ترسند؟ مي چه از ها بچه
سال زير 5 كودك هزار هندساليانه 230 در
ميشوند بيماريها انواع قرباني
از چگونه كه بياموزيم كودكان به
كنند استفاده سازنده شكل به خود عصبانيت
بهبود باعث توانبخشي پرستاري رشته ايجاد
است توانبخشي وضعيت
ترسند؟ مي چه از ها بچه
پارك در كه ميرسد نظر به نترس آنقدر شما ساله كودك 3
شما آنچنانكه نه البته) ميشود دور شما از كنان جستوخيز
را استقلال حس دارند نياز كودكان سنين اين در (نبيند را
در حامي عنوان به والدين حضور هميشه اما كنند ، تجربه
كودك 2 هميندليل به و الزاميست آنان براي لحظهخطر
اما ميشود ، وحشتزده رانميبيند شما كه هنگامي سالهتان
كه است رسيده جدايي درك از درجه آن به بزرگتر كودك يك
فرزند 3 پسدهد تشخيص تنهايي از ترس با را شما نبود
كودكي با است معترض كودك بهمهد سپردنش از كه سالهتان
از مشتركي وجه است گريان منزل به دوستش رفتن دليل به كه
بازگشت از كودكتان اگر اما.دارند خود به مخصوص ترس لحاظ
.يافت خواهد رهايي اضطراب از بشود مطمئن دوستش يا شما
پيچيده صورتي به ناشناخته چيزهاي از ترس سالگي در 2
و ترس دليل موهايش ، به زدن شامپو هنگام در ;ميكند ظهور
چشمهايش بودن بسته هنگام در ناگهاني تاريكي به ناآشنايي
در شديد خيالپردازي داشتن به نظر و ميكند گريان را او
.ميسازد وحشتزده را او غريب و عجيب صداي و سر يك سن اين
ترس از قويتر كنجكاوي حس "معمولا سال ، تا 4 كودكان 3 در
حركات با را پيشآمدها با مقابله آمادگي او پس ;است
ديوار يك روي از سوپرمن پرش شبيه اعجابانگيز و ناگهاني
به را ايمني مسائل او ، اقدام از قبل است بهتر و دارد را
از بلندتر كه چيزهايي از نميتوانيم ما).كنيد گوشزد او
ترس است ممكن همچنين (ميبينيم صدمه چون بپريم است ما
در را آنها كه باشد داشته اتاقش مانوس اشياء از عميقي
پس.كند تجسم سايهها كمين در هيولايي صورت به تاريكي
كنار در قوه چراغ يك دادن قرار با ميتوانيد شما
كنترل به در او براي داستان كتابهاي خواندن ويا رختخوابش
.كنيد كمك او به ترس "مخصوصا احساساتش آوردن در
"!نيستم كه من است؟ ترسو كسي چه"
اولين تا ميكند سعي ميشود بزرگتر فرزندتان همچنانكه
كار به ترسش آوردن در كنترل به براي را آزمايشي تلاشهاي
و كشف براي واعتماد آزادي او به ميتوانيد شما و برد
آماده و داده او به را وتواناييهايش جديد چيزهاي آزمايش
تا 5 فرزند 4.كنيد كمك او به لزوم هنگام در تا باشيد
درباره ترسناك داستانهاي شنيدن با است ممكن شما ساله
است بهتر پس.كند تجربه را جديدي جادوگرانترس و ارواح
ترسش موجب كه را آنچه بخواهيد او از و داده خرج به سياست
اگر.اندازد دور سپس و كرده مچاله كشيده ، تصوير به شده
اجتماعي محيطهاي در زيادي تجربه شما ساله فرزند 5 چه
از جديدي گروه به ورود هنگام به او هنوز اما است ، داشته
يك كردن پيدا تا حداقل تا دارد نياز صدا پرسرو بچههاي
.كنيد خداحافظي او با سپس بايستيد انتظارش به همبازي
براي فرصتي دادن و فرزندتان احساسات به احترام با
براي لازم مهارتهاي او به اضطرابش ، با شدن روبهرو
كه كودكي.آموخت خواهيد را آينده در مشكلاتش با مقابله
از مدد با و كند مهار را ترسش احساس چگونه ميداند
دنياي اين در جديد مبارزات عهده از درونياش استعدادهاي
.بود خواهد موفق برآيد ، بزرگ
دارد مرگ درباره بيشتر نگراني و درك سال تا 7 كودك 5
