جهان وسعت به روستايي
غربي منتقدان نگاه از ايران سينماي
زنبور درباره وحشتناك فيلمهاي جشنواره
مرزها فراسوي در
جهان وسعت به روستايي
"جبلي حميد" ساخته "مريم پسر" فيلم به نگاهي
اوفتاد نام از خلق اختلاف
اوفتاد آرام رفت ، معني به چون
پيرامون "مريم پسر" رحمان شاعرانه رئاليسم در جبلي حميد
پرسشآفرين بحث كه "دوران" مسائل مبرمترين از يكي
.است كرده تازهساز حكايتي است تمدنها گفتوشنود
در نخست كه را دوران دشوار بسيار مقوله اين فيلمساز ،
نام با مقالهاي در سال 56 در فرهنگها گفتوگوي مجمع
با شد ، عرضه "تمدنها گفتوگوي در ديدار پديدههاي"
.است كشيده تصوير به خيالبرانگيز بس ظرافتي
خاصه باورها و فرهنگها خويشاوندي حكايت "مريم پسر"
چنين هرگز گفتي كه است مذهبي ايدئولوژيهاي
كودك داستان فيلم ، .نشدهاند بيان نازكانديشانه
يك ارادت حلقه اروميه "گولان" روستاي در كه است بيمادري
مريم ، حضرت پاك سيماي در و ميگيرد گردن به را مسيحي كشيش
.مييابد را خود ناديده مادر معصوميت
و ژرف تديني عين در روستا مسجد صداي خوش موءذن رحمان ،
محبتهاي به نيز و روستا كليساي خلوص و خلوت به شاعرانه ،
كليسا او ، نظر ازاست بسته سختدل قريه كشيش پدرانه
چنان از مقدس ، مريم و مسجد كه است منزه و پاك قدر همان
مسلمان و مسيحي كودكان هم كه است برخوردار وجاهتي و تقدس
چهره در ميتوانند بوداييها و هندوها و گبرها هم و
.ببينند را خود مادران بوي و رنگ او مادرانه و مهربان
فرهيخته و جوان روحاني وعظهاي پاي اندازه همان به رحمان
و ميرود گولان پير كشيش ديدار به كه مينشيند روستا
در كه است خللناپذير خود آرمانهاي واگويه در همانقدر
.ديگران باورهاي تحمل
تلاقي نقطه به فيلم رويكردهاي محور در رحمان ، بدينگونه
نيز را فيلم بينندگان و ميشود تبديل فرهنگها گفتوشنود
.ميكند همراه سلوكي و مكاشفه چنين در
از را تمدنها گفتار بحث "مريم پسر" در جبلي حميد
قومها ميان مسالمتآميز همزيستي كه آن رده پايهايترين
تعليقهاي بدون را گفتار اين و ميكند آغاز است باورها و
از.ميبرد پيش است حادثهاي فيلمهاي ويژگي كه پيچيده
آنها اساس و درونياند همه فيلم ، تعليقهاي منظر ، اين
موقعيتهاي در انسان واكنش كه شخصيتها تقابل نه
سرشت كه است موقعيت اين جبلي ، باور به:است ناپايدار
رو ، اين از و ميزند رقم را انسانها فرهنگي و اجتماعي
يا همانند شخصيتي به موقعيت ، كالبد در ميتوانند همه
.شوند تبديل يكسان
-مسيحوار -روستا كشيش آن ، در كه نمايي به كنيد نگاه
ببرد بالا نردبان پلههاي از تا ميكشد دوش بر را صليبي
سقوط راه ميانه در اسطورهاي سيزيف همچون او ، اما
.ميشود بدل فيلم ضرباهنگ و ريتم به او جراحت و ميكند
نيابت به را صليب همان رحمان ، كه هنگامي مشابه ، نمايش در
مسيحوار هيئتي به ميبرد ، بالا پلهها از مجروح كشيش از
او شخصيت در گويي سرانجام و ميشود نزديكتر و نزديك
.ميشود مستحيل
مادر تنها نه مريم ، كه بود گفته جايي در روستا كشيش
رويكردي در او اينك.است انسانها همه مادر كه -رحمان
عميقتر را بشري رنجهاي هركه كه برميآورد فغان نمادين
كشيش چه مسيح ، خود چه:است ديگر مسيحايي كند احساس
راسكولنيكف چه و گولان قريه خردسال موءذن چه پيرروستا ،
انساني برابر در كه داستايفسكي "مكافات و جنايات" قهرمان
.ميزند زانو ،"است بشري رنجهاي تمامي" تمثيل كه وامانده
