دانشآموز دختران رفتار تغيير با چگونه
كنيم؟ برخورد
در "ژورناليستيك نگاري تاريخ" تاريخچه
ايران
به سال 2050 تا است ممكن جهان جمعيت
يابد افزايش نفر ميليارد 9/8
دانشآموز دختران رفتار تغيير با چگونه
كنيم؟ برخورد
و كودكي سنين بين گذران و فاصل مرحله يك نوجواني ..
از بسياري زيرا باشيم ، بيتوجه آن به كه نيست بزرگسالي
زمان مرور به و ميگيرد شكل دوران اين در افراد مشكلات
.ميكند پيدا برگ و شاخ
و هنجارها در اخير دهه چند در كه تغييراتي با همراه
نيز محصل و نوجوان قشر آمده ، بهوجود جامعه ارزشهاي
.ميكنيم اشاره آن از گوشهاي به كه است ، كرده تغييراتي
و روش در كه است تغييراتي بررسي است مطرح اينجا آنچه
موجب و آمده بهوجود دبيرستاني دختر دانشآموزان منش
.ميشود ديگران تاسف گاه و تعجب
دختران ميان در معصوم و ساده قيافههاي يافتن امروزه
وسايل از استفاده زيرا گشته ، دشوار امري دبيرستاني
و يافته صعودي سير محصلين از گروه اين ميان در آرايشي
.است كرده گذشته با متفاوت بسيار را دانشآموزان ظاهر
نگذشته جنگ پايان و انقلاب پيروزي از دهه چند آنكه با
ارزشهاي از بهسرعت افراد محصل ، قشر ميان در شاهديم است
چيز خود ظاهر و رفتار با و گرفته فاصله اخلاقي و معنوي
.ميگذارند نمايش به را ديگري
سر آرايش با ميدهند ترجيح امروز دبيرستاني دختران اكثر
به زيادي تمايل آنان يابند ، حضور مدرسه در صورت و
را كفشهايشان دارند دوست دارند ، زينتي وسايل از استفاده
قاجار دوره زنان مانند را سرشان موهاي بپوشند ، بيجوراب
ندارند را تنبيه يا و تذكر حوصله بريزند ، صورت دوطرف در
نقش آنان جسارت در انضباط نمره شدن بياهميت شايد و
.باشد داشته
دوست چند يا يك خود ، همجنس دوستان كنار در "غالبا
.دارند درددل براي غيرهمجنس
سنين در دخترانه احساسات به دادن سو و سمت كه آنجا از
صورت نادرست يا و ناقص مدرسه و خانواده سوي از نوجواني
اطرافيانشان از آنان سرپيچي و عصيان شاهد گهگاه ميگيرد
.هستيم
خود عصيان خود ، سال و همسن پسرهاي به نسبت محصل دختران
و ميگذارند بهنمايش خشن رفتارهاي بهصورت كمتر را
طرز مربيان ، والدين ، سخنان با پنهاني مخالفتهاي درعوض
.ميگيرد انجام موذيانهتري بهصورت آنان فكر و سليقه
يا و دبير مورد در منفي جملات نوشتن راهها ، اين از يكي
كلاس سياه تخته يا و ديوار و در بر مدرسه اولياء ديگر
باقي نويسنده فرد شناسايي براي را شانس كمترين كه است
.ميگذارد
و تجربه به نياز محصلين با داشتن سروكار حال هر در
به كمتجربه و تازهكار دبير يك زيرادارد بسيار مهارت
.برميآيد كلاس كنترل عهده از زحمت
اكثر:ميگويد مورد اين در ادبيات دبير محمدي زهرا
تشكيل تحصيل به بيعلاقه افراد را كلاس يك دانشآموزان
ميكنند ، پر را كلاس فضاي خود جسماني حضور با كه ميدهند
دقيقهشماري كلاس زنگ شنيدن براي افراد اين "معمولا
و هلهله با را خود شادي درس ، و كلاس اتمام با و ميكنند
.ميگذارند بهنمايش ميز زدنروي
كلاسها در قبل سالهاي در كه انضباطي آن از ديگر درواقع
هر شده ، كمرنگتر معاونين نقش نيست ، خبري داشت وجود
