كميسيون با دانشآموزان آموزشي خاص مشكلات
ميشود بررسي نفره 9
بيست درقرن پرورش و آموزش جهاني چالشهاي
ويكم
طرح فجر مبارك دهه ايام با همزمان
برخي در "بچهها دست به مدرسه"
ميشود اجرا كشور مدارس
در امروز مجلسي علامه بزرگداشت كنگره
مييابد گشايش اصفهان
شد احيا نيشابور "قدمگاه بقعه" نقاشيهاي
:جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
صنعت توسعه راهكار نخستين
است فرهنگي توريسم به توجه توريسم

كميسيون با دانشآموزان آموزشي خاص مشكلات
ميشود بررسي نفره 9
و آموزش عالي شوراي جديد مصوبههاي :فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام پرورش
جلسه چهارمين و چهل و ششصد در همشهري خبرنگار گزارش به
خارج ايراني مدارس كليه شوراي پرورش ، و آموزش عالي شوراي
ارزشيابي آئيننامه مفاد رعايت با يافتند اجازه كشور از
پايه تعيين به نسبت خارجي كشورهاي مدارس تحصيلي مدارك
خارجي آموزشي نظام در "قبلا كه دانشآموزاني تحصيلي
خارج ايراني مدرسه در تحصيل ادامه به مايل و كرده تحصيل
.كنند اقدام هستند ، كشور از
دانشآموزاني موردي مشكلات رفع منظور به اساس ، همين بر
مناطق در هستند روبهرو پرورشي و آموزشي خاص مسائل با كه
عنوان با نفرهاي كميسيون 9 پرورش و آموزش نواحي و
.ميشود تشكيل خاص كميسيون
بيست درقرن پرورش و آموزش جهاني چالشهاي
ويكم
و صلح زيست ، محيط حفظ براي انسانها مشاركت امروزه *
ازمشاركت ، سطح اين و است مطرح بينالمللي و ملي تفاهم
براي مدارس در دانشآموزان به موءثر آموزشهاي نيازمند
است سازنده نگرشهاي و لازم مهارتهاي لازم ، شناخت كسب
ايجاد آتي قرن در پرورش و آموزش مهم نقشهاي از يكي *
مشكلات كاهش يا رفع براي بينالمللي شناخت و نگرش عزم ،
فقر بينالمللي ، منازعات چون مشكلاتي.است انسانها جهاني
...و جمعيت افزايش سوم ، جهان
:سرآغاز
را بيستويكم قرن در پرورش و آموزش جهاني چالشهاي
كاركردهاي به كه دانست نويني نگاههاي از ناشي ميتوان
"قطعا نو ، ديدگاههاي اين.ميشود اعمال پرورش و آموزش
و پرورش و آموزش مشكلات رابه متفاوتي رويكردهاي
را متفاوتي موضوعهاي و ميكند ايجاب آن توانمنديهاي
و پژوهشگران ميان در هم موضوعها ، اين.ميسازد مطرح
پژوهشي مراكز و دانشگاه سطح در پرورش و آموزش انديشمندان
معلمان ، پرورش ، و آموزش كارشناسان نظر هم و است مطرح
.است ساخته معطوف خود به را جامعه و والدين
و علمي تحولات از ناشي نوين رويكردهاي و موضوعها
عرصه به مربوط فنآوريهاي بهويژه جديد ، فنآوريهاي
كه است تحولات همين واقع ، در.است ارتباطات و اطلاعات
از فراتر را آن و ميآورد رابوجود نو نگاههاي زمينه
اينكه علاوه به.ميكند جهاني و ساخته مطرح ملي مرزهاي
خارج جامعه انديشمندان و نخبگان به اختصاص از را آن
.ميسازد مطرح اجتماعي رويكرد يك صورت به و ساخته
Environmental) محيطي زيست آموزش ;چون نويني موضوعهاي
پرورش و آموزش و سالاري مردم شهروندي ، حقوق ،(Education
بينالمللي ،(Democratic Citizenship and Education)
،(Internationalization of Education) پرورش و آموزش كردن
و آموزش در اطلاعات و ارتباطات نوين فنآوريهاي نقش
پرورش
اصلي محورهاي (New Technology and Education)
را "يكم و بيست قرن در پرورش و آموزش جهاني چالشهاي"