شدت به است اثري اما رئالستيك ، گرايشي با مريم پسر
و ايدئولوژي اعتبار به نه آدمي آن ، در كه آرمانگرايانه
آگاهي و انساني نقش پايه بر كه مذهبي ، -قومي باورهاي
.مييازد دست انساني مقام به خود اجتماعي
مرز بدون جهان از تمثيلي گويي كه گولان كوچك قريه در
عين در.است خويش زندگي و كار گرم باوري هر است ، آينده
برميخيزند يكديگر ياري به باورها باشد ، لازم جا هر حال
.ميدهند خبر مسالمتجويانه زيستني از و
مراسم در اما است زحمتكش انساني كه آن با رحمان پدر
از كمتر آن صواب كه ميداند و ميكند شمرخواني تعزيه
شهيدان مظلوميت بدينگونه ، او زيرا.نيست مظلومخواني
مكبر و موءذن كه رحمان همچنين.ميكند ترسيم را كربلا
با نيز نابينا پسرك.ميشتابد كشيش ياري به است روستا
و مييابد در را او زيبايي و انسانيت همه مريم ، چهره لمس
و ميگذارد گل رحمان ، مادر گور سر بر كشيش سرانجام ،
.ميخواند فاتحه
اين تا حوادثي انسانگرايانه ، و مسالمتآميز چنين زيستني
و زلال چنين رويكردهايي و كمالخواهانه و آرماني درجه
دو اهميتي و ارزش جبلي ، شاعرانه و لطيف فيلم به انساني ،
چنين فيلمي بحثبرانگيز اكران از دريغ.بخشيدهاند چندان
پسر" رحمان.شد آن واقعي ارزشهاي تبلور مانع كه ارزشمند
در گرفته شكل هنري اثر نخستين عنوان به ميتواند "مريم
نمايش به مربوط نشستهاي در تمدنها گفتوگوي دايره
.بيافريند اعتبار ما ميهن براي و درآيد
خسروي رضا
غربي منتقدان نگاه از ايران سينماي
فيلمهاي فزاينده محبوبيت به اشاره با آمريكايي منتقد يك
عنوان به را ايران سينماي بينالمللي ، درصحنههاي ايراني
.ميكند معرفي درآمريكا رونق پر جديد بازار يك
قلم به تحليلي در "مانيتور ساينس كريستين" روزنامه
آمريكاييهاي از بسياري نظر به:نوشت"استريت ديويد"
محبوبيت و اعتبار بهروز روز ايران ، فيلم دنياي هنرشناس ،
.ميكند كسب بينالمللي محافل در بيشتري
همچنان هاليوودي فيلمهاي كه اين به اشاره با استريت
آمريكاست ، مردم همينطور و جهان مردمكشورهاي پسند مورد
فيلمهاي از معدودي گرديدكه متذكر نيز را نكته اين اما
به خوبي به را خود راه كه هستند نيز خارجي
.ميكنند باز آمريكا سالنهايسينماي
سالنهاي اكنون هم كه ايراني فيلم چند به روزنامه اين
هفتههاي طي و داده اختصاص خود به را سينماهاينيويورك
اشاره ميشود ، نمايشگذاشته به سراسرآمريكا در آينده
نوع قشنگترين" فيلمها ، اين:افزود و كرده
آنها شاهد سينمايي ، فصل اين در كه است فيلمهايخارجي
".هستيم
سال ده طي كه فرهنگي توسعههاي در نويسنده ، اعتقاد به
مانند است توانسته كشوري كمتر گرفته ، جهانصورت در گذشته
فيلمسازي صنعت در انرژي پر نيرومندانهو چنين اين ايران
.بدرخشد
اثر بر كه آمريكا مردم از بسياري براي:نوشت استريت
مشكلات با را ايران ناخواه رسانهاي ، خواه گزارشهاي
و ماهيتسازنده ميپندارند ، آميخته اجتماعي و سياسي
تعجبآور و انگيز شگفت بسيار ايراني ، فيلمهاي متعالي
سياسي ، شخصي ، استانداردهاي با ايران كه است درست.است
كه است واقعيت همين معهذا نميكند ، غربتطبيق هنري تبيين
.است كرده بقيهمتمايز از را ايران فيلم صنعت
فيلم دو از "كيارستمي" آثار بر نقدي ضمن نويسنده
كن بينالمللي فستيوال در كه وي "طعمگيلاس" و ،"كلوزآپ"
ربودن به موفق خارجي بهترينفيلم عنوان به سال 1997 در
.ميكند ياد گرديد ، "طلايي نخل" جايزه بالاترين
بادكنك" چون ديگري فيلمهاي به اشاره با همچنين استريت
