كابلي تلويزيونهاي فرستندههاي امواج آيا
ميكند؟ تهديد را پرواز ايمني
توليد تازههاي
تلويزيوني شبكههاي در تصوير نمايي زنده
مرزها فراسوي
عيار تمام گراي انسان ساراماگو
كابلي تلويزيونهاي فرستندههاي امواج آيا
ميكند؟ تهديد را پرواز ايمني
پيشنهاد آلمان اقتصاد وزارت به وابسته نظارتي نهاد يك
داراي خصوصي كابلي تلويزيوني شبكه مجموع 33 از است كرده
اين مسئولان.شود تعطيل شبكه آنالوگ ، 28 فرستندههاي
كابلي تلويزيون فرستنده دستگاههاي امواج معتقدند نهاد
ارتباطات هواپيماها ، با را زميني كنترل مراكز ارتباط
مختل را سيار تلفنهاي ارتباطات حتي و پليس نيروهاي داخلي
است شديد قدري به اختلال اين ميدهند هشدار آنان.ميكند
.كند تهديد را هواپيماها پروازهاي ايمني ميتواند حتي كه
فدرال دولت بازرسان كابلي ، تلويزيوني شبكههاي نمايندگان
ياد نهاد مسئولان با آلمان مخابرات شركت مسئولان حتي و
ايمني حفظ براي را كابلي شبكههاي تعطيلي كه شده
.دارند شديد نظر اختلاف ميدانند ، ضروري هوايي مسافرتهاي
يعني اصلي تلويزيوني شبكه سه پيشنهاد ، اين اعمال صورت در
درآمد و بيشمار بينندگان از پروزيبن و يك سات آرتيال ،
كابلي تلويزيون شبكه دو تنها.ميشوند محروم زياد آگهي
برخوردار مصونيت از كه زيدياف و اياردي يعني دولتي
.هستند امان در احتمالي تغييرات از هستند ،
نيز ترابري وزارت حمايت از كه شده ياد نظارت نهاد
ممكن كابلي شبكههاي در فني نقص ميگويد است ، برخوردار
بر آن تاثير و بيرون به تلويزيوني امواج نفوذ سبب است
اعلام آلمان فدرال دولت گذشته ، سال.شود اطراف ارتباطات
اما ميشود ، تعطيل "تدريجا كابلي تلويزيون شبكه پنج كرد
حال در.است نشده اتخاذ زمينه اين در تصميمي حال به تا
تلويزيون شبكه مشترك 45 نفر ميليون آلمان 18 در حاضر
عادي تلويزيونهاي با شبكه تعداد 30 اين از.هستند كابلي
.است دريافت قابل رمزگشا دستگاه با بقيه و
به اذعان با كانالها قبيل اين گردانندگان حال ، عين در
در كه شدهاند آرامي گذار دوران خواهان مشكل ، اين وجود
به بازرسي منظم طور به آنها فرستنده تاسيسات از آن طي
داشته وجود امواج تاثيرگذاري احتمال كه جا هر و آيد عمل
به كاري چنين هزينه.شود تعطيل يا تعمير تاسيسات باشد ،
مشخص آن تامين منبع كه ميشود بالغ دلار ميليون حدود 5/7
اين تدريجي اعمال با شده ياد نهادنظارتي "ظاهرا.نيست
معرض در انسان جان كه هرجا است معتقد و مخالف تغييرات
.شود اقدام خطر عامل رفع به نسبت "سريعا بايد است ، خطر
با را رايزنيهايي آلمان فدرال دولت اختلافات ، حل براي
با جمله از است ، كرده آغاز دعوا اين در ذينفع طرفهاي
اتحاديه خصوصي ، مخابراتي و تلويزيوني ايستگاههاي اتحاديه
وزارتخانههاي و خصوصي كابلي تلويزيونهاي گردانندگان
اختصاص طرح تدوين حال در دولتي مقامات.ترابري و اقتصاد
.درميآيد اجرا به ديگر سال از كه هستند جديد موج طول