دكتر نوشته داريد رو پيش كه مقالهاي.ميدهند شكل
علامه دانشگاه علمي هيات عضو آراني سركار محمدرضا
و تطبيقي پرورش و آموزش دكتراي فارغالتحصيل و طباطبايي
دارد برآن سعي و است ژاپن ناگوياي ازدانشگاه بينالملل
و تشريح را آتي قرن در پرورش و آموزش نوين مباحث تا
را آن به نوين رويكردهاي بكارگيري ضرورت و كرده تبيين
.كند گوشزد
زيستمحيطي آموزش
ميدانيد كه همانطور.است زيستمحيطي آموزش موضوع ، اولين
عنوان به آنچه.است جهاني مساله يك زيست محيط بحران
بسيارند ميشود ، مطرح انسان زيست محيط كننده تهديد عوامل
نظير طبيعي منابع كاهش آلودگيها ، افزايش ;جمله از
اين حال..و اوزن لايه نابودي جمعيت ، افزايش جنگلها ،
چيست زيستمحيطي بحثهاي با پرورش و آموزش نسبت كه مساله
شود؟ آغاز بايد زماني چه و كجا از زيست محيط آموزش و
كجاست؟ درس كلاس در و مدرسه در آموزشها اين جايگاه
زيست محيط براي انسان كه خطراتي و زيست محيط مشكلات
آنها افزايش از ميتوان چگونه و كدامند؟ است آورده بوجود
بيشتر را آموزش به نياز كه است موضوعهايي كرد ، جلوگيري
پرورش و آموزش نظام براي را بيشتري مسئوليتهاي و ساخته
.است آورده همراه به
اين كردهاند سعي بهنگام برنامهريزي با پيشرفته كشورهاي
به.بياورند درس كلاس و مدرسه خانواده ، به را آموزشها
چهارم كلاس) ژاپن در ابتدايي مدرسه يك در مثال عنوان
مشاركت ميكرد تلاش كه ديدم را معلمي ،(ابتدايي
نحوي به را يادگيري -ياددهي فرآيند در را دانشآموزان
در زيست محيط مورد در را خود درس طرح بتواند تا كند جلب
توليد ، نحوه درس موضوع.كند اجرا اجتماعي علوم درس
دانشآموزان همه از معلمبود زباله بازيافت و انهدام
قطعهاي منزل از هركدام درس ، اين براي تا بود خواسته
شيئي دانشآموزان از هريكبياورند كلاس به خود با زباله
.بودند آورده كلاس به خود با بود زباله نظرشان به كه را
تكه يك مصرف ، بار يك ظرف يك خالي ، كنسرو قوطي يك "مثلا
ساعت در..و كاغذباطله مقدار يك چوب ، قطعه يك پلاستيك ،
از هريك تا خواست دانشآموزان از معلم كلاس ، اول
بودند ، آورده خود با كه قطعهاي به راجع دانشآموزان
دهند توضيح همكلاسيهايشان براي كنند سعي و بدهند گزارشي
را مشكلاتي چه زيست محيط در مواد اين روزانه كردن رها كه
بعد روز كه دوم درساعت.ميآورد بوجود ما زندگي براي
احتمالي تغييرات تا خواست دانشآموزان از معلم شد ، تشكيل
بيان كردهاند ، تعريف زباله عنوان به كه را اشيايي در
انبساط) حجم بو ، رنگ ، تغييرات دانشآموزان گاه آن.كنند
قوطيهاي مصرف ، بار يك ظروف پلاستيك ، تكههاي (..و
تغييرات دلايل و كردند بيان را...و غذايي مواد نوشابه ،
به كه مواردي ساير و هوا بادماي ارتباط در را آنها
با معلم كلاس ، سوم ساعت درداشتند بيان ميرسيد ، نظرشان
اشيايي با ارتباط در دانشآموزان توصيف از مختصري بيان
آنها ، تغييرات و بودند آورده كلاس به زباله عنوان به كه
امكان و زبالهها جداسازي براي لازم دلايل تا كرد تلاش
پس آنگاه.دهد توضيح دانشآموزان براي را آنها بازيافت
گذاشتن محل به معلم ، اتفاق به دانشآموزان همه ازكلاس ،
را خود زبالههاي آنها از هريك و رفتند مدرسه در زباله
كلاسهايبالاتر ، در كه اين جالب.كردند رها مخصوص محل در
با و ميكنند ارائه تطبيقي صورت به را بحث همين معلمان
