تامين :جمهوري رئيس مشاور شجاعي زهرا
است ششم مجلس اولويتهاي از زنان حقوق
شد منتشر ميهن هم
اجتماعي مددكاري جامعهشناسي
..ميكردم مشورت پدرم با اگر
تامين :جمهوري رئيس مشاور شجاعي زهرا
است ششم مجلس اولويتهاي از زنان حقوق
:داشت اظهار زنان امور در رئيسجمهور مشاور :اجتماعي گروه
اجتماعي تامين و دادگاهها در سرگرداني از زنان نجات
مجلس اصلي دغدغههاي از ميبايد بيسرپرست و مطلقه زنان
.باشد ششم
رويه وحدت:افزود ايرنا با گفتوگو در ديروز شجاعي زهرا
موضوعه قوانين در اجرايي ضعف و قانوني خلاءهاي محاكم ، در
ششم مجلس در نمايندگان كه است خطيري مسايل از زنان براي
عملكرد درباره شجاعي باشند داشته ويژه اهتمام آن به بايد
كميسيون بويژه پنجم مجلس ميرفت انتظار:گفت پنجم مجلس
مدني قوانين اصلاح به قانوني مجاري طريق از بانوان
تصوير از ابزاري استفاده نظير جنجالي بحثهاي بپردازد ،
كه نبود موضوعاتي از انطباق قانون و مطبوعات در زنان
.باشد مهم زنان براي
در زنان مشاركت:گفت سپس زنان مشاركت امور مركز رئيس
اين و داشته افزايش درصد پيشين 60 دوره نسبتبه ششم مجلس
پنجم مجلس به نسبت داوطلبان كل افزايش كه است درحالي
.است بوده 40درصد
و نفس به اعتماد روحيه نشاندهنده افزايش اين:افزود وي
عرصه در كرده تحصيل زنان مشاركت وهمچنين خودباوري
.است انتخابات
سطح ملاك كه داوطلبان جديد شرايط به توجه با:گفت شجاعي
سال به 30 سال از 25 سن و بالا به فوقديپلم از تحصيل
رشد دوره اين در كانديداهايزن رشد يافت ، افزايش
.است معناداري
زنان بينالمللي انجمن مديره هيات شبابيرئيس مهرشاد
بر تاكيد با گفتوگو اين در نيز عدالت و صلح دوستار
و آزار:گفت باشند ، داشته اجرايي ضمانت بايد قوانين اينكه
تحمل خانواده در همسرانشان سوي از زنان برخي كه اذيتي
و مهريه بخشيدن دادگاه ، به مكرر مراجعه با و ميكنند
.است جدي بسيار نميبينند ، نتيجهاي خويشنيز حقوق ديگر
شد منتشر همميهن
مدير و امتيازي صاحب به همميهن روزنامه :اجتماعي گروه
.شد منتشر امروز كرباسچي غلامحسين مسئولي
زنداني دليل به اما شد صادر گذشته سال روزنامه اين مجوز
.افتاد تعويق به آن انتشار كرباسچي شدن
مترويي قطع با و رنگي تمام صفحه در 12 ميهن هم روزنامه
زندگي ، شيوه جامعه ، ايران ، صفحات داراي و شد منتشر
.است ورزشي و خارجي ، هنر ، اقتصاد ، گفتوگو ،
كه امروز:است آمده همميهن شماره نخستين سرمقاله در
بگويد ، سخن ايران مردم با ميخواهد همميهن نخست شماره
.نيست عبوس ديگر سياست
از چشمگير تاثيرپذيري با گذشته دهه يك طي ايرانيان زندگي
و است شده نزديك زندگي جهاني شيوه به "ارتباطات انقلاب"
معنيدار تطابقي فرهنگ و سياست بين جهاني زندگي شيوه در
.ميشود ديده
مطبوعات عرصه به را همميهن روزنامه ورود همشهري روزنامه
تبريك نشريه اين در خود همكاران به و ميدارد گرامي
.دارد توفيق آرزوي آنان براي و ميگويد
اجتماعي مددكاري جامعهشناسي
ما.ميكنيم زندگي حيرتانگيز و چالشآفرين جهاني در ما
اغلب اما كنيم ، سفر ماه كره به چگونه كه گرفتهايم ياد
دچار ميكنيم زندگي او با كه كسي با رسيدن تفاهم به در
با كارها كه ميكنيم زندگي فضا عصر در ما.ميشويم مشكل
ما وجود ، اين باميگيرد صورت دكمهها فشار و زياد سرعت
آن ارزشهاي و جهان مركز هنوز انسانها كه درمييابيم
