هزار بودجه 20 كرد اعلام فرهادي دكتر
شد تصويب اجتماعي تامين ميلياردريالي
تشديد را مهاجرت روند شهر و روستا شكاف
است كرده
يادگيري در انگيزشي عوامل نقش
دانشآموزان
كنيد تسخير را خود افكار
گذشته از تصويري
جشنواره هفتمين در آينده ماه ارديبهشت
روزنامهنگار برجسته 1400 آثار مطبوعات
ميشود داوري
هزار بودجه 20 كرد اعلام فرهادي دكتر
شد تصويب اجتماعي ميلياردرياليتامين
سال 1379 ريالي ميليارد هزار بودجه 20 :اجتماعي گروه
سال به نسبت افزايش درصد با 31 اجتماعي تامين سازمان
.رسيد اجتماعي تامين عالي شوراي تصويب به 1378
به كه اجتماعي تامين عالي شوراي جلسه سيصدوهفتمين در
آموزش و درمان بهداشت ، وزير فرهادي محمد دكتر رياست
تمامي حضور با اجتماعي تامين عالي شوراي رئيس و پزشكي
سال ريالي ميليارد بودجه 20000 شد ، برگزار شورا اعضاي
.رسيد تصويب به اجتماعي تامين سازمان 1379
ميزان اجتماعي ، سازمان آينده سال مصوب بودجه براساس
منابع و ريال ميليارد بر 12842 بالغ سازمان اين منابع
ريال ميليارد به 7170 قريب سازمان اين تابع شركتهاي
ميليارد از 20000 بيش به مجموع در كه است شده پيشبيني
بر مشتمل اجتماعي تامين سازمان منابع .ميشود بالغ ريال
بيمه ، 1181 حق از ناشي درآمدهاي ريال ميليارد 9609
سرمايهگذاريها ، 5/19 از حاصله درآمد ريال ميليارد
ميليارد و 2033 جرائم و خسارات از ناشي ريال ميليارد
بخش است گفتني.شد خواهد تامين منابع ساير از نيز ريال
بودجه در سرمايهگذاريها و بيمه حق از ناشي درآمدهاي
ترتيب 35 به جاري سال بودجه با مقايسه در سال 1379 مصوب
.ميدهد نشان رشد درصد و 33
تشديد را مهاجرت روند شهر و روستا شكاف
است كرده
رفاه مسئله اگر:گفت بهزيستي سازمان رئيس :اجتماعي گروه
براي جامع توسعه اساسي مسائل يكياز عنوان به اجتماعي
نگيرد ، قرار كشور برنامهريزان توجه مورد روستايي ، جمعيت
شهر به روستا قشرجوان ويژه به مهاجرت سرعت و ميزان بر
.شد خواهد افزوده
علمي كنگره دومين در ديروز كه انصاري دكترغلامرضا
:افزود ميگفت سخن "اجتماعي رفاه فرآيند در روستا جايگاه"
حاكم فرهنگي و اجتماعي ، اقتصادي رفاه به كافي توجه عدم
و بينشهر شكاف افزايش موجب آينده دردهه روستايي برنقاط
.شد خواهد روستا
:گفت قشرجوان مهاجرت زيانبار نتايج به اشاره با وي
روستا در كشاورزي محصولات توليدكننده و جوان نيروي كاهش
كمرنگ را كشاورزي استقلال و خودكفايي به دستيابي امكان
.ميكند
به روستا مولد جمعيت مهاجرت:افزود بهزيستي سازمان رئيس
معضل مصرفگرا ، قشري بوجودآمدن بر بزرگ ، علاوه شهرهاي
.دارد درپي نيز را وبيكاري نشيني حاشيه
روستايي خانوار هزار و 175 ميليون يك كرد ، تصريح وي
دولت است لازم زمينه اين در كه ميكنند زندگي فقر زيرخط
مشكلات كاهش براي مردمي مشاركتهاي از بهرهگيري با
شاخصهاي به روستايي جمعيت دسترسي و روستائيان
به و اتخاذ را ويژهاي تدابير اجتماعي رفاه بينالمللي
.درآورد اجرا مرحله
بهزيستي سازمان اجتماعي امور معاون طالبي محمدعلي دكتر
:گفت كشور روستاهاي وضعيت از آماري ارائه با سخناني طي
زندگي كشور در روستايي نفر ميليون از 22 بيش حاضر حال در
.ميدهند تشكيل را كشور جمعيت كل درصد كه 3/38 ميكنند
روند نشانگر ;سال 1375 تا سال 1335 از مهاجرت روند بررسي
.است شهرها به روستائيان مهاجرت از تاسفباري
كه حالي در بودند روستانشين جمعيت درصد سال 1335 ، 69 در
.است رسيده درصد به 3/38 درصد اين سال 1375 در
جمعيت رشد نرخ تا 1375 سالهاي 1335 فاصله در همچنين
.است بوده درصد روستايي 79/1 درصدو شهري17/4
بالاتري روستاهارارقم در تولد رشدميزان كاهش اين
باعث سمت يك از روستا از مهاجرت روند افزايش.ميدهد نشان
شهر ، اشباع دليل به ديگر سوي از و شهريشده جميعت افزايش
از بالاتر شهرهاي در را حاشيهنشيني رشد خدمات ، لحاظ از
سال در ما روند اين با.است داشته همراه به نفر هزار 100
كه داشت خواهيم شهرها به مهاجرت ميليون حدود 15 در 1388
.آمد خواهد بوجود شهرها در حاشيهنشيني ضخيم لايه يك
ميليون حاضر 10 حال در:ميافزايد همچنين طالبي دكتر
دوره جمعيت درصد حدود 10 در و داريم روستاها در بيسواد
حدود كه طوري به هستند ، محروم آموزش امكانات از ابتدايي
محروم تحصيل ادامه از روستايي دختر هزار و 700 ميليون يك
از درصد و 7 روستا پسران از درصد تنها 14 و شدهاند ،
روند اين اگر ويافتهاند راه دانشگاه به روستا دختران
و شهري جمعيت ميليون سال 1400 ، 80 در باشد داشته ادامه
.داشت خواهيم روستايي ميليون 20
يادگيري در انگيزشي عوامل نقش
دانشآموزان
دروني انگيزش
دانشآموزي را خوب دانشآموز معمول بهطور معلمان
آن بر افزوندارد انگيزه خود دروس در كه ميدانند
هوش از بيش و دارند كمي "نسبتا تاكيد هوش بر معلمان
.است اهميت داراي انگيزش خوب ، كيفيت يك بهعنوان
انگيزش ، داراي دانشآموزان كه باورند اين بر معلمان اين
محدوده در باشند برخوردار اندكي پيشرفت از اگر حتي
افزوني براي تلاش بنابراين ميكنند عمل خود توانايي
كه آن ديگر.است برخوردار بسزايي اهميت از تحصيلي انگيزش
با دارد انگيزش داراي دانشآموزان كه كلاسي بر نظارت
.نميشود روبهرو چنداني دشواري
است لازم آن افزايش و تحصيلي انگيزش به پرداختن از پيش
و نظريهپردازان.كنيم توجه كلي بهطور انسان انگيزش به
:دارند نظر مقوله دو به انسان انگيزش مورد در پژوهشگران
بيروني انگيزش -1
:دروني انگيزش 2
كاري انجام به را فرد خارجي عامل يك بيروني انگيزش در -
را تكاليفش كه دانشآموزي مثال براي.برميانگيزد خاص
بازي در باشد داشته اجازه تا ميدهد ، انجام بهخوبي
خوب كار انجام با مورد اين در چه اگر كند شركت فوتبال
