كالابرگهاي توزيع دوم مرحله آغاز
اجتماعي تامين مستمريبگيران
فرد رفتار در انگيزش نقش
كالابرگهاي توزيع دوم مرحله آغاز
اجتماعي تامين مستمريبگيران
:كرد اعلام شنبه روز اجتماعي تامين سازمان :اجتماعي گروه
روز از ميتوانند سازمان اين مستمريبگيران و بازنشستگان
شماره 104 ، برگهاي كالا ارائه با ماه اسفند دوم دوشنبه
به سال 77 دوم مرحله برگهاي كالا سري از و 106 105
سراسركشور در توزيع عاملين و روستا و شهر فروشگاههاي
.كنند دريافت را خود كالاهاي
اجتماعي ، تامين سازمان عمومي روابط گزارش به
داشتن دست در با بازنشستگانميتوانند و مستمريبگيران
نسبت بهترتيب و 106 شماره 104 ، 105 كالابرگهاي
و شكر كيلوگرم برنج ، 10 كيلوگرم بهدريافت 10
و بازنشستگان گزارش بنابراينكنند اقدام روغن 5/4كيلوگرم
بهفروشگاههاي مراجعه هنگام اجتماعي تامين بگيران مستمري
شده ، اعلام برگهاي كالا ارائه بر علاوه بايد توزيعكننده ،
و باشند داشته همراه به نيز را سربرگكالابرگها
فقط را خود ميتوانندكالاي مستمريبگيران و بازنشستگان
كردهاند ، دريافت را خود كالابرگ كه شهري همان محدوده در
.كنند تامين
اين اعتبار مهلت:كرد اعلام همچنين اجتماعي تامين سازمان
و ميباشد بعد ماه دو تا اجناس توزيع آغاز كالابرگهااز
عاملين به مراجعه با ميتوانندبهتدريج مستمريبگيران
.كنند دريافت را خود كالاي فروش ،
فرد رفتار در انگيزش نقش
(شكل 1)
(شكل 2)
به پاسخ يافتن براي جستجويي رفتار ، و انگيزش مطالعه
اهميت قبول با.است انسان طبيعت درباره پيچيده سئوالات
علم با و ناشناخته و پيچيده موجودي عنوان به انساني عنصر
را گذشته رفتار "چراهاي" فقط نه انساني رفتار اينكه بر
و ميكند پيشبيني حدي تا را آينده رفتار بلكه دهد تشخيص
.داشت خواهد بسزايي نقش آنها كنترل حتي و دگرگوني در
توانايي لحاظ از كه دانشآموزاني شده ديده بارها
پيشرفت هستنددر هم به شبيه بسيار يادگيري واستعداد
تفاوت اين كه دارند ، يكديگر با زيادي تفاوتهاي تحصيلي
ساير در بلكه آموزشگاهي درسهاي يادگيري در تنها نه
از جنبه اين.ميخورد چشم به نيز غيرتحصيلي فعاليتهاي
.ميباشد مربوط روانشناسي در انگيزش حوزه به آدمي رفتار
در ديگري دانشآموز با دانشآموزي هوشي بهره كنيد تصور
دانشآموزي نمره ميانگين اما ميباشد ، برابر كلاس يك
به اين كه علت؟ چه به و چرا؟ است ، ديگري از بيشتري بسيار
مطالعه و دارد بستگي انگيزش مفهوم شناسايي و محركات
كساني اولين از يكي فرويد زيگموند.ميطلبد را عميقي
باور ويداد تشخيص را ناخودآگاه انگيزش اهميت كه بود
نيستند آگاه ميخواهند كه چيزهايي از هميشه مردم كه داشت
و نيازها تاثير تحت آنها رفتارهاي از بسياري رو اين از
ضمير اوميگيرد قرار ناخودآگاه انگيزههاي يا
درياچهاي در تودهيخي يك همانند را انساني ناخودآگاه
ارتفاع درياچه 10متر سطح از يخ توده اين اگر كه ميداند
ديد از درياچه زير در آن نامعلوم متر باشد 20 داشته
كه ميباشد پنهان دريانوردي يا كشتيبان هر يا و بيننده
را يخ توده متر همان 10 و آب روي سطح فقط غلط تصور به