محسن" كارگرداني به "گبه" ،"پناهي جعفر"ساخته "سفيد
نامزد كه "مجيدي مجيد"اثر "آسمان بچههاي" و "مخملباف
شد ، سالگذشته خارجي فيلمهاي بهترين ميان در اسكار جايزه
مورد در "خدا رنگ" بهنام مجيدي جديد فيلم اكنون:نوشت
ساخته "برد خواهد را ما باد" فيلم و كودكنابينا ، يك
زودي به است قرار كيارستمي عباس ايراني مشهور كارگردان
.شوند گذاشته تماشا معرض به آمريكا در
دنياي كه ساخت راخاطرنشان نكته اين پايان در نويسنده
آمريكاييها از بسياري براي هنوز ايرانيكه فيلمهاي
كامل استواري مانده ، با باقي مرموزي و ناشناخته دنياي
.ميباشد بينالمللي محبوبيت و اعتبار احترام ، كسب مشغول
خود قرن دومين وارد سينما همچنانكه وي ، اعتقاد به
براي سينما قلمرو از هيچچيزهيجانانگيزتر ميشود ،
.نيست كاويدن
زنبور درباره وحشتناك فيلمهاي جشنواره
فيلمهاي برخي دستمايه جانوران ، پيشبيني غيرقابل رفتار
موجودات گاه فيلمها قبيل اينامريكاست در امروزي تخيلي
جانوران وگاه ميدهند قرار داستان محور را ناشناخته
.هستند آشنا ما براي كه ميآفرينند نقش آن در شده شناخته
هجوم ميشود ، ديده فيلمها اين در كه موضوعهايي از يكي
.زنبورهاست
ميكند ، عرضه بشر به را عسل كه سودمند جانور اين زنبور
فيل جشنواره هفدهمين.ميشود وحشتآفرين فيلمها برخي در
درآمريكا نوي ايلي دانشگاه در "اخيرا كه حشره ساليانه
آن در زنبور كه پرداخت فيلمهايي بررسي به شد ، برگزار
.ميكند هنرنمايي
اين.آشناست بسيار حشرهاي زنبور ميگويند جانورشناسان
ميان در رفتاري مجموعههاي ازغنيترين يكي داراي جانور
بابهرهگيري ميتوان موارد از بسياري در.است بيمهرگان
گذاشت تاثير آنها غريزي رفتار چگونگي بر شيميايي ازمواد
كار اين.كرد هدايت دلخواه به را آنها رفتار راحتي به و
.ميكنند هم فيلمسازان كه زنبورداران تنها نه را
و دارد ديگري سودمند فعاليت عسل ، توليد بر علاوه زنبور
كه است گياهي غذايي مواد حدود 33 بر افشاني گرده آن
در اما.ميآورد در انسان خوراكي سبد از سر "نهايتا
برخاسته وحشت" فيلم در.هستند صفت اهريمن زنبورها فيلمها
شهر به آفريقايي خطرناك زنبورهاي از انبوهي "آسمان از
اتوبوس زنبورها.ميبرند يورش امريكا در نيواورلئان
باهنرنمايي افراد از گروهي.ميكنند احاطه را كودكان
زنبورها با مقابله به دانهاگرتي و زيمباليست افرم
.است سال 1978 توليد فيلم اينبرميخيزند
ميان در تلويزيون كشف يا موم" جشنواره ديگر فيلم
داستان.است شده ساخته سال 1991 در كه داشت نام "زنبورها
است زنبور دوستدار يك عقل بر زنبورها تسلط مورد در فيلم
منتقد يكميكند كار پرواز شبيهسازي كارگاه يك در كه
كارشناسان برخي.خواند "رويايي و سوررئال فيلمي" را آن
به تا كه خواندند زنبوري فيلم كنندهترين مبهوت را آن
.است آمده در نمايش به جشنواره اين در حال
سال 1964 ژانويه در ابتدا كه است "زززز" ديگر تخيلي فيلم
.كردند هنرنمايي آن در فرانك وجوانا آبوت فيليپ و شد پخش
از يكي كه است باهوشي زنبورهاي مورد در فيلم داستان
زيبا حشرهشناس زن يك به ژنتيك جهش با را خود همتايان
گونهاي و كند تزويج پژوهشگري با بايد ميكنندكه تبديل
.كند نابود را انسانها تمام بتواند كه آورد پديد جانوري
قسمتهاي از يكي فيلم ايناست "هرنفوك" چهارم فيلم
سال 1996 در كه است "ايكس پروندههاي" تلويزيوني مجموعه
كانادا در سينگ جين گياه مزرعه به فيلم قهرمان.شد ساخته