خود بهخاطر را خود تكليف دانشآموز اين اما مواجهايم ،
براي فقط آنها تلاش بلكه است ، نداده انجام كار آن
با انسان كه هنگامي اما.است ديگر چيزي به دستيابي
را آن "صرفا ميرساند انجام به را كاري دروني انگيزش
و نميطلبد را جداگانه نتيجهاي و ميخواهد آن خود براي
هم باز نگيرد ، هم مطلوبي نتيجه هيچ خود كار از اگر حتي
نميكند ، پشيماني احساس است ، داده انجام را آن كه اين از
اينگونه.نيست نياز تشويق به هرگز كسي چنين مورد در
غافل امور ديگر از خود فعاليت به پرداختن ضمن در افراد
نظريهپردازان.دارند توجه خود كار به فقط و ميشوند
فرد يعني ناميدهاند "بودن جريان در" را حالتي چنين
عاملهاي كه است ، خويش فعاليت به معطوف دقت با آنچنان
كلاسهاي بيشتر در اگرچه.ندارد تاثيري هيچ وي بر محيطي
مشاهده را دروني هم و بيروني انگيزش هم ميتوانيم درس
نمونههاي.است بيروني انگيزش با غالب وجه اما كنيم ،
:است ترتيب اين به دارند توجه بيروني انگيزش به كه بسياري
مناسب عملكرد از ستايش رنگارنگ ، برچسبهاي خوب ، نمرههاي
.غيره و
افزايش براي روشي بهعنوان نيز كردن تنبيه همچنين
محروم مانند) ميشود گرفته درنظر همواره (بيروني) انگيزه
نشانههاي البته (...و اخراج بازي ، از دانشآموزان كردن
از بعضي ميشود ، يافت مدارس در گاهگاه نيز دروني انگيزش
كه چراميشوند علاقهمند كردن مطالعه به دانشآموزان
مييابند خاص موضوعي در خود تحقيقات براي زمينهاي را آن
پرسشهاي پاسخ كه چرا ميبرند لذت رياضي مسايل حل از يا و
هم بايد معلمان.مييابند آنها در را خود بيشمار و ذهني
البته.كنند توجه دروني انگيزش به هم و بيروني انگيزش به
نيست ارزشي هيچ داراي بيروني انگيزش كه نيست اين منظور
بيش آموزش دستاندركاران و معلمان كه است اين منظور بلكه
تا ميشود موجب امر اين و ميكنند توجه آن به اندازه از
در موءثري نقش ميتوانند كه شوند غافل دروني انگيزش از
دو اين ميان تا است لازم.كنند ايفا آموزشي كيفيت بهبود
كه بياموزند دانشآموزان و گردد ايجاد توازني و تعادل
دست دروني انگيزش به بيروني انگيزش از قادرند چگونه
.يابند
و واضح آن نتايج زيرا است آسان بيروني انگيزش ادراك
كلي بهطور و نشدن تنبيه يا و خوب نمره مانند است ملموس
به ميتواند خاصي روش پيگيري با ميداند فرد كه اين
دروني انگيزش ادراك اما.يابد دست مشخص و روشن نتيجهاي
نشان دروني انگيزش مورد در تحقيقات.نيست ملموس چندان
بدين.است همراه ادراك دو با دروني انگيزش كه ميدهد
و كفايت داراي را خود كه موقعيتهايي در انسان كه معني
.دارد دروني انگيزش كند ، احساس خودمختاري
حاصل هنگامي و است روانشناختي حالت يك دروني انگيزش -
خودمختاري و لازم كفايت داراي را خود انسان كه ميشود
گرفته صورت مورد اين در كه تحقيقاتي اگرچه.كند ادراك
است پرداخته جداگانه بهطور عامل دو اين از يك هر به است
معنا كه است هم با وحدتيافتن با عامل دو اين ولي
.مييابد
و است تصميمگيري و انتخاب براي فرصتي بهعنوان كنترل
تلقي هم تصميمگيري و انتخاب امر در توانايي بهعنوان
كفايت با را خود خاص موقعيتي در كه افرادي يعني.ميگردد
حتي هستند هم موقعيت آن بر كنترل به قادر مييابند ،
است ، خواهان فرد كه بهطوري فرصت خاص ، موردي در كه هنگامي
نميدانند كفايت با را خود كه افرادي هم باز است ، فراهم
.نيستند مناسب فرصت از بهرهگيري به قادر
ميبايد دانشآموزان دروني انگيزش افزايش براي معلمان
به دانشآموزان كنترل فرصت براي را آموزشي محيطهاي نخست
در دانشآموزان توانايي از دوم و كنند آماده مختلف امور
از يافتن اطمينان درواقع.يابند اطمينان فعاليتها اجراي
مهمتر ايشان داشتن كنترل فرصت از دانشآموزان توانايي
باكفايت فعاليتها براي را خود دانشآموزان اگر زيرا است ،
است ممكن و بگيرند بهره نميتوانند فرصتي هيچ از ندانند
دانشآموزان كه هنگامي اما.گردد منجر نيز بدي نتايج به
فرصت اگر حتي دهند ، تشخيص كفايت با را خود خاص موردي در
آن در دارند تمايل هم باز نشود ، داده آنها به شخصي كنترل
به كفايت ادراك ساختار.كنند صرف را خود اوقات كار
و پنداره خود ولي است شبيه نفس عزت و پنداره ساختارخود
در فقط شخصي كفايت اما هستند كلي امور از عبارت نفس عزت
و مختلف كارهاي در كفايت ادراك.مييابد مصداق خاص موارد
است ممكن شخصي مثال براينيست يكسان گوناگون افراد نزد
.باشد نداشته مهارتي فوتبال بازي در ولي باشد خوبي اديب
.نيست چنين نفس عزت و خودپنداره همچون اموري مورد در اما
برخوردار هم نفس عزت از ميتواند مهارتي هر با فردي هر
وي نفس عزت در گوناگوني موجب مهارتها گوناگوني و باشد
.نميگردد
نزديك بسيار ديگر هم به افراد كفايت ادراك معمول بهطور
.است
دروني انگيزش
فراشناخت نظريه در
گونههايي به را فراشناخت موءلفههاي و عناصر متفكران ،
اينخصوص در نظريه كاملترين.كردهاند معرفي متفاوت
به فراشناخت از جنبه دو به كه است پاريزووينگرد نظريه
:ميكنند اشاره زير شرح
فرايند كنترل و دانش -خود 2 كنترل و دانش -1
خود كنترل و دانش -1
:فراشناخت در
تعهد
تعهد كه ميدهند تشخيص شهودي بهطور معلمان اكثر
از يكي (مدرسهاي) آكادميكي وظايف به دانشآموزان
تلقي آنان براي موفقيتساز و تعيينكننده ابعاد مهمترين
اما باشد بالا مواد سطح و دروس كيفيت اگر حتي.ميشود
فراگيرند خوب را دروس نميتوانند نكنند تلاش دانشآموزان
نيست شانسي و تصادفي مسئلهاي تعهد.باشند موفق آن در و
.بپردازد آن ايجاد به زماني هر در ميتواند فرد و
با انسانهاي كه است داده نشان (1985) پركينز يافتههاي
مختلف موقعيتهاي در تعهد ايجاد و توليد به بالا خلاقيت
