خانوادهها ;غفاري مسعود دكتر با گفتوگو
!بدانند بايد چه كه نميدانند
اولين پرورش و آموزش وزير حضور با
افتتاح گرگان در كشور دانشآموزي رصدخانه
شد
آثار فهرست در اعلمالسلطنه صدساله عمارت
گرفت جاي ملي
خانوادهها ;غفاري مسعود دكتر با گفتوگو
!بدانند بايد چه كه نميدانند
كوچكترها شوند ، كوچك بزرگترها خانه محيط در هرگاه *
شد نخواهند بزرگ هرگز
زندگي ، در كس هر آموزگار نيرومندترين مادر و پدر *
پايدارترين خانوادگي ، آموزش و آموزشگاه مهمترين خانواده
است زندگي طول در آموزش
اشاره ،
دوران از پيوسته طور به ميبايست كه است امري آموزش
چون ميان اين درباشد داشته ادامه مرگ زمان تا كودكي
شكل خانواده درون و كودكي دوران در فرد هر هويت و شخصيت
غير آموزش بويژه آموزشي مسائل در خانوادهها نقش ميگيرد
بسياري شايد كه اهميتي.است دوچندان اهميتي داراي رسمي
مادر و پدر نقش درباره.باشند غافل آن از خانوادهها از
صورت گفتوگويي غفاري مسعود دكتر با فرزندانشان آموزش در
و طباطبايي علامه دانشگاه استاد غفاري ، دكتر.دادهايم
و رفتار شناسي بنياد.است زندانها سازمان آموزشي همكار
در گفتوگو اين.است او كتابهاي از ايران جامعه در زن
.ميآيد پي
شاهي امير افشين سيد : از وگو گفت
چيست؟ آموزش بفرمائيد "لطفا *
بيشتر چقدر هر يعني.است انسان تكامل نردبان آموزش *
.هستيم يافتهتري تكامل انسان باشيم ، ديده آموزش
آموزش كه است كسي ناآگاه و ساده انسان يك بنابراين ،
.باشد نديده
سه به كه است بشري دانش و اطلاعات انتقال از عبارت آموزش
و غيررسمي آموزشگاهي ، و رسمي شامل كه ميآيد پديد صورت ،
هدفمند است برنامهاي رسمي آموزش.است خدمت حين دورههاي
نياز -دانشآموز يك و آموزگار يك -نفر دو به دستكم كه
و دبيرستان دانشگاه ، مانند شده كنترل مكانهاي در و دارد
از اهداف و برنامهها با هم آن.ميپذيرد صورت دبستان
دولتي برنامهريزان اهداف راستاي در كه شده تعيين پيش
نهايت در و است مشخص هميشه رسمي ، آموزش مقاطع.دارد قرار
داده گواهينامهاي ميگذرانند را مقاطع اين كه كساني به
.دارد اعتبار كشور همان در كهدستكم ميشود
هر كه است تخصصي شاملدورههاي نيز خدمت ضمن دورههاي
كاركنان توانمنديهاي افزايش براي موءسسهاي و سازمان
تنها كه ميشود اعطا نيز گواهينامههايي.ميكند برگزار
شركت است ممكن بنابراين.ميشود اعتبار سازمان همان در
كدام هر..و زندانها سازمان راهآهن ، هواپيمايي ،
.كنند برگزار خودشان به مخصوص آموزشي
سالهاي از كه پيوسته است برنامهاي نيز رسمي غير آموزش
انتقال اهرمهاي.ميپذيرد صورت مرگ هنگام تا زندگي نخست
گسترده فرهنگ خانواده ، از است عبارت نيز آموزش اين
و قومي زباني ، طبقاتي ، مذهبي ، فرهنگهاي پاره اجتماعي ،
بازار و كوچه مردم گروهي ، رسانههاي نيز و جغرافيايي حتي
و ميگيرد شخص كه آموزش مهمترين.اوباش و ولگردها حتي و
.است رسمي غير آموزش ميدهد ، جهت او زندگي همه به "بعضا
رسمي آموزش دقيقه يك حتي دنيا مردم از خيلي است ممكن چون
در.ديدهاند همه را رسمي غير آموزش ولي باشند ، نديده
كامپيوتر نرمافزار از ميدانم عبارت را آموزش واقع ،
كامپيوتري سختافزار يك كس هر مغز معتقدم.فرد هر ذهني