اما مهماند ، سيارهها و ستارگان صخرهها ، چه اگر.هستند
انسانها.برخوردارند بيشتري اهميت از انسانها
ميپردازند ، يكديگر با زندگي به هم كنار در كه همانگونه
.ميكند بروز آنها بين تعاملهاي و روابط از ناشي مشكلات
زندگي افق در همواره اجتماعي و خانوادگي شخصي مسائل
مواد مصرف از عبارتند مسائل اينميگردند ظاهر روزمره
رواني ، بيماريهاي بزهكاري ، جرائم ، بيخانماني ، مخدر ،
ديگر مسايل از زيادي تعداد و ايدز تحصيلي ، افت خودكشي ،
.ميشوند مطرح خود نوبه به كه
شخصي ، مسايل است ، توام زيادي قطعيت عدم با كه جهان اين در
.است نموده بروز بيسابقهاي گونه به خانوادگي و اجتماعي
خودكشي است ، يافته فراوان شيوع هيجاني و عاطفي مشكلات
در نقصاني كه مينمايد چنين است ، افزايش حال در جوانان
مردم رو ، اين از است آمده پديد انساني معنيدار روابط
.نمايند كمك يكديگر به و باشند داشته دوست را يكديگر بايد
بروز انساني روابط در شديدي و جدي مشكلات كه وقتي
آيا كه است اين ميشود مطرح "فورا كه سئوالي مينمايد ،
مثبت "معمولا پاسخ بنمائيم؟ كمكي زمينه اين در ميتوانيم
اجتماعي مددكاري آنها از يكي كه حرفهها از بسيارياست
.هستند زمينه اين در كمك به علاقهمند و مايل است ،
ماهوارهها عصر در را نقشي چه و چيست؟ اجتماعي مددكاري
.ميكنند ايفا (sattelites)
فرد كه ، اين نخست است ، استوار اصل ، سه برپايه مددكاري
و خانوادگي شخصي ، مسائل كه ، اين دوم است ، اهميت داراي
چه كه ، اين سوم است ، ديگران با تعامل نتيجه اجتماعي
نمودن پربار و مسائل گونه اين تخفيف براي را كارهائي
.داد انجام بايد فرد زندگي
متداول تعريف
تلقي حرفهاي و هنر عنوان به ميتوان را اجتماعي مددكاري
ويژه به) گروهي شخصي ، مسائل حل براي افراد به كه كرد
فعاليت طريق از و ميكند كمك آنها اجتماعي و (خانوادگي
گروهي ، مددكاري فردي ، مددكاري شامل كه اجتماعي مددكاري
به دستيابي پي در است تحقيق و مديريت اجتماعي ، سازمان
مددكاري است ، اجتماعي و گروهي فردي بخش رضايت روابط
شكوفا و انساني روابط در مشكلات كاهش بر "عمدتا اجتماعي
تاكيد اجتماعي ، تعامل اصلاح و بهبود طريق از زندگي ساختن
.مينمايد
كمك بر اجتماعي مددكاري عمده تاكيد كه است اين مسلم قدر
تواناييشان و اجتماعي عملكرد اصلاح بهبود براي مردم به
اين ، بر افزون.است ديگران با رابطه برقراري و تعامل براي
فردي مسائل فصل و حل براي افراد به گاه اجتماعي مددكاري
كه است هنري اجتماعي مددكاري.ميكند كمك اجتماعيشان و
بدانان كمك و مردم فهم و درك براي زيادي مهارتهاي مستلزم
.است خودشان به كمك براي
اجتماعي مددكاري متمايز ويژگيهاي
درك ميزان ميتوان اجتماعي مددكاري ويژگيهاي ملاحظه با
شرح به ويژگيها اين كه.داد افزايش را آن به نسبت فهم و
.است ذيل
محيطي و فردي عوامل كه -فرد تماميت و كليت بر تاكيد -1
برميگيرد ، رادر رفتار
تاكيد تام محيط در تام فرد بر اجتماعي مددكاري بنابراين ،
.ميكند
بر كه تاثيري و تعديل در خانواده اهميت بر تاكيد -2
بر حاكم اصول ميكوشند اجتماعي مددكاران.دارد رفتار
عنوان به خانواده روي بر و دريابند را خانواده در تعامل
كار افراد ، اجتماعي عملكرد بهبود و اصلاح جهت اصلي واحد
در اجتماعي مسايل اكثر كه سازند مشخص را اين و كنند