آنها خلق به قادر ديگران كه موقعيتهاييميپردازند
.نيستند
تصميمي است ، تصميم يك تعهد (1986) اورسيك و بلاسي نظر از
كار يا وظيفه يك انجام عرصه به انرژيها آن موجب به كه
از جنبه اين بر نيز (1983) پاريزوكروس.ميشوند وارد
با مهارت كردن همخط و هماهنگي و همساني كه فراشناخت
.دارند تاكيد است ، اراده
را تعهد اهميت و ماهيت ميتواند مثال و بحث كلاس يك در
پيدا را كساني ميتوانند بهآساني فراگيران.كند روشن
.برميدارند بزرگي گامهاي تعهد داشتن دليل به كه كنند
داشته تعهد كاري هر انجام در كه دارند را قدرت اين آنها
انتخاب آنها نيست ، آنها كنترل از خارج چيزي تعهد.باشند
.باشند غيرمتعهد يا متعهد كارشان به نسبت كه ميكنند
به كارهايشان در بزرگسالان و دانشآموزان از بسياري
نسبت من اگر) ميدانند همبسته احساسات با را تعهد اشتباه
مطلوب كار آن شوم ، هيجانزده ميدهم انجام كه كاري به
اما.ميشوم متعهد آن انجام به من صورت اين در و ميباشد
به نسبت آنگاه نباشد مطلوب كار يا نشوم هيجانزده من اگر
.(نميكنم پيدا را لازم تعهد فعاليت يا كار آن
:تفكر طرز
در ما تفكر طرز مسئله تعهد ، سطح مشابه مسايل از يكي
الگوي.ميشويم كاري يا وظيفه انجام مشغول كه است مواقعي
رفتار كه ميدهد نشان (1983) وينر انساني رفتار وجهي سه
شده تشكيل اقدامات و عواطف تفكر ، اصلي موءلفه سه تعامل از
رفتار بر و ميكند ايجاد را تفكر طرز عواطف گاه.است
را عواطف ميتواند نيز تفكر طرز.ميگذارند تاثير
نظريهپردازاني.دهد تغيير را رفتار درنتيجه و برانگيزد
(1980) هارتر و (1983) كوونيگتون ،(1983) وينر چون
.ميكند ايجاد تلاش و كوشش تفكر طرز قدرت كه معتقدند
:تلاش
بهطور مردم كه ميدهد نشان (1983) وينر يافتههاي
-ميدانند1 علت چهار مديون را خود موفقيت معمول
اقبال و شانس -مردم 4 ساير -تلاش 3 -استعداد 2
چه نيستند مفيدي موءلفههاي مردم ساير و شانس "مسلما
يا ميشود گريزان انسان از شانس كه ميافتد اتفاق بسيار
برخوردار مردم ساير حمايت از و ميشود تنها تنهاي فرد
مهمترين استعداد كه ميرسد بهنظر طور اين آغاز در.نيست
را هركاري باشيد ، داشته تام استعداد شما اگرموءلفهاست
كار خوب هميشه نيز استعداد موءلفه.دهيد انجام ميتوانيد
وجود با شما كه دارند وجود هم وظايفي و كارها.نميكند
.نداريد را آنها دادن انجام مهارت زياد استعداد
استعدادشان مديون "صرفا را خود موفقيت كه دانشآموزاني
تلاش جديد وظايف و كارها براي "احتمالا ميدانند ،
داد ، خواهند انجام شهودي نيمه را كارها يا و كرد نخواهند
استعداد و قريحه از زمينه آن در كه ميكنند فرض زيرا
يادشده ، موءلفه چهار از بنابراين.نيستند برخوردار لازم
"معمولا كه مستمر و زياد تلاش ميماند ، تلاش موءلفه
.ميكند راهبري موفقيت به را دانشآموز
روشن خودكارآيي يا خود تحقيق كنترل ، سطح مورد در پژوهش
كه مينمايد تعيين نتايج ، بر شخص كنترل احساس كه ميكند
است نگريسته كار يك به كارآمدي باچه دانشآموز يك
يا كار يك انجام يا فرد در انگيزه وجود (وينستون ، 1982)
مورد در دانشآموزان كه است اعتقادي از ناشي وظيفه
دانشآموزان اگر.دارند وظيفه يا كار آن انجام چگونگي
داشته (دانشآموز خود از بيرون) بيروني منابع به اعتقاد
يا كار آن "احتمالا و داشت خواهند كمتري انگيزه باشند ،
معلمان عرصه اين درنميدهند انجام خوب را فعاليت
و بپاشند دانشآموزان جان گستره رادر تفكر بذر ميتوانند
:نمونه بهعنوان دهند پرورش
.باشند داشته پشتكار و مقاومت -1
را كارهايي ميتوانند كوشش و تلاش با كه بدانند -2
.دهند انجام ميكنند ، فكر كه چه آن ماوراي
چگونگي و باشند داشته خودآگاهي اطراف منابع از -3
.بدانند را منابع اين از استفاده
.بگيرند درس خود شكستهاي از -4
آگاه آن كنترل و تفكر طرز از دانشآموزان اينكه از قبل
از عمومي سنجش يك بعنوان بتوانند بايد معلمان شوند
:كنند تفهيم آنها به را زير مقوله دو فراشناختي ، استراتژي
.ميگذارد اثر رفتار بر تفكر طرز -1
.دارند نظارت و كنترل خود تفكر طرز بر مردم -2
زندگي از واقعي مثالهاي آوردن و مباحثه با ميتواند معلم
مردم به مثبت تفكر طرز چگونه كه دهد نشان دانشآموزان به
بزرگ موفقيتهاي يا كنند غلبه سختيها بر كه ميدهد اجازه
چگونه كه ميآموزد آنها به ترتيب اين به.آورند بدست
ميتوانند معلمان همچنينميگذارد اثر رفتار بر تفكر
بر كه بزنند مثال را دانشآموزي موفقيتآميز يادگيري
اعتقاد دانشآموزان كه جا آن از.است نموده غلبه مشكلي
ايجاد كنند ، كنترل را خود تفكر طرز ميتوانند كه ندارند
.است زمانبر آنها در اعتقاد اين
كلاس يك مورد در منفي تفكرهاي طرز كه است اين ديگر نگرش
سپس.نماييد گفتگو و بحث آن درباره و كنيد تعيين را خاص
آن مثبت همتاي ميتوانند دانشآموزان تجربه ، يك بعنوان
است ممكن دانشآموز يك مثال بعنوان.گردند تلقي تفكر طرز
خستهكننده من براي كلاس اين.كند معين را منفي تفكر طرز
مطالب آن در كه كلاسي با حتي ميكوشد او بنابراين و است
:بگويد معلم است ممكن كند برخورد خشن ميشود ، ارائه جالبي
براي كلاس اين كه كنيد تظاهر و كنيد تلاش امروز براي
ميدهيد انجام كه فعاليتهايي و كارها اگر.است مناسب شما
تلاش ميداديد؟ انجام چگونه را آنها بود ، جالب شما براي
باشيد داشته بايد كه احساساتي يا انديشهها روي را خود
برايتان كلاس كه بگذاريد اين بر را فرض و كنيد متمركز
.است جالب
است ممكن ميكنيم تظاهر "صرفا كه زماني حتي ما تفكر طرز
در بگذارد اثر خاص لحظه در ما تجربه بر رويايي ، صورت به
و فرد شدن آگاه تنظيمكنندگي خود از قسمت آخرين فراشناخت
شرايط هر در روانشناسان اعتقاد به.اوست توجه سطح كنترل
به "احتمالا كه هستيم زيادي محركات بمباران تحت ما زماني