است مدعي خصوصي مخابراتي و تلويزيوني ايستگاههاي اتحاديه
.نميكند پروازها متوجه را خطري كابلي شبكههاي فعاليت كه
حدود ميان از":گفت اتحاديه سخنگوي
فرودگاه در ساليانه كه برخاستي و نشست 000/750
درصد حدود 30 در ميشود ، انجام فرانكفورت بينالمللي
.ميآيد پيش راديويي ارتباطات در اختلال آنها
غير كانال ، رقم 28 است معتقد اقتصاد وزارت نماينده
تعطيلي شايد نقاط ، برخي در هم آن و "نهايتا و است عقلاني
وجود نيز خلبانها اتحاديههاي.باشد ضروري كابلي شبكه 8
قبيل اين ميكند خاطرنشان اما است ، كرده تاييد را اختلال
.است نداشته پرواز ايمني بر تاثيري اختلالات
آلمان خبرگزاري
توليد تازههاي
هستي بيكران دنياي و نجوم
عنوان تحت را مستندي مجموعه سيما ، يك شبكه دانش گروه
ضمن صفا حميدي حسن ميكند ، تهيه"الهي آسمان در سيري"
قسمتي سيزده مجموعه اين كارگرداني عهدهدار تهيهكنندگي ،
.است نيز
و نجوم مورد در اطلاعات دادن با دارد سعي برنامه اين
آنان دانشجو ، و دانشآموز جوانان خصوص به نجومي ، مسايل
تصاوير از كمك با برنامه اين.سازد آشنا هستي عظمت با را
استادان با گفتوگو نجومي ، مراكز گزارش نجوم ، ماهوارهاي
موقعيت پيشبيني قرآني ، روايات و آيات مورد در نجوم
و شرح جهان ، و ايران رصدخانههاي معرفي هفته ، در كواكب
را مخاطبان است درصدد اسلامي -ايراني منجمان تصويري حال
.برانگيزاند هستي عظمت شناخت در تفكر به
"تاريكي در فيل"
فيلمبرداري مرحله در
موضوعي با سينمايي فيلم يك عنوان "تاريكي در فيل"
سريال و فيلم گروه در دقيقه مدت 90 به كه است اجتماعي
.است فيلمبرداري حال در سيما يك شبكه
به ولي شد ، شروع سال 67 در فيلم اين تهيه كه است گفتني
گروه همت به سال 78 در و بود شده متوقف آن ساخت دلايلي
آغاز آن مجدد فيلمبرداري يك شبكه تئاتر و سريال و فيلم
.است شده
:سناريست:از عبارتند فيلم اين تهيه دستاندركار عوامل
ناصر:فيلمبردار /رافعي عباس :كارگردان /هاشمينژاد قاسم
انصاريان ، مهناز قريبيان ، فرامرز :بازيگران /كلايه محمود
...و تاج آرش سعيدي ، رضا سنگي ، اكبر
تلويزيوني شبكههاي در تصوير نمايي زنده
زنده پوشش جريان در امريكا "سيبياس" تلويزيوني شبكه
يك از استفاده با نيويورك ، تايمز ميدان هزارهدر جشنهاي
"كاملا را تلويزيوني اينشبكه بينندگان جديد آوري فن
با بينندگان آگاهي بدون امريكايي شبكه اين.داد فريب
را برنامه زنده تصاوير ،"تصويرواقعي" آوري فن از استفاده
به ميدان بخشياز در شبكه اين تبليغ كه كرد تنظيم طوري
وجود ميدان در تبليغي چنين كه حالي در درآيد ، نمايش
اين:ميافزايد خبر اين درج با اينديپندنت روزنامه.نداشت
از استفاده بودن اخلاقي مورد در را زيادي بحثهاي موضوع
بينندگان قبلي اطلاع بدون واقعيتها برايتغيير آوري فن
برنامه يك مورد در تصوربينندگان زيرا است ، برانگيخته
.است صحنهواقعي يك ميبينند آنچه كه است آن زنده
