عالي آموزش گسترش شوراي تازه مصوبات
شد اعلام
انتقادي پداگوژي
منتشرشد جديد رهيافت
بيستم قرن فرهنگ نظريات مهمترين بررسي
فرهنگعمومي شوراي در
تهران در "داغ و مهر" نمايشگاه نخستين
يافت گشايش
توليد واكسنهاي :بيوتكنولوژي انجمن رئيس
شد صادر جهان به19كشور ايران
عالي آموزش گسترش شوراي تازه مصوبات
شد اعلام
چهار ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي :فرهنگي علمي گروه
.كرد موافقت جديد دانشكده دو راهاندازي و رشته
شوراي عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
آموزشكده ايجاد با را خود قطعي موافقت عالي آموزش گسترش
اعلام اردبيلي محقق دانشگاه به وابسته مغان در كشاورزي
دانشگاه در هنر دانشكده ايجاد با همچنين شورا اين.كرد
تشكيل با همچنين شورا.نمود اصولي موافقت مازندران
كارشناسي شيراز ، دانشگاه در جامعهشناسي دكتري دورههاي
ارشد كارشناسي تبريز ، دانشگاه در درسي برنامهريزي ارشد
-زيستشناسي ارشد كارشناسي و بيرجند دانشگاه در محض رياضي
.نمود قطعي موافقت گياهي علوم
انتقادي پداگوژي
يادگيري اعتلاي منظور به نظامدار ، روند به بيشتر پداگوژي
و حقيقي دانش از مفهومي شامل روندي چنان.ميشود اطلاق
فيلم ، چون رسانههايي ، قالب در نمادين صورت به آن تدوين
براي فرآيندي برگيرنده در هم و است شخصي حافظه يا هنر ،
آگاه آن ، هدف كه است "گشته تدوين دانش" بستن كار به
انتقادي پداگوژي.است جهان و خود به نسبت فرد ساختن
و ويژه رويكردي آموزشي ، عمل از مشخصي صورت بهمثابه
رويكرد اين.ميكند عرضه يادشده ، امور براي ديالتيكي
شده ارائه گشتاري يا تحولي انتقاد و نقد مفهوم درقالب
.است
كه ، اين نخست.است هم به مرتبط گشتار سه داراي نقدگشتاري
و مشروع اجتماع ، محصول مثابه به را دانش گشتاري ، نقد
كه است راههايي روشنسازي پي در و ميانگارد توزيعي
اين دومبازنمايد را توليد و توزيع مشروعيت ، تحقق شرايط
و ارزشها روشنساز و بيانگر عامل مثابه به دانش كه ،
نفي براي تلاش كه اين سوماست شده پذيرفته ويژه علايق
پرورش و آموزش متخصصان واداركردن و دانش "عيني" ماهيت
افزون.است پذيرفتني كنترل قدرت ، دانش رويارونمودن براي
-است گشتاري كنش ملاحظه و توليد مستلزم گشتاري نقد براين
و كند ، اصلاح و داده تغيير را قدرت توزيع كه كنشي يعني ،
دادن انجام براي نياز مورد امكانات گذاري اثر و گستره بر
.بيفزايد جمعي و فردي پروژههاي
درسي برنامههاي قصد -1
نياز مورد دانش كسب براي افراد به كمك قصد پرورش و آموزش
پداگوژي.دارد را شهروند يك بهمثابه كاميابي منظور به
گرچه نميداند ، "شده مفهومي" را دانشي چنان انتقادي
.شدهاند فهم و درك..و نظري ايدهاي ، تاريخي ، بصورت
از عاري) خنثي دانش تغيير فرآيند يك مثابه به پداگوژي
مسئوليت پذيرفتن درباره عجز از را مردم (ارزشي بار
درك به نياز حاضر فرآيند چون ميرهاند ، كنشهايشان
به مربوط تصميمگيريهاي در كنشها از استفاده چگونگي