اغلب است ، نهفته خانوادگي نامتوازن و نارسا روابط
نظر در مورد يك عنوان به اجتماعي مددكاري در را خانواده
و است تغيير حال در امروزين خانواده چه اگر.ميگيرند
و است يافته ظهور خانوادگي زندگي و زناشويي از نويني شكل
است اجتماعي نهاد اصليترين هم هنوز خانواده حال اين با
مددكاري در كانوني و اصلي عامل خانواده رو ، همين از و
.ميشود محسوب اجتماعي
حل جهت در مردم به كمك در اجتماعي منابع كارگيري به -3
دانش از اجتماعي مددكاراناست مهم بسيار مسائلشان
از ميتوانند و برخوردارند اجتماعي منابع به نسبت جامعي
استفاده خود مددجويان نيازهاي رفع و برآوردن براي آن
به مهمي كمكهاي اجتماعي مددكاران اين ، بر افزون.كنند
برنامهريزي در خود مهارتهاي و.مينمايند بزرگتر اجتماع
اجتماعي كارگزاران و سازمانها به كمك و سازماندهي و
تاثير از تا ميگيرند كار به خصوصي و دولتي
.باشند برخوردار بيشتري
هدايت و راهنمايي ارائه براي نظارت فرايند از -4
استفاده تجربيات پيوسته رشد و بيتجربه اجتماعي مددكاران
عمل ، در و آكادميك مطالعات در اجتماعي مددكاري.ميشود
آموزش و تربيت وسيله به ميآورد فراهم را نظارت زمينه
مددكار به كمك براي حرفهاي و فرهيخته و ورزيده كاركنان
و درك به و يابد افزايش او حرفهاي تارشد شود مي تلاش
منظم بهطور ناظر و سرپرستيابد دست فزاينده مهارت
خود شغل بهتر انجام براي مددكار به تا است دسترسيپذير
زمينه در وي مهارتهاي و شناخت ميزان و نمايد كمك
از فرايند اين.دهد افزايش را مردم به كمك و مددكاري
خود كه اجتماعي مددكاران زيرا.است برخوردار خاصي اهميت
ميروند شمار به مشكل داراي افراد به كمك براي ابزاري
و نمايند رشد حرفهاي نظر از كه دارند اين به نياز
.نمايند كسب تازه مهارتهاي و دانشها
كه چرا ميگردند ، تغيير دستخوش همواره نظارت الگوهاي
.برخوردارند بيشتري انعطاف ميزان از گذشته به نسبت آنها
كمتر روابط و است جهتيابي -خود سوي به بيشتر كلي روند
مشاركتي ، نظارتاست نظارتشونده و نظارتكننده بين رسمي
مورد گستردهاي گونه به همالان نظارت و نظارتي خود
.ميگيرد قرار استفاده
منحصربفرد آموزشي برنامه يك داراي اجتماعي مددكاري -5
را عمل ميدان در كاري تجربه و كلاس در فعاليت كه است
و دارند يكديگر با تنگاتنگي رابطه دو اين كه دربرميگيرد
كه است چهره به چهره و نزديك رابطه يك فردي مددكاري
كار دراست استوار فرد با فرد رابطه پايه بر "عمدتا
كار ازاست نظر مورد آنها مشكلات و مسائل و مردم گروهي ،
در مطلوب تغييرات ايجاد براي ابزاري عنوان به گروهي
.ميشود استفاده مشكل ، دچار افراد
هر است ، اجتماعي مددكاري فرايند كليد اجتماعي رابطه -6
اجتماعي مددكاري براي باشد مصاحبه يك از بخشي كه چيزي
به مددجو و مددكار ميان احساسات و روابط.است مهم
.است اهميت داراي خاص گونهاي
دارد ، مردم درك و فهم بر زيادي تاكيد اجتماعي مددكاري -7
كه است اين به علاقهمند خاص گونهاي به اجتماعي مددكاري
ديگران با رابطهشان و خود درباره احساسي چگونه مددجويان
در ملاحظهاي قابل دانش از اجتماعي مددكاران.دارند
پويا روانشناسي و روانپزشكي مفاهيم و پايه دانش زمينه
كمك آنان به انسان رفتار بررسي در كه برخوردارند
.مينمايد
رفتار و اجتماعي مسائل كه است آن بر اجتماعي مددكاري -8
اجتماعي نهادهاي سرشت از برخاسته زيادي اندازه تا انساني