تمركزپروري با بنابراين دهيم ، پاسخ نميتوانيم آنها همه
ديگر برخي گرفتن ناديده و محركها اين از برخي بر
مردم از بسياري.گوييم پاسخ آنها از بعضي به ميتوانيم
كه دارند اعتقاد اشتباه به تفكر طرز و تعهد به توجه با
به توجه انواع حال هر بهآنهاست كنترل ماوراي "توجه"
:است زير شرح
(اتوماتيك) خودكار توجه -1
ارادي و داوطلبانه توجه -2
توجه كه حالي در است ، واكنش و بازتاب نوعي خودكار توجه
دارد فعال حالت و است اراده كنترل تحت اداري و داوطلبانه
تصميم داوطلبانه توجه تحت ما مثال عنوان به منفعل ، نه
كردن نگاه حال در كه را عكس يك دقيق جزئيات كه ميگيريم
روي ما كه زماني.دهيم قرار ويژه توجه مورد هستيم ، آن به
توجه تحت ميكنيم پيدا تمركز خاص وظيفهاي يا فعاليت
كه ميگردد موجب داوطلبانه توجه.هستيم داوطلبانه
ميافتد اتفاق آنچه روي و بينديشند درست دانشآموزان
كه دهند تشخيص بايد دانشآموزانباشند داشته تمركز
.است مختلف توجه سطوح نيازمند مختلف تكاليف و فعاليتها
ايده درك يا بردن لذت براي خواندن هنگام مثال بهعنوان
.كنند تمركز جزئيات بر كه ندارند نياز دانشآموزان كلي ،
نياز يكسان توجه به "معمولا كه مطالعاتي در همچنين
بر را خود تمركز و كنند انتخاب را مهم مطالب بايد ندارند
.سازند متمركز آنها
نيازمند دانشآموزان انعطاف ، قابل امر اين يادگيري براي
هستند درس كلاس فرآيند در فرصتهايي
به را توجه مختلف سطوح عمل در بتوانند كه
باز از و بپردازند است ، مهم آنچه انتخاب به و برند كار
سه بنابراين شوند ، مطلع خود تصميمات مناسب نتيجه و خورد
.دارد ارتباط فراشناخت به تنظيمكنندگي خود از جنبه
تعهد كنترل و بازنگري -1
تفكر طرز كنترل و بازنگري -2
توجه كنترل و بازنگري -3
خزانه مجموعه در فراشناختي ابعاد اين تركيب كارگيري به
ارتباط در معنا با تمرين و زياد تلاش مستلزم دانشآموز
نگرش يك براساسمعناست با و محتوا با موقعيتهاي با
.ميگيرند قرار تاكيد مورد آشكارا فراشناختي موضوعات
خود و دانشي خود به ميتوانند دانشآموزان خلاصه بطور
ماهيت خصوص در گروهي پژوهش يا تجربه يك بهعنوان كنترلي
آورند بدست رفتار در را آن اثرات و خودتنظيمكنندگي
فراگيران تفكر طرز و اعتقادات تعهد ، تفكر ، بايد معلمان
را تصميمي يا حل را خاصي مسئله آنها كه هنگامي را موفق
و عناصر تعيين بر و دهند قرار مدل ميكنند اتخاذ
در روزمره بهطور كه همانطور) منفي و مثبت موءلفههاي
براي را فرصتهايي.بپردازند (ميافتاد اتفاق درس كلاس
خود خاص تفكرات و اقدامات نتايج و آورند فراهم دانشآموز
در جا بدين تا آنچهكنند منعكس يادگيري فرايند در را
ما ذهن به را سئوال اين شد مطرح دروني انگيزش مورد
انگيزشي مسايل به رسمي درس طرح در آيا كه ميسازد متبادر
شده توجه "پنهان درسي برنامه" به نظران صاحب قول به يا
و شرح با را خود مطالب ما فوق پرسش به پاسخگويي در است؟
انگيزش با آن رابطه و پنهان درسي برنامه مورد در بحث
بها و توجه لزوم بر تاكيد با سپس و ميدهيم ادامه دروني
.ميدهيم خاتمه آموزشي طراحي تدوين در آن به دادن
پنهان درسي برنامه
.ميگذارد اثر فراگيران يادگيري در جهت دو از معلم رفتار
موءثر عوامل سازماندهي و مديريت طريق از معلم كه اين يكي
و ميسازد فراهم يادگيري براي مناسبتري موقعيت يادگيري
از معلم انتظارات به يادگيري روي معلم تاثير ديگر جهت
كه كنند احساس دانشآموزان اگر.برميگردد دانشآموزان
بالاتري تحصيلي پيشرفت هستند انتظار مورد معلم طرف از
تصور ايجاد با بايد معلم انتظار اين البته.داشت خواهند
قرار حمايت مورد دانشآموز در خود تواناييهاي از مثبت
اين.ميبيند ديگران آينه در را خود انسان "اصولا.گيرد
يعني دارد بيشتري تاثير معلم و دانشآموز بين در قاعده
خود معلمان ايدههاي و تصورات در را خود دانشآموز
عملكرد در زيادي بسيار تاثير ويژگي اين.ميبيند
و معلم رابطه تاثيرات به آن بر افزون.دارد دانشآموزان
جهت از فراگيران تحصيلي پيشرفت در معلم نقش و دانشآموز
معلمان دانشآموزان چون.نگريست ميتوان نيز الگويي نقش
عاطفي رابطه و ميكنند تلقي مهم خيلي انسانهاي را خود
دانشآموزان روي معلم رفتار و منش است حاكم آنان بين قوي
با تربيتي هدفهاي عمده بخش ديگر عبارت به ميگذارد ، اثر
.ميكند پيدا تحقق معلم رفتار از دانشآموز تاثيرپذيري
تضمينكننده كلاس در آن اجراي و "درس طرح" تنها بنابراين
تاثير و معلمان رفتاري جلوههاي بلكه نيست ، هدفها حصول
.است يادگيري ديگر عامل نيز دانشآموز رفتار در آنها
"درسي برنامه" تعريف در آيا كه ميشود مطرح سئوال اين حال
و نگرشها بر ميشود روش يا محتوا بر كه تاكيدي بر افزون
را فراگير كه آموزشي محيط كلي بهطور و معلمان انتظارات
توجه ميكند تحميل او به را متنوعي تجارب و كرده احاطه
ميشود؟
ارائه دانشآموزان به معين هدفهاي قالب در آنچه "معمولا
دوره يك پايان در فراگيران كه است اين قصد و ميشود
.است "رسمي درسي برنامه" گردند نايل آنها به معين آموزشي
و مطالب رسمي ، درسي برنامه محتواي از فراتر فراگيران ولي
وسيله به آن از پيش كه ميگيرند ياد را نگرشهايي
چه آن.است نشده پيشبيني معلمان و درسي برنامهريزان
ارتباط جمعي ، ارتباط وسايل خانواده ، فرهنگ از دانشآموز
به ميكند كسب غيره و معلم رفتار و همسالان و دوستان
از بخش اين چون.ميشود مربوط غيررسمي درسي برنامه
برنامه" گاهي نيست فراگير و برنامهريز كنترل در برنامه
گاهي درسي برنامه اين ميگويند آن به نيز "پنهان درسي
جهت در گاهي و است رسمي و آشكار درسي برنامه تقويتكننده
ويژه به ميكند ، ايجاد اختلال و مانع آموزشي هدفهاي تحقق