.دارد جامعه سازندگي نحوه و ارزشها
كسب و دانش كه ميكند تفويض را پداگوژيي انتقادي ، نظرگاه
اين در توضيحميانگارد ايدهئولوژيكي فرآيند را معرفت
نظم و دانش بين مفروض رابطه بسط و شرح به نياز باره ،
ميكند عمل فرض اين بنابه انتقادي پداگوژيدارد اجتماعي
طريق از جهان درباره معرفت كسب متفاوت صورتهاي كه
سازماندهي خاص منطقي توجيهات و نظريهها از مجموعهاي
بر داير منطقي و توجيه هر اين ، بر افزون.ميگردند
مفهومي سازمان مثابه به موقعيتي هر.است ويژهاي موفقيت
متفاوتي سئوالات طرح امكان كه ميشود گرفته نظر در خاصي
آن ، به مربوط موقعيت و توجيهي هر زيرساخت.ميآورد راپديد
جهان درباره را افراد تامل شيوه كه است علايقي از صورتي
.مينمايد باز
از هستند ، شخص يك ارزشهاي و نيازها كه نظر مورد علايق
از شاخصي كه برميآيند خاص تنشهاي تعارضات ، مسايل ،
برخي.است اجتماعي درسازمانهاي هركس روزمره زندگي
فقط نه منطقي ، توجيههاي و عقلانيت شكلهاي و صورتها
هستند ، دانش و مسايل بين روابط دروني منطق براي پاسخي
زندگي نمادين صورتهاي و عادي شرايط در "اساسا بلكه
به دانش و معرفت همه رو ، اين از.دارند ريشه اجتماعي
.ميشود گرفته نظر در ايدهئولوژيكي فرآيند مثابه
سئوالات دسته يك مستلزم انتقادي پداگوژي درسي برنامههاي
را روش و محتوا ثنويت يا دوگرايي كه هستند هم به مربوط
پرسشهايي بر آشكار و عيان طور به را معرفت و ميكند نفي
.ميسازد متمركز سياست و اخلاقيات فرهنگ ، تاريخ ، از
دانششمرده چيزي چه:از عبارتند توجه مورد سئوالات برخي(4)
چه ميگردد؟ توزيع و آمده پديد دانش اين چگونه ميشود؟
علايقي چه ميسازند؟ ميسر را دانش از انواعي مسايلي
ايدئولوژي روياروي علايقي چه ميكند؟ تقويت را دانشها
...و دارند؟ قرار مسلط
كاربست -2
است ، شده استفاده زيادي موقعيتهاي در انتقادي ازپداگوزي
دانشكدهها ، و دانشگاه در بزرگسالان ، آموزش در جمله از
مشترك ويژگي سه.متوسطه و راهنمايي ابتدايي ، مدارس در
:از عبارتند آنها و بخشاند وحدت عامل موقعيتها اين
و آموزشي سازماندهي و آموزشي فرآيندهاي آموزشي ، مواد
.جامعه شهروندان بهمثابه دانشآموزان
آموزشي مواد -1/2
مثابه به ميتوان را آموزشي رسانههاي ديگر و فيلم متون ،
خاص شيوههاي به بخشيدن مشروعيت و توزيع براي محملهايي
اينرو ، ازآورد نظر در جهان درباره معرفت و دانش كسب
مثابه به آموزشي مواد پذيرش به نياز انتقادي ، پداگوژي
.برمينمايد را ويژهاي معاني كه دارد فرهنگي جلوههاي
و ايدهها براي منبعي متون صورت اين در مثال ، براي
افزون.ميآيند در ساختشكني و نقد براي نيز و اطلاعات
بسط براي منبعي شرايطي ، چنان در انتقاد پداگوژي اين ، بر
براي را عملياي زمينه كه ميشود شمرده آموزشي مواد
(5).ميسازد آماده ارزشها و معاني گفتمان ، كاربست
پرورشي و آموزشي سازماندهي و آموزشي فرآيند -2/2
سازماندهي با آن رابطه و آموزش از شخص فهم و درك اهميت
و ايدئولوژيكي فرآيندهاي به مربوط پژوهش در اجتماعي
