و دختر دانشآموز هزار از 48 بيش شركت با
اسفند درخشان 20 استعدادهاي آزمون پسر
ميشود برگزار
دوره امتحانات در بزرگسالان شركت شرايط
شد اعلام راهنمايي
علمي دانش كاربرد و علم جهاني اعلاميه
غير آموزشي نظام همان محوري مدرسه
است متمركز
فرهنگي يادداشت
مجوز هنوز ايران معلمان صنفي كانون
نگرفت فعاليت
كامپيوترايران بينالمللي كنفرانس پنجمين
تكنولوژي كاربردي -علمي دوره ي برگزار
آموزشي
"نوآوري و آموزش كودك ، " جشنواره دومين
شد افتتاح شميرانات در
و دختر دانشآموز هزار از 48 بيش شركت با
اسفند درخشان 20 استعدادهاي آزمون پسر
ميشود برگزار
جمعه روز درخشان استعدادهاي آزمون :فرهنگي علمي گروه
و دختر دانشآموز هزارو 105 شركت 48 با جاري ماه 20اسفند
.ميشود برگزار (ابتدايي پنجم پايه) پسر
دختر هزارو 444 و 24 پسر هزارو 660 حدود 23 آزمون اين در
در اعلامشده تاريخ ساعت 9 راس مذكور آزمون.ميكنند شركت
درخشان استعدادهاي پرورش ملي سازمان امتحاني حوزههاي
.ميشود برگزار
دوره امتحانات در بزرگسالان شركت شرايط
شد اعلام راهنمايي
عالي درشوراي صادره راي براساس :فرهنگي علمي گروه
تحصيلات پايان قبولي مدرك دارندگان تمامي پرورش ، و آموزش
داشته سن تمام سال حداقل 18 كه آن بر مشروط ابتدايي دوره
دوره بزرگسالان امتحانات در توانند باشندمي
كنند شركت راهنمايي
تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
سال هر ماه شهريور و خرداد راهنمايي دوره امتحانات
برگزار تحصيلي راهنمايي سوم پايه امتحانات با همزمان
.ميشود
در جغرافيا و تاريخ اجتماعي ، ديني ، تعليمات دروس سئوالات
راهنمايي دوره پايه سه هر كتابهاي از امتحانات اين
دوم پايه از نمره اول ، 5 پايه از نمره نسبت 5 به تحصيلي
دروس ساير سئوالات و ميشود طرح سوم پايه از نمره و 10
تحصيلي راهنمايي سوم پايه دانشآموزان سئوالات همانند
پايه نام ثبت ميافزايد ، مبالغ گزارش اين.بود خواهد
يكهزار راهنمايي ، اول پايه ريال ، چهارصد ابتدايي ، پنجم
راهنمايي سوم و ريال هشتصد راهنمايي ، دوم پايه ريال ،
.است شده گرفته نظر در ريال ششصد و يكهزار
علمي دانش كاربرد و علم جهاني اعلاميه
(مجارستان - بوداپست -ژوئيه1999 اول علم ، جهاني همايش مصوب)
ميكند متمايز ثروتمندان از را تهيدستان آنچه اكنون *
نيست دارايي ميزان تنها
از بهرهمندي و علمي دانش توليد در آنها بودن سهيم بلكه
است موءثر بسيار آن منافع
مختلف زواياي از مسائل بررسي توانايي علمي ، تفكر جوهره
اجتماعي و طبيعي پديدههاي براي مناسب تبييني يافتن و
قرار انتقادي تحليل و تجزيه معرض در مدام طور به كه است
كه آزاد و انتقادي انديشه بر علم ، بنابراين.ميگيرند
ميروند ، شمار به دموكراتيك جهان ضروريات از دو هر اين
است متكي
جهاني همايش امسال تيرماه دهم تا پنجم روزهاي طي ;اشاره
از نفر دوهزار از بيش حضور با بيستويكم قرن براي علم
سياستگذاران ، دانشمندان ، شامل علمي مسايل دستاندركاران
و بينالمللي سازمانهاي نمايندگان و كشور علوم 180 وزراي
مجارستان بوداپست شهر در مدني جامعه و مطبوعات غيردولتي ،
.شد برگزار
شوراي و يونسكو سازمان حمايت با كه همايش اين
آينده مسير تعيين همچون اهدافي شد ، برپا علم بينالمللي
در عمومي و خصوصي بخشهاي نقش بررسي علمي ، پژوهش و علم
بودن مشترك از حمايت علم ، براي لازم مالي منابع تامين
تعهدات بررسي و فكري مالكيت حقوق رعايت درعين دانش
از پس و ميكرد دنبال را جامعه درقبال دانشمندان اخلاقي
جهاني سند دو تصويب با خصوص اين در بررسي و بحث روز پنج
.داد پايان خود كار به
و علم مسير جهتگيري نشاندهنده درواقع كه سند دو اين
و علم جهاني اعلاميه" عبارتنداز هستند جديد قرن در پژوهش
."عمل براي چارچوبي -علم كار دستور" و "علمي دانش كاربرد
پژوهش و علم آينده روند در اسناد اين اهميت به توجه با
دستاندركاران استفاده براي اولي سند متن ترجمه جهان ، در
گسترش به كمك و پژوهش و علم به علاقهمندان و علمي مسائل
.ميشود منتشر ايران در علمي فرهنگ
صباغيان علي :مترجم
مقدمه
-سپهر از بخشي و ميكنيم زندگي سياره يك روي بر همه ما -1
وابستگي وضعيت در كه ميكنيم تصديق ما.هستيم آن زيست
بهطور ما آينده و داريم قرار روزافزون متقابل
و جهاني زندگي تقويت نظامهاي حفظ به اجتنابناپذيري
دانشمندان و ملتهااست مرتبط زندگي اشكال همه بقاي
همه در دانش از استفاده تا هستند آن خواستار جهان
تامين بهمنظور و مسئولانه شيوهاي به علمي رشتههاي
تنها و آن از سوءاستفاده بدون بشر خواستههاي و نيازها
همكاري خواستار ما.شود اعلام اساسي ضرورتي مثابه به
نظير) طبيعي علوم ازقبيل علمي رشتههاي همه بين فعال
و (مهندسي و پزشكي علوم زيستشناسي ، و زمينشناسي فيزيك ،
موازات به عملي چارچوب اين.هستيم انساني و اجتماعي علوم
طبيعي علوم احتمالي سوء آثار بر وآينده ، اميدها بر تكيه