زندگي آغاز از او كه است آموزشهايي آن ، نرمافزار و است
از آموزشي جور هر ميتواند آموزش اين.است گرفته بعد به
.باشد بدآموزي حتي و مذهبي هنري ، آموزش جمله
اين انتقال اهرمهاي از يك كدام رسمي ، غير درآموزش *
دارد؟ بيشتري اهميت آموزش
پدر.است رسمي غير آموزش انتقال اهرم مهمترين خانواده *
خانواده زندگي ، در كس هر آموزگار نيرومندترين مادر و
آموزش و ميبيند زندگي در كس هر كه آموزشگاهي مهمترين
ولي.است فرد هر زندگي طول در آموزش پايدارترين خانوادگي
آموزشي به نسبت آموزگاران ، اين موارد ، بيشتر در متاسفانه
مسئوليت احساس نه و دارند تخصص نه و آگاهي نه ميدهند كه
.ميكنند
از آگاهي به نياز فرزندان آموزش كه است براين ما باور
الان وليدارد آنها اجتماعي و رواني زيستي ، نيازمنديهاي
و پدر چگونه را خودتان كه كنيد سوءال مادري و پدر هر از
ارزيابي آنها درصد نود از بيش ميكنيد ارزيابي مادري يا
خوب مادري و پدر كه حالي در.دارند خودشان از خوبي بسيار
خوب آنها (output) خروجي نتيجه كه ميشوند ارزيابي
بايد كرديم ، مشاهده كه خوبي چيز هر امروز.نشانبدهد
است ، بوده خوب داده بيرون را آن كه توليدي كه باشيم مطمئن
با مردم درصد چند كه بوده مطرح من براي سوءال اين هميشه
.كردهاند برقرار سالمي رابطه خودشان يك درجه خانواده
در.داريم سازگاري مشكل خودمان يك درجه فاميل در ما همه
ميدهيم نسبت مقابل طرف به را مشكل نيز ما همه كه صورتي
.ميدانيم ديگري اشتباه عملكرد از ناشي را آن و
به نسبت مادرها و پدر بيشتر كه اين به كرديد اشاره *
.ندارند كاملي آگاهي بدهند ، بايد يا ميدهند كه آموزشي
نياز اساس بر مادرها و پدرها كه آموزشي اگر كه حالي در
كنيم ، دستهبندي ميدهند ، ارائه مختلف سنين در فرزندانشان
در فرزندشان زندگي دورههاي از برخي در كه ميبينيم
دوره در "مثلا.بودهاند موفق "كاملا دادن آموزش زمينه
هنگامي آموزش نوع با كه است لازم خاصي آموزشهاي طفوليت
.دارد تفاوت بالاتر ، سنين در يا و ميرود مدرسه به شخص كه
هنگامي و طفوليت زمان در فرزندان نيازهاي كه همانطور
مادر و پدر من نظر به و دارد تفاوت ميشوند ، بزرگتر كه
...برميآيند كودكشان فرزند نيازهاي تامين عهده از
و رواني زيستي ، نيازهاي سني هر در نيازها پيوسته ولي *
دارد را خود خاص اجتماعي نيازهاي بلوغ سن.هستند اجتماعي
.ميطلبد را ديگري اجتماعي نيازهاي نيز نوپايي سن و
در ولي.است اجتماعي رواني ، زيستي ، موجودي پيوسته انسان
مطلب كه اين براي.ميكند تغيير نياز اين شكل سني هر
از يكي دارند عقيده كه خانوادههايي از شود روشن بهتر
براي كاري چه كه بپرسيد هستند مادرها و پدرها بهترين
كه است چيز يك آنها پاسخ.ميدهند انجام فرزندانشان
زمينه در من حرفهاي كار سال بيست تجربه ، اين البته ،
اشاره زيستي و مادي مسائل به پيوسته آنهااست روانشناسي
شام تا بام از ميگويد خانواده پدر "مثلا.ميكنند
در.كنم فراهم فرزندانم براي مناسبي زندگي تا ميدوم
زبان به كه چه آن ما ، بچههاي بنيادي نيازهاي كه حالي
كه چه آن نيست مهم خيلي بنابراين.نيست ميآورند ،
كه چيزي آن بلكه بدهيم ، آنها به ميكنند ، طلب فرزندان
است ممكن "مثلا.بدهيم آنها به ميبايست دارند نياز