به چيزهايي حتي ;است مرگ محتواي شناخت ابتداي در او زيرا
او نگراني موجب ميتواند موهايتان شدن خاكستري بياهميتي
را آنچه كند شركت عزيزي خاكسپاري مراسم در بايد اگر ;شود
بمانيد دركنارش و دهيد توضيح برايش افتاد خواهد اتفاق كه
در سئوالاتش به.ببخشيد آرامش او به نياز هنگام در تا
همه بله ، ).دهيد جواب اميدواركننده اما صادقانه مرگ مورد
(ميميرند شدند پير خيلي كه وقتي مردم بيشتر اما ميميرند
است مطلب اين دلواپس بيشتر سالگي تا 9 سن 8 در فرزندتان
"مخصوصا ديگران روي بر مطلوبي تاثير ميتواند آيا كه
است دليل همين به "دقيقا و باشد داشته مدرسه جامعه اعضاي
با و ميآزارد را او مدرسه از بياساس و ناگهاني ترسي كه
سن اين در.نميكند بيان "صراحتا را اضطرابش حال ، اين
كه افرادي درباره روياهايي به هيولاها و شبانه كابوسهاي
و ميكند تغيير بيپناهي ، و گمشدگي يا هستند او تعقيب در
كه او.است صادق نيز سالهتان فرزند 11 درباره مطالب اين
اظهار است مطلوب نمره كسب در ياسعي و شدن رد از نگران
بيفايده را آن زيرا ندارد رفتن مدرسه به تمايلي ميدارد
راه بهترين پس ;است مردد احساساتش ابراز در ولي ميداند
و حمايت كه غيرمستقيم سئوال يك طرح با كه است آن
به مايل را كودكمان بردارد در او به نسبت را همدرديمان
تحملش ميكند ناراحت را ما دوست يك كه وقتي).كنيم صحبت
(نيست؟ اينطور.است سخت
درك را تصورات و واقعيت بين فرق سنين اين در او همچنين
ميشود ، متاثر ناگوار حوادث خبر از آساني به و ميكند
حمله قبيل از خبرهايي ;ندهد گوش اخبار به اگر حتي
قربانياني است ممكن كه بچهربايي يا مدرسه يك به مسلحانه
نميتوانيد شما و بشنود دوستانش از را باشد ، داشته هم
بلكه باشيد ، دنيا واقعي ترسهاي تمامي از او محافظ
يا ديده كه را آنچه و سئوالات وجوابگوي مفسر ميتوانيد
دولت و مردم كه كنيد تاكيد او به و باشيد است ، شنيده
كارهاي انجام مواقع طور اين در.نيستند مقابله از ناتوان
ديده ، حادثه كودكان براي نامه فرستادن مانند بخشي تسلي
.شد خواهد او آرامش موجب
اغلب و ميكنند صحبت احساساتشان از بندرت پسرها البته
دوري زورگو و بيادب پسرهاي از كلاس در ميدهند ترجيح
اگر و دارند وحشت آيند بنظر بيعرضه كه اين از اما كنند
ذكور افراد از جامعه كه توقعاتي از خرسنديد مطلب اين از
را نگرانيهايشان و ترسها و بوده خوددار كه) دارد انتظار
به كمك خواهان اگر اما.باشيد سپاسگزار (كنند ابراز كمتر
و دهند نشان را خودشان منزل در كه دهيد اجازه هستيد آنها
نگرانيهايشان از راحتي به بتوانند كه باشد مكاني خانه
خود براي ديگر او اينكه گفتن با است ممكن شماكنند صحبت
او نفس به اعتماد بترسد ، چيزي از نبايد و است شده مردي
تمايلي ديگر و بشويد اضطرابش افزايش موجب و كرده كم را
است بهتر مثال ، عنوان به.ندهد نشان ترسش ابراز به
من نگراني ، تيمتان شكست از تو كه ميفهمم پسرم ، ":بگوييد
با است بهتر داشتم ، را احساس همين مهم بازي زمان در هم
.كند آرام را تو كه دهي انجام را كاري تو تا كنيم فكر هم
گفتن پاسخ از كه دختري به حد از بيش توجه ديگر طرف از"
كمكي بهنفسش اعتماد افزايش در دارد دلهره درس كلاس در
كنيد تشويق را دلسرد فرزند اين ميتوانيد و كرد نخواهد
موءثر كارهاي از يكي.كند كنترل را ترسهايش بهتدريج تا
و خشونت بدون ترسشان بر غلبه منظور به پسرها به كمك براي