اين آن تهيهكنندگان به تلويزيون آوري فن در پيشرفت
دستكاري را موجود تصاوير بتوانند بهتر كه راميدهد قدرت
تعجب جاي چه آن ولي.دهند جديدتريارائه تصوير و كنند
در و برنامه زندهيك پخش حين كار اين كه است اين دارد
.است گرفته صورت خبري برنامه
سيبياس ، شب خبري بخش در هزاره برنامه پخش و پوشش در
تلويزيوني صفحه يك روي كه "انبيسي" رقيبيعني شبكه آرم
.شد عوض سيبياس آرم با بود درنمايش تايمز ميدان در بزرگ
.كرد خشمگين را "انبيسي" "شديدا سيبياس اقدام اين
وادار را سيبياس شبانه اخبار بخش حتيمجري امر اين
آوري فن.است بوده عملاشتباه اين كند اعلام كرده
.است شده گرفته دفاعي صنايع از كار اين در شده بكارگرفته
براي جديدي روشهاي شركت چندين سرد جنگ پايان بدنبال
آغاز نظامي ناوبري و رديابي تخصص تجارياز بهرهبرداري
.اند كرده
شركت وسيله به سيبياس توسط شده بكارگرفته سيستم
و است شده طراحي "ايمجز پرينستونويديو" امريكايي
زمينه اين در نيز ديگري فرانسوي و شركتهايامريكايي
را خود سيستم كار نحوه شركتها اين از هيچكدام.فعالند
.است يكي آنها همه براي كلي ولياصل نميكنند علني
مرزها فراسوي
رنگينپوستان و آمريكايي تلويزيوني شبكههاي
شدند ، متعهد "اس.بيسي" و "فاكس" تلويزيوني شبكههاي
افزايش را صحنه پشت و صحنه در ازرنگينپوستان استفاده
.دهند
انجمن تهديد بدنبال:نوشت "تايمز نيويورك" روزنامه
اعتراض ، برپايي و تحريم به نسبت پوستان رنگين مليپيشبرد
تنوع شدند ، متعهد "اس.بي.سي" و "فاكس"تلويزيوني شبكههاي
انتصاب بادهند افزايش را برنامههايخود در نژادي
اقليتهاي و رنگينپوستان استفادهاز جديد ، اجرايي مسئول
ظاهر صفحهتلويزيون بر كه كساني از اعم نژادي ، و قومي
مورد را ميكنند كار صحنه پشت كه كساني يا و ميشوند
تقويت را يادشده اقليتهاي نقش و داد خواهند كنترلقرار
.ميكنند
:كرد تصريح "اس.بي.سي" تلويزيون رئيس "مونوس لسلي"
كه است تعهدي منعكسكننده واقع در شده موافقتنامهامضا
ملي انجمن اعضاي باشركت جلسهاي در نوامبر ماه در وي
.بود شده متقبل رنگينپوستان پيشبرد
از فهرستي اس.بيسي تعهد بر بيشتر تاكيد براي وي
تهيه رنگينپوستان براي كه را اينشبكه آتي برنامههاي
داد قول"اس.بي.سي" شبكه:افزود و كرد ارائه شده
متخصصان ديگر و سازندگان نويسندگان ، براي خود برنامههاي
افزايش بعد به سال 2000 پاييز از را اقليتها وابستهبه
.دهد
ميان در الكلي مشروبات مصرف افزايش در تلويزيون نقش
جوانان
تشويق باعث تلويزيون در مشروبخواري به مربوط تصاوير پخش
.ميشود الكلي مشروبات مصرف به ونوجوانان جوانان
واشنگتن ايالتي دانشگاه ارتباطات دانشكده پژوهشگران
در گروهي رسانههاي ظاهري نقش كه باوجودي كردند اعلام
حقيقت در اما چشمگيرنيست ، زياد كودكان رفتار شكلگيري
شكلگيري در غيرمستقيم بهطور رسانهها اين
.دارند عهده به عمدهاي نقش رفتارهايكودكان
