تربيت و تعليم در دموكراتيك مشاركت
سوم هزاره
شب آسمان
گرفت جاي ملي آثار فهرست در "سلامه سد"
درگذشت بنياد شاپور
برگزيده كتابهاي ;فجر مبارك دهه ايام در
ماه بهمن ايران 16 اسلامي جمهوري سال
ميشوند معرفي
علوم و فيزيك همايش نخستين برگزاري
تهران در هستهاي
تربيت و تعليم در دموكراتيك مشاركت
سوم هزاره
مجارستان در پرورش و آموزش تجربه به نگاهي با
اوج در سوم هزاره آغاز و دوم هزاره پايانه در كنوني بشر
به شتابآميزي تطور و تغيير درپي پي جهشهاي و تكانها
ياددهي فرايند و تربيت و تعليم نظام ناگزير كه ميبرد سر
.ميدهد قرار تاثير تحت نيز را يادگيري و
پرورش و آموزش نظام يكم ، و بيست قرن شروع در ترديد بدون
با ارتباط در بويژه بسياري اضطراب و متعدد مشكلات با
كليترين در.بود خواهد روبهرو فرهنگ و اقتصاد جامعه ،
سياستهاي در ميتوان را متفاوت رويكرد تقسيمبنديها ،
كه روست همين از.كرد مشاهده نيز كشورمان پرورش و آموزش
در تربيت و تعليم امر پيشرو صاحبنظران و برجستگان
هر بايد كه ميكنند فشاري پا باور ، اين بر همگي يونسكو
پرورش و آموزش كنوني نگرشهاي و روشها در سريعتر چه
.دهد رخ اساسي دگرگوني جهان
براي بستري كه آن از قبل يادگيري ، فرايند هر كه چرا
زمينهاي بايد باشد ، آماده معلومات و اطلاعات كردن انبار
مدارس در آموزش جريان و باشد مبهم موقعيتهاي طرح براي
.كند ترويج را "مداري سوءال" بايد ،"مداري پاسخ" جاي به
شهروندي پديده تمرين و مدني تعليمات
ارزشهاي قبولاندن و افراد گردآوردن با تربيت و تعليم
بلكه نميشود ، ميسر است ، گرفته شكل گذشته در كه مشتركي
زندگي هم با چرا و چه براي كه سوءالات اين به بايد
توانايي همه ، به زندگي ، روند در و داده پاسخ ميكنيم ،
.شود داده جامعه آينده به نگرش در فعال نقشي ايفاي
ضمني و صريح وظيفه تربيت ، و تعليم نظام اين ، بنابر
عهده به اجتماعيشان نقش اجراي براي را افراد آمادهسازي
همگاني ، مهم امور در شركت امروزي ، پيچيده جوامع دردارد
روز هر واقع در.ميرود فراتر بسيار سياسي ملاحظات از
در فرهنگي ، فعاليتهاي در كار ، محل در جامعه اعضاي همه
به بايد مصرفكننده ، مقام در يا و شركتها يا انجمنها
.بپذيرند ديگران قبال در را خود مسئوليت انفرادي صورت
و حقوق به مردم كردن آشنا با بايد مدارس اين ، بنابر
به تشويق و اجتماعي مهارتهاي توسعه با نيز و خويش وظايف
آماده خودشان وظايف اجراي براي را آنان گروهي ، كارهاي
.كنند
اصول گسترش با اجتماعي زندگي در فعال مشاركت براي آمادگي
شده شناخته پيش از بيش امري جهان ، سراسر در دموكراسي
در اعمالي بايد ارتباط ، اين دراست تربيت و تعليم براي
هم مكمل نوين ، دموكراسي در كه پذيرد انجام متعدد سطوح
.باشند
و كنيم نگاه تربيت و تعليم به ابتدايي ديدگاه از اگر
آموختن تنها آن هدف باشيم داشته آن از را توقع كمترين
جاري قوانين مجموعه با مطابق مشخص ، اجتماعي وظيفه اجراي