پژوهش ، اين براساس.است آشكار "پنهان درسي برنامه"
-ياددهي از شكلي مستلزم ملموس ، طور به انتقادي پداگوژي
را جمعي كنش سازماندهي و سنجش نقد ، كه است يادگيري
از كلاس كنترل مناسب شيوه به مربوط افكارميكند كنترل
نوع معلم ، و دانشآموز توانش سنجش روشهاي معلم ، سوي
طريق آن از كه اسلوبي و كلاس هنجار مبين گفتمان و رفتار
موقعيت با رابطه در اقتصادي و فيزيكي زماني ، امكانات
عمل حيطه در همگي ميگيرد ، قرار توجه مورد خاص آموزشي
.ميگيرند قرار انتقادي پداگوژي
جامعه شهروندان بهمثابه دانشآموزان -3/2
شده استوار نقدگشتاري مفهوم مبناي بر انتقادي پداگوژي
رسالت و اجتماعي ساختار دانشآموزان بين ارتباط كه است ،
است آن بر نظريه اين مثال ، براي.ميدهد نشان را انساني
فرآيند در استفاده مورد روشهاي و مفاهيم درس كلاس در كه
و فرهنگي منابع بهمثابه بايد (6)تحليلي خود و اجتماعي
دانشآموزان كه شوند پذيرفته ميانجياي روشهاي و سنتها
وجه اين از.ميبرند كار به خود جهاني بخشيدن معنا براي
چنان چوناست شده ارائه نادرستي تعبير انتقادي ، پداگوژي
تفكريابي عدم از داشت پاس گونهاي آن ، كه ميشود انگاشته
.است فكري
يادگيري مستلزم فقط نه انتقادي پداگوژي كه ، حالي در
جريان در بلكه است ، خودشان پيشينه از دانشآموزان
و نيروها از دانشآموزان انتقادي ، پداگوژي
بين از براي را آنها و مييابند اطلاع توانمنديهايشان
استفاده مورد دارند ، تغيير امكان كه محدوديتهايي بردن
.ميدهند قرار
سيمون.ي.ر :نوشته
آقازاده محرم :ترجمه
منتشرشد جديد رهيافت
پژوهشهاي شوراي فصلنامه ،"رهيافت" شماره بيستويكمين
علم بخشهاي در "فرهنگ تكنولوژي ، علم ، " محور با كشور علمي
و آموزش سياست ، و علم ويژه ، مقالات بيستويكم ، قرن براي
.شد منتشر علمي اخبار و كتاب معرفي گزارش ، پژوهش ،
علم جهاني همايش از مفصلي گزارش رهيافت ، پاييز شماره در
بوداپست در امسال تابستان كه بيستويكم قرن براي
و علم جهاني اعلاميه" متون ترجمه و شد برگزار مجارستان
"عمل براي چارچوبي -علم كار دستور" و "علمي دانش كاربرد
شده چاپ رسيد ، تصويب به همايش اين در آينده قرن براي كه
.است
مصوب و پيشنهادي تحقيقاتي طرحهاي جديد رهيافت در
و گرفته قرار بررسي مورد سال 1376 در ايراني پژوهشگران
.است شده چاپ نيز رهيافت تا 20 شمارههاي 11 مقالات نمايه
به نشريه اين آينده شماره دو اصلي بحثهاي محور همچنين
و "تكنولوژيك و علمي نوآوري و ابداع خلاقيت ، " ترتيب
و پژوهشگران از و شده اعلام "نوين تكنولوژيهاي"
.است شده همكاري به دعوت اينخصوص در كشور دانشمندان
پستي صندوق -تهران نيز رهيافت پستي صندوق شماره
.است 657414155
بيستم قرن فرهنگ نظريات مهمترين بررسي
فرهنگعمومي شوراي در
علمي نشست عمومي فرهنگ شوراي دبيرخانه :فرهنگي علمي گروه
را "بيستم قرن در فرهنگ نظريات مهمترين بررسي" كارشناسي
.ميكند برگزار
در اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