كه است طبيعي باشد ، داشته سيكلت موتور تقاضاي ما فرزند
به نياز ما فرزندان كه صورتي در.بدهيم او به نبايد
بودن مطرح احساس بودن ، مفيد احساس هويت ، احترام ، امنيت ،
ما فرزندان كه است مسايلي از نيازها ، ايندارند عشق و
مطرح و ميآورند زبان بر كه چيزي ولي.نميآورند زبان بر
...و ميخواهم را كفش مدل فلان "مثلا كه است اين ميكنند
كه را مسائلي از بسياري فرزندان كه اين به كرديد اشاره *
مادرها و پدر مقابل در ولي.نميكنند بيان دارند نياز
مادي و زيستي مسائل كه كنند اعلام ظاهر در است ممكن نيز
كه اين بدون كه حالي در.ميكنند برآورده را فرزندان
را فرزندانشان رواني روحي ، مسايل از بسياري كنند ، اعلام
نقشي اين به خيلي هم خودشان شايد حتيميكنند برآورده
رواني مسائل كردن برآورده يعني ميكنند ايفا كه
.ميكنند را كار اين ولي نباشند ، آگاه فرزندانشان
...كه هستند اندكي خانوادههاي جزو آنها *
كه اين بدون كه است خانوادهها بيشتر من ، منظور *
كنند ، بيان ميدهند انجام فرزندانشان براي كه را كارهايي
.ميكنند برطرف هم را آنها عاطفي نيازهاي
نفر چند نفر ، صد هر ميان در آيا.ببينيد را نتيجه بايد *
ميشناسيم را تعداد چه.باشند مشكل بدون كه ميشناسيم را
افراد كه ميشناسيم را نفر چند.باشند سازگاري افراد كه
علمي نتيجه خانوادگي ، درست ساختار يك در.باشند خوشبختي
و آموزش ساختار اگر يعني.باشد ساختاري كيفيت گوياي بايد
هستند فارغالتحصيلان كه آن ، نتيجه باشد ، درست پرورش
عالي آموزش ساختار اگر.باشند توانايي انسانهاي بايد
اگر.باشند كارآمد بسيار بايد ما متخصصان باشد ، درست
انسانهاي آن نتيجه باشد ، درست نيز ما خانوادگي ساختار
.بود خواهد يك درجه
نظر در بدون را خانوادگي درست ساختار نميتوانيم البته *
...بگيريم نظر در جامعه ساختار گرفتن
حال هر به برميگردد ، جامعه ساختار به زيادي بخش *
شكلگيري در پيوستهاست اجتماعي واحد كوچكترين خانواده
عوامل شامل كه دارند دخالت عوامل گروه دو انسان ، رفتاري
يك به مربوط "مشخصا خرد عوامل.هستند كلان عوامل و خرد
و الكلي است پدري داراي نفر يك "مثلا.ميشوند خاصي شخص
الگوي يك پدر اين.دارد هراس بسيار كه پدري يا
عوامل وليميدهد انتقال خودش فرزند به را هراسانگيز
تحتتاثير را جامعه مردم اكثريت كه است عواملي كلان ،
تورم ، تهران ، شهر در هوا آلودگي "مثلا.ميدهد قرار خودش
همه زندگي در كه است كلان عامل يك جامعه ، شدن قطبي دو
و خانهها از يك هر در "مشخصا مسايلي يك ولي.دارد تاثير
"مسلما عوامل اين.ميگذارد تاثير شما يا و من زندگي در
.داشت نخواهد تاثير همسايه بچه زندگي در
با نشويم دور خانوادهها در آموزش بحث از كه اين براي *
غيررسمي آموزش در عامل مهمترين خانواده كه اين به توجه
چه به بيشتر بايد خانوادهها بفرماييد "لطفا است ،
آوردن بار اجتماعي آيا "مثلابپردازند آموزشهايي
يا و آنها آوردن نمره 20 يا و دارد اهميت فرزندانشان
ديگر؟ مسايلي
سپس و كنيم مشخص هدف يك آغاز ، در است بهتر كه معتقدم *
در را خودشان فعاليتهاي است خوب خانوادهها كه بگوييم
انسان آمدن پديد بايد هدفكنند برنامهريزي جهت اين
كه است كسي يك درجه انسان هدف ، اين طبق باشد ، يك درجه
