زنان سلامت بر ازدواج حفاظتي اثرات
زندگي به نسبت ميگويد و ميكند شكايت همسرش از مرد
.ميكند رسيدگي امور به بيحوصلگي با و است شده بيتفاوت
. است كرده تغيير خيلي ازدواج از قبل به نسبت
وي ميشود بستري بيمارستان در افسردگي تشخيص با خانم
.ميباشد پزشك همسرش و دختر فرزند يك صاحب و ليسانسيه
بوده پرتلاشي دانشجوي دانشگاه در همراهان گفته به بنا
به زيادي علاقه كه اين با طرح دوره گذراندن از پس است
را كاري كه است نشده موفق ولي داشته خويش رشته در اشتغال
.بيابد
لحاظ از مسئله اين كه مينمايد فوقايجاب موارد واقع در
موازات به ما جامعه در گيرد قرار بررسي مورد سببشناسي
زنان براي بالا مقاطع در تحصيل ادامه شرايط گسترش
بافت به توجه با طرفي نيستاز موجود مناسب شغلي فرصتهاي
مانند اشتغال به علاقهمند دختران اغلب جامعه فرهنگي
به را ازدواج علاقه مورد شغل كسب تا نميتوانند مردان
در و مينمايند ازدواج به اقدام لذا بيندازند ، تاخير
زمينهساز ميتواند بعدي مسائل فوق مثالهاي مانند مواردي
اين به مبرم نياز دليل همين به.باشد رواني آسيبهاي بروز
زنان بويژه زنان روي بر را ازدواج حفاظتي نقش كه است
و شناسايي آسيبزا زمينههاي تا نماييم بررسي كرده تحصيل
.شود ارايه كاربردي راهبردهاي آن با متناسب
است انسان زندگي اجتنابناپذير رويدادهاي از يكي ازدواج
تجارب با مرد و زن جنس دو هر براي آغاز در ميتواند و
صميميت ، احساس با و باشد همراه خاطرهانگيزي و شيرين
سالها يكديگر كنار در خاطر امنيت و وابستگي و وفاداري
ايجاد جهت در مواهب اين از بهرهگيري اما.يابد تداوم
در قواعدي و اصول رعايت مستلزم همسران رواني آرامش احساس
كه طور همان.است خانوادگي زندگي مطلوب ساختار دهي شكل
و اصول طبق بر و ايمني اصول رعايت ما خانه فيزيكي ساخت
زندگي ميشود ، ريخته بنايش ساختمانسازي و معماري قواعد
ديدن و باز چشم با اما علاقه و عشق مبناي بر بايد هم
از اگر كه چرا باشد ، همراه راه ابتداي در مشكلات و موانع
آنها زدن كنار و مقابله جهت در شوند شناسايي موانع ابتدا
پيش از را آنها "كاملا نتوانيم اگر يا و برميداريم گام
در كه استرسهايي آنها ، شناخت با حداقل برداريم ، خويش پاي
قابل شوند ايجاد ما براي ميتوانند زندگي طول
حدودي تا و بود خواهند تحملتر قابل لذا و پيشبينيتر
آسيبپذيري زمينههاي آنها كنترل با بود خواهيم قادر
صرفنظر.دهيم تعديل يا و كاهش را گرفته پا تازه زندگي
بر ازدواج حفاظتي اثرات كه است اين ما پرسش فوق مطالب از
به پاسخگويي در مردان؟ يا است بيشتر زنان رواني سلامت
تاهل وضعيت كه ميكند بيان علمي پژوهشهاي نتايج پرسش اين
به دارد ، تاثير رواني بيمارستانهاي در پذيرش ميزان بر
كمتري بسيار خطر با كردهاند ازدواج كه افرادي كلي طور
و مطلقهها روبهرويند ، رواني بيماري به ابتلا براي
قرار رواني بيماريهاي به ابتلا جدي خطر درمعرض بيوهگان
قرار مطلقهها و متاهلين بين جايي در مجرد افراد و دارند
.(همكاران ، 1981 و Cochrane كوكرين) ميگيرند
را زنان ملاحظهاي قابل ميزان به ازدواج كلي طور به
بيمارستانهاي به پذيرش نسبتهاي كه طوري ميكند ، حفاظت
از ديگر گروه هر از كمتر "اساسا متاهل زنان براي رواني
زنانكمتر براي ازدواج حفاظتي تاثير ولي تنهاست ، زنان
ازدواج كه وقتي تنها زنان و است مردان بر آن تاثير از
از آسيبپذيرتر رواني بيماري به ابتلاي به نسبت ميكنند