وموءثر قوي برخوردي منظور به دخترها همچنين و تند برخوردي
حضور براي مناسبي شرايط كه است آن ، آور دلهره شرايط با
نشان فرزندانمان به و كنيم فراهم كارها در آنها موءثر
و ميكنيم برخورد دلهرهآور شرايط با چگونه ما كه دهيم
فيصله وخورد زد جاي به گفتگو ، و بحث با را خود اختلافات
آنان به را زندگي مهم درسهاي از يكي ترتيب بدين ميدهيم ،
.ميآموزيم
پرنتز مجله :منبع
نوري.ح معصومه :ترجمه
سال زير 5 كودك هزار هندساليانه 230 در
ميشوند بيماريها انواع قرباني
كودك هزار به 230 نزديك ساليانه هند در :اجتماعي گروه
به.ميشوند كودكان مختلف بيماريهاي قرباني سال زير 5
سرخك ، بيماري اثر 6 بر دهلي ، از خبر مركزي واحد گزارش
و آفريقا كشور در 20 ديفتري و اطفال فلج سل ، سرفه ، كزاز ،
دست از را خود جان كودك هزار به 800 نزديك ساليانه آسيا
كه ميشود محسوب كودكان بيماريهاي جمله از سرخك.ميدهند
كردن واكسينه موقع به براي والدين نكردن توجه دليل به
حال در كشور از 20 يكي كه هند در.بوجودميآيد كودكان
تعداد كودكان موقع به واكسن برنامه وسيله به است ، رشد
به ميلادي سال 1990 در هزار از 77 كزاز بيماري قربانيان
حال همين در.است يافته كاهش سال 1997 در كودك 59100
نتيجه در كودكان بدن آب كمبود از ناشي مير و مرگ آمار
.است آمده پايين رشد حال در كشورهاي در استفراغ و اسهال
كشورهاي در كودك ميليون دو به نزديك بيماريها اين اثر در
.ميدهند دست از را خود جان رشد ، حال در
اين كه جهان از مناطقي در مالاريا بيماري اثر بر همچنين
با سال در كودك ميليون يك به نزديك دارد ، رواج بيماري
.ميشوند روبهرو مرگ
از چگونه كه بياموزيم كودكان به
كنند استفاده سازنده شكل به خود عصبانيت
"نسبتا احساساتشان بيان در بچهها ابتدايي ، دوره شروع با
ديگري كودك دست از وقتي كه معني اين به يافتهاند ، مهارت
نارضايتي ميتوانند فيزيكي واكنش جاي به ميشوند عصباني
محدود جسماني واكنشهاي البته.آورند زبان به را خود
مشكل ساله هشت حداقل پسربچههاي بخصوص بچهها ، براي
پسرها سالگي ، يازده يا ده سنين تا چند هر.ميكند ايجاد
نشان خود از را خوبي خويشتنداري "معمولا دخترها و
.ميدهند
فيزيكي عكسالعملهاي جاي به عصبانيت كنترل در توانايي
.ميرود شمار به او براي مهمي و پيشرفته مرحله كودك در
بترسد كودك كه نيست معني بدين خويشتنداري در موفقيت اما
ياد بايد دبستاني بچههاي.بردارد عصبانيت از دست يا و
شكل به را آن و دهند بروز را خود خشم چگونه كه بگيرند
.برند بكار سازنده
(Carol Gilligan) گيليگان كارل دكتر گفته بنابه
از بيشتر "احتمالا دختران هاروارد ، دانشگاه از روانشناس
فردي رابطه.ميشوند مشكل دچار عصبانيت بروز در پسران
دارند واهمه اين از همواره كه است مهم آنقدر دختران براي
ميگذرد ذهنشان در كه چيزي گفتن يا و كاري انجامدادن كه
تصور ،"مثلا ;شود ديگران با رابطهشان قطع باعث است ممكن
عصباني آنها از دوستشان يا و مادر است ممكن كه ميكنند
تشويق بايد را دخترها بنابراين ، كنند طردشان يا و شوند
سرانجام ، و آورند زبان به را خشمشان بتوانند تا كرد
پايان بيمعني عصبانيت بروز بسيار ، موارد در كه پيببرند
.نيست وابستگي و روابط
خيلي خود همسالان با اوقاتتلخي پيآمدهاي از پسران
براي دختران از كمتر "معمولا آنها زيرا نميشوند نگران