تخصصي توانايي هم توانايي ، اين.باشد مشكلات حل در توانا
داراي كدام هر انسانها ، چون.باشد ميتواند رواني هم و
.هستند آگاهيشناختي و تخصص و فيزيكي رواني ، ظرفيت يك
هم كنار در بايد عامل سه اين موفق ، زندگي ادامه براي
ژنتيكي ، مسايل به فيزيكي تواناييهاي.باشند داشته وجود
آموزشي و تخصصي تواناييهاي.برميگردد بهداشت و تغذيه
.برميگردد كردهايم ، دريافت رسمي صورت به كه دانشي به
.دارد اهميت بسيار كه است ديگري عامل رواني ظرفيتهاي
كه ميكنند خودكشي تعدادي دنيا ، در ساعت هر در امروزه
كه هستند كساني بلكه.ندارند مادي و فيزيكي مشكل "عموما
امروز كه كسي.ندارند زندگي ادامه براي رواني ظرفيت
توان كه ميكند اعلام غيركلامي و "عملا ميكند خودكشي
:ميگويد آلماني شاعر گوته.ندارم را زندگي ادامه رواني
تو ، از پولتر بدون چون نباش ، ناراحت نداري زيادي پول اگر
نداري خوبي قيافه اگر.ميكنند زندگي خيليها دنيا در
.هستند خيليها هم پايينتر تو از چون نباش ، ناراحت هم
ولي.بسيارند نيز كمسوادتر تو از نداري ، هم تحصيلات اگر
بدون چونبكش را خودت و برو نداري نفس اعتمادبه اگر
به رواني ظرفيت.كرد زندگي نميتوان نفس ، به اعتماد
كه دارند نياز پيوسته انسانها.است همين گونهاي
اطرافيان را رواني انرژي و كنند دريافت فيزيكي انرژيهاي
.ميدهند
كه ميكرديد تعريف را يك درجه انسان.بحث به برگرديم *
حل در توانايي را آن اولين كه است ويژگيهايي داراي
...كرديد ذكر مشكلات
از بهنجار سپس و رفتاري لحاظ از سازگار ويژگي دومين *
،(زيست محيط) طبيعت و ديگران برابر در مسئول آماري ، لحاظ
بودن اخلاق پيرو ويژگي آخرين و روحيه لحاظ از نشاط با
.است
چيست؟ آماري نظر از بهنجار ، از منظور *
مردم آماري اكثريت كه است رفتاري الگوي يك هنجار ، *
آن به فيزيكي و عيني فشار بدون و دلخواه طور جامعه ، به
بهنجار كند ، رعايت را هنجارها كه انساني هر.كنند عمل
از سازگار و دارند اعتبار ملي مرز درون هنجارها و است
مثبت را او حضور ديگران كه كسي يعني نيز ، رفتاري لحاظ
كه كسي پيگير ، پرانرژي ، يعني هم نشاط باكنند ارزيابي
در و ندارد عقده و كينه كه كسيبزند لبخند پيوسته
.ميكند حركت دشواريها حل راستاي
چه بايد يك درجه انسان يك تربيت براي خانوادهها حالا ، *
دهند؟ انجام كاري
.باشند يك درجه خودشان بايد *
افراد نميتوانند نباشند ، يك درجه خودشان اگر يعني *
كنند؟ تربيت يك درجه
.نميتوانند.خير *
كم خيلي يك درجه افراد خودمان ، جامعه در ما بنابراين *
!داريم
.داريم كم خيلي يك درجه افراد و است طور همين "دقيقا *
خودكشي ، اعتياد ، طلاق ، آمار ما جامعه در خاطر همين به
افزايش حال در عصبي و رواني بيماريهاي آمار و بزهكاري
را ساختار يك نتيجه بايد هميشهنيست كاهش حال در و است
يك درجه 3 ، خياط يك كه ندارد امكان.ببينيم آن كاركرد در
درجه حاصل چهار ، درجه نجار يك يا و بدوزد يك درجه لباس
.باشد داشته يك
چيست؟ راهحل شما ، نظر به *
گذراندن به نياز كه بياموزيم خانوادهها به بايد *
ايدهآل ، برداشت يك جاي به تا دارند خودشناسي دورههاي
مطالعه با همچنين.كنند پيدا خودشان از عيني برداشت يك
نوين شيوههاي به مربوط كلاسهاي گذرانيدن و كتابها