.ميشوند مردان
نرخهاي سني ، مردان گروههاي جوانترين در پژوهشها اساس بر
حدود 15 از پس ولي دارند زنان به نسبت را درمان بيشتر
.ميشود ثابتتر و بيشتر مردان بر زنان نسبت سالگي
در فوق سني برگشت و زنان ميان در افسردگي بالاي نسبتهاي
بريتانيا در(، 1972Gove گو) است شده گزارش نيز امريكا
رواني بيمارستانهاي در بستري زنان تعداد ديگر كشور چند و
كلي طور به و است مردان از بيشتر ملاحظهاي قابل طور به
در سال هر رواني بيمارستانهاي در بستري زنان آمار
كوكرين).است مردان از بيشتر درصد حدود 40 انگلستان
.(، 1991Cochrane
والترگو الگوي از ميتوانيم فوق پژوهشهاي تبيين در
كه همكارانش و امريكايي شناس جامعه (Walter Gove)
تفاوتهاي از كاملي تبيين تا 1974 سالهاي 1972 درفاصله
ارائه جنس دو براي تاهل متفاوت ويژگيهاي پيرامون جنسي
ازدواج كه معتقدند همكارانش و "گو".جوييم سود دادهاند
و مردان براي تا است كننده خشنود كمتر بالنسبه زنان براي
تنها ازدواج زنان از بسياري براي كه است حالي در اين
در است ، بزرگسالي دوران در خاطر رضايت و خشنودي منبع
يعني اجتماعي عمده نقش دو "معمولا متاهل مردان كه حالي
آنها با است ممكن كه دارند را حرفهاي و خانواده سرپرستي
هم آن و دارند نقش يك فقط "مشخصا زنان شوند ، ارضا
اجتماعي نقشهاي از يكي دليلي هر به اگر.است خانهداري
نقش هنوز وي نكنند ، ارضا را او كافي اندازه به متاهل مرد
كسب براي منبعي عنوان به و حمايت كسب جهت تا دارد ديگري
به قادر زنان اگر ديگر سوي از آورد ، روي آن به نفس عزت
راه نباشند ، شدن مادر و بودن همسر از خشنوديهايي كسب
.ندارند خاطر رضايت كسب براي ديگري روشن چاره
وضعيت پيچيدهتر حال عين در و دقيقتر تعيين منظور به
طور به خانهداري كه داشت بيان "گو" زنانمتاهل نامساعد
موقعيت و وضعيت داراي" و "ناپيدا" ،"نايافته ساخت" قطع
و ندارد نهايي نتيجه هيچ خانهداري چون.است "نازلي
نتيجه در پس.است كم بسيار آن بيروني يا دروني پاداشهاي
بنابراين.كند فراهم همه براي زيادي خشنودي كه است بعيد
به خود موقعيت از كه شوهرش با مقايسه در متاهل زن يك
آورده بدست منافعي بودن خانواده سرپرست و بودن پدر عنوان
خانهداري روزمره فعاليتهاي انجام به هم ضرورتي هيچ و
فرصتهاي نابسندگي.دارد مضاعفي نامساعد وضعيت ندارد ،
آنهاآشكارتر براي هنگامي متاهل زنان براي شده فراهم
و گردد بارور و كرده رشد فكريشان افقهاي كه شد خواهد
براي كه بنمايند را زندگي از خشنودي سطح همان تقاضاي
پيشبيني "منطقا الگو اين براساس است ، فراهم مردان
كرده ، تحصيل كه است افسردگي خطر معرض در بيشتر زني ميشود
ناخشنود ازدواجش از هم بالنسبه و باشد شغل بدون متاهل
.است
تجربه را رواني استرسهاي نيز شاغل زنان اين بر افزون
به نسبت "معمولا متاهل زنان مشاغل هويت زيرا ميكنند
با شاغل زنان بيشتر كنندهاند ، خشنود كمتر مردان مشاغل
بدون و بيآينده مشاغلي به جنسي تبعيضات به توجه
كه متاهلي زنان از "معمولا و ميپردازند ذاتي پاداشهاي
بخش به بركار اضافه تا ميرود انتظار ميكنند كار
شاغل غير زنان كه هم بچهداري و خانه كارهاي از عمدهاي
.بپردازند ميدهند انجام
عامل سه) بود خانه از خارج شغل نداشتن عوامل اين از يكي
يا شوهر با صميمانه ارتباط نداشتن از بودند عبارت ديگر
و خانه در سال زير 14 بيشتر يا كودك سه داشتن دوستان ، با
