!است شده بيمهري هم انسانياينجا علوم به
مديريت پيام
كتاب معرفي
!است شده بيمهري هم انسانياينجا علوم به
خوارزمي جشنواره در انساني علوم جايگاه بر نقدي
(ماه دي 11تا22)برگ درگالري شده كتانچي ، ارايه افشين :اثر
مخترعين و محققين پژوهشگران ، معرفي و شناسايي منظور به
آنان ، معنوي و مادي حمايت و تشويق و تقدير و جامعه به
سومين در و شد نهاده بنياد سال 1366 در خوارزمي جشنواره
زمينههاي ايجاد جهت سال 1368 يعني جشنواره ، فعاليت سال
نوآوران خلاقيتهاي و استعدادها شكوفايي و رشد براي لازم
و حمايت و نوآوري و ابتكار روحيه گسترش و تقويت و جوان
كه دانشآموزي عظيم قشر از معنوي ، و مادي پشتيباني
بخش ميشوند ، محسوب كشور آيندهسازان و علمي سرمايههاي
طي و گذاشت وجود عرصه به قدم خوارزمي جشنواره دانشآموزي
يك با كه شد مواجه دانشآموزان استقبال با آنچنان سال ده
دانشآموزي طرحهاي تعداد تصاعدي ، و چشمگير رشد
به 5633 سال 1368 در طرح از 14 جشنواره در شركتكننده
.رسيد سال 1378 در طرح
به توجه بدون فعاليت ، اول سال هشت در خوارزمي ، جشنواره
حيات ادامه علوم خانواده در آن اهميت و "انساني علوم"
انساني علوم كميته سال 1374 در كه اين تا ميداد ،
بخش در و كرد كار به آغاز قم علميه حوزه در جشنواره
جشنواره دوره دهمين در انساني علوم گروه نيز دانشآموزي
.شد تشكيل سال 1375 يعني خوارزمي
آنچنان انساني علوم گروه جشنواره ، دانشآموزي بخش در
سال چهارمين در كه ، گرفت قرار دانشآموزان توجه مورد
طرح ، تعداد 1777 طرح ، بين 5633 از توانست خود فعاليت
.سازد خود آن از را طرحها سوم يك به نزديك يعني
بين در را "انساني علوم" رشته وقتي خوارزمي ، جشنواره در
دادند ، قرار..و پزشكي مهندسي ، فني ، رشتههاي ساير
اهميت و شاخه اين به توجه نشانه را امر اين افراد اكثريت
بين در انساني علوم دادن جاي كه صورتي در دانستند ، آن
به توجه نشانه تنها نه پايه ، علوم و فني رشتههاي ساير
شاخه اين به كملطفي نهايت بلكه است ، نبوده رشته اين
.است بوده علوم خانواده پراهميت
خود از خوارزمي ، جشنواره در انساني علوم بنيادگذاران
الي 12 از 10 فني ، و پايه علوم است چگونه كه نپرسيدهاند
همه با انساني علوم ولي ميشود ، تشكيل تخصصي كميته
تفاوت موارد بعضي در كه) رشتهها وتنوع وسعت و پراكندگي
علوم رشتههاي فاصله از بيشتر هم ، از رشتهها فاصله و
گيرند؟چگونه جاي تخصصي كميته يك در بايد (است پايه و فني
و شعر زمينه در تحقيق بايك را جغرافيايي تحقيق يك ميشود
در كرد؟ بررسي كميته يك در اصول و فقه زمينه در تحقيق يك
به "كامپيوتر" و "الكترونيك" فني ، علوم شاخه در كه حالي
بخش در) متفاوت داوران كميته دو در مجزا رشته دو عنوان
.ميگيرند قرار بررسي مورد (آموزي دانش
بين از گذشته ، سال سه طول در جشنواره ، دانشآموزي بخش در
مرحله به است نتوانسته طرحي هيچ انساني علوم طرحهاي
"عروضشناسي افزار نرم" طرح استثناء به كند ، صعود نهايي
ميآيد شمار به نرمافزاري طرح يك بيشتر كه سال 1377 ، در
(1378) امسال جشنواره در ولي.انساني علوم طرح يك تا
انساني علوم طرحهاي فراسوي "طبيعتا كه مشكلاتي عليرغم
طرح است ، 4 بوده پزشكي و پايه علوم فني ، طرحهاي بين در