از خارج رفتارهاي و عوامل به آن ماهيت كه برنامههايي در
درسي برنامههاي متقابل ارتباط اينميشود مربوط مدرسه
بنابراين.ميدهند نشان را خود بيشتر پنهان و آشكار
و آشكار درسي برنامه فاصله بتواند بايد درسي برنامهريزي
را مدرسه داخل عوامل كند تلاش هم معلم و كند كم را پنهان
اين است مسلم آنچه.نمايد هماهنگ درسي برنامه هدفهاي با
بهوجود عوامل زيرا كرد ، نخواهند پيدا انطباق برنامه دو
معلم و برنامهريز كنترل در پنهان درسي برنامه آورنده
دقيقتر علايق و نيازها شناخت با ميتوان اما.نيست
و داخل تربيتي نهادهاي و عوامل ساختن هماهنگ و فراگيران
از غيررسمي ، و رسمي درسي برنامه محتواي با مدرسه خارج
.كاست برنامه دو اين فاصله
برنامه":گفت ميتوان درسي برنامه تعريف در بنابراين
آموزشهاي محتوا ، فرآيند غيررسمي ، و رسمي محتواي به درسي
فراگير آنها وسيله به كه ميگردد اطلاق پنهان و آشكار
را مهارتها ميآورد ، بدست را لازم دانش مدرسه هدايت تحت
خود در را ارزشها و قدرشناسيها گرايشها ، و ميكند كسب
".ميدهد تغيير
و مطالعه تفكر ، بايد درسي برنامهريزان چه آن است گفتني
برنامه.است درسي آشكار درسي برنامه همان كنند طراحي
مذكور تعريف قبول با ولي نيست ، آنان كنترل در پنهان درسي
سعي و ميكند برخورد يادگيري با منطقيتر نگرش با
مطلوبتر و بهتر رشد منظور به را درسي برنامه مينمايد
جنبههاي از آگاهي با برنامهريز.نمايد هدايت فراگيران
تا تصميمگيري و تفكر با ميتواند درسي برنامه پنهان
آشكار درسي برنامه اختيار و خدمت در را عوامل آن حدودي
براي فعاليتهايي طراحي با ميتواند مثال براي.دهد قرار
دانشآموزي گروه تعامل دانشآموزان ، متقابل ارتباط ايجاد
همچنين.كند همسو درسي برنامه محتواي و هدفها با را
يكي دانشآموز با او تعامل نوع و معلم شخصيت و رفتار
برنامهريزي با كه آناني.است پنهان درسي عوامل از ديگر
را برنامه پنهاني بعد اگر دارند سروكار معلم تربيت درسي
و صلاحيتها ميكنند سعي باشند داشته آگاهي و بپذيرند
اشتغال از پس آنان كه آورند وجود به معلمان در مهارتهايي
را خود رفتار و نگرشها فعاليتها ، برنامهريزي ، تدريس ، به
رسمي درسي برنامه آموزشي هدفهاي تحقق و ثمردهي جهت در
.نمايند ارائه و تنظيم
آموزشي طراحي و درسي برنامه
تربيت و رشد براي درسي برنامهريزان و طراحان آنچه
رسمي درسي برنامه ميكنند برنامهريزي و طراحي فراگيران
و دارد آشكار و مدون آموزشي هدفهاي درسي برنامه.است
ميشود ، سازماندهي و انتخاب هدفها تحقق براي معيني محتواي
محتوا و هدفها با متناسب يادگيري -ياددهي روشهاي و اصول
نيز ارزشيابي مورد در و ميشود پيشنهاد و تعيين
است اين اساسي پرسش.ميآيد عمل به هماهنگي تصميمگيري
برنامه به محدود دانشآموز يادگيريهاي مجموعه آيا كه
شكلگيري در موءثر عوامل ميتوان آيا است؟ رسمي درسي
برنامه دخالت و تاثير جز و درآورد كنترل تحت را تجربهها
عمل در چيزي چنين شد؟ مانع ديگر تاثير از آشكار درسي
از و نيست درسي برنامه جزو كه ديگري عوامل.است ناممكن
و تعليم دستاندركاران و برنامهريزان مشاهده و ديد
اثر فراگير رفتار و عواطف و فكر در است پنهان نيز تربيت
پيشبيني درسي برنامه از موءثرتر موارد اغلب در و ميكنند
اجتماعي جو مدرسه ، مقررات و قوانين.مينمايند عمل شده
اين اهم از دانشآموزان و معلم رويارويي رابطه و مدرسه
گرايشهايي و نگرشها تفكر ، اينها تاثير از.هستند عوامل
آن درسي برنامه ادبيات در كه ميگيرند شكل فراگير در
واقع در.مينامند "پنهان درسي برنامه" را تاثيرات
دانشآموزدر راهبردهاي از است عبارت پنهان درسي برنامه
طرحريزي يا رسمي درسي مانعبرنامه از آميزش موفقيت عبور
پنهان درسي برنامه تاثير اهميت در متخصصان از يكي شده
معنيداري حد در پنهان درسي برنامه":ميگويد
نفس عزت و ارزش احساس مبناي كه است چيزي آن تعيينكننده
كه است پنهان درسي برنامه همين و است شركتكنندگان همه
تاثير استادان و شاگردان سازگاري در درسي برنامه از بيش
را دانشكدهاي يا و دبيرستان كودكستان ، هيچدارد
هيات و شاگردان بر پنهان درسي برنامه يك كه نميشناسيم
درسي برنامه هر اگرچه.باشد نكرده تحميل آموزشي
اين وجود ولي است ، معين موءسسهاي خاص كه دارد ويژگيهايي
و تعليم فرآيند كل بسياري حد تا پنهان برنامههاي گونه
".ميدهند قرار تاثير تحت را تربيت
پنهان درسي برنامه شكلگيري عوامل
غيرمدون يا پنهان درسي برنامه شكلگيري در كه عواملي
:از عبارتند دارند تاثير
مدرسه مقررات و قوانين -
در.است موءثر بسيار پنهان درسي برنامه ايجاد در عامل اين
گروهبندي كلاسبندي ، مانند مختلف امور اداره براي مدرسه
آزمون ، نوع) ارزشيابي روشهاي پيشرفت ، روشهاي دانشآموزان ،
روشهاي انضباطي ، مسائل (..و آزمون در موفقيت امتيازات ،
و دانشآموزان گروهي و فردي فعاليتهاي تنبيه ، و تشويق
عوامل و مدرسه امور اداره در آنان مشاركت عدم يا مشاركت
و قوانين از يك هر.ميشود وضع مقرراتي و ضوابط مشابه
عنوان به.ميكنند تاثير دانشآموز شخصيت در مقررات
.ميدهيم قرار بررسي مورد را عامل چند نمونه
نتايج و آثار به نسبت معلم واكنش و ارزشيابي روش
دانشآموز معلم اگر.است عوامل اين از يكي ارزشيابيها
نگرش و تلقي طرز دهد قرار سرزنش و تحقير مورد را ضعيف
به را خود اعتقاد دانشآموز.ميكند تقويت او در را منفي
تصورات اينميدهد دست از شكستها جبران و تواناييها
فعاليت نوع يا است ، پنهان درسي برنامه از بخشي منفي
موءثر فعاليتها نتايج و آثار در (جمعي يا فردي) يادگيري
فعاليت جمعي و گروهي طور به كه دانشآموزاني.است
در كه مييابند دست تواناييهايي و صلاحيتها به ميكنند
.نميشوند حاصل هرگز فعاليتها فردي شكل