مطالعه اين در چند هر.(اوليه سنين در مادر دادن دست از
و صميمانه ارتباط يك داشتن با همسان و سنگ هم بودن شاغل
در بالقوه كننده حفاظت عامل يك ديگر فرد با بخش اطمينان
رابطهاي ، چنين فقدان صورت در ولي نبود رواني فشار برابر
در شديد حادثه يك دنبال به كه را زناني تعداد بودن شاغل
در.ميداد تقليل نصف به "تقريبا ميگشتند ، افسرده زندگي
امر كه دريافتند (1981) استويس و كوكرين ديگري پژوهش
شغل داشتن اندازه همان به و بود زنان به مربوط كه مهمي
كه زناني.بود شوهرانشان بودن شاغل بود ، مهم خودشان
شاغل شوهراني كه زناني به نسبت داشتند بيكار شوهراني
قابل نحو به بلكه ميشدند افسرده بيشتر تنها نه داشتند
در ميرسيد نظر به واقع در بودند ، هم مضطربتر ملاحظهاي
زن كه ازاين بيكار شوهر يك داشتن شناختي روان علايم بروز
وضعيت ترتيب اين به.ميباشد مهمتري عامل باشد شاغل خودش
رواني بهزيستي بر آني و مستقيم پيامدهاي شوهران استخدامي
در است ذكر قابل البته.نيست صادق آن عكس ولي دارد زنان
خويش شوهر از تحصيليبالاتري و شغلي اعتبار زن كه حالتي
اين زيرا بود خواهد ناراضي مرد "احتمالا باشد داشته
تا را شوهر كه موفقيت در جنسي سنتي مراتب سلسله وارونگي
مردان براي "معمولا ميدهد قرار پايينتري دروضع حدي
كه را زني با ازدواج از مردان "احتمالا.است ناخوشايند
كه آن حال ميدانند فشارآور است بيشتري تحصيلات داراي
بيشتري تحصيلات كه را شوهري با ازدواج مدار موفقيت زنان
مككلاف و Hornung هورنونگ) مييابند كننده خشنود دارد
تساوي به رسيدن با كه است آن اميد (، 1981 McGullough
قالبهاي در هماهنگ كاهشي شغلي و تحصيلي امور در جنسي
نسبي پراكندگيهاي تمام كه آيد بوجود جنسي نقش كليشهاي
.سازد تحمل قابل يكسان به را ازدواج وضعي انگارههاي
مقاله ابتداي در شده مطرح مصداق دو بر ذهني مروري با حال
پرسش اين شد ، بيان زمينه اين در كه علمي ديدگاههاي و
بويژه زنان آسيبپذيري از پيشگيري براي كه ميشود مطرح
مثبت اثرات به بخشي وتداوم ازدواج از پس تحصيلكرده زنان
كرد؟ بايد چه ازدواج
آن دستاندركاران و جامعه به پيشگيرانه اقدامات از بخشي
پيشگيرانهاي اقدامات.برميگردد زنان خود به نيز بخشي و
زماني از "دقيقا گيرد صورت بايد زنان خود توسط كه
قرار تصميمگيري و انتخاب معرض در كه آغازميشود
را نظر مورد فرد موقعيتهاي و جوانب تمامي بايد.ميگيرند
دانشجوي يك همسر كه دختريدهند قرار دقيق ارزيابي مورد
مانع چندين با او همسر كه بداند بايد ميشود بيكار
ترتيب به كه روبروست اقتصادي خودكفايي راه در استرسآور
پيدا و استخدام طرح ، گذرانيدن "احتمالا سربازي ، شامل
عوامل اين پيشبيني با او.ميباشد مناسب شغل كردن
قابل حدودي تا و تحمل را استرسها بتواند بايد استرسآور
سطح خويش آرماني درنگرشهاي تغيير با و كند كنترل
زندگياش شرايط با متناسب را خود توقعات و انتظارات
رواني فشارهاي منابع از كدام صورتهر اين غير در.نمايد
مخاطره به را او رواني و جسماني سلامت ميتوانند فوق
آنها آينده همسران شغل كه دختراني همينطور.بيندازند
دست از براي را احتمال و پيشبيني يك بايد است قراردادي
را تدابيري آن با متناسب و باشند داشته همسر شغل دادن
.نمايند اتخاذ
اما ميباشند متاهل و كرده تحصيل كه زناني ديگر طرف از
اشتغال به موفق اجتماعي شرايط به توجه با متاسفانه
رشته كه مراكزي با ارتباط ايجاد با ميتوانند نشدهاند