و زبالهها انواع و ميزان آماري ، اطلاعات و نمودارها كمك
به جهان ، مختلف كشورهاي در را ، زيست محيط در آنها تاثير
و توليد در را خود كشور سهم و ميگذارند بحث و بررسي
.ميدهند نشان آنها بازيافت
در شكلجديدي به را مباحث اين بايد هم ايران در
كنيم وارد خانواده آموزش حتي و درسي و آموزشي برنامههاي
نوجوانان و كودكان اختيار در را يادگيري فرصتهاي اين و
به را دانشآموزان كه يادگيري فرصتهاي.دهيم قرار خود
را جامعه كلي طور به و كند آشنا مسائل اين با عيني طور
اين بتواند هم مادر يك كه طوري به سازد ، مباحث اين متوجه
و مدارس خانواده ، آموزش در.بدهد فرزندانش به را آموزشها
موءثري نحو رابه آموزشي برنامههاي اين بايد درس ، كلاس
.كنيم ارائه
پرورش و آموزش و مردمسالاري شهروندي ، حقوق *
دموكراسي ، دارد ، اهميت خيلي امروزه كه موضوعي دومين
در كه موضوعي درواقع.است پرورش و آموزش نقش و مدنيت
جامعه در انسان حقوق و نقش است ، مطرح جهان پرورش و آموزش
جامعه جامعه ، با انسان نسبت ديگر بهعبارت.است مدرسه و
نقشي و يكديگر با جوامع نسبت آن از بالاتر و مدرسه با
مطالعه بايد.دارد ميان اين در پرورش و آموزش كه است
آنها مفهوم ميشوند؟ تعريف چگونه نسبتها اين كه كنيم
و ارزشها اين دارند؟ خود درون در را ارزشهايي چه چيست؟
ميآيند بهوجود چگونه ميسازند را نسبتها اين كه قواعدي
بياموزيم؟ خود فرزندان به چگونه بايد ما و
مدني ، تعليمات در ما كه مباحثي مجموعه به موضوعها اين
باز ميآموزيم ، جغرافيا و تاريخ اجتماعي ، مطالعات از اعم
مشاركت بحث است ، مطرح حوزه اين در كه ديگري بحث.ميگردد
فعاليتهاي جامعه ، اداره در مشاركت.است جامعه در انسان
لازم ، شناخت به نياز شهروندي حقوق مطالبه و مدني
است آموختني مشاركتدارد سازنده نگرشهاي و خاص مهارتهاي
و بياموزيم خانواده و درس كلاس همان از را آن بايد و
تمرين و آموزش در ويژهاي نقش پرورش و آموزش.كنيم تمرين
.دارد كودكان ميان در مشاركت اين
.پذيرد صورت درس كلاس در بايد مشاركت تمرين و آموختن
فعاليت يك براي برنامهريزي سرگرم كه آنگاه "مثلا
را دانشآموزان بايد هستيم ، علمي گردش يك مانند آموزشي ،
هم حدودي تا بگيريم ياد و دهيم مشاركت برنامهريزي در
ميشود موجب اين.كنيم عمل آنها تصميم و انتخاب براساس
كنند سعي و كنند اظهارنظر كه بگيرند ياد دانشآموزان كه
نظرات كه ميگيرند ياد باشند ، منطقي خود اظهارنظر در
ياد دردهند ، تن اكثريت راي به و كنند تحمل را يكديگر
نفع به خود شخصي نظرات و احساسات از مواردي در ميگيرند
تصميمات كه ميگيرند ياد "نهايتا و كنند چشمپوشي جمع
مسئوليتپذير مشاركت ، تمرين ضمن و كنند ارزيابي را خود
.باشند
پرورش و آموزش كردن بينالمللي *
است ، مطرح جهان پرورش و آموزش در امروزه كه ديگري موضوع
مباحث به "دقيقا اين.است پرورش و آموزش كردن بينالمللي
پرورش و آموزش با آن ارتباط و مدنيت دموكراسي ، مشاركت ،
به پرورش و آموزش كردن بينالمللي البته.ميشود مربوط
جنبههاي از را خود پرورش و آموزش ما كه نيست معني اين
يك اينسازيم جهاني و كنيم جدا تاريخي و فرهنگي ملي ،
بينالمللي.است پيشآمده خيليها براي كه است سوءتفاهم
پايان در كه است گرفته نشات آنجا از پرورش و آموزش كردن
