ايراني خانواده روحيات كوچك مسكن الگوي
خواستار بيفزائيم؟ خود نفس عزت بر چگونه
داريم كه باشيم چيزي
هوشي ناتواني با افراد حرفهاي توانبخشي
استان دادگستري احكام اجراي سوي از
شد ضبط جلاييپور مسكوني منزل سند
تهران
ايراني خانواده روحيات كوچك مسكن الگوي
به نفر دو پيوند با اجتماع هر هسته كوچكترين :اشاره
خانواده الگوي گسترش با.ميشود تشكيل مرد و زن عنوان
و زن وجود با خانواده گسترده ، خانواده زوال و هستهاي
است ، نفر سه يا دو تعدادشان "احتمالا كه بچهها و مرد
.مييابد معنا
خانواده الگوي ديگراز كشورهاي از بسياري مانند ما كشور
خانواده آيا اينجاست ، پرسش اما.شود مي استفاده هستهاي
هستهاي خانواده با مشابه عملكرد داراي ايراني ، هستهاي
اينكه يا است؟ فرانسه يا ايتاليا "مثلا غربي ، جامعه
بعضا كه دارد متفاوت عملكردي ايران در هستهاي خانواده
است؟ تعارض در اي هسته خانواده اصلي ساختار با
زندگي هستهاي ، خانواده بارز مشخصات از يكي مثال ، براي
.آپارتمانهاست در فرزندان همراه به مادر و پدر كردن
با "بهينه مسكن الگوي" تاثير تحت كه آپارتمانهايي
به حقيقت در كمتر ، موارد برخي در و متري متراژهاي 7060
نيز ما كشور در و شدهاند تبديل نفري ساكنان 34 خوابگاه
.است شده الگوبرداري سكونت شيوه اين از
كوچك مسكن پديده گذرا ، نگاهي با داريم ، قصد نوشته اين در
.دهيم قرار بررسي مورد كشور در را
مسكن الگوي آيا كه بپردازيم نيز مساله اين به همچنين
شرايط كلي بهطور و روحيات زندگي ، طرز و فرهنگ با كوچك
است؟ سازگار ايراني خانواده رواني -اجتماعي
شامل كه آن كالبد از غير به را خانواده كه است آن واقعيت
بايد است ، آن اعضاي تعداد قبيل از آن ظاهري شكل و صورت
.دهيم قرار بررسي مورد نيز اجتماعي روابط بعد از
با كه سني اختلاف و جنسيت نوع دليل به خانواده ، افراد
گذران نحوه.نيست هماهنگ هميشه شان روابط دارند ، يكديگر
نحوه سايرين ، با ارتباطات نوع سرگرميها ، فراغت ، اوقات
خانواده ، اعضاي تمام...و كارآمد و مفيد اوقات از استفاده
دارند ، برعهده خانواده در كه نقشي و جنس و سن برحسب
كوچك را مسكن بعد ما وقتي است ، بديهي.است متفاوت
قايل محدوديت خانواده اعضاي از هريك رفتار براي ميكنيم ،
و روحي تعادل خوردن برهم سبب مساله ، همين و ميشويم
.ميشود خانواده اعضاي رواني
ديگر جوامع با جامعه هر در خانواده تعريف ديگر ، طرف از
نهاد اين از انتظاري چه ما اينكه عبارتي بهاست متفاوت
قايل آن براي كاركردي چه و داريم (خانواده) اجتماعي
.شود توجه بدان دقت به بايد كه است مسالهاي خود ميشويم ،
تربيت و پرورش با است مساوي خانواده نهاد ما فرهنگ در
است مختلف زمينههاي در پرورش اين كلي بهطور.فرزندان
.ميشود شامل را تفريح و بازي تا آموزش از كه
از بيرون در را خود ساعات بيشتر بچهها غربي جوامع در
و كودك مهدهاي مانند آموزشي مكانهاي.ميگذرانند خانه
هم آنجا در بچهها كه هستند مكانهايي عنوان به مدرسه
باز و ميدهند انجام را خود تكاليف هم و ميخوانند درس
را ديگر جنبي آموزش و تفريحي فعاليت چندين آن كنار در
حاليكه در.بازميگردند منزل به سپس و ميدهند انجام نيز
خانواده اعضاي برعهده مسئوليتها اين تمام ما جامعه در