با روابطشان و جامعه بر آنها تاثير شناخت به نياز و
شده ذكر مسئوليتهاي و چالشها نيز و علم به تعهد جامعه ،
.ميكند تاكيد علوم رشتههاي همه به مربوط اعلاميه در
ارزشي بهمثابه علمي دانش از ميتوانند فرهنگها همه
يك مثابه به انسانيت درخدمت بايد علوم.كنند حمايت جهاني
و طبيعت از دقيقتر فهمي امكان همگان براي و باشد كل
براي سالم و پايدار زيستي محيط و بهتر زندگياي و جامعه
.كند فراهم آينده و كنوني نسلهاي
كه شده منجر فوقالعادهاي ابتكارات به علمي دانش -2
به اميد.است دربرداشته انسانها براي عمدهاي منافع
درمان راههاي و يافته افزايش قابلتوجهي بهطور زندگي
در كشاورزي توليداست شده كشف بيماريها از بسياري
تا است يافته افزايش چشمگيري نحو به جهان نقاط از بسياري
پيشرفتهاي.كند تامين را روبهرشد جمعيت نيازهاي
براي فرصتي انرژي جديد منابع از استفاده و تكنولوژيك
تحولات اين.است كرده فراهم سخت كار از انسان نجات
از پيچيدهاي و گسترده مجموعه كنوني نسل براي همچنين
.است آورده بهارمغان را صنعتي فرايندهاي و توليدات
مديريت ارتباطات ، جديد شيوههاي بر مبتني تكنولوژيهاي
فراروي بينظيري چالشهاي و فرصتها رايانه ، و اطلاعات
.است داده قرار جامعه كليتر ، سطح در و علمي كوششهاي
منشا ، كه است شده موجب مربوطه علمي دانش مستمر بهبود
و نظري رهيافتهاي با بشر زندگي و جهان تحول و كاركردها
و جهان اداره چگونگي بر "عميقا خود اين و شود مواجه عملي
.است گذاشته تاثير آن آينده چشماندازهاي
بر علاوه بشر فعاليت گسترش و علمي توسعه و پيشرفتها -3
تكنولوژيكي بلاياي و زيست محيط تخريب به چشمگير ، منافع
كمك محروميت و اجتماعي توازن عدم به و شده منجر نيز
توليد امكان علمي ، پيشرفت نمونه براي.است كرده فراوان
شده شناخته سلاحهاي از بسياري نظير پيچيدهاي سلاحهاي
فرصتي اكنون.است آورده فراهم را جمعي كشتار سلاحهاي و
به يافته اختصاص منابع كاهش خواستار تا است آمده پيش
(دستكم) تبديل و شويم جديد سلاحهاي توليد و توسعه
غيرنظامي كاربردهاي به نظامي تحقيق و توليد امكانات
را سال 2000 ناميدن متحد ، ملل سازمان.نماييم راتشويق
را سال 2001 و صلح فرهنگ بينالمللي سال بهعنوان
صلح سوي به موءثر گامي تمدنها ، گفتوگوي سال بهعنوان
با همگام علمي جامعه بنابراين ;است كرده اعلام پايدار
ايفا فرايند اين در حياتي بايدنقشي جامعه بخشهاي ساير
.نمايد
پيشرفتهاي ميشود پيشبيني كه حالي در امروزه ، -4
دموكراتيك بحثهاي نيازبه گيرد ، صورت علوم در بينظيري
احساس علمي دانش مصرف و توليد درباره اساسي و آگاهانه
چنين طريق از بايد سياستگذاران و علمي جامعه.ميشود
.باشند علم از حمايت و عمومي اعتماد تقويت پي در مباحثي
و طبيعي علوم دربرگيرنده رشتههاي بين چشمگيرتر تلاشهاي
اجتماعي ، اخلاقي ، مسائل با برخورد براي شرطي پيش اجتماعي
شمار به بهداشتي و اقتصادي جنسيتي ، زيستي ، محيط فرهنگي ،
عادلانهتر ، جهاني تحقق براي علم نقش تقويت.ميروند
بخشهاي همه بلندمدت تعهد نيازمند پايدارتر ، و مرفهتر
در تجديدنظر و بيشتر سرمايهگذاري طريق از خصوصي و عمومي
.است علمي دانش تقسيم و سرمايهگذاري اولويتهاي
بين ساختاري اختلافات نتيجه در علمي منافع اعظم بخش -5
نابرابرانه جنسها ، و اجتماعي گروههاي مناطق ، كشورها ،
علمي دانش تبديل موازات به ديگر عبارت به.است شده توزيع
بيشتر چه هر آن توزيع ثروت ، توليد در حياتي عاملي به
يا مردم از اعم) تهيدستان چه آن اكنون.است شده نابرابر
دارايي ميزان تنها ميكند ، متمايز ثروتمندان از را (كشور
و علمي دانش توليد در آنها بودن سهيم بلكه نيست ،
.است موءثر بسيار آن ، منافع از بهرهمندي
و بيست قرن براي علم" جهاني همايش در كنندگان شركت ما -6
با سال 1999 ژوئيه اول تا ژوئن از 26 كه "جديد تعهدي يكم
متحد ملل سازمان فرهنگي و علمي آموزشي ، سازمان حمايت
بوداپست شهر در علم بينالمللي شوراي و (يونسكو)
:ملاحظه با شد ، برگزار مجارستان
اين اجتماعي تاثير طبيعي ، علوم آينده و كنوني جايگاه -7
آنها ، از جامعه انتظارات و علوم
مشتركي دارايي به بايد علم يكم و بيست قرن در كه اين -8
بهرهمند آن از منافع وحدت براساس مردم همه كه شود تبديل
پديدههاي شناخت براي قدرتمندي منبع علم كه اين شوند ،
بهتر درك موازات به كه اين و است ، اجتماعي و طبيعي
علم نقش زيست ، محيط و جامعه بين روابط رشد روبه پيچيدگي
بود ، خواهد بيشتر آينده در
و عمومي سياستگذاري در علمي دانش به روزافزون نياز -9
شكلگيري در علم بايد كه اساسياي نقش جمله از خصوصي
كند ، ايفا قانوني و سياسي تصميمات
علمي دانش به دسترسي اوليه اعصار همان از كه اين -10
به متعلق آموزش حق از بخشي صلحجويانه ، اهداف تحقق براي
توسعه براي علم آموزش كه اين و است ، زنان و مردان همه
فعال شهروندان داشتن و درونزا علمي ظرفيت ايجاد انساني ،
است ، آگاه و
رشد زمينه در است ممكن آن آثار و علمي پژوهش كه اين -11