و مردمشناسي جامعهشناسي ، رشتههاي در انساني علوم
.كند صعود كشوري مرحله به توانسته ادبيات
نشان سو يك از نهايي ، مرحله به انساني علوم طرحهاي صعود
استقبال و انساني علوم طرحهاي كيفي رشد دهنده
از و مذكور شاخه در عميق پژوهشي طرحهاي از دانشآموزان
طرحهاي به مختلف رشتههاي داوران توجه بيانگر ديگر سوي
يا صعود در انساني علوم طرحهاي مشكل ولي است ، شاخه اين
نوع در مشكل ، بلكه نيست ، نهايي مرحله به آنها صعود عدم
با انساني علوم طرحهاي مقايسه و شاخه اين به نگرش
.است پايه و فني علوم ابتكارات و اختراعات
"فني و رياضي تجربي ، علوم" جشنواره ، دانشآموزي بخش در
الكترونيك ، و برق پزشكي ، و زيستي علوم" گروه هشت در
علوم" و "كشاورزي رياضي ، شيمي ، فيزيك ، مكانيك ، كامپيوتر ،
جغرافيا ، تاريخ ، منطق ، و فلسفه" چون رشتههايي با "انساني
الهيات ، ادبيات ، مردمشناسي ، جامعهشناسي ، جمعيتشناسي ،
علوم" گروه يك در "منحصرا "..و روانشناسي اقتصاد ،
علوم داوري گروه براي "طبيعتا.گرفتهاند جاي "انساني
حتي و مشكل بس كاري نفره يا 5 تيم 4 يك با انساني ،
با را انساني علوم طرحهاي بتواند ، كه بود خواهد غيرممكن
.دهد قرار بررسي مورد پيچيدگياش و تنوعات همه
مرحله به يكديگر با مقايسه در طرحها بايد مرحله ، اين در
را "شعر مجموعه" يك ميتوان چگونه ولي كنند ، صعود نهايي
يك ميتوان چگونه كرد؟ مقايسه "مكانيكي دستگاه" يك با
و مقايسه "رايانهاي" طرح يك با را "تاريخي بررسي"طرح
جهت اينها ، آيامقايسه كرد؟ انتخاب را طرحها برترين
كيلو با 3 پارچه متر مقايسه 3 همانند برتر ، طرح انتخاب
استقبال به عنايت با نيست لازم آيا بود؟ نخواهد قند
نوع در انساني ، علوم طرحهاي از دانشآموزان گسترده
بررسي در معيارهايمان و ارزيابي شيوه طرحها ، گروهبندي
ميتوان آيا كنيم؟ نظر تجديد مختلف رشتههاي طرحهاي
فني طرحهاي ارزيابي معيارهاي با را انساني علوم طرحهاي
كرد؟ بررسي رياضي و
شيوه دو از يكي به است بهتر شده ذكر توضيحات به توجه با
:كنيم عمل زير
برجسته رياضيدان نخستين خوارزمي ، اينكه به عنايت با
اين تاليفات و تحقيقات و بوده اسلام جهان و جهان
با وي نام و بوده نجوم و رياضي علوم زمينه در انديشمند
جشنواره لذا است ، قرين رياضي و تجربي علوم رشتههاي
و باشد رياضي و تجربي علوم رشتههاي خاص خوارزمي
جشنواره "مثلا -ديگر جشنوارهاي در انساني علوم رشتههاي
اين در "طبعابپردازند رقابت و فعاليت به -فردوسي
داوري تخصصي كميتههاي با انساني علوم طرحهاي جشنواره ،
.ميپردازند رقابت به مطلوبي طور به مختلف ، رشتههاي در
اجرا مرحله در چه را ، خود نتواند مذكور جشنواره اگر ولي ،
امتيازات ، ديگر و مراسم اجراي و داوري مرحله در چه و
به خدمتي تنها نه كند ، خوارزمي جشنواره همشان و همتراز
و اهميت از تدريج به بلكه نميشود ، انساني علوم رشتههاي
علوم حقيقت در و شد خواهد كاسته اينشاخه به استقبال
.افتاد خواهد چاه به چاله از انساني
تاريخ ، منطق ، و فلسفه" گروههاي به انساني ، علوم گروه
مردمشناسي ، جامعهشناسي ، جمعيتشناسي ، جغرافيا ،
و باستانشناسي ادبيات ، الهيات ، اقتصاد ، روانشناسي ،
علوم رشتههاي از يك هر براي و يابد افزايش "تربيتي علوم
يا و شود تشكيل داوران گروه با تخصصي كميته يك انساني ،