به را بچه خود كه مادري.است شده نهاده مادر خصوص به
در. ميگرداند باز منزل به را او خود ، با و ميبرد مدرسه
كمك او به تكاليف انجام در معلم يك مانند نيز منزل
فراغت اوقات گذران براي است ، ناچار مواقعي در و ميكند
.كند اقدام خود منزل ، در او
كه حاليست در ايندارند جستوخيز و بازي به نياز بچهها
خانواده ديگر فرزندان يا فرزند مطالعه از مانع آنان بازي
.ميشود
داده ترتيب والدين توسط كه نيز خانوادگي ميهمانيهاي
و مطالعه فرصت همچنين و بازي و جستوخيز امكان ميشود ،
.ميكند سلب بچهها از را خواندن درس
است معضلاتي از ديگر يكي كشور ، در ازدواج سن رفتن بالا
در.نيست سازگار كوچك آپارتمانهاي در زندگي با "اصلا كه
شده جدا خانواده از سالگي سن 18 از فرزندان غربي كشورهاي
اعلام كه است طبيعي.ميكنند شروع را مستقلي زندگي و
كشور در اما.مييابد نمود خانه ترك با فرزندان استقلال
چنين است ، يافته افزايش سال تا 30 به 25 ازدواج سن كه ما
صدمه سايرين آزادي به فرزندان سوي از استقلالي اعلام
.ميكند وارد
كه نهادي عنوان به "سالمندان خانه" وجود غربي جوامع در
مسئوليتها ، از ميكند ، تكميل را خانواده نهاد عملكرد
لحاظ به حاليكه در.ميكاهد خانواده نهاد عملكرد و وظايف
ما فرهنگ در مساله اين فرهنگي ، باورهاي و مذهبي اعتقادات
اعضاي ساير همراه به سالمندان و نيست شده پذيرفته چندان
باز مساله اين و ميكنند زندگي يكديگر كنار در خانواده
.دارد منافات كوچك مسكن الگوي با نيز
به و هستيم ميهماننواز مردمي كلي بهطور ايرانيان ما
.ميدهيم بها بسيار دوستانه و خانوادگي آمدهاي و رفت
مكان محدوديت چون تنگناهايي با چگونه اينجاست ، پرسش
كنيم؟ عمل خود خصلت اين به ميتوانيم سكونت ،
دوستان "معمولا افراد امريكايي ، و اروپايي كشورهاي در
گفتوگو براي كافيشاپ يا رستوران نزديكترين به را خود
ما مردم كه درصورتي.ميكنند دعوت فراغت اوقات گذران و
قلمرو رابه خود خانوادگي و دوستانه ملاقاتهاي بيشتر
مسئله اين مثبت نكات كنار در.ميكشانند خانواده و خانه
چنين نداشتن وجود معضل نبايد است فرهنگي ابعاد داراي كه
رايگان خدمات ارايه به مناسب قيمت با كه را تفريحي مراكز
.داشت دور نظر از كشور در ميكنند ، مبادرت ارزان يا
كه دارد وجود متعددي تفريحي مراكز كشورها از برخي در
راحتي به دانشجويي ، كارت ارايه با ميتوانند ، دانشجويان
را خود فراغت اوقات خود دوستان با و شوند مراكز اين وارد
مراكز از بسياري در ما كشور حاليكهدر در.كنند سپري
اوقات گذران امكان و دارد وجود تنگي و محدود آموزشي ، فضاي
.نيست فراغت
***
الگوي اگر غربي ، كشورهاي در:گفت بايد كلي جمعبندي يك در
كلي بهطور عوض در دادهاند ، كاهش متر به5040 را مسكن
در مثال براي.آوردهاند بوجود تحول خود زندگي شيوه در
.ميكنند كار خانه از بيرون دو هر مرد و زن جوامع اين
تفريحي اماكن و مدرسه در را خود ساعات بيشتر نيز بچهها
خوابگاه عنوان به تنها خانه از و ميگذرانند آموزشي و
با خدماتي اماكن جوامع اين در همچنين.ميكنند استفاده
نهاد كاركرد و پرداخته خدمات ارايه مناسببه قيمتهاي
كه مدارسي كودك ، مهدهايميكنند تكميل را خانواده
ميدهند ، انجام را مدرسه تكاليف ميبينند ، آموزش كودكان
ميبينند ، را جانبي آموزشهاي و ميكنند تفريح و بازي