بازده فقر كاهش جمله از پايدار انساني توسعه اقتصادي ،
گذشته از بيش بشر آينده كه اين و باشد ، داشته چشمگيري
بود ، خواهد متكي دانش عادلانه مصرف و توزيع برتوليد ،
زمينه در نيرومندي محركه نيروي علمي پژوهش كه اين -12
آينده استفاده اينكه و است اجتماعي مراقبت و بهداشت
خواهد بشر بهداشت كيفيت بهبود بر زيادي تاثير علمي دانش
داشت ،
و علمي دانش راهبردي نقش و شدن جهاني كنوني روند -13
درآن ، تكنولوژيك
و توسعه حال در كشورهاي بين شكاف كاهش به فوري نياز -14
علمي زيربناي و ظرفيت بهبود طريق از يافته توسعه كشورهاي
توسعه ، حال در كشورهاي در
و جديد ابزارهاي ارتباطات و اطلاعات انقلاب كه اين -15
پيشرفته پژوهش و آموزش و علمي دانش مبادله براي موءثرتري
ميكنند ، عرضه
بخش به متعلق اطلاعات به آزاد و كامل دسترسي اهميت -16
علمي ، آموزش و پژوهش براي عمومي
مربوط اجتماعي تحولات تحليل در اجتماعي علوم كه نقشي -17
راههايي جستوجوي و تكنولوژيك و علمي دگرگونيهاي به
ميكند ، ايفا فرايند اين از ناشي مسائل حل براي
و ملل سازمان نظام كه بزرگي همايشهاي توصيههاي -18
مرتبط نشستهاي سفارشهاي نيز و ميكنند برگزار ديگران
علم ، جهاني همايش با
طبق بايد علمي دانش مصرف و علمي پژوهش كه اين -19
ژنوم ، جهاني اعلاميه پرتو در و بشر حقوق جهاني اعلاميه
كنند ، رعايت را انسان شان و بشر حقوق
جامعه ، و افراد براي علم پيآمدهاي از برخي كه اين -20
حتي "احتمالا و است زيانآور انسان سلامت و زيست محيط
كه اين و ميكند ، تهديد را انساني گونههاي مستمر حيات
است ، ضروري جهاني امنيت و توسعه و صلح ايجاد براي علم كمك
مسئوليت ديگر عوامل كنار در دانشمندان كه اين -21
علمي پيآمدهاي از دسته آن از كه دارند برعهده ويژهاي
دارند ، زيانبار تاثير يا هستند ، اشتباه اخلاقي نظر از كه
كنند ، جلوگيري
اخلاقي مستلزمات با مطابق علوم اعمال و اجرا به نياز -22
است ، شده ايجاد عمومي گسترده بحث يك مبناي بر كه مناسب
ضمن بايد علمي دانش كاربرد و علم استمرار كه اين -23
زيست كننده حمايت نظامهاي حافظ اشكال ، همه در حيات
باشد ، سيارهها
فعاليتهاي همه در زنان و مردان مشاركت در كه اين -24
دارد ، وجود تاريخي توازن عدم نوعي علم ، به مربوط
همه كامل ازمشاركت كه دارد وجود موانعي كه اين -25
اعم) قومي اقليتهاي و بومي مردم معلولان ، نظير گروهها
گروههاي عنوان به آنها از پس اين از كه (زن و مرد از
.ميشود مانع كرد ، خواهيم ياد محروم
تعابير مثابه به دانش محلي و سنتي نظامهاي كه اين -26
نحو به تكنولوژي و علم به قادرند جهان فهم و درك پوياي
كردهاند ، چنين نيز تاريخي لحاظ از و كنند كمك ارزشمندي
ميراث اين افزايش و پژوهش حمايت ، حفظ ، به نيازي كه اين و
دارد ، وجود تجربي دانش و فرهنگي
فقر ، همچون جهاني مبرم مسائل با مقابله براي كه اين -27
بهداشت بودن ناكافي زيست ، تخريبمحيط
مرتبط جمعيت رشد با كه آب و غذايي امنيت نبود عمومي ،
است ، ضروري جامعه و علم بين جديد ارتباط ايجاد هستند ،
بخش و مدني جامعه دولتها ، شديد پايبندي به نياز -28
رفاه به دانشمندان نيرومند تعهد همچنين و علم به مولد ،
جامعه ،
:ميداريم اعلام را زير موارد
پيشرفت براي دانش ;دانش براي علم -1
درباره كامل و جامع پرسشي طرح علمي كوشش ذاتي وظيفه -29
شود ، منتهي جديد دانش به كه نحوي به است ، جامعه و طبيعت
فراهم را فكري و فرهنگي آموزشي ، توسعه موجبات كه دانشي
منجر اقتصادي منافع و تكنولوژيك پيشرفتهاي به و ميكند
مشكلات حل به مربوط پژوهش و بنيادي پژوهش گسترش.ميشود
است ، ضروري درونزا پيشرفت و توسعه به دستيابي براي
كردن عمل در و ملي علمي سياستهاي طريق از دولتها ، -30
بين ارتباط و تعامل تسهيل براي جانشينهايي مثابه به
آموزش و دانشمندان تربيت در و دانش اخذ در بايد بخشها
گرچه.نمايند تصديق را علمي پژوهش كليدي نقش عمومي ،
به خود ميدهد ، انجام خصوصي بخش كه علمياي پژوهشهاي
است ، شده تبديل اقتصادي -اجتماعي توسعه براي حياتي عاملي
عمومي بخش كه پژوهشهايي به نياز نميتواند امر اين اما
اين بنابر.ببرد بين از ميكند ، تامين را آنها مالي نياز
خصوصي و عمومي بخش دو هر مدت ، بلند اهداف تحقق منظور به
يكديگر با علمي پژوهش مالي تامين زمينه در توامان بايد
داشته تكميلكننده نقش يكديگر به نسبت و كنند همكاري
.باشند
صلح براي علم -2
زواياي از مسائل بررسي توانايي علمي ، تفكر جوهره -31
و طبيعي پديدههاي براي مناسب تبييني يافتن و مختلف
تحليل و تجزيه معرض در مدام طور به كه است اجتماعياي
انديشه بر علم ، اين بنابر.ميگيرند قرار انتقادي
انتقادي
شمار به دموكراتيك جهان ضروريات از دو هر اين كه -آزاد و
فراتر ديرپا سنتي صاحب كه علمي جامعه.است متكي -ميروند
مفاد از يكي اساس بر نژادهاست ، و مذاهب ملتها ، از