برنامههاي مورد در آنها نظر و والدين تربيت همچنين
شده داده آموزش غلط رفتارهاي تصحيحفراگيري در تلويزيوني
اين.است اهميت بسيارحائز تلويزيون و راديو توسط
و320 دبيرستان اول كلاس نوجوان روي 250 بر كه پژوهشها
شده انجام امريكا دبيرستانهاي چهارم كلاس جوانان از نفر
مورد در تلويزيوني تصاوير مشاهده كه ميدهد استنشان
اين توسط الكلي مشروبات مصرفبيشتر باعث مشروبخواري
اين كه والديننوجوانان به پژوهشگران.ميشود جوانان
ميكنندكه توصيه ميكنند تماشا را تلويزيوني تصاوير گونه
خود فرزندان به الكلي مشروبات مصرف خطرات و مضرات درمورد
.هشداردهند
اينترنت از ژاپن راديو فعاليت آغاز
راديو فعاليت :كرد ژاپناعلام راديوتلويزيون سازمان
طورآزمايشي به خارجي كشورهاي براي اينترنت از را ژاپن
.كردهاست آغاز
چگونگي بدينوسيله دارد قصد ژاپن تلويزيون راديو سازمان
مورد پراكني سخن فعاليتهاي در را ازاينترنت استفاده
به متصل رايانه يك از بااستفاده اكنون.دهد قرار بررسي
اينايستگاه صداي ميتوان دنيا جاي هر در اينترنت
.شنيد را راديوئي
برنامههايخود حاضر حال در ژاپن تلويزيون راديو سازمان
زنده زبان دو و بيست به معين زمانهاي در جهان سطح در را
.ميكند پخش انگليسي و جملهژاپني از دنيا
عيار تمام گراي انسان ساراماگو
"نامها همه" تا "كوري" از
كه است پرتغال كوچك كشور ادبي شخصيت تنها ساراماگو ژوزه
با اواست رسيده جهاني شهرت به نوبل جايزه دريافت با
رمانهاي نگارش در نو شيوهاي ادبي ، سبك چندين درآميختن
"لايه چند سبكي" را آن ميتوان كه است آورده پديد خود
نويسندگان جادويي رئاليسم جذابيت گاه كه سبكي.ناميد
تاريكي به گاه و ميكند تداعي را لاتين آمريكاي
ايجاب ضرورت هرگاه و ميشود نزديك سوررئاليستي كابوسهاي
"موقعيت در انسان"تئوري گردن به را تقصيرها تمام كند
ادبيات ناتوراليستي فضاي جاندار ، توصيفي با و مياندازد
.ميكند بازسازي نو از را فرانسه
سايه در كه است جهاني جايزه معتبرترين ادبي ، نوبل جايزه
-را نويسندهاي آثار همه ميتوان آن فراگير ارزش و اعتبار
زنده زبانهاي تمام به -است مانده ناشناخته امروز تا كه
شاهكارهاي از اندوختهاي با فارسي زبان و كرد ترجمه دنيا
مترجمان.پوياست و زنده زبانهاي همان از يكي شده ، ترجمه
باشد رسانايي و گويا وسيله مادريشان زبان تا ميكوشند
حاصل چند هر بزرگ ، نويسندگان كوچك پيامهاي انتقال براي
مترجم ، چند كه معنا بدين.است مشترك هدف يك گاه تلاش اين
فارسي زبان به اثر يك برگردان دستاندركار همزمان
نوعي شيوع آشكار نشانههاي همزمان ، تلاش اين و ميشوند
.است نشر كار در كاري دوباره بيماري
داغ بازار كه است مشترك اهداف همان از يكي "كوري" رمان
خورده كتاب پيشاني بر كه است مهري مديون آن فروش و ترجمه
.ميكشد مشتري رخ به را نوبل 1998 جايزه كه مهري ;است
رمان اين موفقيت بيروني عامل نوبل جايزه يادآوري البته