از بسياري رو اين از.را زيرين سطوح نه ميپندارند
وانگيزههاي نيازها تاثير تحت نيز انساني رفتارهاي
انگيزش اين از مهم بخشي كه ميگيرد ، قرار ناخودآگاه
هميشه فرد خود براي كهميدهد رخ آگاهي سطح زير انسان
اساس بر انسان كه ايناست حقيقت.نيست آشكار و معلوم
مذاهب و عقايد اجتماعي ، سنتهاي قبيل از خود آموختههاي
.ميسازد برطرف را خود نيازهاي مختلف رسوم و آداب وهمچنين
انگيزههايي داراي رفتار در پيچيده خواص سبب به آدمي
چون انگيزههايي.ميشود ديده حيوانات در ندرت به كه است
درستكاري و تقوي در ديگران از گرفتن پيشي كار ، در رقابت
يك ساخت در كه بگيريد نظر در را همنوعان به كمك و
داراي ميتواند... يا و مدرسه يك احداث يا و بيمارستان
اين در بيتفاوت كه افرادي براي باشد هشدارهايي و پيامها
با فردي چرا دركجاست؟ علت راستي.شدهاند واقع رهگذر
الگو داده انجام ديگري فرد راكه حركتي چنين سرمايه همان
به كمك و جامعه پيشرفت براي بكر فكر اين چگونه نميگيرد؟
امر اين ديگري در و ميبندد نقش عدهاي ذهنيت در ديگران
مسير چنين يك به را او عملي چه نميشود؟ محقق
ميدهد؟ سوق متعالي انساني ارزشهاي و ناب پاكوانديشهاي
ميخواهد مركبي و بزرگ دنيايي سئوالات قبيل اين به پاسخ
اين مجموع كه ايثار و محبت و عشق اقيانوسهاي ميزان به
انگيزههاي وهمانا ميشود ختم نقطه يك به همه عوامل
رفتار پسميباشد نظر مورد نقطه همان افراد اجتماعي
(فيزيولوژيكي) طبيعي دوجنبه مختلف عوامل نتيجه در آدميان
سليقههاي كه برميگيرد در را اجتماعي جنبه نيز قسمتي و
.ميشود خلاصه انگيزهها رفع جهت در آنان خصوصيات و افراد
:انگيزش تعريف
رفتار هدايت موجب كه ارگانيزم دروني حالتهاي به انگيزش
ميتوان را انگيزشميكند اشاره ميشود هدف نوعي سوي به
دهنده جهت وعامل انسان فعاليتهاي و محرك نيروي عنوان به
فرمان و موتور به دانشمندان را انگيزش.كرد تعريف آن
در جهتدهنده و نيرو عامل كه ميكنند تشبيه اتومبيل
فعاليت ادامه و آغاز موجب انگيزهها.ميباشند انسانها
پس ميكنند ، معين فرد يك در را رفتار كلي وجهت ميشوند
از عدهاي.ميشود محسوب رفتار مولد كلي عامل انگيزش
ديناميك را رفتار انگيزش رفتاري رفتارشناسان و دانشمندان
نشات فيزيك علم از ديناميك اصطلاح.ناميدهاند نيز رفتار
باعث كه ميباشد نيرويي يا انرژي آن از منظور و گرفته
انگيزش) براي اصطلاح اين عمده دليل و شده اجسام حركت
موجودات حركت باعث نيز رفتاري نيروهاي كه است آن (رفتار
كه كرد بيان اينچنين ميتوان خلاصه طور به.ميشود زنده
."است داخلي دهنده تغيير يا محرك نوعي نيز انگيزه يك"
فلسفه تربيت ، و تعليم علماي از يكي هرزبرگ فردريك بهزعم
تاكنون آنچه و ميباشد مبهم و پيچيده بينهايت انگيزه
ناچيز بسيار اطمينان و اعتماد مقام در است واضح و روشن
.است بوده وحقير
:انگيزهها اساسي خواص
زنده موجودات پيرامون رفتاري عنوان هر گرفتن نظر در
ميطلبد ، نيز را آن موجود شرايط بالطبع (حيواني و انساني)
و ميگذاريد نمايش به را خاصي اعمال خاص شرايط در شما