"بشر معنوي و فكري همبستگي" است موظف يونسكو ، اساسنامه
جهاني همكاري.دهد افزايش است ، صلح فرهنگ مبناي كه را
و جهاني امنيت به سازنده و ارزشمند كمكي دانشمندان ، بين
فرهنگهاي و جوامع ملتها ، بين صلحآميز تعاملات توسعه
سلاح خلع هدف تحقق به شدن نزديكتر ميتواند و است مختلف
.كند تشويق را هستهاي خلعسلاح جمله از جهاني
ضرورت به توجه با بايد كلان سطح در جوامع و دولتها -32
مثابه به تكنولوژي و اجتماعي و طبيعي علوم كاربرد
سرمايهگذاري منازعات ، آثار و علل شناخت براي ابزارهايي
.دهند افزايش را آثار و علل اين كشف براي علمي پژوهش در
توسعه براي علم -3
در آن كاربرد و علم نقش ديگر ، زمان هر از بيش امروزه -33
بخش نيز و سطوح همه در دولتها.است شده آشكار توسعه
مناسب ، پژوهشي و آموزشي برنامهريزي طريق از بايد خصوصي
تكنولوژيك و علمي ظرفيت ايجاد از را خود گسترده حمايت
براي ضروري مبنايي مثابه به شده ، تقسيم خوبي به و مناسب
محيطي ، زيست و فرهنگي اجتماعي ، اقتصادي ، دقيق توسعه
توسعه ، حال در كشورهاي براي ويژه به امر اين.كنند اعلام
علمي زيربناي نيازمند تكنولوژيك توسعه.است فوري نيازي
و بيخطر محصولات توليد لحاظ به دائمي كنترل و مستحكم
با همسازتر توليدات و مصرفي منابع بيشتر كارآيي پاكيزه ،
به همواره بايد همچنين تكنولوژي و علم.است زيست محيط
عدالت و رقابت بهبود اشتغال ، براي بهتر چشماندازهاي سوي
و علم در سرمايهگذاري هدف.كند جهتگيري اجتماعي
بهتر درك مبناي بر بايد كه است اهداف اين تحقق تكنولوژي
سيستمهاي و زيستي تنوع سياره ، طبيعي منابع از ايمنتر و
كردن لحاظ با بايد هدف اين.يابد افزايش زيست محيط حامي
سمت به محيطي زيست و فرهنگي اجتماعي ، اقتصادي ، ابعاد همه
.كند حركت پايدار توسعه راهبردهاي
گونه هيچ شدن قائل بدون علم آموزش وسيع ، مفهوم در -34
شرط پيش زمينهها ، و سطوح همه گرفتن نظر در با و تبعيض
شمار به پايدار توسعه تضمين و دموكراسي تحقق براي اساسي
پرورش و آموزش گسترش منظور به اخير سالهاي در.ميرود
.است گرفته صورت جهاني اقداماتي افراد ، همه براي پايه
در علمي توسعه تحقق در زنان اساسي نقش بر كامل تاييد
كه تلاشهايي و بهداشتي مراقبتهاي و موادغذايي توليد
اين در علمي پيشرفتهاي از آنها شناخت افزايش براي
آموزش ، مبنا همين براست ضروري گرفته ، صورت زمينهها
.است شده تبديل لازم نيازي به علم ، كردن عمومي و ارتباطات
.هستند ويژه توجه نيازمند هنوز حاشيهاي گروههاي
در علمي زبان گسترش و توسعه ديگري هرزمان از بيش امروزه
قدرت افزايش همچنين و جامعه بخشهاي و فرهنگها همه
بهبود براي اخلاقي ارزشهاي ارزيابي و استدلال مهارت
دانش كاربرد با مرتبط تصميمگيريهاي در عمومي مشاركت
كه است شده موجب علم پيشرفت.ميرسد نظر به ضروري جديد ،
هماهنگي و علم آموزش نوسازي ، و افزايش در دانشگاهها نقش
همه در.يابد اهميت مشخصي طور به آموزشي سطوح همه با آن
تقويت به نياز توسعه ، حال در كشورهاي بهويژه و كشورها
در با عالي سطوح برنامههاي و عالي آموزش در علمي پژوهش
.دارد وجود ملي اولويتهاي گرفتن نظر
علمي ظرفيت ساخت بايد بينالمللي و منطقهاي همكاري -35
بشر خلاقيت از استفاده و عادلانه توسعه تا كند حمايت را
افراد و گروهها كشورها ، عليه تبعيضي هيچگونه بدون
حال در و يافته توسعه كشورهاي بين همكاري.گردد تضمين
اطلاعات ، به آزاد و كامل دسترسي اصول با بايد توسعه
همكاريها همه در.باشد منطبق متقابل ، منافع و عدالت
توسعه جهان شود توجه فرهنگها و سنتها تنوع به بايد
درزمينه همكاري تا دارد برعهده را مسئوليت اين يافته
را گذر حال در و توسعه درحال كشورهاي با علمي فعاليتهاي
علوم در انتقادي ملي پژوهش انبوه ايجاد به كمك كند تقويت
براي بهويژه بينالمللي و منطقهاي همكاري طريق از
ويژهاي اهميت يافته ، توسعه كمتر كشورهاي و كوچك كشورهاي
اساسي عنصري دانشگاهها ، نظير علمي ساختارهاي ظهور.دارد
گرفتن كار به و خويش كشور در كاركنان آموزش و تربيت در
مغزها فرار پديده كاهش منظور به.است كشور همان در آنها
هماهنگ اقدامات طريق از بايد پديده ، اين در تجديدنظر يا
حال عين در.شود ايجاد مطلوبي شرايط روشها ، ساير با
ميكند ، محدود را دانشمندان آزاد گردش كه اقدامي هرگونه
.گيرد صورت نبايد
ميان همكاري متفاوت گونههاي نيازمند علم پيشرفت -36
چنين نمونههاي.است دولتي غير و دولتي دولتي ، بين سطوح
:از عبارتند همكاريهايي
- جنوب شبكه جمله از پژوهشي شبكههاي جانبه ، چند طرحهاي
و يافته توسعه كشورهاي علمي جوامع همكاري و مشاركت جنوب ،
و كشورها همه نيازهاي برآوردن منظور به توسعه حال در
پژوهش تقويت و اعانات و بورسها آنها ، پيشرفت تسهيل
مراكز ايجاد دانش ، مبادله تسهيل براي برنامههايي مشترك ،
كشورهاي در بهويژه) بينالمللي شده شناخته علمي پژوهش
توسعه براي بينالمللي موافقتنامههاي ،(توسعه حال در