رو روبه شده سازي همانند بچههاي با آنجا در ميرود
جمع گروه زنبور ، عظيم گروه يك تغذيه براي كه ميشود
.ميكنند
جمله از زنبور به مربوط مطالب انواع فيلمها ، بين در
ديگر فيلمهاي از بخشهايي و كارتون تبليغاتي ، آگهيهاي
جشنواره ، حاشيه در.درآمد نمايش به زنبورها درباره
.شد برپا نيز عسل و كندو نمايشگاه
نيوزوايز:منبع
مرزها فراسوي در
ايراني فيلمهاي به لاتين امريكاي مردم اشتياق
ارشاد و فرهنگ وزير با ديدار در كلمبيا فرهنگ وزير
فيلمهاي ديدن مشتاق لاتين مردمآمريكاي: گفت اسلامي
.هستند ايراني
مهاجراني عطاءالله سيد دعوت به كه "لوئيزآرانگو خوزه"
روابط توسعه خواستار ديدار اين در است ، سفركرده تهران به
.شد فرهنگي ميراث و سينما دربخش بويژه كشور دو فرهنگي
تهران در كلمبيا سفير حضور با كه ديدار اين در وي
به زيادي علاقه لاتين مردمآمريكاي:گفت شد ، برگزار
ايراني فيلمهاي از آنان استقبال و دارند ايران سينماي
.است واقعيت اين بيانگر
در "آسمان بچههاي" فيلم بهاكران نمونه براي آرانگو
مردم ، استقبال علت به كه كرد كلمبيااشاره مختلف شهرهاي
.است داشته ادامه ماهها آن نمايش
در شركت براي ايراني فيلمسازان از كلمبيا فرهنگ وزير
.كرد دعوت اينكشور ، فيلم جشنواره
نزديكي به اشاره با ديدار اين در نيز مهاجراني دكتر
نويسندگان آثار:گفت ايران و لاتين آمريكاي ادبيات
ايراني استقبالخوانندگان با همواره لاتين آمريكاي
به"ماركز گارسيا گابريل" آثار همه "تقريبا و شده روبهرو
.است شده ترجمه فارسي
ايران در سينمايي فيلم تا70 بين 60 سالانه:گفت وي
زمره در فيلمها اين از توجهي قابل كهدرصد ميشود ساخته
.هستند "خوب خيلي" فيلمهاي
از مختلف ملتهاي استقبال اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
اقتصاد رونق در كه دانست مهمي عامل ايرانيرا فيلمهاي
هم كشور داخل در:گفت وي.بود خواهد موثر ايران سينماي
و است افزايشيافته ايراني فيلمهاي از عمومي اقبال
.كند پيدا را خود اقتصاد تا ميرود ايران سينماي
قاهره جشنواره در ايران سينماي
بخشي قاهره كودكان فيلم بينالمللي جشنواره دهمين در
"ايران ونوجوانان كودكان سينماي بر مروري" به ويژه
داوران هيات جمع در نيز داودي ابوالحسن كه يافته اختصاص
.يافت خواهد حضور بينالمللي
جشنواره دوم جايزه "جادويي سفر" فيلم با اين از پيش وي
تصاحب (دوره دومين) سال 1991 در را قاهره كودكان فيلم
.بود كرده
به (طلايي قاهره) اول جايزه جشنواره اين گذشته دوره در
.است شده اهداء تبريزي كمال ساخته "مادري مهر" فيلم
و كودك سينماي بر مروري" وگسترده جنبي بخش برگزاري
قبلي افتخارات امتداد در ميتوان را "ايران نوجوان
حساب به بينالمللي جشنواره اين در ايراني سينماگران
.آورد
يازده و ايراني پويانماييهاي مجموعهاي اين بر علاوه
.آمد درخواهد نمايش به بخش اين در سينمايي فيلم
از "پدر" و "آبادي آخرين" -از1 عبارتند فيلمها
مجيدي مجيد ساختههاي
از "جادويي سفر" و "نميروند بهشت به جيببرها" -2
داودي ابوالحسن ساختههاي
فروزش ابراهيم ساختههاي از "كوچك مرد" و "كليد" -3
پوراحمد كيومرث ساخته "غريب خواهران"-4
عليمراد عبدالله ساخته "جواهر كوه" -5
محسني حميدرضا ساخته "ابراهيم" -6
بهزاد فريال ساخته "شاپركها دره" -7
جشنواره اينمطلق احمدي عباس ساخته "همسايه و مرغ" -8
.شد خواهد برگزار مصر كشور در ماه اسفند نيمه در
|