گونه از رفتار خاص موقعيت يك در نميتواند موضوع نوع اين
ايجاد شرايط كلي بطور گذارد ، ظهور منصه به را متفاوت
بس اثري آنها بروز نحوه در ميتواند انگيزهها كننده
.باشد داشته عميق
:ميباشد ذيل شرح به انگيزه مطالعه عمده عامل سه
.انگيزه كننده ايجاد شرايط -1
.انگيزه از حاصل رفتارهاي نتايج -2
.انگيزه فيزيولوژيك پايههاي و اساس -3
بعضي كه كرد بيان گونه اين ميتوان فوق مطالب به توجه با
خاص داخلي شرايط ايجاد باعث فيزيولوژيك احتياجات از
تا ميسازد وادار را فرد داخلي شرايط اين كه ميشوند
مربوط احتياجات آن با بيش و كم بطور كه خاص فعاليتهاي
(... و غذا و آب مثل)هدفها يا داعيهها به نيل براي هستند
موجود وقتي سائقه ، و نياز نظريههاي طبق بر.دهد انجام
ناخوشايند احساس يك احساس اين ميكند نياز احساس زنده
حالت ، اين شود برآورده او نياز كه زماني و ميشود محسوب
ناگفته رو اين از است ومسرورانگيز خوشايند بسيار حالت يك
آنها باطني نيازهاي جانداران انگيزش عامل كه پيداست
را رفتار كه ميدهد نشان را ملموس هدفي يك شكل.ميباشد
.است داده قرار خود تاثير تحت
هدف به معطوف فعاليت
(غذا تدارك و تهيه)
نوع غذا ، نظير كلي هدف يك خصوص در را ما توجه فوق شكل
به ازوضعيتي و ميكند ارضاء را گرسنگي انگيزه كه غذايي
گرسنه شدت به كه فردي "مثلا.ميدهد تغيير ديگر وضعيت
گذارند او مقابل كه را غذايي نوع هر است ممكن است
نيازها فقدان و عادي مواقع در كه حالي در كند ، استفاده
انتخاب با فقط غذاها ، ميان شدن قائل و دادن ترجيح با
روز.مينمايد خود گرسنگي ارضاء در سعي غذا بهترين
خارج به گردش و تفريح براي كه بگيريد نظر در را تعطيلي
سعي غذا تهيه جهت مدت اين طول در و كرده سفر شهر از
از بعد (هدف به معطوف فعاليت) ميآوريد عمل به جدي كوششي
كه مييابد فزوني حدي به شما در غذا به نياز مدتي
غذا آن منتظر نميتوانيد و بريده را شما امان "تقريبا
به (هدف فعاليت) ميكنيد خوردن غذا به شروع وقتيشويد
ساير كه مييابد كاهش بدانجا تا نياز اين نيروي ندرت
بحث در.ميگيرد قرار بيشتري اهميت راس در ديگر نيازهاي
هيبت و قدرت به ميتوان انگيزهها رفتار تفسير و
انگيزه ، قويترين كردكه قبول و كرد اشاره انگيزهها
.ميكند تعيين را فرد رفتار
:انگيزشي الگوهاي و طبقهبندي
آنها طبقهبندي و انگيزشي تئوري زمينه در كه محققاني
مشكلاتي و انگيزهها بودن دروني دليل به ميكنند مطالعه
نتايج به "غالبا دارد وجود آنها مطالعه زمينه در كه
در انگيزشي الگوهاي و طبقهبندي مييابند ، دست متفاوتي
پيچيده و متفاوت بسيار روانشناسي و مديريتي نظامهاي
انگيزهها ميتوان اختصار و خلاصه طور به اما.ميباشد
زماني.كرد فرض (رواني و فيزيكي ، اجتماعي) گروه سه به را
و ميشود گرسنه و تشنه علف و بيآب بيابان يك در فرد كه
يا و ميدهد قرار تاثير تحت را فردي جنسي احتياجات يا
زائد مواد دفع يا و رطوبت و حرارت درجه مانند جوي شرايط
گفت ميتوان ميگذارد ، انسانها بر گوناگون تاثيرات بدن
داشته فوق موارد بسزاييبر و موءثر نقش (فيزيكي) جنبه