ابتدايي آموزش عهده به كه است كاري اين و بود خواهد
بايد را اجتماعي تعليمات كه حالي دراست شده سپرده
همان.ابتدايي آموزش نه و كنيم قلمداد سياسي سوادآموزي
چنين داريم اعتقاد ديگران نظر تحمل بحث در كه گونه
مستقيم موضوع شكل به معمولي دروس مثل نميتوان را تعليمي
تدريس هدف ، موارد ، اين در زيرا كرد ، مطرح درس كلاس در
مثل انعطافپذير و خشك قوانين صورت به مفاهيم و ادراكات
كارهاي الگوي مدرسه بايد بلكه نيست ، دروس برخي تعليم
چگونگي علمي ، مسايل اساس بر كودكان تا باشد دموكراتيك
و كنند درك را خويش وظايف اجراي و حقوق از استفاده
آزادي ديگران آزاديهاي و حقوق رعايت چگونه كه دريابند
.ميكند محدود را آنها
ميشود ، ذكر كه تمرينهايي با مدرسه در دموكراسي آموختن
پارلمان ايجاد مدرسه ، جامعه مشي خط اصول ترسيم يعني
امور اجراي زمينه در كردن بازي نقش دانشآموزي ،
تمرين و مدرسهاي روزنامههاي چاپ دموكراتيك ، سازمانهاي
كه آنجايي از.است ميسر غيرخشونتآميز مناقشات فصل و حل
و است مقدم ديگري چيز هر بر دموكراسي ، و شهروندي آموزش
لذا نميشود ، رسمي تربيت و تعليم مكان و زمان به محدود
آن ، در جامعه اعضاي ديگر و خانوادهها مستقيم دخالت
ارزشها ، پذيرش همانا كه مدني آموزش.داشت خواهد اهميت
اجتماعي زندگي در مشاركت چگونگي آموختن و معلومات كسب
اين ، بنابراست پيچيده موضوعي دانشآموزان براي است ،
تلقي بيطرف و خنثي را آنها عقايد اصول لحاظ از نميتوان
مبارزه به را دانشآموز باطن ضمير "الزاما زيرا ، .كرد
به تربيت و تعليم باطن ، ضمير استقلال حفظ براي.ميطلبد
در انتقادي حس زندگي طول در و كودكي از بايد اعم ، طور
"مستقلا و فكر آزادانه بتواند ، او تا آورد وجود به شخص
شدن شهروند مرحله به دانشآموزان كه وقتي.كند عمل
در آنان هميشگي راهنماي كردهاند كسب كه آموزشي ميرسند ،
بر مبتني فردي حقوق بايد آن در كه بود خواهد دشواري راه
كه مسئوليتهايي و وظايف اجراي با را همگاني آزاديهاي
.كنند سازگار دارند ، عهده به خويش جامعه و ديگران قبال در
براي فرايندي كلي طور به تربيت ، و تعليم اين ، بنابر
.ميشود فراخوانده عمل به كه است قضاوت و تشخيص قوه ايجاد
كه است اختيار اصل و فردي آزادي ميان موازنه بعدي مسئله
مربيان وظيفه مسئله ، اين.ميخورد چشم به آموزشها همه در
پراهميت امري كه را قضاوت و تشخيص قوه پرورش در معلمان و
.ميكند برجستهتر است ، اجتماعي زندگي در
ميان مشتركي همكاري رابطه باشد قرار اگر كه ، آن سرانجام
هر تنها نه آيد ، پديد مشاركتي دموكراسي و تربيت و تعليم
انجام را خود وظايف و كند استفاده خويش حقوق از بايد كس
جامعه ايجاد جهت در مادامالعمري آموزشهاي از بلكه دهد ،
افراد ميان فاصله پرشدن تا شود برخوردار فعال و متمدن
كس هر شود باعث حاكم سياسي قدرت و جامعه متفرق
و اتحاد به حصول براي جامعه در را خود مسئوليتهاي
.بكشد دوش بر واقعي همبستگي