آشنا فرزندانشان پرورش الگوهاي با ميتوانند فرزندپروري ،
باشد ، ديده آشپزي آموزش كه اين بدون نفر يك آيا.شوند
كند؟ درست مناسب غذاي يك ميتواند
استفاده با را فرزندپروري شيوه خانوادهها ميكنم فكر *
و پدران كار شيوه مانند دارند اختيار در كه الگوهايي از
ياد مرور به خودشان آشنايان و دوستان يا و مادران
از فراواني اطلاعات نيز زمينه اين در علاوه بهميگيرند
پس.ميرسد آنها به شنيداري و ديداري رسانههاي طريق
آشنا فرزندپروري شيوههاي با آنها كه گفت نميتوان
.نيستند
.ببينيم را كار عيني نتيجه بايد كردم عرض كه همانطور *
كرد خواهد داوري شما روزنامه خواننده نيز زمينه اين در
ويژگيهاي آن هستند ، خانهها در كه بچههايي درصد چند كه
كار درست ما كه است اين نتيجه.دارند را يك درجه انسان
.نكردهايم
دارد ادامه
اولين پرورش و آموزش وزير حضور با
افتتاح گرگان در كشور دانشآموزي رصدخانه
شد
عصر كشور دانشآموزي رصدخانه اولين :فرهنگي علمي گروه
پرورش ، و آموزش وزير مظفر حسين حضور با جمعه روز
و آموزش وزارت مجلس و حقوقي معاون گلستان ، استاندار
از بهرهبرداري و افتتاح گرگان در استان مسئولين و پرورش
.شد آغاز آن
رصدخانه اين ارتفاع گرگان ، در همشهري خبرنگار گزارش به
شده ، 12 واقع گرگان آفرينش تربيتي فرهنگي كانون در كه
رصدخانه ايناست متر قطر 5/1 با گنبدي داراي و متر
موتور اينچي ، آينهاي 6 تلسكوپ يك از برخوردار همچنين
دستگاه به متصل امكانات و زمين به نسبت حركت تنظيمكننده
محمدباقر.است عكاسي دوربين و (رايانهاي سيستم) CCD
اين:گفت ما خبرنگار به رصدخانه اين مسئول شفيع ، محمد
رصد مانند آماتوري نجوم نظير فعاليتهايي براي رصدخانه
از عكسبرداري و امكانات ايجاد با آسمان در مشخص اجرام
اندازهگيريهاي مانند گستردهتر كارهايي در نيز و آنها
از استفاده با اجرام ارتفاع ماه ، سرعت اندازهگيري نجومي
و سيارهها سطح تغييرات اندازهگيري معين ، زماني رصدهاي
رصدخانه اين آمادهسازي و ساخت براي.است ستارگان نور
ميزان 120 اين از كه است شده هزينه ريال ميليون 270
تلسكوپ براي بقيه و رصدخانه ساختمان صرف آن ريال ميليون
.است شده آن نصب و رصدخانه گنبد
آثار فهرست در اعلمالسلطنه صدساله عمارت
گرفت جاي ملي
معماري سبك با اعلمالسلطنه خانه :فرهنگي علمي گروه
قاجار دوره به مربوط غربي و ايراني معماري از آميخته
ايرانيان بنبست عزيزخان ، چهارراه حافظ ، خيابان در واقع
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در شماره 2490 با
شاه مظفرالدين زمان در و.ش.-ه سال 1279 در بنا اين
مالكيت به پيش سال بنا 92 اين.است شده ساخته قاجار
از كه اعلمالسلطنه به ملقب (نظام بنا كاظم) مرحوم
بنا اين ساختمان كلي فرم.است آمده در بود ، قزوين ملاكين
مستطيل شكل به گرفته قرار باغي ميان در كوشكي صورت به كه
طبقه دو در كه بنا اين مركزي اتاق جز به.است نامتقارن
راه.دارد مطابقت باهم طبقه دو فضاهاي بقيه شده ساخته
در كه است طرفهاي دو پلكان طريق از ساختمان به دسترسي
.است واقع بنا شرقي قسمت
به كه است سازندگي جهاد اختيار در حاضر حال در بنا اين
.ميگيرد قرار استفاده مورد نهاد اين آموزش مركز عنوان
|