فردي ميان روابط -
كدام هر و ميگيرد شكل متعدد انساني روابط مدرسه درون در
روابط آنها از يكي.دارند را خود خاص تربيتي آثار
فكر طرز و موضعگيري.است دانشآموزان و آموزشي كاركنان
بسيار خصوص اين در مدرسه كننده اداره افراد نگرشهاي و
ويژهاي طبقاتي برداشتهاي كاركنان اگر.هستند توجه قابل
تصميمگيريهاي در دانشآموزان زندگي نوع باشند ، داشته
كاركنان نزد كه طبقهاي فرزندان.ميكند تاثير تربيتي
برخوردار ويژه توجهات از دارند بالاتر اهميت مدرسه
محروم توجهي چنين از ديگر طبقات فرزندان و شد خواهند
جهتگيري كاركنان اگر يا.شد خواهند تحقير و ماند خواهند
بر علاوه.كرد خواهند عمل آن اساس بر باشند داشته نژادي
دوستي گروههاي و دانشآموزان فرهنگ كاركنان ، تاثير اين
ويژگيهاي از دانشآموزان.دارند را خود خاص آثار نيز
است ممكن.ميپذيرند تاثير يكديگر اجتماعي و فرهنگي
خاص فرهنگ كه پردرآمد و ثروتمند خانوادههاي دانشآموزان
با ميكند فرق آنها معاشرت و آداب و دارند را خودشان
تنگدست يا درآمد كم خانوادههاي دانشآموزان مشاهده
دانشآموزان مقابل در و شوند راضيتر خود از و مغرورتر
يك هر.كنند حقارت و كمبود احساس درآمد كم خانوادههاي
را دانشآموز پنهان درسي برنامه از جزئي حالت دو اين از
.ميدهد تشكيل
دانشآموز و معلم متقابل ارتباط -
طرز دهنده تشكيل موءثر عوامل از معلم رفتار و تلقي طرز
برخورد آزاد كلاس در معلم اگر.است دانشآموز تلقيهاي
تلاش ، دهد ، قرار فراگير اختيار در موءثر و كافي فرصت و كند
اگر.ميكند تقويت او در را نفس به اعتماد حس و توانايي
با و دهد قرار محور را خود نظرات و خواستهها و اميال
تواناييها بروز مانع نمايد برخورد سلطهگري ، روحيه
را ديگران به سلطهگري گرايش دانشآموز در و ميشود
فرهنگي و طبقاتي اعتقادي ، جهتگيري همچنين ميدهد ، پرورش
موءثر فراگير با رابطه و تدريس اجراي و طراحي در نيز معلم
.است
.است موءثر معلم تصميمگيري در دانشآموزان رفتار همچنين
دارد ، آموزشي فعاليتهاي در مشاركت به تمايل كه دانشآموزي
رفتارهاي و ميكند عمل مثبت نظر با ديگران با ارتباط در
به علاقه ميكند ، كنترل را پرخاشگري مانند ضداجتماعي
را دانشآموز به نهادن ارج و احترام و دانشآموز همكاري
خود تكاليف كه دانشآموزاني همچنين برميانگيزد ، معلم در
معلم توصيههاي و دستورات از و ميدهند انجام خوبي به را
.ميكنند اثر معلم عملكرد در ميكنند اطاعت
پنهان درسي برنامه با تدريس رابطه
.است يادگيري پيشبيني قابل غير بعد پنهان درسي برنامه
مهم بخش از غفلت بعد اين به توجه بدون آموزشي طراحي
.دارند فراوان تاثير دانشآموز يادگيري در كه است عواملي
آشكار عوامل به آموزشي طراحي در معمول طور به معلمان
غافل پنهان عوامل از و ميكنند توجه تدريس در موءثر
برنامه شكلگيري در موثر اساسي عوامل است لازم.ميمانند
اجرا و طراحي در حدودي تا و شوند آشكار و شناسايي پنهان
كردن كم در كه عوامل از يكي.درآيند كنترل و ضابطه تحت
مشاركت دارد تاثير پنهان و رسمي درسي برنامه بين فاصله
در آنان مشاركت صورت در است ، آموزش جريان در دانشآموزان
اهميت با را يادگيري فعاليتهاي تدريس ، اجراي و طراحي
نايل و يادگيري براي آگاهي و علاقه با و كرد خواهند تلقي
ديگر ، عاملنمود خواهند تلاش آموزشي هدفهاي به شدن
كه است غيرآشكاري عوامل از معلمان و برنامهريزان آگاهي
نوع كه دانست معلم وقتي مثال براي است ، موءثر آموزش در
آثار و دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي در او برخورد
منظور به را خود رفتار ميكند سعي است ، موءثر ارزشيابي
كه وقتي يا نمايد ، تنظيم مطلوب گرايشهاي و ارزشها تقويت
و معلم رابطه درباره او تلقيهاي طرز كه شد متوجه
و منفعل) دانشآموز يادگيري نقش و درس كلاس در دانشآموز
اثر دانشآموزان تلقيهاي طرز شكلگيري در (بودن فعال يا
مفيد صورت به را كلاس داخل آموزشي روابط ميكند سعي دارد
در موءثر عوامل بايد معلم اين بنابر.دهد سازمان ثمربخش و
گرفتن نظر در با و كند شناسايي را پنهان درسي برنامه
.نمايد عمل منطقيتر آموزش اجراي و طراحي در آنها
بيان ميتوان شد عنوان كه آنچه از نهايي نتيجهگيري در
نگرشها ، شكلدهنده پنهان درسي برنامه محتواي چون كه كرد
انگيزش با "مستقيما است فراگيرندگان عواطف و اعتقادات
براي دليل همين به.است همخوان و همبسته نيز آنها دروني
موثر راهبردي عنوان به بتواند درس برنامه كه آن
موانع از گذار در موفقيتآميزي شكل به را دانشآموز
كه دارد ضرورت كند ، هدايت و مساعدت درس برنامه
پنهان درسي برنامه عوامل آموزشي طراحان و برنامهريزان
براي مبنايي ميتوانند كه را آن منفي عوامل ويژه به را
باشد ، فراگيرندگان نفس عزت و ارزشمندي احساس در اختلال
تامين ضمن عوامل كنترل با تا كنند معرفي و شناسايي
به آنها دروني انگيزش افزايش باعث فراگيرندگان سازگاري
عوامل صورت اين غير در بشويم پيشرفت و موفقيت طرف
تربيت و تعليم فرآيند كل بسياري حد تا پنهان برنامههاي
.ميدهند قرار تاثير تحت را
زاهديفر شهين
كنيد تسخير را خود افكار
ميدود تند آنقدر ، خرگوش است خرگوش مثل خوب فكر
ببينيد را دمش يا گوشها ميتوانيد فقط اوقات بعضي كه
باشيد داشته را لازم آمادگي بايد گرفتناش براي و
پيكاسو اديسون ، مثل افرادي از را عادي افراد كه چيزي آن
بلكه نيست ، خلاقيت قدرت ميزان ميسازد ، متفاوت شكسپير يا
و خلاقيتها از بهرهبرداري توانايي در افراد تمايز وجه
.ميباشد آنها روي كردن عمل
هم بازبود گرم هنوز نوشيدني و بودند رسيده مهمانها
دوستانم از يكي.شود خنك تا بگذارم را آن بود رفته يادم
خنك سريع خيلي را نوشيدني ميتوانم من.نباش نگران :گفت