و داوري گروه مسئول يك نظر زير انساني علوم گروه حداقل
طرحها و شود تشكيل رشتهها اين تعداد به زيرگروه چندين
در انساني علوم مختلف رشتههاي با ارتباط اساس بر
جمعبندي در و شوند بررسي مربوط رشته تخصصي كميتههاي
داوري گروه مسئول با همراه داوري ، گروه مسئول نهايي ،
طرحهاي انتخاب و بررسي جهت نهايي جلسه در مربوط ، رشته
.يابند حضور برتر
در را خود واقعي جايگاه بتواند انساني علوم كه ، آن اميد
از اعم علمي رشتههاي كليه و كند پيدا علوم ساير بين
و هماهنگ حركت يك در هنري و انساني رياضي ، فني ، علوم
و مذهبي و اخلاقي معنوي ، لحاظ از چه را جامعه آهنگ ، درست
و تعالي و ترقي سمت به تكنولوژيكي و مادي لحاظ از چه
.دهند سوق پيشرفت
فرامرزي كاظمي نعمتالله
مديريت پيام
;بخوانند ارشد مديران
!كنيد برقرار خود كار محلهاي در را چرت اتاق
خستگيهاي رفع براي را ، روشي آمريكايي خواب كارشناس يك
حال به تا كه كردهاست ابداع شركتها و ادارت كارمندان
پيشنهاد آنتوني بيل دكتر.است دربرداشته سودمندي آثار
كوتاه چرتزدن براي اتاقي اداره ، و شركت هر در كه ميكند
در را پيشنهاد اين ويدادهشود اختصاص كارمندان مدت
.است كرده مطرح "چرتزدن هنر" نام به خود جديد كتاب
را ابتكاري پيشنهاد اين كه مشاورهاي شركت يك مديرعامل
كه زماني از:گفت آن آثار مورد در است ، بسته كار به
مثبت طور به آشكاري تغيير انداختيم ، راه را "چرت اتاق"
از علاوه ، به و شدهاست ايجاد ما كارمندان بهرهوري در
بخشي اينكه از.شدهاست كاسته آنان انساني خطاهاي ميزان
معضل اين حل.ميباليم خود به هستيم ، مترقي تفكر اين از
.ميكند مرتفع را شركتها بزرگ چالشهاي از يكي واقع در
نگرش با مقابله چگونگي درباره هم مطالبي يادشده ، كتاب در
واقع ، دراست شده درج كار محل در چرتزدن به نسبت منفي
.بودهاست بشر براي جديد عصر عوارض از يكي خواب كمبود
كه زماني از آمريكا در "مثلا ميدهد نشان آمارها برخي
خواب از ساعت دو تا يك بين متوسط بهطور شد ، اختراع برق
استدلال و است معتقد آنتوني.شدهاست كم نفر هر شبانه
حفظ براي بلكه است ، طبيعي تنها نه روز ، ميان چرت ميكند
.دارد ضرورت كاري ، بهرهوري و تندرستي
اين در را خود نظرسنجي نتايج كتاب اين در دكترآنتوني
كردند تائيد افراد آن 70درصد در كه كردهاست منتشر مورد
اين كه گفتند هم نفر چندين اما.ميزنند چرت روز وسط در
ميدهد افزايش را بهرهوري زيرا ميگيرند ، جدي را پديده
.ميبرد بالا را شخص روحيه و
است مديراني جمله از كاگنتيكس شركت عامل مدير برچ ديويد
رابه خود كاركنان و ميزند كوتاهي چرت روز وسط در كه
دو" او شكل اين به است معتقد وي.ميكند تشويق كاري چنين
.دارد روز يك در "صبح
نيوزوايز :منبع
كتاب معرفي
كارخانه و خانه در كاربردي مديريت از داستانهايي
/نسخه 3300/اول چاپ /سازوكار انتشارات /افشينمنش حسين
.تومان 330/پالتويي صفحه 117
قالب در ايران ، در مديريت دشواريهاي كوچك ، كتاب اين در
به مشكلات آن الفباي و شده داده شرح نسبي طور به داستان
عملي راهكارهاي و گرفته قرار تحليل مورد ريشهاي صورت
شامل كتاب.است شده ارائه نويسنده تجربه حد در نيز
و كار الفباي وقتشناسي ، الفباي بينظمي ، الفباي:بخشهاي
.است مديريت الفباي و دوستي
|