فهم و درك رفتارها ، مسائل اين فهم و درك براي و است
.است ضروري امري بشري نهادهاي
يا و افراد شخصيت روي كار طريق از را اجتماعي مشكلات -9
مثال ، عنوان به.داد كاهش ميتوان اجتماعي نهادهاي تغيير
درمان طريق از است بزهكارانه رفتار داراي كه پسري به
بر اجتماعي مددكاري ديگر ، سوي از.كرد كمك ميتوان فردي
اقتصادي و سياسي نهادهاي در تغيير طريق از كه است آن
عمل به جلوگيري بزهكارانه فعاليت هزاران از بتوان شايد
.آورد
تا است مددجويان به كمك اجتماعي مددكاران اصلي هدف -10
آنها تا است اجتماع يك به كمك يا نمايند كمك خود به آنها
.يابند دست خود به كمك توانايي به
ارائه به سنتي بهطور اجتماعي مددكاران كه آنجا از -11
در ميپردازند ، خانوادهها و افراد براي درمان و خدمات
معطوف خود به را توجه بيشترين پيشگيري گذشته ، دهه دو طي
.است داشته
كاربرد و گسترش به موءثر گونهاي به اجتماعي مددكار -12
فعاليتها نمودن هماهنگ در سعي و ميپردازد گروهي رهيافت
.دارد خدمات و
اجتماعي مددكاري و جامعهشناسي
چگونه اجتماعي مددكاري و جامعهشناسي كه است اين سئوال
رغم به كه است اين مسلم قدر مييابند؟ ارتباط يكديگر با
جهات بسياري از دارند ، يكديگر با دو اين كه مشتركاتي
هر اجتماعي ، مددكاري و جامعهشناسي هستند ، تفاوت داراي
علاقه تعاملها اين فهم و آنان تعاملهاي مردم ، به دو ،
كه دارد اين درك به علاقه اخص بهطور جامعهشناسي.دارند
اما.ميپردازند يكديگر با تعامل به انسانها چرا
كمك مردم به كه است آن پي در اخص طور به اجتماعي مددكاري
خويش اجتماعي عملكرد و كنند حل را خود مشكلات تا نمايد
را خود وقت بيشتر جامعهشناس كه حالي در.بخشند بهبود را
اجتماعي مددكار ميكند ، واقعيات از استنتاج و مطالعه صرف
گونه بدين و آيد نايل اجتماع يا مددجو درك به تا ميكوشد
كمك نهادها تغيير و مسائل حل به و بپردازد آنها درمان به
.آيند نايل بهتري سازگاري به تا نمايد
اجتماعي مددكاري و روانشناسي
و باليني درمان در بويژه اجتماعي ، مددكار و روانشناس
را حرفهاي گروه يك اعضاي اغلب آن ، به مربوط مجموعههاي
مورد در افراد از بسياري براي اينرو ، از.ميدهند تشكيل
روانشناس.ميآيد پيش سئوال دو اين تفاوتهاي و تشابهات
فعاليت مشتركي زمينههاي روي بر دو هر اجتماعي مددكار و
الگوهاي بويژه ، و مردم فعاليت بررسي به دو هر.ميكنند
"عمدتا روانشناس حال ، اين با دارند ، علاقه آنها ، تعامل
تاكيد اجتماعي عملكرد بر اجتماعي مددكار و فرد رفتار بر
و انديشيدن فرايندهاي پيرامون كنكاش به دو هر و مينهد
دو اين تفاوتهاي مورد در و ميپردازند افراد احساسات
متعلق "كاملا كه حوزهاي در روانشناسان كه گفت ميتوان
همچنين ، .ميپردازند سنجش و آزمون به يعني است ، خودشان به
را فرد رفتار با مرتبط اجتماعي و زيستي عوامل آنان
به روانشناسان ، از برخي ديگر ، سوي از.ميكنند مطالعه
فراتر كار و مطالعه مرحله از باليني روانشناسان ويژه
چه اگرميشوند وارد عمل فرايند در "مستقيما و ميروند
مييابند ، تداخل اجتماعي مددكاري با گاه فعاليتها اين
آنچه.ميگيرند قرار ملاحظه مورد كليت در كه هنگامي اما
.ميرسد نظر به متفاوت دارند ، تمركز و تاكيد آن بر كه را
صورت عميقتر مبناي يك بر افراد روي بر روانشناسان كار