در بايد را ساراماگو آثار جذابيت راز كلي طور به.است
انتخاب منحصربهفرد ، خلاقيت.كرد جستجو اثر درونمايه
خواننده كردن غافلگير و ممتنع و سهل موضوعي هنرمندانه
"كوري" رمان دروني ويژگيهاي از ماجرا ، طول در داستان
.است
از اثري هرگاه كه است براين رسم كتاب نشر كار در "معمولا
شد ، روبهرو مخاطب جذب در ناگهاني موفقيت با نويسنده يك
و ترجمه محدود ، زماني فاصله يك در نيز را ديگرش آثار
ترجمه دو با "كوري" رمان موفقيت از پس.كنند بازار روانه
در نيز ساراماگو ژوزه ديگر اثر "نامها همه" متفاوت ،
.يافت ويژه جايگاهي كتابفروشيها ويترين
پس سال دو يعني است ، شده نوشته سال 1997 در "نامها همه"
و دگرگوني براي زيادي زمان مدت سال دو "كوري" انتشار از
نويسنده يك داستانسرايي سبك و ديدگاه در بنياني تحول
اين گذرا ، و شتابزده تحليلي و بيروني نگاهي با اما نيست
.متمايزند هم از "كاملا متفاوت هوايي و حال با رمان دو
از و است براينويسنده غني الهام منبع يك ناخودآگاه ،
استوار و محكم پايگاهي ذهن زيرين لايههاي در كه آنجا
به درست و نيست پنجگانه حواس دگرگونيهاي دستخوش دارد ،
در اينكه به توجه با نويسنده يك آثار تمام دليل همين
و فردي مختلف شرايط از متاثر و گوناگون زماني فواصل
و مشابه عناصري و مشترك زيربنايي شدهاند ، نوشته اجتماعي
.دارند شونده تكرار
لايههاي از صرفنظر نيز "نامها همه" و "كوري" در
چشم به بيروني فضاي و موضوع در كه فاحشي تفاوت و بيروني
اشتراكي وجه كتاب دو هر ساختمان اوليه مواد ميخورد ،
رسوايي ، از ترس تاريكي ، تنهايي ، .دارند محسوس اما نامرئي
تصوير به و (بوروكراسي) اداري خشك نظم اجتماعي ، قانون
زيربنايي و مهم عناصر از استبدادي حكومتهاي كشيدن
بزرگي ظرف و قالب نيز "تمثيل".ساراماگوست داستانهاي
تلخي تا ميگيرد بهره آن از پرتغالي نويسنده اين كه است
از هالهاي در سياسياش -اجتماعي گزنده انتقادات تندي و
استعاره هميشه":است معتقد و بماند باقي استعاره و ابهام
".پديدههاست توجيه براي روش بهترين
كه ويژگي همان !است پيچيدهاي و ساده رمان "نامها همه"
لوازم از و ميگويند ممتنع و سهل آن به ادبي صنايع در
است ناشناخته ضميري داستان ، راوي.است شاهكاري هر ضروري
اصلي شخصيت.است معروف كل داناي به ادبي نقد دانش در كه
و تعريف راوي تيزبين نگاه زير زندگياش تمام كه داستان
ثبت اداره دونپايه و ساده كارمند ميشود ، روانكاوي
از كلكسيوني ژوزه آقا:است نويسنده نام هم كه است احوال
تنها كه دارد مشهور افراد شناسنامهاي اطلاعات و عكسها
و تصادف يك خاطر به فقط شب يك امااوست لذتبخش سرگرمي
زني پرونده اتفاقي چسبيدن) بياهميت و كوچك همزماني
عادي آدم يك سرگذشت (مشهور آدمهاي پرونده به ناشناس
ساله زن 36 يك.ميكند پيدا حياتي اهميت ژوزه آقا براي
روز يك سرانجام و آمده دنيا به معمولي روز يك كه ناشناس