عنوان به سازمان يا اداره يك در كارمند يك پذيرش.است
انگيزه ارضاي باعث همكاران طرف از كار گروه از عضوي
نشان كلي مشاهدات همچنين و گرديد خواهد وي (اجتماعي)
متفاوت زمانهاي در فرد يك آرزوي سطح "معمولا كه ميدهد
تغيير هدفهايش به رسيدن در او شكست ميزان حسب بر و
ميباشد (رواني)انگيزه انگيزهها ، از ديگر يكيميكند
او اخلاقي خصوصيات و ارزشها پيدايش در آدمي خاص كه
رواني نيازهاي ارضاء به زماني ارزشها اين و شده خلاصه
حركتهاي و ديگران به كمك در فرد كه ميگردد منجر
تشنگي اين و گرفته سبقت ديگران به نسبت انساني پسنديده
طبقهبنديهاي از.كند سيراب اعمال گونه اين با را معنوي
مورد در رفتاري علوم و روانشناسي در بحث قابل و مهم
.كرد اشاره "مزلو ابراهام" نظريه به ميتوان انگيزهها
شكل مطابق مراتبي سلسله صورت به را انساني نيازهاي مزلو
.ميكند طبقهبندي و تقسيم عمده دسته پنج به را دو
نيازهاي نيازهايانسان ، آشكارترين مزلو ابراهام بهزعم
كاري هيچ عهده از گرسنه انسان هستند ، فيزيولوژيكي
سپس و كرده حل را خود گرسنگي مشكل ابتدا مگر برنميآيد
و خود كار محل در شخص كند ، اقدام ديگر نيازهاي ارضاي به
موجبات گرسنگي مساله درس ، فراگيري زمان در دانشآموز يا
براي رمقي و توان ديگر و ميكند فراهم را او كارآيي كاهش
پاسخگويي كارمند براي همچنين و كلاس سر در درس فراگيري
در فرد هر فوق نظريه براساس.نميشود ديده رجوع ارباب به
نيازهاي مراتب سلسه براساس ميبايست تولد بدو از زندگي
رود ، پيش هرم راس سمت به و آغاز را حركت فوق شده ياد
(... و تشنگي گرسنگي ، ) فيزيولوژيكي نيازهاي ابتدا يعني
طبقات نيازهاي سوق و سمت به آن از پس و برآورده را خود
كسي مزلو ديدگاه از كامل انسانبردارد قدم برتر و بعدي
قله بر و اشاره مورد نيازهاي سطح بالاترين به كه است
انساني معرفت كه است مكاني آن و كرده صعود هرم اين رفيع
و ديده آن در خاكي كره برتر موجود اين معنوي ارزشهاي و
انسانها اين كه كرد نبايد فراموش و داشت خواهد اختصاص
از آنها.نباشند بيشتر دست انگشتان تعداد به فقط شايد
به تنها و تنها و چيره خود نفس بر گذشته ، دنيوي تعلقات
كه هستند نياز يك ارضاء دنبال به و ميكنند فكر چيز يك
تعالي در شدن حل و خودشكوفايي به مربوط نياز همانا
روانشناسان از ديگر بعضي.ميباشند بشري و معنوي ارزشهاي
انگيزههاي) كلي عناوين تحت را ميدهندانگيزهها ترجيح
شخصي ، انگيزههاي و تحريك سائقههاي فيزيولوژيكي ،
در هرزبرگ فدريك همچنين و دهند قرار بحث مورد (اجتماعي
رفتار آن و ميكند مطرح را نظريهاي انگيزش ابقاي تئوري
دو تاثير تحت كه ميباشد كار محيط در سازمان يك كاركنان
:از عبارتند كه مستقل عوامل از دسته
ميشوند منجر كارمندان كامل رضايت احساس به كه عواملي -1
معروف محرك يا انگيزشي عوامل به هستند هدفي متوجه و
.ميباشند
كارمندان ناخشنودي يا رضايت عدم به منجر كه عواملي -2
.ميباشند معروف بهداشتي عوامل يا ابقاء عوامل به ميشوند
:هدف به رسيدن براي وسيلهاي يا هدف "پول"
