منتقدان با رودررو سينماگران
گفتگوي و سينما همايش در فيلم نمايش
تمدنها
منتقدان با رودررو سينماگران
ميكس ، هاي فيلم بررسي و نقد جلسه از گزارشي
گمشده نيمه و چشمهايش
جذابيت فاقد و ساده گزارشي
و نقد جلسه در "ميكس" فيلم كارگردان "مهرجويي داريوش"
در سرمايهگذاري تمايل نبود دليل به:گفت فيلم اين بررسي
ساخته سال طول در كه فيلمهايي درصد فيلمسازي 90 بخش
.نيستند درآمدزا ميشود ،
و مدون سياست يك نبود:اظهارداشت سينما كارگردان اين
بخش اين در كه شده باعث قيمتبليت بودن پايين
.نگيرد انجام لازم سرمايهگذاري
توانستهايم خوشبختانه ، مشكلات اين رغم به:گفت مهرجويي
فيلمهاي تجارت جلوي و قرار استثنايي يكجاي در دنيا در
.بگيريم را ايران به خارجي
:گفت فيلم اين به خود نگرش خصوص در "ميكس" فيلم كارگردان
به ميشد مربوط اينداستان از من نگرش برداشتو
قضايا نبايستيبه فكرميكنم من و فيلمسازي دستاندركاران
باز بايدديدمان مسايل اينگونه در و كنيم نگاه صنفي خيلي
.باشد
به بيشتري بلوغ و سعهصدر با اميدوارم:افزود مهرجويي
.نگاهكنيم مسايل اين
گذشته دهه دو در:داشت اظهار فيلمهايش نقد خصوص در وي
مثبت نقاط از كه بوده برخوردار بالايي بسيار ازرشد نقدها
.سينماميباشد دستاندركاران كار
در كه داريم سينمايي معتبر مجله چند الان ما:افزود وي
از كه نقدهايي من نظر به و ميكنند بالايينقد بسيار سطح
.ميشود اطلاعاتكارگردان افزايش باعث ميشود فيلم
در بازي:گفت نيز "ميكس" فيلم بازيگر "شكيبايي خسرو"
مهرجويي آقاي چون كارگرداني كنار در كار و "ميكس" فيلم
.دنبالداشت به برايم را تجربهتازهاي
اين:داشت اظهار فيلم اين منتقدانه نگاه درخصوص شكيبايي
آن روي بر كه بوده مطلب مهمترين و فيلم شاخصهبارز يك
.است شده فكر
فكر من:گفت ومجلات منتقدين توسط فيلمها نقد خصوص در وي
وتعالي رشد درمسير ايران ساله بيستويك ميكنمسينماي
و سازنده انتقادهاي همهمين علتش و گرفته قرار خود
.هستند فهيم تماشگران
داشت ، اظهار "ميكس" فيلم از خود جمعبندي درخصوص شكيبابي
.ميكنم نگاه فيلمها اينگونه به عاشقانه"شخصا من
فيلم درباره
آخرين اينكه جز ندارد محكمي و منسجم داستان ميكس فيلم
به رسيدن هدف با را فيلم صداهاي ادغام و سازي باند مراحل
.ميدهد فجرنشان فيلم جشنواره
جذب براي را لازم گيرايي ميكس فيلم اينكه از صرفنظر
در گاه كه است شبيه گونهاي مستند طرح به و تماشاگرندارد
دارد وقدرتي قوت نقاط اما ميكند سقوط گزارشيساده ورطه
است نهفته فيلمسازي موانع و انعكاسمشكلات در همانا كه
.وجوددارد كشور در حاضر شرايط در كه
و بهراحتي حرفه اين به كاملش تسلط به توجه با كارگردان
كهنگي و نارسايي نظير مشكلاتي طنز ، بهصورت تاحدي
نكردن ، اصولي گذاري كار ، سرمايه ابزار و فني تجهيزات
و تماشاگر وضع مميزيو نارساي مقررات اخلاقي ، مشكلات
.كردهاست منعكس ميكس درفيلم را غيره
حال عين در و گزنده انتقادهاي از سرشار ازفيلم لحظاتي
.فراگيراست
كه است مخدر مواد مصرف اخلاقي فساد مصاديق از مثال براي
خاص ، صدايي ضبط بهانه به مهرجويي فيلم ، اين اياز صحنه در
از استفاده با را عوامل بعضي توسط موادمخدر مصرف توهم