و يابد ادامه پيوسته بايد شهروندان آموزش اين ، بنابر
همه وقتي.شود دموكراسي و مدني جامعه چارچوب از جزئي
از كه دوجانبهاي حامي و مسئول جامعهاي ايجاد در مردم
آموزش اين ;كنند مشاركت كند ، حمايت مردم همه اساسي حقوق
.بود نخواهد جدا دموكراسي از
از تجربه يك ذكر مدني ، جامعه در زندگي و سازندگي بعد در
مجارستان در.رسد مي نظر به جالب مجارستان كشور
به دموكراسي ، به خدمت در آموزش عنوان تحت برنامهاي
آغاز زماني برنامه اين.است شده اجرا سال 1990 از تدريج
راكوزي ورزشگاه دعوت "ول ماكس" مدني حقوق مدرسه كه شد
براي را مجارستان آموزشي تحقيقات انستيتوي و بوداپست
بهبود شيوههاي و راهها بررسي براي آنها به پيوستن
در مدني حقوق از مسئولانه استفاده و مدني آموزشهاي
كه است استوار نظريه اين بر برنامه اين.پذيرفت مجارستان
باشد تلاشي هر اول صف در بايد و ميتواند تربيت و تعليم
اروپاي در را دموكراسي برقراري انتقال ، جاري دوره در كه
جهت را اصولي برنامه ، اين.سازد امكانپذير شرقي و مركزي
ارائه تربيت و تعليم در موجود نگرشهاي نوسازي و بهبود
:از عبارتند كه ميدهد
مديريت بر كه علوماجتماعي و تاريخ به تازه نگرشي *
اجتماعي پديدههاي درباره كلي نظريههاي و حقايقمفاهيم
بر تسلط كه است استوار اصل اين بر نگرش ايندارد تاكيد
شهري زندگي مسايل بهتر درك به قادر را علوم ، شهروندان اين
.كرد خواهد
دموكراسي در قانون مزيت بر قانوني ، امور با سازي آشنا *
ميكند ، منظم را قانوني روشهاي كه بنياديني اصول تدريس و
.دارد تاكيد
در شهروندان فكري توانايي توسعه انتقادي ، استدلال هدف *
تشخيص قوه و مختلف استدلالهاي اعتبار و كيفيت ارزيابي
.ارزشهاست
از استفاده با ميتوان را معنوي و اخلاقي اصول*
پيچيده و بغرنج مسايل ميتوان "مثلاآموخت زنده مثالهاي
را عقلي پرسشهاي و مطرح دانشآموزان براي را اخلاقي
بحث مورد خودشان بين را مسايل خواست آنان از و كرد عنوان
راهحلهاي چرا كه كنند ثابت دليل ، ارائه با و دهند قرار
.هستند صحيح "واقعا اخلاقي ديدگاه از صحيح ،
كه دارد تاكيد واقعيت اين بر جهاني ، ابعاد درك و فهم *
شيوههاي از مستدل آگاهي بر مبتني بايد بودن ، شهروند هنر
مقابل در واكنش دادن نشان و كوچك و بزرگ جوامع زندگي
.باشد آنها
علاقه ايجاد باعث چندفرهنگي ، آموزش و كثرتگرايي *
قومي ميراث مطالعه براي مجارستان مدارس در فزايندهاي
ارزيابي به دعوت را دانشآموزان مدارس ، اين در.است شده
.ميكنند مذاهب همه پيرامون مذهبي ، آزادي اصول ارزش
كاظمي شريف محمدرضا *
شب آسمان
زمستان آسمان با آشنايي
فلكي صورت پرشمار ستارگان زمستان ، پرسوز و سرد شبهاي در
اين.ميبخشند زينت را ما آسمان سماوي ، شكارچي جبار ،
جنوبي افق برفراز شب تمام در ستارگان پرشكوه تجمع
سراسر فلكي صورتهاي بزرگترين از يكي جبار.ميدرخشد
ياد از هرگز تا است كافي آن مشاهده يكبار و است آسمان