خواهد درپي سوء عواقب نباشد همراه ملايمت با اگر تذكري
.داشت
تغيير نيز گذشته با مقايسه در دبيرستاني دختران گفتار
فضاي لحاظ به دانشآموزان زمزمههاي زماني اگر كرده ،
بود ، انقلابي اشعار و سرود جنگ ، ساله هشت دوران و انقلابي
و شده آن جايگزين عاشقانه شعرهاي و ترانه امروز
نقش...و شهادت جنگ ، كلمات چوبي ميزهاي روي بر اگرزماني
بر تيرخورده قلبهاي همراه به پسرانه نامهاي امروز ميبست
.ميشود كندهكاري آنها روي
به اگر بيكاري اوقات در و كلاس در:ميگويد ديگري دبير
كه برميخوريد مواردي به كمتر دهيد گوش دخترها صحبتهاي
بحث آن به مربوط مسائل و درس به راجع افراد آن در
شنوندگان كه دارد وجود متنوع مسائل مقابل در.ميكنند
لباس ، مدل ميهماني ، از صحبت ميدارد ، نگه سرگرم را خود
يك كه فوتباليستهايي ايراني ، سريالهاي جوان هنرپيشههاي
گفتگوي در را سهم بيشترين !شدهاند همهچيز صاحب شبه
.دارد آنان
هنري ، و ورزشي روزنامههاي و مجلات باخريد آنان گاهي
و باعشق و ميكنند جمعآوري را نظرشان مورد افراد عكس
هستند ، دسترسشان از خارج كه كساني به فراوان علاقه
.ميانديشند
دختران ميان در گاه افراطي رفاقتهاي و دوستيها وجود
.ميشود آنان انحراف موجب دبيرستاني
سروكار نوجوان دختران با سالهاست كه پرورشي مربي يك
از عدهاي دخترانه ، دبيرستان در "معمولا:ميگويد دارد
.ميپردازند برتر افراد از پيروي به افراد
كاربرد با ميگيرند برعهده را برديگران رياست كه افرادي
.ميسازند مشخص را ديگران مشي و خط گوناگون روشهاي
از يكي دوستي ، گروه يك در:ميافزايد او نمونه براي
برگههاي مدرسه ، مهر مشابه ساخت و طراحي با دانشآموزان
آنان مخفيانه خروج موجب بارها و زده مهر را دوستانش خروج
فراهم آنان اخلاقي مشكلات براي را زمينه و شده مدرسه از
.است نموده
مطلع به محدود دانشآموزاني چنين با مقابله روش "معمولا
.ميشود آنان انضباط نمره شدن كم گاه و خانوادهها كردن
سوي از دانشآموزان اخلاقي مشكل رفع و ريشهيابي درواقع
امر همين و نميگيرد انجام عمقي بهصورت مدرسه اولياء
مدرسه در فاتحانه قيافه با خاطي افراد كه ميشود موجب
.درآيند دانشآموزان ديگر براي الگويي بهصورت و شده حاضر
اخلاقي و انضباطي حيطه در هنوز كه ديگري موارد ازجمله
مدارس از بعضي كه است آرايش مسئله دارد قرار دختران
مدير.ميكنند صرف آن با مقابله براي را نيرو بيشترين
زنگ آنكه محض به:ميگويد دخترانه دبيرستانهاي از يكي
و دستشويي در دخترها بيشتر درميآيد بهصدا مدرسه تعطيلي
از متفاوت ظاهري با و ميپردازند آرايش به پشتدرها يا
.ميشوند خارج مدرسه
و ميشود يافت آرايشي لوازم و وسايل آنان اكثر كيف در
ميشود محسوب خلاف مدرسه در وسايل اين حمل كه آنجا از
معرفي و شناسايي به دفتر سوي از مخفي بهصورت افرادي
.ميباشند فعاليت مشغول معاونين به آنان
كار اين:ميگويد است مامورين اين از يكي جزء كه ليلا
رنجور كار اين از دوستانمان زيرا نيست ، هم دردسر از خالي
.ميكنند بهمثل مقابله ما با و شده
سن كم دخترهاي:دبيرستاني دانشآموزان از عدهاي نظر به
توجه به نياز هستند خود غرايز و احساسات اوج در كه سال و