.نشانميدهد شده حساب ميزانسن يك
شماتت مورد را كارگردان زن ، بازيگر يك ديگر ، صحنهاي در
نماهاي و كرده سوءاستفاده او صداقت از چرا قرارميدهدكه
حال اين در است ، كرده حذف رادرفيلم چهرهاش نزديك
او از آبدارچي بچه تمجيدپسر و تعريف محض به اما ميگريد
.ميآيد وجد به
گروه صبحانه براي تداركات مسئول فيلم از ديگري صحنه در
صحنه اين است آن شمارش حال در و است كلهپاچهخريده
تماشاگر لبان بر لبخند دارد ، بههمراه كه باطنزي گواينكه
يك سازنده اجزاء و مراحل استبه اشارهاي اما مينشاند
نگيرند ، قرار وموزون هماهنگ تركيبي در وقتي تا كه فيلم
.نميشود ساخته فيلمي هيچ
شماري و سينمايي منتقدان از برخي به فيلم اين در مهرجويي
وزارت فيلمسازي قوانين و مقررات حتي و سينما ازتماشاگران
را فيلمسازي گروهي كار نهايت در اما خردهميگيرد ، ارشاد
.ميداند فيلمساز عوامل فداكاري ازخودگذشتگيو حاصل
دارد نياز تختي به سينما
سينما در چشمهايش فيلم نمايش از پس قريبيان فرامرز
در فيلم اين دستاندركاران و همراهعوامل به استقلال
و كرد شركت مسابقهجشنواره بخش فيلمهاي بررسي و نقد جلسه
.گفت پاسخ جمعي رسانههاي نمايندگان سئوالات به
مديون را فيلم اين موفقيت سئوالي ، به پاسخ در قريبيان
طرز از فيلم اين در من:افزود و آندانست قوي فيلمنامه
بلكه نكرده استفاده همچونكيميايي ديگر كارگردانان تفكر
پيروي فيلم فيلمنامهنويساين جوزاني جعفري تفكرات از
.كردم
نويسنده و بلوغ فيلم كارگردان جوزاني جعفري مسعود
باخصيصه فيلم يك ميخواستم:گفت نيز فيلمنامهچشمهايش
.بسازم شده ارزشهايفراموش با و ايراني
سينما كه معتقدم و دارم دوست را نويسندگي من:افزود وي
دوست خصيصههاي عنوان به تختي.باشد تختيداشته يك بايد
من نظر به و ميماند باقي دريادها هميشه كه مردي داشتني
فيلمنامه من و ايراناست سينماي تختي قريبيان ، فرامرز
.نوشتم هنرمند اين ايراني نجابت اساس بر را فيلم اين
بازيگر اين كه صورتي در:كرد خاطرنشان كارگردان اين
نميكرد قبول را فيلم اين كارگرداني سينمايايران تواناي
.ميساختم را فيلم اين خودم من
چشمهايش فيلم تهيهكننده جوزاني جعفري فتحالله همچنين
فروش براي دغدغه وجود عدم مورد در بهسئوالي پاسخ در
كه نيست اينطور و دردنياست هنر گرانترين فيلم:گفت فيلم
ايناعتقادم بر بلكه باشم نداشته را فيلم فروش دغدغه من
فيلم مالي حسابهاي درگير نبايد كارگردان خلاق ذهن كه
مالي مسايل از فيلم دستاندركاران ذهنيت دوربودن و باشد
.ميكند تضمين را فيلم موفقيت
فرامرز سينمايي ساخته سومين چشمهايش سينمايي فيلم
زنداني يك منصور مورد در فيلم اين داستان.است قريبيان
ميانسالي در و ميشود زندانآزاد از سال از 15 پس كه است
.ميشود بيستساله دختري عشق اسير
فيلم اصلي شخصيت منصور نقش فيلم دراين كه قريبيان فرامرز
به سينمايي فيلم دو ازاين پيش ميكند بازي را چشمهايش
و است كرده كارگرداني را قانون و دموكراسي و جدال نامهاي
كارنامه در سينماييرا فيلم از20 بيش در بازي تجربه
.دارد خود سينمايي
ماندگار پوياو جنگ سينماي
سينماي:گفت ،"گمشده نيمه" فيلم كارگردان آهنگر محمدعلي
.داشت خواهد وجود است ، ماندگار تاريخ تا پوياو جنگ