معمولي و تكراري اتفاقات سال چندين كردن سپري از پس
.مرد خواهد
دوست را نزديك هدف كه است آدمهايي گروه آن از ژوزه آقا
مبتذل بهسعادت را طولاني زمان و بيهوده تلاش و ندارند
و نزديك چيز يك به رسيدن براي و ميدهند ترجيح رسيدن زود
جا در يا ;ميروند راه عمر تمام حتي و سالها دمدست ،
.ميكنند انتخاب را سنگلاخ و مارپيچ مسير يا و ميزنند
شيريني و لذت تا ميخرند جان به را "نرسيدن" خطر آنها
.ندهند دست از -بيحاصل چند هر -را تلاش
نيز يقين روي از اما ژوزه آقا كردن فردا -امروز و تعلل
و مقصود كه سادهانگار و زودباور اطميناني و يقين.هست
حاضر و حي دشوار ، و دراز راهي انتهاي در را خود مطلوب
بازيهاي را راه سر موانع و زمان گذشت بنابراين.ميبيند
اين و بيماري وقت ، اتلاف كه بازيهايي.ميداند سرنوشت
ديدگاهي ساراماگو.ميكنند توجيه را كردن دست آن دست
متواضعانه را قهرمانش او "نامها همه" در.دارد جبرگرا
داستان جاي جاي در و.ميسپارد تقدير بازيهاي دست به
بيپرده آيد ، پيش قصه وقايع ميان كوتاه مكثي كه هرازگاه
خود جهانبيني بياستعاره و ساده بيان به صريح و
و انگيزه بيهيچ ژوزه آقا كه كتاب آغاز در.ميپردازد
به نميشناسد ، را او كه زني آدرس دنبال به منطقي دليل
:ميگويد چنين تصميم اين درباره ساراماگو ميافتد ، راه
را ما كه است تصميم ميگيريم ، تصميم كه نيستيم ما اين"
فقط":مينويسد تقدير ستايش در ديگر جاي در و ".ميگيرد
تصادف روي هميشه بايد آدم..دارد گفتن براي حرفي تصادف
آثار در اختيار ، نفي و بودن جبري اين ".كند حساب صرف
.دارد ثابت جايگاهي نيز ساراماگو ديگر
رفتار ارزيابي به ساراماگو جهانبيني و تفكر بودن نسبي
نسبيت بر او.نميشود محدود متفاوت موقعيتهاي در آدميان
نيست ، يكسان همه براي زمان":ميكند پافشاري نيز زمان
ما به را اين عكس كه كنند سعي ساعتهايمان اگر حتي
".بقبولانند
جستجوهاي كندي با تقابل در زمان سرعت همين سرانجام و
جستجو كه زمانيميشود او رسيدن دير سبب آقاژوزه ناتمام
.است مرده كه ميشود روزي چند ناشناس زن مييابد ، پايان
و حقيقي هدف زيرا برنميدارد دست تلاش از ژوزه آقا اما
كه پيگير كوششي و تلاش.است رسيدن براي "تلاش" او باطني
;تنهاست انسان يك نماد آقاژوزه.اوست بودن زنده انگيزه
دستاويزي دنبال به ويكم بيست قرن آغاز در كه انساني
.باشد داشته مقبول و معقول توجيهي ماندنش زنده تا ميگردد
تكنولوژي تقدس قرن ابتداي در سرگشته انسان هدف چيستي
به را آدمي كه است محركي و انگيزه مهم.نيست مهم چندان
قرار سايه در كه مقصدي سوي به حركت واميدارد ، حركت
جستجوي به ژوزه آقا استدلال همين با درست و است گرفته
خود براي ديگر دليلي و انگيزه و ميدهد ادامه خود
نشانه تنها بودن هدفمند و داشتن انگيزه زيرا.ميتراشد
ما آسودگي كه موجيم معروف بيت همان مصداقاست آدمي بودن
...ماست عدم
پا و دست خود براي ناشناس زن مرگ از پس ژوزه آقا كه هدفي