معاونت اجتماعات سالن در ماه فردا25بهمن كه نشست اين
حسين دكتر شود ، برگزارمي وزارتخانه اين آموزشي و پژوهشي
.كرد خواهد سخنراني بشيريه
هدف با را نشستها اين عمومي فرهنگ شوراي دبيرخانه
جمعبندي يافته ، پايان نتايجتحقيقات به دستيابي
و كشور مسائلفرهنگي مهمترين درباره مختلف ديدگاههاي
پژوهشگران مشاركت جلب و فرهنگي پژوهشهاي بكارگيري
.كند برگزارمي
تهران در "داغ و مهر" نمايشگاه نخستين
يافت گشايش
براي "داغ و مهر" نمونه از 30 بيش :فرهنگي علمي گروه
فرهنگي مجموعه مردمشناسي پژوهشي موزه در بار نخستين
.درآمد نمايش به سعدآباد
مهر كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
معيشتي زندگي در مالكيت نشانههاي از دو هر داغ و خرمن
حدود از اشياء ، اين و است دامداري و كشاورزي توليد بر
نظام تغيير عمده عامل دو اثر در چهل دهه اول سالهاي
توليد وسايل تغيير و ارضي مالكيتهاي بر متكي توليدي
.شدند خارج كشاورزي وسايل مجموعه شمار از سرعت به كشاورزي
كه بندي و قفل.است بند و قفل از نمونهاي خرمن مهر
.نيست آن از بخشي يا شيء خود جنس از آن استحكام ضمانت
ايماني پشتوانه حاكم ، نظام قدرت پشتوانه بر علاوه مهرها
مقدس واژههاي و نقشهااست داشته خود با نيز را جامعه
چنين خرمن مهرهاي روي بر و مهرها انواع روي بر متبرك و
.دارند كاركردي
نشان و معمول ايران مناطق تمام در حاضر حال در كه داغها
خارج جاري فرهنگ گردونه از هنوز است دام بر مالكيت از
.نشدهاند
توليد واكسنهاي :بيوتكنولوژي انجمن رئيس
شد صادر جهان به19كشور ايران
در سرعت با كشور در بيوتكنولوژي علم :فرهنگي علمي گروه
رئيس:اروميه در همشهري خبرنگار بهگزارش. است رشد حال
اولين در سخناني طي كشور بيوتكنولوژي انجمن مديره هيات
اين بيان با غربي آذربايجان در بيوتكنولوژي استاني همايش
كه نوتركيب يا جديد نسل واكسنهاي ايران در:گفت مطلب
را كنترلي مراحل است ، "برفكي تب" واكسن آنها از يكي
انگلي بيماري نوع يك عليه كه DMA واكسنهاي و ميگذراند
مجموع در و ميكند طي را نهايي مراحل طراحيشده دام
داشته چشمگيري پيشرفت مزبور واكسنهاي ساخت نظر از ايران
ملي همايش اولين به اشاره با محمدي علياكبر.است
در جاري سال اسفندماه سوم تاريخ در كه بيوتكنولوژي
كنگره اين در:گفت شد ، خواهد برگزار تربيتمدرس دانشگاه
از برخي كه بيوتكنولوژي پروژههاي جديدترين و بهترين
ارائه ميشود انجام جهاني سطح در بار اولين براي آنها
بازارهاي به سرم و واكسن صادرات زمينه در وي.شد خواهد
توانستهايم دنيا كشور از 19 بيش به:داشت اظهار جهاني
پاكستان افغانستان ، سوريه ، تانزانيا ، كه كنيم صادر واكسن
.بودهاند كشورها اين جزو لبنان و
و رفته بالا درصد سابق 500 نسبت به ما توليد:گفت محمدي
و بهداشتي برنامههاي پيشرفت بدليل توليدات اين تمامي
نميتوانيم ما و ميشود مصرف واكسيناسيون پوشش گسترش
آسيايي كشورهاي و خاورميانه بازارهاي به را سرم و واكسن