مبهم ، و پيچيده بسيار است عنواني انگيزهها ميان در پول
انواع با چنان فيزيولوژيكي نيازهاي ارضاي بر علاوه پول
اعتبار و اهميت كه است تنيده درهم و مرتبط ديگر نيازهاي
.نمود اثبات و تحقيق ميتوان دشواري به "غالبا را آن
مطرح مختلف ملل و افراد ميان در زمينه اين در كه سئوالي
براي وسيلهاي يا است هدف پول آيا كه است ، اين ميباشد
هدف؟ به رسيدن
صورت وسيع و گسترده تحقيقات نتيجه در وايت اف ويليام
پول كه است برده پي پولي انگيزه طرحهاي درباره گرفتهاش
يا توليد كارگران براي (قديمي معتبر) انگيزش وسيله اين
اصلي عامل و نيست "مطلق قادر" ميرفت گمان كه حدي آن تا
افراد جمعي صميميت و كاري گروه كرد كشف مايو التون كه
.ميباشد
قدرت پول مهمترينويژگي و دقيقترين گلرمن بهزعم يا و
ميبخشد ارزش پول به آنچه و ميباشد نماد يك عنوان به آن
در.بخرد ميتواند پول كه است چيزي بلكه پول خود نه
(پول) فوق شده ذكر موارد به توجه با و امر نهايت
در افراد نظر مورد اهداف به رسيدن براي است وسيلهاي
و فرهنگها از بعضي در كه خاص هدفي نه مختلف موقعيتهاي
همچنين و وتاخر تقدم رعايت بدون و اشتباه به مردمان ميان
خود نظر و راي به كس هر وسيلهها ، و اهداف به آشنايي عدم
هدف به رسيدن براي وسيلهاي را پول عدهاي و هدف را پول
كه است چيزي آن هر پول معني گفت ميتوان پس ميدانند
.آن معني صحيح يا غلط به خواه ميكنند تفسير و تعبير مردم
اساسي و مهم عامل يك عنوان به پول اهميت موجب آنچه
براي است وسيلهاي پول كه است اين ميشود مطرح انگيزشي
پول موضوع در وآنچه افراد گوناگون خواستههاي به رسيدن
پول كه است اين ميرسد نظر به انگيزه يك عنوان به
از پول نميآيدبلكه بهشمار نيازها ارضاي عامل مهمترين
يعني كار ، نارضايتي مقابل در ميشود سدي كه است عواملي
نارضايتي سبب اداره يا يكسازمان در مزايا و حقوق كمبود
افزايش كه نمود بيان قاطع طور به نميتوان ولي ميشود ،
عامل تنها متعلقه مزاياي آن دركنار و دستمزد و حقوق
.ميشود محسوب كارمندان شغلي رضايت
افزايش طريق از فقط اگر (انگيزه ايجاد) اينكه خلاصه
فوق شده ذكر موارد ساير و فرعي مزاياي برقراري دستمزد ،
كار محيط از خارج در بيشتر كارمند يا كارگر گيرد انجام
كه ميگردد مشاهده باز و شد بهرهمندخواهد آنها به نسبت
.بود خواهد روبهرو احتمالي كمبودهاي با كار محيط در
است پوششي روحيه افزايش و تشويق اصطلاح در كردن غني اما
توانست خواهد عمل درنفس و محيطي انگيزه ايجاد در كه
.دهد افزايش مطلوب حد به را انساني هر كارآيي
"علويجه محمدميرزايي"
:ماخذ و منابع
كارآيي و ناكامي انگيزه ، -امروز مديريت فصلنامه -1
1353 محمودساعتچي -كاركنان
-آگاه انتشارات -سيف اكبر علي دكتر -پرورشي روانشناسي -2
چهارم چاپ -1368
تاليف -(انساني منابع كاربرد) سازماني رفتار مديريت -3
-علاقهبند علي دكتر ترجمه -بلانچارد كنث و هرسي پال
پنجم چاپ -1371-اميركبير انتشارات
مركز -علوي سيدامينالله -سازمان و مديريت روانشناسي -4
اول چاپ - 1371-دولتي مديريت آموزش
|