خصوصي زندگي درباره تحقيق و زن خودكشي علت يافتن ميكند ،
چيدن هم كنار و سرشناس آدمهاي عكس جمعآوري.اوست
مجموعهاي به را خود جاي آنها درباره پراكنده اطلاعات
ناشناس زن يك مدرسه دوران پروندههاي و عكسها از نامنظم
و ارزش ناشناس آدم ميلياردها گمنامي يكباره به.ميدهد
پيدا صاحبنام و مشهور شخصيتهاي شهرت با همسان اهميتي
شناسنامهاي مشخصات.ميشود اسم جايگزين انسان.ميكند
"انسان" نام به انساني چهره خطوط و ميبازند رنگ
از ديگر تعريفي انسان براي انسان !ميشود پررنگتر
را آن "نامها همه" در ميكوشد ساراماگو كه است اومانيسم
نقطه ناشناس زن دادن جلوه مهم و كند تشريح وضوح به
عقايد صريح تبيين براي تلاشاست تشريح اين آغازين
سيري رمان ، پايان تا ابتدا از ساراماگو ژوزه اومانيستي
كه زيرزمين راست سمت پيرزندارد تكامل به رو و صعودي
به است ، رفته او سراغ به تحقيقات تكميل براي ژوزه آقا
در پيرزن.ميكند كمك نويسنده اومانيستي عقايد تبيين
همه پرونده هركسي پرونده":ميگويد ژوزه آقا با گفتگو
".ميارزد صد به يك كه است ، يك با مساوي صد" يا و "است
روشني به را اجتماع بر فرد برتري شعارگونه جملات اين
.ميگذارد صحه نويسنده فردگرايي بر و ميكند آشكار
سنگ شماره كه است چوپاني داستان ، آدم اومانيستترين
كه -گورها پلاك تعويض از او قصد.ميكند عوض را قبرها
كامل القاي -ميدهد انجام را آن حساس ماموريتي همچون
دوبار كه جملهاي با و ساراماگوست اومانيستي پيامهاي
.ميرسد تكامل نقطه به (تاكيد معناي به) ميشود تكرار
احترامي نميكنم فكر من":دارد تاكيد مصرانه چوپان
".كند گريه ناشناس يك براي آدم كه باشد اين از بزرگتر
.است عيار تمام انسانگراي يك چوپان
را رمان ساختار زمان ، و مكان قهرمان ، بودن انتزاعي
دودي عينك كه دختري دكتر ، زن.مينماياند جهاني و فراملي
و اسمها...و ناشناس زن زيرزمين ، راست سمت پيرزن داشت ،
يا و موصوف همراه به كه هستند صفتهايي حقيقت در
ساراماگو بياعتنايي.ميشوند ظاهر اسم نقش در مضافاليه
شخصيتهاي نكردن نامگذاري معمول و متعارف نامهاي به
مسمي رو جو كم اسم":مولاناست از مصرع اين يادآور داستان
"بجو را
نقد ساراماگو ، آثار شونده تكرار عناصر از ديگر يكي
تمثيل قالب در استبدادي حكومتهاي نكوهش و ميليتاريسم
مراتب سلسله نماد "نامها همه" در احوال ثبت ادارهاست
راس در كه است حكومتي اجتماعي ، روابط در بوروكراسي نظام
با (بايگان) اداره رئيس.دارد قرار مستبد ديكتاتوري آن
تحميل نظم و خشك مقررات سمبل لازمالاجرا دستورات آن
مهره و پيچ منزله به اجتماع افراد به كه است شدهاي
كمونيست ، حزب در ساراماگو عضويت.مينگرد مكانيكي ابزار
آزادي همچون مفاهيمي سمت به را او اجتماعي -سياسي نظريات
از وحكومت فرد ميان جنگ واقع در.ميدهد سوق برابري و
.ساراماگوست علاقه مورد درونمايهها
روشني و تاريكي ميان همواره ساراماگو آثار بيروني فضاي