.كنيم صادر هستند ما محصولات خواهان كه
فرهنگي اخبار
|
مرتبط پژوهش يافتههاي ارائه ماهانه نشستهاي
ميشود برگزار پرورش و آموزش با
نظر در تهران شهر پرورش و آموزش كل اداره تحقيقات شوراي
تحقيقات از موءثر و مفيد بهرهبرداري منظور به تا دارد
مجموعه پرورش و آموزش مسايل زمينه در شده انجام
پژوهشي ارائهيافتههاي جهت را ماهانهاي گردهماييهاي
.كند برپا مزبور
امروز ، ساعت 9صبح پژوهشي ارائهيافتههاي گردهمايي اولين
ساختمان خميني امام سالن در جاري بهمنماه يكشنبه 24
.شد خواهد برگزار پرورش و آموزش كل اداره تربيتي امور
عناوين با انجامشده تحقيق دو نتايج گردهمايي اين در
آنها ارزشي نظام و نوجوانان شخصيتي ويژگيهاي بين رابطه"
و "ديني باورهاي" به عمل و مذهبي ارزش بر تاكيد با
ديدگاه از بزرگسالان دبيرستانهاي اجرايي مشكلات بررسي"
خواهد ارائه "تهران شهر بزرگسالان مدارس دبيران و مديران
.شد
مسلمان و كاتوليك انديشمند 200
مسيحيت و اسلام گفتوگوي سمينار در
از تن حضور 200 با "مسيحيت و اسلام" گفتگوي سمينار دومين
.شد برگزار پاريس در مسلمان و كاتوليك انديشمندان
اسلامي ، ارتباطات و فرهنگ سازمان عمومي روابط بهگزارش
پانافيو اسقف واتيكان ، در كشورمان سفير سمينار اين در
كاتوليك كليساي در اسلام با روابط رياست و مارسي اسقف
خبرنگاران فرانسه ، جوانان وزارت نمايندگان فرانسه ،
پاريس در كشورمان فرهنگي رايزن و فرانسه گروهي رسانههاي
.داشتند حضور نيز
با و پاريس در كشورمان فرهنگي رايزني توسط سمينار اين
و فرانسه كاتوليك كليساي اسلام با روابط دبيرخانه همكاري
پاريس ديني دانشگاه بزرگترين كه پاريس كاتوليك انستيتوي
.شد برگزار است ، دانشجو هزار از 20 بيش با
شد تشكيل تهران در نوروزي مسافران اسكان بسيج ستاد
آوردن فراهم هدف با نوروزي مسافران اسكان بسيج ستاد
.كرد كار به آغاز فرهنگيان نوروزي سفرهاي براي تسهيلاتي
تهران ، پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
و استانها ساير از فرهنگي مراجعين نياز و ضرورت بنابر
در اسكان بسيج ستاد پايگاه دو ايشان حال رفاه منظور به
تعطيلات در منطقه 6 و تهران پرورش و آموزش كل اداره
.ميكنند فعاليت شبانهروزي طور به نوروز
نقطه در تهران شهر كل اداره معلم خانه نوروزي ايام در
و ميباشد مسافران پذيراي شبانهروزي صورت به شهر مركزي
جمله از زندگي اوليه تجهيزات با نيز مدرسه ده از بيش
كننده گرم وسايل و نياز مورد ظروف پتو ، فرش ، گاز ، يخچال ،
.است استفاده آماده و مجهز
در اسكان منظور به ميتوانند فرهنگيان گزارش اين براساس
و ميشود گذاشته ايشان اختيار در كه فرمهايي با مدارس
اسكان ستادهاي به هماهنگي جهت خود ، شناسايي كارت ارائه
عهده به را مسافران راهنمايي اسكان ستادهاي.كنند مراجعه
و مسافري ترمينالهاي از را مسافران راهنمايي و دارند
.ميكنند آغاز ويژه اطلاعيههاي نصب با تهران راهآهن
.است فروردين آن 13 خاتمه و اسفند اسكان 29 شروع زمان
|
|