دسترسي و بزرگ طرحهاي مالي تامين و ارزيابي مشاركت ،
علمي بررسي براي بينالمللي نشستهاي آنها ، به وسيع
آموزش گسترش براي بينالمللي ترتيبات و پيچيده مسائل
.عالي
نياز جديد ابتكارات و طرحها به رشتهاي بين همكاري براي
افزايش ازطريق بايد بنيادي پژوهش بينالمللي منشور.است
مشترك طرحهاي و بلندمدت پژوهشي طرحهاي از حمايت چشمگير
دارند ، جهاني كهمنابع طرحهايي بهويژه بينالمللي
از حمايت استمرار ضرورت به بايد منظور اين به.شود تقويت
مسئله از بايد همچنين.شود اعمال ويژهاي توجه پژوهش
تسهيلات ، اين به توسعه حال در كشورهاي دانشمندان دسترسي
براساس تسهيلات اين از استفاده امكان و حمايت فعالانه
تكنولوژي از استفاده زمينه.شود فراهم افراد علمي لياقت
آزاد جريان تقويت ابزارهاي مثابه به ارتباطات ، و اطلاعات
در.يابد گسترش سازي شبكه طريق از بهويژه بايد دانش ،
به تكنولوژيها اين كاربرد تا بود مراقب بايد حال عين
توجيه مختلف ابزارهاي و فرهنگها غناي محدوديت يا انكار
.نشود منجر آن ، كننده
در شده تعيين اهداف به پاسخگويي براي كشورها همه -37
و بينالمللي ، رهيافتهاي موازات به موظفند اعلاميه ، اين
نخست ، وهله در پايدار ، توسعه در علوم نقش تقويت منظور به
را مالي تامين نظامهاي و نهادي ترتيبات ملي ، راهبردهاي
.كنند تجديدنظر آن درباره يا نمايند تنظيم جديد چارچوب در
برنامهها اين در را زير موارد بايد آنها مشخص طور به
:بگنجانند
بازيگران همكاري با بايد كه بلندمدتي ملي و علمي سياست
آموزش از حمايت شود ، تنظيم خصوصي و عمومي بخشهاي عمده
و تحقيق موءسسههاي بين همكاري گسترش علمي ، پژوهش و علم
نظامهاي از بخشي مثابه به صنايع و دانشگاهها توسعه ،
و ارزيابي ملي موسسههاي حفظ و ايجاد ابتكارات ، ملي
ايجاد بهداشت ، و ايمني آسيبپذيري ، كاهش ريسك ، مديريت
.ابتكار و پژوهش و سرمايهگذاري براي مختلف انگيزههاي
منظور به تا ميشود درخواست دولتها و پارلمانها از
و خصوصي و عمومي بخشهاي تكنولوژيك و علمي ظرفيت تقويت
عرضه اقتصادي و نهادي حقوقي ، مبنايي آنها ، تعامل تسهيل
مثابه به بايد علم اولويتهاي تعيين و سياستگذاري.كنند
شكلگيري و توسعه كلي برنامهريزي جداييناپذير جزء
ابتكار چارچوب ، اين درشود تلقي پايدار توسعه راهبردهاي
كاهش فرايند به مبادرت در دهنده وام بزرگ كشور هشت اخير
براي موجبي توسعه ، حال در كشورهاي از مشخصي تعداد بدهي
جهت در توسعه حال در و يافته توسعه كشورهاي مشترك تلاش
منظور به علم مالي تامين براي مناسب سازوكارهاي ايجاد
منطقهاي و ملي تكنولوژيك و علمي پژوهش نظامهاي تقويت
.بود خواهد
برمبناي و مناسب بهطور بايد فكري مالكيت حقوق -38
اطلاعات و دادهها به دسترسيشود حفظ جهاني شيوهاي
منافع به علمي پژوهش نتايج تبديل و علمي كار اجراي براي
.است ضروري اجتماعي ملموس
و فكري مالكيت حقوق حفظ بين ارتباط تقويت بهمنظور
حمايتميكنند ، را يكديگر "متقابلا كه دانشعلمي انتشار
فكري مالكيت حقوق وسعت و حدود.گيرد صورت بايد اقداماتي
مصرف و توزيع توليد ، زمينه سه در آن اعمال نحوه و
همساز براي همچنين.است بررسي نيازمند دانش ، عادلانه
و منابع سنتي ، دانش و توسعه درحال كشورهاي الزامات كردن
حفاظت و منابع اين شناسايي تضمين بهمنظور و توليدات
يا عادي صاحبان آگاهانه رضايت مبناي بر آنها از شايسته
مناسبتر حقوقي چارچوبهاي ايجاد به نياز دانش ، اين سنتي
.است
جامعه براي علم و جامعه در علم -4
هدف آن ، از ناشي دانش كاربرد و علمي پژوهش اجراي در -39
بشر حقوق و شان به احترام فقر ، كاهش شامل بشر رفاه تامين
در ما كه مسئوليتي گرفتن درنظر با جهاني زيست محيط و
همواره بايد داريم ، برعهده آينده و كنوني نسلهاي برابر
اين برابر در مربوط ، طرفهاي همه وبايد گيرد قرار مدنظر
.كنند ايجاد خود در جديد تعهدي اصول
گوناگون پيآمدهاي و ممكن كاربردهاي همه درباره -40
شدهاند ، ايجاد "اخيرا كه تكنولوژيهايي و جديد اكتشافات
كه بهطوري.شود تضمين بايد اطلاعات آزاد جريان وجود
بحث مناسب شيوهاي به اخلاقي مسائل از بتوان آن براساس
و علم كاربرد در مطلوب اخلاق ايجاد براي كشور هر.كرد
ابزارهاي بايد آن كاربردهاي و علمي دانش از استفاده
روشهايي دربرگيرنده بايد امر اين.كند ايجاد مناسبي
به ناراضيان يا نارضايتي با ميتوان آن كمك با كه باشد
و علم اخلاق جهاني كميسيون.كرد برخورد منصفانه شيوهاي
را زمينه دراين تعامل شيوههاي ميتواند يونسكو تكنولوژي
.كند عرضه
بالاي استانداردهاي به پايبند بايد دانشمندان همه -41
متكي كه اخلاقي نظامي بايد منظور اين به.باشند اخلاقي
حقوق بينالمللي ابزارهاي در كه است قواعدي و اصول بر
مسئوليت.شود ايجاد علمي حرفههاي براي شده ، گنجانده بشر
استانداردهاي آنها كه ميكند ايجاب دانشمندان اجتماعي
خود دانش كنند ، رعايت را كيفيت كنترل و علمي صداقت بالاي
به و باشند داشته ارتباط مردم عموم با نمايند ، تقسيم را