بار از همگي..و تفريحي مراكز سالمندان ، خانه كتابخانه ،
به ما كشور در كه صورتي در.ميكاهد خانواده نهاد مسئوليت
وجود صورت در و خدماتي مراكز چنين نداشتن وجود دليل
ناگزير افراد اماكن ، اين بودن بر هزينه دليل به داشتن ،
داده انتقال خانه رابه مراكز اين وظايف و نقش تمام
برخي به كه است منفي و مثبت تبعات داراي خود اين كه اند
.شد اشاره آنها از
"پورناجي بنفشه"
خواستار
بيفزائيم؟ خود نفس عزت بر چگونه
داريم كه باشيم چيزي
حقارت.باشيم ناراضي خود از كه ندارد دليلي نخواهيم ، اگر
در كه آنها.برگزينيم ميتوانيم خودمان را نفس عزت يا
اينك داشتهاند ، منفي نگرشي خود به نسبت زندگي نخست بخش
.برگزينند را نفس عزت عمر ، دوم نيمه در ميتوانند
دارد ، ضرورت نفس عزت براي كه را هرآنچه اكنون هم ما
هم ما.بيرون از نه ميآيد درون از نفس عزت زيرا.داريم
خشنود خود از تا داريم نياز بدان كه را آنچه همه اكنون
.داريم باشيم ،
آنچه داشتن با نه و داريم اكنون هم آنچه خواستن با ما
را چيزي وقتي.ميكنيم ايجاد نفس عزت خود در ميخواهيم ،
خود وجود در كه موهبتهايي به داريم ، اكنون هم كه بخواهيم
ما.مييابيم آگاهي برخورداريم ، آنها از زندگيمان در و
داريم ، كه كمالي و غنا خاطر به را خود سپاس و قدرداني
فراواني به را هيچ داريم ، آنچه خواستنميكنيم ابراز
.گرديم موفق و راضي كه ميشود سبب و ميكند بدل
آنچه باداشتن نه و داريم ، اكنون هم آنچه خواستن با
را چيزي وقتي.ميكنيم ايجاد نفس عزت خود در ميخواهيم ،
زندگيمان در و ما در كه موهبتهايي به داريم ، كه بخواهيم
خواهيم شكرگزار آنها بابت از و يافته آگاهي دارند ، وجود
.بود
رابينسن.ب دكتر:نوشته
غيبي منوچهر دكتر:ترجمه
هوشي ناتواني با افراد حرفهاي توانبخشي
سابقه ما كشور در يافته سازمان شكل به حرفهاي توانبخشي
و سازمانها ايجاد با سال 1346 حدود از.ندارد طولاني
زمينه در دولتي يافته سازمان فعاليتهاي تخصصي ، موءسسات
ايران ، حرفهاي توانبخشي انجمن.شد آغاز حرفهاي توانبخشي
كودكان از حمايت انجمن و ناشنوايان ملي رفاه سازمان
انقلاب پيروزي از بعدهستند موءسسهها اين از نمونهاي
و انجمنها كليه انقلاب ، شوراي مصوبه براساس اسلامي
از و توانبخشي انجمنهاي و دفاتر نيز و خيريه موءسسههاي
عهده به هوشي ناتواني با افراد حمايت و توانبخشي جمله
.گرفت قرار كشور بهزيستي سازمان عنوان تحت واحد ، سازماني
هنوز است ، گرفته صورت زمينه اين در كه كوششهايي عليرغم
اين به هوشي ناتواني با افراد از زيادي بسيار تعداد
مشكلات با خانوادههايشان و وخود نشدهاند جذب مراكز
تعداد بودن كم بهعلت اين گريبانند ، به دست عديدهاي
.است شده ارائه خدمات نوع در تنوع عدم و نظر مورد مراكز
فرد رساندن آموزي حرفه خدمات ارائه از هدف كه آنجايي از
چنين است ، فرد زندگي كيفيت بردن بالا و استقلال به
در كارآزموده و مجرب افراد به نياز اول درجه در مراكزي
و نگرشها تواناييها ، علايق ، مورد در پويا ارزشيابي زمينه
با متناسب خدمات ارائه زيرا دارند ، افراد انگيزههاي
و صحيح ارزشيابي مستلزم فرد توانائيهاي و ، علايق نيازها
فرآيند صورت اين غير در است ، عيني و علمي اصول بر مبتني