حضور و دارد اهميت تاريكي اندازه به نور.است نوسان در
از كوري ،"كوري" در.است هم كنار در همواره عنصر دو اين
درظلمت شدن غوطهور جاي به كور آدمهاي.نيست سياه نوع
از آنها كوريشناورند رنگ شيري سپيدي در سياه ، فضايي
روشني و تاريكي تقابل "نامها همه" در !است سپيد نوع
وجود و مردگان بايگاني قسمت تاريكي.دارد چشمگيرتري حضور
را ميز فقط و است آويزان رئيس ميز بالاي بر كه لامپ يك
از.است رفته تاريكيفرو در اطراف فضاي و ميكند روشن
مردم بر فرد حكومت نماد اطراف تاريكي و ميز روشني طرفي
.هست نيز
تضاد يادآمد "همهنامها" رمان در نور و تاريكي تقابل
نااميدانه وجه ناشناس زن خودكشيهست نيز نااميدي و اميد
ساراماگو لايه چند سبك تاريك وجوه.است رمان اين تاريك و
كافكا سياه ادبيات هواي و حال به بيشباهت موارد بعضي در
به "كوري" در شهر يك مردم ناگهاني شدن كور.نيست كامو و
روز يك صبح در جوان مردي كه است ودردناك تلخ اندازه همان
"مسخ") بشود بزرگ حشره يك به تبديل تختخواب در معمولي ،
به "همهنامها" و "كوري" رمان دو پايان در اميد.(كافكا
نااميدي "كوري" پايان در.ميشود جلوهگر متفاوت شكل دو
و ميدهد شادماني و اميد به را خود جاي مطلق پوچي و
بينا بود ، شده كور دلشان چشم درحقيقت كه مردمي سرانجام
ادامه به عشق و اميد تولد "نامها همه" در و ميشوند
.ميماند باقي ابهام از پردهاي در زندگي
آن سوزاندن و ناشناس زن فوت گواهي يافتن براي ژوزه آقا
تاريكي درون به (مردگي نفي و حيات ادامه نشانه به)
تجربه را آن بار يك كه تاريكي همان.ميرود فرو بايگاني
.شود تمام جانش قيمت به بود نزديك كه تجربهاي ;بود كرده
مردگان ، بايگاني تاريكي درون از ژوزه آقا نيز بار اين آيا
فوت گواهي همراه به يا و آمد خواهد بيرون موفق و زنده
جمله آخرين شد؟ خواهد ناپديد فراموشي اعماق در ناشناس زن
آقا موفقيت و زنناشناس فوت گواهي يافتن اميد رمان ، اين
نگران اش"تاريكي" كه جملهاي همان ميكند ، كمرنگ را ژوزه
درون به و بست پايش مچ به را نخ انتهاي..":است كننده
".رفت تاريكي
و تمثيلي ساختاري با "همهنامها" اينكه كلام خلاصه..
تلقي كوتاه جادهاي را زندگي واستعاره نماد ياري به
گورستان آن مقصد و احوال ثبت اداره آن مبدا كه ميكند
.است
***
و قانونمندي به نسبت ساراماگو ژوزه دلزدگي و بياعتنايي
سبب "بينظمي در نظم" قانون به واعتقاد كلاسيك قالبهاي
.است شده وي نگارشي سبك در تعمدي ساختارشكني گونهاي بروز
...و ويرگول نقطه ، همچون نگارشي علائم كاربرد عدم
كه ميرسد نظر بهاست ساختارشكني اين وجه نمايانترين
متفاوت نگارشي سبك اين درپناه ساراماگو آثار مترجمان
سهلانگاريهاي بر گذاشتن سرپوش براي مناسبي دستاويز
غلطهاي پارهاي از صرفنظر.كردهاند پيدا خويش آشكار
دستوري فاحش اشتباهات -!چارهناپذير گويا و -مرسوم چاپي
.نيست كم شتابزده ترجمههاي اين در نيز مفهومي و
زرلكي شهلا
|