از بايد نيز سياسي مقامات.بپردازند جوانتر نسل آموزش
علم تحصيلي برنامهكنند تقدير دانشمندان اقدامات چنين
تاثير و فلسفه تاريخ ، آموزش علم ، اخلاق دربرگيرنده بايد
.باشد علم فرهنگي
و اجتماعي نيازي نهتنها علم به عادلانه دسترسي -42
اساسي ضرورتي بلكه ميرود ، بهشمار توسعه براي اخلاقي
جهان سراسر در علمي جوامع بالقوه توان كامل شناسايي براي
نيازهاي تامين سمت به علمي پيشرفت جهت تعين همچنين و
نيمي از بيش كه -زنان راه سر بر موجود موانع.است انسان
شغلي به ورود ابتداي در -ميدهند تشكيل را جهان جمعيت از
و علم در سياستگذاري امر در مشاركت يا علوم زمينه در خاص
مشكلات نيز و مشاغل اين در پيشرفت و ادامه و تكنولوژي
كامل مشاركت از مانع كه محروم گروههاي راه سر بر موجود
.گردد رفع بايد ميشود ، آنها موءثر و
بهمنظوردستيابي موظفند جهان دانشمندان و دولتها -43
مراقبت كيفيت بهبود و بهداشتي عادلانه استاندارد سطح به
نابرابري و بهداشت ضعف از ناشي پيچيده مسائل بهداشتي ،
كشورها اين دروني بخشهاي و مختلف كشورهاي بين روزافزون
بايد كه است چيزي اين و كنند حل را بهداشت زمينه در
تكنولوژيك ، و علمي پيشرفتهاي از استفاده آموزش ، ازطريق
هدايت و بخشها همه بين پايدار و بلندمدت مشاركت ايجاد
.يابد تحقق وظايف ، اجراي بهسمت برنامهها
قرن براي علم" جهاني همايش در شركتكنندگان ما -44
بهمنظور ميدانيم متعهد را خود "جديد تعهدي:بيستويكم
علمي ، منافع كسب براي آموزش زمينه در تبعيض هرگونه رفع
كه مسئوليتهايي حيطه در همكاري اخلاق ، محور بر كردن عمل
كاربرد و علمي فرهنگ تقويت است ، شده گذاشته ما برعهده
در علمي دانش كاربرد افزايش جهان ، همه در آن صلحآميز
با پايدار وتوسعه و صلح تحقق و مردم رفاه تامين جهت
ذكر اين از پيش كه اخلاقياي و اجتماعي اصول گرفتن درنظر
امكان كه زمينههايي شناسايي براي تلاشي هيچگونه از شد ،
ميآورد ، فراهم را جامعه و فرهيختگان بين گفتوگو گسترش
.نكنيم كوتاهي
چارچوبي -علم كار دستور" همايش سند كه معتقديم ما -45
و است علم براي جديد تعهدي عملي بيان ،"عمل براي
سازمان نظام چارچوب در مشاركت چگونگي زمينه در ميتواند
راهنمايي نقش علمي ، عرصههاي آتي پويندگان براي و ملل
.كند راايفا راهبردي
را "علمي دانش كاربرد و علم" اعلاميه ما بنابراين -46
به را "عمل براي چارچوبي -علم كار دستور" نموده ، تصويب
شده تعيين اهداف به دستيابي براي مناسب شيوهاي مثابه
شوراي و يونسكو از و ميپذيريم اعلاميه اين در
به را سند دو هر اين ميكنيم درخواست علم بينالمللي
سازمان عمومي مجمع و يونسكو سازمان عمومي همايش به ترتيب
اقدامات شناسايي به قادر سازمان دو هر تا كند تقديم ملل
مربوطهشان برنامههاي در آنها اجراي نحوه و پيگيرانه
در بينالمللي همكاري و هماهنگي تقويت براي و باشند
سازمان عضو كشورهاي بويژه شركتكنندگان همه علم ، زمينه
.كنند بسيج را ملل
غير آموزشي نظام همان محوري مدرسه
است متمركز
تغيير مستلزم تمركز ، عدم سوي به متمركز ساختار از گذر
است انساني نيروهاي ميان در ها نگرش
پرورش ، و آموزش وزارت تصميمگيران كه است سالي چند
اين سياستهاي و فعاليتها سرفصل در را محوري مدرسه موضوع
برزن و كوي در مستمر بهطور و دادهاند قرار وزارتخانه
نگاه يك با البته.كوبيدهاند مدرسهمحوري طبل بر
كند حركتي محوري مدرسه قطار كه دريافت ميتوان راهبردي ،
مغاير اوقات بعضي و متفاوت ديدگاههاي هنوز و داشته
مباني و اصول در توافق عدم نشاندهنده مربوطه ، مسئولين
:است مسئولان ميان در محوري مدرسه مقوله نظري
كند مشكل دچار را محوري مدرسه تكوين است ممكن كه مسائلي
:است زير بهشرح
منظور كه ميدهد نشان امر ، مسئولين ديدگاههاي و نظريات *
مساله.است غيرمتمركز پرورش و آموزش همان محوري ، مدرسه از
در كه است ديرزماني آموزشي ، نظامهاي در تمركز عدم
مربوطه ، كشورهاي سوابق و است شده شروع پيشرفته كشورهاي
و اهداف پيشبرد در توجه قابل توفيقات دهنده نشان
بر علاوه بنابراين.است بوده تربيت و تعليم آرمانهاي
مناسبي استراتژيهاي داراي ايدئولوژيكي ، و نظري بنيانهاي
ساختار تطبيق طريق از ميتوان نتيجه ، در و هست نيز
كشور مدارس در خوبي راهكارهاي موفق ، نظامهاي اجرايي
برخلاف ما مسئولان ميان در ميرسد نظر به اما كرد ، جستجو
متفاوتي معاني داراي محوري مدرسه مفهوم نظرگاههايي چنين
.است
محوري مدرسه كه ميكند تلقين چنين ايده اين اوقات بعضي
... و محوري موضوع و دانشآموزمحوري محوري ، معلم جايگزين
سياستگذاري محوري ، مدرسه از منظور كه درحالي است ، شده
امور دارد امكان كه جايي تا يعني است ، تمركز عدم
سوي به آموزش نظام بالاي سطوح از اجرايي و تصميمگيري
"مدرسه" يعني تربيت و تعليم مقدم خط سنگرهاي و اصلي جبهه
ابعاد داراي اختيارات اين البته.شود اختيار تفويض
آموزشي ، رسانههاي محتوايآموزشي":جمله از است ، گوناگوني