و تحصيلي فعاليت همچنان ميكند ايجاب تحصيليشان
ودر دهند ادامه انگيخته خود صورت به را خويش مطالعهاي
شناخت با ميتوان طريق اين از.كنند اقدام آن مسير
روزمره كارهاي فوق فعاليتهايي ايجاد و خود تواناييهاي
همچنان را خويش شناختي و ذهني تواناييهاي خانهداري ،
از پيشگيري در بايد مردان ديگر طرف از.كنند سازماندهي
و دهند ياري را آنها خانهدار زنان زندگي ريتم يكنواختي
از آنان با همدلي و همكاري و زندگي در مناسب تنوعات با
.نمايند جلوگيري يكنواختي و كسالت و ركود روحيه ايجاد
است اجتماعي نهادهاي و دولت وظايف جزء اقدامات دوم بخش
:ميباشد زير شرح به پيشنهادي موارد كه
جمعيتهاي تمامي برگيرنده در كه زنان ملي سازمان تشكيل -1
طور به "فعلا زنان حقوق از حمايت عنوان تحت كه است زنان
اين.ميكنند پيگيري را اهدافي "ظاهرا متفرق و پراكنده
بهطور و دولت نظر زير و منسجم و يافته سازمان بايد تشكل
از زنان امور كليه باشد قادر و نمايد وظيفه انجام رسمي
موارد ساير و تاهل به مربوط مسايل اشتغال ، تحصيل ، جمله
سازنده و مفيد شكل به ميباشد امور اين متفرعات از كه را
عمده گروه دو كودكان و زنان كه آنجا از.دهد سامان
در سوءاستفاده آثار بيشترين كه هستند جهان در اجتماعي
چنين يك ايجاد به نياز ميشود گزارش روزانه آنان مورد
.ميباشد جامعه اجتماعي الزامات جزء سازماني
اجتماعي امور در را خانهدار زنان كه تشكلهايي ايجاد -2
افزايش با طريق اين از نمايند فعال نيز برنامه فوق و
رسيدگي جهت را مضاعفي روحيه بتوانيم بالندگي و خودبسندگي
طور به آوريم ، فراهم آنان در خانواده و خانه امور به
و ساعت حداقل 3 هفته در باشد قادر خانهدار زن هر مثال
ساعت روزي 5/1 هر و هفته آخر و اول فاصله با روز طي 2 در
فعال اجتماعي امور در خويش علايق با متناسب گروه يك در
اوقات از بخشي مناسب برنامهريزي با و طريق اين از.باشد
مسيرهاي در ميگذرد بطالت به "معمولا كه خانهدار زنان
.شود دهي جهت مثبت
سلامت در مستقيمي اثرات مردان بيكاري كه آنجا از -3
مردان اشتغال كه ازدواج ، بندي شرايط در دارد ، زنان رواني
در بند اين وجود باشد ، موجود نمايد محرز قطعي طور به را
جهت عاملي عنوان به ميتواند آن رعايت و ازدواج سندهاي
.موءثرباشد اجتماعي و رواني آسيبهاي از پيشگيري
تا را دانشجو دارد وظيفه فقط عالي آموزش ما كشور در -4
با كه را محصولي سپس و كند هدايت فارغالتحصيلي
كه است درست.ميكند رها است داده آموزش هنگفت هزينههاي
آموزشهاي و ميشوند غيردولتي و دولتي سازمانهاي جذب بخشي
از وسيعي بخش ولي ميشوند ، عهدهدار نيز را آنان بعدي
را اشتغال فرصت زنان بويژه كرده تحصيل نيروهاي اين
حداقل گروه اين كه گردد اتخاذ تدابيري بايد و ندارند
و اطلاعات علمي مراكز با ارتباط طريق از بتوانند
راه اين و نمايند بازسازي و حفظ را خود علمي تواناييهاي
و حفظ هدف با فارغالتحصيلان انجمنهاي نمودن فعال با
و وسيع ابعادي در فارغالتحصيلان علمي توانمنديهاي اشاعه
در ما عالي آموزش صورت اين غير در يابد گسترش فراگير
.ميكند پنبه را خود رشتههاي حقيقت
روانشناسي -زاهديفر شهين
:منابع
نظريههاي ،(1374) همكاران و صادق محمد مهدوي ، -
چاپ.بهشتي شهيد دانشگاه انتشارات ترجمه ، جامعهشناختي ،
اول
اجتماعي مباني ،(1377) فريد سده ، براتي بهمن ، نجاريان ، -
اول چاپرشد انتشارات ترجمه ، .رواني بيماريهاي
|