بود ، كرده شركت فيلم اين بررسي و نقد جلسه در كه وي
آتش و خون كشتهشدن ، كشتن ، فقط مقدس دفاع سال هشت:افزود
.دارد هم وعشق زندگي پيام بلكه نيست ،
لايههاي سينما هنر و ابزار با بايد:كرد تاكيد آهنگر
.كرد ارايه تماشاپسند و زيبا بسيار بهطرز را جنگ پنهان
رعايت و آن به ورود دارد ، چارچوب كه سينمايي:افزود وي
كشيدهنشدن ابتذال به و آمدن بيرون سلامت چارچوبها ، به
.است دشوار كار ،
ناملايم سخت ، بسيار جنگي فيلمهاي ساخت آهنگر ، گفته به
.است پرهزينه و
روزهاي در عشق و زندگي پيام با ،"گمشده نيمه":افزود وي
تصوير به آبادان محاصره خصوص به و مقدس سالدفاع هشت
.است درآمده
هر تاريخ در:گفت "گمشده نيمه" فيلم نويسنده و كارگردان
سال هشت و هستند ماندگار كه دارد وجود عطفي ملتينقاط
.ماند خواهد تاريخ در كه عطفياست نقطه ما مقدس دفاع
چهره كه حال عين در معتقدند ، جنگ سينماي كارشناسان
هم عشق و زندگي مهرورزي ، است ، خشونت حاكياز جنگ ، ظاهري
مطلوب نحو به را آنها ميتوان سينما هنر با كه دارد وجود
.كرد ارايه جامعه جوان نسل براي
بسياري:گفت سينماگران از انتقاد و تاسف اظهار با آهنگر
و ميكنند كار پول براي فقط هستند سينما كهدر افرادي از
.ندارند كار به عشق وحتي هنر اين براي دغدغه هيچگونه
در كه ميخواهد عشق هنر ، و سينما براي كار:افزود وي
.است كمرنگ سينماگران از بسياري در انديشهآن حاضر حال
سعي است ، او حرفهاي كار نخستين فيلمكه اين در آهنگر
كنار را جنگي فيلمهاي در كليشههايموجود تا كرده
تا نظرميرسد به كه بپردارد آن لايههاي به و بگذارد
.است بوده موفق هم حدودي
يك دختر كه "علي" همسر "راحيل" ،"گمشده نيمه" فيلم در
فرماندهان از كه خود نامزد برگردانندن براي ثروتمنداست ،
رود اروند كنار آبادان به شمال از آباداناست ، اهل و جنگ
.شهرميماند همان در او خاطر به ولي آمده
گفتگوي و سينما همايش در فيلم نمايش
تمدنها
.يافت پايان "تمدنها گفتگوي و سينما" روزه دو گردهمايي
اين در گرفته صورت بحثهاي درباره گردهمايي اين مسئول
گاوراس ، گوستا حضور با كه بحثها اصلي محور :گفت نشست
عنوان به افخمي بهروز و زانوسي كريستف ريشتر ، رابرت
فنآوري و اقتصادي قدرت به توجه شد ، آغاز اصلي سخنگويان
به متعلق سينماهاي كه اين و داشت هاليوود سينماي
و معرفي براي لازم بستر ميتوانند مختلف ملل و فرهنگها
.كنند فراهم مخاطبان براي و وسيع سطح در را آثارشان عرضه
دوره نخستين از ما هدف:گفت سمينار اين اهداف درباره وي
توجه ميخواستيم و بود موضوع طرح تنها همايش اين
به تمدنها گفتگوي مقوله به را خارجي و ايراني سينماگران
اهداف به ايده اين طرح در و كنيم جلب بشري نياز يك عنوان
تمدنها گفتگوي و سينما همايش مسئول.يافتيم دست همايش
به را همايش اين سال 2001 در گفت همايش اين آينده درباره
ارسال و فراخوان با و كرد خواهيم برگزار گستردهتري شكل
همايش ، نخستين در شده ، مطرح سئوالهاي درباره مقالهها
همچنين وي.گرفت خواهد خود به همايش اين رسميتري شكل
نمايش به همايش از بخشي در آينده سال در كرد تاكيد
خواهيم اقدام باشند نزديك همايش موضوع به كه فيلمهايي
.كرد
|