جذب گزينشي ، مسائل مالي ، و اداري امور ارزشيابي ، نظام
"انساني منابع وتوسعه
محوري ، مدرسه و تمركز عدم سوي به متمركز ساختار از گذر *
لازم فكري بلوغ و فكري فضاي ساخت و نگرشها تغيير مستلزم
بنيانهاي نميتوان روزه يك كه است انساني نيروي براي
است ، آموزشي نظام رگهاي در محكم رسوبي همچنان كه را تمركز
اصلي ، معناي و مفهوم آن با محوري مدرسه بناي.درهمشكست
پيمايش و پژوهش بر مبتني تصميمات و اقدامات به نياز
.دارد مختلف ايدههاي و فرضيهها
اهميت موضوع دو محوري ، مدرسه سياست اجراي فرايند در *
هم با متناسب فعاليتها راستاي در بايد و دارد زيادي
:باشند داشته تعاملي تغييرات
حوزههاي وظايف و اختيارات از بخشي تفويض آمادگي:الف
.مدارس "نهايتا و مناطق استانها ، به ستادي
معلمان و مديران مجموعه مهارتي و نگرشي ذهني ، آمادگي:ب
.مدارس سطح در
اختيارات واگذاركنندگان:الف
سازماني و قانوني اختيارات صاحبان كه واگذاركنندگان
.ميروند بهشمار تمركززدايي مهم عناصر از يكي هستند ،
بررسي بايد تفويض قابل مسائل ماهيت و قوانين بنابراين
و وظايف از عمدهاي بخش جريان ، اين در كه است طبيعيشود
در بويژه)آمادگي اين آيا.شد خواهد حذف ستادي واحدهاي
و مسائل آيا وجوددارد؟ (ستاد پائيني و مياني ردههاي
است؟ شده مشخص تمركززدايي ، عمليات به مربوط فعاليتهاي
دارند؟ كافي تفاهم طرح ، راستاي در ستادي مسئولين همه آيا
لازم حرفهاي مهارتهاي و قابليت:ب
نگرشها اطلاعات ، تغييرات ، با ارتباط در مهم مساله دومين
سطح مجريان و معلمان و مديران حرفهاي و فني مهارتهاي و
صورت در و است ضروري و اساسي مهم ، امر يك اين.است مدرسه
موفق غيرمتمركز اقدامات لازم ، شرايط و توانايي عدم
تاليف و محتوا انتخاب موضوع مثال عنوان به.شد نخواهد
هم ،(است تمركززدايي در ضروري عنصر يك كه) درسي كتب
براي ما معلمان آيا ميشود ، انجام متمركز "كاملا اكنون
روش اين آيا.ديدهاند آموزش فعاليت ، اين عهدهداري
انجام براي لازم اقدامات آيا است؟ صرفه به مقرون
كه اين يا و است؟ شده انجام آموزشي محتواي غيرمتمركز
جز كردن ، عمل غيرمتمركز و محوري مدرسه بخش ، دراين "اساسا
نيست؟ برنامهها
متناسب آموزشي ، برنامهريزان است لازم كه ميرسد نظر به
انجام را تمركززدايي عمليات موجود ، شرايط و امكانات با
و پيشرفته كشورهاي از تجارب كسب با اينخصوص در.دهند
براي و بررسي فوق دوبعدي جدول داخلي ، صاحبنظران همفكري
كشورمان پرورش و آموزش درمحدوده طرح قابل بخشهاي همه
.شود تكميل
فرايند در تحولات شروع براي راهنمايي جدول ، اين
ديدگاهها ، بررسي با است اميد.بود خواهد مدرسهمحوري
محوري مدرسه موضوع زمينه در موجود پيشنهادهاي و انتقادها
دقيقتر چه هر نگرش اين كه شود فراهم شرايطي باسعهصدر ،
.درآيد اجرا به مدارس در
خاني فضلي منوچهر
آموزشي امور ارشد كارشناس
واگذاري قابل عناصر
اولويت ذكر با موجود شرايط و موقعيت
فرهنگي يادداشت
ايراني اقوام ميان گفتوگوي پيشتاز ;اصفهان
همان سوم و بيست شنبه روز تا بهمن شانزدهم شنبه روز از
صنعتي دانشگاه اجتماعات سالن در ايراني اقوام همايش ماه ،
.شد برگزار اصفهان
كرده تعيين قوميتي هر براي را روز دو تا يك همايش اين در
پيرامون سخنراني و شعرخواني موسيقي ، ارائه با تا بودند
را فرهنگيشان هويت خود ، تاريخي و اجتماعي فرهنگي ، وضع
.بشناسانند ديگران به
دعوت نيز نگارنده از دانشگاه اين فوقبرنامه مسئولان
خوزستان عربهاي تاريخي و اجتماعي وضع درباره تا كردند
روز از مختلف دانشجويان استقبال.بگويم سخن حاضران براي
شنيدم كه جا آن تا و بود تصور غيرقابل خوزستان عرب قوميت
.بود منوال همين به نيز قوميتها ساير برنامههاي
شهر در هموطنانم به ميخواهم فقط كوتاه يادداشت اين در
آن صنعتي دانشگاه مسئولان به بويژه و -اصفهان -هنر و ذوق
معاصر تاريخ در بار نخستين براي كه بگويم تبريك شهر
.كردند برگزار را مهمي و نمادين همايش چنين ايران ،
توسط گاه به گاه قوميتها ، موسيقي جشنوارههاي گرچه
برگزار شهرستانها ساير يا تهران دانشگاههاي دانشجويان
در ايراني اقوام هفتهاي يك همايش اهميت اما ميشود ،
كردن آشنا بر علاوه كه است آن اصفهان ، صنعتي دانشگاه
و اجتماعي فرهنگي ، زندگي ابعاد و شعر موسيقي ، با ديگران
جمع سقف يك زير را آنها اغلب قوميتها ، اين تكتك تاريخي
.كرد
مبرمترين پيرامون گفتوگو و جدل و علم سقف همان اين ،
.است ايراني جامعه مسائل
از كه است ميهن درون فرهنگهاي ميان گفتوگوي همان ، اين
ديگر در ميتواند و شد آغاز اصفهان تاريخي شهر
تكرار استانها فرهنگي نهادهاي ديگر يا كشور دانشگاههاي
.شود
و تكثر و ملي وحدت نماد به هفته آن در واقع در اصفهان
.دهيم ادامه را اصفهان راه.بود شده بدل قومي تنوع
بنيطرف عزيزي يوسف
مجوز هنوز ايران معلمان صنفي كانون
نگرفت فعاليت
مجوز ايران معلمان صنفي كانون" عنوان تحت خبري چاپ درپي