نخواهد واقع مفيد فرد براي حرفهاي و شغلي برنامهريزي
پيدا نگهداري جنبه آموزي حرفه مركز در او حضور و شد
.نمود خواهد
به فرد ورود از قبل شامل مراحل تمام در ارزشيابي فرآيند
برخوردار اهميت از ترخيص از پس و مركز در حضور حين مركز ،
كه ميكند كمك ما به مركز به ورود از قبل ارزشيابي.است
و استعدادها علايق ، با متناسب و مناسب حرفه در فرد
پيشرفت چارت نيز آموزش حين در.شود جايگزين خود نيازهاي
كه ميكند كمك ما به اوليه پايه خط با آن مقايسه و فرد
به فرد آموزش ضعف نقاط اصلاح و فرد راهنمايي و هدايت در
افراد اين چون نيز ترخيص از پس.نمائيم عمل موفقتري شكل
نيستند حرفه انجام در كامل استقلال كسب به قادر
حمايتي كارگاههاي در اشتغال امكان بايد مربوطه سازمانهاي
.نمايند فراهم فرد براي را حمايتي استخدام و حفاظتي و
و آموزش شيوههاي ارزشيابي ، در ضعف ما كشور در متاسفانه
سال طي 2 از پس فرد موارد اغلب دردارد وجود پيگيري
از كه صورتي در حرفهآموزي مراكز در حرفهاي آموزش دوره
صاحب ميتواند باشد برخوردار خود اقوام و خانواده حمايت
;كرد نخواهد پيدا شغلي صورت غيراين در; گردد ساده شغلي
اين "اولا كه است گونهاي به حرفهاي آموزش سيستم زيرا
برسانند اتمام به را كار مستقل طور به نيستند قادر افراد
مايل كارفرماها نمودن ، عمل كند علت به "معمولا "ثانيا و
.نيستند ديگر افراد از كمتر حقوق با حتي آنان استخدام به
رايج علمي روشهاي از حرفهاي آموزش در اگر كه صورتي در
ناتواني با افراد ميتوانيم بهرهببريم خوبي به جهان در
مدارس همچنين. نمائيم تبديل كارآمد افرادي به را هوشي
توجه نهايت پيشحرفهاي مهارتهاي آموزش به بايد استثنايي
اساسي نقش حرفهاي مهارتهاي كسب در ، زيرا دارند مبذول را
به را خودياري و پيشحرفهاي مهارتهاي كه فردي.دارند
ميتواند كارگاه به ورود ابتداي در است كرده كسب خوبي
قيچي هنوز كه فردي ولي گيرد ، قرار حرفهاي آموزش تحت
چگونه است نياموخته را... و گرفتن اندازه كردن ،
دارند مهارتها اين به نياز كه حرفههايي در ميتواند
.باشد موفق خياطي آموزش "مثلا
پرند اكرم
استثنايي كودكان روانشناسي ارشد كارشناسي دانشجوي
تهران دانشگاه
استان دادگستري احكام اجراي سوي از
شد ضبط جلاييپور مسكوني منزل تهرانسند
به كه جلاييپور حميدرضا مسكوني منزل سند:اجتماعي گروه
قرار دادگستري اختيار در صفري لطيف براي وثيقه عنوان
.شد ضبط دولت نفع به داشت
ماهه حبس 27 محكوميت حكم بدنبال:ما خبرنگار گزارش به
شعبه سوي از ، نشاط روزنامه مديرمسئول صفري لطيف براي
ديوان از صفري لطيف تجديدنظر ، دادگاه در آن تاييد و 1410
بيپاسخ تاكنون كه كرد ماده 31 اعمال درخواست كشور عالي
.است مانده
كانديداي وي اينكه به توجه با ميشود گفته ديگر سوي از
انتخابات پايان تا قانون براساس ميباشد مجلس انتخابات
صفري جلب حكم بنابراينشود اعزام زندان به وي نبايد
.درآيد تعليق حالت به انتخابات پايان تا بايد
اين دولت كاركنان قضايي مجتمع احكام اجراي دايره اما
قطعيشدن از روز گذشت 45 از پس و نپذيرفته را استدلالات
لطيف معرفي عدم و تهران استان تجديدنظر دادگاه در حكم
همين به كه را جلاييپور حميدرضا مسكوني منزل سند ، صفري
.كرد ضبط دولت نفع به بود شده گذاشته وثيقه منظور
|