بينالمللي سطح در بلكه ملي ، سطح در نه انسان بيستم قرن
است جهاني كه مشكلاتي ;است شده مواجه عمدهاي مشكلات با
نگرشهاي و شناخت عزم ، بنابرايندارد جهاني تاثيرات و
در.ميطلبد آنها كاهش يا رفع براي را بينالمللي سازنده
پرورش و آموزش مهم نقشهاي از يكي ميبينيم كه اينجاست
.است لازم آگاهيهاي ارائه و سازنده نگرش و عزم اين ايجاد
مشكلات رفع در انسانها مشاركت لازمه اينها همه درواقع ،
جهان فقر بينالمللي ، منازعات چون مشكلاتي.است جهاني
اين از..و جمعيت افزايش زيستمحيطي ، خطرات سوم ،
مشكل تايلند ، مشكل آسيا جنوبشرقي در امروزه ، .دستهاند
مالزي و جنوبي كره ژاپن ، مشكل بلكه نيست ، كشور اين خاص
تحتتاثير هم را ژاپن اقتصاد اندونزي ، تحولات.هست هم
چين كشور بر آن سياسي ساختار تغيير و ميدهد قرار خود
هست هم ايران مشكل افغانستان ، مشكل.ميگذارد تاثير نيز
ايران بر سازندهاي تاثيرات "قطعا آن در ثبات و صلح و
سرنوشت ديگري زمان هر از بيش امروزه ، .گذاشت خواهد
رفع بنابراين.دارد ارتباط يكديگر با ملتها و انسانها
جهاني مثبت تاثيرات جغرافيايي ، حوزه يك در مشكلات اين
از نميتوانند پيشرفته و غني كشورهاي ديگر امروز.دارد
بركنار است ، سوم جهان كشورهاي گريبانگير كه فقري آثار
تنها است ، مواجه آن با كوزوو كه مشكلي اروپا ، در.بمانند
"كلا و آن همسايگان بلكه ندارد ، تعلق بالكان منطقه به
در بنابراين ، .ميدهد قرار خود تحتتاثير نيز را اروپا
از بيش را بينالمللي تفاهم افزايش ضرورت امروز دنياي
را فرهنگي تعاملهاي است لازم بنابراين ، .ميكنيم حس پيش
فرهنگي ارتباطات و فرهنگها ساير از شناختمان و روزافزون
به نوعي به بحث اين درواقع.كنيم بيشتر را ملتها ساير با
ايران سياسي و فرهنگي -اجتماعي محافل در امروز كه آنچه
در.برميگردد است ، مطرح "تمدنها گفتوگوي" عنوان تحت
محلي توسعهيافته كشورهاي ابتدايي مدارس از بسياري
اين در.دارد وجود تمدنها و فرهنگها آموزش سالن بهعنوان
است ، آن پرچم حداقل كه مشخص نماد يك كشوري ، هر از سالن
و انساني جغرافيايي ، نقشههاي بهعلاوه.ميشود ديده
در جهان ، مختلف كشورهاي فرهنگ مورد در جزواتي و اقتصادي
مكان اين از ميكنند ، تلاش معلمانميخورد بهچشم آن
كشورهاي در زندگي فرهنگ با دانشآموزان ساختن آشنا براي
از جايي در "معمولا سالنها ، اين.ببرند بهره جهان ، مختلف
و عبور هنگام به را كودكان توجه كه دارند قرار مدارس
فراغت اوقات "معمولا كودكان و ميكنند جلب روزانه مرور
افراد كه است خاطر بدين اين.ميگذرانند آنجا در را ، خود
براي لازم مهارتهاي و شوند آشنا جهاني مسائل با كودكي از
و ويدئو فيلم قفسههايآورند بهدست را جهاني شهروند
اين در.است موجود محل اين در كشورها به مربوط كتابهاي
آمازون ، جنگلهاي در ابتدايي اقوام زندگي با شما سالن
در واگيردار بيماريهاي و آب كمبود مساله با مقابله نحوه
.ميشويد آشنا نيز آفريقا
دارد ادامه
طرح فجر مبارك دهه ايام با همزمان
برخي در "بچهها دست به مدرسه"
ميشود اجرا كشور مدارس
مرحله كه "بچهها دست به مدرسه" طرح :فرهنگي علمي گروه
آموزش وزارت مسئولان حضور با مراسمي طي ديروز آن آزمايشي
شد ، اجرا افشار محمود دكتر راهنمايي مدرسه در پرورش و
به كشور مدارس از برخي در فجر مبارك دهه ايام با همزمان
.ميشود گذاشته اجرا