روابط سوي از يكشنبه 3/11/78 ، صفحه 19 در "گرفت فعاليت
تغيير بدون كه داشتهايم دريافت توضيحي كشور وزارت عمومي
روزنامه آن در مندرج خبر پيرو ،"احتراما:ميآيد درپي
به "گرفت فعاليت مجوز ايران معلمان صنفي كانون" بر مبني
مربوطه كانون مجوز اينكه به باتوجه ميرساند اطلاع
قانوني مراحل نيز و مديره هيات انتخابات برگزاري مستلزم
لذا ميباشد ، كشور وزارت در احزاب ماده 10 كميسيون در
.ميشود تكذيب فوق مطلب و نداشته صحت موصوف كانون مجوز
به نسبت مطبوعات قانون طبق فرماييد دستور است خواهشمند
معمول لازم اقدام مربوطه صفحه و ستون در تكذيبيه درج
.گردد
كامپيوترايران بينالمللي كنفرانس پنجمين
سالانه بينالمللي كنفرانس پنجمين :علميفرهنگي گروه
نظر تبادل جهت محيطي ايجاد هدف با ايران كامپيوتر انجمن
زمينه در موجود يافتههاي آخرين ارائه و تخصصي و علمي
در جاري ماه اسفند الي 19 تاريخ 17 از كامپيوتر علم
.ميشود برگزار بهشتي شهيد دانشگاه
آموزشي ، كارگاههاي برگزاري ما ، خبرنگار گزارش به
و سيستمها تجهيزات ، نمايشگاه و جنبي نشستهاي
پنجمين جنبي برنامههاي جمله از كامپيوتري نرمافزارهاي
. هستند ايران كامپيوتر انجمن بينالمللي كنفرانس
تكنولوژي كاربردي -علمي دوره ي برگزار
آموزشي
تكنولوژي كاربردي -علمي دوره سومين :فرهنگي علمي گروه
تكنولوژي دفتر در جاري اسفند يازدهم تا هشتم از آموزشي
با دوره اين.ميشود برگزار پرورش و آموزش وزارت آموزشي
بهرهگيري كاربردي ، آموزشي ، علمي ، تحولات با آشنايي هدف
استاندارد ضوابط و معيارها با آشنايي اينترنت ، شبكه از
و عملكردها پيرامون آموزشي وسايل و مواد سازي
برگزار...و تصوير طريق از آموزش طرح چون فعاليتهايي
.شد خواهد
آموزشي تكنولوژي دفتر پژوهشي معاونت همت به دوره اين
تكنولوژي دفتر.ميشود برگزار پرورش و آموزش وزارت
واقع شماره 8 -سمنان كوچه -جنوبي بهار خيابان در آموزشي
.است شده
"نوآوري و آموزش كودك ، " جشنواره دومين
شد افتتاح شميرانات در
"نوآوري و كودك ، آموزش" جشنواره دومين :فرهنگي علمي گروه
شميرانات پيشدبستاني مراكز كودكان نوآوريهاي نمايش براي
.يافت گشايش جمعه
برگزاري كودكان ، توسط متنوع و شاد برنامههاي اجراي
در كارشناسان توسط سخنراني مراسم و آموزشيمربيان كارگاه
شده عنوان جشنواره اين جملهبرنامههاي از تربيت و تعليم
.است
:گفت ارتباط دراين تهران يك منطقه پرورش و آموزش رييس
خلاقيتهاي معرفي ضمن تا است آن جشنوارهبهدنبال اين
مربيان كردن آشنا رابراي زمينههايي دبستاني پيش كودكان
فرهنگيفراهم و آموزشي جديد روشهاي با مراكز مديران و
.آورد
ارشاد راهنمايي مدرسه در اسفند سوم تا جشنواره اين
.است برپا شميرانات
علمي اخبار
|
شد انجام كشور محققان از تن دو توسط
ايران در گوسفند دوقلوزايي ژن كشف
كشورمان محققين از تن دو توسط گوسفند ، دوقلوزايي عامل ژن
.شد كشف
براي است ماورايي غالبيت با اتوزوم نوع از كه ژن اين كشف
.است شده گزارش جهان در بار اولين
هيات عضو اصلاحنژاد ، و ژنتيك متخصص نجاتي ، اردشير دكتر
وزارت به وابسته) كشور دامي علوم تحقيقات موءسسه علمي
كارشناسي دانشجوي صانعي داوود مهندس و (سازندگي جهاد
كرج واحد اسلامي آزاد دانشگاه اصلاحنژاد و ژنتيك ارشد
.شدند بلوچي نژاد گوسفندان در ژن اين كشف به موفق
گوسفند پرورش اقتصادي بهرهوري ژن ، اين از استفاده با
اقتصاد به موءثري كمك و يافت خواهد چشمگيري افزايش
از نيمي حذف امكان نهايت در و شد خواهد گوسفندداري
كاهشي كه اين بدون داشت ، خواهد وجود كشور مولد گوسفندان
دام تعادل مشكل تنها نه طريق اين از.آيد پديد توليد در
دامي سرمايه ريال ميلياردها بلكه شد ، خواهد حل مرتع و
ساير در عظيم سرمايه اين بهكارگيري امكان و آزاد
.شد خواهد فراهم توليدي بخشهاي
به كمك ميتوان ژن ، اين از استفاده جانبي مزاياي از
و سدها پشت به آن انتقال از جلوگيري و مراتع خاك حفاظت
.برد نام را كوير پيشروي روند از جلوگيري
مسئولين حمايت صورت در كه دارند اعتقاد ژن اين كاشفان
ژن اين گسترده استفاده امكان بعدي ، پژوهشهاي انجام جهت
.آمد خواهد وجود به كشور گوسفند پرورش صنعت در
ايران شيمي مهندسي و شيمي انجمن در انتخابات
اعضاي حضور با ايران ، شيمي مهندسي و شيمي انجمن انتخابات
توسليبه عباس دكتر كه شد برگزار انجمن اين عالي شوراي
دبير تنگستانينژادبهعنوان شهرام دكتر و رئيس سمت
.شدند انتخاب چهارسال مدت به عالي شوراي
ميرمحمد مجيد دكتر آقايان انجمن ، اين عالي شوراي همچنين
دكتر فيروزآبادي ، حبيب دكتر كيپور ، حسن دكتر صادقي ،
حاجيپور ، عبدالرضا دكتر هروي ، مجيد دكتر ميرزاده ، حميد
ناصر دكتر و شمسپور مجتبي دكتر ناصحزاده ، اسدالله دكتر
مهندسي و شيمي انجمن مديره هيات بهعنوان را ايرانپور
مدت به هروي ، مجيد دكتر اين ، بر علاوه.كرد انتخاب شيمي
.شد انتخاب انجمن اين دبير بهعنوان سال 2
|
|