.كنم
از بود شده خنك "كاملا كه نوشيدني با بعد دقيقه پنج
اما بگويد را رازش نبود مايل او.آمد بيرون آشپزخانه
.كرد افشا را رازش داديم ، جادوگر نسبت او به وقتي
ريختم پلاستيكي كيسه در را نوشيدني راحت ، خيلي:گفت او
فشفش صداي بار چند اينكه بعدازكردم فرو يخ آب در و
چون و ريختم بطري داخل را آن بعد.شد خنك "كاملا كرد ،
درست مخروط يك روغني كاغذ با كنم ، پيدا را قيف نتوانستم
.كردم
همه اگر:گفت آنها از يكي و زدند كف برايش مهمانها همه
تحقيقاتي بعداز.ميشد خوب چقدر بوديم ، باهوش اينقدر ما
از خيلي ميتوانيم هم ما كه شدم متقاعد دادم ، انجام كه
از را عادي افراد كه چيزي آن.دهيم انجام را كارها
ميسازد ، متفاوت شكسپير يا پيكاسو اديسون ، مثل افرادي
در افراد تمايز وجه بلكه نيست ، خلاقيت قدرت ميزان
آنها روي كردن عمل و خلاقيتها از بهرهبرداري توانايي
در كه خلاقيتي قدرت به بهندرت ما بيشترميباشد
در را موضوع اين من ميبريم پي است ، پنهان وجودمان
پيش سال چند.ديدم ميشد ، انجام كبوترها روي كه آزمايشي
به و بپرند كوچك جعبه يك داخل تا ميدادم غذا كبوترها به
آنها به سپس.بزنند نوك بود سرشان بالاي كه مصنوعي موز
هر آخر ، در.بدهند هل زمين روي را جعبه كه دادم ياد
از دور را موز.ميكردم روبهرو مشكل يك با را كبوتر
.داشت قرار پايينتر اينچ جعبه 18 و كردم آويزان جعبه
اگر شايد كه كرد رفتاري كبوترها از يكي موقعيت اين در
.ميكرديم را كار همين ميگرفتيم قرار موقعيت آن در هم ما
عقب و جلو چون است شده گيج كه ميرسيد بهنظر ابتدا
دو يا يك بعداز.ميكشيد موز بهطرف را خودش و ميرفت
راست گوشه در درست و جعبه دادن هل به كرد شروع دقيقه
.زد نوك موز به و رفت بالا جعبه بعداز و ايستاد
فكر دهد ، انجام را كاري چنين ميتواند كبوتر يك وقتي
!دارد وجود ما آرامش براي امكانات چقدر كه كنيد
معما يك
توپ يك ميكرد سعي كه ديدم را دانشآموزي روز يك
.درآورد بود ، افتاده عمودي لوله يك ته كه را پينگپنگ
توپ به كه بودند كوتاه خيلي يا بود دسترس در كه وسايلي
لوله داخل كه بود زياد آنقدر قطرشان يا نميرسيدند
دستش نميتوانست كه بود تنگ آنقدر هم لوله و نميرفتند
چاره توانستند دانشآموز چند بالاخره.كند آن داخل را
و ايستاد آب روي توپ و كردند آب از پر را لوله داخل آنها
.آمد بالا
خود در ميتوانيم ما كه ميدهند نشان تجربهها اين
بهترين از نمونه چند اينجا در.ببريم بالا را خلاقيت
:ميشود ذكر شيوهها
افكار تسخير
بعضي كه ميدود تند آنقدر خرگوشاست خرگوش مثل خوب فكر
براي و ببينيد را دمش يا گوشها ميتوانيد فقط اوقات
خلاق افراد.باشيد داشته را لازم آمادگي بايد گرفتناش
ممكن.دارند خوب فكر يك تسخير براي را لازم آمادگي هميشه
به شاعري.باشد موضوع همين آنها و ما بين تفاوت تنها است
تمام":مينويسد افكارش تسخير نحوه مورد در لوول آمي نام
وارد ميكنم سعي و ميگذارم كنار ميدهم انجام كه آنچه
وقتي ديگر نويسندههاي از خيلي مثل هم لوول ".شوم شعر
و برميدارد را كاغذ و قلم ميرسد ، ذهنش به خوبي فكر
.ميكند يادداشت را افكارش
دوستانش از يكي به سال 1921 در كه نامهاي در بتهوون
چرت كالسكه در حاليكه در چطور كه كرده تعريف است ، نوشته
اما":نوشته او.ميكند فكر عالي تصميم يك به ميزند ،
و ميپرد سرم از هم تصميم ميشوم ، بيدار چرت از وقتي
".بياورم بهياد آن از چيزي هيچ نميتوانم
ذهنش به تصميم كالسكه ، همان در بعد روز خوشبختانه ،
يادداشت و كرده تسخير را آن موقع همان بتهون و برميگردد
.ميكند
يادداشت را آن "فورا ميرسد ذهنتان به خوبي فكر وقتي
همه البته.بنويسيد دستتان روي شديد مجبور اگر حتي كنيد
بايد اول كه اينجاست نكته اما.نيستند ارزشمند افكار
.نماييد ارزيابي سپس و تسخير را افكار
خيالبافي
با ميكرد ، نقاشي خيالي سبك به كه دالي نام به نقاشي
و استعداد از قاشق يك نگهداشتن و نيمكت روي نشستن
خواب حالت به دالي وقتي.مينمود بهرهبرداري خود خلاقيت
با.ميافتاد بود زمين روي كه بشقابي داخل قاشق ميرفت ،
را رويايي تصوير و ميپريد خواب از "فورا او صدا ، شنيدن
.ميكرد نقاشي بود ، ديده بيداري و خواب پرثمر دنياي در كه
و ميكنند تجربه را عجيب انتقالي موقعيت اين افراد همه
را دالي روش.نمايد بهرهبرداري آن از ميتواند كسي هر
وارد كه بدهيد فرصت خودتان به حداقل يا كنيد امتحان
يا حمام رختخواب ، در افراد از خيلي.بشويد خيال دنياي
جاي هر يا مكانها ، اين درميشوند غرق رويا در اتوبوس ،
كه ميفهميد ميشويد ، غرق روءياهايتان در وقتي ديگري ،
قرار شما دسترس در و شده رها بند از افكارتان كمكم
.ميگيرند
چاره جستجوي
كه رفتاري هر افتادهايد ، گير بسته در يك پشت وقتي
موءثر وضعيت آن از شما كردن خلاص در ميتواند دهيد انجام
محكم دهيد ، فشار يا بكشيد را در دستگيره است ممكن.باشد
.بزنيد فرياد خواستن كمك براي حتي يا بكوبيد در به
بالا احتمالات تعداد باشد بيشتر شما فعاليت هرچقدر
به مناسبتري و جديد افكار است ممكن حين اين در و ميرود
.برسد شما ذهن
به مختلف مناسبتهاي به را همكارانتان و دوستان كنيد سعي
در باشند متفاوت سنين در مهمانان اگر.كنيد دعوت مهماني
.شويد آشنا مختلف افكار با ميتوانيد شما اينصورت
سوءالهاي كه داشته اظهار امريكايي پركار مخترع لند ، ادوين
كمك پلورايد دوربين اختراع در را او سالهاش سه دختر
.است كرده
چرا كه كرده سوءال او است ، رفته بيرون بادخترش كه روز يك
بعد ساعت چند.نيست واضح خيلي انداخته ، "جديدا كه عكسي
در كه شيميايي تركيبات به بود پيادهروي حال در وقتي
رسيده شگفتانگيزي نتايج به و كرده فكر ميدهد رخ عكاسي