پسرها از بسياري همچنين ميكنند ، سرمايهگذاري دوستي
ابراز در و دارند پرخاشگري در بيشتري سهم دخترها به نسبت
كلاس بچههاي پسر.راحتترند عصبانيت از ناشي علايم كردن
تحمل خود عصبانيت براي را بيشتري تنش ابتدايي سوم و دوم
بدهند دست از را خودشان كنترل آنكه از پيش آنها.ميكنند
جاي به و شناسايي را عصبانيت محركهاي و عوامل بايد
.كنند استفاده كلام از عمل به اقدام
عصبانيت درباره سخني
عصبانيت و خشم از ناشي احساسات بيان با پسران و دختران
در اين و برسانند اثبات به را خود قاطعيت كه ميآموزند
.است اهميت حائز بسيار بزرگسالي و جواني
چگونه كه ميكند كمك بچهها به عصبانيت گفتاري بيان
دوست به اينكه ،"مثلا ;كنند رشد هيجاني سخت درموقعيتهاي
هستم عصباني تو دست از من":بگويند والدين از يكي يا و
ميكند يادآوري شخص به زيرا است ارزش با آموزش "..چون
طريق اين از و نمود مطرح را اصطكاك عامل ميتوان كه
نيازمند سن اين در بچههاكرد ايجاد عميقتري رابطه
بروز مناسب راههاي در را خود خشم تا هستند ياري و مساعدت
تا ميخواهد فرزندش از مادري كه هنگامي مثال ، بطور.دهند
متنفرم ، تو از":ميگويد جواب در كودك كند ، تميز را اتاقش
يا و ناراحت نبايد مادر "هستي ، دنيا مادر توبدترين" يا "
بايد عوض ، در اما.بكشد دست خود درخواست از و شود عصباني
داري ، را احساس اين كه متاسفم":بگويد اين شبيه چيزي
عصباني اينقدر چرا اينكه درباره كردي تميز را اتاقت وقتي
".ميكنيم صحبت هستي
دهد ، نشان فيزيكي واكنش خود از عصباني بچه اينكه از قبل
اين براي چارهاي و كنند كمك او به بايد مادر و پدر
.بيانديشند موضوع
هنگامي بخصوص كنند ، كنترل را خود خشم موظفند نيز والدين
بروز آنرا يكديگر با يا و بچههايشان با برخورد در كه
كه بگونهاي را خود احساسات بايد آنها.ميدهند
به را عصبانيتشان هرگز و كنند ابراز نباشد تهديدآميز
آموزش روشهاي بهترين از يكي.ندهند نشان فيزيكي طرز
نمونه يك كردن مطرح او ، منفي احساسات كنترل براي كودك
.است مناسب و درست رفتاري
پرنتز :منبع
قرايي معتمد بهجت :مترجم
بهبود باعث توانبخشي پرستاري رشته ايجاد
است توانبخشي وضعيت
توانبخشي پرستاري سراسري همايش نخستين :اجتماعي گروه
علوم دانشگاه در گذشته هفته چهارشنبه و سهشنبه روز
آموزش و درمان بهداشت ، وزير پيام با توانبخشي و بهزيستي
با پيام اين در فرهادي دكتر.كرد بهكار آغاز پزشكي
در پرستاران مناسب جايگاه گرفتهشدن ناديده به اشاره
مجوز ابلاغ و تصويب از كشور ، بهداشتي خدمات سيستم ساختار
جامعه و خانواده فرد ، به پرستاري خدمات ارائه براي رسمي
ياد مناسب جايگاهي به دستيابي راستاي در اقدامي عنوان به
و علمي توان و جايگاه بر تكيه با قشر اين تا كرد ،
دهنده ارائه شرايط ، غيرواجد افراد جاي به خود حرفهاي
دكتر.باشند جامعه سطح در توانبخشي مفيد و موءثر خدمات
اين در نيز توانبخشي و بهزيستي علوم دانشگاه رئيس جغتايي
آنان هدايت و توانبخشي بخش در پرستاران بهكارگيري همايش
دورههاي آموزشي محتواي در بازنگري دركنار را جهت اين در
ايجاد:افزود و دانست ضروري امري را پرستاري دانشگاهي
در كه پرستاري ارشد كارشناسي مقطع در توانبخشي گرايش
شمار به دانشگاهي رشتههاي جزء نيز جهان كشورهاي برخي
بهبود و پرستار متخصص نيروهاي تربيت زمينهساز ميرود
.بود خواهد توانبخشي وضعيت
|