مددكار برعكس ، مييابد ، درماني روان حالت گاه و ميگيرد
مددجويان روابط و اجتماعي عملكرد به اخص بهطور اجتماعي
مسائل فصل و حل براي اجتماعي منابع از و دارند علاقه
.ميكنند استفاده اجتماعي و شخصي
اجتماعي مددكاري و مشاوره
مددكاران با را مشاوران كاركردهاي و نقش افراد از برخي
تقسيم انواعي به نيز مشاوران ميآميزند ، هم در اجتماعي
مشاور -ازدواج 3 مشاور -مدرسه 2 مشاور -ميشوند1
تربيتي روانشناسي زمينه در "عمدتا مدرسه مشاور.توانبخشي
روي بر كوتاهمدت دوره در "معمولا وياست يافته آموزش
در آنان به اخص بهطور و ميكند كار دانشآموزان
كمك آموزشي و درسي مسائل و شغل انتخاب زمينههاي
بيشترين داراي اجتماعي مددكار با مدرسه مشاور.مينمايد
كار به گرايش اجتماعي مددكار اما است ، اشتراكي وجوه
روي بر كار بر و دارد مددجو روي بر طولانيتر و عميقتر
تاكيد اجتماعي منابع بهكارگيري و خانواده منظومه
.مينمايد
مطالعه گوناگون حوزه چندين در است ممكن ازدواج مشاور
اجتماعي مددكاري آنها از يكي تنها كه باشد يافته آموزش
تجربيات داراي مشاور كه است آن مستلزم امر اين كه است
كه گفت ميتوان معنا يك بهباشد نيز نظارت تحت باليني
مشاور.است ازدواج مشاوره از بخشي اجتماعي مددكاري
يافته آموزش تربيتي روانشناسي زمينه در "معمولا توانبخشي
تستها كارگيري به زمينه در "معمولا توانبخشي مشاور.است
تاكيد حرفهاي توانبخشي مسائل و فرد بر و دارد مهارت
.مينهد
غفارينسب اسفنديار :تلخيص و ترجمه
آن ماري :نوشته
..ميكردم مشورت پدرم با اگر
تربيت و اصلاح كانون بچههاي با.
خلاف نباشد ، كجي دست و دزدي كار ، توي اگر.نيست عار كار"
".نيست
بيموست و سفيد چهره يك توي كه گوشتالويي و درشت لبهاي
دارد ، بلندي قد و است روشن چشمانش.ميگويد را جملات اين
شايد كه زده جا ساله را 17 خودش اما است ساله ميگويد 19
.آورده در اينجا از سر اما يابد تخفيف جرمش
كردي؟ كار چه -
يك.گرفتم چك فقره دو بابتش از.فروختم را خودم ماشين -
طرف ، خانه در رفتم.نشد پاس دومي چك.كردم نقد را چك
عصباني منهم.كرد داد و جيغ آمد زنش هم بعد آمد ، خودش
.زدم را هردويشان چاقو با شدم
بود؟ چه كارت -
با است ، تريلي راننده پدرم ميكردم ، بارفروشي وانت با -
به كارت نبودي فروش بار اگر:ميگويد بود ، مخالف كارم
بعد اما كردم فرار زدم را يارو وقتينميكشيد اينجا
از.بود داده را بيمارستان خرج پدرم.كردم معرفي را خودم
.داد رضايت كرد ، كم تومان هزار هم 800 پولم
است؟ مقصر مورد ، اين در شغلت ميكني فكر -
نبودم ، اينجا نبود اشتباه اگر.نفهميدم كردم ، اشتباه نه -
.نميكشيد اينجا به كارم ميكردم مشورت پدرم با اگر
ميكرد راهنمايي مرا كس هر ميكردم ، عمل سرانه خود قبلا
در ميخواهند ، مرا بد آنها ميكردم فكر نميكردم ، قبول
.نبود اينجور كه حالي
گفتي؟ دروغ حال به تا -
.ميرفت راه دروغ با كه بود جوري شغلم دروغ؟:ميخندد
بركت ميآمد دستم كه پولي نميگفتم دروغ كه وقتي اما
هم ديگر دروغ تا پانصد آدم ميشود باعث دروغ يك.داشت
دست از راحت ميآيد ، بدست دروغ راه از كه هم پولي.بگويد
.ميرود
داري؟ تجربهاي هستي؟ راضي اينجا از -
.جا همين برگشتم دوباره اما.خوابگاه رفتم هفته يك.آره -
.اينجا برگردم ديگر نميخواهم.شد دستگيرم چيزها خيلي
.ميكنم گوش پدرم حرف به
مهدوي مرضيه
|