براي آنان زيباييهاي نمايش و زيباشدن درواقع دارند ،
با بهشدت مدرسه و خانه در منتها است ، ديگران جلبتوجه
موجب بين اين در احساسات سركوب.برخوردميكنند مسئله اين
به دست مديران از بعضي گاهي البته.ميشود آنان عقده
دانشآموزان روحي فشار از كمي تا ميزنند اقداماتي
با ساعد دخترانه دبيرستان مدير مثال بهعنوانبكاهند
مرتب و كردن تماشا فرصت مدرسه سالن در آيينه چند نصب
نگراني از را آنها و داده دانشآموزان به را ظاهر كردن
.است رهانيده ظاهرشان مورد در
تحصيلي افت محصل ، دختران ميان مهم مسائل از ديگر يكي
سوي از گوناگوني دلايل موضوع اين براي اگرچه.است آنان
تحصيل ادامه براي انگيزه نبودن ولي شده ذكر مسئولين
دور نظر از نبايد كم سن در هم را ازدواج سر بر ورقابت
.داشت
به سريعتر مناسب ازدواج يك با معتقدند آنان از گروهي
افراد كه مشكلاتي از و ميرسند دارند نياز كه چيزهايي
درامان دارند مسكن و درآمد كار ، با رابطه در تحصيلكرده
.ميمانند
به كلاسها در نمره سر بر رقابت "اصولا:دبيران گفته به
نمره از افراد آن در كه صحنههايي ديدن.است رسيده حداقل
گشته نوادر از شوند اندوه و پشيماني دچار درسي در خود كم
.است
درهر.باشد وقتگذراني مدرسه ، از بچهها اكثر هدف شايد
بيهوده ميشود افراد اين صرف كه سرمايهاي و نيرو حال
.ميرود هدر
شايد است ، پرحادثه و پرتلاطم دبيرستاني دختران دنياي
داشته بيشتري اهميت پسرها به نسبت آنان تربيت به توجه
جامعه ، در آنان غرايز و احساسات سركوب پذيرفت بايدباشد
جامعه هنجارهاي و ارزشها با آنان مخالفت و سركشي موجب
.ميشود
حسنزاده پروانه
در "ژورناليستيك نگاري تاريخ" تاريخچه
ايران
به اخير ، دهه پنج در كه "ژورناليستيك نگاري تاريخ" در
شده روزنامهنگاري حرفه قلمرو وارد تازه ، عنصر يك عنوان
نبوده عقب رشته اين در پيشرفته كشورهاي از ايران است ،
كه بود ايران روزنامه نخستين همشهري ، انقلاب ، از پس.است
قراردادن همانا تازه ، عنصر اين.برد بكار را آن
قالب در روز خبر يك بند پشت صورت به "گذشته" رويدادهاي
تاريخي سابقه نوشتن از است عبارت و است وفيچر خبر
تاريخي تحول يك نتيجه كه خبري -روز خبر بريك (بكگراوند)
تشابهات ذكر و تاريخي سابقه ذكر بدون كه اين يا و باشد
يا خواننده براي و ندهد دست به كامل مفهوم گذشته ، در
چند يا يك ذكر همچنين و بگذارد باقي پرسش جاي شنونده
روي "روز آن" در قرون و اعصار طول در كه تاريخي مورد
همين در تاريخ" ،"تاريخ تقويم" عنوانهاي تحت باشد داده
دركنار حال و گذشته مطالب و عكسها چاپ نيز و...و "روز
يا و مستقيم قضاوت و وضعيت دو مقايسه منظور به هم
اين ارائه براي كه است سال چند.آنها درباره غيرمستقيم
نام تحت ساعته تلويزيوني 24 بينالمللي شبكه يك كار ،
آن تجاري آگهيهاي عظيم حجم كه شده داير "تاريخ كانال"
.دارد ميليوني بينندگان كه ميكند ثابت
تقويم" عنوان تحت شد آغاز راديو از كار اين ايران در
رنگي ، تلويزيون تاسيس از پس."شاملويي حبيبالله از تاريخ
سال ، يك مدت به ازبهمن 1350 كيهانيزاده نوشيروان دكتر
