره با توكل ، دكتر
ديگر موانع عنوان به كشور پژوهش بخش در نامناسب مديريت
فرهنگي جايگاه ارتقاي":است معتقد تحقيقاتي و علمي توسعه
شاهد ما تا شده موجب اخير سالهاي طي تحقيقات اجتماعي و
.باشيم ارتباط اين در كشور توسعه سوم برنامه در خوبي حركت
اولين براي برنامه اين كلي رهنمود ميبينيم كه طوري به
و ملي برنامهريزيهاي در آن نتايج و تحقيقات به توجه بار
".است آنها ارزيابي و نظارت و منطقهاي
نهادن ارج همچنين عالي فرهنگوآموزش وزارت پژوهشي معاون
ويژه جوايز اهداي آنها ، از تقدير محققان ، علمي تلاش به
يكي را..و پژوهشي مناسبتهاي و هفتهها برپايي علمي ،
الزام و ضرورت به نسبت جامعه ذهنيت اصلاح راههاي از
.ميداند آن توسعه و تحقيق به پرداختن
چنانچه اگر "علم ترويج جايزه اهداي" مانند برنامههايي
فرصت كه گونهاي به باشد ، همراه دقيق برنامهريزي با
فراهم آن در پژوهي علم عرصه فعالان از بيشتري عده شركت
تعين شفاف طور به برترينها گزينش و انتخاب ضوابط شود ،
دبيرخانه و گيرد قرار بازنگري مورد قبلي ضوابط حتي گردد
حاصل خود مستمر فعاليت با و شود تشكيل برنامه اين دائمي
بگيرد ، جشن مزبور جايزه اهداي روز در را خود ساله يك تلاش
و عملي كاركردهاي ظهور و بروز شاهد مابهتدريج آنگاه
.بود خواهيم رخدادهايي چنين مثبت
علم ترويج جايزه اهداي برنامه برپايي در كه مهمي نكات از
تحتپوشش و گسترده تبليغات گيرد ، قرار مدنظر بايد كيش ،
پژوهشگران و دانشمندان علما ، از بيشتري تعداد دادن قرار
بوديم شاهد گذشته ، دوره دو دراست گوناگون حوزههاي در
قرار انتخاب سپس و معرفي چهارچوب در كه موءسساتي افراد
يا و نهادها سازمانها ، شامل تنها و محدود ميگرفتند ،
و كيش آزاد مناطق سازمان با بودند توانسته كه بود افرادي
كنند برقرار ارتباط برنامه دستاندركاران و داوران با يا
در را كشور در علم كهترويج برنامهاي براي اين ، و
.نيست مناسب است ، داده قرار خود كارهاي سرلوحه
گذشته ، دوره دو در كه است داوران هيات تركيب ديگر ، نكته
علوم ، مختلف رشتههاي لحاظ از ناهمگن تعداد ، كم همواره
غيرآشنا افراد برخي نهايت در و خاص فرد دو يكي به متكي
.است بوده پايه علوم با
اهرمي به را آن ميتواند جوايزي ، چنين به بخشيدن اعتبار
جامعه فرهنگي و فكري سطح ارتقاي براي موءثر و قدرتمند
و انديشورزان ميان در را پويش و تلاش انگيزه و سازد مبدل
.كند تقويت بوم و مرز اين دانشوران
مديريت پيام
كنترل در افراط
عمليات حفظ براي كه است سازوكارهايي از مجموعهاي كنترل ،
است ، شده تعيين قبل از كه حدودي چهارچوب در بازدهها و
استانداردها ، برقراري به كنترل ، .ميرود كار به
اقدامات و استانداردها برابر در نتايج اندازهگيري
لازم سازمانها همه در كنترل چه اگر.ميپردازد اصلاحي
به كار است ممكن كنترلها ، پارهاي اعمال در ولي است ،
كنترل خطر از هوشمند مديران كه است لازم لذا.بكشد افراط
بيش كنترل به كه موارديباشند آگاه سازمان در حد از بيش
:از عبارتند دارند ، دلالت حد از
كردن مستثني و شده اندازهگيري هدف يك روي زياد تاكيد -1
.اهداف بقيه
به تمايل عدم و سريع طور به نواقص رفع روي زياد تاكيد -2
.تازه فرصتهاي و امكانات يا مشكلات زيربنايي علل جستجوي
كلي طور به هزينهها يا بودجه كاهش سنتي رويه اعمال -3
.امكانات و محدوديتها تقاضاها ، تناسب به كاهش جاي به
.ميشوند شكست موجب كه مبهم و غيرواقعي انتظارات -4
به پاداش اعطاي بدون كار به مربوط سهميههاي افزايش -5
در كاركنان پيشنهادهاي اجراي از بعد بويژه كاركنان
.تغيير با ارتباط
مديريتي اخبار
اداره توسط:تهران منطقه3 در آموزشي مديريت سمينار *
ديماه و 30 روزهاي 29 در تهران منطقه3 پرورش و آموزش
اين مدارس مديران حضور با آموزشي مديريت سمينار جاري ،
ساعت 30/8 از كه سمينار ، اين در.شد خواهد برگزار منطقه
در واقع منطقه3 معلم خانه محل در يادشده روزهاي الي 12
روبهروي ونك ، ميدان از بالاتر وليعصر ، خيابان
كار سر دكتر ميشود ، برگزار معلم خانه اسكان ، ساختمانهاي
كشورهاي پرورش و آموزش در مديريت مقوله درباره آراني
نقش درخصوص فردوسيپور دكتر خانم و توسعهيافته
و كرد خواهند سخنراني آموزشگاهي مديران روانشناختي
.آمد درخواهد اجرا به نيز ديگري برنامههاي
پرورش و آموزش اداره:تهران منطقه 12 در خلاق مديريت *
آموزشي دوره ماه 78 ، بهمن دهم تا يكم از تهران منطقه 12
منطقه اين مدارس معاونان و مديران براي را خلاق مديريت
كارگاهي صورت به كه آموزشي دوره اين در.ميكند برگزار
مجدفر ، مرتضي و حسيننژاد غلامرضا دكتر شد ، خواهد برگزار
به را آموزشگاهي مديريت امر در خلاقانه فعاليت شيوههاي
.گذاشت خواهند تبادلنظر و بحث
توسط:طبيعي منابع در انساني روابط مديريت سمينار *
طبيعي منابع و جنگلها سازمان انساني نيروي و آموزش اداره
يك مدت به انساني ، روابط مديريت آموزشي سمينار كشور ،
كرج كلاك در جوانشير كريم دكتر آموزشي مجتمع در هفته
.شد برگزار
آن در كشور سراسر از مديراني كه مديريتي سمينار اين در
برگزاري و مديريتي فيلمهاي نمايش علاوهبر داشتند ، حضور
حسيننژاد دكتر موردي ، مطالعه صورت به كارگاهي جلسه چند
.كردند سخنراني حاضران براي جلالي محمدرضا دكتر و
اين در شده ارائه علمي مطالب تهيه براي علاقهمندان ،
.كنند حاصل تماس شمارهتلفن 2446553 با ميتوانند سمينار
|