با را زمستان شب آسمان نفسگير زيباييهاي بررسي.نرود
.ميكنيم آغاز فلكي صورت اين
و "رجل" يعني آنها دوتاي كه دارد درخشان ستاره هفت جبار ،
اما.آسمانند ستارگان درخشانترين جمله از "الجوزا ابط"
-سفيد غولپيكري اولي.متفاوتند يكديگر با بسيار دو اين
و 13000 دارد قطر خورشيد برابر كه 33 است +./قدر2 از آبي
قرار خورشيد جاي به اگر و است درخشانتر آن از برابر
برشته را زمين آلي حيات عرصه تمام آن ، يك در ميگرفت
سال 1400) است دور بسيار ما از "رجل" خوشبختانه.ميكرد
.نميرسد ما چشم به آن از كورسويي جز سبب همين به و (نوري
اين.است بزرگتر هم اين از حتي مقايسه در "الجوزا ابط"
خورشيد جاي به اگر كه است بزرگ چنان نارنجي غولپيكر
خود جمله از و زمين ، تا را سيارات تمام ميگرفت ، قرار
بسيار "رجل" از آنكه با و ميبلعيد آساني به را زمين
درجه به 2800 آن سطحي دماي هنوز اما است ، خنكتر
ضربان تپنده قلبي همانند الجوزا ابط.ميرسد سانتيگراد
تپش هر با آن قطر و دما درخشندگي ، يعني ميتپد ، و دارد
و است منظم نيمه الجوزا ابط تپشهاي !ميشود زياد و كم
نيمه متغيرهاي" را آن به شبيه ستارههاي سبب همين به
دو در الجوزا ابط و رجل اختران ، جهان در.مينامند "منظم
با كه است نوزاد ستارهاي اولي.ميگيرند جاي متفاوت قطب
دومي و ميبلعد حريصانه را خود هستهاي سوخت كاري اسراف
نفسهايش گويي حيات ، آخر مراحل در كه است كهنسال اختري
در شبحي جز جواني خروش و گرما از و افتادهاند شماره به
.نيست باقي آن
ميشوند ديده ستاره از 3 رديفي الجوزا ، ابط و رجل ميان
كهن اختري نقشههاي.ميسازند را سماوي شكارچي كمربند كه
.است آويخته جبار كمربند از خنجري كه ميدهند نشان
!كنيد دقت خنجر مياني ستاره در.كمنورند خنجر ستارههاي
ابري واقع در كه ميبينيد رنگ سفيد و آلود مه لكهاي
از متراكمي خوشه توسط و است تابناك هيدروژن گاز از سترگ
زايشگاه واقع در اينجا.ميدرخشد نوزاد ستارههاي
اين در تازهاي ستارههاي هم هماكنون حتي و است اختران
به عكسها در "جبار سحابي".تولدند درحال آسمان از بخش
هنوز كه است خوني لكه گويي.ميشود ديده ارغواني سرخ رنگ
سحابي مهآلود ظاهر توانستيد اگر.است باقي خنجر تيغه بر
زيرا بباليد ، خود به بايد بدهيد ، تشخيص چشم به را جبار
!داريد حساسي چشمان
زمستان شب آسمان جلوههاي ديگر به آينده هفتههاي در
.ميپردازيم
غريب عليزاده حسين
گرفت جاي ملي آثار فهرست در "سلامه سد"
به كه نهم قرن به مربوط "سلامه" سد :فرهنگي علمي گروه
در 66 بايقرا حسين سلطان وزير خوافي نظامالملك همت
شماره 2454 با شده احداث خواف شهرستان غرب شمال كيلومتري
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در
سد" به سلامه روستاي شمال در واقعشدن بهدليل سد اين
كه سد اين ديواره.است شده معروف "سلامه بند" يا "سلامه
در شده ساخته ساروج ملات با لاشه سنگ همپيوستن به از
ايجاد.است شيبدار بيرون در و عمود "تقريبا درياچه سمت