تحت فيلم و عكس با را شب ، آن خبري بخش آخرين پايان در
ساير اخبار سردبيري كه ميكرد پخش "درتاريخ امروز" عنوان
منظور به وي آنگاه.بود او با هم بخش اين در كشورها
تقويم اين كشور رسانههاي و دبيران دانشجويان ، دسترسي
مطبوعاتي بولتن براي -سال 1353 -سال يك مدت به را تاريخ
روزنامهها ، به كه نوشت (پارس خبرگزاري زمان درآن) ايرنا
دكتر.ميشد ارسال پژوهشگران و پژوهشي كتابخانههاي
خارجي مقالات و اخبار دبيري كه زماني در كيهانيزاده
كار زمستان 1356 از داشت ، رابرعهده اطلاعات روزنامه
اين صفحه 6 در روزانه طور به را "تاريخ در امروز" نوشتن
.گرفت سر از خودش نام تحت روزنامه
نوع اين نوشتن به جاري ، دهه در "روزنامهنگار -مورخ" اين
پرداخت "تاريخ از برگي" عنوان تحت همشهري درروزنامه مطلب
صفحه در "خبرها دنياي در گشتي" ستون كنار يا و زير در كه
ايران ، روزنامه تازه دوره تاسيس آغاز از.ميشد چاپ آخر
صفحه -زندگي و دانش" ستون در را مطلبي چنين نويسنده ، اين
و بود بزرگي ميهندوستي درس كه مينوشت روزنامه اين "آخر
تجربهها شود ، استفاده گذشتگان تجربه از ميكرد كمك
فراموش گذشته نسلهاي خدمات و وطن عظمت و نشود تكرار
....و نگردد
اين در مطالبي ترجمه به هم رسانهها از پارهاي البته ،
خلاصه بسيار كه پرداختند خارجي خبرگزاريهاي از زمينه
تاكيد "عمدتا و است (يادآوري نوعي و تلگرافي)
خبرگزاريها كه زيرا است ، بخصوصي كشورهاي بررويدادهاي
مولف توجه كه ميكنند خلاصه كتابهايي از را مطالب اين
و بزرگ را آن و بوده خودش كشور به معطوف "عمدتا كتاب ،
.است زده صيقل و داده جلوه چشمگير
به سال 2050 تا است ممكن جهان جمعيت
يابد افزايش نفر ميليارد 9/8
جمعيت كندتر رشد تولد نرخ كاهش + طولانيتر زندگي
اين چطور است ، بيشتر جمعيت مفهوم به طولانيتر زندگي
كه است اين پاسخ ميشود؟ جمعيت رشد كاهش سبب شرايط
كه تفكر طرز اين كه ميشود سبب طولاني زندگي و بهداشت
.كند رشد بختآزمايي ، يك نه و است سرمايهگذاري يك زندگي
نسبت دارند ، انتخاب حق مردم وقتي كه ميدهد نشان تجربه
كه زماني.ميكنند انتخاب را كوچكتري خانواده قبل نسل به
خود ميل به را خود كودكان تعداد بتوانند بيشتري افراد
سالمتراست و كوچكتر خانواده حق اين نتيجه كنند ، انتخاب
كمتر رشد و طولانيتر زندگي داشتن به منجر نهايت در كه
خانوادهها اگر كه است اين سوءال حال.ميشود جمعيت
با:است اين دليل است؟ افزايش به رو چرا ميشوند ، كوچكتر
درصد كه است زماني مدت كشورها از بسياري در كه وجودي
به كوچكتر خانواده و يافته كاهش باروري و نوزادان تولد
سبب درازمدت در كه بوده جمعيت رشد روند كاهش مفهوم
پيدا كاهش نيز دنيا در جمعيت سالانه افزايش كه ميشود
برابر 2"تقريبا هستند باروري سن در كه زناني تعداد كند ،
مير و مرگ درصد كاهش همراه به افزايش اين.است قبل
سال در 10 كه شده سبب افراد عمر ميانگين افزايش و كودكان
جهان جمعيت به نفر ميليون به 80 نزديك ساله هر گذشته
همين به آينده سال در 20 سالانه تولد ميزان و شود افزوده
.كرد خواهد پيدا ادامه اندازه
متحد ملل سازمان :منبع
پيروزبخت معصومه :مترجم
|