معاون عبادي تهران ، پرورش و آموزش عمومي روابط گزارش به
در سخناني طي ديروز صبح پرورش و آموزش وزارت پرورش امور
مزبور طرح آزمايشي مرحله موفقيت به اشاره با مراسم ، اين
مفقوده حلقه يك ما پرورش و آموزش در دانشآموزي ركن:گفت
.نكند نظر اظهار است محكوم و ندارد وجود كجا هيچ و است
به البته جوانان ، مسايل به جمهوري رئيس نگاه نوع:گفت وي
نسبت جامعه در دوباره تولدي ميشود احساس كه است گونهاي
.ميشود انجام جوانان به
در كه است طرحي "بچهها دست به مدرسه" طرح:افزود وي
بررسي و دقت با و بوده همراه موفقيت با آزمايشي مرحله
كه مدارسي در فجر دهه مبارك ايام در انشاءالله بيشتر
.شد خواهد اجرا دارند ، را نياز مورد ظرفيت
در امروز مجلسي علامه بزرگداشت كنگره
مييابد گشايش اصفهان
مجلسي ، باقر محمد علامه بزرگداشت كنگره :فرهنگي علمي گروه
گشايش اصفهان در فردا وي ، رحلت سال سيصدمين با همزمان
.مييابد
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
سازمان عمومي مجمع تصويب به روزه دو كنگره اين برگزاري
يك از يونسكو كه است بار نخستين براي و است رسيده يونسكو
.ميكند تجليل ديني شخصيت
"اميركبير" بزرگداشت همايش برگزاري همچنين يونسكو سازمان
خواجه" و ايران در جديد معارف عنوانبنيانگذار به
تصويب علمي برجسته شخصيت يك عنوان به را "طوسي نصيرالدين
.است كرده
و ايران از صاحبنظراني مجلسي علامه بزرگداشت كنگره در
آمريكا و ژاپن مالزي ، آذربايجان ، جمهوري انگليس ، كشورهاي
.دارند حضور
موضوع ده در مقاله مجموع 46 در همايش اين نشستهاي در
.شد خواهد ارائه خارجي و صاحبنظرانداخلي طرف از
شد احيا نيشابور "قدمگاه بقعه" نقاشيهاي
بقعه" بازسازي و مرمت طرح بااجراي :فرهنگي علمي گروه
بناي اين نقاشيهايديواري نيشابور ، شهرستان در "قدمگاه
.شد بازپيرايي و احيا صفويه دوره
مرمتها اين فرهنگي ، ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
در ميگيرد صورت اوليه و اصلي طرحهاي از استفاده كهبا
آثار بر گرفته صورت مرمتي ظريفتريناقدامات از يكي زمره
.است فرهنگي - تاريخي
:گفت نيشابور فرهنگي ميراث اداره رئيس نجفيان مهدي
و طراحي شده ، طلاكاري گلهايبرجسته از دودهبرداري
دوره رنگلعابي برداشتن و اسليمي و ختايي نقوش تكميل
صورت اقدامات جمله از صفويه دوره كارهاي روي از قاجاريه
.گرفتهاست
:جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
صنعت توسعه راهكار نخستين
است فرهنگي توريسم به توجه توريسم
:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير معاون :فرهنگي علمي گروه
و فرهنگي مبادلات براي عاملي عنوان به فرهنگي توريسم
.است اهميت حائز ملتها و تمدنها ميان گو و گفت ايجاد
سهشنبه جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس معزالدين محمد
ژاپن و ايران جهانگردي مشترك دوروزه همايش نخستين در
فرهنگي پيوندهاي ژاپن و ايران ميان كه كرد تاكيد
رويكرد با اخير ساليان در:گفت ويدارد وجود چندصدساله
به توجه توريسم ، صنعت توسعه براي ايران دولت گسترده
بوده مطرح اساسي و نخست راهكار عنوان به فرهنگي توريسم
و ايران كشور دو بين مشترك وجوه:افزود معزالدين.است
فرهنگي توريسم توسعه براي را زمينه بهترين قطعا ژاپن
.ميآورد فراهم
|