ضخامت كمشدن باعث سد ديوار بر رديف سه در پلكاني حالت
.است شده آن تاج ناحيه در سد ديوار قاعده
كه شد آغاز قريشي مرحوم توسط سد اين بازسازي سال 1316 در
سد اين.شد متوقف سد روي بر كار جهاني ، جنگ وقوع با
پشت درياچه آبگيري ظرفيت و آمد در امروزي شكل به بعدها
.يافت افزايش آن قديمي ظرفيت برابر سه به سد
درگذشت بنياد شاپور
شيرازي ، نويسنده و شاعر بنياد ، شاپور :فرهنگي علمي گروه
.درگذشت شيراز در قلبي عارضه اثر بر جمعه صبح
كه بود شيراز نويد انتشارات نيلوفري حلقه سرپرست بنياد ،
از كتاب اولين.كرد منتشر نام همين با را كتابهايي سلسله
.بود جلالي بيژن شادروان اثر "نور بازي" نام با آثار اين
از كه رسيده چاپ به مختلفي كتابهاي بنياد ، شاپور از
خطبهاي:كرد اشاره زير موارد به ميتوان آنها مهمترين
،(1352) چشم و شعر كتاب ، وادي در شعر چند ،(1349) هجرت در
آهو قصيده و (1369) تابلو مرگ ،(1363) نيلوفر سونات
.(1376)
برگزيده كتابهاي ;فجر مبارك دهه ايام در
ماه بهمن ايران 16 اسلامي جمهوري سال
ميشوند معرفي
مراسم فجر دهه مبارك ايام با همزمان :فرهنگي علمي گروه
ماه بهمن شنبه 16 "ايران اسلامي جمهوري سال كتاب" معرفي
.ميشود برپا وحدت تالار در
هزار از 9 بيش سال كتاب گزينش و معرفي از دوره اين در
و ترجمه تاليف ، بخش سه در سال 1377 اول چاپ آثار از اثر
از كه گرفت قرار رشته هر تخصصي كميته ارزيابي مورد تصحيح
راه نهايي مرحله به رشته در 38 كتاب عنوان آنها 421 ميان
.يافتهاند
اثر تا 15 10"اسلامي جمهوري سال كتاب" امسال مراسم در
حقوق ، فلسفه ، دين ، كليات ، همچون رشتههايي در ايراني برتر
نجوم ، و فيزيك اقتصاد ، روانشناسي ، حسابداري ، مديريت ،
ديگر و پزشكي علوم زيستشناسي ، زمينشناسي ، شيمي ،
.ميشوند معرفي سال برگزيده كتابهاي عنوان به رشتهها
كتاب مراسم حاشيه در جهاني سال كتاب دوره هفتمين همچنين
دو بخش اين در كه ميشود برپا ايران اسلامي جمهوري سال
و ايرانشناسي زمينه دو در كه جهاني برتر اثر سه يا
.ميشوند معرفي شدهاند منتشر اسلامشناسي
رونق ايران ، اسلامي جمهوري سال كتاب مراسم برپايي از هدف
ترويج و كشور فعال مترجمان و موءلفان تشويق نشر ، بازار
.است كتابخواني و كتاب فرهنگ
علوم و فيزيك همايش نخستين برگزاري
تهران در هستهاي
علوم و فيزيك كاربردهاي همايش نخستين : فرهنگي علمي گروه
از جمعي حضور با بهمنماه صنعت 19 و پزشكي در هستهاي
برگزار تهران در وابسته رشتههاي و هستهاي علوم محققان
.شد خواهد
علوم و فيزيك دانشكده رئيس همشهري ، خبرنگار گزارش به
با همايش اين:گفت مطلب اين اعلام با اميركبير هستهاي
علوم در تحقيقاتي پتانسيلهاي معرفي و آشنايي هدف
در تحقيقات اين نتايج از استفاده و كشور فيزيك و هستهاي
، زيست محيط كشاورزي ، پزشكي ، صنايع ، مانند رشتهها ساير
برپا فلزات و معادن مانند بخشها ساير و غذايي مواد
.ميشود
|