(ع)صادق جعفر امام شهادت سالروز مناسبت به
تشيع فكري منظومه بنيانگذار
مبناي بر شيعه معظم فرهنگ از نجومي تصويري بخواهيم اگر
ميتوان كنيم ، ترسيم آن بزرگوار آموزگاران نقش و جايگاه
در جملگي كه آن ديگر ستارگان جوار در را آن عمده ركن 4
توجه مورد داشتهاند اساسي نقش ايشان استمرار و كنار
پردازشگر نخستين و فرهنگآفرين (ع)علي امامداد قرار
مذهب اين متعالي تمايزات و جهتگيري كه است تشيع مباني
و رسانده كمال به نبوي سنن و الهي وحي مبناي بر را
و برازنده عنوانهاي از يكي اينرو از.است ساخته استوار
و عملي آموزگار.است "علوي تشيع" شيعه ، غرورانگيز
امام نيز علوي نهج شورانگيز و بزرگ اسطورههاي ترسيمگر
"حسيني شيعه" بزرگ افتخار عاشورا ، قيام با كه است (ع)حسين
نهضتي چونان را آن و ساخته منضم علوي تشيع به را بودن
بخشيده هويت سياسي و اجتماعي انقلابي ، آموزهاي و مستمر
كرده ثبت بشريت تاريخ اسرار كتاب در را آن پويايي رمز و
و (ع)علي را آن عملي و نظري فرهنگ كه مسير اين در.است
بزرگوار امامان ساير مساعي با و ساخته استوار (ع)حسين
و روشمند تفسير و علمي تدوين به نياز دادهاند ، گسترش
كمال و تكميل چشماندازهاي از ديگر يكي دين ، پژوهشگرانه
نخستين (ع)باقر امام كه دانشگاهي.است ميشده محسوب تشيع
با نهادند ، بنا خود روزگار در را آن بناي سنگهاي
كمال و شكوفايي اوج به (ع)صادق امام عالمانه فعاليتهاي
درسهاي و علمي مساعي با امام عقيدتي اهداف.رسيد
و تفكر حوزه بزرگترين آمدن پديد به منجر ايشان ، دانشگاهي
فكري ، عمده نحلههاي اغلب بيترديدگرديد تفسير و تفقه
شبستان اين به نحوي به اسلام ، جهان در قرآنپژوهي و فقهي
آب آن سرچشمههاي از و ميگردد مرتبط دانشگاهي بزرگ
و فكري عظيم خلاء به توجه با ،(ع)صادق امام.است نوشيده
عصر در ژرف پرسشهاي و تازه افقهاي آمدن پديد حال عين در
.فرمودند تعلم و تعليم به معطوف را خويش مساعي خود ،
متوجه اسلام ، جهان سراسر در برجسته دانشجوي هزارها بزودي
بزرگ قطب چهار از و شدند ممتاز پژوهشگاه و آكادمي اين
.آوردند هجوم جعفري حوزه سوي به روزگار آن در فرهنگي
متنوع كيفيت شد ، متذكر همينجا در بايد كه مهمي نكته
آن حاملان دانشجويان اين كه بود معرفتهايي و پرسمانها
زمينه ،(ع)صادق امام مكتب به آن انتقال با و بودند
فراهم موضوعي هر در را جانبهاي همه و جاندار بحثهاي
محضر در معرفتها و موضوعات و علوم انبساط.مينمودند
.بود برخوردار متمايز و توامان خصيصه دو از ،(ع)صادق امام
.پاسخها ساختاري وحدت دوم و پرسشها ذاتي تنوع اول
(شامات و سوريه حوزه) اسلامي غرب از گردآمده دانشجويان
ايران) اسلامي شرق ،(جزيره شبه و يمن حوزه) شرقي جنوب
،(بينالنهرين شمال و صغير آسياي) شمال بالاخره و (زمين
و فرهنگي متعدد حوزههاي مسائل و معرفتها همه مجموع ، در
منتقل (ع)صادق امام مكتب به را خود معاصر جهان اجتماعي
ايشان پرسشهاي و مسائل ذات در كه تنوع اين و ميكردند
امام انديشه مقتدر و وثيق محور بر آمدن جمع با بود ،
.مييافت خاص انسجامي و واحد ساختاري بتدريج ،(ع)صادق
و انتظار مسئله فلكي ، صورت اين چهارم ضلع در سرانجام
و مستمر ماهيت كه ميشود ديده (عج)مهدي امام كبراي غيبت
بستر در دائمي انقلاب خصيصه و كرده ضمانت را آن جاودانه
.است بخشيده آن به را انتظار
حد آن تا را تفقه و دانشاندوزي مسئله ،(ع)صادق امام
كاش":فرمودند زيبا استعارهاي در كه بخشيدند استعلا
وادار را ايشان تا زنم تازيانه خويش ياران بر ميتوانستم
آن كه فكري مستحكم مباني واقع در ".نمايم تعلم و تفقه به
در اقتداري و تشدد چنين نيازمند نهادند ، بنيان همام امام
روزگار دانشهاي به (ع)صادق امام.بود پرورش و آموزش عرصه
از يكي ايشان ، .ميفرمود ابراز اساسي و تام توجهي خود
تاريخ در علمي ديالوگ و احسن جدل نمايندگان بزرگترين
پر شاگردان پرسشهاي به پاسخگويي بر علاوه كه بودند اسلام
حتي و ديگر مذاهب متفاوت ، تفكرات نمايندگان خويش ، شمار
استقبال خويش حوزه در احترام با را اسلامي غير اديان
كه دهريون حتي فكري ، جريانهاي اين همه.ميكردند
از ناشي كه امنيتي احساس با بودند زمانه ماترياليستهاي
مطرح را خود مسائل و مباحث بود ، امام علمي و متسامح روح
در زمانه ، و عصر روح.ميكردند پاسخ طلب صادق امام از و
و دانش گستره و است جاري امام آموزههاي و سخنان همه
هيچ كه است ذوالابعاد و واسع چنان جعفري مكتب آموزش
نميتوان اسلام جغرافياي و تاريخ سراسر در آن براي نظيري
.يافت
|