و شناختم بهتر را فيلم و دوربين كه ، داشته اظهار او.است
ميتوانم كه ميكردند جلوه طبيعي آنقدر فكرم در پس آن از
.بدهم توضيح دوربين و فيلم مورد در ساعتها
دهيد گسترش را خود دنياي
و مهندسي علم در كه غيرمنتظرهاي پيشرفتهاي از بسياري
مختلف زمينههاي در عقايد از تركيبي ميدهد ، رخ هنر يا
سقف از هم از فاصله با سيم دو:بگيريد نظر در.هستند
به دستتان بايستيد ، نقطه يك در اگر كه طوري هستند آويزان
هم به را آنها انتهاي ميخواهيد و نميرسد آنها دوي هر
ميتوانيد چطور انبردست يك از استفاده با.بزنيد گره
دهيد؟ انجام را اينكار
او.است داده ارائه راهحلي مشكل اين براي دانشآموزي
يك مانند را آن و ميبندد سيمها از يكي به را انبردست
ميرود ، عقب و جلو سيم كه همانطور.ميدهد تكان پاندول
ميشود كه جايي تا را آن و ميرود ديگر سيم بهطرف "فورا
او طرف به حركت حال در سيم كه وقتي سپس ميكشد جلو
.ميزند گره هم با را سيم دو هر و گرفته را آن ميآيد
نظرش به راهحل اين چطور كه ميشود سوءال دانشآموز از
درس كلاس از موقع همان كه ميدهد توضيح او است؟ رسيده
آمده بيرون بوده ، پاندول حركت مورد در موضوعش كه فيزيك
.است
مورد در گرفته ، ياد خاص مفهوم يك مورد در او آنچه
.است برده بهكار متفاوت "كاملا موضوعي
.ديد آزمايشگاه از خارج ميتوان را اصولي كارهاي اين
كيك تا داده ياد پسرش دو به چطور كه گفت من به دوستي
به":كه داشت اظهار او.كند نصف وسط از "دقيقا را كوچكي
ديگري و كنند نصف را كيك بايد شما از يكي گفتم ، بچهها
سعي اول بچه.كند انتخاب ميخواهد ، كه را كيكي نصف هر
بنابراين كند نصف وسط از "دقيقا را كيك كه ميكند
".نميزند جر هيچوقت
و داده گسترش را توليداش خط "اخيرا رابرمايد ، كارخانه
همان از لوازم اين ساخت در.است نموده توليد اداري لوازم
پلاستيكي و كوچك خانگي لوازم ساخت براي شركت كه تكنيكي
اعضاي از يكي.است نموده استفاده ميبرد ، بهكار
جستجوي در را ما شركت ، رئيس اگر":ميگويد هياتمديره
پيشرفتها اين از كدام هيچ نميكرد ، تشويق جديد تكنيكهاي
".نميشد حاصل
جديد چيزهاي كنيد سعي خود ، خلاقيت بردن بالا براي
داريد ، آن از كمتري اطلاعات كه موضوعي مورد در.بياموزيد
ممكن.دهيد تغيير را خود روزانه روزنامه.نمائيد مطالعه
با جذابيت ، پنهاني شيوههاي يا زمان در جديد روزنامه است
شدن خلاقتر درواقع.باشد داشته ارتباط قبلي روزنامه
كه است عقايدي و افكار بيپايان جريان به كردن توجه تنها
كردن عمل و تسخير براي يادگيري و ميآيد بهوجود شما در
.است شما درون در كه جديدي افكار روي
ريدرزدايجست :منبع
جمعي فاطمه :مترجم
تبريز در ميرزا محمدعلي
از مظفرالدينشاه ، فوت از پس وليعهد ميرزاي محمدعلي :(1)
زارزار كودكان همچون مردم و ميرود ، تهران به تبريز
.ميگريند
كلاههايشان تبريز ، از وليعهد شدن دور محض به اما :(2)
ملانصرالدين روزنامه.مياندازند آسمان به را
عنوان با تبريز در ميرزا محمدعلي اقامت طولاني زمان طي
بودند ، شناخته دوستي پول و ستمگري به را وي مردم وليعهد ،
پول عدهاي از.بود بدرفتار و كينهجو بسيار علاوه به
را ديگري عده املاك و زمين نميداد ، پس و بود گرفته قرض
و فلك و چوب اعتراضي هرگونه پاسخ در و بود كرده غصب
سودجوترين و ظالمترين.بود او حربههاي حبس ، و شكنجه
رشوه دادن با و ميشدند نزديك ميرزا علي محمد به افراد
اموال غصب و زورگويي و يكهتازي به حمايتش ، جلب و او به
دادخواهي براي هم مرجعي هيچ و ميشدند ، مشغول مردم
.نداشت وجود قربانيان
زارع رويا :كننده تهيه
ساهر حميد آرشيو از كاريكاتورها
جشنواره هفتمين در آينده ماه ارديبهشت
روزنامهنگار برجسته 1400 آثار مطبوعات
ميشود داوري
معرفي هدف با مطبوعات جشنواره هفتمين :اجتماعي گروه
پديدآورندگان تلاشهاي تقديراز و مطبوعاتي برتر نمونههاي
ماه درارديبهشت روزنامهنگار حضور 1400 با و فرهنگي آثار
.ميشود برگزار 79
اعلام خبرنگاران جمع در ديروز مطبوعات جشنواره ستاد رئيس
و مطبوعاتي امور معاونت همت به كه هفتم درجشنواره:كرد
انجمن همكاري با و اسلامي وارشاد فرهنگ وزارت تبليغاتي
اثر از 5هزار بيش ميشود ، برپا روزنامهنگاران صنفي
خواهد قرار ارزيابي مورد كشور روزنامهنگاران به متعلق
مطبوعات جشنواره هفتمين:گفت بيگي اسعدي كورش.گرفت
محل در ماه 79 ارديبهشت كتاب ، 13 نمايشگاه با همزمان
بيستوچهارم تا و گشايش تهران دايمي نمايشگاههاي برپايي
برگزاري طول در:گفت بيگي اسعدي.داشت خواهد ادامه
طنز گزارش ، مقاله ، خبر ، تيتر ، بهترينهاي همچنين جشنواره
و انتخاب روزنامهنگار يكصد نگاه از كاريكاتور و
داوران هيات رئيس ارغندهپور ، كريم.شد معرفيخواهد
مطبوعات جشنواره پيشنهادداوري:گفت نيز مطبوعات جشنواره
اين شدكه ارائه روزنامهنگاران صنفي انجمن به سال 77 در
همكاران ديگر كمك با موضوع ، اين از استقبال ضمن انجمن
مختلف فكري گرايشهاي از متوازن طور به كرد مطبوعاتيتلاش
:شد يادآور ارغندهپور.استفادهنمايد داوري كميتههاي در
داردكه 16 وجود گرايش مطبوعات 27 جشنواره هفتمين در
خواهند قرار ارزيابي و بررسي مورد را آثار تخصصي كميته
.داد
بيش اينكه به اشاره با مطبوعات جشنواره داوران هيات رئيس
حضور جشنواره اين در مطبوعاتي همكاران داوراز از 100
به رسيده آثار داور بين 5تا 7 كميته هر در:گفت دارند ،
داوري:كرد تاكيد وي.ميكنند بررسي را جشنواره دبيرخانه
اول درمرحله كه ميگيرد صورت مرحله دو در امسال جشنواره
براي را اثر حداكثر 8 و بررسي تخصصي كميته در رسيده آثار
هيات دوم ، مرحله در و مينمايند انتخاب داورينهايي
گزينش به اقدام آثار ، بهاولويت توجه با نهايي داوران
.كرد خواهند اثر بهترين
|